Helille: Tiputteluvuodot ja lapsettomuus

Hei Heli,

Olemme 30+ pariskunta ja yrittäneet lasta kohta 2 vuotta. Olemme julkisella puolella hoidoissa. Takana on neljä Clomi-kuuria, yksi inseminaatio ja nyt 2. inseminaatio peruuntui viikonlopun vuoksi (mukana silti lääkitys Gonal-F + Pregnyl ? lugesteron).

Miehelläni on joskus nuorena raskaus alkanut edellisen tyttöystävän kanssa päättyen keskeytykseen. Meillä diagnoosina nyt selittämätön lapsettomuus.

Joskus vuonna 2001 syötyäni e-pillereitä jo jokusen vuoden, ilmeistyi vatsaani navan puolelle vasemmalle paineentunne. Kävin kaikki mahdolliset tutkimukset läpi: sisätautilääkärin, vastan alueen ultran, monia gynekologeja, laktoositestit, keliakiatestit, mitä kaikkea. Mistään ei löytynyt selitystä. Samaan aikaan alkoi tulla yhdynnässä verenvuotoa. Sitä jatkui ehkäisymerkistä riippumatta.

E-pillerit lopetin 2012 ja ensimmäinen kierto e-pillereiden jälkeen oli normaali, kunnes seuraavasta kierrosta alkoi kuukautisia edeltävät tiputteluvuodot. Näitä on jatkunut siitä asti. Alkuun tiputteli viikon ennen kuukautisia. Nykyään tiputtelu alkaa heti ovulation tapahduttua. Yhdynnässä ei tule vuotoa ennen ovulaatiota, mutta heti sen jälkeen se alkaa.

Endometrioosia ei näy ultrassa, eikä tunnu sisätutkimuksessa. Minulle on tehty myös koloposkopia (ei löydöksiä) ja kohdusta on otettu limakalvonäyte (normaali). S-prog oli luomukierrossa viikko ovulaatiosta 43.

Olen täysin loppu näihin vuotoihin. Vuodan kolme viikkoa kierrosta. Se on vuodessa todella paljon. Kukaan ei osaa auttaa ja laparoskopiaan en saanut pyynnöstä huolimatta lähetettä. Toiseen kolposkopiaan sain, vaikka se oli puoli vuotta sitten ok ja papakin ollut lk. I.

Miten tässä kannattaa edetä? Olen varma, että tiputteluvuoto on oire jostain, joka lapsettomuutemme aiheuttaa.

Minulla on paha ummetus, ovulaatiokivut, kuukautiskivut, lievää yhdyntäkipua ja paineentunne vatsalla vaivaa koko ajan.

Lääkäri epäili ärtynyttä suolta, mutta sehän ei selitä tiputteluvuotoja millään tavalla, eikä varmaan lapsettomuuttakaan.

Miten tässä kannattaisi jatkaa? Vaatia lähetettä laparoskopiaan vai toistaa vielä pari inseminaatiota ja suunnata sen jälkeen IVF:ään.

Kiitos, jos jaksat vastata.
 
vielä on toivoa
Voi kun osaisin vastata. Oli pakko kirjoittaa, kun minulla samanlaisia tiputteluoireita ja usein myös verenvuotoa yhdyntöjen yhteydessä. Laskin juuri, että kuukaudessa voi olla hyvällä tuurilla 10pv kun ei vuoda ja silloinkin valkovuotoa, jippii. Meillä sekundaarinen lapsettomuus. Toista yritetty 2,5v ja julkisilla vasta clomit kokeilussa. Terot aiheutti vaan lisävuotoa...
 
Hei vaan,

kiitos kysymyksestäsi.

Kyllä tuota sinun tiputteluasi olisi syytä tutkia tarkemmin. En oikein osaa sanoa, miten tuosta kannattaisi edetä mutta kyllä ainakin laparoskopiassa saataisiin varmennus että endometrioosia ei löytyisi, välttämättä kun se ei näy ultrassa. Ja sinulla on kuitenkin kovin endometrioosiin viittaavia oireita.
Onko sinulta koskaa katsottu ettei mitään polyyppia tms. ole kohdussa näkyvissä? Nekin saattavat aiheuttaa tiputtelua.

Toisaalta teillä on myös jo pitkä lapsettomuus takana, joten siityminen ivf-hoitoihin alkaa olla jo aiheellistakin. Toivottavasti saisit nyt jotain apua selvittelyihin, uskon että tuo on kovin turhauttavaa ja varmasti myös haitallista raskaaksi tuloa ajatellen.

Onnea matkaan!
 
Kiitos Heli vastauksesta! Itse toivoisin kovasti pääseväni laparoskopiaan, mutta pyynnöistä huolimatta ei minua sinne ole laitettu. Lääkäri oli sitä mieltä, ettei laparoskopia antaisi mitään uutta.

Lääkäri epäilee, että minulla kohddunapukka vuotelee, mutta en usko oikein tuohonkaan teoriaan, sillä kaikki vuodot pysyvät pois, kun on FSH lääkitys alkukierrossa mukana. Myös yhdyntävuodot.

Miten tuollainen polyyppi voidaan tutkia? Minulta on otettu vain limakalvonäyte kohdusta sekä ultrattu. Pitäisikö tehdä jokin kohdun tähystys?

Limakalvosta sanottiin seurantaultrassa (Gonal-F), että se on juuri oikeanlainen, säännöllinen, kolmikerroksinen. Paksuus taisi olla 8mm, kun follikkeli oli 20mm. En tiedä sitten, olisiko tuossa limakalvon paksuudessa ollut toivomisen varaa, mutta tiputtelut ainakin tässä kierrossa ovat pysyneet pois.

Luomukierrot vuodan tosiaan ihan läpeensä ja silti on todettu, että ovulaatio tapahtuu.

Onko tällainen syndrooma mahdollinen:

Valeplussa ovulaatiotestissä?

Voiko siinä progesteroniarvo olla niinkin korkea, kuin 43 viikko ovulaatiosta?

Toisaalta taas tuhrutteluvuoto on minulla vaan pahentunut koko ajan eli se kyllä varmaan viittaisi endometrioosiin?
 
Hei vielä,

polyyppin kyllä pitäisi näkyä myös ultraäänessä, joten siinä mielessä tuo asia on varmaan jo selvitelty. Kohtua voidaan toki myös tähystää jos tarvetta.
Tuo sinun asiasi vaikuttaa kyllä hankalta mutta kyllä siihen varmasti joku apu pitäisi löytyä. Toisaalta sinullahan on nyt parempi tilanne kun on lääkitys käytössä, toivotaan että vuodot pysyvätkin poissa ainakin lääkityksellä.

Ovulaatiotesti kertoo oikeastaan vain kuukautiskierrossa lh-hormonin noususta, sinänsä mitään varmaa se ei kerro ovulaatio varsinaisesta tapahtumisesta. Mutta toisaalta taas, jos testi selkeästi näyttää plussaa, voidaan ajatella että myös ovulaatio olisi tapahtunut mutta tuohon progesteroniarvoon en oikein osaa ottaa kantaa.

Mahdollisuuksien mukaan kannattaa asiasta yrittää vielä keskustella lääkärisi kanssa tuosta laparoskopiasta tai muista selvityksistä. Täytyyhän sinulla olla tunne että kaikki on tehty hyvin.

Tsemppiä!
 
.....
Kuulostaa hyvin samanlaisilta oireilta mitä itselläkin oli, endoepäilyjä ei otettu vakavasti.. kunnes sitten 2 vuoden turhan yrityksen jälkeen se näkyi ultrassa endometrioomana. Tämän jälkeen vasta vihdoin pääsin laparoskopiaankin, muuten tuskin oisin päässy vieläkään ja olisin "selittämätön" tapaus.
 
Saana8
Laparoskopiaa pihdataan julkisella. Minulla oli tiputtelua, kovat kuukautiskivut, järkyttävän runsaat kuukautiset, ruoansulatusongelmia, usein ripulia, suvussa endometrioosia jne. Leikkaukseen pääsin vasta, kun ultrassa näkyi munasarjakasvain, onneksi se tuli, muutoin olisin minäkin edelleen selittämättömästi lapseton. Leikkauksessa selvisi, että suoli oli liimautunut kohtuun kiinni ja monet vaivat ehkä johtuivat siitä. Kolmen kuukauden päästä leikkauksesta olin raskaana. Kaksi vuotta hyppäsin lääkärillä, syyksi pistettiin aina ärtyvän suolen oireyhtymä! Lapsettomuushoidoissakin haluttiin aina vain tehdä insminaatioita ja syöttää clomifenia. Olen sitä mieltä, että lääkäreiden asenteet enometrioosia kohtaan ovat vähätteleviä.
 

Yhteistyössä