Helmikuun hippuset 2018 *heinäkuussa*

@Paputoive, ymmärrän. Valion nettisivuilta löytyy tällainen artikkeli:
https://www.valio.fi/ammattilaiset/ravitsemus_ja_terveys/valion-juustot-raskausaikana/

Esim.
"Valio Eila® kotijuusto ja Valio Eila® salaattijuustot on valmistettu pastöroidusta maidosta ja valmistustilojen sekä tuotteiden laatua ja turvallisuutta valvotaan tarkasti. Näissä tuotteissa tai niiden valmistustiloissa ei ole viimeisen kymmenen vuoden aikana todettu listeriaa."
-> Itse olen salaattijuustoa tämän perusteella syönyt. Mutta totta kai on jokaisen oma valinta, kokeeko nämä silti riskiksi.
 
Täällä kanssa hämmentää tuo juusto kielto, olen kyllä oltermannia vetänyt leivän päällä, muut juustot nyt pannassa.
Viikon päästä eka neuvola, jännää! Täytyy sieltä noista ruoka asioista kysyä. Muutenkin ollaan lähdössä ulkomaille viikoksi, mitä ihmettä sitä uskaltaa syödä?
Väsymys ja kuvotus täälläkin tuttu vieras!
 
@Paputoive huikkaan tuolta tammikuisista että mulle ainakin neuvolan täti sanoi et valion tuotteet on turvallisia juurikin tuon takia että ei oo löydetty listeria bakteeria 10vuoteen.. kyllä mää olen fetaa syönyt ilman kuumentamista alussa ja tajunnut ettei ollut ees suomalaista se... mut sen jälkeen en oo syönyt.. ja kyllä ne pitsassa kuumentuu ihan kunnolla. ja oltermannia oon vedellyt ihan huoletta naamaan.
 
Mulla ei riitä aika ja energia liiaksi alkaa miettimään kiellettyjä ja sallittuja ruokia. Toisaalta eipä noista kielletyistä juuri mikään ole muutoinkaan edes viikottain käytössä. Muutaman laksitsin/salmiakin olen syönyt ja jälkeenpäin tajunnut ettei näitä ois saanutkaan syödä.

Esikoista odottaessa sai salmiakkia/lakritsia syödä pieniä määriä. Myöskään metukka ei ollu kiellettyjen listalla.
 
tänään taas raskaan työpäivän jälkeen kotona verta alle tunti ja hiipui.. Ei jessus mun pää hajoo.. Mistä tuo Tommonen johtuu, onko arvauksiakaan?vuotelee jonkun rasituksen jälkeen? Ja hcg verestä tänään, vastasi viikkoja, mitenköhän tarkka se on, vastaako niinkun viikkoja 5+ jotain vai mitenköhän,en älynny puhelimessa kysyä.ku olihan mulla sillon to viikot kuitenki 5+2 ku epäilin ekaa kertaa että meni kesken nii voikohan se edelleen näyttää niitä viikkoja..tänään siis 5+6 ku otettiin ne arvot. Siltikin toivo menny, varasin lääkäriin illaksi ajan ja tälläkertaa vaadin, että tekevät lähetteen ultraan..
 
Mulle tuolla neuvolassa terkkari sanoi, kunnkysyin fetasta ja leipäjuustosta, jotka on pastöroitujq, että niitä ei kyllä oikeestaan silti kannata syödä, koska pastöroinnin jälkeenkin sinne on saattanut vielä päästä listeriabakteeri. Siis näin pehmeissä juustoissa. Mä olen melko tarkka näissä suosituksissa (olin jo esikon aikaan), niin vältän sit semmosia mitä ei saa syödä. Salmiakkia ja lakritsia ei myös suositella ja oliko sillä vaikutusta vauvan aivoihinkin, en muista mitä kaikkea se terkkari selitti, mutta no en niitä myöskään sit syö. Mutta en usko että pari salmiakki pastillia on pahasta joskus, mulla ainakin auttaa etovaan oloon joskus. Niin se terkkarikin sanoi, että ei se nyt niin kauheeta oo jos joskus, kohan ei päivittäin.

Alkoholista puhuttiin ja piti joku taulukkokin täyttää. Siitä just puhuttiin että sehän se on vaarallisinta sikiölle, kuten myös tupakka. Onneksi mulla ei oo haluja muutenkaam noihin, niin niiden välttely ei mun elänään mitenkään vaikuta.

Mulla on jonkin verran ylipainoa, muakin stressaa, jos se raskausajan diabetes tulis! No testeissä on käytävä ja sit sen näkee. ....
Esikoista oottaessa jouduin myös käymään, mutta silloin sitä ei ainakaa ollu. Kattoo nyt sit mite menee.
 
Minä vetelin tuossa yksi päivä asking super salmiakkia ja päälle vielä pötkön salmiakki namuja :whistle: himoitsee niiden perään...Sen jälkeen ei ole tehty mieli :LOL:
Voisiko papupata sinulla olla istukka siinä kohdun suun liki joka vuotelisi? (n)
 
Hyvää keskustelua noista ruokarajoituksista. Kiitos kaikille kommentoineille. :) Iinesankka82n kanssa samaa mieltä et ihanaa ku on tää ryhmä missä vähän kysellä ja jakaa ajatuksia.

@susanmaaria ja @Haloska täälläkin reissuun lähdössä ensi viikonloppuna. Ei sen edemmäksi kuin Viroon pariksi yöksi, mutta pitää sielläkin vähän katsoa mitä sitä suuhun laittaa. Minä haaveilin reissua syyskuulle rv 18 kun yksi lomaviikko jäi sinne, mies ei asiasta innostunut, pelkää että eri maassa erilainen bakteerikanta ja tiedä vaikka jonkin pöpön sieltä sitten saa. Ihana kun toinen huolehtii. Minulla on kissa (ollut jo ennen kuin hän oli kuvioissa), niin siivoaa kissan hiekkalaatikonkin etten saa toksoplasmaa. :love:

Mutta tuon lomaviikon voin muutenkin nyt unohtaa, sillä pääsin kouluun ja toivon mukaan saan töistä opintovapaata, niin voin aloittaa opinnot tässä syksyllä. Kyseessä noin vuoden koulutus, joka laajentaa omaa ammatillista osaamistani ja mahdollistaa paremmin päivätyön mahdollisuuksia myöhemmin. Syyslukukauden opiskelisin ahkerasti ja tammikuussa jäisin äitiyslomalle ja loput opinnoista kävisin äitiysloman/vanhempainvapaan jälkeen joskus. Hassua että samaanaikaan onni potkii ja kovaa. Päivää ennen pääsykoepäivää ajattelin että testaan negan alta pois, ihmetys oli suuri kun toinen viiva tulikin tikkuun. Täytyy sanoa että ajatus kyllä myllersi pääsykokeissa aika lailla, mutta jotenkin sitä tuli handlattua tilanne ja saatua vielä koulupaikkakin. :)
 
noni elikkä hcg oli 4990, ultrassa löytyis verihyytymiä kohdusta ja pieni joku hippunen mutta ei vissiin vastannu viikkoja. Kerkesin katsoa ne mm ja näytti 3,4mm tosi nopeasti se sen yhden kerran mittasi. Noh keskiviikkona ollaan fiksumpia kun uus hcg arvo otetaan. Jos ei ennen sitä vuoda pois ja hcg ei nouse niin haen ne lääkkeet että vuoto alkaa.
 
ja enpä nyt saanu mitenkään toivoa että se siitä ennää muuksi ku keskenmenoksi muuttuisi. 90% sanoi olevansa varma että menee kesken. Siis Siks ei voinu kirjottaa sairasloma lappuunkaan keskenmeno ku sano että ei ole satavarma.. Mutta 90% on.. Jotenki mulle tuossa vaiheessa jo ihan sama mitä laittaa siihen ja odotan vaan kunnon vuodon alkamista
 
Voi eiiiii @papupata12 :cry::( aika musertava käynti. Oispa se 10% kyseessä nyt kuitenki, ja raskaus jatkuisi, vaikka ymmärrän ettei sen varaan uskalla tuossa tilanteessa toivoa.

Hcgstä löysin joskus tämän taulukon:

Aika hedelmöityksestä/Aika viimeisistä kuukautisista/HCG:n määrä mIU/ml
1 viikko 3 viikkoa 0-5
2 viikkoa 4 viikkoa 3-426
3 viikkoa 5 viikkoa 18-7340
4 viikkoa 6 viikkoa 1080-56500
5-6 viikkoa 7-8 viikkoa 7650-229000
6-9 viikkoa 8-11 viikkoa 25700-288000
8-11 viikkoa 10-13 viikkoa 13000-253000
17-24 viikkoa 2. kolmannes 4060-65400
>25 viikkoa 3. kolmannes 3640-117000

Tuon mukaan normaalilta arvo vaikuttaa. Toki rajat noissa on aika väljät ja jostain luin että harvoin raskaus normaalisti jatkuu jos etenkin noin alhaisia lukemia saa mitä nuo alarajat on. Toki liiallinen hcg viittaa myös muuhun kuin normaaliin raskauteen (monikkoraskaus, rypäleraskaus).
 
ja puhuriina pahoittelut myös :( en tiedä olisiko minunkin ollut hankalampaa kuulla se myöhemmin vai tässä näin alussa että ei sieltä mitään tule. Selkää polttelee, taitaa parin päivän sisään vuoto alkaa ihan itsekseen, sovittiin keskussairaalassa että jos ke iltapäivästä hormonit laskee tai pysynyt samassa niin saan hakea ne lääkkeet jo silloin että vuoto alkaa jos ei itsekseen ala, eipähän tarvitse sitä odotella viikkoja.
 
Voi pahoittelut @papupata12 ja @puhuriina :(

Ja @Paputoive onnea koulupaikasta! Ja etenkin onnea tuosta miehen asenteesta! :p Meilläkin on kissa mutta ei puhettakaan että mies astiaan koskisi vaikka kuinka oon yrittänyt asiasta vihjailla. Nooh, hyvä käsihygienia vaan niin eiköhän se siitä... Mä oon vauvasta asti ollu naama kissoissa kiinni niin oletan että oon kaikki kissataudit jo sairastanutkin :)

Me kanssa haaveiltiin syksyllä kreikan matkasta, en malta odottaa että korvaan kaikki viinit kaikilla herkuilla :ROFLMAO:
 
@papupata12 ja @puhuriina voimia! :(

@Paputoive katselin noita doppler laitteita netistä, eiväthän ne nyt niin kalliita edes ole, mutta pelkään itse, että laite aiheuttaisi vain lisää huolta. Luulen, että minun stressaajaluonteelleni tekee vain hyvää luottaa, eikä olla koko aikaa varmistelemassa asiaa... miten kun joskus kauan sitten kuulin/luin jostain, että dopplerkin jotakin säteilyä lähettää, että onko se hyväkään jatkuvasti ultrailla?? (n) vai onko jotain höpöhöpöä tämä tieto? :unsure:

Mieliteoista sen verran, että tekee mieli kivennäisvettä ja jotakin raikasta usein. Käytiin miehen kanssa hankkimassa sellaiset mehujäämuotit, johon kaadoin tuoremehua ja pakkaseen. Hyvää!:LOL:
 
Pahoitteluni papupata ja puhuriina :cry:
Täällä myös käyty eilen ultrassa ja kohdusta löytyi yksi viikkoja vastaava elossa oleva sikiö. Sieltä löytyi myös muutaman sentin läpimitaltaan oleva hematooma alue, josta varoitteli, että jos alkaa vuotelemaan verta, niin ei tarvitse säikähtää.
Huono olo on kyllä ihan perseestä. Ei jaksa tehdä mitään, etoo, oksettaa... Koko ajan saa miettiä mitä pystyisi syömään ja mistä tulisi edes vähän parempi olo. On tämäkin kesäloma  :unsure::censored:
 
@IinesAnkka82 kysäise neuvolan kantaa hiekkalaatikon puhdistukseen, saattaavat sieltä vinkata että miehelle ehdottomasti se homma. Jospa sen avulla saisit miehen hiekkalaatikon siivoojaksi. ;) oon minäkin kerran tuon laatikon siivonnut. Oli hanskat kädessä (varuilta) ja en ihan suoraan laatikon päällä pölyissä ollut. Huolellinen käsienpesu sit putsauksen jälkeen vaan. Varmaanhan kissan mukana kulkeutuu pöpöjä pitkin asuntoa ja voi sen toksoplasmoosin saada muutenkin (myös esim mullasta ja ravinnostakin). Luin jostain että jos sen on kissaltaan jo aiemmin saanut, niin ei aiheuta mitään haittaa raskausaikana, eikä sitä toiste voi saada. Vain aktiivinen tauti on haitallinen.

@frisof dobblerissa käytetään ultraääntä, on ihan turvallinen. Itse en olisi ostanu laitetta, mutta kun kaverilta sen lainaan saan, niin voihan sen ottaa kokeiluun. Aika paljon alan ihmiset varoittelee sen kanssa ettei dobbleriin pidä sokeasti luottaa. Sillä voi nimittäin saada oman sykkeen kuuluviin ja osa voi luulla että kyseessä vauvan syke. Esim kun jo liikelaskentaa myöhemmin tehdään, niin liikkeiden mukaan mennään, ei kotilaitteiden. Jos laskenta ei täyty on ehdottomasti mentävä tarkastuttamaan tilanne. Mut joo, osaahan tuolla stressiäkin varmasti lisätä, varsinkin kun ennen liikkeiden tuntemista alkaa kuuntelemaan ja jos ei löydä ääniä. o_O

Ihania ultrakuulumisia @RouvaKook ! Onnea!
 
Pahoitteluni Puhuriina ja Papupata12 :cry: Toivottavasti Papupata12 kuuluisdit tuohon 10%:n <3

Täällä kanssa eilen käyty varhaisultrassa ja siellä löi pikkuinen sydän, joka olikin muutamia päiviä ismopi kuin olin itse laskeskellut. Ensimmäinen neuvola 2 viikon päästä ja samalla vielä uudestaan ultrataan ja tarkistetaan koko :)
Nyt omien laskujen mukaan 6+5, mutta neuvolan mukaan 7+0/7+1 :)

Noista dopplereista oli puhetta, miulla on esikoisen jäljiltä ja viikon kymmenen jälkeen uskallan ruveta vasta sykettä etsimään, on muutama kilo ylimääräistä, joten on sitä rasvaa minkä läpi etsiä. Hoikka tuttuni löysi sykkeen jo 7+6, eli ei ollu sitä rasvaa häiritsemässä etsintää :)

RouvaKook, onnea hyvistä ultrakuulumisista :love:

Nonna88 ja pähkinä 7+0? :D
 

Yhteistyössä