Helmikuun Helmiäiset 2016

IMN, mua ahdistaa ajatus naimisiinmenosta just sen takia, että se tuntuu niin sitovalta ja lopulliselta :D Jotenkin niinku elämä muuttuis vakavammaks. Vaikka oikeesti eiköhän tässä yhteinen asunto ja lapsi jo sido ennestään tarpeeks, eikä elämä käytännössä muuttuis mitenkään. Eiköhän se naimisiinmeno oo kuitenkin siis haave jossain vaiheessa:whistle:

Meillä pukluja tulee tosi vaihtelevasti. Saattaa olla et yheltä syöntikerralta puklataan melkein kaikki ulos ja seuraavalla ei mitään. Kai se riippuu kuin ahnaasti tuo tyyppi hotkii eväänsä ja just asennoista ym o_O Enemmän mua vaivaa ne yölliset vaipanvaihdot. Enää ei oo vaippa falskannu, mut viime yönäkin haiskahti aamuyöstä aika voimakkaasti ja täynnä oli kumpaakin tavaraa. Ajattelin sit etten vie vessaan vaan vaihdan siinä hämärässä sängyllä, ni sit tuli vaihtaessa pissat meiän sängylle. No siinä sählingissä heräs kyllä kaikki:confused:
 
IMN
Määkään en oo ikinä haaveillu mistään prinsessahäistä ja se naimisiinmeno on lähinnä vaan semmone pakollinen paha :D siks se onkin hyvä hoitaa nyt tässä samalla :LOL: tuo lopullisuus muaki on ennen ahdistanu, mutta nyt kun aattelee että on kolme yhteistä lasta, niin eipä me toisistamme päästäis eroomallakaan :p

Ihanaa, meillä alkoi hiihtoloma. Ens viikon saa olla aamut ihan rauhassa :)
 
Mä pumppaan päivässä 200-300ml syöntien lisäksi. Ja pumpulle herun kun si ei ajattele. Luen lehtee, imetän vauvaa toisella rinnalla tai surffaan netissä. Eli kun ei ajattele koko pumppausta, niin paras lopputulos.


Me ei olla ees kokeiltu vielä pulloo. Pitäs varmaan kokeilla, koska tuttkaan ei kelpaa. Voi siis olla ettei se tuttipullokaan kelpaisi.:cautious:

Pukluja tulee välillä enemmän ja välillä vähemmän. Joskus saattaa tulla ihan kaarella nenästä ja joka puolelta. Mutta tosi harvoin. Ihanaa ku on vauva joka ei puklaa. Esikoinen oli niin karmee pulauttaa ja pitkään. Huh.

Meillä mies oli katellu yhtä taloo tossa joka on myynnissä ja siinä oli myös ollu, että vaihto pienempään mahdollinen. Ja sehän oli tätä meidän asuntoo vaihtoon tarjonnu. Mä en kestä jos pitää alkaa vielä muuttaakki tässä.(n) Ja mä tykkään asua tässä.:cry: noh, katellaan...

Meillähän siis on ristijäiset 10.4. Nimi on vielä vaiheessa ja kunmit on täysin auki!!! Ei muka yhtään kummia oo :cautious: ärsyttää.


Me ollaan lasten kans tää viikonloppu ohan kolmestaan, meidän isi lähti käymään reissussa. Itkettää ku esikoinen kokoajan hokee "isi tullee kohta" :cry::cry::cry::cry:ihanat hormoonit
 
No,ainaki mulla on vielä tosi pikkunen vauva ku teidän muiden vauvat on ihan jättiläisiä... :D eli ei oo syntyny. Oon lueskellut ja kutonut Ym mutta alkais nuoki hommat oleen huomattavasti kivempia ilman tätä jäätävänkokoista mahaa..tuntuu ettei tän kans enää oikein kehtaa mennä ihmisten ilmoillekaan..
 
IMN
Eiköhän se piakkoin sieltä tuu, Maalis :) eilenkös sulla oli laskettu aika?

Jipii, meidän lomasta tuli vielä vähän lomempi :D isommat lähtee yökylään, eli tänään vain minä, mies, vauva ja läjä mässyä :p
 
No pakon sanelemana seisoin äsken hetken bussipysäkillä niin eiköhän joku mies tullut kyselemään että "jokos Se kohta syntyy" ja kertoi perään kaiken lapsenlapsistaan.kun pääsin bussista pois toivotteli toinen mies "siunausta rouvalle" ja kyseli onko raskasta ja siinä vaiheessa ku alko puhumaan lumien sulamisesta luulin että Se aikoo kävellä koko matkan mun seurassa.. Että parasta vaan pysyä kotona..
 
Hei. Kirjotella en ole ehtinyt mutta lukemassa olen käynyt päivittäin.

Pieni mies on jo kuukauden vanha, nimenkin jo sai eilen. Hän on kyllä ollut helppo tapaus toistaiseksi. Maito on yllättäen vielä riittänyt, tosi outoa kun ei ole ainutta pulloa tarvinnut lämmittää. Edellisillä pitänyt olla korvike alusta asti mukana.
Yöllä ollaan parin kolmen tunnin välein tissillä.
Puklailla meillä ei mitenkään hirveästi et usein vaatteet menee pari päivää.
 
Jos jotain ihme viestejä jäi näkyviin, niin syynä on takkuileva puhelin :mad:

Meillä on ristiäiset viikon päästä ja mies töissä koko viikon joten on arvoitus milloin pääsen rauhassa kauppaan hommaamaan servetit sun muut. o_O Siivota onneksi ehditään lauantaina kun juhlat on vasta sunnuntaina. Kotona juhlitaan ja 20 henkeä pitäis mahtua olemaan mut sopu sijaa antaa. :ROFLMAO:

Te ketkä pumppaatte säännöllisesti niin mikä on syynä pumppailuun? Itse en ole pumpannut kun vauva tyhjentää rinnat hyvin ja tuntuu että jos pumppaan niin se on sitten vauvalta pois. Muutenkin mietityttää maidon riittävyys kun tämä vauva roikkuu tissillä paljon enemmän kuin esikoinen. Tosin kasvaa kyllä kohisten että taitaa se maito riittää, mutta itse kaipaisin pitempiä yhtämittaisia unia. :sleep: Pohdin jo pitäisikö maidonkerääjään heruneet maidot antaa illalla lisäksi vai sotkeeko se vaan imetyksen...(n) Esikoinen kun pullon makuun päästyään ei rinnalle enää suostunut.

Pukluja ei meillä tule juuri ollenkaan. Kakkaa ja pissaa senkin edestä. Vaippa on pakko vaihtaa yölläkin joka syötön yhteydessä kun on niin täynnä. Ja kakkaa on joka ainoassa vaipassa:eek: Omat kädet kuivuu hirveästi kun jatkuvasti pitää pestä ja rasvaamaan ei meinaa ehtiä. :confused:

Meidän vauva nukahtaa yöllä hyvin mutta päivällä ei malttaisi nukkua. Nukutella saa pitkään ja välillä myös herää lyhyiden unien jälkeen. Kotihommat hieman kärsii tästä. :mad::whistle:

D-vitamiini ilmeisesti tekee mahavaivaa joten täytyy etsiä sopivampi merkki.
 
mää haluaisin kommentoida tuohon d-vitamiinihommaan..ainaki ite Sillon aloitettiin Se antaminen niin että Eka 1 tippa per pv,sitten kaks tippaa jne kunnes päästiin siihen viiteen mikä niisdä tipoissa oli se oikea määrä.kolmen tipan jälkeen alko vauva itkeen enemmän mahaansa niin fiksu neuvolantäti sanoi että sitä 3 tippaa voi antaa vaikka kuin pitkään,lisää määrää sitten kun maha kestää paremmin,turha sillä on ketään kiusata.
 
Hattisvattis, kuulostaa aika samalta siellä meininki ku täälläkin. Yöllä heräillään just usein syömään ja paino nousee kovasti. Vaippa on täynnä muutaman tunnin välein ja sitä siis vaihdetaan siis öisinkin. Miten sä vaihdat vaipan yöllä - sängyssä vai vessassa tms? Häiriintyykö vauvan unet? Mä oon muutamia kertoja pumpannu maitoa ihan vaan sen takia, et ollaan harjoteltu pullosta syömistä. Oon sit samalla syöntikerralla antanu sekä rinnasta että pullosta ja hyvin on vielä rinta kelvannu. Joskus rinnat on myös niin täynnä et tulee ihan suihkuamalla, vauvalla tahtoo sillon imiessä mennä väärään kurkkuun maidot. Oonki sillon usein pumpannu vähän pois ja antanu sit tyhjennetystä rinnasta + pumpatut pullosta päälle. Toiminu näin meillä hyvin.

Mä alotin antaa D-vitamiinia pari päivää sit ja tänään meni kolme tippaa. Toistaseks tuntuu et ei oo aiheuttanu mahavaivoja. Sen sijaan niitä mahavaivoja oli muista syistä ennen tippojen alotusta ja siks lykkäsinkin sitä vähän. Mustakaan ei oo järkeä kiusata vauvaa ja aionkin mennä sen ehdoilla miten maha kestää.
 
Heips..:) Meni pari päivää, että löysin uuden ketjun täältä syntyneet-osiosta ja vielä pari päivää, että löysin aikaa kirjoittelulle..:rolleyes:

Mä oon aloittanut D-vitskun antamalla 1tipan 2-3 päivää, 2 tippaa 2-3 päivää ja näin hiljalleen lisätty siihen viiteen tippaan.. Edellisellä jo totesin, että näin ei tuu mitään masuvaivoja..
Muutenkin tytöllä on ollut hyvin vähän masuvaivoja, pulauttele ei juuri ollenkaan, piereskelee jonkin verran, mutta se ei aiheuttele kuin hetkellisen naamanväännön..

Voi joku on jo ehtinyt pitä ristiäisetkin..:love: Meillä on 3.4. ihan sen takia, että meidän kummeilla on LA parin viikon päästä, että ehtivät sitten oman vauvan kanssa tulemaan.. Reilu parikytä henkeä ja kotona pidetään.. Nimi löyty tällä kertaa helpolla, viimeksi oli hirveä vääntö..:sneaky:

Imetys sujuu niin hyvin, etten oo kokenu tarvetta pumppailla tai kokeilla pulloa.. Varsinkin nyt kun tytöllä on tiheän imun päivät, niin eihän tässä ehtisi mitään pumppaillakaan.. Eka söi aikoinaan pulloa, mutta kahen viimisen kanssa oon pitänyt imetystä niin tärkeänä "meidän juttuna" ettein halua sotkea pulloa kuvioihin..:p

Niin, meillä irtosi napatynkä 6vrk iässä, mutta siihen tuli iso sieni, että neuvolantätsky kävi pari kertaa kotona laittamassa siihen jotain ainetta ja vasta nyt kun tyttö on 3vko, niin napa alkaa oleen kunnossa.. Huomenna on viiminen kotikäynti, että sitten tietää tota painoakin..

Maalikselle tsemppiä viimemetreille!!:love:
 
IMN
Mää pumppailen lähinnä siksi, että vauva jaksaa olla rinnalla tosi vähän aikaa ennen kuin nukahtaa. Eli imetys on jatkuvaa herättelyä. Muutenkin maitoa tulee niin vähän ja vauva syö paljon, joten pullosta on suurinosa ravinnosta tullu alusta saakka. Pumppailulla koitan pitää maidontuotannon kuitenki jotenkuten käynnissä.

Eilisen päivän seurasin tarkemmin tuota neidin syöntimäärää.. Korviketta meni tasan litra vuorokaudessa ja siihen rintamaidot päälle, eli n. 1200-1300ml meni vuorokaudessa. Miks musta tuntuu että tuo on jo aivan liikaa? Vauva kuitenkin on selvästi nälkäinen, eikä ainakaan ylisyötetä. Voisi kai soittaa huomenna neuvolaan ja kysyä..
 
Kysynnän ja tarjonnan laki. Mitä enemmän vauva rinnalla, sitä enemmän tulee maitoa.
Me ollaan ihan oltu pelkällä tissillä ja pulloa ei ole käytetty. Pumppaan päivässä 2-3dl, mutta ne menee luovutukseen. Eli minä oon nyt viikon luovuttanut maitoani sairaalaan. :) Yleensä aamulla saan jo päälle 2dl pumpattua kun ei mini syö kerralla kun yhden tissin, niin toinen jää täyteen.

Onko teillä IMN tahdistettu pulloruokinta käytössä? Meillä esikoinen sillon söi järkyttävät määrät korviketta, ennen ku joku mainitsi tuosta tahdistetusta. Se sit hillitsi maidon määrää.

Meillä menee 5 tippaa D:tä. Ja ei oo masuvaivoja onneksi tullu
 
IMN
Ihan pilkuntarkkaan ei olla tota tahdistettua noudatettu, mutta tauoittain kuitenkin syötetään, että maito ehtii laskeutua, eikä tuu niin paljon pulautuksia ja masuvaivojakaan. Vähän aikaa aina pidetään taukoa ja sitten tarjotaan lisää, mikäli vauva vielä suunsa avaa.
Luulen että nää suuret syömismäärät johtuu nyt jotenkin tuosta alhaisesta syntymäpainosta, koska kasvuhan oli nyt ottanut tosi kovan spurtin (kasvukäyrä törrötti lähes kohtisuoraan ylöspäin). Edellistenkin kanssa on näin käynyt tässä iässä, mutta en muista että oisivat syöneet näin paljon..

Mun tisseille ei oo tuo kysynnän ja tarjonnan laki ikinä mennyt perille. Rinnat tuntuu mukamas tosi täysiltä, mutta sitten heruukin vaan se 40ml. Vaikka aina pumppaan tyhjäksi ja vauvakin varmaan vetää viimeiseen tippaan asti kun jää aina nälkäiseksi. Pääasia kuitenkin että saatiin paino nousuun, tapahtui se sitten pullon, pumpun tai tissin kautta.

On se kumma, ensin on ongelmana ettei vauva syö ja muutamaa viikkoa myöhemmin syökin jo liikaa (n)
 
Fiona: vaihdan vaipan yölläkin kylppärissä minne pitää kävellä koko talon läpi. Siellä vaipassa on kuitenkin se kakka niin saa pestä kunnolla. Valoja laitan päälle vähemmän yöaikaan. Unet ei ole vaipanvaihdosta häiriintynyt kun syötän ensin toisen tissin kovimpaan nälkään ja saattaa samalla tehdä lisää kakkaa,sitten vaipanvaihto ja lopuksi saa syödä ja nukahtaa toiselle tissille.

D-tipat ei meillä aiheuttaneet vaivoja 3 tipalla mutta se 5 saa kurjan olon aikaiseksi. Taidan kuitenkin vaihtaa merkin samaan mitä esikoinen käytti kun nyt antoivat neuvolasta eri merkkiä. Jos yhä tulee masuvaivaa niin sitten annetaan vähemmän tippoja kerrallaan.
 
Onneksi meillä Suomessa on korvikkeita mistä on vara valita jokaiselle vaivalle sopiva, josneinimetys ota onnistuakseen. Ja pääasia tosiaan on, että vauva kasvaa. Toiset nyt vaan sattuu syömään enemmän kuin toiset.
 
Meillä painoa oli tullut vähän niukasti 2 viikon kontrollissa ja oltiin 15 g syntymäpainosta jäljessä. Maitoa kyllä tulee, että on pikkumiehestä kiinni tuo syöminen. Sen jälkeen hän onkin innostunut syömään ahkerammin ja tankkailee kyllä illalla tunnin välein ja yölläkin 2,5h välein maitoa. Tuo syömisen aloittaminen tekee vaan niin kipeää, että ei millään tekis mieli aloittaa imettämistä. Nyt kun herra tankkaa usein niin kipukin kovenee, kun ei tule niin pitkää lepoa välissä. Mitäköhän pitäis tehdä, että ei tarttis joka kerta imettämisen aloitusta pelätä.... :/

Pukluja ei oo tullut kuin 2 tai 3 kaikenkaikkiaan ja nekin pieniä. Sen sijaan kakkaa tulee. Sitä on melkein joka vaipassa. Jatkuvasti saa olla vaihtamassa.

