Helmikuun hippuset 2018 *elokuussa*

Pääsee mukaan :love::love: seuraavalle neuvolakäynnillekin pääsee, joka varattiin silleen että on kotona. Pystyy terkkari tekemään jonkun laajennetun terveystarkastuksen miehellekin ja kysellä ne voimavaramittarit.

Mikä lääkäri sulla on jo nyt?
 
Täällä 10.10 ultra-aika. Veikkaan että töistä ei tuu sitä ennen, eikä varmaan jälkeenkään mitään, kävi miten kävi. Onneks pääsee sit viikonlopuks mökille niin oli uutiset mitä tahansa niin varmasti maaseudun rauha on paras paikka kaikelle :)
 
Dand3lion toivoisin niin että osaisin sanoa jotain hienoa tähän, mutta totean vain kuten muutkin että toivon kaiken olevan lopulta hyvin. Kuinka pieni riskilukusi oli? Helpottaa varmasti asiaa jos olette jo päättäneet että lapsi on joka tapauksessa tervetullut. <3 ei tarvitse sitä pähkäillä.

Onnea hyvistä ultrakuulumisista monille, ainakin SannuB, RouvaKook Marji ja susanmaaria.
Minä täällä alan pikkuhiljaa elävien kirjoihin palata. Useaan otteeseen sairaalassa tiputuksessa tarvinnut käydä kun sinnikkäästä yrityksestä huolimatta kaikki suun kautta nautittu on tullut oksennuksena ulos. Elämä on pyörinyt lähiviikot sen ympärillä minkä saa parhaiten alas eikä sattuisi pahasti kurkkuun oksentaessakaan. Nyt siis tilanne hieman parempaan päin menossa.

Töissä kertomisesta, noh… :D Minulle sattui niin että itseasiassa esimies sai tiedon raskaudesta ensimmäisenä minun ja mieheni jälkeen jo rv 6 tienoilla. Aiempi keskenmeno ja toiveemme oli hänellä tiedossa joten kyseli sattumalta kuulumisia asian suhteen enkä sitten suoraan kehdannut valehdella vaan kerroin. Muutenkaan en ollut ajatellut asiaa myöhään työpaikalla salata, suhtautumista ei tarvinnut jännittää vaan iloitsevat kanssamme.

Katsoin nuo veriseulatulokset kannasta aiemmin ja lukemat olivat noin 1200 ja 110. Ilmeisesti molemmat vähän yläkantissa, mutta en aio ottaa asiasta stressiä kun eivät yksinään tarkoita mitään enkä oikeasti edes tiedä mikä on raja.

Miten onko fb-ryhmä jo täysi? Toivoin, että olisin voinut odottaa tuohon ultraan saakka liittymistä, mutta laitoin pyynnön aiemmin tänään kun luin miiru1n viestin että ensi viikolla ei enää pääse. Kaveripyyntöäni ei kuitenkaan ole hyväksytty ainakaan vielä.
 
Aivotar varma en ole, mutta mielikuvan saanut, että on parempi jos molemmat arvot koholla. Voi johtua esimerkiksi juurikin siitä että tuplat. Huolestuttavampaa kai jos toinen hyvin matala ja toinen korkea.

Minun tilanteeni on kuitenkin tarkistettu varhaisultrassa kuukausi sitten ja yksi siellä vain oli. :D Ei siis selitä pahoinvointiakaan.

En tainnut facebookryhmään mahtua. :( Ilmoitelkaa jos joku luo uutta ulosjääneille. :)
 
Kiitos kaikille tsempeistä! Vähän hirvittää tällä hetkellä ajatella, millainen viikko edessä (siis saa tietää), mutta yritän nyt keskittyä vain siihen, että tänään on 14+0 ja virallisesti toinen kolmannes alkaa, huomenna neuvola, jossa oletan pääseväni kuulemaan sydänääniä, eli siis positiivisiin juttuihin!

Nezzie mäkin laitoin pyynnön liittyä ryhmään lauantaina, mutta muakaan ei vielä ole hyväksytty, mutta oletan, että mahdutaan, kun kuitenkin viikonlopun aikana toimitiin?;)
 
Ja muuten siis ihan käsittämätöntä, että nyt on jo 14+0 :confused: Tuohon kun lisää muutaman hassun viikon niin puoliväli häämöttää:eek: Muistan kuinka alkuun jokainen päivä tuntui pitkältä, nyt viikot yhtäkkiä vain lentää.
 
Nezzie mielestäni minun molemmat arvot oli koholla (n) olisikin yllätys, että siellä olisi kaksi:eek::D uskon itse mieluummin siihen, että olisin pitemmällä raskauden suhteen. Saa nähdä! Se selviää alle viikon päästä :ROFLMAO::coffee:

Haloskan ultra kuulumisia myös odotellessa :)

Toivottavasti Dand3lion saat pian tietoja (y) odottaminen on kamalaa. Onneksi sinulla on mukavia asioita tiedossa :love:
 
Lomailut lomailtu joten kerkiää tännekin lukemaan juttuja ihan ajan kanssa :)

Ultrassa kävin viime viikolla ja siellä mini näytti pötköttelevän. Niskaturvotus ok lukemissa ja kaikki näennäisesti ok. Ihania 3D kuvia saatiin missä näkyy kasvot yms. <3

Me tehtiin miehen kanssa päätös ettei osallistuta seuloihin - olen varmaan kummajainen, mutta sellainen fiilis ollut koko ajan etten halua osallistua. Seuraava ultra tais olla viikolla 20, tuntuu aika pitkältä odotella :)

Oma olo kaikin puolin ok, sokereita joudun mittaamaan koko raskausajan... paastoarvo oli kokeissa koholla.
 
Täällä yksi Matti myöhänen liittyy mukaan keskusteluun. Alusta asti olen seuraillut taustalla, tarkoituksena liittyä mukaan kunhan ultraan asti on päästy, mutta eihän tää aika kulu millään..
Viikkoja tällä hetkellä tasan 12 ja viikko täytyy vielä odotella ultraan pääsyä. La on 20.2. Ja esikoista odotellaan.
Fb-ryhmä ehti näköjään täyttyä mutta toivottavasti keskustelu pysyy yllä vielä täälläkin
 
Ehtisiköhän tässä vielä aamulla jotain kirjoitella... jos ei viestikään venyisi, kun ei oo niin paljon aikaa kirjoittaa :D

Täällä on ollut keskustelua noista veriarvoista, niin minäkin yritän niitä muistella. Olin kirjoittanut ne samalle lapulle Kättärin bussiaikataulujen kanssa ja nyt tuntuu, että kyseinen lappu taitaa pyöriä Helsingin kaduilla. No, muistelisin siis että S-papp-a oli 1700 ja vähän yli (saattoi olla joku 1170:kin) ja S-hcgb oli 27 ja vähän päälle (tämän taas muistan varmasti). Rv oli 10+3.

Mä katselin huslabin käppyröistä (löysin netistä), että ihan normaalit ovat ja ainakin hcgb-arvo laskee, kun raskaus etenee. S-pappalla saattoi kans olla sama juttu, sitä en niin tarkkaan tutkinut, kun mielestäni oli ihan ok mulla. Eli @Aivotar korkeat arvot tarkoittaisi, että raskaus on kestänyt lyhyemmän aikaa eikä pidemmän. Ja ehdin muuten keskenmenneessä rv 10+4 verikokeeseen ja hcgb oli 5, ja alkion kehitys oli loppunut noin kuukautta aiemmin. Kerroin tämän nyt ihan vaan, että noin pieni arvo viittasi mulla keskenmenoon silloin. Tällä kertaa elävä oikeankokoinen sikiö, joka liikku kyllä reippaasti, mutta ei ensin välittänyt poseerata oikein nt-mittausta varten.

Ja @dand3lion toivottavasti jatkotutkimusten tulokset tulevat pian... pitikös niiden tällä viikolla tulla? Niin, en huomannut viesteistäsi, oletteko päättäneet, mitä teette, jos kromosomihäiriö todetaan? Anteeksi, jos olet kertonut, en huomannut sellaista... raskausaivot...

Fb-ryhmästä. En sitten hakeutunutkaan siihen, vaikka todennäköisesti siellä ei tuttuja olisikaan. Roikun fb:ssä vaihtelevasti. Nyt en kesällä käynyt siellä kuukauteen. Nyt on taas työt alkaneet ja olen uudessa paikassa ja osittain työnkuva on erilainen mitä ennen. Ehkä hieman raskaampaa, vaikka saattaahan mulla olla vain ennakkoluuloja. Ajattelin myös vaihtaa auton julkisiin, koska parkkipaikkoja on aika nihkeesti työpaikalla. Työmatkaan menevä aika ei pitäisi olla mikään mahdoton kuitenkaan ja mitenkään aikaisin siellä ei tarvi olla. Mut autolla tietysti pääsisi huomattavasti nopeammin. Niin, mutta siis ehkäpä tänne kuitenkin tulee aina välillä kirjoiteltua. Keskiraskaus vaan taitaa olla seesteisempää aikaa niin saattaa palsta hiljentyä muutenkin. Mutta minä siis ainakin pysyn täällä. Tulipas taas seliteltyä yksinkertaista asiaa. :geek::coffee:

Ja vielä toivottavasti lyhyesti painosta. Ekan neuvolan tienoilla kuukausi sitten oli tullut hieman lisää painoa, 2-4 kiloa. Nyt on ainakin enin turvotus laskeutunut, mutta paino on pysynyt noissa lukemissa. Voisi ehkä hankkia tarkemmin näyttävän vaa'an. Tuossa on kilotkin niin tiheässä, että välillä on vaikea erottaa mitä näyttää. Niin, täällä tuntuu aamuisin selinmakuulla vauvamaha. Seisten tuota ei vauvamahaksi oikein voi sanoa, enemmänkin näytän lihoneelta. Mullekin tuli lisäkiloja vauvayritysaikana. Viime vuoden keväästä tuli jotain 7-8 kiloa lisää. Normaalipainon ylärajoilla taidan olla tällä hetkellä, eli muutama lisäkilo ei haitannut, mutta pikkusen liikaa kertyi.

Nyt onkin hyvä hetki lopetella. Hyviä vointeja kaikille ja onnea ultraan!
 
Tahvon78 ihanat ultra-kuulumiset :love:
Minä en ole aiemmin osallistunut seulontoihin, mutta nyt ikää sen verran enemmän (y)

Pätkis tervetuloa joukkoon :) minä ainakin pysyn täällä keskustelemassa, joten ei sinun yksin tarvitse rupatella :D

Maaria1980 voitko linkittää (tai joku muu) sen HUS:n käppyrän tänne, kun en tiedä kuinka tyhmä olen, kun itse en löydä(n):whistle: Löysin itse kännykällä (ja tietty koneella en) verneri.fi sivustolla noista koholla olevista arvoista tuon,että olisi pitemmällä /monta vauvaa mahdollisesti matkassa. Siinä oli siis lääkärin vastaus korkeisiin arvoihin kysyttäessä.
No mutta siis selviäähän tämä siis perjantaina tai viimeistään ens viikolla, mutta kun ei malta odottaa :whistle:
Itse siis uskon, että meillä raskaus pidemmällä, koska raskaustesti näytti niin ajoissa kahta viivaa...mutta sekin selviää sitten perjantaina :coffee:
En siis ole huolissani, mutta hyvin malttamaton :LOL:

Painosta tarvitsisi ostaa itselle kanssa vaaka. Eilen kävin töissä ja ekaan neuvolakäyntiin tullut kilo lisää...toki painoa minulle kertyi viime vuonna liki 10kg lisää :unsure: Söin hyvin ja liikuin liian vähän normaaliin nähden...ja eipä ollut tänä vuonna aikaa (ennen raskautta) tiputtaa sitä juurikaan. Ja piukassa on! Eli ylipainoa minulla on pituuteen nähden n. 8-9kg. Mutta äitiyslomalla sitten (y)

paputoive kyselikin, että mikä lääkäri minulla on jo ensi viikolla. en huomannut aiemmin vastata. se on 13-14 viikon lääkärin gynen tutkimus :) Meillävon aivan ihana lääkäri täällä neuvolassa ja hoitajt myös (y)

Mukavaa odotusta kaikille :)
 
  • Tykkää
Reactions: Tahvon78
@Aivotar tässä on mukana ne huslabin käppyrät. Tää on pdf-muodossa ja sivun 4 alusta löytyy kuvaajat. Ja oli näemmä niin, että S-papp-a nousee raskauden edetessä ja S-hcgb taas laskee. Voi siis olla, että sulla kaksi kyydissä. Mut kaksosia odottaessa nuo veriarvot ei kerro niistä riskeistä mitään.

http://huslab.fi/ohjekirjan_liitteet/seulonta_alkuraskaudessa.pdf

Niin, eilen kävin sitten ostamassa uusia vaatteita. Aamulla totesin ettei yhdet kaprit menekään enää päälle. Oli kyllä aika järkyn kokoinen maha alkuillasta, kun vaatteita sovitin liikkeessä :eek: Mutta M-koko oli edelleen parempi kuin L. Äh, just muistin että paita saattaa pesussa kutistua. Toivottavasti menee vielä pesun jälkeenkin. Eilen rv 14+1.

Saa nähdä minkä ajan saan seuraavalle neuvolalle. En tiennyt työaikatauluja ja piti sitten vaan ottaa summissa joku. Sähköisen asioinnin kautta tiedustelin ja annoin joitakin aikoja, mutta kukaan terveydenhoitajista ei ollut vapaana niinä aikoina. Huomenna ehtii sitten soittamaan ja katsotaan mikä aika löytyisi. Lääkäriaikakin on ens kuun alussa. Onkohan siinäkään järkeä, että nämä ois kovin lähekkäin? No, huomenna selviää.
 
  • Tykkää
Reactions: Aivotar
Meillä on neuvolalääkäri vasta 26-30 raskausviikolla niin ihmettelin sillä että mikä lääkäri jo nyt...:eek:

Mulla husin käppyrän mukaan papp-a on ihan normaalitasolla, hcg-b taas alakanttiin. Jostain luin aiemmin että ylipaino voi vaikuttaa veriseulan tuloksiin juurikin niin että lukemat on matalampia. En jaksa nyt stressata noista pelkistä verikoevastauksista, se seulahan se lopullisen riskin kertoo.

Eilen taas kuuntelin dopplerilla. Siellä se pikkunen puuhaili omiaan ja sydän jumpsutti. :love: just ehdin miehelle sanoa että en löydä sykettä nyt niin mies sanoi että eikös se tuo ole ja siinä se pieni pompotteli. Ihanaa että mies tunnistaa pienen äänet.
 
Kiitos Maaria (y) tuntuu tuo mun hcg hullummaisen korkealta kyllä tuon listan mukaan (n) no pari yötä enää (y)

Minulla on kaikki vanhat farkut jo siirretty syrjään. Ei toivoakaan että mahtuisi :whistle: verkkarit jäi kaappiin ja yhdet mammafarkut :) paitoja tarvitsisi hommata :LOL:

Paputoive meillä on myös silloin joskus toinen lääkäri käynti :)

Toi dobleri olisi kyllä kiva, mutta en viitsi hankkia, kun sit juuri murehdin jos en ääniä löytäisikään. Ja varmaan muutenkin istuisi se vatsan päällä päivät pitkät :ROFLMAO:
Ajattelin kyllä töissä kokeilla stetoskooppeja :D ja et kuuluuko muuta kuin vatsan möyrintää ;)
 
Kiitos tsempeistä! Tänään soittelin mut eivät olleet vielä tulleet tulokset- ne analysoidaan niinkniinkin jännittävässä paikassa kuin Kalifornia joten ihan aikaerokin vaikuttanee! Ja Maaria1980: lle (saa toki kysyä:)) raskaus jatkuu mikäli se on itsestä kiinni- vauva on erittäin tervetullut ja yritystä oli ollut ennen plussaa jo hyvän aikaa (hoidoissakin käyty vaikka tämä oli luomuyllätys) ja etenkin kun eilen kuunneltiin sydänääniä neuvolassa niin tuli semmoinen vau-tuolla- on-oikeasti-joku fiilis ja sen jonkun haluan syliin asti semmoisena kuin on:love: Toki toivon että tästä selviäisi "säikähdyksellä " mutta kaikkea on tullut mietittyä!
 
  • Tykkää
Reactions: Aivotar
Eka ultra takana, 12+4 menossa ja siellä se 5,5-senttinen vauva liikuskeli reippaasti :love: Niskaturvotus 0,8 ja kaikki muutenkin hyvin. LA pysyi samana, jalat olivat pitkät suhteessa pää-peppu-mittaan, siinä alkavat kuulemma näkyä jo pienestä pitäen geneettiset erot (pitkät vanhemmat) :p

Hauska, että sikiö oli jo ihan oikean vauvan näköinen - en jotenkin osannut odottaa sitä! Näkyi selvästi raajat, nenä, suu jne.

Odotus tuli kyllä paljon konkreettisemmaksi! :) Välillä olen jo miettinyt että onkohan siellä vatsassa oikeasti mitään, kun olen ne kaksi raskaustestiä tehnyt joskus viikolla 4 ja sen jälkeen raskautta ei ole mitenkään kummemmin "validoitu", kun emme käyneet varhaisultrassakaan.
 
menin ja ostin sitten kotidopplerin :) olipas helpottavaa ja ihanaa kuulla pikkuisen sydänäänet, koska tuota vuotoa edelleenki välillä on niin saan edes sillä mielenrauhan :) ensi viikolla olisi kokeiltava miten työt sujuu vai sujuuko ollenkaan. Periaatteessa on jo ikävä töihin ja halu tehdä töitä mutta en ota kyllä mitään riskiä, jos vuotoa taas alkaa tulemaan. ohjeistus oli,että pitää käydä hakemassa saikkua suoraan jos yhtään siltä tuntuu. ja sitten taas kokeillaan myöhemmin uudestaan :)
 

Yhteistyössä