Heinäkuun hellemasut-HEINÄKUUSSA!

Ihanaa nelli että teillä sujuu kaikki noin mallikkaasti, toivottavasti meilläkin sitten kun sen aika tulee :rolleyes:

(.) Eilen oli vyöhyketerapia, oi että kun tuntui ihanalta! Hyvin pystyin pötköttämään selällä tunnin verran kunnes oli pakko vaihtaa asentoa. Vielä ei ainakaan tunnu että vyöhykyterapia olisi hirveämmin mitään tehnyt, ihanan rentouttavaa se kyllä oli. Illalla oli vielä pakko mennä saunaan ja koittaa sitäkin kikkaa. Tuli vain huono olo eikä kummempaa. Viime yö oli kamala, heräilin tunnin välein vessaan ja aina kylkeä kääntäessä tuntui kova paine alakerrassa. Lattiallakin yritin nukkua kun missään asennossa ei sängyssä ollut hyvä olla :D Klo 6:30 luovutin ja nousin ylös, on se kumma kun saisi vielä nukkua yöt rauhassa mutta ei vaan onnistu. Toivottavasti Mölli porailisi päätään tuolla jo kiinni ja olot johtuisi siitä. Alan pikkuhiljaa asennoitumaan siihen että vauva syntyy vasta kolmen viikon päästä, kun on niin suhteellisen hyvä olo vielä eikä tule edes mainittavaa määrää mitään kivuliaita suppareita, mahan kovettumista kylläkin päivittäin.

Mies varmaankin lähtee työpaikkamme virkistyspäivään sunnuntaina Vanajanlinnaan, joka kestää aamupäivästä aamuyöhön. Sille ei hyvä heilu jos vauva päättääkin jostain syystä vauhdittaa menoaan ja syntyä silloin. On meinaan astetta haastavampi homma päästä taksilla Hämeenlinnasta Helsinkiin nopeasti, ja yksin en tosiaankaan ala synnyttämään. Kyllähän tuo tietty kotiin jää jos vaan pyydän, mutta en haluaisi että mieskin jää iltamista pois, kemut kun on joka kesä aikamoinen spektaakkeli esiintyjineen. Päättäköön itse ja vastatkoon seurauksista :D

Minnimys & Mölli 38+4
 
Mä en jaksa olla enää raskaana. En pääse kunnolla portaita kun tuntuu että lantio menee palasiksi, särkee päätä ja ei nuo sallitut lääkkeet auta tässäkään raskaudessa, samoin on vaikeaa nousta mistään sohvalta tai sängyltä kivutta ja 1g panadolia auttaa ehkä 2h ajan , en saa unta ennen kuin aamuyön tunteina kolmen jälkeen (meillä ei kukaan nuku päiväunia säännöllisesti) ja oon nyt lasten kanssa 2pv taas yksin), hiki valuu vaikka makaisin paikallani sohvalla, harkkasuppareita tulee joo muttei yhtään oikeaa, jalkapohjiin sattuu kävellä kun turvottaa aamuisin, vauvakin tuntuu tulevan kyljestä läpi.. synny jo, jooko. 38+0.
 
Tervehdys teille toverit pitkästä aikaa! Täällä ollaan edelleen yhdessä palassa. Äitiysloma on mennyt nukkuessa, lukiessa ja kotia valmistellessa. Nyt on aika hyvä olo eikä satu juur mihinkään. Noin viikon verran on ollut satunnaisesti menkkajomottelujen oloisia mutta kovempia. Samanlaisia kuin alussa. Lähinnä kun nousee ylös jostain. Ei kuitenkaan kovin kipeitä tai toistuvia niin ehkä vaan keho treenailee. Pari viikkoa vielä la:han. Tällaista odotusaikaa vietellään.

Synnytystapa-arviossa kävin viikko sitten rv 36+4 ja 3kg arvioivat nyt painoksi. Lantio normaalikokoinen eikä estettä alatiesynnytykselle ole. Huraa!

Onnitteluja ja tsemppejä ympäriinsä avokätisesti :)

Terhitär ja Kaneli 37+4
 
  • Tykkää
Reactions: ipna
ai niin mä unohdin kertoa yöllä, että liikkeet tuli lopulta suklaan voimin täyteen :p (äitiinsä tullu...) ja pääsin nukkumaan. Tänään onkin ollut energiapäivä ja sain siivottua vähän kotona ja ommeltua ekan imetysmekon itelleni. Nyt kun on kaava valmiina (jouduin ite tekemään melkein alusta asti), niin on helppo tehdä lisää tehdasmeiningillä. Ollaan tänään lähdössä maalle viettämään viikonloppua ja meinaan kyllä ottaa pienen Ikea-kassillisen kankaita mukaan ja leikellä niitä valmiiksi niin pääsen ensi viikolla kotona sitten ompelemaan samantien :)

Nyt vielä viimeiset kodin järkkäilyt ja auton pakkaus ja sit nokka kohti maaseutua :)

Hyvää viikonloppua kaikille!

Anskutin ja Muikku 37+1
 
  • Tykkää
Reactions: ipna
Tänään rv 37+5 ja Taysin äitipoli käynti takana...käyrällä käytiin ensin, joka näytti hyvältä. Oikein mukavan kätilön kanssa keskusteltiin käynnistyksen mahdollisuudesta ajatellen tuota ruokavaliohoitoista radia vs vauvan paino sekä mun kovaksi pahentuneita iskias vaivoja. Sitten pienen odottelun jälkeen pääsin lääkärin arvioon, jonka mielestä mun iskiasvaivat ovat aika graaveja jo ja eivät tietysti tule helpottamaan ennen kuin vauva on masun ulkopuolella ja pääsen taas kunnolla liikkumaan ja pitämään lihaskuntoa yllä, jolla tuo välilevynpullistumasta koituvat ongelmat pysyneet poissa. Vauvan paino arvioituna nyt noin 3,5-3,6kg eli yläkäyrän tuntumassa mennään, joten lääkäri suositteli käynnistystä (joka tietysti voi ruuhkan takia siirtyä, mutta kuitenkin), ei kuitenkaan vauvan painon vuoksi vaan ettei selälle tehdä enempää vahinkoa kuin mitä siellä jo on ja kun vauvakin kasvaa kuitenkin reippaasti vielä näillä viikoilla verrattuna sitten kun ollaan la:n ohitse. Nyt sitten aika sovittuna osastolle lääkärinvastaanotolle 14.7 kypsyttelyyn (rv 39+2), koska kohdunkaulaa jäljellä edelleen 3cm, pehmeä ja ulkosuu sormelle auki eli varaudun useammankin päivän kypsyttelyyn huonossa tapauksessa, mutta turha siitä kantaa huolta, koska sekin tullut koettua ja se ei ollut mitenkään huono kokemuksena loppuviimein :)Käskivät olla polille yhteydessä, jos jalka ei kanna enää ollenkaan, niin käynnistystä voisi aikaistaa, mutta pyrin kyllä selviytymään tuonne asti, niin vauva on valmiimpi ja vältytään ongelmilta, joita voisi olla, jos nyt vaikka syntyisi :rolleyes:

Nyt lukemaan teidän muiden kuulumisia :)
 
Kiitos teille kannustavia sanoista imetys ongelmiin liittyen!! Ihania ootte! Vauva on tyytyväinen ollut ja nukkuu ja syö paljon. Olen tyytyväinen kun näen hänen olevan tyytyväinen. Ei nää imetys asiat helppoja oo.. Moni luulee että siitä vaan tissiä suuhun ja homma etenee... ei se aina mene niin. :unsure::D Pääasia tosiaan että vauvan vatsa on täynnä ja painoa tulee lisää. Ne on nää hormonit ja kaikki muukin. Makasi viikon sairaalassa kovissa tuskissa. Jälkeenpäin olen tajunnut kuinka vakavasta jutusta ollut kyse.. Jollei mua oltais leikattu ois kohtu voinut revetä koska arpeutuman takia en olisi koskaan voinut synnyttää poikaa alateitse. :( Onneksi kaikki meni hyvin meillä molemmilla. On terve lapsi se on tärkeintä. Kotona sujuu hyvin helteestä huolimatta. Mukavaa viikonloppua!
 
