Helmikuun Helmiäiset 2016

IMN
Määki huomasin tänään kuin iso tyttö meillä jo on <3 oli jotenki niin helppo päivä että oli paljon aikaa köllötellä vauvan kans lattialla :)

Tyttö istuu itse tuetta jo melko tomerasti, mutta tyynyjä saa silti pitää ympärillä kun välillä kellahtaa milloin nokalleen, milloin selälleen.

Ja päivän sydämensärkymishetki; kun pidän tyttöä sylissä kasvot itseeni päin ja sanon "aaai" tyttö nojaa päällään rintaani vasten <3 saman oon aina opettanu muillekki lapsille, mutta aina se silti yllättää kuin pieninä he jo ymmärtää puhetta ja eleitä :love:
Ujostellessaan tyttö muuten tekee saman; painautuu lähemmäs sylissä pitäjää ja luimuilee virnistellen ujostelun kohdetta :p

Eteenpäin ois edelleen kova hinku ja selvästi alkaa jo turhautua kun lelut lentää liian kauas, isommat juoksee toiseen huoneeseen tms. No, ehkäpä ei enää kauaa :) lähtihän tuo vanhempi tyttökin ryömimään 7kk iässä ja 8kk täyttäessään jo tanssahteli tv-tasoa vasten :LOL:

Ai niin! Meillä tosiaan tuli eilen jo 7kk täyteen :) enää reilut 2kk äitiyslomaa jäljellä :cry:
 
Nassuressu Hui, konttaamaan!!!:eek::)

Imn, meillä tehdään kans tota rintaa vasten nojaamista. Se on kyllä ihanaa:love:
.

Kyllä aika menee niin äkkiä, meidän vauva on tänään puolivuotias ja ens viikolla juhlitaan nimppareita :love:. Tein pienen koekaku eilen. Koskaan ei voi syödä liikaa kakkua:D.
Nyt on alettu ryömiä jonkun verran, harvemmin löytyy enää siitä paikasta minne sen jättää.

Leivottiin eilen tosiaan pieni kakku. Isoveli halus sit maistaa taikinaa, oli innoissaan viemässä myös pikkuveljelle maistiaisia. Just ehdin sanoa ettei veljelle vielä saa antaa:D.
 
Huomaa että syksy/arki on alkanut kun tuntuu flunssaa olevan joka puolella liikkeellä, ja niin meilläkin pieni sai ensimmäisen tautinsa :unsure:
Pahin onneksi kesti vaan päivän, oli kyllä henkisesti raskasta katsoa kun mikään ei kelpaa ja toinen ensimmäistä kertaa itkee kyyneleet silmissä :cry:

Varmaan osittain kipeydestä johtuen on meillä ollut unet yhtä hulinaa, pari kertaa huudettu kunnolla aamuyöstä eikä meinaa rauhoittua, kerran nukuttu istualtaan sohvalla jne :ROFLMAO: viime yönä taisi nukkua 6h putkeen, jospa siis taas rauhoittuisi.

Nyt alkaa maailma kiinnostaa entistä enemmän, ei oikein malta rauhottua tissille paitsi kun on sopivan väsynyt. Ja pitäis vissii alkaa lisätä seuraavaa ruokaa, mennään eilen kahdella. 8kk mennessä olisi kuulemma hyvä olla se 4:whistle:
 
IMN
Musta tuntuu niinku oltais taas lähtöpisteessä ku on ratas- ja turvaistuinhankinnat vaan mielessä :D luvattiin myydä loppuvuodesta nuo meidän yhdistelmät ja turvakaukalo telakoineen miehen veljelle, eli uudet pitäis ostaa. Onko kellään kokemusta Britaxin B-agileista tai B-motioneista? Mitä enemmän noita eri vaihtoehtoja kattelen niin sitä vakaammin uskon ettei ole noita meidän vm. 2012 Brio Singejä voittanutta :LOL:

Meidän typy istuu jo itse :love: miten lapsi voikaan näyttää niin paljon isommalta ihan vaan pystymmän asennon myötä.. Alkaa iskeä täysillä päin näköä että viimeinenkin vauvavuosi on lopuillaan. Kaikki nää vaunujen myymiset ym. Vaikea tajuta että meidän perhe on nyt oikeasti tässä.. :unsure: mulla on jotenkin tosi vahva tunne että joku vielä puuttuu.
Oon niin kade teille jotka ootte vasta alkuvaiheessa matkaa.

Neiti myös on oppinut juomaan itse pullosta! Voittajafiilis (y) ryömiminen on vielä tosi hakusessa, koska tää tapaus on vain niin heikkohermoinen että raivostuu heti jos jokin ei onnistu. Vaikka millä on yritetty houkutella mutta kauhea huuto vaan saatu aikaseks. Tällä hetkellä kokeilussa on "lentotyyli", edellisen mittarimatotyylin sijasta :ROFLMAO: tyttö siis nostaa kädet ja jalat jäykkinä ilmaan ja heiluu pelkän mahansa ja rintakehänsä varassa, luullen että pääsisi sillä tavoin eteenpäin :rolleyes: ja samalla karjuu pää punaisena, tottakai.

Yöheräilyt on muuten loppuneet täysin sen jälkeen kun tytöt on nukkuneet samassa huoneessa. Tällä hetkellä meillä nukutaan yöt n. klo 19-07, jonka lisäksi päikkärit klo 9-11 ja 14-16. Viimeisten päikkäreiden ajoitus vaihtelee vielä jonkin verran.
 
Viimeksi muokattu:
Mä olen IMN taas kyllä puolestaan kade teille noista unista :whistle:
Meillä poika ei ole selkeästi tullut äitiinsä joka voisi nukkua varmaan 24/7, meillä nukuttiin eilen 12h päivän aikana kahdet unet yhteensä alle 2h ja silti yöllä taas tissiä suuhun parin tunnin välein (tai siltä tuntuu, en katsonut joka kerta kelloa)
 
Mullakin heräs kateus unista IMN! Tosin en valita ollenkaan kun vois huonomminkin olla. Meillä käydään nukkuu n. 19 kans mut aamulla unta ei riitä kun 5-6 asti (n) Siihen päälle vielä parit kolmet yöheräilyt. Teiän päiväunirytmi kuulostaa tosi hyvältä, meillä neiti aikasin herätessään käy ekoille päikkäreille jo 8-9 maissa ja toisille n. klo 12. Nää jälkimmäiset unet on hyvällä tuurilla sen 2h mut silti iltaan jää pitkä aika eikä neiti oikein kolmansia päikkäreitä suostu enää nukkuu ellen nukuttamalla nukuta (toisaalta ei niille tilaakaan oikein oo tai tulis liika lähelle yöunia). Siitä seuraa se että illat on aika kiukkua. En oo lähteny hirveesti rytmiä muuttamaan tietosesti, kun tuntuu että se muuttuu muutenkin vielä jatkuvasti. Vähän ollaan nukkumanamenoa koitettu myöhästää mut ollu ihan turhaa, täällä asuu siitä huolimatta aamuvirkku tapaus :geek: Oletko sä Ehkä sitttenkin? harkinnu yösyöttöjen karsimista tai mitään unikoulun tyyppistä?

No se unista. Ruokailut on menny taas vähän huonompaan suuntaan, kun kiinteet ei tunnu uppoavan. Välillä huudetaan syöttötuolissa pää punasena mut rinta kelpaa kyllä:whistle: En tiiä johtuisko siitä kun syötän vielä kaukalossa jossa neiti on vähän makaavassa asennossa. Ihan syöttötuolissa istuen viihtyy paremmin, mut asento on vielä niin lötkö et syöttäminen on vaikeeta. Uskon kuitenkin et helpottaa, kunhan se istuma-asento sieltä löytyis. Liikkumisesta sen verran et täälläkään ei vielä ryömitä eteenpäin, lentokoneasento sen sijaan hyvin tuttu! Tuntuu ettei eteenpäinmenoon oo niin kiinnostustakaan, kun peruuttamalla ja pyörimällä pääsee kuitenkin vähän vaihtamaan maisemia.

Meillä oli silloin n. kuukausi sit flunssaa ja siitä jäi sellanen tukkosuus päälle. Välillä tuntu kun ois parempi, mut nyt taas viikon nenä ollu ihan räkänen ja tukossa. Kai tää vaan jotain tautia on kuitenkin eikä allergiaa tms, toivotaan.
 
Meillä on IMN tismalleen samat kellonajat nukkumisissa :D

Tissiä ei ole nyt pariin viikkoon yöllä syöty, tuttia lykein ekan yön suuhun vaan. Nyt välillä saa nousta laittamaan tuttia, mutta tissiä ei enää kaipaa jollen sitä anna, sitten sitä saa antaa seuraavanakin yönä :)

Pinnasängyn pohja laskettiin jo kun neiti nousee polvilleen jo joka paikkaan, ettei sitten käy joku kerta hullusti kun siellä itekseen touhuilee :)

Jaahas jäi lyhyeen kirjoittelu kun uni kutsuu neitiä :)
 
Meillä ei vielä edetä kunnolla. Konttausasennosta karhykävelyasentoon ja välissä lankutetaan. Jalat liikkuis, mutta raukka ei tajua, miten ne kädet etenis.

Mä lopetin yösyötöt viikonloppuna, kun kyllästytti yöheräily. Meillä syödään päivällä niin paljon ruokaa, että hyvin saattoi lopettaa. Yhden yön raukka heräs inisemään parin tunnin välein, mutta kun ruokaa ei tullut niin seuraavana yönä herätyksiä oli 2 ja sitten enää 1.Seuraavina öinä ei edes kuvitellut saavansa ruokaa vaan pelkkä tutti riitti. Meillä toimi!

Päivällä meillä nukutaan 3-4 päikkärit ja jos ollaan rauhassa kotona, näistä 1-2 päikkärit on ns. pitkät 1,5-2h pituiset.

Mulla alkaa työt kahden viikon päästä ja se vähän jännittää. En tiedä, että miten maitojen kanssa pitäis tehdä. Oon pumpannut pakkaseen kyllä, mutta eipä sitä tule kerralla kuin 100ml/päivä ja aivan varmasti toi työpäivien aikana syö paljon enemmän. Eli varmaan sitten kun pakkasen puskurivarannot loppuu niin pitää kuitenkin korviketta hankkia. Jotenkin harmittaa, mutta kaipa siitä päästään yli. Ei taida oikein voida ruualla ja vedelläkään päiviä mennä, vaikka ikää olisikon se 7-8kk. Harmittaa vaan aloittaa korvikkeet näin "lopussa" sitä vuoden etappia.
 
Vitsi mullekin tuli nyt halu päästä yösyötöistä eroon. Oon vaan ajatellu et sit kun tää mikälie flunssa/tukkosuus menee ohi, tuntuu imeminen kuitenkin avaavan nenää ja helpottavan oloa. Parantuis vaan joskus:cautious: Ja toinen mitä mietin ettei meillä päivisin syödä tarpeeks, mut sehän johtuu luultavasti vaan tuosta, et yöllä tankataan niin paljon maitoa. Joten sitä en pidä esteenä "unikoululle", lähinnä kun tuo tauti vaan menis ni kokeillaan! Rohkas kyllä nuo teidän kokemukset. Huutoa siitä varmasti tulee kun ei oo tuttiakaan apuna..
 
Tule jo jos syö hyvin ruokaa niin pärjää kyllä dillä 1dl maitoa sun työpäivän ajan. 5-6 tehokasta imetyskertaa riittää turvamaan vauvan riittävän maidon saannin päivässä. :) Mutta fiiliksen mukaan vaan kannattaa mennä.

Me käytiin eilen ylimääräsessä nvl lääkärissä. Oon koko kohta 7kk ollu sitä mieltä, että meillä on kireä huulijänne ja niin se onki. Mutta nyt ku nyt ollaan alettu syömään kiinteitä, niin se on tosi hankalaa. Ja aloin epäillä sit kielijännettä. Ja jep. Perjntaina se sitten leikataan. Lääkäri oli pahoillaan kun 4kk neuvolassa ei ole kunnolla katsonut sitä.ja nyt näin isolta lapselta se pitää leikata. Mutta on se kumma, että ensin äidin "huolta" vähätellään. Jos oisin arempi niin eipä sitä uskaltas vastaan sanoa ja omaa päätä pitää. Prkl.

Meillä kuitenkin syödään 4-5x päivässä sormiruokaa tai sosetta sen verran kun menee. N.4 jääpalaa kerralla sosetta parhaimmillaan. Sit tissiä päälle. Yöllä herää kerran tissille 01-04 välillä.
 
Fiona, joo kyllä jotain unikoulua on jossain vaiheessa tarkoitus. Lähipiirissä useat on nyt pitänyt ja hyvin mennyt, ja nimenomaan niin että isä hoitaa yöt siihen alkuun. Meillä isä ei ole kertaakaan edes nukuttanut kun nukahtaa suoraan tissille mutta pakko yrittää. Nimittäin säännöllisesti alku/aamuyöstä yritän vaan silittää /antaa tuttia mutta tämä meidän tissimonsteri oikein hyökkää kimppuun ja jos muuta yritän niin suuttuu ja koska itse rakastan unta niin mielummin annan sen tissin ja nukun :whistle::sleep:

Mutta, neuvolassa ohjeisti että pitäisi olla 4-5 ateriaa päivässä jotta voi olla varma että ei nälkään heräilee, ainakin jos haluaa kokonaan eroon yösyötöistä. Ja meille edelleen vasta 2..

Ihme kitinää taas eilen, voisiko niitä hampaita jo tulla jos/kun on syyllisiä. Ja pliis, keksikää joku näkymättömät sähköjohdot:ROFLMAO:
 
Ehkä sitttenkin? samaa mukavuudenhalua täälläkin öisin, eli tissi suuhun vaan ja unet jatkuu kaikilla :D Mä just kuullu saman ohjeistuksen et kiinteitä pitäis mennä enemmän ennen unikoulua, mut toisaalta epäilen et ne yösyönnit vaikuttaa siihen ettei kiinteet maistu.

NassuRessu, harmi et teillä meni noin! Mua pelottaa et meillä sama edessä, ainakin silmillä kattoen se kielijänne on tosi kireä ja sitä sanottiin synnärilläkin. Imemiseen ei ollu vaikutusta mut voiskohan kiinteisiin meilläkin olla? Terkkari sano viimeeks et vauvan täytyis saada kieli tuotua ylähuulen päälle eikä meillä tietääkseni koskaan oo tehty niin. Ja mitä sitä kielijännettä kattonu, niin en ikinä usko et se siihen venyiskään. Mua ärsyttää tällanen et asialle ei tehdä mitään ennen kun tulee ongelmia. Synnärillä just sano et ei tehä mitään ennen kun siitä on haittaa.. Silloin ois ollu ehkä vähän pienempi toimenpide:cautious:
 
Kiitos NassuRessu! Auttaa!

Mun työpäivän aikana poitsu syö käytännössä lounaan ja välipalan, jolloin yleensä saa maitoa, eli kaks imetyskertaa ja varmaan voisi lounaalla antaa enemmän ruokaa ja vettä päälle ja maitoa sitten enemmän välipalalla. Ja olen ajatellut, että välipalallakin sais kiinteitä mun työpäivinä kun muuten on saanut sen pelkkänä maitona. Muuten mennään taktiikalla puuro-lounas-maito-päivällinen-puuro. Ja imetys aina ennen ateriaa.

Ehkä tää tästä! (y) Mut tietty jännittää, kun uus vaihe meiän vauvaelämässä alkaa.
 
IMN
Tsempit nassuressu perjantaihin!

Meillä syödään nyt 4-5 ateriaa päivittäin. Aamu- ja iltapuurot, kaks lihakasvissosetta ja välipalaksi jotain kaupan hedelmä-/jogurttisosetta. Toinen potturuoka saattaa sillon tällön jäädä syömättä päikkäreiden pituudesta riippuen. Maitoa menee 700-1000ml/vrk. Pullon annan aina ruuan jälkeen ja nukkumaan mennessä.

Meidän unikoulua kesti kolmisen yötä ja pari viikkoa saatiin nukkua täysin ilman herätyksiä. Sitten tulikin hampaat ja flunssa ja muuta.. mutta unikouluvaiheessa tuputin vaan tuttia, lauleskelin ja poikkeuksellisesti annoin nukahtaa viereen. Kyllähän siinä öisin valvottiin montakin tuntia putkeen, mutta kyllä se sitten palkitsi :)
Meillähän tosin heräiltiin yöllä vain kahden kuukauden ikään asti (piti herättää) ja uudestaan heräilyt alkoi 5,5kk iässä.. Voi ei, pääsin liian helpolla :ROFLMAO: melkeenpä huono omatunto.
 
Meillä menee kans 4-5 ateriaa päivässä, silloin tällöin annan välipalalla maitoa. Nyt on alkanut tuntua että maitoa menee aika huonosti, en tiiä pitäiskö vettä antaa aina ruoan jälkeen.

Meillä puhkes alhaalle hammas ja sitä on itkenyt toisinaan ja pikkuisen lämpöä on nostanut :(.

Mä lähden lauantaina viihteelle, vähä huono omatunto:D. Tai jotenki... Oon ollu viimeks 2 vuotta sitte missään, toki enhän mä nytkään oo ku yön poissa ja aamulla ihan varmasti jo takaisin:).
 
No sepä just, että mitä pienemmältä tuon leikkaa, sen pienempi toimenpide se on. :( Lääkäri kertoi jo toimnpiteen ja sanoi, ettei näin isolle lapselle se ole niin helppo koska pistää vastaan. Ja monta tätiä saa olla piämässä kiinni huutavaa lasta:cry: Äää. Ihan kamalaa. Mutta jospa se ois äkkiä ohi.

Ja kun se kielijänne ois parempi leikata ajoissa ettei niitä ongelmia tule. Vaikuttaa siihen puheeseenkin.
 
IMN
Siis hereilläkö se toimenpide tehdään? :eek: voi kauhea.. Eikö tosiaan nukutuksessa ois mahdollista? Vai onko se jotenkin vaarallista kun kieli on kyseessä?

Tommosten toimenpiteiden katseleminen on kyllä kauheaa :( meidän vanhemmalle tytölle tuli munuaistasoinen virtsatietulehdus 10kk ikäisenä ja mun oli pakko (hoitajatkin käski) poistua huoneesta - tai oikeastaan koko rakennuksesta - virtsarakkopunktion ajaksi. En ois pystyny kattoon kun pitkä neula pistetään vatsan läpi.. Äiti soitti mulle sitten kun homma oli ohi niin uskaltauduin takaisin sisälle :rolleyes:

Mutkin revitään lokakuun alussa kotoa ulos tuulettumaan :D viimeks maaliskuussa 2015 olin viihteellä, juhlimassa valmistujaisiani. Lapset jää isin kans kotiin, koska en edelleenkään uskalla jättää tätä hieman vaativamman laatuista neitiä mihinkään hoitoon, saati sitten yöksi :LOL:
 
Tsemppi hurjasti nassuressu! Se on ihan hirveetä pitää lasta kiinni väkisin, mutta uskoisin et on nopea toimenpide:).

Oon valanu mieheen uskoa että pärjää poikien kans hyvin alku yön. Mulla on hieman kyyti ongelmia, toki äitini lupas jo vähä että hän voi kyyditä mua sit:D. Hirveen kiva:LOL::ROFLMAO:.

Esikoisen kanssa käytiin hetki sit siellä neurologilla lasten polilla, jatkotutkimuksia ei tarvita. Neurologi oli aika varma että tällaisia kohtauksia ei tule enää. Toivotaan siis näin.

Huhheijjaa, kannoin vauvaa kantorepussa taysissa. Tuli niskat tosi kipeeks kun alkaa miehellä oleen kokoa aikasta lailla:D.
 
IMN
Meidän kolmivuotias on kytänny mun puhelimen koodin ulkoa ja käyny täällä(kin) peukuttamassa ja alapeukuttamassa viestejä :D älkää siis ihmetelkö jos oon tykkäilly jostaki ikävämmistäkin viesteistä :LOL:

Mulla on alkanu taas kauheat lantio- ja häpyluiden vihlonnat.. Vieläkinkö se lantio voi ettiä paikkaansa? o_O
 
Se on kyllä nopee toimenpide ja lääkäri vakuutteli, että vauva vaan enemmän suuttuu siitä kun pidetään kiinni. :unsure: Mutta mun sydän särkyy kyllä miljooniin palasiin:cry:

Mun kaveri ois toiselta paikkakunnalta ensi viikon perjantai-sunnuntai täällä ja houkutteli ulos. Mutta kun en tiedä miten nää yöt menee. Oon ollu viimeks myös joskus helmi-maaliskuussa 2015 viihteellä. Nyt tosin mietin, et jos lähtis autolla niin pääsis sit kotia suht nopeasti(n) Jos mä pääsen eden lähtemään :LOL: Nykyään toi sänky houkuttaa aina ja ei kyllä houkuta seuraavana päivänä potea pääkipua ja löysää oloa :sick: Varsinki ku mies menee sit sunnuntai-maanantai välisekso yöksi töihin jaja... no katsellaan. Ei oo hinku mutta oishan se kiva nähdä kavereitakin ilman lapsia.... Tai kavereita yleensä:whistle:
 
Näitä reilu puolivuotiaita on ihana seurata kun koko ajan oppivat uutta. Meillä opittiin viimein nousemaan konttausasentoon ja heti hirmuinen hytkyminen että miten tästä pääsee eteenpäin. Kovasti kun kurkottelee jotain tavaraa niin hieman mataa eteenpäin mutta muuten menee rinkiä ja peruuttaa.

Syömiset on puuro, lounas, maito, iltaruoka ja puuro sekä yöllä syö kerran. Herra sai 6kk iässä kaksi hammasta ja alkoi niillä purra kaikkea mitä suuhunsa sai. Samaan aikaan maito alkoi maistua huonommin ja lopulta imetys alkoi pureskelulla minkä jälkeen söi vähän ja lopuksi taas puri. Päätin sitten lopettaa imetyksen ja nyt syö päivällä pullosta ja yöllä vielä imetän vaikka eipä sieltä paljon heru. Todella nopeasti maidon heruminen loppui kun vähensin imetyskertoja. 4 päivän päästä imetin enää kerran päivällä ja kerran yöllä, 6 päivän päästä vain yöllä eikä missään vaiheessa tuntunut että rinnat aivan pakahtuu maitoon. Pitkään jahkailin onko järkeä lopettaa imetys ja muutamat itkutkin tirautin. Loppujen lopuksi kuitenkin on kaikille helpompaa kun syöminen sujuu ilman ongelmia ja stressiä. Rehellisesti sanottuna olin jo muutenkin valmis luopumaan imetyksestä koska se että olin aina vastuussa vauvan syömisistä alkoi ottaa päähän eikä kovin kauas voinut yksin lähteä. Ja nyt kun mieskin voisi yhtä hyvin syöttää vauvan olen silti hoitanut syötöt. :rolleyes: Mutta se teoreettinen vapaus tekee ihmeitä mielelle!:LOL: Toiveissa olisi myös että yösyötöt jäisi pois kun maito vähitellen loppuu. Pitäisi vaan joku yö olla antamatta mutta helpoimmalla pääsee kun vauva nukahtaa tissille. Meillä kun käännytään heti herättyä mahalleen eikä siitä sitten tutilla nukahdeta.
 
Noniiin...nyt on jänne leikattu ja ainakin ensimmäinen soseruokailu jo oli paaaljon helpompaa!:love: nopea operaatio ja lääkäri sanoi jänteen olleen tosiaan "huono". Noin 6-7mm on nyt leikattu sitä ja Moonasta kieli on nyt hassu. Sitä maiskutellaan ja louskutellaan.:p niin ja hän tosiaan on tänään jo 7kk
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä