Heinäkuussa TAYSiin..

Kaipailisin viime aikoina taysissa synnyttäneiden kokemuksia.. itse synnytin siellä sektiolla 7v sitten... kohtelu silloin 3B:llä oli aivan ala-arvoista.. esim valitin laskimotukoksen oireita ja siihen sanottiin vain että ei siinä jalassa mitään ole, jos olis, et kävelisi.. ja kotiuduttua omalääkäri laittoi pikavauhtia takaisin sairaalaan.. olenkin harkinnut synnytystä eri piirissä mutta se on kuulemma vaikeaa.. onko taysissa millaisa kätilöitä nykyään? kuinkahan kauan mahtaa kestää epiduraalin saaminen??
 
4 kertaa synnyttänyt taysissa
-02 vuonna esikoinen, hyvin meni kaikki, päästiin suht aikasin saliin vaikka synnytys kestikin kauemmin ja sain epiduraalin..osastolla oli hyvät hoitajat jotka neuvoivat ja silloin oli vielä semmoinen yhteinen hoitohuone, mikä oli mahtava mun mielestä ja hoitajia paikalla ja sinne sai viedä esim suihkun ajaksi lapsen. olin 3vrk sairaalassa. tulivat yöllä esim kysymään haluanko että vauva otetaan joksi aikaa että saan nukuttua, mutta en halunnut. (seuraavissa oisin kyl halunnut,mut ei oo kysytty=))

-04 vuonna passitettiin pois, puoli tuntia ni tuli lapsivedet, tosin saatto olla sisätutkimuksen aikaansaannosta,ja takas, alhaalla oli tuskasta odottaa et pääsis saliin (se on kauheinta), epiduraalin sain sitten salissa, kiva kätilö silloinkin, tällöin pääsi ärräpäitäkin ym ja kätilö kesti ne hyvin..anteeks toki pyysin ku vauva oli pihal mun käytöstä.. olin 2vrk sairaalas, sillon oli kans muistaakseni se yhteinen hoitohuone..

-09 vuonna, jouduin menemään yksin edeltä, ja mua ei meinattu millään päästää saliin, vaikka konttaisn ja oksensin pitkin lattioita kivusta.. parin tunnin päästä mies tuli ja päästettiin heti saliin ku sekin ihmetteli et mitä hemmettiä.. kävellessä saliin tulikin lapsivedet ja sain epiduraalin, ja lapsikin syntyi aika pian.. nyt oli jo rempattu tayssi ja 2 hengen huoneet ja yhteinen wc/suihku viereisen huoneen kanssa..ja vauvat hoidettiin huoneissa. apua joutui kysymään jos tarvitsi. olin 1,5vrk sairaalassa.

-11 vuonna jouduin synnyttämään kokonaan itse (olin papereihin kirjottanut semmosen stoorin et haluun sinne saliin heti,en tie oliko sen vaikutus vai oisko mut muutenki päästetty), pääsin toimenpiteiden jälkeen heti saliin vaikken auki ollutkaan kun sen 3cm..oli taas konttaamispisteessä kipujen ja oksentelun takia.. sain siellä spinaalin (aivan mahtava,otan tälläkin kertaa sen:)) vei kaikki kivut pois, paikat aukes hetkessä ja onneks muistin miten ponnistetaan, koska se ei ees tuntunut.. synnytyksen jälkeen oli haikee mieli kun isi ei päässyt paikalle ja saanut olla kans vauvan kanssa.. kätilö napsi kuvia ja oli vauvan kanssa kun kävin suihkussa. sain jopa luvan soittaa miehelle ilouutiset, vaik puhelinta ei sais käyttää siellä.. olin alle vrk:den sairaalassa.. mutta palasimme vauvan kanssa osastolle valohoitoon 6pvä ikäisenä..

-09 vuonna oli paras kätilö, se oli huoneessa kokoajan ja hieroi selkää ym, mut kaikki muutkin on olleet ihan mukavia.. :)
 
Moi!
Synnytin TAYS:ssa neljä viikkoa sitten, ja mitään pahaa sanottavaa paikasta ei oo!!!
Ensin käynnisteltiin synnytystä neljä päivää osastolla 4A, sitten synnytyssalin kautta sektioon ja vierihoito osastolla 2A. Joka paikassa ensiluokkaista hoitoa ja ihania kätilöitä. Suurin osa henkilökunnasta tosi mukavaa, tietysti aina voi isossa porukassa olla joku jonka kanssa ei ihan henkilökemiat kohtaa, mut kamalia hoitajia ei kyllä omalle kohdalle sattunut kahdeksan sairaalassaolopäivän aikana yhtään. Ainoo negatiivinen asia TAYS:ssa on tilanahtaus, varsinkin perhehuoneiden puuttuminen.
Mene vaan Suski positiivisella ja luottavaisella mielellä sinne, moni asia on muuttunut varmaankin seitsemässä vuodessa ja parempaan suuntaan vaan! ;)
PS. Anestesialääkäri tuli laittamaan epiduraalin kymmenen minuutin päästä kun olin sitä toivonut.
 
Viimeksi muokattu:
Ottakaa huomioon että paikan saa valita. Vammalassa kohdeltiin kuin prinsessaa; otettiin sisään kun olin väsynyt, sama henkilökunta hoiti koko ajan, pari synnytystä päivässä korkeintaan joten kaikki ovat siellä "sinua varten". Ja pötypuhetta ettei epiduraalit yms olisi käytössä; sain epiduraalin HETI kun sitä tarvitsin. Lääkärit olivat saatavilla koko ajan eikä muutenkaan tarvinnut olla yksin jos ei halunnut. En voi käsittää miksi joku haluaisi synnyttää jossain liukuhihnalaitoksessa (paitsi tietenkin jos on jotain riskijuttuja yms.) Mutta tosiaan ammattitaitoiset lääkärit, kätilöt ja valmiudet sektioon, puudutuksiin yms koko ajan (viikonloput tietty kiinni, mutta aika hyvin asiat neuvoteltavissa). Suosittelen!
 
Ite synnytin tän vuoden tammikuussa ja ite satuin synnyttään melki ainoona päivänä sinä kuussa kun oli rauhallista (tuttu töissä ja siitä tiedän)..mutta kävi sääliks niitä jotka tuli mun jälkeen kun oli niin ruuhkaa ettei ollu huoneita vaan siä käytävillä joutu oleen. Oma lapsi joutui heti syntymän jälkeen lastenosastolle joten kohtelu oli vähän sen mukasta. Olin siis 2b:llä. Ja sielä tietty huomio kohdistu niihin joilla vauva oli sielä omalla osastolla vierihoidossa. Ite olis kaivannu vähän juttuseuraa kun tuntu pahalta olla erossa vauvasta mutta eipä juuri ollut aikaa mulle. Kai ne luuli että sielä lastenosastolla sitten jutellaan vanhempien kanssa ja ohjataan ja neuvotaan mutta eipä juuri..huoh...MUTTA kätilö oli niiin niiiin ihana että jäi tosi hyvä muisto siitä. Ei olis voinu parempaa säkää käydä siinä. Ja kun tosiaan itellä oli koko ajan sama kätilö eikä tullu välissä vuoronvaihtoo niin oli hyvä, mutta siihen ei tietenkään vaikuta muutakun se että mitä kello mahtaa olla, heh :D Mutta ite koin tärkeimmäks kyl että synnytystilanne oli itelle mieluinen ku oli niin kannustava ja mukava kätilö...en jaksa ees muistella enää niitä osasto juttuja...!!!
 
Ottakaa huomioon että paikan saa valita. Vammalassa kohdeltiin kuin prinsessaa; otettiin sisään kun olin väsynyt, sama henkilökunta hoiti koko ajan, pari synnytystä päivässä korkeintaan joten kaikki ovat siellä "sinua varten". Ja pötypuhetta ettei epiduraalit yms olisi käytössä; sain epiduraalin HETI kun sitä tarvitsin. Lääkärit olivat saatavilla koko ajan eikä muutenkaan tarvinnut olla yksin jos ei halunnut. En voi käsittää miksi joku haluaisi synnyttää jossain liukuhihnalaitoksessa (paitsi tietenkin jos on jotain riskijuttuja yms.) Mutta tosiaan ammattitaitoiset lääkärit, kätilöt ja valmiudet sektioon, puudutuksiin yms koko ajan (viikonloput tietty kiinni, mutta aika hyvin asiat neuvoteltavissa). Suosittelen!
Ainakaan Tamperelaiset eivät saa valita vapaasti Vammalan ja Taysin välillä, vaan TAYS hoitaa tamperelaisten synnytykset. Itse menisin mieluummin taysiin kun se on lähempänä ja isompi sairaala(meillä tulee joka tapauksessa olemaan ns.riskiraskaus)
 
Itse oli TAYSissa 2/11 ja totesin et kannattaa sit oikeesti pitää puoliaan. Menin vajaa vuorkautta aiemmin sisälle kun mitä neiti syntyi. Olin 2A:lla ja ensin multa unohdettiin tyyny (luvattiin tuoda heti) ja sit mut unohdettiin käyrille, jouduin soittaan kelloa et pääsisikö vessaan ja sit tulikin hoitsu ihan et anteeks, anteeks, anteeks, hän unohti sut ja sit itse kärvistelin suppareiden kans ja samassa huoneessa oli jo synnyttänyt äiti joka puhu puhelimes koko ajan ja vauva kitisi koko ajan, niin eipä siinä paljoa huilattua saanut. Synnytys oli mahtava kokemus, ihana kätilö joka kuunteli mua koko ajan. Halusin epiduraalin ja sen sain, mut ei auttanut mulla, kohdunkaulan puudute sit helpotti suunnattomasti ja sil pärjäsin. Likan kans olin 3vrk 2B:llä ja siel oli ihania hoitajia. Sanoin heti seuraavan aamun hoidoissa et oon lähihoitaja koulutukseltani ja työskentelen lapsien parissa, et perus hoito on kyl hallinnassa, mut jos viitsit muutamat näyttää, niin saan varmistuksen. Tosi hyvin otti hoitsut sen asian vastaan, eikä sit turhaan "tuputtanut" mulle ohjeita vaan näyttivät ne asiat mitkä mua askarrutti ja muuten vain seurasivat vierestä.

Kipulääkkeitä sain kun vaan pyysin, mulla meinas selkä sanoa siitä makaamisesta poks, niin mukisematta toivat kyl kipulääkkeitä. Parasta oli se jääkaappi mistä sai hakea itse jugua ja hedelmiä jos yöllä tuli nälkä. Olisin varmaan päässyt aiemminkin kotiin jos olisin tajunnut kysyä asiaa.
 
Ite olin kuukausi sitten TAYS:ssa synnyttämässä, eikä kyllä ole pahaa sanottavaa mistään. Olin kans kuullu kauhutarinoita, ja olisin Vammalan valinnut jos olisi ollut mahdollista, mutta raskausdiabeteksen takia "oli pakko" valita Tays, eikä kyllä harmita yhtään. :) Mulla synnytys käynnistettiin, ja oliko se nyt sit 4a vai 4b osasto missä olin, ja tosi mukavaa porukkaa oli kaikki.Synnytyksessäkin kätilöt ehti vaihtuun kolmeen vai neljään kertaan, ja kaikki oli tosi ihania, eikä kyllä muutenkaan oo lääkäreistä/hoitajista/kätilöistä mitään negatiivisia kokemuksia jääny. Ainoo että kun siellä äitipolilla jouduin raskausaikana käymään muutaman kerran, niin siellä törmäs pariin einiinmukavaan tyyppiin, mutta jokapaikassa varmasti löytyy niitä kenen kans ei ajatukset aina osu ihan yksiin ;)
Ja sekin kannattaa muistaa että vaikka Tampereella onkin vähä sellasta "liukuhihnatouhua" mukamas, niin jos jotain ongelmia ilmenee synnytyksen aikana (toivottavasti ei) niin paremmat valmiudet siellä on kun Vammalassa, ja tiedän tapauksia että on piipaa-autolla lähdetty Vammalasta Tampereelle juurikin sen takia.
Eli hyvällä mielellä sinne vaan, toivottavasti ei niin huono säkä käy että ikävien ihmisten kans joudut törmäileen, ja onnea synnykseen! :)
 
Itse myös synnyttänyt Taysissä heinäkuussa 2010, eikä ole mitään pahaa sanottavaa paikasta. Kaikki meni niin nappiin kuin olla ja voi, kätilöt aivan loistavat, kuten myös hoitajat. Osasivat lukea minua ja tarpeitani ja pääsin saliinkin jo hyvissä ajoin saamaan kipuihin apua. Osastolla myös kaikki hoitajat/kätilöt olivat ihania ja vaikkakin kiireisiä, niin imetystukea ym. sai ihan pyytämättäkin. Meillä tosin kaikki meni hyvin, eikä ollut synnytyksessä tai vauvan kanssa mitään ongelmia. Eikä silloin ollut ruuhkaakaan.

Nyt olen menossa (lähipäivinä) synnyttämään ja minua kiinnostaakin, onko kukaan tietoinen minkälaiset ruuhkat taysissä on parhaillaan ja onko niitä?
 
Tämmöinen artikkeli oli Aamulehdessä kesäkuun alussa :

Kesäsynnyttäjän kannattaa varautua ruuhkaan, sillä Tampereen yliopistollisessa sairaalassa Taysissa hoidetaan tänä vuonna todennäköisesti ennätysmäärä synnytyksiä.

Sairaalan 50-vuotisen historian edellinen ennätys on vuodelta 2009. Tuolloin sairaalassa synnytettiin 5 245 kertaa.

– Näyttää siltä, että tänä vuonna aiempi ennätys ylittyy muutamilla kymmenillä synnytyksillä, vastuualuejohtaja, osastonylilääkäri Kari Nieminen sanoo.

Mistään suuresta synnytysbuumista ei kuitenkaan ole kysymys.

– Tasainen kasvu jatkuu. Vaikka nyt tehtäisiin ennätys, se menee silti uusiksi seuraavan viiden vuoden aikana.

Nieminen arvioi, että erityisesti elokuussa synnytysosaston tilat käyvät ahtaiksi. Kesäsynnyttäjän on parasta varautua siihen, että synnytyksestä ei pääse heti toipumaan vuodeosastolle. Osa joutuu odottamaan käytävillä.

– Se on mahdollista. Valitettavasti sitä tapahtuu aika ajoin, Nieminen sanoo.

Maaliskuussa muutama potilas lähetettiin Hämeenlinnaan synnyttämään, koska Taysissa oli niin täyttä. On mahdollista, että Hämeenlinnan apuun turvaudutaan myös kesällä. Vastentahtoisesti ketään ei kuitenkaan muualle passiteta.

Tays tulee saamaan lisätilaa synnytyksille. Kesäksi muutoksia ei vielä ehditä tekemään.

Lue lisää perjantain Aamulehdestä.


Aamulehti
 
Heippa!
Nyt vedetään kyllä heinäkuun viimeistä mutta päätänpä silti kirjoittaa.

Itse sain esikoiseni sectiolla 4.7.2012.
En voi muuta kuin kehua toimintaa taysissa! Olin osastolla 2B. Osastolla olin ke-su. Hoitajat ohjasivat ja neuvoivat ystävällisesti ja jäi tunne että minua kuunneltiin ja asioistani välitettiin. Soitin soittokelloa kun tarvitsin apua ja kelloon vastattiin aina. Itse akuutissa hoitotyössä työskentelevänä tiedän kiireen aiheuttaman paineen mutta vaikka osasto oli suht. täysi ja kätilöillä varmasti hommia vaikka muille jakaa niin en kokenut kiirettä kun hoitajat luonani kävivät.

Erittäin ammattitaitoista ja ystävällistä kohtelua sain!!

Sata Plussaa 2B:n ja leikkaus-salin henkilökunnalle! ...hoitajat ja lääkärit tekivät vielä unohtumattomasta kokemuksesta erittäin miellyttävän ja lämminhenkisen :)

Hemutus ja poika 3vkoa 6vrk
 

Yhteistyössä