Helmikuiset 2019

Tuleva kolmen lapsen äiti täällä hei :)
Uskalsin nyt liittyä tähän keskusteluun ja ehkä myös Facebook ryhmään jossain vaiheessa. Ensimmäinen oikea ultra maanantaina :love: ultrattiin myös ensimmäisellä neuvolakäynnillä ja näin pienenpienen sydämmen <3

Kauhea väsymys ja närästys. Kohta saa kaivaa kaikki äitiysvaatteet esille kun kaikki normaali vaatteet tuntuu ahdistavalta.

Onnea teille kaikille :love:

MaSu89/28/20.2/TYKS/3
 
Hei masu89, meillä on np ultra samana päivänä kun minullakin huomenna ☺ onnea myös sinulle!

Täälläkin alkaa masu näyttää aika huomiota herättävältä pitää aika tarkkaan miettiä mitä päällensä laittaa ellei halua pitkiä katseita sinne suuntaan. Myös tahtoo kaikki housut ahdistaa mutta ainakaan töissä en haluaisi vielä mammavaatteisiin siirtyä, vaan mielellään pari viikkoa vielä pitää asian itselläni.. Ei onneksi väsytä enää yhtään enempää kuin normaalistikkaan jos ei sitten joudu jalkeillaan olemaan koko päivää, mutta vessassa pitää rampata ja pahoinvointia on vieläkin silloin tällöin grilliruoka haisee hirveälle! Myös jonkun flunssan sain itselleni napattua.. onko muut sairastanut enempää kuin normaalisti raskausaikana?

Tänään 12+3
 
  • Tykkää
Reactions: - M U T S I K K A -
Mulla oli jotain pientä flunssan alkua kuukausi sitten, mutta jäi parin päivän lieväksi kurkkukivuksi. Olen yleensä kyllä aika herkkä saamaan flunssia.

Olin ultrassa ja koon perusteella viikkoja vain 3 päivää vähemmän eli laskettu aika pysyi samana. Oli liikkuvainen ja välillä paikallaankin, mutta ultrauksen kannalta vähän huonoissa asennoissa. Niskaturvotusta oli aika vaikea saada mitattua, mutta lopuksi kääntyi sitten paremmin, mutta aika kauan jouduttiin ultrata.

Nyt 13+0. Huomenna loppuu kesäloma, niin saa nähdä koska asia paljastuu töissä. Vatsasta ei ainakaan vielä (kai?) huomaa. Turvotuskin laskenut ja normaalit housut menee hyvin. Vatsan seutu on silti jotenkin "tukevampi", vaikka mitään varsinaista vauvamahaa ei vielä näy.
 
Meillä oli ultra viikko sitten. Lääkäri tutki hyvin pitkään sekä vatsan päältä että sisäkautta. Kuten @Puukiipijä 'llä, meilläkin lapsi liikkui paljon ja niskaturvotusta oli hankala mitata. Loppujen lopuksi kirjattiin lukema 2,8mm (raja-arvo 3mm) ja meitä pyydettiin odottamaan lisätietoja verikokeiden tuloksista. Tulokset tulivat onneksi pian ja niiden perusteella kaikki on hyvin eikä ole aihetta lisätutkimuksille.

Eräs seurattava seikka tosin paljastui verikokeista: minulla ja sikiöllä näyttäisi olevan eri veriryhmät. Vasta-aineita seurataan jatkossa verikokein ja sellaisissa toimenpiteissä, joissa lapsen ja äidin veren sekoittumisen vaaraa on, minulle kuulemma annetaan jonkinlainen rokote. Rokotteella varmistetaan, että mahdollisessa seuraavassa raskaudessa minun kroppani ei kehittäisi täysiä vasta-aineita vauvaa vastaan ja raskaus menisi turvallisesti.

Laskettu aika aikaistui noin viikolla ja siirtyi tammikuun lopulle. En taida kuitenkaan siirtyä tammikuisten ryhmään, kun olen täällä ollut alusta asti.
Rakenneultra on syyskuun puolessa välissä.

Olen käynyt ostamassa yksittäisiä äitiysvaatteita, mm. farkut. Olen mennyt heinäkuun helteet omilla mekoilla, mutta ajatuskin normaalihousuista ahdistaa. Nyt minulla on viikon loma ja sen jälkeen ajattelin kertoa töissä esimiehelle. Vähän jännittää, miten hän asian ottaa.

kyan ja 14+4
 
Tänään käytiin aamulla NP ultrassa ja kaikki oli oikein hienosti, meni vain aika kauan saada vauvelista kunnon kuvaa kun pyöri niin kovasti ja oli ilmeisesti aika syvällä piilossa aluksi :D näytti muutamaa päivää isommaltakin laskettuun aikaan nähden.
 
Mullakin oli tänään ultra. Ja ihan sama tilanne kuin monella muullakin, että aika kauan ultrattiin, kun pikkuinen oli väärässä asennossa. Lopulta NP mitta kuitenkin saatiin ja kaikki oli hyvin. :) Nyt ennuste näytti 2 pvää vanhemmaksi kuin viimeksi, mutta ei muuteta enää la:a.
Kyllä huokaus pääsi, että kaikki on kunnossa, kun viimeksi olikin paljon pienempi kuin luultiin. Nyt onneksi kasvaa ihan hyvässä vauhdissa. :love:

Vanilja <3 ja pikkuinen 12+2
 
Te, jotka olette käyttäneet doppleria, millä viikoilla kuului ekan kerran sydänäänet? Mulla on ensimmäiselle käynnille pääsy venähtänyt ja mietin voiko tai uskaltaisiko sitä pyytää, kun rv11+2 .. :) ultra viikon päästä..
 
Tänään toka neuvola ja yllätyksenä tuli mulle, että siellä kuunneltiin sydänäänet, mikä oli ihanaa! Siellä se sykki kovasti.
Eilen kerrottiin perheille ja ystäville, ja nyt jotenkin kaikki tuntuu paljon todellisemmalta. Tänään alkoi työt uudessa paikassa, oon ihan hirveän väsynyt vaan. Vatsa alkaa pömpöttää, joten kauaa tää ei salassa pysy. Neuvolaankin pitää päästä työajalla muutaman viikon päästä, joten pakko kertoa aika pian.
14+1
 
Mulla saatiin sydänäänet kuulumaan neuvolassa dobblerilla (todella pitkän etsinnän jälkeen + kokenut hoitaja) noin 10+4 (piti olla 11+2, mutta tuo la on muuttunut käynnin jälkeen). Tosin sanoivat, ettei ne välttämättä kuulu, kun sikiö on niin pieni vielä. Suositus heillä on, että vasta viikolla 13 aletaan niitä kuunnella. Silloinkin äänien löytyminen on kuulemma vaikeaa ja siksi niitä ei kovin pieniltä kuunnella mielellään ollenkaan.
 
Mä en oo saanu vielä kertaakaan ääniä kuulumaan, viimeksi taisin kokeilla viime la. Nyt on siis 12 täynnä ja huomenna ultra, johon oon yrittäny valmentautua niin, että voi tulla hyviä tai huonoja uutisia, toivon silti parasta!
 
Myös sama juttu täällä. Yli viikko odoteltu..

Tänään oli ensimmäinen neuvola. Varoitteli, että tuskin kuuluu sydänäänet dopplerilla, mutta heti kuului ensi yrittämällä .. :cry: 11+2
Onpa ihanaa :love: minultakin varmaan jo ensi viikolla kuunnellaan tiistaina neuvolassa, kun nyt jo 12+6 :eek: minne aika menee, vastahan sitä jännättiin ekoja viikkoja..

Saako kysyä muuten onko teille muille tullut painoa? Kävin äsken puntarilla ja +3 kiloa näytti lähtöpainosta jo, toki se saattaa heilahdella aika paljon ummetuksienkin mukaan, mutta liekkö nuo kaikki pelkästä vauvelista johtuu, eikös se näihin aikoihin pitäisi alkaa painon vasta kertymään :whistle::LOL:
 
Luulen, ettei mulle ole tullut painoa lisää. En omista vaakaa ja toinen neuvolakäynti on vasta elokuun lopulla, joten varma en ole.

Mulla ollut ihan alusta asti vaivanneen ummetuksen (epämukavan täysi olo vatsassa koko ajan + kipuja etenkin paksusuolessa) takia aika huono ruokahalu. Nyt olen syönyt agiocuria ja se on vähän helpottanut ummetusta, mutta sekin tuntuu lisäävän ylitäyttä oloa.

Närästystä ja refluksia on jotkut ruuat kanssa aiheuttaneet ja silloin ei ole tehnyt mieli syödä mitään, vaikka olisi nälkä.

Makea ei ole maistunut ollenkaan toisin kuin yleensä (paitsi ehkä nyt viikon sisään on alkanut vähän maistua, toki hyvähän se kai olisi syödä terveellisesti, mutta niin monessa paikassa on tarjolla), niin siitäkin tullut varmaan normaalia vähemmän kaloreita. Avokadoja olen kyllä syönyt paljon ja niissähän on rasvaa, että varmaan korvannut sitä entistä sokerin määrää.
 
Tsemppiä Marlen❤

Meillä oli nyt aamulla toka neuvola ja joudun myös käymään verikokeissa raskauden aikana pari kertaa, kun mulla veriryhmä se Rh- ja antavat sit mahdollisesti sen rokotteen, jos vauvalla eri veriryhmä. Sydänäänet kuunneltiin myös ja syke oli 140❤ Seuraava neuvola lokakuun alussa, jolloin tullut se 154 päivää täyteen niin saa Kelalle sen todistuksen.
 

Yhteistyössä