Heinäkuun hellemasut-HEINÄKUUSSA!

Moikka. Eilen alkoi yhtäkkiä sattumaan alavatsa... silleen polttelulta tuntuu... ja tänään sama juttu... ettei vaan kohtutulehdus ois saanu uudelleen otteeseen. :( Kävellessä tuntuu vihlonnalta ja polttelulta. Ajattelin soittaa huomenna terveysasemalle. .. jos saisin lääkärin ja lähetteen labraan... Pelottaa niin paljon ku just selvinnyt vakavasta tulehdukset. ...
 
Heipparallaa täältä hiljaisuudesta!

Muutto tosiaan takana jo hyvän aikaa sitten, mutta nettiongelmat jatkuvat yhä. Välillä toimii, mutta useimmiten ei. Melkoinen rääkki tämä nettipimentokin :)

Tosiaan, kiva oli lukea monen jo vauvautuneen. Onnittelut kaikille! Muille hirmuisesti tsemppiä jaksamisten kanssa. Itsekin kävin tänään äitipolilla painokontrollin merkeissä ja lääkäri oli mittaavinaan jo neljän kilon lukemia. Hitsi vie, oli melkoinen järkytys. Hyvän aikaa piti odotella toistakin lääkäriä, joka varmistaisi lukemat. Tämä ei onneksi saanut kuin 3,660kg lukemat. Tästä hyvästä viikon päästä käynnistys edessä ja itselläni hieman ristiriitaiset fiilikset. Toisaalta tuntuu hyvältä ajatus, että tätä ei kestä enää kuin reilun viikon. Sekin hirvittää, että onko käynnistetty synnytys niin hirveetä kuin sanotaan...

Lapanen 38+0
Mulle tehtiin käynnistys joka epäonnistui... Sen seurauksena mul tuli vakava kohtutulehdus. .. olin erittäin huonona... kiireellinen sektio tehtiin sitten 25.6 ja syntyi terve poika. Ei se hoitajien tai lääkäreiden vika ollut... mun elimistö vaan ei kestänyt... se on rankkaa elimistölle kun keinotekoisesti tehdään supistukset ym. Keho ei oo tavallaan valmis siihen vielä... mutta onnistuneitakin tarinoita paljon. Mun keho teki näin. ..
 
Onnea kaikille uusille vauvoille ja tsemppiä uuteen!

Eilen täällä tuli rv 37 täyteen, jee :) Vauva liikkuu edelleen reippaasti ja omat olot on edelleen kaiken kaikkiaan ihan hyvät. Liitoskipujen takia kyljen kääntäminen on iltaisin tuskaista, mutta olen edelleen myös nukkunut ihan hyvin, joten ei tule kauheasti pyörittyä sängyssä. Onneksi liitoskivut eivät juurikaan haittaa päivisin, koska mun tosiaan edelleen pitää käydä töissä... Toinen vaiva, jota on aika satunnaisesti on iskiastyyppinen kipu oikeassa pakarassa, jota tuntuu olevan useammin silloin kun olen istunut paljon. Yritän siis kävellä työmatkat jos vaan sää sallii... Viime viikolla oli koko ajan +30 kieppeillä ja silloin sain kyllä autokyydin töistä kotiin. Harjoitussupistuksiakin alkaa olla. Yleisesti ottaen on sellainen fiilis, että eiköhän tässä mennä aika lähelle laskettua aikaa, kuten esikoisenkin kanssa.

AnMaaria ja pikkusisko
 
Huomenta!

Ihana oli herätä tähän aamuun, kun olo on vähän vähemmän raskas kuin toissapäivänä. Selkeästi kannatti levätä eilen. Jaksaa taas kun uusi raskas jakso alkaa.

Nyt lähdetäänkin kokeilemaan kropan kestoa Ikeaan, kun tarvittais olohuoneeseen sohvapöytä. Saatiin eilen sohva, jota odotettiin 1,5 kuukautta ylimääräistä ja kämpän sisustus on niin sanotusti odottanut tässä sitä...

Anskutin ja Muikku 37+6
 
Lapanen85 mä oon myös mietiskelly tuota käynnistystä jos tää kaveri ei ominavuin halua ulos tulla. Monella kun tuntuu olevan ihan hyviäkin kokemuksia siitä. Mäkin joskus aikoinaan synnyin käynnistyksen avulla, ja omalla äitilläni se sujui ihan hyvin, samoten kävi myös kaverille. Varmasti ihan ihmisestä kiinni :) Ite oon yrittäny asennoitua kaikkiin mahdollisiin synnytysvaihtoehtoihin, myös siihen käynnistykseen kun Mölli tuntuu viihtyvän niin hirveän hyvin mahassa. Se tulee mitä on tullakseen ja se kestetään. Sektio haavaa pelkään enemmän :D

(.) Meillä on huomenna neuvola, jänskättää että onko Möllin pää vieläkään kiinnittynyt. Jostain luin että jos lapsivedet menevät eikä pää ole kiinnittynyt niin pitää lähteä vaakatasossa samantien synnärille. Kättärille ainakin otataan samantien sisään jos vedet menee, joku napanuoranluiskahdusvaara tai vastaavao_O Joku painoarviokin olisi ihan kiva huomenna saada kun siitä ei ole ollut mitään puhetta. Sitä streptokokki näytettä mulla ei ole vieläkään otettu, vaikka tuntuu että kaikilla muilla se on jo napattu :eek: Eilen illalla vihloi alapäätä niin maan perkeesti, mutta kivuliaat supparit loistaa kyllä vielä poissaolollaan. Mut mikäs tässä ollessa kun helteetkin on ohi ja mieskin on lomalla :rolleyes:

Minnimys & Mölli 39+2
 
Lapanen85: Mulla kuopus käynnistettiin myöskin koon takia rv 38+6. Ensin laitettiin cytotec kypsyttelemään kohdunsuuta, mut poitsu päättikin puoli tuntia siitä kääntyä perätilaan. Yö ooteltiin ja toivottiin ettei synnytys käynnisty, koska sit ois ollu kiireellinen sektio eessä. No yö onneks meni kivuttomilla supistuksilla. Seuraavana aamuna lääkäri tarkisti tarjonnan, joka edelleen pt. Sit käännettiin ja vauvan päähän laitettiin pinni, joka sai sit vedet menemään reilu tuntia myöhemmin. Tästä meni vajaa vrk kun vauva syntyi rv 39+1. Musta tuo käynnistetty synnytys ei paljookaan eronnu rankkuudeltaan itsekseen käynnistyneestä ja vaikka kuopus olikin isompi kuin esikoinen, niin helpommin syntyi ja toivuin nopeammin. :)
Toivottavasti käynnistys sujuu hyvin. Jos ei ennen sitä ala syntymään. :)

Ipnalle isot tsempit sektioon! Siellä alkaa varmasti jo vauva olemaan maailmassa. :)

Kaalimaaankakara: kannattaa tosiaan suoraan synnytysosastolle soittaa! Toivottavasti tulehdus ei oo saanu uudelleen otetta.

Itsellä olisi huomenna se toinen painoarvioultraus. Toivon todellakin, että ois eri lääkäri kuin viimeks tai hermo menee! Ja sais selkeen näkemyksen lääkäriltä, että odotellanko luonnollista käynnistymistä vai aletaanko käynnistää ja missä vaiheessa jos näin käy.
En oo muuten aiemmin ollutkaan näin pitkään raskaana. :D

Susunasu 39+5
 
Onnea Ipna pikkuisesta!

Esikoisen kohdalla oli myös päätetty käynnistyspäivä, mutta päivää ennen lapsivedet alkoivat tihkua hiljalleen, joten ei kun suoraan sairaalaan. Avautumisvaihe kesti tosi pitkään ja sitä vauhditettiin sytotecilla. Joten tavallaan jo esikoisen kohdalla on tuosta käynnistämisestä kokemusta. Vaikea varmaan nytkään on tehdä eroa luomusynnytyksen ja käynnistetyn synnytyksen välillä.

Kiva siltikin kuulla ettei käynnistys tarkoita automaattisesti sitä, että kivut tuhatkertaistuu luomuun verrattuna. Kaikkihan on niin ihmisestä itsestään kiinni. Vähän alkaa jo hirvittää ensi viikko etukäteen. En usko, että vauva saadaan samana päivänä maailmaan. Tuskin vielä toisenakaan, joten hieman pelkään pitkittymistä kuten esikoisen kohdalla kävi (su-iltana sairaalaan ja lapsi ulos vasta ke-iltana).

Voimat alkaa olla hieman finaalissa vaikkei tässä kipuja oikeastaan ole mihinkään suuntaan. Olen tosi tyytyväinen, ettei tätä pitkitetä tyyliin yli kaksi viikkoa lasketusta ajasta. En todellakaan enää jaksaisi tätä oloa kuukautta. Sympatiat kaikille, joilla laskettu aika on jo takanapäin.

Lapanen 38+1
 
Ipnalle onnea!!

Itsellä käynnistetty kummatkin aiemmat synnytykset ja niistä jäänyt ihan ok fiilikset. Ensimmäinen käynnistettiin jo hieman kypsyneemmästä tilanteesta 40+3 eli parille sormelle auki ja kohdunkaula pehmeä ---> syntyi samana päivänä. Seuraavaa käynnisteltiin cytotecilla epäkypsästä tilanteesta 39+2 (kohdunkaula hieman pehmeä, 3cm, suljettu) kolme päivää ---> ei tapahtunut mitään, tosin ei ollut kipujakaan ja käynnistelyn välipäivänä 39+6 sitten syntyi. Nyt taas käynnistys edessä ja tod.näk. epäkypsä tilanne ensi viikollakin eli 3cm jäljellä, hieman pehmeä, sormelle auki ulkosuu...varaudun että voi mennä useitakin päiviä, pessimisti ei pety ;). Jos tilanne kovin epäkypsä voi huonossa tapauksessa mennä lähemmäs viikkokin :confused:, saati sitten jos koko viikon joutuu kärsimään kivuista, joista ei ole hyötyä ja kun ei pääse saliin, niin ei saa kunnon kivunlievitystä...siksi kieltäydyin, kun lääkäri olisi käynnistellyt mun oman voinnin vuoksi jo tällä viikolla (rv38+), että kestän kyllä ensi viikkoon, että olisi lähempänä la:ta ja toivonmukaan tilanne olisi edes hieman kypsempi ja toki vauvakin valmiimpi tähän maailmaan, kun hänellä ei kuitenkaan mitään hätää tällä hetkellä. Tiistaina rv 39+2 olisi tarkoitus mennä näytille ja sitten aloitetaan käynnistely, jos ei ole ihan järkkyä ruuhkaa...Kuulemma cytotecilla aloiteltaisiin nytkin kypsyttelyt, kun ei ilmeisesti ole vielä tarpeeksi kypsä tilanne ballongille...
 
Onnea Ipna!!

Aamulla olis taas käynti äpolilla. Oon saanut taas laskettua metuannosta ja ei tunnu missään noin arvojen puolesta, eli hyvillä vesillä ollaan. Saas nähdä millainen tyyppi siellä huomenna asustaa. Tänään siellä ainakin on ollut kova hikka :love: Muuten nää synnytysolot onkin sit kadonneet aivan vallan o_O joten kiinnostava kyllä kuulla mitä edelliset kaks viikkoa on tehneet paikoille. Toivottavasti vaan vastassa on eri lääkäri kuin viimeksi. Se oli jotenkin ankee...

Hyvää yötä ja palaamisiin!

Anskutin ja 38+0 POKSPOKS (nyt kun toi vuorokausikin taas ehti vaihtua :D)
 
Pajunkissa: Painokontrollissa kohdunkaulaa oli kuulemma kolmisen senttiä, paikat pehmet ja sormelle auki. Eli todennäköisesti viikon päästä paikkojen pitäisi olla suht kypsä käynnistystä ajatellen?

En itse käynnistystä hirmuisesti murehdi, mutta pelkään enemmän sitä pitkittymistä. Esikoisen kanssa kaksi ekaa päivää odottavien osastolla oli melko kivutonta aikaa, mitä nyt lapsivesiä lorahteli vähän väliä jos sängyssä ollessa erehtyi kääntämään vaikka kylkeä ja jalkeilla ollessa.

En osannut polilla kysellä asiasta sen ihmeempiä, olin varautunut, että käynnistellään lasketun ajan paikkeilla, joten viikkoa aiemmin tapahtuva käynnistys pisti vähän ajatukset sekaisin enkä osannut kysyä yhtään mitään. Käskivät vaan varautua, että jään käynnistyspäivänä osastolle ja kotiudun vasta vauvan kanssa.

Omanapainen viesti, mutta menkööt...

Lapanen 38+2
 
Meillä oli tänään neuvola, ja Möllin pää on vihdoin ja viimein kiinnittynyt ja kuulemma napakasti. Kaveri on myös liikkunut kunnolla alaspäin, terkka oli vähän sitä mieltä että kohta voisi alkaa tapahtumaan (y) Painoarviokin saatiin, tällä hetkellä n. 3000-3100g, juuri sellainen mitä veikattiinkin. Painoa oli tullut itelleni kahdessa viikossa 400g. Tänään olotilat olleet kyllä aivan erillaiset kuin eilen, käveltiin miehen kanssa keskustassa neuvolan jälkeen ja paine alapäässä alkoi olla jo aika epämiellyttävä ja takapuoleenkin jotenkin koskee. Vihloo, kirvelee ja polttelee alapäätä, ennen nämäkin fiilikset on tullu vasta myöhään alkuyöstä, mutta tänään jo jatkuvasti pitkin päivää. Mölli tule jo!! :love:

Minnimys & Mölli 39+3
 
No niin nyt olen päässyt jo jalkeillekin... sattuu mutta eiköhän se elämä tästä vielä voiton puolelle käänny. Ilmaa on mahassa mikä aiheuttaa omat kipunsa.

Itse sektiosta. Ei mikään maailman ihanin kokemus... nopeasti se meni mutta ei tuntunut mitenkään miellyttävältä. Vaikka puudutus olikin niin ei se kivalta tuntunut ja vauva oli melko hankalassa asennossa sektioonkin. Mulla myös laski verenpaineetkin. Lääkäri sanoi että hyvä että tuli sektiolla.
 
  • Tykkää
Reactions: kaalimaaankakara
AnMaaria onnea täysiaikaisuudesta :) Ja mukava kuulla, että olot on kohtuulliset ja jaksat vielä käydä töissä. Toivottavasti lähtö tulee yhtäkkiä, niin et joudu loppuaikanakaan kärvistelemään.

Minnimys huippua että Mölli alkaa hoksata siirtyä alespäin :) Toivottavasti pääsette tekin pian tositoimiin.

Lapanen mä olisin kyllä vetänyt murot ja maidot väärään kurkkuun aamulla jos oisin saanut kuulla, että viikon päästä aletaan tositoimiin. Lääkäri kuulosti tänään siltä, että se ei tasan uskonu näkevänsä mua siellä käynnistyksessä vielä kahdenkaan viikon päästä vaikka se sinne yritti sitä ehdotellakin. Hyvä, että kuitenkin muistivat sulle kertoa kaikenlaisia yksityiskohtia kuten sen, että pitää varautua jäämään osastolle silloin.

(.)
aamuvarhaisella oli tosiaan äitipolikäynti. Luultavasti ja toivottavasti viimeinen sellainen tässä raskaudessa. Metformiinia pitäis taas vähentää ja aika rivakallakin tahdilla saa kuulemma mennää. Ja sitten tarjosivat sitä kontrollia kahden viikon päähän.
Mä jouduin tänään aika paljon kaivelemaan tietoa, että miten mun pitää seuraavaan kertaa varautua ja kun tieto oli tasoa "voihan se olla että käynnistetään jo silloin" niin saatan kieltäytyä koska "voihan se olla että ei oo esim lastenhoitoa järkätty kun ei ollut puhetta, että tänne jäädään". Jos meinaavat käynnistää silloin samointein niin sais olla kyllä vähän suorasanaisempaa viestintää. Joten, kun lääkäri sanoi, että varaan rv 40 tienoille ajan (se on torstai) niin varasin rv 40+1 eli perjantaille ja iltapäivän viimeisen ajan. Kätilö sanoi, että silloin ei yleensä enää käynnistellä :D

Muuten kaik oli kunnossa. Sokerit on pysyneet aisoissa. Vauva kasvaa niin keskikäyrällä ettei kai sen keskemmällä vois kasvaakaan (painoarvio nyt 3200gr), kaikki käyrät ja testit kunnossa ja streptokin oli negatiivinen. Minä voin taas hyvin, joku ihme energiapuuska iski, ja vauva liikkuu hyvin. Siis paketti kondiksessa. Ainoa mikä jäi nyppimään oli se, että tuo kahden viikon kärvistely supistusten kanssa ei ollut saanut MITÄÄN aikaan kohdunsuulla. Sama homma oli viimeksi. Sitten kun alkoi avautumaan, niin se oli menoa sitten, mutta ne sitä ennen yli 14 tuntia kestäneet tasaisen tappavat supistukset ei olleet tehneet yhtään mitään...Oikein odotan innolla sitä kun tää päättää ottaa tuulta alleen... Siinä ei ilmeisesti tälläkään kertaa auta vaikka kuinka hokis "nää on hyviä supistuksia ja vie hommaa eteenpäin". Huoh. Ja nyt oon oikein keskittynyt rentouttamaan itsenäni supistusten aikana ja mielikuvilla koittanut auttaa kroppaa. Pah. Humpuukihommia!

Mutta mikä parasta. Viikonloppu saadaan olla miehen kanssa kaksistaan. Mä annan sen keskittyä viikonlopun peliin ja se antaa mun ommella :p Laps menee mummulaan yökylään :D Tavallaan la-iltana pelin jälkeen ois hyvä hetki lähteä sairaalaan, mut ei varmastikaan tapahdu vielä tällä viikolla.

Anskutin ja Muikku 38+0

p.s. Ipna mä huomasin, että taidetaan molemmat olla yhdessä FB:n harrastusryhmässä :) Mä tosin en ole siellä viimeisen vuoden aikana kovin aktiivinen ollut kun aihepiirikin on ollut vähän pöytälaatikossa :)
 
EX4
Moikka

Kaalimaankakara tsemppejä! Toivotaan ettei nyt uudestaan tule tulehdusta.

Ipna tsempit ja jaksamiset sektiosta toipumiseen!

Minnimys ehkä pian alkaa siis tapahtua! Toivotaan!

Mitäs muille vauvan saaneille kuuluu?!

Meillä menee ihan hyvin, poika syö kunnolla ja ihan hyvin nukkuukin. Itkeskelee vain nälästä tai vaipasta. Tyttö 4v on pojasta innoissaan ja haluaisi toimia "äitinä" koko-ajan. Vanhin tyttö 18v osaa käsitellä ja toimia vauvan kanssa kuin "ammattilainen" toki kun on niin monta sisarusta. Mitäs.. ei kai muuta ihmeellistä, oma palautuminen on hitaasti edennyt mutta mikäs kiire tässä, nautitaan viimeisestä vauvasta :love:

Tsemppejä muillekkin!

E ja Eppu 1vlo
 
  • Tykkää
Reactions: kaalimaaankakara
Ipna; samoja tuntemuksia sektiosta. Kasaan kurominen oli jo epämiellyttävää ja se kipu mikä alkoi tuntua heräämössä. Pahinta oli se etten saanut vauvaa heti rinnalle. Olen juuri saanut lapsen, miksei tunnu siltä...

Itselläni oli äitipoli ma ja ei sanaakaan käynnistyksestä, eri lääkäri. Ja tosiaan tuo, että mitään ei kerrota jos et kysy itse...ma taas poli. Epäkypsät paikat vielä, niin ihan hyvä ettei kiirettä käynnistää. Stressaavaa...vasta-aineiden takia, annan joka viikko nyt verinäytteet ja tiuhasn ultra
 
Lapanen: viikon päästä voi paikat olla kypsyneet vielä paremmin, mutta ainakin omalla kohdallani voin sanoa, että tuskin :( toisilla ne paikat kypsyy hyvää vauhtia ja toislla ne pysyy epäkypsinä jopa viikolle 42 asti vaikka olisi napakoitakin supistuksia ja vihlontoja...eli mulla edessä ensi viikolla epäkypsästä tilanteesta kypsyttely ja käynnistely ja näin ollen voi olla pitkäpiimäistä touhua, jos huonosti käy...
 
Ipnalle onnea pikkuisesta ja tsemppia sektiosta toipumiseen!

Eilen oli äitipolikäynti. Nyt oli onneks tosi mukava ja topakka naislääkäri! Painoarvioks sai vähän vajaan 3800g. Kohdunsuu oli 3cm auki, mut kanavaa vielä saman verran jäljellä. Pyöräytti vähän ronskimmin, mut ei aiheuttanu mitään tuntemuksia. Lääkäri päätyi sellaiseen ratkaisuun, että jos ei nyt vkonlopun aikana ala itsekseen syntymään, niin maanantai aamuna mennään suoraan synnytyssaliin ja käynnistetään synnytys kalvojen puhkaisulla ja oksitosiinilla. :) Tämä sen vuoksi, ettei pääse vauva liian isoksi kasvamaan tän radin takia.
Alkaa pikkuhiljaa ruveta kaaliin menemään, et oikeesti ois kohta tositoimissa oltava! Parempi myöhään kuin ei milloinkaan. :D Meinaa vähän jännittää. Kuopus käynnistettiin samalla tavalla, niin vajaa vrk meni, et syntyi. Nyt on lähtötilanne kuitenkin kypsempi, niin jospa se maanantain puolella syntyis. Sais mies ihanan synttärilahjan. :love:

Susunasu 40+0 Poks!!
 
  • Tykkää
Reactions: Pajunkissa-85
Me päästään kohta kotiin (vauvalta vielä vaan verikokeet seulontaa varten, jotain harvinaisia aineenvaihdunta juttuja on vapaaehtoinen koe) , ei tarvinnutkaan olla sitä 3 vuorokautta. Pääsee toipuminen vauhtiin kun saa nukkua omassa sängyssä.

Ihanaa... särkylääkettä vaan nassuun niin kyllä se siitä.
 
Äitipolilla käytynä tänään. Lääkäri sai painoarvioksi ultralla nyt 4kg ja risat. Kohdun suu auki 1,5cm ja kaulaa ei jäljellä kuin ihan pieni reuna. Paikat kuulema ihan pehmeät. Käyrällä supistuksia piirtyi kaksi isompaa pitkäkestoista, joista toisen vain tunsin vatsan kovuutena, mutta ei siis kipeää tehnyt. Eikun siis odotus jatkuu:)

Onnittelut vauvan saaneille!

R ja vauva mahassa 40+5
 
  • Tykkää
Reactions: kaalimaaankakara
Heippa. Vauva arki on kyllä ihanaa. Poika nyt 2 vkoa vanha. Kauheen Nopeesti menny aika... syö hyvin ja nukkuukin hyvin. Yöllä herää 3h välein. kävin eilen lääkärissä kun niitä vatsakipuja. .. kaikki oli hyvin.. vatsalihaksia revennyt siksi sattuu saakelisti. Eli ei vakavaa. Helle päiviä ei oo montaa ollut turussa... aika viileää mutta vauvan kannalta parempi näin. Mukavaa lauantaita ja odotellaan lisää vauvoja syntyväksi. ❤
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä