Helmikuiset 2019

Heippa! :love: Uutena liityn tähän helmikuun ryhmään. Tein ekan plussan perjantai aamuna dpo9 pc:n puikolla, ja pitihän se sitten varmistaa vielä iltapäivällä apteekin herkällä testillä joka näytti jo ihan selkeää viivaa.
Tänään dpo12 tein pc:n liuskan, ja siitä tämä https://aijaa.com/sX84WI
Laskettu aika olisi 27.2, mutta odotan nyt kuitenkin että viiva vahvistuu ja menkkojen alkupäivä menisi ohi, se on keskiviikko. Sitä enne en vielä uskalla iloita.
Olin yllättynyt että niin aikaisin tuli plussa, mutta nyt mietityttää että onko tummunut tarpeeksi o_O Taustalla siis tammikuussa kkm. Yritys aloitettiin 10.2017.
Ennestään minulla on 2 lasta, 06- ja 08-syntyneet.
Tässä vielä apteekin ultra, ylempi dpo9, ja alempi dpo11 https://aijaa.com/NoRnT1
 
  • Tykkää
Reactions: rust ja Lallastiina
Onnea uusille plussanneille! <3

Neuvolakäyntiin valmistautumista pohtiville: täällä ainakin tehdään jokaisella neuvolakäynnillä pissasta testit, joten ainakaan ihan juuri kotoa lähtiessä ei kannata käydä vessassa :)
 
Hei mä alan oikeesti itkee näitten ruokasuositusten kanssa. Tai sitten vaan oman hysteriani... Tänään join desin kotikaljaa ja söin vahingossa lounassalaatissa olleita pakastevihanneksia, siis lounasruokalassa. En tajunnut että siinä oli sellaisia. Kotikaljaa en ees osannut aatella alkoholijuomana, muistin että siinä oisi ollut alle yksi prosentti. Pari päivää sitten haukkasin vahingossa lohta sisältävää sushirullaa. Tofua sisältävä oli mulle mut meni vahingossa väärin päin. Voi jeesus, miten ihmiset pärjää. Tai miten ikinä on syntynyt yhtään tervettä lasta.
 
Huh, varhaisultrassa käyty ja siellä pienen Pistaasin sydän sykki:love: Kaikki siis loistavasti vatsassa, kätilökin sanoi että vatsassa näyttää kaikki olevan täydellisesti. (y) viikkoja oli nyt 6+5 kasassa, eli päivän enemmän mitä laskurin mukaan ja laskettu aika ois 7.2.2019 :)
Niiin onnellinen ja huojentunut olo! :love:
 
Hei mä alan oikeesti itkee näitten ruokasuositusten kanssa. Tai sitten vaan oman hysteriani... Tänään join desin kotikaljaa ja söin vahingossa lounassalaatissa olleita pakastevihanneksia, siis lounasruokalassa. En tajunnut että siinä oli sellaisia. Kotikaljaa en ees osannut aatella alkoholijuomana, muistin että siinä oisi ollut alle yksi prosentti. Pari päivää sitten haukkasin vahingossa lohta sisältävää sushirullaa. Tofua sisältävä oli mulle mut meni vahingossa väärin päin. Voi jeesus, miten ihmiset pärjää. Tai miten ikinä on syntynyt yhtään tervettä lasta.
Mä oon tuolla facen puolella pohtinut ihan samaa asiaa. Sekä näiden juttujen osalta että vitamiinien ym lisäravinteiden osalta. D-vitamiinia oon syönyt vaihtelevasti 200-400microg päivässä ja vaikka oon sitä mieltä että Suomen suositukset on ihan liian pienet niin tietysti täytyy nyt miettiä sitäkin että syönkö sitä liikaa o_O

Ruokaillessa muistan kyllä varoa lipsauttamasta muille, että olen raskaana, mutta samalla unohdan katsoa että mitä saisi syödä ja mitä ei :whistle:
 
Ultra-aika varattu, mutta vasta 13.7., siihen on ikuisuus... Toivottavasti päästään sinne asti eikä päivämäärä perjantai 13. enteile pahaa :rolleyes:.

Ruokajutuista, mä luulen että lipsahduksia sattuu kaikille, turha niistä on panikoida varsinkin jos määrät on pieniä. Ei esim. niissä pakastevihanneksissa tietääkseni ole mitään pahaa jos ne on kiehautettu ennen salaattiin laittoa? Luulis että lounasruokaloissa ym. on tiukat määräykset tuollaisista. Ja Japanissahan sushi kuuluu raskausajan ruokavalioon, siellä tosin onkin hirmu tarkkoja kaikki tuoreus- ja hygieniajutut. Muualla kai on sen suhteen enempi epävarmuutta ja siksi suositellaan välttämään. Jossain halpis-sushibuffetissa tai kaupan tiskillä puolen päivää lojuneissa susheissa ja salaateissa riski on tietysti korkeampi kuin tuoreeltaan nautittavissa.
 
Tänään tuli paperiin pyyhittäessä veristä vuotoa. Housuihin asti ei ole tullut eikä kipujakaan ole sen enempää kuin jo muutaman viikon ollutta pientä nipistelyä. Huolestuttaa silti, vaikka toivonkin, että olisi ihan harmitonta.
 
@Lallastiina Mielestäni hyvät viivat! (y) Voisi melkein itse dippailla huomenna kanssa liuskan :ROFLMAO:

@Feroum Kiitos tiedosta! Lueskelin noita neuvolan sivuja, niin siellä luki että pitäisi olla 4h pissaamatta :eek: Ei tule onnistumaan!
Itse olen uskaltanut syödä vain raskaus&imetys -vitamiineja. D-vitamiinitaso kannattaa vaikka mittauttaa lääkärissä, niin tietää mikä on tilanne. Kyseessähän on rasvaliukoinen vitamiini, niin kertyy elimistöön. Muistaakseni yliannostuksessa kalkki rupesi irtoamaan luista :cautious:, joten ei sitä kannata ihan kamalia määriä syödä.

@kuus+1 Tervetuloa tänne puolelle! :love: Ihana plussa sinulla!

@Kesän kissa Lounasravintolassa pakastevihannekset menee höyryuunin kautta ja tämän jälkeen jäähdytetään! Ainakin silloin 10 vuotta sitten, kun itse olen ollut lounasravintolassa töissä :) En stressaisi ihan hirveästi, nuohan ovat kuitenkin "suosituksia". Inkivääriähän ei saa Suomen suositusten mukaan syödä, mutta muualla maailmassa käytetään raskauspahoinvointiin :) Varmaan suurimmaksi osaksi suositellaan välttämään, koska tutkimustuloksia vaikutuksista ei ole riittävästi.

@yllätysodottaja Ihania uutisia! :love: Harmittaa, kun itse varasin vasta rv 7+2 ajan. Täytyy vielä piinailla kaksi viikkoa.

RV5+1 tänään. Viime viikolla tuntui todella kovia menkkakipuja ja välillä piti ihan levätä kipujen takia :poop:. Tällä viikolla on edelleen kipuilua, mutta tuntuu erilaisilta. Tuntuvat syvemmällä ja eivät niin pistävältä, vaikea kuvailla :p Kahvissa on outo sivumaku ja tissejä särkee. Töissä joudun nousemaan tuolilta todella usein (apteekkityö), niin huomaan että kotiin päästyä jomottelee välillä ihan huolella vatsaa.
 
Inkivääri tuoreena ja jauheena ruoan mausteena on muuten OK (y), ei-suositeltavia on nimenomaan inkivääriravintolisät (tabletit ja sen sellaiset) kun niiden pitoisuuksista ym. ei ole niin tietoa. Tarkistin Eviran sivuilta kun itse tykkään tunkea inkivääriä mausteeksi moneen ruokaan.

Mulla on nyt ihan parina viime päivänä rinnat alkaneet aristaa enemmän. No hyvä että jotain edistystä tapahtuu. Alavatsakipuja tai -tuntemuksia on tosi harvakseltaan, tuskin ollenkaan. Yritän hokea itselleni (ja miehelle, joka näitä joka päivä kyselee), ettei vähäoireisuus merkkaa mitään...
 
Mulla on tänään 3+5, ja tosi paha olo lähes koko päivän, ja niin kova väsy että pakko oli ottaa reilun tunnin päikkärit töiden jälkeen. Mä en ikinä nuku päikkäreitä. Vatsa ihan turvoksissa ja kohtua kivistää tosi kovin. Ei oo aikasemmista ollut tällästä näin aikaisin. Jospa masussa oiskin kaksi :love::love: selkeä plussakin kun tuli jo dpo9.

Kun puhuitte ruoista mitä saa syödä, niin saako syödä silliä?
 
O-ou, nyt huolettaa. Aamulla vessareissulla tuli pönttöön verta ja jotain pieniä limakalvonkappaleita ja paperiin jäi myös verta. Ei ole tullut pikkareihin asti.

Tein myös ennen sitä uuden digitestin, koska odotin saavani jo sen 3+ tuloksen. Ekan tein siis viime viikon maanantaina (4+0) ja silloin tuli 2-3 vkoa, ja nyt tuli sama tulos (5+1). Huolettaa siis kovasti, et onko tämä menossa kesken.. :cry:

On vielä pitkä päivä tulossa töissä ja ajattelin nukkua aamulla vähän pidempään. No kroppa päätti herätä klo 3, enkä oo sen jälkeen saanu unta. Viime yönä ja koko viime viikolla kans valvoin n. klo 3-5..
 
Voimia @rust .

Muista: verenvuoto voi olla ihan normaalia ja johtua monestakin eri syystä. Toi ei kuulosta edes pahalta, keskenmenoverenvuodon kyllä tunnistaa, sitä tulee paljon ja lisäksi sattuu vähintään yhtä paljon kuin menkoissa. Hormonien nousuvauhti on yksilöllistä ja digitestien tulokset voi heitellä, tossa sitä paitsi mahtuu selvästi sisälle marginaaliin (5+1 voi ihan hyvin olla 2-3 viikkoa). Unettomuus ja stressaaminen voivat olla raskausoiretta nekin. Hyvä että sait lääkäriajan heti. Yritä ottaa rennosti.

Ja vaikka pahin mahdollinen tapahtuisi: Varhaiset keskenmenot johtuvat useimmiten kromosomivirheistä eikä silloin mitään mahdollisuutta toisin käymiseen olisi ollut. Olet tehnyt kaiken oikein. Vaikka pahin mahdollinen kävisi, voi paras mahdollinen käydä taas hyvin pian, se on suorastaan todennäköistä.

Tiedän että tiedät nämä kaikki mutta näistä on hyvä muistuttaa :)
 
Kiitos muuten @Feroum @Lallastiina @lilia88 ruokarauhoittelusta. Pikagooglella mulle selvisi että noin pienistä määristä listeria on epätodennäköinen, jos immuunijärjestelmä on kunnossa. Mutta ainahan sitä pelkää pahinta... :) Miehellä loppuu muuten pian hermo mun hysteriointiin. Se ei ehkä kuitenkaan ole vielä täysin tajunnut, mitä on tapahtumassa. Ehkä en mäkään vielä. Onnea @Laura☘️ ! Me ollaan suurin piirtein samoilla ajoilla.
 
  • Tykkää
Reactions: Laura☘️
Moikka! :)

Täällä kirjottelee 25 vuotias kahden lapsen äiti. Tämä tuleva Helmikuinen olisi siis meidän kolmas lapsi. Positiivisen testin tein lauantaina ja on tää vaan aivan mahtava fiilis♥ eli jos oikein laskin niin viikkoja olisi kertynyt 4+2.
Mitään suurempia oireita ei ole vielä kerennyt tulemaan, jotain pieniä repiviä alavatsa tuntemuksia sillon tällön ja pään särkyä muutaman kerran viikossa, mutta kerkeehän noita oireita tässä vielä tulemaan.
Olisin oikein halukas pääsemään mukaan tohon FB-ryhmään jos sellanen on jo Helmikuisille luotu :)
 
  • Tykkää
Reactions: Lallastiina
Kuvotusolo on väistynyt ja mielialakin parempi. Ihanaa. Aloin tietty murehtia painoa: koska oon syönyt silloin kun ruoka on maistunut, en hirveästi ole tarkkaillut kaloreita. Nyt tuntuu et vatsa paisuu ja painoa on tullut 1,5 kg, vaikka ekan kolmanneksen aikana painon ei tarvis nousta. Olen tavallisesti normaalipainon ylärajoilla, joten painon nousuun ei ole varaa. Yritän ottaa tän asian kanssa kuitenkin suht rennosti.
 
Mäkin hyppään uutena mukaan
Paupiu/LA 9.2/27v/OYS/toinen

Kävin varhaisultrassa koska kierto ei ollut käynnistynyt edellisen synnytyksen jälkeen. Siellä pieni sydän väpätti :love: Esikoinen 2/17. Laitanpa viestiä tuohon fb-ryhmään pääsystä.
 
  • Tykkää
Reactions: Lallastiina
Täällä väsyttää kamalasti, pissattaa vähän väliä ja tosi usein kuvottava fiilis. Ja haju-aisti on tarkentunut. Meinasin tänään oksentaa, kun avasin kassalaatikon ja ne rahat haisi ihan kamalalle. Meille tulee töihin siis suoraan isompi määrä käteistä, joten se haisee mun mielestä ihan musteelle tms.
Neuvolaan en ole vielä kerennyt soittamaan. Tosi vaikea töissä soittaa, kun siellä vastataan klo8-15 ja töitä on 7-15. Töissä ei ole mitään sellaista paikkaa, että pystyisi soittamaan ilman että joku kuulee.. Täytyy huomenna yrittää keksiä joku tapa miten sinne pääsisi linjoille.
Vatsa mulla on tosi turvoksissa. Ja mulla on painoa kumminkin 110kg, niin aattelin ettei näkyisi. Ihmettelen miten voi turvota noin paljon. Mies jo vitsaili, et mitäs jos se onkin pidemmällä kuin luullaan.
 

Yhteistyössä