Hohhoih! Kylläpä helle vaikuttaa heti vointiin. Eilen jaksoin käydä 5km kävelylenkillä, eikä tuntunu juuri missään. Noh, tänään sit kylällä käytiin kävellen (yht. 1,5km) ja olo oli ihan puolikuollut sen reissun jälkeen. Mitähän olo oiskaan, jos koko kesän ois tälläiset kelit ollu? Mukava tietty kun lämmintä on viimein ja eihän tässä enää kauan ois tätä eloa.

Harkkasupistuksia tullu eilen illalla ja tänään aika paljon, mut kiristyksenä vaan tuntunu. Mut jospa ne kuitenkin paikkoja kypsyttelis. :)

Eipä tässä muuta kummempaa, päivä kerrallaan eteenpäin. :)

Susunasu 39+0 poks!
 
Kaalimaankakara: on pitänyt jo pidempään kommentoida sulle tota sun tulehdusta, että hurjalta tosiaan kuulostaa ja anna nyt vaan itsellesi niin paljon kuin suinkin mahdollista niin lupa levätä! Ottaa kuitenkin aikansa ennen kuin noin pahasta tulehduksesta + synnytyksestä + uuden tulokkaan saapumisesta + hormonimyrkystä vointi tasaantuu ja laantuu..

Tuosta imetyksestä: itse olen sairastanut vajaa kymmenen vuotta sitten parikymppisenä rintasyövän ja sen jäljiltä olen yksirintainen.. Koko kevään ajan olen nyt psyykannut itseäni siihen, ettei imetys välttämättä onnistu ja vaikka onnistuisikin, ei maito välttis riitä kovinkaan hyvin. Onneksi mulla on ihana neuvolan terkkari, joka aina muistuttaa, että imetys ei ole hyvän äitiyden mittari. Äiti, joka ei imetä lainkaan, voi olla monella tavalla hyvä äiti ja toisaalta äiti, joka imettää, voi silti olla kelvoton äidiksi. Lisäksi terkkari aina muistuttaa, että imetys on vain pieni osa lapsen ravintoa pitkällä aika välillä eikä imetettyjen ja imettämättömien lasten välillä yksilöiden kohdalla kukaan huomaa eroa vaan erot tulevat esiin muutamissa asioissa suurissa aineistoissa tarkasteltuna. Eli yritetään olla kaikki äidit armollisia itsellemme onnistui imetys sitten tai ei!
 
Ihan tällainen pikapäivitys..

40+1 täynnä, mahakipuja ja selkävaivoja nyt päivittäin - saakohan niistä soittaa äippäpolille ku ei välillä pysty istua, kävellä tai seistä ja nyt on aidosti niin huono olla vähän väliä, että ihan itkettää.

Mutta se mitä ihmettä soittaisin, en tiedä. Ei oikein tunnu riittävän hyvältä syyltä.. Vaikka melkein itkua olen vääntänyt kipuineni ja minä joka en turhasta itke.
Naisversio suomalaisesta miehestä :D

Supistuksia ollut lähes 3pv ja kamala paine alapäässä.. Liikelaskennat on täyttyneet, mutta tosi laiskasti herää tämä enää.. huh :(

Winny 40+1
 
Huomenta. Sellainen asia nyt vielä kans että täällä Turussa o 30 astetta ollu lämpöä. melkein jokainen päivä ja helle jatkuu. Mitä olisi hyvä pukea pikkuiselle. Esikoisen kans kuitenkin kun pitää mennä rannalle ja vesipuistoon jonne vaunut mukaan jne. Ollaan oltu 2x vaunulenkillä ja muuten auton kans liikkeellä... hällä päällä ollut ohut pitkähihainen body ja ohuet pitkät potkarit eikä oo ollu ainakaan hiki... Lähinnä mietin näitä rantareissuja ym ... varjossa tietty ollaan sitten mut nii ku silti. :rolleyes: Ja kopassa tietty lämmin ja tuulelta suojassa niin mitä siellä päällä... vaikeaa kun on niin kuuma. Itselläkin hiki valuu!
 
