Heinäkuun vauvat 2015

EX4
1.5.
Annuu, tyttö

4.6.
Zeni, tyttö, 1955g/42,5cm, rv 33+4

10.6.
StaRR, poika, 3552g/48cm, 37+0

19.6
Marie82, poika , 3360g/50,5cm, 38+6

23.6.
Nelli, poika, 3670g, 38+1

25.6.
Piiper, poika, 3620g, 38+2
Kaalimaankakara, poika, 3965g/51cm, 38+4

28.6
Toivottavasti, tyttö, 2920g/47,5cm, 38+2

29.6.
Viliina84, poika, 3780g, 39+2

30.6
HappyFeet, poika, 3850g/52cm, 39+0
Crea, poika, 3890g/50cm, 39+1
Bodeguero, poika, 3718g/51cm, 39+4

2.7
EX4, poika, 3820g/52cm, 40+1

5.7
KeepGoing, poika, 4130g/54cm, 41+2

8.7
Ipna, poika, 3938g/52cm,
Vannila, poika, 41+5

11.7
Säihkiss, tyttö, 3195g/46cm, 38+5.

16.07
{Anskutin}, tyttö, 3445g/50cm, 39+0
Lapanen85, poika, 4090g/53cm, 39+2

18.7
Pajunkissa-85, tyttö, 4140g/51cm,39+6

19.7
Salla07, poika, 4260g/53cm

20.7
Riikkunen, poika, 4660g/53cm, 42+1

22.7
Minnie82, poika, 3125g/51cm

24.7
littlelion, poika, 2870g/49cm,40+3

27.7
Minnimys, tyttö, 4120g/52cm
An79, poika, 3598g/50,5cm

28.7
Nohmu, tyttö, 3810g/53cm

29.7
AnMaaria, tyttö, 3860g/52cm, 40+1

30.7
Ninuka, tyttö, 3600g/50cm.

2.8
Astrea, tyttö, 3500g/48cm
 
EX4
Meille tuli pojalle eilen ikää tasan kuukausi, hurjaa miten aika on mennyt vastahan hän syntyi :whistle:

Meillä oli neuvola perjantaina , painoa oli nyt 4460g ja pituutta 54,5cm eli paino n. +600g ja pituus 2,5cm. Hyvin kasvaa rintamaidolla ja kehityskin oli ok.

Ristiäiset meillä on 22.8 lauantaina, kutsuja väsännyt viikonlopun että saadaan postiin. Nimi on aikalailla saatu päätettyä, kummi asiakin saatiin selvitettyä, onneksi ettei jää poika ilman kummeja.

Eipä tänne kai muuta, "normaali-arki" alkaa tässä kuussa kun lapset palaavat kouluun ja näin. Omassa palautumisessa on vihdoin merkkejä, nyt kävely ei tee enää niin kipeätä ja painokin on lasku suunnassa.

EX4 ja Eppu 1kk1pv
 
Kiitos Ex kun teit tänne tämän!

Meillä on 1kk neuvola torstaina. Jännä nähdä kuinka paljon on vauva kasvannut täysimetyksellä. Poitsu kyllä tuntuu että olisi kasvannut jonkin verran.

Oma toipuminen seltion jälkeen on ollut kyllä yllättävän nopeaa. Nyt on jo lähes täysin normaali olo vain joissain jutuissa tuntuu että operoitu mahaa.

Toissa yönä vauva itki mahaansa ja epäilen että johtuu ruisleivästä ja italianpadasta. Eilen en syönyt noita ja viimeyö oli normaali yhden syönnin yö.

Meillä vielä loma jatkuu kun mies jatkaa vielä lomailua. Tytöt menee ehkä vasta ensiviikolla 3pv viikossa hoitoon. Jotain reissua varmaan vielä tehdään.

Ipna ja poitsu
 
Moikka ja kiitos EX4 tästä pinosta :)

Meillä ollu se 1 viikon neuvola ja sit käytiin 3viikon iässä. Tuolloin paino oli 4070g ja pituus 54cm, että hirmuisesti pituutta tullu ku 4cm kolmeen viikkoon. Tuolla edellisellä tuon verran 7viikon iässä vasta. Seuraava neuvola vasta 1,5viikon päästä kun ikää 7viikkoa ja rapiat. Sillo sit lääkäri ja se rota. Vain huonoja kokemuksia sen tuomista sivuvaikutuksista. Tolle 2 vuotiaalle se oli rokotusohjelmassa mutta kolmoselle ostettiin sillo 7,5 vuotta sitten. Molemmat oksenti kaaressa monta päivää joka kolmella kerralla. Sitä odotellessa...

Poika oli melko itkuinen viime viikolla pari päivää. Mulla oli jonkin verran toki stressiä hää- ja kastejuhlan järjestelyistä, vielä kun salassa ne eka kinkerit kyhättiin. Pojalle paukautti naaman täyteen näppylöitä jotka laski ja hävisi kaikki jo sunnuntaina. Eli melkeen heti kun pappi oli aamenet lukenu :). Cuplatonit aloitin perjantaina ja itkut jäi siihen. Kakka ollut tähän asti sellasta vetistä ja vaahtoavaa ja täysin imeytynyt vaippaan. Nyt cuplatonin myötä on muuttunut normaaliksi ja kiinteämmäksi ja ryyniseksi. Poika on kyllä niin tyytyväinen ja nyt kun jaksaa jo valvoa niin voi mahdoton mikä hurmuri. Hymyjä tulee vielä harvemmin ja nekin minulle :). Pari "häääyy" on suusta päässyt mutta ei siis vielä haastele juurikaan. Mulla tulee kyllä maitoa todella paljon. Yhden rinnan jaksaa kerralla ja ampuu suoraan kirstun pohjalle.. Että sekin sitä ilmaa tuo masuun. Onneks tuo cuplaton pelittää hyvin ja pilkkoo kuplat.

Oma vointi on hyvä. Ainut vaa että selkäkivut on pahana taas ja niistä seuraa järkyttävä kallonpohja kipu. Pahimmillaan kun käy tuplia työntää.. Eli päivittäin :(. Oon tosi pettynyt noihin Brion double wave vaunuihin. Ne on raskaat ja jäykät. Mutkissa ja kynnyksissä painattaminen pahinta. Nyt punnitsen että hajotanko ihteni vain pierasenko jostain vajaan tonnin että saan ne bumbleride indie twinit mitkä painaa 6kg vähemmän ja etupyörät on kääntyvät. Kaikinpuolin todella pätevät mutta kalliit pelit. Käyttöikä jää about vuoteen.. Mutta toisaalta onko järkeä hajottaa ihtensä? Oon muutenkin selkävaivainen ja ton edellisen jälkeen osteopaatti ja nikama fyska teki paljon töitä että saatiin siihen kuntoon että pääs ite kuntouttaa kunnolla. Rahhoopa sitä meni siihenkin hommaan yksien vaunujen verran.

Lähdetään huomenna reissuun pienten kaa nelistään. Ihana vaihtaa maisemaa ja sit palata kotiin. Tää viikko miehellä lomaa. Isot lapset reissussa koko viikon. Rennompaa siis :)

Nelli & ihanuus poitsu!
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos Ex4 uudesta pinosta! On mukavaa jatkaa kirjoittelua tutun porukan kanssa etenkin, kun täällä on koko ajan ollut niin hyvä henki. :)

Onnea kaikille viimeisille vauvautuneille! :)

Täällä ollaan kotona oltu lauantaista asti ja vähän pihalla olen vielä siitä, miten tuollaisen pienen maailman suloisimman nyytin kanssa ollaan. Maitoa on vähän niukasti ja korviketta täytyy jonkin verran käyttää. Olen yrittänyt pumppailla ahkerasti syöttöjen jälkeen silloin, kun rinta ei tule tyhjäksi asti. Toivottavasti se provosoi maidon tuloa. Mies on tällä hetkellä myös kotosalla ja on kohdellut nämä päivät kuin kuningatarta. Hedelmäsalaattia tuoreista hedelmistä ja marjoista ja muutenkin herkullisia ja terveellisiä välipaloja on ilmestynyt vähän väliä viereen ja vauvanhoidossa mies on ollut vaippavastaava. Itse olen vieläkin synnytyksen jäljiltä melko uupunut. Synnytyksen jälkeen seuraavana päivänäkään en vielä pystynyt käymään suihkussa tai menemään vessaan ilman pyörätuolia. Edelleen pidempään pystyssä olo heikottaa. Hemoglobiini oli sairaalassa sadan luokkaa. En sitten tiedä, johtuuko olo siitä vai jostain muusta. Nyt olen onneksi saanut nukuttua pari kohtuu hyvää yötä. Huomenna 1vk neuvola. Toivottavasti on oma terkkari eikä kesäsijaista. Jotenkin vaikea luottaa itseään kymmenen vuotta nuorempien opiskelijoiden arviointikykyyn asioissa.
 
nelli, just oli torissa tupla indiet 500e, eilen tai tänään.
toisaalta vuoden takia varmaan voisi käydä muutkin tuplat, missä on kääntyvät isot eturenkaat, ja käytettyjä kandee myös seurata =)
vauvalla on kaksoisleuka, tuntuu että se on hirveä pikasyömäri mutta kai se saa tarpeeksi vaikka 10min rinnalla aina viihtyykin.
maitoakin suihkuaa, mutta aika maltilla. huomasin pumpatessa, vauva hallitsee sitä suihkua huonolla imuotteella alkuun AU, mutta ei kuitenkaan päästä irti vaikka maitoa tulee lujaa.. :censored: onneksi muutaman minuutin jälkeen korjaa otteen hyväksi ja sitten ei satu enää.
 
Meillä on nyt viikon ikäinen rakkauspakkaus. Tänään tippalinssissä katselin ja ajattelin et pian tuokin kasvaa :( mun Iltatähti. Nyt koitan nauttia ajasta. Poika syö hyvin ja nukkuu paljon. Yöllä olen saanut nukkua 5-6h yhtäsoittoa. Poika yleensä roikkuu illan rinnalla, niin ilmeisesti saa masun täyteen yöksi. Helppo alku ollut, toivotaan että jatkuu. Oon niin rakastunut!
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Nohmu ja ipna
Kiitos ex4 uudesta pinosta! Mukava jatkaa juttelua täällä puolella.

Onko kukaan enää odottavana? Vai joko kaikilla vauvat sylissä?

Onnittelut uusille vauvan saaneille!

Täällä käyty neuvolassa tänään (ikää 2 viikkoa). Jouduttii viime viikollaki käymää neuvolassa napaa laapistamassa ja nyt käytii tänään näyttää navan kuntoa ja samalla otettiin painoki pieneltä poitsulta. Oli tullut painoa 5 päivässä 292g eli maitoa vissiin tulee ihan tarpeeksi.

Mitä d-tippoja ootte ostanut vauvoille? Tuliko oireita tippojen aloituksesta? Itse meinasin huomenna aloittaa antaa pojalle d-tippoja, yhden tipan huomenna ja sit nostaa pikku hiljaa annosta. Ostin multi-tabs:n d-tipat.
 
Kiitos uudesta pinosta, kivaa jatkaa jutustelua vauvat kainalossa :)

Tuntuu, että pahin maidonnousu vaihe taitaa olla takana ja enää ei satu niin paljoa. Jee! Pieni vaan syö sen verran hitaasti että aika usein maito suihkuaa inhottavasti ja sitten häntä yskittää kovasti. Oon vähän pumpannut maitoa, mutta en kovin paljoa uskalla sitäkään tehdä, että se ei entisestään lisää maidontuloa.

Huomenna meille on tulossa valokuvaaja kuvaamaan meidän perhettä täällä kotona. Esikoinen täyttää tällä viikolla sopivasti 5 vuotta ja on ihanaa saada kunnon kuvia vauvasta. Ikävä kyllä mulla pärähti eilen ekaa kertaa ihan hirveä turvotus jalkapöytiin ja nilkkoihin, tietysti just nyt... Mulla ei siis ollut raskausaikana ollenkaan turvotusta, joten en tiedä mistä tuo nyt ilmaantui. Mietin, että voisiko oksitosiinitippa olla siihen syynä. Tai sitten tämän maidonnousu...Onko kellään kokemusta tämmöisestä?

AnMaaria
 
Meillä käytetään bioteekin super d tippoja. Tuon keskimmäisen kanssa oli d vitamiinien kanssa haasteita ja noita ei tarvitse antaa kuin yksi tippa niin ne sopi ja näyttää sopivan tällekin vauvalle.

Vihdoinkin sain varattua ristiäiset tämän kuun loppuun... nimi on vielä tosin arvoitus vaihtoehtoja on mutta en tiedä mihin päädytään. Kummitkin on kysytty...

meillä on hassu vauva, sillä kun hänet laittaa mahalleen niin kääntyy itse selälleen.... ja mä olen ihan ihmeissäni täällä että nyt jo... eikä ollut vain yksi kerta sillä tekee tämän aina kun laittaa mahalleen :O. Tuolla vauvalla on ollut synnäriltä lähtien tosi vahvat niskat niin pään mukana kierähtää helposti sillä masullaan kohottaa pään tosi ylös.

Yöt on taas sujuneet yhden syönnin taktiikalla kun jätin ruisleivän pois... vähän on ajoittain ilmavaivoja mutta ei mitenkään pahasti onneksi.

ipna ja poika
 
Moi ja kiitos Ex tästä pinosta!

Meijän poika on toistaiseksi hyvin helppo ja tyytyväinen tapaus :love: täysimetyksellä ollu koko ajan ja nukkuu hyvin. Ei juuri itkeskele.Ajoittain jaksaa hyvinkin skarppina seurailla ja lattialla leikkimatolla leluja katselee ja tykkää kun hänen kanssa seurustelee:rolleyes: Meillä on nimiäiset 15.8. ja ihana nimi valmiina <3 mies oli alkuun 2 viikkoa kotona ja sitten 2 viikkoa töissä ja nyt taas 3 viikkoa lomalla, ihanaa!

KeepGoing ja muru 4 viikkoa ja 2 päivää
 
Heips reissun päältä :)

D-vitamiineista. Ite käytän vain ja ainoastaan Jekovit merkkisiä. Ainut vesipohjainen valmiste. Muut siis öljypohjaisia. Riitti esikoisen kamalat oireet devitolista aikoinaan, vaihdoin tohon ja muillekin sitä antanut. Hyväksi todennut enkä uskalla vaihtaa vaikka valikoimaa on joka lähtöön, Rela+D yms.

Tämä poitsu kans hankkinut vähintään sen yhden lisäleuan :). Tarkoitus täysimettää 6kk. Eli jouluna tasan vasta tarviis mitää kiinteitä alotella, ihanaa. Se on aina sellasta säätöö ja tää tissittely nii helppoo, että nii kauan pelkkää tätä kun mahdollista. Muutenki haaveissa imettää vuoden ikään ainakin. Toi edellinen lopetti ite 11kk iässä.

Nyt makkuuksiin. Huomenna suap juosta taas tuon 2v perässä. Melekonen tapaus ollu reissussa :O
 
Nohmu kuten Nelli sanoikin niin 2 viikon ikäisenä on suositus niiden aloitukseen.

Meidän vauvalla oli 1kk neuvola ja mitat olivat 4500g ja 54,3cm 2 viikossa tullut 570g painoa lisää (mikä on ihan huisin paljon yli 40g/päivä) eli mun maito taitaa olla melko ravitsevaa (tosin viihtyy kyllä tuo poitsu tissilläkin :) ). Kaikki kunnossa muutoinkin.

ipna ja poitsu (2 pv vajaa kuukauden)
 
  • Tykkää
Reactions: {Anskutin} ja nelHM
Kukkuu täältä vauvan tuoksuisesta arjesta ja kiitokset EXille uudesta pinosta!

Meillä pyrähtänyt elämä vauvan kanssa kivasti käyntiin, eilen oli neuvolakäyntikin ja tytsy on alkanut saada kivasti vihdoin ja viimein painoa lisää, tällä hetkellä 3820g eli hiukka on vielä matkaa syntymäpainoon 4100g. Kovasti neuvolatäti kehui tuota rakkauspakkausta, tytsy lähentelee kuulemma kuukauden ikäistä vauvaa jo toiminnoissaan, johtuu kuulemma yliaikaisuudesta. Ihanasti tuo tyllerö hymyilee jo, seuraa tarkkaavaisesti katsetta ja tarttuu lujaa kiinni sormeen :love:
Pumppaan neidille maitoa, eli imetyksestä luovuttiin kun ei siitä oikein tullut mitään, kummallakin meni vain hermo. Ja mikäs tässä, kunhan vauva vain saa ruokaa niin kaikki hyvin ja mieskin saa näin osallistua enemmän myös vauvan syöntihetkiin kun saa itse ruokkia :rolleyes: Maitoa tulee yhdellä pumppauskerralla sellaiset 50ml mikä on ihan jees, käytetään myös lisämaitoa jos tuntuu että tuo tyllerö jää nälkäiseksi. Neiti myös nukkuu yöt edelleen hyvin, herää neljän maissa syömään ja seuraavan kerran vasta yhdeksän aikaan. Suostuu jopa koisimaan omassa pinnasängyssäänkin jo. Ihana rakkauspakkaus :love:

Yhtenä iltana tytsy itki kovasti mahaansa, ja seuraavana päivänä aloitettiin Cuplaton ja se tuntuu toimivan oikein hyvin (vielä :D). Ja tehtiin tyllerön kanssa jo yksi pitempi reissu, ajeltiin Poriin vauvaa näyttämään ja oltiin reissussa koko viime viikonloppu. Mukavasti meni kolmen tunnin ajomatkat, tytsy tuntuu viihtyvän autossa hyvin. Sektiohaavakin alkaa olla jo kivassa kunnossa, ei enään kolota niin paljon ja haavaa ei myöskään enään vihlo. Kenelläkään tietoa kuinka pian saa seksiä harrastaa sektion jälkeen? o_O

Meillä on ensi viikolla aika lastenklinikalle, kun neidin lonkat oli kotiinlähtötarkastuksessa jotenkin löysät, niin käydään tsekkaamassa niiden tilanne että onko ne itsekseen asettuneet vai tarvitaanko niihin jonkin sortin lasta systeemi :confused:

Minnimys ja tytsy 1vk 3vrk
 
Viimeksi muokattu:
Hei taas kaikki!

Kiitos EX tästä pinosta!

Juuri tuli viikko kun synnärille saavuttiin! Paljon on mahtunut tähän viikkoon.

Sain synnytyskertomukseni ja siitä kävi ilmi että mulla on tunti kateis tapahtumista. Luulin että oltais oltu neljältä salis mutta sinne ollaan mentykin vasta 4.45 ja oon jossain vaiheessa saanut kolmannenkin kipupiikin!

Perjantaina jouduttiin uudestaan sairaalaan kun alkoi tulemaan järkyttävän kokoisia hyytymiä (5*15cm) ja mulle nousi lämpöä. Kätilö kehotti varautumaan osastolle jäämiseen. Näistä kaikistahan sain sitten itelleni paniikin päälle. No osastolle ei onneksi tarvinnut jäädä, vielä. Tulehdusarvot 32 ja hb alle 90. Lääkäri repi kalvonriekaleita sisuksista ja määräs lääkkeellisen tyhjennyksen (2 cytotecia), pari antibioottikuuria kohtutulehdukseen, kohtua supistavaa kotiin, hyydytyävää kuurin sekä tiputettiin rautaa suoneen. Kahden viikon kuluttua kontrolli jossa katsotaan joudunko vielä kaavintaan. En tiedä kumpi aiheutti cytotecit vai rauta mutta sain järkyttävän horkan sairaalas ja makasin kahden viltin ja tärisin. Mieskin vitsaili että näytän vieroitukses olevalta narkkarilta, kalpealta ja tärisevältä. :confused::ROFLMAO:

Likka voi hyvin mutta nlatäti kehotti tarkkailemaan syömistä. Paino ei ollut tippunut liikaa mutta ei myöskään noussut tarpeeksi. Joudun käyttämään rintakumia kun nänninpäät on niin arat ja pahimmillaan vertavuotavat. Täti epäili että rintakumin käyttö vie neitiltä niin paljon energiaa että vaikka maitoa tulee niin paino ei nouse. Mitä mieltä te olette lisämaidon antamisesta rinnan lisäksi?
 
Kiitos tosiaan uudesta pinosta! Kiva jatkaa jutustelua synnytyksen jälkeenkin. Poika nyt 6 viikkoa vanha... apua. Juurihan tämä syntyi. Edelleen vuodan verta mutta nää on varmaan menkat... kestäneet jo yli 10 päivää. Jälkivuoto loppui aikaa sitten. Sais loppua tääkin jo... no aika näyttää. Poika voi hienosti mitä nyt Masuvaivaa ja kovaa kakkaa välillä... joka sit muuttuu löysemmäksi taas... Yöllä nukkuu edelleen 3h pätkissä herää kerran yöllä. :rolleyes: vaunuissa tää ei oikeen viihdy... mut oon päättänyt et silti mennään... ei sisällä viittis aina olla. Mukavaa sunnuntaita!
 
Hei taas kaikki!

Kiitos EX tästä pinosta!

Juuri tuli viikko kun synnärille saavuttiin! Paljon on mahtunut tähän viikkoon.

Sain synnytyskertomukseni ja siitä kävi ilmi että mulla on tunti kateis tapahtumista. Luulin että oltais oltu neljältä salis mutta sinne ollaan mentykin vasta 4.45 ja oon jossain vaiheessa saanut kolmannenkin kipupiikin!

Perjantaina jouduttiin uudestaan sairaalaan kun alkoi tulemaan järkyttävän kokoisia hyytymiä (5*15cm) ja mulle nousi lämpöä. Kätilö kehotti varautumaan osastolle jäämiseen. Näistä kaikistahan sain sitten itelleni paniikin päälle. No osastolle ei onneksi tarvinnut jäädä, vielä. Tulehdusarvot 32 ja hb alle 90. Lääkäri repi kalvonriekaleita sisuksista ja määräs lääkkeellisen tyhjennyksen (2 cytotecia), pari antibioottikuuria kohtutulehdukseen, kohtua supistavaa kotiin, hyydytyävää kuurin sekä tiputettiin rautaa suoneen. Kahden viikon kuluttua kontrolli jossa katsotaan joudunko vielä kaavintaan. En tiedä kumpi aiheutti cytotecit vai rauta mutta sain järkyttävän horkan sairaalas ja makasin kahden viltin ja tärisin. Mieskin vitsaili että näytän vieroitukses olevalta narkkarilta, kalpealta ja tärisevältä. :confused::ROFLMAO:

Likka voi hyvin mutta nlatäti kehotti tarkkailemaan syömistä. Paino ei ollut tippunut liikaa mutta ei myöskään noussut tarpeeksi. Joudun käyttämään rintakumia kun nänninpäät on niin arat ja pahimmillaan vertavuotavat. Täti epäili että rintakumin käyttö vie neitiltä niin paljon energiaa että vaikka maitoa tulee niin paino ei nouse. Mitä mieltä te olette lisämaidon antamisesta rinnan lisäksi?
Moikka. No kyllähän sitä lisämaitoa on pakko antaa että lapsi saa tarpeeksi ruokaa. Meilläkin samajuttu eli imetys ei onnistunut joten paino laski pojalla 8% mikä oli paljon. Alettiin lisäämään korvikemaitoa niin paino alkoi nousta. Nyt oli 3 viikossa tullut 1kg painoa pojalle. mä en imetä koska poika ei osaa imeä oikealla imuotteella.. Hänen kieli vissiin liian lyhyt ettei saa otetta. Pääasia että saa vatsan täyteen. Ei sillä ole väliä mistä ruoka tulee.
 
Hei kaikki! Kiitos pinosta!

Täällä arki lähtenyt rullaamaan. Painonlaskun takia lisämaidot käytössä, lisäksi pumpppailen huonojen syöntien jälkeen ja tietty imetän. Nämä kaikki 3h välein vaikka nti ei edes pyytäisi ruokaa, kunnes syntymäpaino saavutettu. Hommaa siis piisaa. Onneksi mies on lomalla.:) Lisämaidosta saa selkeät ohjeet neuvolasta tai jo synnäriltä. Niiden mukaan on menty. Omaa maitoa alkaa tulla joten lisämaitoa nti ei huoli suositeltua määrää.

Nti alkaa virkistyä, olla enemmän hereillä ja viihtyy sylissä. Kantoreppu on tosi jees! Muuten ei ehtisi imetysrumban lisäksi tehdä mitään... Nti on tosi tyytyväinen, vähän masuvaivaa, yöt nukkuu syömisten välillä.

Sektiosta olen toipunut tosi hyvin ja kriittisen ajan tosiaan mies lomalla. 4vko jälkeen pitäisi pystyä normaalisti toimimaan. Minnimys kyseli sektion jälkeen rajoituksia. Meidän synnärin kotihoito-ohjeen mukaan sektio ei rajoita seksiä, vaan jälkivuoto. Toki varmaan kannattaa asento huomioida, ettei kovin rehki. (y)

Mukavaa elokuun jatkoa kaikille!

Ninuka+tyttö reilun 1vko
 
Tää puhelin teki yöllä jotain kiusaa enkä saanut kirjoiteltua asioita loppuun...

Kiitos vastauksista lisämaidon osalta! Me ei saatu mielestäni kovin hyviä ohjeita lisämaitoon kun multa tuli maitoa niin että pikemminkin puhuttiin maidonluovuttamisesta! Jostain syystä tyty ei vaan saa sitä jäämään kroppaansa. No on nää imetyksetkin sellaisia että eka minuutti menee tosi hyvin, sitten hän unohtaa itsensä että pitää kutitella syömään, pari imua ja taas nitkahdus, herätys, pari imua jne. Tätä saatetaan mennä 1-2h. Sitä lisämaidon määrää oon miettiny ettei tulisi annettua liian vähän mutta ei liikaakaan ettei imetys loppuisi.

Mies palaa huomenna töihin pariksi viikoksi ja jään isompien tyttöjen kans pariksi päiväksi päinsä ennen koulun alkua. Ei ne vieläkään halua vauvaa hoitaa mutta yllättävän innokkaita he ovat silittelemään vauvaa! Ottaen huomioon että vanhempi tytöistä ei halunnut toisena päivänä tulla enää laitokselle edes katsomaan!

astrea ja tyty 1 vko
 
Astrea (lisämaidosta),

Ihan suoraan en osaa vastata, koska meillä ongelma (-10% painonlasku) oli jo synnärillä. Silloin maito aloitettiin tyyliin 10ml, josta nostettiin noin 10ml päivässä tavoitteena 100ml. Tämä joka syötöllä ja syötöt heräteltynä 3h välein, ellei tule nälkäviestejä aiemmin. Tähän 100ml ei olla päästy, koska maitoa ehkä tulee jo sen verran, että max. 70-80ml menee vaikka ei ihan joka kerta imekään rintaa.

Painoa ei voi kotona luotettavasti seurata, mutta vaippojen määrää voi. 5 pissavaippaa ja 2-3 kunnon kakkavaippaa per vrk on minimi. Meillä tosiaan 3h välein tarv. pakkosyötetään. Kovin unisena nti ei hamua pulloa tai rintaa, mutta jollain konstilla olen saanut pullon kielen ja kitalaen väliin, josta käynnistyy imemisrefleksi. Nykyään pumppaan, jos ei ime yhtään/huonosti/vain toisen rinnan, lisäksi varalle 1 pullo, jos on itsellä menoa tms. Meitäkin ohjattiin pumppaamaan joka kerta... en vain ole ehtinyt.:unsure: Medelan sähköpumppu n. 80e on tosi hyvä tällaiseen rumbaan.

Meitä ohjattiin synnärillä hyvin (jopa keskellä yötä (y)), mutta silti olisin toivonut löytäneeni nämä sivut aiemmin:
http://www.imetys.fi/index.php/tukea-tietoa/imetystietoa/mutta-vauva-se-vain-nukkuu
Hyviä käytännön ohjeita hankalaan imetykseen. Lisämaito annetaan yleensä oman imetyksen päälle, vauvahan ei syö liikaa. Joskus ollaan herätelty lisämaidolla, mikä onkin ajoittain onnistunut. Lisäksi meillä toimii vain tietyt tuttiosat, osasta ei imu onnistu.

Kannattaa olla neuvolaan yhteydessä. Jaksamisia!

-Ninuka+neiti
 
Astrea: Itse annan lisämaitoa n. 150ml/vrk rinnan ohella, kun tuntuu, että vauveli jää ajoittain nälkäiseksi. Neuvolassa viimeksi kysyin lisämaidon määrästä. Kuulemma täysin korvikkeella ruokitut syövä vuorokaudessa lisämaitoa viidenneksen painostaan. Itse olen nyt toiminut niin, että annan ensin rintaa, sitten jos vauveli jää nälkäisenoloiseksi tai kovasti tuskailee rinnalla, annan 50ml korviketta ja taas rintaa ja uudestaan 50ml korviketta, jos tarve vaatii. Pissavaippoja meillä tulee hyvinkin riittävästi, kakkavaippoja tulee vain silloin tällöin. 1vk:n neuvolassa terkkari ei ollut huolissaan siitä, ettei kakkaa ollut 3 vrk kuulunut, kun kerran paino oli noussut kotiutumisen jälkeen 20g/pvä. Vähän kyllä jännittää seuraava punnitus, joka on vasta viikon päästä.

Vauveli on viettänyt todella vaihtelevia öitä. Päivisin harvoin nukkuu yli 20min kerrallaan mutta öisin viimeiset pari yötä on nukkunut jopa 6-7h:n yöunia. Sotä edeltävänä yönä tosin geräili koko yön 45min välein.
 
EX4
Moikka

Kiva kun olette löytäneet tänne! :)

Mitäpäs tänne, kesähelteet vihdoin alkoi täällä Suomessakin!
Yöt on olleet rankkoja itkeskelyn vuoksi, viime yönäkin taas hereillä 01.25-02.40, 03.30-04.15 ja 05.00-06.15, mikään ei kelpaa ja vain syli ja pieni keinunta. Keinusitteri on tullut nyt erittäin hyödyksi. Nukkui sitte 6.15-8.20 pitkä pätkän jollon muu perhe heräsi jo ja oli aika nousta ylös. Miehen tullessa 15.30 nukuin tunnin. Ihanaa kun mies jää lomalle keskiviikkona!

Ristiäiskutsut läheteytty ja paikka varattu. Tarjoilutkin järjestetty.
Koulutkin alkaa taas mukuloilla ja ns. Normaali arki alkaa. Toiseksi nuorimmainen aloittaa viikon päästä 2pv/vko päiväkodissa. On ollut nyt kotona.. Kesäkuun alusta kun jäin lomille. Mutta kaipaaa ikäisiään

Ei kai muuta, helteisiä päivä!

E ja E 1kk 1vko 3pv
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä