Helmikuiset 2019

Onnea plussanneille ❤

Minä tein ekan positiivisen testin jo 24.6., mutta on pitänyt hetki sulatella asiaa sen jälkeen. Omien laskujen mukaan LA 24.2., joten nyt menossa raskausviikko 8 (7+3). Sain ekan neuvola-ajan vasta tämän kuun loppuun, joten tämän epätodellisen fiiliksen kanssa pitää elellä vielä hetki o_O

MarJoLii / 30 / 24.2.2019 / ensimmäinen
 
Tänään 9+2 ja ekassa neuvolassa käyty. Ultrakin varattuna, 27.7 :love: ( ja veriseulonnat, vaikkakin pelottaa mahdolliset kromosomimuutokset :unsure: ).

Ihme nää neuvolan la-systeemit, vaikka tiedossa et lyhyempi kierto (ja tarkka ovispäivä) niin la:n laskevat silti 28päivän kierron mukaan. Ultrassa tarkentuu, sitten jos tarvis. Ite haluan ainakin elää tän 'oman' kierron mukaan.

Oireet on vaihdellu, osa jäänyt jopa poiskin. Se vähä mietityttää, vaikka neuvolassa sanottiin sen olevan normaalia.

Onnea uusille plussanneille. :)
 
Facebook ryhmä: Kulkee salaisena ryhmänä nimellä Helmikuun helmet 2019 <3. Laittakaa joku halukas mulle yv.tä niin kerron kelle voitte laittaa kaveripyynnön faceen nin saadaan ryhmä perustettua ja teidät lisättyä. Minut voi liittymisen jälkeen poistaa kavereista :)


Täällä Väsyttä ja etoo, neuvolassa käyty ja nt-ultra aikaa odotellaan, että näkisin pienet taas uudelleen :) Vatsa on suuremman osan päivästä valtavasti turvoksissa ja vain aamuisin enää normaali. Kaksosodotus on alkanut jännittää vaikka siis 3 ykkös raskautta jo takana. Kysymyksiä pyörii pässä, saanko synnyttää alakautta, miten imetän kahta, kuinka jaksan viiden alle 10v kanssa jne. Mutta kyllä se tästä ;)

Pullero85
Onko joku täällä ollut yksin synnärillä, miten meni? Kävikö kätilö mahdollisesti muutenkin kuin kelloa soittaessa?

Minä synnytin viimeksi yksin, aion myös tälläkertaa synnyttää, ihana kokemus oli ja varsin voimaannuttava :) kaikki meni hyvin ja kätilö kävi silloin tällöin kysymässä mikä vointi :) Rohkeasti vaan kyllä me naiset itekseenkin pärjätään :)

Poikien äippä ja pikkuset rv 8+2
 
  • Tykkää
Reactions: Pommac
Moikka!

Uusi keskustelija ilmoittautuu porukkaan mukaan. :)
Ensimmäinen raskaus on menossa ja tällä hetkellä viikkoja 9+3. Missään ultrassa en ole vielä käynyt, joten vähän mietityttää, että onko sitä oikeasti enää raskaana vai ei. Vielä pitäisi parisen viikkoa jaksaa odottaa, niin pääsee ekaan ultraan ja toivottavasti saa (vihdoin!) jotakin faktaa tähän tilanteeseen.

Koska kyseessä on ensimmäinen raskaus, niin en ole kertonut asiasta vielä kenellekään. Haluan ensin saada jotain todistusaineistoa. :LOL: (Paitsi esimiehelle oli pakko tänään kertoa, kun en voi enää tehdä kaikkia töitä mitä ennen. Se harmittaa ihan hirveesti, mutta ei voi mitään.) Toivottavasti kohta saisi (ja uskaltaisi) kertoa myös muille.

Ihanaa kesää kaikille! :)
Vanilja<3 9+3
 
Täällä odotellaan toista pientä, nyt rv 8+4 menossa. Näillä paikkeilla esikoisesta käytiin yksityisellä ultrassa, mutta tällä kertaa ajateltiin säästellä rahat muihin hankintoihin. Ekaan ultraan on kyllä pitkä aika, toivotaan, että pienellä kaikki hyvin!

Edellinen raskaus oli hyvin oireeton mahan kasvua lukuunottamatta, tällä kertaa etovaa oloa on ollut erityisesti iltaisin ja väsymys on kyllä ollut omaa luokkaansa. Tällä hetkellä vähitellen alkaneet jo helpottaa tosin.

Muutamille läheisille jo kerrottu ja pian lähiperheille ajateltiin laittaa viestit.

Marlen/36/19.2./toinen
 
Pullero85, minä synnytin viimeksi suunnitellusti (kolmannen) yksin, ja se oli hyvä kokemus. Pystyin keskittyä vain itseeni ja synnytykseen, ei tarvinnut ottaa miestä huomioon... Puoliso on vaihtunut tässä välissä ja varmastikin nykyinen mieheni on tulossa synnytykseen mukaan kuitenkin :)

Ja ambulanssilla pääsee synnyttää, jos tuntuu, että hätä on. Minulla oli toinen synnytys syöksysynnytys, kokonaiskesto 1,5h ja sairaalassa kerkesin olla vartin. Silloin menin taksilla. Silloinkin synnytin yksin, ku mies oli vasta viemässä lapsia hoitoon. Ehin just kävellä synnytyssaliin ku piti jo ponnistaa... Se oli aika hasardi kokemus, ei siinä ehtiny kaivata ketään rinnalle kätilön lisäksi :)

Voit pyytää myös doulaa mukaan synnytykseen, jos yksin meneminen jännittää. Neuvolasta osaavat varmasti kertoa lisää.

Mulla ei oireissa muutoksia: etoo ja etoo vaan, väsyttää, rinnat on arat. Vatsa kasvaa edelleen huimaa vauhtia. Se huolestuttaa, että onko ihan normaalia, tai olisiko sitten oikeasti muka kaksoset tulossa. Jotenki en jaksa uskoa... Mutta nyt rv 7+6 ja mun vatsa näkyy ihan selvästi, kaveri sitä eilen kommentoikin. Tosin ihmetteli vaan, että oonko syöny jotain sopimatonta, ku niin pömpöttää... Me ollaan siis molemmat suolistosairaita, joten ei ollut häneltä mikään loukkaava kommentti, jos siltä noin kirjoitettuna kuulosti :D Mutta vatsa näkyy siis jo aamulla, ennen päivän aikana kertyvää turvotusta.

Senkin menin vahingossa googlettaa, että vaikka ois tuulimuna, nii vatsa kasvaa... Outoa miettiä, että onkohan vatsassa ketään, vai onko siellä monta!

Tsemppiä kaikille ja tervetuloa uusille!

Hyppiäinen ja ihme 7+6
 
Heippa,
uusi keskustelija ilmottautuu :) Lueskelin eilen ja tänään läpi aiemmat viestit.

Positiivisen testin tein jo toukokuun puolella, nyt mennään rv 10+6. Toinen lapsi tulossa. Esikoinen täyttää pian 3 vuotta.
Tämä raskaus onnistui yllättävän nopeasti. Jätin e-pillerit maaliskuun puolella, mutta silloin ei heti aloitettu yrittämistä kun samalla lopetin toisen lääkityksen krooniseen sairauteen minkä vuoksi piti odottaa 2kk ennen kuin sai alkaa yrittämään.
Ajattelin että antaa kierron rauhassa tasaantua kun edelliselläkin kerralla meni useampi kuukausi ennen kuin kierto alkoi olla jotakin järkevää. Nyt kävikin niin että kuukautiset eivät kunnolla edes alkaneet, huhtikuussa oli yksi vuotopäivä jota en edes kirjannut ylös kun ajattelin että kroppa on vain sekasin ja en sitten laskunut niitä menkoiksi.

Toukokuun alussa oli turvallista antaa lapsen tulla ja se tärppäsikin sitten heti niistä ensimmäisistä kerroista 0_0
Tein testin vain noin pari viikkoa tuon jälkeen kun aloin ihmettelemään kierron huimaa pituutta. Ajattelin että varmuuden vuoksi niin voi turvallisin mielin ottaa vähän viiniä, hämmästys oli melkoinen kun tulikin hailakka viiva! Jäi viinit väliin :rolleyes:

Neuvolassa tehtiin varhaisultra raskauden varmistamiseksi rv 6+2

Ensimmäisen kanssa tuntui että se yritys on välillä sellaista salatiedettä että alkuun oli vähän puulla päähän lyöty olo kun menikin näin helposti.

Rinnat on olleet paljon kipeämmät kuin ekassa, etovaa oloa joka on kyllä helpottanut jo, välillä myös pyöryttää helposti. Väsymys on on ollut aika massiivista varsinkin ekoilla viikoilla. Nytkin mielellään vapaapäivinä käy päikkäreillä jos mahdollista.

Pieni uteliaisuus face ryhmää kohtaan, jos sellaisen joku vielä perustaa. Esikoista odottaessa en sellaiseen kuulunut.

Sigrun/ 34/ 4.2.2019/ toinen
 
Moi!
Mahtuuko vielä mukaan? la olisi omien laskujen mukaan 18.2, ja neuvolan mukaan 10.2. Itsellä on pitkähkö kierto, eikä tuo neuvolan la voi millään pitää paikkaansa. :) Eli viikkoja on nyt kasassa 8+6. Ennestään on kaksi lasta.
Olo on ihan karmea, etoo ja oksettaa ympäri vuorokauden. Pahoinvointirannekkeet on käytössä, mutta en osaa yhtään sanoa auttaako vai ei.. onko kenelläkään mitään vinkkejä tähän jatkuvaan kuvotukseen? Aikaisemmissa raskauksissa olo ei ollut näin huono..
Myös fb-ryhmä kiinnostaa jos sellaiseen vielä mahtuu mukaan :)

Tinkkeli / 33 / 18.2.2019 / kolmas
 
Moi!
Mahtuuko vielä mukaan? la olisi omien laskujen mukaan 18.2, ja neuvolan mukaan 10.2. Itsellä on pitkähkö kierto, eikä tuo neuvolan la voi millään pitää paikkaansa. :) Eli viikkoja on nyt kasassa 8+6. Ennestään on kaksi lasta.
Olo on ihan karmea, etoo ja oksettaa ympäri vuorokauden. Pahoinvointirannekkeet on käytössä, mutta en osaa yhtään sanoa auttaako vai ei.. onko kenelläkään mitään vinkkejä tähän jatkuvaan kuvotukseen? Aikaisemmissa raskauksissa olo ei ollut näin huono..
Myös fb-ryhmä kiinnostaa jos sellaiseen vielä mahtuu mukaan :)

Tinkkeli / 33 / 18.2.2019 / kolmas

Jei, mulla on sama la omien laskujen mukaan!

Itsellä pahoinvointiin vihdoin auttoi B6-vitamiini, jota saa syödä 3x25 mg päivässä. Tosin olen syönyt myös matkapahoinvointilääkkeitä lääkärin ohjeen mukaan, mikä on sallittujen lääkkeiden listalla täällä Tanskassa. Mulla oli kolme niin hyvää päivää, että jo pelästyin, et onkohan jotain vialla, joten tänä aamuna jätin matkapahoinvointilääkkeen pois ja eiköhän aamupala meinannut heti tulla samaa tietä takaisin..

8+6
 
Jei, mulla on sama la omien laskujen mukaan!

Itsellä pahoinvointiin vihdoin auttoi B6-vitamiini, jota saa syödä 3x25 mg päivässä. Tosin olen syönyt myös matkapahoinvointilääkkeitä lääkärin ohjeen mukaan, mikä on sallittujen lääkkeiden listalla täällä Tanskassa. Mulla oli kolme niin hyvää päivää, että jo pelästyin, et onkohan jotain vialla, joten tänä aamuna jätin matkapahoinvointilääkkeen pois ja eiköhän aamupala meinannut heti tulla samaa tietä takaisin..

8+6
Jee, se on just hyvä LA ;)(y)
Saakohan sitä matkapahoinvointilääkettä täällä suomessa ilman reseptiä.. pitääkin tutkia! Täytyy tuota vitamiiniakin kyllä kokeilla - kiitos paljon näistä vinkeistä (y). Olen raskausajan multitabseja syönyt, ja tuntuu että olo vaan pahenee niiden ottamisen jälkeen. Liekö kuvittelen vaan vai voiko todella yksi vitamiinipilleri pahentaa oloa..
 
Moi kaikille! Täällä 7+5, la 26.2. Eka ultra keskiviikkona, jännittää onko siellä mitään vai onko jopa useampi kun niin oireita pukkaa....

Kävin viikko sitten tiputuksessa oksentelun vuoksi ja silloin sain luvan syödä postafen-matkislääkettä. Se tuntuu vievän pahimman pois. Samalla sain antibiootit tulehdukseen ja b6 200mg -reseptin. Inkivääriäkin suositteli mutta se etoo. Toisen lääkärin mukaan kaikki oireet johtuvat vain tulehduksesta, koska näillä viikoilla ei kuulemma mitenkään voi näin pahaa oksentelua ja väsymystä olla....saikulla siis ollaan vielä tämä viikko, sit mennään viikko kerrallaan.
Tuntuu että viileys vähentää oireita! Jäiset mansikat ovat lähes ainoita jotka menevät alas...
 
Kiva kuulla että positiivisia kokemuksia yksin synnyttämisestä On ajatuksena helpottava että isommat saa olla iskän kanssa ja kotona odottaa normaali rauha kun pääsee synnäriltä kotiin.

Viimeksi mies ei saanut edes avautumisvaiheesta olla suurinta osaa mukana kun oli triplakämppä.

Doulaa mulle on ehdoteltu mutta edellisillä kerroilla ärsytti kaikki ylimääräset ramppaajat. Esikoisen aikaan oli papereissa että ei opiskelijoita. Kolmesti yritti kätilö taivutella ja lääkäri tuli saliin ultralaitteen edustajien kanssa et saisko kokeilla uutta vehjettä. Että se hyöty niitten papereitten täyttämisestä... Toivoin vaan että saisin olla rauhassa. Toki se yks kätilö siinä kerrallaan oli ihana ja mahtavaa että ei ihan yksin tartte hoitaa koko hommaa.

Pari päivää sitten alko elämä hymyilemään ja pahoinvointi loppu ku seinään. Nyt rv 11+jtn. Perjantaina np-ultra, josko siitä helpottais taas hetkeks vauvan voinnista huolehtiminen.
 
Musta tuntuu, että mun raskausoireet häviää ja se aiheuttaa huolta. Neuvolasta sanoivat, ettei se välttämättä tarkoita mitään, mutta huolestuin silti. Ensimmäiseen ultraankin on vielä reilu viikko, joten vasta silloin olen viisaampi. Siihen tuntuu olevan ikuisuus. :(

Epävarmuuden vuoksi odotan Facebook ryhmään liittymistä vielä jonkin aikaa. Myöhemmin se kyllä kiinnostaa.

Rv 10+2
 
Heissa!

Pahoittelut viiveestä viestien kanssa. Töitä paljon ja kuumuus vetänyt ihan velliksi koko kropan:/

Faceen tervetuloa kaikki halukkaat! Laittakaa vaan nimiä kelle laitan kaveripyynnön, että pääsen lisäämään ryhmään mukaan :)

Täällä turvottaa mahaa ja kuumuus riittäisi jo. Nt-ultra aikaa odotellaan edelleen :)

Poikien äippä ja pikkuset 9+1
 
Tein valituksen Aavaan tuosta edellisestä epäselvästä ultrakäynnistäni ja sain hyvityksenä tänään uuden varhaisultran. Eri gynekologilla onneksi! Tänään kaikki oli niinkuin pitääkin ja sintti vastasi täysin ovulaatiotestistä laskettuja viikkoja 9+2 ja CRL oli 24,9mm :love:
Tämä gynekologi pahoitteli suuresti kollegansa tekemää mittausvirhettä (josta siis kirjoitin pari viikkoa takaperin). Ihmetteli, että niin oli edes päässyt käymään ja hänelle jäi epäselväksi missä virhe oli tapahtunut.

Tänään oli myös eka neuvola, josta sain lähetteellä ajan nt-ultraan 7.8. Jännittävää odotella sinne asti!

Nyt uskallan liittyä facebook-ryhmään
Kastehelmi ja vaavi 9+2
 
Täällä 9. viikko juuri pyörähti käyntiin ja alkoi tiputteluvuoto. Toivottavasti jotain harmitonta sorttia. Laskin että just nyt mulla olis menkat jos kierrot olis jatkunut entiseen malliin. Neuvolassa sanottiin että alkuraskauden niukasta vuodosta ei tarvi olla huolissaan mutta tottakai sitä huolestuu. Onko muilla kokemusta tällaisesta?
 
Täällä 9. viikko juuri pyörähti käyntiin ja alkoi tiputteluvuoto. Toivottavasti jotain harmitonta sorttia. Laskin että just nyt mulla olis menkat jos kierrot olis jatkunut entiseen malliin. Neuvolassa sanottiin että alkuraskauden niukasta vuodosta ei tarvi olla huolissaan mutta tottakai sitä huolestuu. Onko muilla kokemusta tällaisesta?
Mulla tiputteli 6. viikolla ja taas alkoi tiputella maanantaina kun oli 9+0. Paniikissa varattiin taas aika yksityiselle ultraan ja saatiin aika seuraavalle päivälle. Siellä se vaave heilui ja sydän sykki ja koko vastasi viikkoja. Kätilö näki kohdussa myös jotain, joka voisi olla verta ja sanoi, että sitä saattaa tulla lisääkin. Ei ole vielä tullut. Ei osannut sanoa, mistä se johtuu, mutta se on yleistä ja vaaratonta. Sanoi, että sitten kannattaa olla huolissaan, jos kirkasta verta tulee yhtäkkiä paljon.

Itsekin mietin, että onkohan ne valekuukautiset, koska edellisestä tiputtelusta oli sen 4 vkoa aikaa.
 
Kiva kuulla että teillä kuitenkin kaikki hyvin :) Varmaan täälläkin kun vuoto on pysynyt tosi niukkana eikä ole kovia kipujakaan. Pientä nipistelyä tuntuu ja menkkakipua lievempää jomottelua. Pysytään myönteisellä mielellä (y)
 
Mulla tuli myös vaaleanpunaista/punertavaa vuotoa pyyhittäessä 6+1 ja uudestaan eilen ja tänään 10+6 aamulla ruskeaa.

Olen vähän huolissani, vaikka kipuja ei ole ollut kuin pientä, mitä koko raskauden ajan. Enemmänkin tuntemuksia kuin kipuja. Pahoinvointi loppui jo 8+5, mutta muut oireet on jatkunut. Ajattelin, että ehkä soitan maanantaina neuvolaan, kun ekalla käynnillä puhuttiin, että jos tulee kovin huolestunut olo, niin 10 viikon jälkeen voidaan koittaa dopplerilla kuunnella.
 

Yhteistyössä