Viimeksi muokattu:
Winny: Kyllähän sinne äippäpolille voi soittaa, mutta en tiedä pääsetkö sinne ilman neuvolan lähetettä? Voisit soitella arkena neuvolaankin ja kysellä mitä mieltä he ovat. Esimerkiksi taysin sivuilla lukee näin "Äitiyspoliklinikka on riskiraskauksien seurantaan tarkoitettu yksikkö, joka toimii lähetepoliklinikkana. Äitiyspoliklinikalle potilas saa vastaanottoajan kirjeitse tai kiireellisessä tapauksessa puhelimitse, kun osastonylilääkäri on määritellyt lääkärin tai terveydenhoitajan lähettämän lähetteen perusteella vastaanottoajan." Sitten on vaihtoehtona synnytysvastaanotto, jos et esimerkiksi saa liikelaskentoja täyteen.
Riippuu myös paljon äippäpolin lääkäristä miten katsoo tilanteen, mun eilinen lääkäri sanoi, että hän ei anna esimerkiksi käynnistyspäätöksiä äidin voinnin vuoksi, jos ei ole lääketieteellistä perustetta (esim. raskausmyrkytys, radi, maksa-arvojen nousu, jatkuvat sappikohtaukset ja mullahan se päätökseen vaikuttava asia oli se välilevynpullistumasta aiheutuvat pahat iskiasongelmat). Mulle heti totesi, että vauvan koon vuoksi hän ei käynnistelemään lähtisi, vaikka isoa vauvaa povataankin, jos menisi la:n yli, niin sitten antaisi mennä ja hän uskoo, että yli 4,5kg tulisi sieltä, jos pää vaan mahtuu...mutta nämä kaikki lääkärikohtaisia juttuja o_O
Uskon, että pää ja kroppa alkavat vedellä viimeisiään, toivottavasti vauva olisi syntymässä pian mistä voisi kertoa tuo hiljentyminen. Vauvathan usein rauhoittuvat muutamaa päivää ennen syntymäänsä. Todella paljon jaksuja sinulle!
 
Kyllä täälläkin on sellaiset fiilikset ettei enää okein jaksaisi olla raskaana. Mutta itsellä on kuitenkin tuo sektio aika keskiviikkona niin tietää että siihen kyllä jaksaa vaikka päälleen seisois :). Varsinkin nämä lämpöiset kelit toivat turvotuksen niin olo käy tukalaksi eikä oikein mitään jaksa. Onneksi on tuo ilmalämpöpumppu jolla saa sisälle viilennyksen tarvittaessa.

Winny soittele vaan äippäpolille kyllä ne sieltä neuvoo mitä pitää tehdä ja voiko tulla näytille. Mullekin lääkäri sanoi tämän perätilan vuoksi että parempi tulla turhaan kuin miettii itsekseen mitä sitä tekee.

Vieläkään en ole pakannut sairaalakassia tai ladten kasseja jos vaikka tulee lähtö ennen aikojaan... eilen sentään ostin pikkuvaipat ja tutit valmiiksi.

Kaalimaankakara kakara, jos on kobin lämmin niin en välttämättä pukisi kuin lyhythihaisen bodyn päälle ja saisi olla vaunukopassa tuulelta suojassa. Vauvoilla kun ei lämmönsäätely vielä toimi ja eivät edes hikoa.
 
Heippa ja onnea kaikille vauvan saaneille! Oon lähinnä puhelimen kanssa käyny lukemassa ni en oo saanu aikaseks kommentoida.

Täällä ollaan edelleen yhtenä kappaleena, ikinä en oo näin kauan ollu raskaana. Viikot nyt 41+1 ja viismetrinen uloke otsassa :mad: Kipeitä supistuksia päivittäin, mutta eivät tihenny tarpeeks niin eipä oo hyötyä. Mitään kokoarviota en oo missään vaiheessa saanu, kai tää on sitten joskus syntyessään joku 6-kilonen möhkö. Tiistaina kävin Jorvissa liikehälyn takia, mutta sain siellä onneks just ne 10 liikettä tuntin ja käyrä oli siisti ja piirsi myös niitä suppareita 8-10 min välein. Kätilö kysy sillon että onko mun mielestä synnytys käynnissä ja kerroin että useemman viikon jo tollasta jatkunu etenki öisin ni lähin sitte kotiin ja niinhän se homma lopahti taas...


Onko kellään tietoa missä vaiheessa näitä käynnistellään tms? Itellä ei tällasta oo tarvinu koskaan miettiä, vaan nyt pakko uhrata ajatus siihenkin suuntaan jo... No, maanantaillle neuvola-aika, täytyy kysellä ja eiköhän siellä neuvota muutenkin ya-kontrollin varaamisista ja silleen.

KeepGoing ja rantapallo 41+1 :rolleyes:
 
Keepgoing mulla ainakin oli yliaikaiskontrolli esikoisesta 41+6 ja silloin olisin olettanut että olisivat käynnistelleet, tosin mistäpä sitä tietää. Tsemppiä ihan hirveästi mä niin elävästi muistan esikoisen aikaan kun meni 41+5 synnytys että kuinka paljon voi ottaa päähän (varsinkin kun viikoolta 34 asti toitotettiin että tämä ei lahan asti tule pysymään sisällä)

Mun jalat on ihan turvoksissa yäh....

Ipna 38+6
 
Keepgoing: yleensä noi kontrolliajat ovat 41+6-42+0 ja sittenkään, jos vauva voi hyvin, niin eivät 100% lähde käynnistelemään, koska yliaikainenhan vauva on vasta 42+1 :confused: ja lohdutukseksi voin sanoa, että vauvat eivät oikeastaan kasva enää la:n jälkeen vaan kaikki paino on kerätty jo aiemmilla viikoilla, johtuen ihan siitä, että istukka alkaa "vanhenemaan", kun mennään la:n yli.
 
Meille syntyi pikkuinen tyttö 28.6. 2920g ja 47,5cm. Raskausviikkoja oli silloin 38+2. Kotiuduttiin sairaalasta vasta eilen illalla (vanhanaikaisesti melkein viikko sairaalassa). Vauva joutui valohoitoon keltaisuuden vuoksi. Paino laski vauvalla myös alkuun syntymän jälkeen liian rankasti ja sitäkin seurailtiin erityisesti. Nyt on niin onnellinen olo kun vihdoin päästiin omaan kotiin aloittelemaan vauva-arkea.
 
Tänään on ollut helpompi päivä viimeiset vauvajutukin alkaa olla valmiina.
Eilen tuli sitteri, tänään hain riippukehdon johon ompelin aiemmin babynestin (tarvii lisää vanua) ja tuplamatkikset
Katsellaanpa näkyykö tää kuva, kännykässä kamera tekee vähän voioletteja kuvista
 

Attachments

Kiitos teille kannustavia sanoista imetys ongelmiin liittyen!! Ihania ootte! Vauva on tyytyväinen ollut ja nukkuu ja syö paljon. Olen tyytyväinen kun näen hänen olevan tyytyväinen. Ei nää imetys asiat helppoja oo.. Moni luulee että siitä vaan tissiä suuhun ja homma etenee... ei se aina mene niin. :unsure::D Pääasia tosiaan että vauvan vatsa on täynnä ja painoa tulee lisää. Ne on nää hormonit ja kaikki muukin. Makasi viikon sairaalassa kovissa tuskissa. Jälkeenpäin olen tajunnut kuinka vakavasta jutusta ollut kyse.. Jollei mua oltais leikattu ois kohtu voinut revetä koska arpeutuman takia en olisi koskaan voinut synnyttää poikaa alateitse. :( Onneksi kaikki meni hyvin meillä molemmilla. On terve lapsi se on tärkeintä. Kotona sujuu hyvin helteestä huolimatta. Mukavaa viikonloppua!
 