D-vitamiinit on aloitettu täälläkin. Vielä en oo huomannut mahavaivoja. Useinhan ne mahavaivat ajottuu tähän 2-3 viikon kohtaan muutenkin, aloitti vitamiinit tai ei. Siksi en osaisi niitä ensimmäiseksi masuvaivoista syyttääkään.

Nukkuminen on tähän asti mennyt tosi hyvin, mutta nyt ei meinaa nukahtaa, vaikka on ihan väsynyt. Tai torkahtaa ja herä heti. Tänäänkin aamuyöstä asti kukkunut ja vasta kun pääsi päivävaatteisiin ja lattialle nukkumaan niin nukkuu pidempää pätkää. Ei tietenkään omassa sängyssä voinut eikä edes äidin vieressä (n).

Voi kun ymmärtäisi, mitä tuon vauvan päässä liikkuu :D
 
Näyttää tuo imetys olevan kivuliasta aika monelle. Meillä alettiin käyttään sitä isointa rintakumia kun alkoi liikaa sattumaan. Se ei tosiaan imuotetta häirinnyt, varmaankin paransi vaan. Kätilö ehdotti nänneihin keittosuolaliuosta ja se on ollut hyvä. Kuitukangastaitokseen liuosta, väliin muovista sulku ja sitten kankaiset liivinsuojat. Edelleen isompi osa imetyksiä kumilla, mutta pystyy jo joskus ilmankin ruokkimaan. Kyllä se alku siltin vielä kirpaisee kunnolla.

Ja ei heru pumpulle, ei sit millään. Vaikka miten ensin valuu ja tiputtaa niin pumpun kun laittaa rinnalle niin kaikki tiehyet sulkeutuu saman tien. Mä haluisin palata liikuntaharrastusten pariin, mutta pakosta tulee sitten oltua kotoa pois 2-3 tuntia. Tuntuu, että pää hajoaa täällä kotona kun on vaan yksikseen.

Miten se mahtaa mennä jos on esim. 2 viikkoa syntynyt etuajassa. Jos 3 viikkoisena on tiheän imun kausi, niin onko se kalenteri-iästä vai lasketun ajan mukaan?

Kakkaa tulee nykyään vain n. 3 päivän välein, kun aluksi sitä tuli n.10 kertaa päivässä. Lisäksi se on muuttunut tosi tahmaiseksi, ei saa oikein pestyäkään pois. Yritän tässä miettiä pitäisikö omaa ruokavaliota muuttaa jotenkin. Oon nyt jättänyt kahvin ja suklaan pois. Jos nuo mahavaivatkin pienellä helppais.
 
Täällä painoa oli tullut kymmenessä päivässä 350g eli ilmeisesti maitoa riittää. Siksipä yllätyin kun eilen päätin yrittää kelpaako pullo, ja siis pumpata. Vaivoin sain n10ml pulloon o_O, no tulipa sentään todettua että pullo kelpaa tarvittaessa.

Täällä kyllä puklataan ja välillä ihan reippaasti, tekee oikein pahaa kun tavaraa tulee, mutta pieni ei tuosta tunnu välittävän vaan voisi heti jatkaa syömistä (y) ja vaipassa on myös tavaraa oikeastaan joka kerta. Yöllä vaihdetaan nykyisin vaippaa jos ei muuten rauhotu/tuntuu täydeltä.

Nukkuminen, Huoh :( päivisinkin nukutaan vain kahden tunnin pätkiä, samoin öisin, ihan max 3h. Täällä taidetaan vuorokaudessa olla enemmän hereillä kun nukkua, hereillä olo toki voi tarkoittaa sitä että väkisin taistellaan unta vastaan vaikka on selkeästi väsynyt. Tänä yönä/aamuna täällä kukuttiin n 4.30-8, sen jälkeen vielä pari tuntia unta.
Öisin on nyt tuttia tarjottu neuvolan rohkaisemana ja vkl menikin paremmin, ei ollut pitkiä hereillä olo pätkiä.. Täytynee yrittää miettiä onko illan uni ajoilla vaikutusta yöhön.

Arkea siis opetellaan, mies palannut töihin
 
IMN
Ehkä sitttenkin Ootteko te kokeillu kapalointia yön ajaksi? Monella tuntunu jelppivän kun vauva on tiukassa paketissa :) meillä on käytössä SwaddleMe-liina, jolla saa sopivan napakan, mutta joustavan kapalon aikaseks.

Soitin neuvolaan tuosta syömisestä ja oli sitä mieltä että mun maito ei varmaan oo tarpeeksi rasvaista ja siksi korviketta menee niin paljon rintamaidon ohella. Vaikuttaako tähän vain ja ainoastaan omat syömiset vai oonko joku luonnonoikku? Syön nimittäin ehkä liiankin rasvapitoisesti :D ensi viikolla on lääkärineuvola ja siellä jutellaan sitten asiasta enempi. Oon kyllä ite jo melko vahvasti sen vellin kannalla, se kun on edellisillekin ollut jo kuukauden-parin iässä tarpeen.. No, saa nähdä mitä keksii.
Onneksi syömiset ajoittuu kuitenkin vain päiväaikaan eikä klo 23-6 välisenä aikana syödä ollenkaan. Mutta maitoa tosiaan menee se litra+rintamaito vuorokaudessa, joten siitä voi kukanenkin laskea kuinka usein niitä molemmat tissit+100ml korviketta kerta-annoksia päivän aikana syödään..

Ens viikon neuvolan yhteydessä ois kans mun jälkitarkastus. Minkäköhän ehkäsyn sitä keksis kun alkaa tuo pillerien popsiminenkin jo kyllästyttää.. (n)
 
Meillä taitaa olla menossa tiheän imun kausi, tai tunnin välein päästävä syömään eilen ja tänään tätä ollut. Yöllä nukkunut sit parin- kolmen tunnin pätkiä :sleep:. Tosin mietin että voiko jo nyt olla se kausi menossa kun ikää vajaa 2 viikkoa.

Miten muuten oli ulkoilu vauvan kanssa? Minkä ikäistä saa viedä ulos nukkumaan vaunuun? Olis ihana ite päästä myös miehen ja esikoisen kans ulos leikkimään.:)

IMN Jostain muistan lukeneeni että äiti itse ei pysty vaikuttamaan siihen onko maito tuhdimpaa vai laihempaa:)
 
Tähkä meille sanottiin synnäriltä että jo alle viikonkin ikäisenä voi mennä, kun oli plussakelit ja aloitettiin ensin 15 min kokeiluilla ja siitä hiljalleen pidennetty sitten. -10 on pakkasraja eli sitä kylmemmässä ei saa mennä ollenkaan. Me on jo oltu nyt 2 viikon iässä yli 2h lenkkejäkin kun on ollut max -2C täällä ja laitettu vaunun eteen verhoa niin ei sinne tuule.

Jossain luki, että vauvalla on tiheän imun päiviä 5-7 päivän välein ja tilaa siten lisää ruokaa itselleen. Kai se on ihan vauvakohtaista, milloin tilailee itselleen lisää maitoa maitobaarista.
 
Löysinpäs tämän ketjun :D

Meillä myös ristiäiset loppukuusta, isyydentunnustus tehtiin lastenvalvojalla ja päätös tuli viikossa :)

Pumppaamisesta on ollut juttua. Minä myös pumppaan ja maitoa tulee n.500ml päivässä joka menee luovutukseen. Tulisihan sitä niin paljon kun jaksaisi pumpata, yleensä pumppaan pari kertaa päivässä ja muutamassa minuutissa tulee 250ml:n pullo täyteen. Ja välillä lypsän etumaidon luovutukseen jolloin omalle vauvalle jää se rasvainen takamaito, joka näkyykin vauvan poskissa :D Tuttipulloa ei olla vielä kokeiltu, kokeilen sitten kun tulee tarvis.

Nukkuminen
sujuu täälläkin yöllä niin kuin pitääkin, 2-3 kertaa herää syömään ja nyt olen vaipankin vaihtanut vasta aamulla kun ei kakkaa tule joka ähkäsyllä, aamulla tuleekin sitten sen verran että samalla vaipanvaihdolla menee vaatteetkin vaihtoon. Päivisin on jonkun verran hereillä ja nukkuu pieniä pätkiä.
 

Yhteistyössä