Helmikuun helmet 2014 *tammikuussa*

Oi oi, täällähän ollaan jo jännän äärellä! :) Tsemppiä emlulle! :)
On ollukki jo jonku verran puhetta mutta kuinka paljon teillä tulee päivässä supistuksia? Vai tuleeko ollenkaan? täällä nimittäin supistelee päivittäin, vaikkei mitään rasitusta ois pahemmin ollu.. kivuliaita supistukset ei oo mutta ei ne mukaviltakaan tunnu :) ja vessassa saa ravata jatkuvasti.
Mites teillä muilla onko alkanu synnytys/synnytyksen jälkeinen elämä jännittämään? :)
Me käytiin viime viikolla tutustumassa synnytyssairaalaan ja täytyy sanoa, että se taisi lisätä jännitystä ja herätti aikalailla ajatuksia. Miten pärjään vauvan kanssa sairaalassa? Miten pärjään ylipäätään sairaalassa? haluaisin vain samantien kotiin kun synnytys on ohi! :D
 
Minäkin voisin mieluusti käydä vaan pikaiseen synnyttämässä sairaalassa ja lähteä sitten heti kotiin vauvan kanssa. :D

Jännittää kyllä miten sitä pärjää vauvan kanssa, mutta toisaalta en viitsi hirveästi asiaa etukäteen edes ajatella. Luotan siihen, että asiat hoituu kyllä ja siihen vauva-arkeen tottuu ajan myötä. :)

Supistuksia tulee päivittäin, ovat muuttuneet napakammiksi, mutta kipeitä eivät ole. Ei tarvitse mitään ihmeellistä edes tehdä, riittää kun nousee sohvalta niin jo supistaa. Öisin myös usein supistaa kun herään juomaan ja/tai vessaan. Äsken käytiin reilu tunnin kävelyllä koirien kanssa, ihan rauhalliseen tahtiin ja supistuksia tuli ehkä 5 sinä aikana.
Jännityksellä odottelen milloin supistelu muuttuu ihan totiseksi ja olisi toivoa alkavasta synnytyksestä.
 
Täällä ollaan vielä yhtenä kappaleena. Tosissaan viime yönä tuli vedet - ei mikään pikkutippa vaan litratolkulla :D
nyt ollaan makoiltu aika tasan 12h sairaalassa ja supistukset hyyty..kuuden aikaan saan käynnistyslääkkeitä niin tulis vähän vauhtia :D
joka tapauksessa pian on vauva sylissä :)
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
Ooo, emlulle tsemppiä!
Voi kun itsekin pääsisi tällä kertaa ajoissa synnyttämään, eikä tarvitsisi tuskailla taas sinne yliaikaisuuden kynnykselle asti. Lääkäritarkastuksessa oli kaulaa jäljellä 2 cm ja suu auki 1,5 cm ja vaikka lääkäri intoilikin, ettei mene välttämättä enää kauaa, niin itse en jaksa innostua. Vertasin huvikseen viime raskauden lääkärikäyntiin, jossa kaulaa oli enää sentti tähän aikaan ja siitä meni vielä viitisen viikkoa.. :kieh:
 
Moikka ihanaiset naiset! :flower:

Supistuksia hyvin harvoin, 34+4, jotka tuntuu kireältä. Vaivat muutenkin vähäisiä, vauva liikkuu säännöllisesti. Normisti kävelen ja istun, saunominen miedoissa löylyissä ihanaa ;venyttelen ja rentoudun (tukka puhdas kun joka päivä peseytyy, jos tulee lähtö). Pissa oli puhdas kotitestauksessa, miehellään ei ollut merkkejä raskausmyrkytyksestä... :LOL:

Pakkasin sairaalakassin toistamiseen, jumppakassissa kaikki jutut, helppo yksi iso kassi roudata, omani otan sitten erikseen sairaalassa. Sisältö lisääntynyt. :D

Mahasta otettiin tänään kuvaa, olen hyvin vähän kuvannut, "mahan kieltäminen" ja vähättely vaikeaa kun näytän jalkapallon nielaisseelta. :cool: navan kohdalta 105cm, sf 28cm, vauva kiinni luustossa eli hyvin laskeutunut. Takaapäin ei näe että mahaa on.

Kohta tää raskaus loppuu. Suhteellisen vaikeasti olen ottanut koko raskaana olon. Vuosia vauvakuumeilusta kärsittyäni ei raskaana olo ollutkaan niin helppoa. Jälkikäteen arvaan että seuraavan raskauden otan rennommin. Kova olen ollut huolehtimaan ja kova hömpöttämään. Lisäksi minun pitäisi jatkossa vaatia paremmin sairaslomaa jos tulee sama kipuilu hermoperäisen kivun kanssa (lähtenyt 100% pois kun ei ole tarvinnut töissä käydä)!!!? Sairaslomalla tarkoitan ettei montaa pätkää ja sama vaiva uusiutuu, vaan reilusti poissa töistä loppuun asti. :whistle:

Neuvolan tädistä sanon että tykkään omastani, kiva ja asiallinen, selvästi tykkää työstään. Tietoa ja keskustelua voisi olla enemmän, päätäni askaruttavia juttuja olen keskustellut läheisteni kanssa. Mutta kun sillä tädillä ei ole ollut minulle "saarnaamisen tarvetta".

Lopuksi, isoin kiitos teille ihanaisille naisille tästä palstasta. Teitä on kiva seurata. "Ei kai niillä äideillä ole aikaa kirjoittaa, kun ne synnyttää."-mies, emlusta :wave:
 
ihanan paljon olette kirjoitelleet <3

emlulle
tsemppiä koitokseen!

itse kävin tuossa viikon makoilemassa osastolla. Tuo autossa matkustaminen ei näköjään ole enää hyvä idea...
käytiin miehen kanssa turvakaukalo ostamassa ja kotimatkalla rupesi supistelemaan siihen malliin että ajattiin suoraan sairaalaan.Kohdunsuu oli lyhentynyt 5cm -> 3cm ja sormelle oli paikat auki. lääkäri poisti tukilangat ja oli sitä mieltä että se on menoa nyt (viikkoja silloin 33+3).
kortisonit iskivät kankkuun, supistuksen estävät lääkitys päälle ja pakkolepoa, ei saanu ees vessaan mennä...
lauantaihin mennessä oli tilanne kuitenkin normalisoitunut ja päästivät kotio. kuulemma pitää ottaa rauhallisesti, mutta jos rupee syntymään, niin ei enää ruveta estelemään, kun painoarviokin oli 2500g tietämillä ja viikkoja nyt yli 34.

Savonlinnassa ainakin palvelu pelasi :D ruoka tuodaan huoneeseen aina ja kätilöitä sai juoksuttaa ihan luvan kanssa :D

sairaalakassi..heh.. oli siellä tärkeimmät, shamppoo,dödö, hammasharja & tahna sekä pitkät kalsarit ja kännyn laturi :D ne olin sinne heittänyt kun ajattelin että vielä kerkiän sitä täydentää. Siinä oli kyl oikeastaan kaikki mitä oikeasti tarvitsin siellä. meinaan kyl vielä varapaidan heittää kassiiin, kokemuksesta muistan minkä tuskanhien supistukset saa pahimmillaan aikaan... vaatteet uittomärkinä vielä päivien päästä...

arya & mötnikkä
34+3 (ja lupa synnyttää)
 
miss_piggy
Mulla sairaalakassina reppu.

Ja ei, supistuksia ei oo juurikaan ollut. En tiedä onko ne todella laimeat kolotukset munasarjoissa olleet sitten supistuksia vai mitä.

Hauskaa sinänsä, kun kerran kohdunsuu on auki jo 2cm ja kohdunkaulaa jäljellä 1,5cm. Mitään tuntemuksia ei siltikään oo, että synnytys edes olisi lähellä.

Mun puolesta vois syntyä jo :D

37+2
 
Emlulle tsempit! :)

Poks Poks 39+0 :D
Jännää aatella, että "pahimmillaan" tässä voi mennä viel 3 viikkoa ja parhaimmillaan voi mennä enää päiviä! Huih :)

Äiti oli ettiny meiän aikaset äitiyskortit ja niitä vertailtiin :) Ja kun ollaan puhuttu, että meiän raskaudet on ollu niin samanlaiset, ni saa nähä miten synnytyksen kanssa käy. Tosiaan isoveli on tullu päivä lasketunajan jälkeen, pikkuveli samoin ja mä oon syntyny rv 37+2, joten vähän ny toivon että viim. viikon päästä tyttö suvaitsis tulla <3

Viimeyönä oli niiiin kova meno tuol mahassa, että meinasin soittaa jo synnärille, että onko ihan normaalia tämmönen muljuminen ja liikkuminen. Tuntu siltä, että ois tulossa joka puolelta pihalle ja olo oli tuskallinen. Supistuksia ei kumminka ollu. Painetta on tuntunu alavatsan, alapään ja pyllyn kohalla.
Mulla on kanssa ihan sama ku muilla, sängyssä ku kääntyilee, ni selkä ja välillä lonkkien kohdalla kuuluu ihme naksuntaa. Oon miettinykki, että mistä se johtuu, ku ikinä ennen sellasta oo tuntenu.

Nyt jännäillään vaan, että koska se h-hetki sitten on :heart:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
Riks raks poks 37+0! Hullua, täysaikasia ollaan :)

Supistuksista Nyt on vaan noita harjoitussupistuksia, tulee todella herkästi, sohvalta ylösnouseminen riittää. Päivittäin 20-30kpl?? Muutama päivä sitten oli useampana päivänä muutamat napakat supistukset lyhyessä ajassa jotka laitto jo vähän puhaltelemaan.

Lonkat on tosi kipeät yöksi, viime yönä otin ennen nukkumaanmenoa 1g panadolia ja sit aamuyöstä toisen 1g. Näillä ja kamalalla väsyllä saain jotenkuten nukuttua.

Pissalla saa käydä 1-2h välein yötä päivää, tuskallista ja ärsyttävää. Käytiin eilen leffassa, vaikka olin koko päivän juonut niukasti ja suolasta syönyt ni oli kyl ni kova kusihätä ku leffa loppu et huh-huh.

Pyllyä tuo työntää edelleen tosikorkealta ulos, tajuaakohan ollenkaan laskeutua?..

Mies lähtee tänään viel kimppakyydillä kouluun, oletan ettei vielä viikkoon mitään tapahdu. Sit saa ottaa auton ja ajaa sinne ite et pääsee helposti pois.
 
Heippis!!

Speedy&Gonzales näkivät päivänvalon 7.1.14 (36+3) klo 7:30 ja 7:47.
Poitsu A oli 48cm ja 2588g
Neiti B taasen 46cm ja 2106g

Nyt ollaan vko oltu kotona ja pikku hiljaa arki lähtee rullaamaan. Blogistani pieni suuri perhe(Tuplarakkaus.blogspot.fi) löytyy päivityksiä, jos jotakuta kiinnostaa enemmän :)

Onnea jo jakautuneille Ja tsemppiä pallomahoille ;)

-karcci, Speedy&Gonzales 12pv-
 
karcci Onnea!

papustin kyllä sairaalasta sai kaikki siellä tarvittavat vaatteet. minulla supistukset vaan laitto hikoamaan aikalailla silloin pari vuotta sitten, että kerkesin matkalla sairaalaan saada vaatteet märäksi(ja silloin asuttiin vajaan 10 min ajomatkan päässä)
 
Jännään täällä kaikkien puolesta :D Huii.
Tämä viikonloppu on tuonut kyllä rutkasti vaivoja :/ Öisin ramppaan vessassa tunnin välein ja myös päivisin, alapään luissa? Kipuja kun kävelee, paineen tunnetta mahassa iltaisin, välillä menkkamaista kolotusta, kovaksi menevä kohtu, kipeytyvät lonkat ja selkä varsinkin öisin ja yhtäkkiä kipuilemaan alkanut nilkka vaikka en ole sitä loukannut. No nämä kuuluu asiaan enkä valita kun olen näinkin pitkälle päässyt suhteellisen vähillä vaivoilla :) Ensviikolla oiskin eka perhevalmennus? Saa nähä mitä siellä kerrotaan :D

Hyviä vointeja jokaiselle ja jaksamists vielä loppuun asti :)

Huomenna tai no vajaa 10min päästä POKS 35+0 <3

Ainiin ja onnea Karcci <3
 
Viimeksi muokattu:
noista vaatteista; jos äiti pitää omia vaatteita hän on "asiakas" kun taas jos hän pitää sairaalan vaatteita hän on "potilas", ainakin jos uskoo mitä just luin. Omissa vaatteissa äidillä oma tahto, kun taas sairaalan vaatteissa voi tulla olo että miten tässä pitäisi olla, mitä saa vaatia yms. Omat vaatteet voi tuoda myös turvaa. Jokaisen oma asia mitä vaatteita pitää synnytyksessä ja sen jälkeen. Mukavuus asia myös :) Joku ei halua extra pyykkiä kotiin vietäväksi, toinen voi pitää sairaalan "pesupalvelua" mahtavana tilaisuutena. Maitoa vuotavat tissit kun tahrii vaatteita kivasti :p

Omasta puolesta sanon, että menen sairaalan kamppeilla (koko visiitin), mutta varaan mukaan myös puseroa yms. kivaa oloasuvaatetta ja toki kotiutumisvaatteet. Esim villasukat ehdottomat, ja omia normisukkia, ne sairaalan makkarasukat on musta ennestään ikäviä, kun ne ei pysy jalassa. Vauvallekin varaan oloasuvaatetta ja myssyä, tumppua yms. sukkaa mukaan sairaalassa ololle. Tuntuu että haluan "pukea" häntä alusta asti kuten olen ajatellut, toki helppo yhdistää omat ja sairaalan vaatteet.

Tuntuu että monelle, tämä vaatteiden "roudaus" on jotain niin vaikeaa ymmärtää. Että helpommallakin pääsee. Minä vain olen tällainen, enkä ole edes mikään merkkihifistelijä.

Onnea karcci! Äidin kanssa ihasteltiin vauvojasi :heart:
 
Hui että, ei oo muka kerinny kirjottamaan tänne..

Onnea Karcci ja tsemppiä emlu jos vielä sitä tarvitset...

Mie kerkesin tässä jo vähän ressaantua ku oli samat sf-mitat joulukuussa ja tammikuun alussa eikä painokaan ollu noussu mutta viime viikolla oli sit pätkähtäny +2cm ja 2kiloa :D onneks osa tuosta painosta on sentään turvotuksen piikkiin menevää... tällä hetkellä sf 33,5cm ja painoa tullu raskauden alusta 4,8kg :D Keskiviikkona ois äitipolin tarkistus, päätin etten lähe sieltä jos vauvan arvioksi tulee joku yli 3kg, haluun sen käynnistyksen. En todellakaan ala pakertaan mitään 5kilosta viimisillä viikoilla :mad: vauva pysyny hienosti rt:ssä, mitä nyt vaihtanut selkänsä tuonne oikeelle puolelle ja painaa lonkkaa todella ikävästi, en pysty ollenkaan nostamaan jalkaa tai kyykistymään ilman että meinaa itku tulla kivusta. Pikkusia lenkkejä tullu käveltyä, asutaan luhtitalon toisessa kerroksessa ja kotia tullessa joutuu aina puhaltaen nostelee jalkoja portaissa... :D

EMY06 ja Möykkis 36+4
 
Poks 37+0!

Oikein paljon onnea Karcci, ja tsemppiä Emlulle!


Itsekin "naksunut" useamman päivän. Viime yönä alkoi sitten säännölliset supistukset 02.00 aikoihin 10 min välein , ja ovat jatkuneet nyt tähän asti. Tihenneet reilusti (nyt n. 5min) ja kipeytyvät koko ajan. Lapsivesiä ei ole mennyt, kummaltakaan siskoltanikaan ei ole mennyt, vaan molemmilta puhkaistu kalvot synnytys salissa. Kohta puhelua synnärille että mitä tässä pitäis tehdä. Tässä vaan odottelen että "kohta ne loppuvat" mutta enpä tiedä... kipeetä tekee jo :x Saapi nähdä onko tosi kyseessä, vai väärä hälytys.
 

Yhteistyössä