Helmikuun helmet 2017 *joulu- tammikuussa*

Kirjottelenpas pitkästä aikaa....täällä oltu tosiaan saikulla jo marraskuun alusta saakka. Supistelujen, liitoskipujen ja selän vuoksi. Tällä hetkellä supistelee vähemmän mut napakammin, edelleen paikat kiinni. Liitoskivut vaivaavat aikalailla ja kyllä yöllä on lonkat kovilla kun kyljellään nukkuu. Monta kertaa yössä herää vessaan ja asennon vaihtamiseen. Myös turvotus tullut mukaan kuvioihin. Kyllä alkaa tehdä jo mieli jakautua...
Kyllä tämä kolmannen raskauden loppuaika ollut vaikeampaa kuin edellisissä raskauksissa. Ikä taitaa jo painaa kun 37 on mittarissa.

Vauva liikkuu välillä niin hurjasti et rakkoon vihlaisee ja pitää istua tai mennä kyljelleen. Tosi epämiellyttävän tuntuista....mut ainakin tietää et vauvalla kaikki hyvin. Edellinen lapsemme syntyi jo 38+3 joten se päivä ois jo ens maanantaina. Vois vaikka ens viikolla syntyä 9-vuotis hääpäivän kunniaksi ! Tää loppuaika on kyllä mennyt tosi nopeesti..pitänee varmaan jo alkaa sairaalakassia pakkailemaan...
Tsemppiä kaikille......

Rv 37+4(kohta jo 37+5)
 
  • Tykkää
Reactions: varrtTi
Huomenta kaikille ja kiitokset että olen päässyt joukkoonne:)

Meillä oli eilen neuvola ja mulla kans sf mitta oli laskenut puoli senttiä. Vauva on nyt ilmeisesti poikittain ja äippä polille lähete asennon tarkastukseen ja sit katotaan pitääkö kääntää tms. Voihan lisää vielä jännitystä tähän muutenkin niin jännittävään loppu raskauteen..:(
No kunhan pienellä olisi kaikki vaan hyvin.

Minulla ei myöskään vauva liiku juuri yöllä. Vaikka itse heräilen myös ja vaihdan asentoa niin harvoin vauva herää liikkumaan. Joskus saattanut hänkin vähän pyörähtää muttei kyllä herättele potkuillaan minua.

Meidän perhe poti sen kuume taudin joulun alla. Mulla myös se otrivin suihke auttoi kamalan nuhan yli ja selvisin ilman poskiontelontulehdusta. Neuvola lääkäri lupasi sitä käyttää kun se vaikuttaa niin paikallisesti eikä munkaan sitä kauaa tarvinnut loppu peleissä käyttää.

Hyvää keskiviikkoa kaikille ja hyvää vointia.

Mukla 37+3
 
  • Tykkää
Reactions: varrtTi
Heips! Yhdessä läjässä ollaan vielä. :) Eilen vaan oli niin pitkä ja rankka päivä että illalla suppareiden loputtua menin vaan nukkumaan.

Vauvahan oli siis puoliksi poikittain.. Pylly mun vas. Nivuseen ja pää oik. Kylkeen. :D Kaikki hänellä hyvin. Painoa on 3100g. Ennen ultraa ja lääkäriä oltiin käyrillä.
Lääkäri sitten soitti kätilön avuksi kun alkoi kääntää vauvaa. Erittäin epämukavaa mutta ei varsinaisesti sattunut. Vauva kääntyi suosiolla.
Käännön jälkeen tarkisti ultralla sykkeet ja vauvan voinnin muutenkin. Sitten patisti nopeasti pidempään seurantaan käyrille. Siinäkin vauva oli aluksi vähän uninen mutta jossain vaiheessa alkoi piristymään eli riehumaan niin että sykkeet oli joskus 170.
Oli vähän kipuja alavatsassa käännön jälkeen. Tosin tekin myös sisätutkimuksen että sekin varmasti jomotti.
Suppaili sitten koko iltapäivän ja pitkälle iltaa. Mutta kun ei voimistunut niin en uskonut että tarvitsee lähteä takas. Kohtu vaan ärsyyntyi "runnomisesta"
Kätilöltä kysyin että voiko synnytys tuosta alkaa niin sanoi että on mahdollista mutta vauvalla ei enää ole hätää vaikka syntyiskin.

Uusi aika saatiin paria päivää ennen la aikaa. Tarkistavat vielä miten on siellä ja kuinka iso koska on jo nyt yli 3kg. Olen sen verran lyhyt että toinen tyttäristä oli 4100g ja jäi jumiin hartioista. Isompaa tuskin edes mahtuu alhaalta tulemaan.

Nyt sitten vaan odotellaan.. Vaihteeksi. :D

@piinamiina Tokihan vauvan asentokin sf-mittaan vaikuttaa mutta ymmärrän huolesi.

Muillekin jotka kääntöä täällä mietti niin mua jännitti eilen ihan hirveästi mutta lääkärikin sanoi että väkisin vauvaa ei väännetä käännetä. Lähinnä opastetaan oikeaan suuntaan. Jos ei käänny niin sitten ei käänny.

Theran ja ehkä vielä oikeinpäin oleva napero rv 36+3
 
  • Tykkää
Reactions: Boomkaa
Heips! Yhdessä läjässä ollaan vielä. :) Eilen vaan oli niin pitkä ja rankka päivä että illalla suppareiden loputtua menin vaan nukkumaan.

Vauvahan oli siis puoliksi poikittain.. Pylly mun vas. Nivuseen ja pää oik. Kylkeen. :D Kaikki hänellä hyvin. Painoa on 3100g. Ennen ultraa ja lääkäriä oltiin käyrillä.
Lääkäri sitten soitti kätilön avuksi kun alkoi kääntää vauvaa. Erittäin epämukavaa mutta ei varsinaisesti sattunut. Vauva kääntyi suosiolla.
Käännön jälkeen tarkisti ultralla sykkeet ja vauvan voinnin muutenkin. Sitten patisti nopeasti pidempään seurantaan käyrille. Siinäkin vauva oli aluksi vähän uninen mutta jossain vaiheessa alkoi piristymään eli riehumaan niin että sykkeet oli joskus 170.
Oli vähän kipuja alavatsassa käännön jälkeen. Tosin tekin myös sisätutkimuksen että sekin varmasti jomotti.
Suppaili sitten koko iltapäivän ja pitkälle iltaa. Mutta kun ei voimistunut niin en uskonut että tarvitsee lähteä takas. Kohtu vaan ärsyyntyi "runnomisesta"
Kätilöltä kysyin että voiko synnytys tuosta alkaa niin sanoi että on mahdollista mutta vauvalla ei enää ole hätää vaikka syntyiskin.

Uusi aika saatiin paria päivää ennen la aikaa. Tarkistavat vielä miten on siellä ja kuinka iso koska on jo nyt yli 3kg. Olen sen verran lyhyt että toinen tyttäristä oli 4100g ja jäi jumiin hartioista. Isompaa tuskin edes mahtuu alhaalta tulemaan.

Nyt sitten vaan odotellaan.. Vaihteeksi. :D

@piinamiina Tokihan vauvan asentokin sf-mittaan vaikuttaa mutta ymmärrän huolesi.

Muillekin jotka kääntöä täällä mietti niin mua jännitti eilen ihan hirveästi mutta lääkärikin sanoi että väkisin vauvaa ei väännetä käännetä. Lähinnä opastetaan oikeaan suuntaan. Jos ei käänny niin sitten ei käänny.

Theran ja ehkä vielä oikeinpäin oleva napero rv 36+3
Theran, tuohan oli kuin suoraan mun kirjoitus :) Kävin äsken vauvan kääntämässä ja oli siinä vaiheessa poikittain. Helposti kääntyi ja sitten käännön jälkeen seurattiin käyriä. Kätilö sanoi, että mua näköjään supisteleekin, mutta en tuntenu kyllä yhtään mitään. Ens viikolla mennään ensimmäisen kerran tarkistaan jo, että onko pysynyt oikein päin ja ilmeisesti seurataan lähes viikottain kunnes on kiinnittynyt. Koko oli tällä hetkellä 3130g ja sanottiin, että vaikka olisi perätilassa niin pystyn se normaalisti synnyttämään kunhan koko on maksimissaan 4000g. Nyt vaan jännätään, että pysyykö se siellä oikein päin.

Kachi 36+2
 
  • Tykkää
Reactions: Boomkaa
Theran ja Kachi tosi kiva kuulla että molemmilla meni kääntämiset noin hienosti (y)

Mulla tuli huomiseksi aika polille että katsotaan mitä siellä sanotaan tai tehään. Kumpa tää pikkuinen vaan huomais ite kääntyä. Mulla on ollut kaksi edellistä lasta joko poikittain tai ihan pyllylleen mutta niitten kanssa kävi hyvä tuuri että itse kääntyivät tai kuopus oli kyllä loppuun asti kiinnittymättä mikä uudelleen synnyttäjälle voi käydä mutta onneksi sit lopussa pyörähti oikein päin.

Yöt on olleet nyt aika ihmeellisiä. Ei ole supistellutkaan mutta kun olen n. 4h nukkunut niin herään ja näyttää ettei uni uuelleen enään tule..toissa yönä sit valvoin aamuyö 3 asti ja viime yönä heräsin neljältä mutta onneksi jonku ajan pyörimisen jälkeen sain unenpäästä kiinni..

Mukla
 
Täällä on sekä mieli että kroppa rauhoittunut pahemmista myrskyistä. Hermotkin on saaneet palautua rauhassa. Nyt vaan on kova väsy, mutta onneksi saa vielä nukkua rauhassa. Supistukset on kans vähentyneet viikon takaisesta.

Tänään sektioon tj 15 ja rv 37+2
 
Heippa täältäkin pitkästä aikaa !

Ihan uskomattoman nopeasti mennyt aika, juuri vasta odoteltiin np-ultraa ja nyt ollaan jo lähellä synnytyksiä, ihan hurjaa :LOL:

Itsellä oli rv 30 tienoilla vauva poikittain, sitten äp-polille sain lähetteen kohdunsuun tilanteen tarkistamiseksi ja siellä oli perätilassa. Pari viikkoa sitten oli kääntynyt taas poikittain, pää oikealla kyljellä ja pylly vasemmalla kyljellä. Ensi maanantaina neuvola, niin luultavimmin ultraavat siellä ja sitten katsotaan tarviiko lähetteen äp-polille.

Oon kyllä päättänyt, että jos on mahdollisuus synnyttää perätilassa, niin synnytän niin. Sektio ihan vihoviimeinen vaihtoehto, ellei sit oo poikittain ja pysy niin.
 
Hienoa, että kääntöyritykset ovat onnistuneet! Toivotaan, että vauvat jaksavat pysyä oikein päin ja kasvavat maltillisesti (y)

Täällä on pitänyt hirmu kiirettä. Tälle viikkoa on ollut töitä ja opiskelua sekä loppuviikolle vielä yhdet synttärit ja hautajaiset. Omia oloja ei juurikaan ole ehtinyt ajattelemaan, tosin supistuksia on ollut aika paljon enemmän. Illalla piti ihan pohtia, että kuinka paljon vauva on päivällä liikkunut :unsure:
Ensi viikolla kaksi päivää töitä ja sitten pääsee rauhoittumaan äitiyslomalle. Tulee todellakin jo tarpeeseen; pötköttelen suosiolla sohvalla ja otan vaikka joka päivä pikku päikkärit :p

Tuuli valvotti viime yönä ja heräilin useampaan otteeseen. Sitten tietysti piti pohtia kaiken maailman asioita ja kaikki asiat tuntuivat ihan maata kaatavilta silloin yön pimeimpinä tunteina. Onneksi päivät alkaa pikkuhiljaa pitenemään ja kevät on lähempänä. Tää talviaika saa mut jotenkin lapaantumaan ja mieli on maassa huomattavasti useammin kuin valoisampina vuodenaikoina. Kesää odotellessa.

Pitänee lähteä herättelemään lapset hoitoon ja lähteä ajamaan kouluun. Ei kyllä kiinnostaisi yhtään lähteä luikastelemaan autolla, täällä on ihan pääkallokeli :cautious:


Mukavaa loppuviikkoa kuitenkin kaikille! On kiva käydä lukemassa teidän kuulumisia, niistä tulee paremmalle tuulelle :)

BoomKaa ja papunen 34+5
 
Hyvä, että kaikkien käännöt on sujuneet mukavasti! :) Itselläni tuo kolmonen majaili perätilassa rv 37 saakka, ennen kuin kääntyi. Siitä johtui kaiketi sitten se mol. puolinen lonkkaluksaatio, jota kaikkine vastoinkäymisineen hoideltiin pari vuotta. Mutta loppu hyvin, kaikki hyvin (y)
Neuvolassa tänään kaikki hyvin. Ei muuta kun odotellaan vaan, milloin pikkuneiti päättää lähteä maailmaan. Kovin alhaalle on jo laskeutunut, näin monennessa raskaudessahan ei kiinnittymistä edes välttämättä tapahdu kuin vasta synnytysvaiheessa. Pikkuinen on edelleen, joten sen puolesta saa kyllä pysyä masussa vielä jonkun viikon. Nopeasta synnytyksestä taas hoitaja puheli, kun kerran toinen on niin mini ja edellisetkin syntyneet vajaassa parissa tunnissa :whistle: toivottavasti keretään sairaalaan!

On muuten aika mennyt joutuisaan! Täällä kun on jo oma pino syyskuisillekkin (y)

äippä ja pirpana rv 36+2 :love:
 
Kiva että vaavien käännöt on onnistuneet! Itelläni ei oo koskaan moista tarvinnut jännittää kun kaikki vauvat on kääntyneet jo hyvissä ajoin.

Täällä lapset on parantuneet kuumeesta ja alkaa olla jo ihan entinen normaali vauhti päällä :D Mies on vielä vähän huonona mutta selkeästi parempaa päin hänkin.

Neuvolassa kävin eilen ja kaikki hyvin, paitsi että pissasta löytyi sokeria... Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis! !! Kävin ennen neuvolaa kaverin luona kahvilla ja vedin kaks isoa mokkapalaa o_O Kun oli NIIN hyviä! Th ja itsekin epäilin että sokeri pissassa johtuu siitä. Nimittäin sama juttu kävi kuopuksen kohdalla rv 32, olin syöny makeaa ennen neuvolaa ja pissassa näkyi. Sokerirasitustestissä sitte taas kaikki arvot ihan täydellisesti niinku pitääki. No, kannatti syyä mokkapaloja niin huomenna olis sitte klo. 7.35 aika sokerirasitukseen :( Ja aika varmasti "turhan " takia, mutta täytyyhän se varmistaa.
Lääkärineuvola on sitten ens keskiviikkona 25.1 . Muutenpa ei mitään isompia, sen kun ootellaan millon synnytys alkaa :love: Kunhan vain tuo sokeri oli nyt todellaki väärä hälyytys! Se nähdään huomenna :)
 
Hellou. Äippäpolilla tänään käytiin ja tunnin eka pitivät käyrässä kun pikkunen nukuskeli suurimman osan aikaa..sitten piti juopasta välillä pillimehua että saatais vähän hereille vaavia ja heräshän se lopulta temmeltään :)
Vaavi oli nyt taas oikein päin mutta saa nähä pysyykö. On onneksi laskeutunut niin se voi vähän rajata pyörimistä.
Lääkäri ei uskonut että hän kiinnittyisi vasta kun synnytys käynnistyy ja mie uskon samaan koska edellinen lapsikaan ei kiinnittynyt.
Jos sattuu että vedet menee nii sitten lanssilla sairaalaan just ton takia kun ei kiinnity mutta jos suppareilla lähtee käyntiin niin saan rauhassa olla kotona ja mennä omalla kyytillä.
Pitää toivoa että toi pikku muru nyt malttais olla oikein päin..onneksi neuvola on nyt joka viikko niin seurataan tarkasti.

Mukla 37+4
 
  • Tykkää
Reactions: Theran
Pikkaisen limatulppaa jäi tänään paperiin. Koko päivän on tuntunut, että vauva on asettunut alemmas ja potkii tietään ulos. Supistukset ovat tuntuneet, mutteivät ole vielä olleet kipeitä.

Kävin kaupungilla hoitamassa asioita ja samalla ostin alkoholitonta juhlajuomaa Alkosta. Kaiken varalta. <3

37+3, sektioon tj 14
 
Pikkaisen limatulppaa jäi tänään paperiin. Koko päivän on tuntunut, että vauva on asettunut alemmas ja potkii tietään ulos. Supistukset ovat tuntuneet, mutteivät ole vielä olleet kipeitä.

Kävin kaupungilla hoitamassa asioita ja samalla ostin alkoholitonta juhlajuomaa Alkosta. Kaiken varalta. <3
Kuulostaa siltä että synnytys on käynnistymässä :) tsemppiä!!!
37+3, sektioon tj 14
 
Piinamiina, mulla on tuollain lähteny pari synnytystä käyntiin :)
Sulla on tosi jännät paikat nyt siellä.. siitä ne varmaan supparit pikkuhiljaa alkaa voimistumaan :love:

Mukla
Mie oon tästä niin täpinöissäni ja oon kovin ylpeä pienestä sankaristani, joka jalkatarjonnasta huolimatta puskee tietään ulos. Voi että, miten pientä voi rakastaa ilman että on edes koskaan nähnyt. :love:
 
Saattoi muuten supistukset saada lisäpontta kun katsoin just Pitääkö olla huolissaan. Ihan hullu räkätys yksin kotisohvalla. Lopussa alkoi tuntua selässä ja mahalla. :D

Ehkä tää tästä vähitellen etenee. Tai sit ei.
 
