Helmikuiset 2019

Mulla 27+5 ja mietin myös pitäiskö ens viikolla käydä työterveydessä ja hakea sairauslomaa, kun en saa nukuttua. Nukahdan kyllä helposti, mutta heräilen koko ajan. Herään kun sattuu selkään tai olkapäähän tai mahaan, nukkuma-asennosta riippuen. Työkaveritkin on jo huomautelleet kun olen niin väsyneen oloinen. Kotonakin tullut rikottua astioita, kun ei vaan väsyneenä pysy käsissä.
 
Ota ihmeessä muutama päivä vapaaksi. Ite tuskailen saman asian kanssa. Puoliso sanoi, et se on työpaikan ja kansantalouden kannalta yks ja sama, oonko vaikka kuukauden pois töitä, mut lapsen kannalta se voi olla ratkaiseva juttu Liian vähä nukkuminen altistaa mm. raskausmyrkytykselle. Ite aattelin taas mennä huomenna kokeilemaan töihin, et miten jaksan, mut sit jos nää unet on tätä, et herään neljältä enkä enää nuku, ni oon sit vaan pois taas.

Tsemppiä uniin. Itellä iskee epätoivo valvomisesta, mut onneksi äitiyslomaan enää viis viikkoa.
 
Yöunet katkeili täälläkin, mutta auttoi merkittävästi kun aloin keittämään n klo 20 iltapuuron. Pitkään piti vetää yöllä banaani huiviin, mutta jossain vaiheessa se vain virkisti lisää.

Sokereita tarkkailtu, mutta ei ne ole (paria paastoarvoa luk.ot) häröilleet. Paastoarvo heitti ensitestissä ehkä siksi, että 12 tunnin paastoon varauduin syömällä kottikärryllisen kaikkea ihan järkevää. En todellakaan mene piikille nälkäisenä, vielä vähemmän sudennälkäisenä ja ilman yöunia. Moka! Ja nyt on pistetty 2 viikkoa koska heitto oli 0.01 kahtena päivänä- heh. Epäilen, että tuo voisi olla ok. Tosin olen ollut aika pedantti syömisen kanssa, vaikka muuten liikun kaikissa riskiryhmässä. Kun synnytys on hoidettu, meitsi varautuu vetämään odarit Fazerin sinisellä. Odottelen... nyt tosin limitti tulee täyteen n kolmella patukalla...

Äitiyspakkaus oli OK. Vaatteet oli pääosin valkoisia, mutta se ehkä helpottaa stailaajien angstia. Laadukkailta vaikuttivat. En ole ostellut mitään, mutta kauppojen valikoimasta alkaa selvitä mitä ainakin pitäisi harkita. Ystävien lapset ovat jo teinejä - ei kierrätysjuttuja tiedossa! Ajattelin mennä ilman paineita vauva-ajan ja miettiä kokonaisuuksia kun äitiys alkaa olla paremmin hallussa. Mies saa shoppailla mieleiset jos vaatteita tarvitaan lisää:D

Voksin untuvapussi tilattiin kuvan perusteella. Hinta oli suolainen, tuote silti oletuksena laadukas. Tilattu Rubiinin punainen oli edelleen tuotteen värin nimessä, mutta itse pussi oli sävyltään eläkeläisten suosima Sammaltava Punkku. Ekat 0-4v viileät kaudet rumassa pussissa? NOT! Ilmoitettiin asiasta ja myyjä sanoi että meillä on silmissä vikaa:) ON ON, mutta värisävyt vielä erotetaan ...Lekmer (köp färre) - katsotaan miten asian hoitavat, mutta eiköhän asia selviä art.nro käyttämällä heillekin. Just nyt en suosittele ko putkaa. ***Vastaus: tuote on sama, kuva otettu eri valossa. No, LEKMER. En suosittele. Noista ei saa missään päivänvalossa mainoskuvan väristä.***

Innostuneet isovanhemmat lahjoittivat rattaat/turvakaukalon/vaunut. Saa nähdä mitä BeeÄssää niiden toimittaja tarjoilee - vai meneekö prosessi mukavasti. Uskon, että ovat asiallisia.
 
- M U T S I K K A -, saitteko te sitten pussin palautettua vai pidättekö sen?
Lekmerillä oli iltapäivällä laitettu pelisilmän tarkkuutta parantavat lasit päähän ja palasivat asiaan, asiallisesti. Väri on kuulemma sittenkin toinen ja saamme oikean vaihdossa. Saatoin kysäistä Voksilta Norjasta suoraan, että miten on värien laita.

Eli Lekmer tarttui tilaisuuteen ja pyrkii hoitamaan tämän kunnolla. Pisteet siitä heille. Aluksi oli kyllä kuraa, lopussa homma näyttää olevan heillä taas hanskassa. Ja jos punainen on siltikin väärä - sitten mennään vaikka vihreällä . Uskon että asia on nyt kunnossa ja väri toivottu.

Asiakaspalvelussa saa/voi mokailla, kunhan pyrkii hoitamaan homman kunnialla kuntoon.
 
Jahas, kysymys nettikaupoista ostajille...

Tilattiin siis vaunut/rattaat/turvakaukalo verkosta kun oli eka tutkittu runko livenä (Väriä ei ollut esillä...). Taas... netissä kuvassa väri on aivan selvästi vaaleansininen ja pakkausesta puretaan tummansiniset. Testasin omaa näyttöä eri kirkkauksilla ja seuraavaksi pitää tsekata väri päivänvalossa... eli miten taas monta astetta tummenpi tupsahti kotiin. Kaukalon pitikin olla eri sävyä kuin muut blue denimit ja se todella on hyvä sellaisenaan.

Käykö teille muillekin näin? Just lastentarvikkeissa vai muissakin tekstiileissä, suomikaupoista ostettaessa? Vannoin, etten stailaa ennen kuin lapsi on pötkövaiheen ohittanut - koska siitä tule just näin vaikeaa - huoh - ... taas on kysytty stooriin on, nyt mies on enemmän tilatun värin kannalla, eli veivataan jos on mahdollista.

En ikinä tilaa mitään netistä muutenkaan, enkä näiden jälkeen kyllä ole innokas tähän ”helppoon shoppailuun”. Hankinta ei tunnu missään ellei ole kuplavolkkarinkokoiset rakot jaloissa päivän päätteeksi...
 
Tilasin kanssa silikonihelmiä netistä tutti- tai purulelunauhaa varten ja lilat ja mintut oli eri värisiä kuin kuvassa. Olin varautunut siihen ja siksi valitsin värit sen mukaan, ettei ole niin tarkkaa, jos eivät ole ihan samanlaisia kuin kuvissa. Lilat ovat kirkkaampia ja tummempia, mutta ihan tunnistettavissa, mintut ovat sinisempiä, mutta kyllä niitäkin mintuksi voisi kuvailla. Keltaiset ja harmaat näyttää mielestäni aika samalta kuin kuvassakin.
 
  • Tykkää
Reactions: - M U T S I K K A -
En ole varma, olenko oikeassa vai mennyt päivissä/viikoissa sekaisin, mutta tuntuu, että vauva on nyt tosi pitkään ollut samassa asennossa. Pari viikkoa varmaan. Aiemmin liikkeet tuntui aina siellä ja täällä ja selvästi heitti kuperkeikkaa. Nyt liikkeet tuntuu vaan alhaalla ja navan seudulla. Toki välillä sivummassakin ja maha on välillä oikealta ja välillä vasemmalta isompi. Ylhäällä ei kuitenkaan liikkeitä ole pitkään aikaan tuntunut.

Veikkaan, että on siis pää ylöspäin. Onhan tässä aikaa vielä kääntyä pää alaspäinkin, mutta jotenkin (ehkä turhaan?)huolestuttaa, kun on niin pitkään ollut jo noin päin, eikä ole kääntyillyt kuten aikaisemmin. Mitä jos se jääkin näin. Aiemmin viihtyi mielestäni eniten poikittain, mutta myös pää ylös- ja alaspäin. Ainakin sen perusteella, mitä liikkeistä päättelin. En toki ole varma, osaanko oikeasti tuntea, miten päin on.
 
