Helmikuun helmet 2014

Kiitos Hortensia uudesta palstasta!!

Jännittää ku miehellä on tänään viimenen isyyslomapäivä, huomenna koittaa arki. On vielä oppimista miten aikatauluttaa elämä, on kuitenkin tuo vajaa 1 v koira hoidettavana. Ehkä sitä oppii, musta tuntuu vielä kaikki lähdöt kamalilta spektaakkeleilta. Mites ne onnistuu ku oon yksin...??

Paino tippunut tosi kivasti, jotenki ei ees herkut maistu mikä on ihme ku oon tavallisesti ihan kamala herkkuperse. Oma syöminen tuppaa unohtumaan.

Alkaa pikkuhiljaa luonnistumaan pojalle ruotsin puhuminen, vieläkin unohtuu toisinaan. Alku tuntu tosi luonnottomalta.

Miten te jotka imetätte, otatteko reteesti utareen esille jos ootte vierailulla jonku luona tai joku on teillä kylässä? Musta tuntuu luonnollisemmalta omassa kodissa avata maitobaari kun taas kylälessä vierastan asiaa kovasti. Toisaalta tuntuu tyhmältä mennä sielä piiloon imettämään. Ahdistaa..
 
Meillä paluu arkeen tapahtuu vasta kolmen viikon kuluttua, kun mies palaa töihin isyys- ja talvilomilta. Tässä me ollaan pojan kanssa kotona vasta kolmatta päivää sairaalasta kotiutumisen jälkeen. Toki mies on ehtinyt olla isyyslomalla jo puolitoista viikkoa.

Paino tippuu täälläkin ihan kivaa tahtia. Puolessatoista viikossa melkein kymmenen kiloa lähtenyt. Päivässä paino tippuu n. 1-1,5 kg. Tiedä sitten kauanko tahti pysyy päällä. Imetys näyttää tehokkaasti vievän kiloja, saa nähdä kun poitsun kanssa saadaan aloittaa ulkoilut ensi viikolla, miten paljon liikunta vielä avittaa lähtöpainoon pääsemisessä. Matkaa siihen on melko tasan 10 kg.

Kyläilyä ei olla ehditty aloittaa, mutta jotenkin vierastan ajatusta siitä, että reteästi ryhtyisin kyläpaikassa kaiken kansan nähden imettämään. Kotona taas ei sellaista kynnystä ole. :)
Varmaan kyläillessä (jos ei nyt puhuta omista lähisukulaisista) kysyn missä voisin imettää rauhassa. Riippuu siis tilanteesta ja siitä, kuinka läheisestä tutusta on kyse.
 
Kiitoksia Hortensia tästä ketjusta ! Niin siinä vaan kävi, että jokasella meillä ne omat nyytit on sylissä, vaikka se raskausaika niiiiin loputtomalta tuntuikin!

Mulla painoa kerty raskausaikana 18 kg, ensimmäisen viikon aikana lähti se 8kg ja siihenpä se sitte jämähtikin. Varmastikkin se, että imetys ei ikinä lähteny käyntiin, vaikuttaa siihen, että paino ei tipu. Ajatuksena on kyllä, että jos pyrkis pari kertaa viikossa käymään uimassa, kunhan jälkivuoto on loppunu. Vaunuilemassa ei olla juuri päästy käymään; täällä on vielä tosipaljon lunta, tiet tosin alkaa sulaa, mutta kun välillä on pakkasta, välillä lauhaa, välillä sataa vettä, välillä lunta, niin kelit on vaihtelevasti joko todella vetiset ja loskaiset ja välillä aivan peilijäällä. Mut onneks kevät kuitenkin tekee tuloaan, pian on jo mukava käydä pitkiäkin vaunulenkkejä tekemässä!

Jälkivuodosta, kuinka kauan teillä jo joku aika sitten synnyttäneillä on se kestänyt?? Mulla rupes olemaan jo aivan sellasta kirkasta, korkeintaan vähän kellertävää vuotoa, mutta nyt vuoto alkoi sitten uudestaan. Mietin tosin, että voisko olla jo menkat, kun synnytyksestä tulee tiistaina kuukausi (!!!!).. Vuoto ei kuitenkaan ole mitään sellaista kohtutulehdukseen viittaavaa.