Luultavasti ne siitä vielä kovenee :)
Tulee jännä yö. Mua jännittää kauheasti sun puolesta (y)

Mukla
Älä nyt yöuniasi menetä. Todennäköisesti nää tästä vielä laantuu.

Soitin synnärille ja kysyin, että mitä noitten sektiota edeltävien toimien kanssa pitää kotona tehdä, jos synnytys lähteekin etuajassa käyntiin. Ei kuulemma siinä tapauksessa tarttee tehdä kotona mitään, mennä vain suoraan synnärille. Sepä olisikin mukavaa, sillä muutaman desin huuhtelunesteen pitäminen suolistossa kotioloissa 30 min ei oikein tunnu houkuttelevalta. Ei sillä, ei se tunnu hauskalta jutulta sairaalassakaan, mutta siellä on sentään vähän eri varustetaso.
 
Eipä ainakaan vielä ole supistukset laantuneet. Otin nukkumaan käydessä grammaisen Panadolin ja ehdin sen kanssa nukkua vajaan tunnin kun maha- ja kylki-/selkäkipu herätti. Olen tosin ottanut pääni alle toisenkin tyynyn närästyksen takia, joten en vieläkään ihan hirveästi hihkuisi tätä synnytyksen alkamiseksi. Pitää vain yrittää pysyä rauhallisena. Mies ei tunnu oikein osaavan suhtautua mahdollisesti aikaisempaan synnytykseen. Sitä taitaa jännittää ja pelottaa ihan törkeesti.
 
Huomenta.

Piinamiina, harmillista että supistukset lakkasivat mutta mahdollisesti ne siitä vielä käynnistyvät. Ainakin sellaiset merkit sulla on olleet että voi olla että viikonlopun aikana alkaa tapahtumaan. Muistahan levätä ja ottaa muutenkin rennosti,kyllä se siitä(y)

Meillä nukuttiin kohtalaisen hyvin viime yönä. Pari kertaa heräilin kun poju tuli viereen nukkumaan ja pyöriskeli siinä hieman ja mie samoin vaihtelin kylkeä.

Mieli ollut eilisestä levollinen kun kuultiin että pienellä kaikki hyvin. Painoarvio oli nyt 3100gr että hyvin on kasvanut.

Niin se tämäkin viikko alkaa käydä loppuaan. Ihanaa ku on perjantai ja viikonloppu eessä :D

Kivaa perjantaita kaikille ja voikaan hyvin:love:

Mukla 37+5
 
  • Tykkää
Reactions: Theran
Alaselässä ja alavatsalla tuntuu taas jännältä. Menkkamaista fiilistä. Rintoja hieroin varovasti, kun ne tuntui niin kipeiltä. Pari pienen pientä tippaa tuli aika nopeasti. Toivottavasti nämä olisi kuitenkin oikeita supistuksia, eikä pelkästään rintahieronnan provosoimia.
 
Piinamiina sullahan on jännät paikat siellä! Tiedäppä kuinka pian saat vauvan syliin :love: Mulla meni tyttären kans vuorokausi, kun limatulppa alko irrota niin syntyi (y)

Mä istun täällä tk:ssa . Paastosokeri oli 5,2 ja nyt sit ootellaan. Poika lähti mulle kaveriksi tänne istumaan, oli huolissaan jos äiti pyörtyy kun ei saa syödä :love: 9.30 pitäs olla valmista, mulla odottaa eväsleipä ja mehupullo autossa.
 
Alaselässä ja alavatsalla tuntuu taas jännältä. Menkkamaista fiilistä. Rintoja hieroin varovasti, kun ne tuntui niin kipeiltä. Pari pienen pientä tippaa tuli aika nopeasti. Toivottavasti nämä olisi kuitenkin oikeita supistuksia, eikä pelkästään rintahieronnan provosoimia.
Mulla esikoiselta aikanaan limatulppa lähti n. Viikkoa ennen synnytystä. Ja menkkafiilikset oli sen koko viikon ja epäsäännöllisiä supistuksia joka päivä. Oli kyllä hermoja raastavaa joka päivä olla että joko? Loppujen lopuksi käynnistivät kun olin ihan väsynyt niistä epäsäännöllisistä suppareista. Toivotaan että sulla olisi vähän nopeampaa toimintaa. :)
 
  • Tykkää
Reactions: piinamiina

Yhteistyössä