Helmikuiset 2019

Äskdn yritin vetää urheilucollegea päälle, mut on kyl tullut niin pieneksi, et piti mennä puolison kaapille. Että ehkä sitä sit näkyykin jo, ei vaan ite tajua.
Vatsa tuntuu tosi piukealta ja kovalta muutenkin kuin alavatsalta. Niin outoa ja hurjaa ekakertalaiselle!
 
Mulle on tullut noin 4 kg, nyt 19+2. Nyt on ollut pidempi tauko, etten ole käynyt neuvolassa niin en ole saanut kommentteja. Edellisellä neuvolakäynnillä painoon ei ollut vielä tullut muutoksia.

Olen kertonut töissä ainoastaan esimiehelle. Äitiysfarkut ovat jo käytössä, mutta muuten käytän vielä omia yläosia, jotka sattuvat olemaan löysää mallia. Työ on pitkälti itsenäistä toimistotyötä ja suurin osa päivästä menee siinä omalla työpisteellä niin siinä on hyvä piilotella :ROFLMAO:

Olin tosi pitkään sitä mieltä, ettei tämä näy vielä ulkopuolisille. Mutta sitä mukaa kun kerroin kavereille, osa heistä sanoi, että näyttikin vähän siltä, mutteivät kehdanneet kysyä. Toisaalta olisi melkein hauskaa pitää työkavereita piinassa ja kokeilla, kauanko menee ennen kuin joku mahdollisesti uskaltaa kysyä :D

Ensi viikolla rakenneultra, toivottavasti kaikki on hyvin ja lapsi haluaisi näyttää sukupuolensa.
 
Onko muille kertynyt jo tarviketta/vaatetta vauvalle? Etenkin, jos ekaa odottaa, mutta toki myös muille, jos on nimenomaan tätä uutta vauvaa miettien jotain hankkinut.

Mulla oli tarkoitus aloittaa ostokset vasta joskus ehkä lokakuussa aikaisintaan, mutta tänäänkin ostin sitten kivan 56cm bodyn, kun oli kirppiksellä edullisesti ja juuri sellainen, josta tykkäsin. Olen miettinyt myös noita kokoja, että minkä kokoisia ostaisi. Omassa suvussakin kun on lasketun ajan aikaan syntyneet 46cm/3,0kg ja 56cm/4,5kg vauvat, niin kokoeroa tosiaan voi olla paljonkin ja varmasti tarvitsevat eri kokoisia vaatteita.

Olen nyt saanut ilmaiseksi 3kpl 50cm puolipotkarit ja sen koon alaosia en ainakaan aio ostaa, mutta mietin kannattaako 50cm bodyja ostaa vai suoraan sitten 56cm. Tykkään myös itse ommella (siksikin on kertynyt kaikenlaista) ja ajattelin, että jos ompelisi sellaisia housuja, joissa on lahkeessa resorin ansiosta kasvunvaraa.
 
Onko kellään muulla ollut vähäistä verenvuotoa raskaudessa? Minulla on nyt 17+3 ja kävin aamulla päivystyksessä, koska aamulla herätessäni huomasin vessareissulla että paperiin jäi verta :unsure: enempää ei kuitenkaan ole tullut koko päivänä eikä ole kipujakaan.

Päivystyksessä oli aika epävarman oloinen mieslääkäri, joka teki sisätutkimuksen muttei osannut käyttää ultra laitetta eikä kuunnella sydänääniä niin vähän kurja ja epävarma olo jäi.. pitää maanantaina soitella neuvolaan voisiko siellä käydä mielenrauhan takia kuuntelemassa sydänäänet. Limakalvot oli toooosi herkät sisätutkimuksessa joten jospa vähäinen veri olisi sieltä peräisin (n)
 
Tuntuuko teillä liikkeet? Mulla on rv 19+2 menossa eikä mitään tunnu. Onneks pääsee ens viikolla ultraan! Vatsa hiljalleen alkaa kasvaa ja näkyä.
Täällä on tuntunu jo muuan viikon jotain outoa mitä ennoo vielä uskaltanu ensiodottajana julistaa liikkeiksi, mutta nyt pari päivää on jo ollu ihan selviä hentoja potkuja :love: eli eiköhän ne ole liikkeitä mitä olen aikaisemminkin tuntenut :p ostin viikonloppuna doplerin käytettynä verenvuotopaniikeissani ja sieltähän puolen ne sydänäänetki aina yleensä löytyy mistä on viimeksi melskausta tuntunu :ROFLMAO:

Nyt siis 17+6
 
Mulla 18+3 ja liikkeet tuntuu selvästi jo kesken työpäivänkin. Alussa reilu pari viikkoa sitten tuntui vain iltaisin, kun keskittyi kuuntelemaan ja ihan aluksi ei ollut varma, oliko ne liikkeitä. Viikko sitten tuntui esim. välillä koneella istuessakin kun vain rauhassa keskittyi. Tällä viikolla on kuitenkin tuntunut jo silloinkin, kun on keskittynyt tekemään jotain muuta eli havahtuu siihen tunteeseen. Tänään työpäivän aikana ehkä 4 kertaa. Pari viikkoa sitten kun oli ultra (neuvolalääkärin käynnillä, katsoi vaan että syke näkyy, normaali määrä lapsivettä ja muuten pikaisesti näytti olevan kunnossa), niin sanoi, että istukka on takana. Varmaan sen takia tuntuu hyvin.
 
Wautsi :rolleyes: innolla jo odotan että liikkeitä alkais tuntuun. Ei vielä tunnu mitään, nyt 16 vko täynnä. Eilen sain nähdä ultrassa pikaisesti että vauva siellä potkotteli ja heilutteli päätään. Yksityiskohtia ei valitettavasti nähty kun ultrattiin vähän muuta asiaa kuin vauvaa. Rakenneultraa saa vielä odotella kolme viikkoa :barefoot: Kuitenkin ihanaa nähdä edes vilaukselta pikku pyöriäinen :love: Mulle on painoa tullut vajaa 3kg. Pahoinvointi on helpottanut, mutta vieläkään ei ruokahalut ole oikein hyvät. Vain hedelmiä tekee välillä jopa mieli. Muuten on vähän väkisin syömistä ja maha tuntuu täyttyvän tosi nopeesti. Nälkää en tunne. Tulee vain heikko olo niin siitä tietää että jaahas nyt kuuluu varmaankin syödä. Tosi outoa koska mulla on aina ollut hyvä ruokahalu :sick:
 
  • Tykkää
Reactions: - M U T S I K K A -
Raskausajan ruoka... oli tiukkaa vääntöä maidosta, ks linkki https://www.iltalehti.fi/raskausjalapset/2015111820472797_rb.shtml

Olen itse säästynyt kaikilta taudeilta ja allergioilta lapsena. Se on tietty monen asian summa, mutta toivoisin samaa omalle lapselle. Neuvolassa oli suositus kaikkiin raskausajan valintoihin ”light” ja ”low fat”. Sanoin, etten usko noihin, ja olen vetänyt esim jogurtit sokerittomina mutta täydellä rasvalla. Näkemykseni on, että tuote on luonnollisempi näin.

Tänään on vko 18+0 ja painoa on tullut 1,6 kg. Tosin oma aloituspaino oli normaalia korkeampi. Painoa tulee myöhemmin lisää, sanottiin neuvolassa, lapsi/kohtu Ok kokoinen. Syön melko usein, mutta annokset ovat pieniä. Kun ”mahtuu” enemmän, syön enemmän. Taas näitä vaikeita asioita - mitkä ovat oikeita päätöksiä lapsen kannalta?

Olen saanut herkut pois, en halua altistua raskausdiabetekselle ( jos sen voi välttää - voiko?).

Miten teillä syödään?
 
Meillä ei maidosta ollut oikeastaan puhetta muuten kuin ekalla äitiysneuvolakäynnillä, jossa puhuttiin lähinnä maitotuotteiden määrästä. Syön maitotuotteita jonkun verran, mutta en juo maitoa tai syö jogurttia tms.