Täällä lapsi on ollut jo noin kuukauden pää alaspäin (en tosin tiedä, onko ehkä kääntyillyt välissä). Viimeksi neuvolakäynnillä pää alaspäin, selkä toisella puolella ja potkut tuntuvatkin aina juuri vastakkaisen puolen kyljessä. Tällä hetkellä menossa rv 31+3. Liikkumatilaa ei ole enää niin paljon kuin aiemmin, joten huvittelukuperkeikat lienevät jo takana päin. Käsittääkseni lapsi voi kääntyä vielä viime metreilläkin, joten vielä en huolestuisi. Olen lukenut, että lasta voidaan jopa kääntää ennen synnytystä. @Puukiipijä saat varmasti kaiken tarpeellisen informaation hoitohenkilökunnalta lähempänä synnytystä.
 
Joo, oon kyllä lukenut aiheesta ja ulkokäännöksistäkin (mutta toivon, etten sellaiseen joutuisi ja huonohan niissä on onnistumisprosenttikin), mutta silti vähän huolettaa. Tai ehkä juuri sen takia, varmaan jos ei asiasta tietäisi mitään, niin ei huolettaisikaan.

Spinning babies-liikkeitä katselin eilen ja vähän jo testasinkin. Ajattelin, ettei niistä ainakaan haittaa ole. Samoin yritän vähentää istumista sohvalla jalat ylhäällä tai jalat ristissä istumista, mikä on kyllä hankalaa, kun ne on ne asennot, jotka on mulle luontevia. Pitäisi istua polvet lantion alapuolella ja en ole oikein ikinä osannut istua "normaalisti" vaan koulussakin aina olin tuolilla risti-istunnassa. En tiedä, onko yhtään parempi sitten istua jalkojen päällä, onhan ne polvet siinäkin lantiota alempana.
 
Kävipä niin että supisteli pitkän illan ja yön, ja oli kipuja ja turvotusta yms. Kävin sairaalassa ja kaikki oli kunnossa. Kuulemma viikoilla 28-30 painoa tulee n kilo lisää, ja kohtu venyy dramaattisesti sikiön kasvaessa. Enpä tiennyt, mutta kyllä auttaa kestämään seuraavat viikot. Onko teillä tullut yllätyksiä matkalla? Nyt mennään 28+2 ja potkii aina illalla koko päivän edestä... jos sama jatkuu niin huh.
 
Mulla oli kipeitä supistuksia joskus paljon aiemmin (en enää muista milloin, mutta olisko ollut joskus 22 viikolla), mutta sen jälkeen niitä ei ole ollut ja kivuttomiakin supistuksia on alkanut vasta nyt parin viikon aikana tulla enemmän, jos kävelee reippaasti tai oikeastaan edes normaalivauhtia. Eivät mene ohi ellei pysähdy tai hidasta ihan mateluksi ja vaikka on kivuttomia, niin epämukavilta kyllä tuntuvat. Vaikea arvioida, paljonko tarvii varata aikaa, kun lähtee jonnekin, kun kävely on niin paljon hitaampaa kuin aiemmin. Ärsyttää, kun jaksaisi ja haluaisi mennä nopeammin, mutta sitten ei voikaan.

Yöllä mielestäni vauva oli kääntynyt poikittain, ainakin tuntui siltä ja käsin tunnustellen pää tuntui olevan oikealla puolella. Aamulla sitten taas potkut tuli alas ja pää tuntuisi olevan ylhäällä. Olen kyllä tyytyväinen, jos se edes poikittain välillä on, tuntuu että olisi enemmän mahdollisuuksia, että kääntyisi kokonaan.
 
  • Tykkää
Reactions: - M U T S I K K A -
Mä olin ihan varma et vauva on koko ajan pää ylöspäin kun kaikki potkut tuntui alavatsalla. Mut käytiin viime viikolla 4D ultrassa ja siellä näkyi et sillä oli pää alaspäin ja varpaat silmässä :D

Ja paljastui myös et istukka oli nyt ylhäällä ja edessä eli senkään takia en ole tuntenut potkuja ylhäällä.

Mutta muksu tuntuu kääntyvän vielä monta kertaa päivässä ja yöllä monottaa kylkiin.