Onnea vauvautuneille! :love:

Täällä on selvitty jotenkuten helteistä ja nautittu paljon mansikoita ja jäätelöä.

Viimeinen neuvola yhtenä kappaleena takana. Nyt sitten seuraava etappi taitaa olla keskiviikkona puhelu synnärille kun 41+5 täynnä. Jännä nähdä milloin pääsen sitten yliaikaiskontrolliin ja milloin käynnistellään. Ei tää täältä oma-alotteisesti taida lähtee tulemaan :(

Jammaillen 41+1
 
Täällä ois tänään 40+0:) ja vauva tyytyväisenä mahassa. Eikä sitä tunnu paljon mahan ulkopuolelle tulo innostavan:) Sen verran huomannut, että vihlasuja tulee alakertaan joka kerta kun vauva liikkuu ja painaa päätänsä alaspäin. Maha tuntuu ratkeavan liitoksistaan, kun vauva möyrii mahassa. Onneksi ei tarvi kamalasti miettiä montako raskaus arpea mahassa, kun jo edellisissä raskauksissa niitä tullut mahan täydeltä. Ei erotu onko uus vai vanha arpi:D Onko muilla arpia tullut?

Salla07, en ole paljoa ostanut mitään kesävaatteita vauvalle. Muutama lyhythihainen body ja yksi helleasu. Joitaki shortseja.

Onnittelut uusille vauvautuneille:)
 
Onnea Toivottavasti!!!!

Riikkunen itse en ole saanut missään raskaudessa raskausarpia... en nytkään.

Salla mulla on joitain lyhythihaisia. Mutta veikkaan että aika lailla mennään pitkähihaisilla tai sitten jos on tosi kuumat helteet niin vaippasillaan vaunukopassa. Yksi hihaton body mulla olisi työnalla (kankaat leikattu) mutta saa nähdä saanko tehtyä sen.

Mä nukuin viimeyön yllättävän hyvin.... niin hyvin että aamulla kramppas jalka kun en juonutkaan yöllä kun nukuin ;). Tytöt on jo innoissaan kun tietävät että kohta se vauva syntyy.

Tänään on vähän viileämpi päivä jospa ei enää niin pahaa turvotusta saisi jalkoihin.

Hyvää sunnuntaita siis!

Ipna 39+0 poks poks
 
Onnea vauvan saaneille! :love:

Voi turvotus! Eilen oli miehellä soittokeikka ja lupauduin kuskiksi (halusin nähdä sen soittopaikan ja viimeisiä hetkiä päästä enää tuollaisiin rientoihin pariin vuoteen) Oli sillä tavalla "lievästi" norsu olo tämän vatsan kanssa ja kun kotiuduttiin yöllä mittasin vy:n 108cm! Ja tänä aamuna uudestaan 104cm, hiukan seilaa :confused:

Tänään olis tarkoitus lähteä takaisin mökille jahka ensin pientä kodin huoltoa ja päikkärit.

Eilen muuten poksui ja tänään 36+1, niin se aika vain kulkee täälläkin. :) 2-6 vkoa vauvaan (toi 6 tuntuu kyllä masentavalta mutta kaikki aikanaan)(y)
 
Näköjään ei ollut tullut tekstiä aiemmin...
Onnea uusille!!

Eilen huomasin järkyttyneenä ison raskausarven alavatsassa...no eipä tuo mitään. Sektio haavakin siellä jossain on :)

Kaalimaankakara; itseäni alkoi pelottaa myös tuo sektiohaavan arpeutuminen. Sitä ei taida nähdä etukäteen mistään. ..muutenkin mietityttää kestääkö kohtu käynnistystä, esikoinen 1, 7v....täytyy ottaa polilla puheeksi...kuolemanpelko muutenkin ajatuksissani viime kerrasta :/

Minnie ja Hippu 38+3
 

Yhteistyössä