Toki suositteli rasvatonta/vähärasvaista jogurttia/maitoa, mutta enemmän oli puhetta siitä, että minun pitäisi syödä vähemmän juustoa ja enemmän juurikin maitoa/jogurttia/piimää/vastaavaa. En kuitenkaan näin aio tehdä, juustot on oikeastaan ainoita maitotuotteita, jotka maistuu. Muut on pahoja, etenkin jogurttia inhoan (paitsi turkkilainen jogurtti, mutta se vasta rasvaista onkin), se on maustamattomanakin liian makeaa välipalaksi, mutta ei taas tarpeeksi maukasta jälkiruuaksi.

Mutta juustoissakin oli ongelmana juuri kovat rasvat. Raejuustoa kyllä syön, mutta rasvaton raejuusto on pahaa ja sitä en saa alas. Juuston määrä on aika suuri, koska tykkään syödä paljon leipää ja leivästä en tykkää ilman juustoa.

En myöskään usko, että olisi erityisen terveellistä syödä rasvattomia versioita tavallisten versioiden sijaan.

Alussa söin usein ja pieniä annoksia, kun oli pahoinvointia ja sen jälkeen närästystä. Nyt ei moneen viikkoon ole ollut mitään ongelmia ja syön 3-5krt päivässä aika isoja annoksia, riippuu miten on nälkä. Olen aina tottunut syömään vastaavasti eli syön silloin kun on nälkä ja sen verran, että tulee täyteen. Nyt olen miettinyt, alkaako paino nousta liikaa näin, kun tuntuu että tarvii syödä paljon enemmän tullakseen kylläiseksi ja nälkä tulee useammin kuin ennen. Ehkä ne neuvolassa sanoo, jos paino näyttää nousevan liikaa? 16 viikolle mennessä oli tullut +3kg, en tiedä paljon nyt on noussut kun on rv18+5.

Herkutkin on taas alkaneet maistua tauon jälkeen, kun aluksi ei tehnyt mitään makeaa mieli. Yritän kuitenkin herkutella mieluummin kaikella suolaisella, että olisi terveellisempää. Muutenkin nyt maistuu oikeastaan samat ruuat kuin ennenkin, kun alussa olisin mielelläni syönyt pelkkää makaronia juustolla ja ketsupilla (+lihaa teki mieli tosi paljon, mutta ei yhdessä makaronin kanssa vaan kermakastikkeen).
 
  • Tykkää
Reactions: - M U T S I K K A -
Miten teillä menee?

Mulla on ylihuomenna rakenneultra. Alkoi jännittää, et mitä jos kaikki ei olekaan ok... No, turha murehtia etukäteen. Liikkeitä ei vieläkään oikein tunnu.

Verenpaine oli tänään 65/90. Ehkä sekin vaikuttaa väsymykseen.
 
Mulla rakenneultraan on vielä melkein 2 viikkoa, mutta kyllä se pyörii mielessä, moni töissäkin on kysynyt, että tiedetäänkö kumpi on tulossa ja kun kerron, ettei ultraa ole vielä ollut, niin kysyvät, halutaanko tietää. Suhtaudun kyllä aika varovaisesti vastaukseen, minkä saan, en uskalla luottaa, että arvio olisi oikea.

Nyt ei ole enää niin vahvasti poikaolo kuin aluksi.

Liikkeitä tuntuu koko ajan enemmän, nyt 19+3. Samoin maha näkyy koko ajan selvemmin. Multa ei ole suoraan kukaan vielä kysynyt, onko vauva tulossa, mutta tutuilta on kyselleet.
 
1kk rakenneultraan. Potkuja pukkaa, mutta ei tunnu pinnalle asti, jos luonnetta kuvaa niin vauhtia riittää, ei tule postimerkkeilijää tästä... Anoppi ’tietää’ että tulee poika. Haluaa nähtävästi ärsyttää, oletan. Harmittaa sukupuolen arvottaminen. Muut ovat neutraaleja, molempikivempi-linjalla. Olen sanonut miehelleni, että jos se on poika, se todnäk näyttää minulta, ja tyttö saisi isänsä piirteet, näitä näkee paljon... Tai kaikki käy!

@miisumaasu Luotetaan siihen, että kaikki on hyvin. Toiset pyörii aikuisenakin paikallaan, toiset ovat rauhallisia. Turha kohdussa on hörheltää jos on chillimpää tyyppiä...
 
Mulla on fiilis tytöstä, mutta sukupuolella ei tietenkään ole väliä. Ei aiota kertoa kenellekään sitä, vaikka rakenneultrassa selviäisi. Kammottaa ajatus pikkuäijä- tai prinsessapuheista. En halua, että lapsi joutuu kasvamaan mihinkään malliin, vaan ihan ihmiseksi. Katotaan kerrotaanko sukupuolta edes sit kun syntyy!
 
  • Tykkää
Reactions: - M U T S I K K A -
Tosi kiva, nyt valuu sitten joka puolelta. Tisseistä tulee maitoa (no, ei onneksi paljon, ei ole tarvinnut liivinsuojia käyttää) ja äsken aivastaessa lirahti housuun. En olisi arvannut, kun olen kuitenkin satunnaisesti koittanut lantionpohjan lihaksia harjoittaa. Ehkä pitäisi sitten vaan säännöllisemmin. No, jatkossa pitää ainakin ennakoivasti pidättää, jos tuntuu, että alkaa aivastuttaa. Olisin kyllä varmaan saanut pidätettyä, jos olisin tietoisesti lihaksia käyttänyt, mutta eipä tullut edes mieleen. Onneksi ei tapahtunut töissä.
 
Mulla alkaa nyt jäädä vaatteet pieniksi, mutta ei millään huvittaisi ostaa uutta. Paidat mahtuu hyvin, mutta housut ei. Nyt alkaa jo kaikki siistimmät legginssitkin painaa. Pahiten kulahtaneet toisten alla käytettävät on ihan sopivia, mutta tarvisi jotain sellaistakin, jota voi töissä/julkisella paikalla pitää.
 
Liittyisin mukaan keskusteluihin ja fb-ryhmään! Esikoista odottelen ja laskettu aika on 13.2. Huomenna ollaan jo puolivälissä, jaiks ja jes!

Mun rivi olisi BabeValentine/34/13.2./ensimmäinen

Mä olen käyttänyt äitiyshousuja jo monta viikkoa, mutta omat paidat mahtuvat vielä päälle. Ihan kiva niin. Kohta alkaa villapaitakausi ja nyt näyttää rennot villapaidat olevan muotia, joten toivottavasti selviän mahdollisimman pitkään paidoilla, joille jää käyttöä vielä raskauden jälkeenkin.
 
Olipas tänään päivä. Jouduin töissä väkivaltatilanteeseen, jossa olisin voinut saada iskuja mahaan. Mitään vahinkoa ei tapahtunut, mutta tilanne oli tosi uhkaava. On mennyt koko ilta tästä säikähdyksestä toipuessa. Esimiehelle kerroin tilanteen ja tein turvallisuusuhkailmoituksen. Ajattelin puhua neuvolassakin tästä ensi viikolla.

Työssäni tulee näitä aina välillä ja todella yllättäen. Ahdistaa nyt tosi paljon. Toivottavasti esimies ottaa tän ihan tosissaan.
 
Jouduin myös tehdä eilen töissä uhka/väkivaltatilanneilmoituksen. Mulla ollut pienempiäkin väkivaltatilanteita tässä syksyn aikana, mutta niissä ei ole sattunut mitään vaan pelkästään "tavallista lyömistä". Eilinen oli sen verran erilainen tapaus, että täytyy kyllä jatkossa varoa, vaikkei nyt mitään isompaa sattunutkaan. Vaikka tekijä olikin lapsi, niin voimaa on ja nyt ilmeisesti aika arvaamaton.
 

Yhteistyössä