29+1
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: - M U T S I K K A -
Toivottavasti mustakin vaan tuntuisi, että on pää ylöspäin. Jossain aikaisemmassa vaiheessa potkuja tuntui kyllä vasemmalla puolella kylkiluiden kohdilla ja välillä olen aika varma, että on poikittain, mutta jospa olisi kuitenkin oikeinpäinkin, mutta en vaan tunne sitä.
 
Nyt tuntuu, että olisi kääntynyt oikeinpäin. Tai ainakin liikkeitä tuntuu oikealla puolella tuonne kylkiluiden seudulle. Toivottavasti pysyisi pää alaspäin :)

Neuvolassa kävin ja painoa oli tullut raskauden alusta jo 12kg lisää. Yllätti, että viime kerrastakin oli tullut yli 2kg lisää, kun en ole enää ollut normaalia nälkäisempi ja olen mielestäni syönyt ihan tavallisesti. Aiemmat painonnousut ei ihmetyttäneet, kun silloin söin selvästi normaalia enemmän, kun nälkä tuntui vaivaavan koko ajan. Olen varmaan kyllä liikkunut normaalia vähemmän.
 
  • Tykkää
Reactions: - M U T S I K K A -
Mulla muisti ja keskittyminen tuntuvat olevan ihan normaaleja, kun vaan olen saanut tarpeeksi nukuttua. Sillon kun nukuin huonosti, niin ei muistikaan toiminut.
Keskittymisenpuute haittaa, ja muisti menee lähinnä ruokakaupassa. Jatkuvasti 30 omenaa keittiössä kun ostan ”varmuuden vuoksi” lisää...onneksi sinänsä vaaratonta. Hyvä silti, että nyt selkeästi mies on muistanut asioita, ennen kun ei tarvinnut miettiä asioita eteenpäin. Joskus aikanaan oli kaliuminpuute, joka teki saman keskittymiselle. Kahdessa viikossa normikeskittyminen tekemiseen onnistui vain n kolmena päivänä... Sain siihen nyt verikokeen... sitten tankkaamaan kaliumrikkaita ruokia jos se on siitä kiinni.
 
Täällä taitaa vauva olla vielä pystypäin. Ollut nyt lähes samassa asennossa viikon tai pari. Potkut osuu vasemmalle alas ja pää tuntuu oikealla ylhäällä. Viikko 31. Sisko sai vauvan peppu edellä viikolla 37. Toivotaan että tämä vielä päättäisi kääntyä. Muuten kyllä vaikuttaa toimeliaalta. Potkii ja nyrkkeilee paljon. Pari kolme viikkoa on ollut selvästi massakautta. Maha on paisunut niin että viimeisetkin tutut lopulta huomasivat. Ja painoa tullut enemmän kuin alkuraskaudessa. Olen myös vasta nyt havahtunut syömisen ihanuuteen ja ruoka maistuu kovasti. Tekee mieli siivota ja häärätä kotona (ei normaalia mulle). Hengästyn helposti portaissa ja reippaassa kävelyssä. Nyt alkaa masu jo painaa ja haitata liikkumista.
 
Mulla painoa ei ollut tullut lisää ollenkaan viime neuvolan jälkeen, mutta eipä paljon ole ollut nälkäkään. Mahan kokokin pysynyt samana.

Vauva liikuskelee reippaasti ja ajattelin, että olisi jo kääntynyt oikein päin, kun liikkeitä tuntuu aiempaa ylempänä. Pää ylöspäinhän se silti vielä oli, kun ultrattiin. Nyt rv 32+4. Laitettiin seuraava käynti tammikuun alkuun, toivottavasti kääntyisi siihen mennessä. En kyllä usko, on ollut niin pitkään näin päin. Ensin ihan selvästi oli väärinpäin, sitten veikkaan, että oli hetken poikittain ja sen jälkeen arvelin kääntyneen oikein päin, kun liikkeitä alkoi tuntua ylempänäkin, mutta onkin vain muuten erilaisessa asennossa.
 