Naistenpäivän kunniaksi kävin parin kaverin kanssa lähipubissa yhellä lonkerolla, miehen patistamana. Lähteminen oli vaikeaa, oli huono omatunto. Mutta se teki tosi hyvää, käydä hetki jossakin muualla, jutella ihan aikuisten juttuja jne. Kyllähän mies kotona osallistuu tosi hyvin lastenhoitoon, että saan sielläkin sitä omaa aikaa halutessani, mutta herkästi sitä reagoi niihin lapsen itkuihin ja vähän tulee kytättyäkin, että miten se mies sitä vauvaa hoitaa. Pari tuntia olin pois, en tiiä mitä tyrmäystippoja mies oli vauvalle antanu, kun vauva nukkui kuin pieni possu aamuun asti, oiskohan semmoset 6 tunnin unet vetässy kerralla ja sitä ennenki kuulema oli heränny just ja just pikkusen ruokailemaan ja eikun unta palloon :D
 
Kiitos keskustelusta!

Täällä äiti, isi ja poika 9vrk. Imetysennätys 50ml imetyskerta, jossa 20ml,15ml ja 15ml tulokset tauotettuna. Kertaimetyksenä juuri äsken 40ml. 70ml tämän hetkinen annostus, jota nostetaan huomenna. Syö 8 kertaa vrk. Täysimetys, pumppaan. Nyt joka toinen syönti "syö mitä itse ottaa" ja "syö rintaa, loput letkuun". Isä kylvetti ensi kerran, pojan toinen kylpy. Nukahti veteen. Hyvin rauhallinen vauva siis, ei herännyt toisen vauvan karjuntaan. Lasten teholla ollaan, siirryttiin potilashotelliin, joka onneksi samassa kerroksessa. Upean tilava huone :)

Epparihaava lievästi tulehtunut, tulehdusarvo 26, tikit auenneet, että näin kivaa. Kirvelee ikävästi. Sain kipulääkettä kipuun. Seuraillaan. Kannatti käydä juttuttamassa kätilöä.

Ps. Ei kannata jutella toisen äidin kanssa ja unohtaa pumpata! Pumppaan klo 11,17,23 ja 5 :)
 
lulina, me mennään aika samoilla linjoilla. Mulle tuli painoa yht. 19kg raskauden aikana, sairaalaan jäi 8kg ja nyt en oo käyny vaa´alla, mutta tuskin on lähteny hirveesti ku ruoka maistuu samaan tahtiin ku ennenki :D Ekat pari viikkoo meni sillai, että tajus joskus iltapäivällä, että herranjestas en oo syöny mitään, mut nyt osaa huomioida sen oman ruuan tarpeen :)
Jälkivuotohan saattaa kestää jopa 6 viikkoa, joten ei mitään hätää vielä! :) Mulla on päiviä jolloin verta tulee ihan vähän jos ollenkaan, mut sit taas on niitä päiviä jolloin tulee vähän enemmän. Vähentynyt se on silti huomattavasti. Neuvolassa sanottiin, että jos perus siteellä ei pärjää ja saa olla koko ajan vaihtamassa uuteen, ni sit kannattaa mennä näytille.

Tänään tilattiin kastemekko, aivan ihana 100% luomupellavaa. Kestää ajan kuluessa, eikä kellastu niinkuin nuo polyester-mekot. Saa sitte omat lapsenlapset käyttää sitä samaa mekkoa jos haluavat ^_^ Täytyy jo tässä vaiheessa ajatella tulevaisuutta :D ;)
Sama mekkohan siis tulee veljen lapsellekkin n. puolenvuoden päästä :)
Ristiäiskutsutkin tuli tänään tilattua.

Täällä lunta ei oo melki enää nimeksikään (Tampere) ja täks viikokski on luvattu jopa +9 ja auringonpaistetta joten on kiva lähtee sit vaunutteleen :)

Iso kiitos Hortensialle ryhmän perustamisesta!! :)
 
Mulla jälkivuotoa tuli 2viikkoa. Sitten yhtäkkiä yhtenä päivänä tunsin et jotain holahti pöksyyn, nousin tuolilta ja tunsin että reisiä pitkin valuu.. menin vessaan ja vielä pönttöönkin valui oikein kunnolla kirkasta, punasta verta ja paakkuja. Siinä sitten istuin ja ihmettelin :D vuoto hiukan loppui ja kesti sen yhden päivän. Kysyin asiasta sitten neuvolasta ja kuulemma ihan normia että jälkivuoto loppuu, alkaa uudestaan, tulee runsaasti jne. Kunhan ei tuu kananmunaa isompia hyytymiä..
no nyt minkäänlaista vuotoa ei oo tullut pitkiin aikoihin. Synnytyksestä tasan 7viikkoa.

Ette ikinä arvaa missä olin viikonlopun - TÖISSÄ! :D vähän tuuletin päätä ja rentouduin ;)
 
Täällä onkin eka arkipäivä lähteny yllättävän hyvin käyntiin. Ollaan jo vaunuiltukin pitkä lenkki. Nyt pidän sormia ja varpaita ritissä et poitsu nukkuis hetken, mamma tarvis hetken omaa aikaa (= pitäis saada syötyä ja eiliset pyykit hoidettua)

Silitättekö
vauvan vaatteet? Mä vihaan silittämistä enkä ole juurikaan ennen raskautta silitysrautaan koskenut mut nyt jotenkin tuntuu et noi vauvanvaatteet on pakko silittää. En tiiä onko hölynpölyä?. Mut ainaki ne tuntuu ja näyttää paremmilta silitettynä.

Ristiäisistä olin jo suunnitellut missä kappelissa ristiäiset pidettäis ja lähdin sitä tänään varaamaan. Nyt tuliki mutta matkaan, kappelissa ei saa kahvitella ja samassa pihassa olevaan ruokailutilaan ei saakkaan omia kahvia keitellä vaan on pakko käyttää yhtä tiettyä ceitering firmaa. Et nyt meni suunnitelmat uusiksi. Ketuttaa ihan vietävästi.

Vauvan pukemisesta Minkä verran laitatte pienille vaatetta päälle ku tuolla on niin keväinen ilma? Mä oon ihan uuno, läkähdytän vauvan vielä hengiltään joku päivä. Ku eihän nuo liiku viel eikä osaa ruuminlämpöään säädellä. -.-

Odotan jo innolla, mä meen perjantaina kaupungille shoppailemaan (hautaiset ensi viikolla ja EI MITÄÄN päälle pantavaa). Miehellä vapaa päivä joten mitä sen parempaa ku viettä poikien päivää pakastetun maidon kanssa? :)

Mulla on jotenki huono omatunto ku vauva nukkuu, etten vietä sitä aikaa sen kanssa ja sit taas ku vauva on hereillä ni mietin vaan mitä kaikkea tekisin jos se nukkuis. Hormoonit, ne ihanat hormoonit.
 
En silitä vauvanvaatteita ja ei nuo meillä ainakaan sitä näytä kaipaavankaan. Ja vihaan silittämistä :D
Ristiäiset meillä on kuun lopussa, vauva kastetaan kirkossa ja siinä sitte sen yhteydessä olevassa seurakuntasalissa kahvitellaan. Nimi on päätetty ehkä joskus elokuulla, heti ku mulle tuli sellanen olo, että tyttö tulee. Näyttääkin ihan siltä mitä suunniteltiin :D
Pukemisesta: kun ollaan vauvan ulkoiltu, niin päällä on ollu sisävaatteet, pipo, tumput, yhet lisäsukat ja toppapussi. Eli ei mitään väliasuja. Lisäksi oon laittanu vaunuihin sen äp:n vaunupeiton. Viimeksi ollaan viime viikon tiistaina käyty, tais olla asteen pakkasen puolella. Ei niskasta kokeilemalla ollu mitenkään hikinen, kun kotiin päästiin, eikä kyllä kylmäinenkää joten vaatetta ainakin oli sillon sopivasti.

Minäki aluksi ku jäin vauvan kanssa kahestaan, niin kantelin sitä pitkin kämppää, nukutin sylissä ja jätin kaiken mahdollisen tekemättä. Tällä hetkellä mä nautin ku vauva on puol tuntia jo nukkunu omassa sängyssään ja tiiän, että nyt on vähän sitä omaaki aikaa. :) Syöminen tosin on sellanen juttu, että tahtoo vieläki unohtua... Tosi tyypillistä on, että syön ensimmäistä kertaa, kun mies tulee töistä, jos aamuvuorossa sattuu olemaan. Pitäis vähän tsempata tän syömisen kanssa.
 
Meillä oli tänään viimeinen äitiysneuvola, neuvolantäti kävi kotikäynnillä.
Mua kovasti jännitti miten poitsun paino on kehittynyt tässä kotiutumisen jälkeen. Viime torstaina lähtöpaino oli 4294 g, tänään sitä oli jo 4460 g. Maitoa siis riittää oikein hienosti! :D

Ensi viikolla on sitten ensimmäisen lastenneuvolan vuoro. :)

Meikäläinen ei silitä vauvanvaatteita. Tuntuu jotenkin turhalta hommalta, kun vaatteet vaihtuu tiheään ja muutenkin arjen pyörittämisessä on vielä sumplimista. Silloin kun vauva nukkuu, yritän tehdä mahdollisimman paljon. Jossain välissä täytyy yrittää nukkuakin.

Nimiäiset on huhtikuun puolella. Leivon/valmistan itse kaiken muun, mutta täytekakun tilaan konditoriasta. Joku päivä pitäisi hoitaa vauvan nimiasiat kuntoon + varata aika lastenvalvojalle isyyden tunnustamista varten.
 
Kiitos Hortensialle tästä ketjusta! Kiva jatkaa juttua täällä puolella.

En silitä minäkään vauvan vaatteita. Ainoastaan silloin ekan pesun jälkeen kun järjestelin vaatekaappia, mutta ei tässä enää ehdi tai jaksa/viitsi.

Ristiäiset pidetään huhtikuun alussa. Paikkana lähikappeli, jossa myös kahvit. Kaikki tarjottavat tilataan paikallisesta ammattikoulusta. Ollaan käytetty sen palveluja aikaisemminkin ja oltu tyytyväisiä. Nimi on jo päätetty ja olenkin etunimen paljastunut kaikille jotka siitä ovat kyselleet. En oikein osaa pitää sitä salassa kun se kerran on jo käytössäkin.

Jälkivuotoa tulee enää hyvin vähän, pikkulusikallinen päivässä ja sekin sellaista tuhrua. Synnytyksestä siis 3,5 viikkoa.

Me aloitettiin vaunulenkit heti ku vauva oli 2 viikkoa ja sen jälkeen ollaan ulkoiltu päivittäin. Nyt tehdään noin tunnin lenkkejä. Vauvalla on päällään sisävaatteet, villapuku ja ulkoilupuku (ei mikään kovin paksu), lapaset, villasukat, aluslakki ja päällyslakki. Peitto vielä päällä ja lampaantalja vaunuissa. Ei oo vaikuttanut hikiseltä tai kylmältä lenkkien jälkeen. Nukkuu aina vaunuissa.

Mulla kertyi raskauden aikana painoa 16 kg. Kotiinlähtöpäivänä painoa oli -6kg. Nyt on tippunu kotona ollessa lisää 5 kg ja vielä toiset 5 kg olisi siis lähtöpainoon tiputettavaa. Aika nopeasti tuntuu kilot karisevan, tosin veikkaan että viimeiset kilot on tiukassa sitten. No ei haittaa, ei oo niin oleellista nyt.

Muhun iski rintatulehdus. Ärsyttävä vaiva. Lauantaina nousi yhtäkkiä korkea kuume (yli 39 C) eikä se laskenut kuin buranalla ->38 C. Sunnuntaina menin päivystykseen ja sain antibioottikuurin. Kuumetta on edelleen ja tulehtunut rinta on arka. Imetän siitä aina ensin, vähän sattuu. Onneksi nämä mun mahtavat tukijoukot ovat päivystäneet täällä meillä yötä päivää vuorotellen, ettei mun ole tarvinnut hoitaa vauvaa yksin kipeänä. Sängystä ylösnouseminen 39 C asteen kuumeessa tekee aika pahaa...No jospa tämä tästä pian helpottais.

Lauantaina vauvaa täyttää 1 kk, hurjaa! Meillä on perjantaina 1 kk neuvola.
 
Tänään vauva 10vrk ja tuli ennätys tissiltä +- 70g maitoa :) Keskolassa ollaan, vanhemmat potilashotellissa, ok tilanne, kivan pehmeät ja puhtaat pedit :)

Vauva on tänään huutanut nälkäänsä toden teolla, ensimmäistä kertaa!!! Kaksi syöttöä meni ohi ilman letkun tarvetta. Imetysasento on myös helpompi löytää. Pienempi rintakumi käytössä. Tänään kastui pusero!

Painosta En tiedä paljon on, mutta huomaan että maha on osittain poissa. Sellainen läskijuttu navan kohdalla. Entiset housut ja paidat mahtuu hyvin, farkkuja en ole kokeillut. Huomenna housuostoksille! Toiset imetysliivitkin olisi tarpeen. Kestoliivinsuojia testaillut tänään, aika hyvät ainakin nukkuessa.
 
Kiitos Hortensia uudesta pinosta!

Täällä vaan nukutaan. Sekä poika että äiti. En tiedä mikä itseä niin kovasti väsyttää, mutta nukun yöt hyvin ja päälle vielä kahdet päikkärit. Poika on pian 2 viikkoa ja yhden kerran ollaan oltu ulkona. Ei vaan huvita poistua täältä vauvakuplasta... Lisäksi on ahdistanut se, että mies meni töihin jo vauvan ollessa viikon ja on tehnyt töitä lähes yötä päivää :(

En ole jaksanut silittää enää mitään. Ennen vauvan syntymää aukoton myös sideharsot, heh :) Nyt yritän lähinnä imetyksen lisäksi muistaa itse syödä. Sekin vähän unohtuu.

Raskauden aikana tuli n. 15 kg. Niistä on jäljellä 3. Olen tästä aika ihmeissäni. Mihin ne on kadonneet?

Miten teillä muuten nukutaan? Vauva omassa sängyssä vai teidän vieressä?
Meillä vauva nukkuu vieressä. Oma uni olisi kyllä syvempää jos nukkuisi omassa sängyssä, mutta ei pysty laittamaan pientä yksin. Voi meitä...
 
Meiän neiti on nyt kuukauden vanha ! Hui ! Äkkiä on aika menny, oma äitiys kehittyy joka päivä, arki rytmittyy ja voin sanoa, todella naitin tästä ! Äidinrakkaus on todella ihmeellinen voima, ei sitä käsitä ennenkuin sen kokee.
Huomenna ois neuvola, aateltiin vaunuilla sinne :) Tulee yhteensä semmonen 5km lenkki.
Paino oli yllättäen tippunu pari kiloa, vielä 8 kiloa lähtöpainoon.. mulla on muutenki tota ylipainoa melko reippaasti, joten tavoitteena ois nyt sellanen 20kg saada pois. Toivoisin, että jos ja kun raskautuminen tulis uudelleen kysymykseen, niin oisin siinä tavoitteessa.
 
Ekaa kertaa piti "nukuttaa" lapsi, tissittelyn jälkeen. Aikaisemmin on rauhoittunut itsekseen nukkumaan sängyssään. Nyt käärin harsoon kapaloon (kyllä mahtuu hyvin) ja viltti päälle, rintaa vasten keinutuolinojatuolissa. Vaati myös rintaa tänään kovaäänisesti! :D

Saavutettu 2800g paino! Kotiutuminen päivien päässä! Vauvanhoito sujuu jo rutiinilla. Vauvalla iho kunnossa, kun antibiootista jo useampi päivä aikaa. Nenämahaletku ollut tänään "vähällä" käytöllä jos silläkään.

En silitä vaatteita lapselle, en edes omista silitysrautaa tai lautaa.
 
Meillä piti tänään turvautua korvikemaitoon, kun poitsu viihtyi tissillä aina vaan ja tuntui, ettei tule kylläiseksi millään. Lisämaidolle alkaa siis olla tarve, koska poika on iso ja mulla maitoa tulee runsaasti vain toisesta rinnasta. Huonompi rinta tuottaa sekin maitoa, mutta varsin nihkeästi.
Mulla on ihmeellinen pakkomielle, että vauvan täytyy saada äidinmaitoa enkä millään haluaisi taipua korvikkeita käyttämään. Vaan pakkohan se on jos ei itsellä maitoa tule riittävästi. Imettämistä en ole lopettamassa, mutta korvikkeesta on varmaankin pakko hakea täydennystä jatkossakin.

Huomenna ulkoillaan ensimmäisen kerran. Jäbällä tulee ikää kaksi viikkoa ja mietin jo kauhulla miten nopeasti tämä vauvavuosi tuleekaan kulumaan. Ehdottomasti parasta aikaa elämässäni. Ei helpointa, mutta silti parasta!
 
Meillä vauva nukkuu pinnasängyssään. Helpoiten siirto sylistä/meidän sängystä on kun pienen on jo valmiiksi kieronut vilttiin ja laittaa pakettina omaan sänkyyn. Siiuhen siyt viel peitto päälle ni vola :) Yleensä tyytyy tähän vaikka havahtuu siirrosta mut sama lämpö säilyy. Täytyy kyllä myöntää et toisinaan öisin ku vauva ei enään ime ja haluaa seurustella ni torkun vauvan kaa meijän sängyssä. Yleensä sit ku havahdun joudun uudestaan imettämään ku pienelle ehti jo tulla nälkä uudestaan ja sit saan siirrettyä omaan sänyyn.

Muita masuvaivasia? Täällä masuvaivat alkaneet, lähes joka syötön jälkeen kitistään tai huudetaan. Yleensä yöllä astetta kovempaa ja pidempään. Onneksi kuitenkin pieru/ röyhy tulee nopeasti ja sit alkaa yleensä helpottamaan.

Vaippaongelma helpottunut, en kylläkään tiedä mitä teen eritavalla ku toisinaan tulee vieläkin esim yöl jokainen pissa läpi ja toisinaan on ihan kuiva yö. Yöpukuja kuluu toisinaan enemmän ku laki sallisi.

Eilen oli neuvolan kotikäynti, ihan turhe juttu minusta. Ainoa hyödyllinen juttu oli pojan punnitus. +300g kahdeksassa päivässä. Eli hyvin riittää oma maito. Tädin mukaan tavallinen nousu ois 120-200g/vk mut minkäs teet.

Mä kaipaan edelleen vatsalteen nukkumista!! Päivisin saattaa mahalteen pystyä nukkumaan mut ei ikinä öisin. Tissit niin turvonneet ja kipeät jos painoa niihin tulee. Ja sitäpaitsi jokapaikka kastuisi...

Jälkivuoto loppumassa, ihan vähän vielä tulee. 15vrk synnytyksestä. Hiiva taitaa olla iskemässä, nyt kaikki poppakonstit kehiin ettei pahenisi.

Horensia: saisitko lisättyä maidon tuloa pumpulla? Mulla se ainakin toimi ku alussa ei tullut tarpeeksi maitoa.

Lulina: Mulla on kans reipas painonpudotus tavoitteena ku tuota vararengasta löytyy enemmän ku tarvis. Mulla ei onneksi noussut paino raskudenaikana juuri ollenkaan kun alussa laihduin niin paljon. mutta -15kg ois täällä tavotteena. Sitä saa hetken vaunuja lykkiä et tavotteeseen pääsisi :D
 
Meillä oli tänään se neuvola. Neidin mitat: 4345g, 55cm, pipo 37cm. Lisäystä 2 viikon takaiseen neuvolaan 555g, 2 cm ja päänympärykseenki sentti !

Eiköhän rueta Margareta tsemppaamaan sitte toisiamme "kisakuntoln" ;D

Minkäläiset vaatetukset teillä on yöllä lapselle ? Meillä on ollu unihaalarin alla body ja sit viel tumput, ja tuntuu et se riittäis.
 
margareta91, käy ostaan apteekista cuplatonia, se hajottaa kaasuja siel masussa ja tulee pierut helpommin. Jos se auttas siihen pienen masuvaivoihin. Meillä oli alussa sama, tosi kovaa huutoo oli aluksi, nyt on rauhottunu. Kävin ostaan myös neuvolan suosittelemana mallasuutetta, sitä voi myöskin antaa. Auttaa kakkaakin tulemaan helpommin. Molemmat nuo käyvät ihan pienelle vauvalle :)

Mä oon laittanu yökkärinä ihan vaan yökkärihaalarin ja sit sukat jos haalarissa on ihan normaalit lahkeet. Ohuita tumppuja saa pitää koko ajan, ku tytölllä niin terävät kynnet, raapii naamaansa koko ajan. Kynnet ollaan leikattu kaks kertaa.

Ennen vauvan syntymää silitin jokaikisen vaatteen ja harson, mut nyt en todellakaan jaksa. Vihaan muutenki silittämistä :D Noita vaatteita saa olla koko ajan pesemässä, ku välillä tulee ihan kunnon paineella puklua. Onneks kumminkin tosi harvoin, ettei siitä tarvii huolestua.

Eilen tuli ristiäiskutsut mitkä tilattiin ja kastemekko. Ihania molemmat! <3 :) Sit kävin ostaan tytölle afterparty mekon ristiäisiin. Ihana oli käydä eilen shoppailemassa ja likka nukku niin nätisti koko reissun ajan! :) Ikää on jo 1kk 1 vk. <3
 
keskolassa pidettiin samoja vaatteita yöt päivät, aamuisin puhtaat päälle. Näin menettelin viime yönäkin, eli kotiutumisvaatteet (kietaisupusero 44cm ja puolipotkarit) oli aamuun asti.
Hiukan arveluttaa vauvan imeminen, että saako tarpeeksi maitoa, rinnasta. Maitoa minulla tulee paljon, siinä ei ole ongelmaa. Pissaa ja kakkaa tulee hyvin. Epäilen myös että masu oli kipeä viime yönä.
 
margareta, pumppaillut olen ihan siitä lähtien kun maito alkoi nousta. Ensin sairaalassa ja sitten kotona. Nyt olen yrittänyt pumppailla tuota pihimpää rintaa mahd. tiheästi ja nyt onneksi näyttäisi hissuksiin heräilevän taas "eloon".

Aloitettiin d-vitamiinitippojen antaminen ja heti astui kuvioon myös masuvaivat pikkuisella. Tänään käydään ostamassa Gefilus + D-vitamiini -tipat, josko ne sopisi vauvan mahalle paremmin.

Toissapäivänä ulkoiltiin ensimmäisen kerran. Eilen ei viitsitty kauhean myräkän vuoksi. Tänään aamulla olikin taas maa lumesta valkoisena, mutta ulkoilla voitaisiin jos vaan suinkin ehditään. :)

Miten teidän lemmikit on suhtautuneet uuteen tulokkaaseen?
Meillä vanhempi koira ignooraa vauvan täysin, nuorempi käy varovasti haistelemassa aina satunnaisesti. Kissa ei ensin halunnut tulla lähelle ollenkaan (se tosin tuntui olevan enemmän hämillään siitä, että olin 10 päivää kadoksissa ja yhtäkkiä tulin kotiin pienen ihmisolennon kanssa), nyt sekin on hissuksiin sopeutunut tilanteeseen ja käy vaivihkaa haistelemassa vauvaa.
 
vauvan nukkuminen kaksi yötä takana; vauva nukkuu pahvilootassaan ja pieniä pätkiä kapaloituna vieressä, jota mies ei suvaitse, ajattelee että kierähdämme päälle. Eli suositus on se pahviloota, meillä. Päivällä makailee olohuoneessa taljan päällä, khh voin laskea tyynyn päälle, keittiössä matolle jossa on harso. nukkuu myös puseron sisäpuolella :D eli hupputakki jossa on vetoketju, mammahousut päälle vedettynä. Alta kolme kiloinen pysyy näin matkassa :)

Meillä myösv hirveää karjuntaa silloin tällöin, epäilen myös masuvaivaa, aiheuttajaksi epäilen omaa syömistä. Tai niitä rela d-tippoja, jotka eilen aloitettiin. Saanut gefilusta ja d-vitamiinia erikseen alusta asti keskolassa.

viime yönä imetin makuulla. paljon kivempaa kuin istualtaan. näppärä sellainen tsi neliö jossa on pul-kangas+vanha pyyhe+kuivaliinakangas sekä harso taiteltuna, ei lakana kastu imettäessä.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä on ihan kamala nälkä varinki iltaa kohden voisin hevosen syödä. Ei oikein auta painonpudotuksessa että kokoajan itäius jotain suuhun laittaa.

Kävin tänään ystävän luona, sai viikon mun jälkeen pojan rv 36+6 ja pojilla 2kg painoeroa! Kyllä sen huomasi.

Minkä verran teillä tutit käytössä? Mulla hiukan huono omatunto ku nukutan sillee et laitan vauvan kapaloituna pinnasänkyyn ja tutin suuhun. Halaisin et oppii ite nukahtamaan, mut mitä jos pieni tarvitsee läheisyyttä... Tuo hetken imee ja sit nukahtaa ja sylkee tutin pois. Päivisin ei tuttia käytetä juuri ollenkaan.

Ristiäisiä meillä vietetään 3.5, poika sillon 9vk mut ei mahda mitään. Lastenvalvojaa olen yrittänyt tavotella, soittosysteemi on ihan pyllystä ni en oo tavottanu.

Ootteko minkä verran pitäny vauvoja leikkimatolla/ kovalla alustalla? Sitäkin mietin hirveesti et jos en osaakkaan tukea tuon kehitystä. Vauvojen mukana vois tulla joku käyttöohje...
 

Yhteistyössä