Joulu lusittu - ja hyvä niin! Viikot on 31+4 ja edellisessä vilkaisussa nti oli poikittain ja liikkeessä, viimeisimmässä oli pää alas. Mutta vielä mahtuu kieppumaan, oli arvio.

Eka kramppi tuli ja meni, selkä narisi jouluostoksilla, nivelet hieman kipeät sormissa ja pakkanen teki sääristä rutikuivat. Aika helppoa, onneksi. Paino noussut vain 5kg.

Pesänlaitto ei ole vielä ajankohtaista, uuden keittiön LA on n 15.1. ja sen jälkeen sopii virittää kamat keittiössä ja pikkuhuoneessa...
jos ei menisi lasketut ajat päällekkäin, se olis toive...eihän noista aikatauluista ole varmuutta .

Pientä kitkaa tuli joulupöydän pakasteherneistä. Toivoin niitä aatoksi ja pyysin keittämään täysillä 2 min tai pidempään. No siinä ne kiehahti ja kun pyysin pitämään vielä hetken kuulin olevani hysteerinen ja ” ettei se niin tarkkaa ole”. Sanoo kuulemma joku luotettava 30v (jonka lapset on laitettu alulle in vitro ja joka teknisesti voi toki saada lisää lapsia jos joku menisi pieleen). Tyypin tilanne on täysin eri, en moiti sitä - mutta korostan tilanteen erilaisuutta ( ennen kuin joku vetää varmuudeksi kilarit). Ja hänen asiantuntemukseen vetosi joku ihan kolmas. Itse tuskin tulisin uudestaan raskaaksi, niin ehkä annan kiehua herneiden sen 2 min extraa, kiehun itse samalla ja syön eväät vain niin kuin se tuntuu hyvältä. Samalla olisi pitänyt syödä jälkiruokaa jossa oli kypsentämätöntä munaa, kun ei se ole niin...plaaplaaplaa... ja kun söin 4 konvehtia em sijasta sain luennon diabetesriskeistä. On mitattu, ei ole ongelmaa, ja herkut ovat olleetkin minimissä. Sama tyyppi tyrkyttää aina puolikasta kakkua yms mukaan ( josta aina täytyy kieltäytyä, vaikka hyvää se olisi).

Pitäkää te (myös) oma linjanne. Tuntui kyllä ikävältä, mutta tämä vaihe on kohta valmis... monissa chateissa useita lapsia helposti pyöräyttelevät tietävät kuinka rennosti kaiken voi ottaa - mutta raskaus ei ole sama setti jokaiselle perheelle. Toisen vaivalloinen ruokavalio ei sille yhdelle ole mikään ongelma... raskaana tai muutenkaan. Onneksi pakollinen ruokajuhlatapahtuma on ohi. 2019 syön kaiken graavattuna, kylmäsavustettuna sekä mätien kanssa ja jälkiruokapöydän 2x. Se on lupaus. Otan myös alkoholittoman, jääkylmän oluen. Ciao!
 
Mulla kans anopin joulupöydässä tuli jatkuvasti kommenttia, kun en syönyt hänen tekemäänsä kotijuustoa tai graavikalaa. Kun ei hänen tekemässään voi mitään olla. Ottaa päähän tollanen asenne, koska vaikka en epäile hänen ruokiaan, niin olen ihan sinut asian kanssa, että tän 9 kk jaksan vetää sen neuvolan listan mukaan. Lisäksi ahdistaa, kun kaikilla tuntuu olevan kommentoitavaa mun ulkonäköön, tulevaan lapseeen ja kaikkeen mahdolliseen. Oikeasti haluaisin vaan olla rauhassa. Omat vanhemmat onneks oli tosi tahdikkaita kaiken suhteensa. En oo mikään näyttelyesine, vaikka oonkin raskaana.

Nukun ihan tosi huonosti ja vähän ahdistaa et miten jaksan synnytyksen, kun voimat on ihan loppu jo nyt. Äitiysloma alkaa suoraan joululoman jälkeen.

Onko teille muille tehty sisätutkimusta ja kohdunpään (tms.) mittailua neuvolassa? Mulle ei ole. Rv.34 tosiaan jo menossa.
 
  • Tykkää
Reactions: - M U T S I K K A -

Yhteistyössä