Helmivauvat 2010

Moi kaikille! Pitkään onkin tainnut viime kerrasta vierähtää, en vaan ole jostain syystä ehtinyt kirjoitella vaikka mitään ihmeellistä ei ookaan tapahtunut...
Meillä nyt epäillään vahvasti maitoallergiaa, ne ekat maitotuotekokeilut joulun jälkeen johti vatsakipuihin, jatkuvaan kakkaamiseen (7-10 kertaa vrk:ssa, myös yöllä) ja välillä vihreää vetistä ripulia :( Oltiin viikko ilman maitotuotteita, kokeilin antaa vähän jogurttia ja sama homma. Sitten kaksi viikkoa sitten soitinkin neuvolaan, sain ohjeen olla antamatta maitotuotteita ja nyt huomenna mennään käymään lääkärillä. Poika on nyt ihan kunnossa kun maitoa on vältetty, imetän edelleen, enkä itse ole maidottomalla dieetillä, mutta ilmeisesti se ei poikaa vaikuta. Sen sijaan kun annoin viime viikolla vahingossa purkkiruokaa, jossa oli kermajauhoa? poika huusi illan ja ripuloi seuraavn päivän...

Mitäs muuta? Unikoulu on taas aloitettu. Viikkoja otin pojan jo alkuyöstä viereen ja sitten tuli imetettyä (liian) monta kertaa yössä. Viime viikolla siirrettiin pinnasänky toiseen huoneeseen (lasten yhteiseen), mutta siitä ei ollut mitään apua nukkumiseen. Ja nyt kaksi yötä mies on pitänyt unikoulua, poika pinnasängyssä ja mies esikoisen sängyssä nukkuen, minä ja tyttö makuuhuoneessa suljettujen ovien takana. Klo 21-7 on ollut syömättä ja viime yönä heräsi vissiin vaan kolme kertaa ja nukahti uuudelleen suht helposti. Jospa vaikka muutaman yön päästä voitais kaikki nukkua omissa sängyissä koko yö :)

Ilman tukea meillä seistään tosi hienosti ja jatkuvasti, mutta askeleita ei vielä ole ottanut yhtä enempää. Ehtii kyllä vielä aika hyvin aloitella ennen 1 v. päivää, kun siihen on vielä kuukausi.

Ai niin, saatiin vahvistus päiväkotipaikasta ja mies sai isäkuukauden sovittua töissä. Eli levollisin mielin minä voin alkaa valmistautua töihin paluuseen, onneksi vielä 2 kk aikaa :)
 
tehilla nopsaan pakko kommentoida.. Meidän esikoinen oli 1v. neuvolassa 7750g ja 73cm, jouduttiin vauvasta asti käymään painokontrolleissa, hän söi hyvin, mutta on vaan pienikokoinen, edelleen. Nyt hän on 3 ja puoli vuotta painoa 12kg ja pituutta 90cm. Neuvolassa lopettivat sen höösäämisen kun tarpeeksi usein kerroin heille että haloo se kasvaa kuitenkin aina, omalla käyrällään ihan hyvin. ja on aivan terve. nyt ei enää tarvitse käydä kontrolleissa.
Ja tää kakkonen, syö huonommin ku esikoinen ja 8kk nlassa 9kg ja 80cm.

Älä turhaan huoli, et oo huono äiti!

nyt on pakko mennä nukkumaan, jotta jaksaa aamulla nousta ylös :)
 
Pähkämö
Huoh, lääkäri soitteli tänään niistä allergiatestien tuloksista ja eipä tullut selvyyttä asioihin - allergiatestit testattujen osalta olivat siis puhtaat. Toisaalta ihan hyvä, mutta toisaalta harmittaa, kun mikään ei nyt sitten muutu mihinkään suuntaan. Viime viikko tehorasvailtiin kortisonilla ja nyt on oltu 3 päivää perusvoiteilla ja ihottuma on palannut pahana. Maidottomuus ei siis vaikuttanut mihinkään. Poikaa kutittaa ja se haittaa yöunia ikävästi : / Nyt sitten jatketaan rasvailua ja katsotaan sitten keväämmällä, josko testaillaan viljoja, jos tilanne on entisellään.

Pojalle on ilmaantunut viime aikoina todella voimakas omatahto. Saa hirmuiset raivarit, jos jokin ei onnistu niinkuin oli ajatellut tai muutoin asiat ei mene oman mielen mukaan. Mistähän lie tuonkin luonteen piirteen perinyt... :whistle: Asiaan ei varmaankaan paranisi kauheasti reagoida, mutta ei mahda mitään, kun itseä alkaa aina ihan hirvittävästi naurattaa. =)
 
Moikka pitkästä aikaa!

En ole paljoa ehtinyt koneella roikkua kun oli se muutto todella nopealla aikataululla, mutta viikonloppuna saatiin tavaramme uuteen kotiin ja kaikki on jo laitettu paikoilleen ja tää tuntuu jo ihan kodilta. Oikeastaan tää muutto olikin tosi hyvä asia, koska saatiin isompi asunto ja nyt tytöllä on oma huone. On nukkunut siellä nyt pari yötä ja molemmat yöt menneet hienosti. Kun ekaa kertaa tultiin tänne uuteen kotiin oli tyttö ihan ihmeissään ja kun ekan kerran laitoin omaan huoneeseensa nukkumaan tyttö oli niin kauhuissaan etten ole häntä koskaan nähnyt niin järkyttyneenä ja peloissaan. Mutta ihmekös tuo, kun yhdessä yössä kaikki omat tavarat siirtyneet johonkin ihan vieraaseen paikkaan.

Meillä edelleen kävellään tukea vasten tosi ketterästi, mutta kertaakaan tyttö ei ole seissyt ilman tukea vielä.

Kauheasti tytöllä on leikkejä ja koko ajan niitä tulee lisää. Tyttö nauttii todella paljon huomion keskipisteenä olemisesta ja leikeissään "vetää koko orkesteria" eli ottaa jokaisen läsnäolijan huomioon ja jakelee sormella osoittamalla vuoroja. Esim. omia soittimiaan antaa aina jollekulle ja pyytää soittamaan ja tämän jälkeen antaa taas soittimen seuraavalle jne. Noista soittimista tulikin mieleen, että tyttö oppi eilen puhaltamaan nokkahuiluun. :D

Me ollaan ajateltu viedä tyttö 1-vuotiskuviin, mutta ei olla vielä paikkaa tai hintaa kateltu ollenkaan.

Ruoka maistuu tytölle todella hyvin ja ehkä liiankin hyvin, olisi koko aja ruuan perässä ja jos ei saa samaa ruokaa kuin itse syön, huutaa kurkku suorana ja osoittaa mun ruokaa eikä omat pöperöt kelpaa. Eli vähitellen siirrytään luonnostaan samaan ruokaan kun tyttö sitä vaatii. Ilman suolaa tietty annetaan tytölle mutta muuten koitetaan tehdä sellaisia ruokia, että voidaan koko perhe niitä syödä. Tuntuu vaan omat ideat olevan aika vähissä, eli jos tiellä on hyviä taaperoruokareseptejä niin olisin kiitollinen, jos jakaisitte niitä! :) Tyttö syö puurot mun syöttämänä ja muista ruuista 1-3 menee päivässä sormiruokana. Lusikankäyttöä harjoitellaan, tytöllä on välillä oma lusikka kädessä kun syötän ja jos laitan siihen lusikkaan ruokaa, laittaa tyttö tosi hienosti lusikan suuhunsa.

tehilla halit sinne. Toi Nemun kirjoitus olikin aika lohdullinen siinä mielessä, että se syöty ruoka ei tosiaan aina kerro siitä painosta. Mun tutun lapsi on vielä parivuotiaana todella hoikka ja vuosi sitten joutuivat lisäämään öljyä joka ruokaan tosi paljon, että lapsi sai riittävästi energiaa. Kuulosti kyllä rankalta, kun sai olla niin huolissaan siitä, että lapsi saa riittävästi energiaa, mutta sinä et missään nimessä ole huono äiti sen takia, että poika on hoikka.

Pähkämö tosi harmillista, ettei niistä allergiatesteistä selvinnyt mitään ja nyt sama ihmettely jatkuu. Tosi kurja tilanne, johon toivottavasti löytyy pian joku selitys! Onko toi ihottuma muuten alkanut vasta talvella vai onko sitä ollut ihan koko ajan? En muista oletko sanonut.

Mini saittepa tosi ajoissa vahvistuksen päivähoitopaikasta! Hieno juttu, että tuollaiset asiat on nyt hoidossa. Ja pahoittelut maitoallergiasta, mutta hyvä tietysti, että oireiden syy löytyi ja nyt osaatte vältellä maitoa. Onneksi tän ikäisten allergiat on monesti sellaista sorttia, että muutaman vuoden sisällä poistuvat.

sanv pahoittelut teille sairasteluista! Voin sanoa, että tiedän tunteen, aika monta ab-kuuria ja tulehdusta tähänkin perheeseen rantautunut viime kuukausien aikana. Joko alkaa tauti laantua ja elämä helpottaa?

bebo me muutettiin kaksiosta kolmioon ja kyllä tuntuu nyt avaralta ja tilavalta! Ihanaa kun saa laittaa tytölle oman huoneen ja tuntuu yöt rauhoittuneet vielä entisestään kun ei tyttö herää mun tai miehen kääntymisiin ja yskähdyksiin.

mervi-elina oli varmasti ihanaa saada mies kotiin viikon jälkeen. :)

aani hienoa, että yöt rauhoittuneet! :) Meillä tosian leikitään noita edellämainittuja leikkejä ja sen lisäksi myös kaikki piiloleikit on kovassa huudossa. Rattaissa tyttö aina kurtistelee kulmiaan niin, että lakki tippuu silmille ja sitten mun tehtävänä on huudella, että "minne se x meni, haloo, missä x, minne ihmeeseen se meni". Varmaan ohikulkijat kattoo, että mikähän huruäiti tossakin työntelee lastaan. :LOL: Tän päivän hitti on ollut se, että tyttö seisoo meidän sängyssä ja lasken 1-2-3 ja kolmosella päästän tytön kädet irti ja se kaatuu meidän sänkyyn ja nauraa ihan katketakseen. Sitten ota-anna -leikit on edelleen kovaa kamaa. Tosi paljon leikkejä ja vaihtelevasti aina eri päivinä, toiset leikit tulee ja toiset menee. :)

Mutta on tää melkein 1v kyllä ihana ikä! Lapsesta on jo niin paljon seuraa ja tossa touhussa on niin paljon järkeä. :) Tuntuu ihan erilaiselta olla kahdestaan tytön kanssa kotona kuin silloin ihan pikkuvauva-aikaan, kun voi niin paljon tehdä asioita yhdessä.
 
Täällä poika parantunut yskää lukuunottamatta. Mies sairastui samoihin aikoihin, mutta kun miesväki alkoi olla paranemaan päin, minä tuli kipeäksi. Eilen illalla oli aika surkea olo, kun nousi kuume, mutta nyt enää lämpöä ja kamala flunssa. Mies lähtikin pojan kanssa äitinsä luo kyläilemään, niin saan minä huilata. Toivottavasti helpottais pian, miehellä alkaa yövuorot ja sitten oonkin suurimman osan päivästä kaksin pojan kanssa. Millä tuon ikiliikkujan perässä pysyy, jos on itse kipeä...:D

Kipeänä poika ei syönyt juuri mitään, ja tuntuu, että se ruokalakko on jäänyt päälle..puuroa ei suostu syömään enää ollenkaan, ruokaakin muutamia lusikallisia. Raejuustoa antaa, niin saattaa syödä, mutta jos yrittää ujuttaa samassa lusikassa muutakin ruokaa niin suu menee tiukasti kiinni. Mandariineista poika tykkää ihan hulluna, muutamassa minuutissa vetäisee koko mandariinin, mutta nyt on alkanut vaan imeä sisukset ja sylkee kalvot pois. Tai sitten vaan sylkee kaiken ruuan pois tai alkaa leikkiä. Iltapalaksi oon saanut menemään viiliä, aamulla vähän jugurttia. Joka kerta täytyy keksiä jotain uutta, alkaa olla mielikuvitus jo vähissä..ehkäpä tämä on joku ohimenevä vaihe, ja melko tyytyväisen oloinen poika kumminkin on.

mini77 Ikävä tosiaan tuo maitoallergia, mutta hyvä jos poika paremmassa kunnossa nyt. Ja unikoulukin teillä sujuu hyvin! :)

pähkämö Harmi, kun ei allergiatesteillä saatu mitään selvyyttä asiaan. Tosi ikävä vaiva kyllä tuollanen ihottuma, jos poika sitten saa kunnolla öisin nukuttuakaan.

ikuisuus Kivan asunnon löysitte, mukavaa varmaan kun on muuttoruljanssi takana! Oon kyllä samaa mieltä sun kanssa, että tämä ikä lapsella on ihana. Niin paljon enemmän voidaan touhata yhdessä. Oikeastaan näin jälkikäteen ajateltuna en oikein osannut nauttia pikkuvauva-ajasta. En osannut yhtään ottaa rennosti, sitten tuli vaikeuksia unien kanssa, jne.

Unista puheenollen..niinkuin jo vissiin aikaisemminkin kirjotin, poika nukkui kurkunpääntulehduksen aikana ja sen jälkeenkin päikkärit pihalla. Nukkui ihan hurjia unia, yhtenäkin päivänä 3h 45min!! En tiedä johtuiko siitä, että oli ihan väsynyt sairastamisesta vai mistä. Eilen nukkui sisällä, kun uniaikaan tuli lunta niin kovan tuulen kanssa eikä meillä saa rattaita mihinkään kovin suojaisaan paikkaan. Tänään taas oli -25 astetta pihalla, joten sisällä nukuttiin. Pitääpäs kuitenkin tästä lähin kokeilla, josko poika nukkuis siellä noin hyvin! :) Sit pärjäis kyllä yksillä unilla, jos sais unille menoa venytettyä vähän myöhemmälle. Oon kyllä ihan ihmeissäni, yleensä on nukkunut vaan sen ajan kun rattaat on olleet liikkeessä ja poika on yleensä herännyt jo ennen kotipihaan tuloa. Aina tuo poika jaksaa mut uudelleen yllättää! :D
 
No, tulipa pitkä kirjoitus. Se vielä piti mainita, että poika ottaa välillä muutamia askelia esim. sohvalta tv-tasolle.

Nyt syömään ja sitten sohvalle peiton alle ja dvd pyörimään! Äitin huilaushetki alkakoon..
 
Pähkämö
ikuisuus Pikkumiehellä on tuota ihottumaa ollut nilkoissa oikeastaan melkeinpä vastasyntyneestä lähtien, mutta ihottuma on pahentunut paljon ja alkanut levitä 2-3 kuukautta sitten. Saattaapa se olla ihan tämän talvenkin tekemisiä - keväämmällä sen sitten näkee :)

Huomenna mennään pojan kanssa viettämään aikaa tulevalle pph:lle, jonne pikkumies siis siirtyy helmikuussa. Aiemmin käytiin jo tutustumassa, ihan kivan oloinen täti. Yhteensä tulee olemaan 4 lasta, joista yksi on pikkumiehen kanssa saman ikäinen ja kaksi muuta sitten vanhempia.
 
pähkämö ja muut asian ytimestä, nuo ihottumat on inhottavia riesoja. itsellä kun atooppinen iho, niin menee kausittain niin, että voi olla muutaman vuoden todella rauhallinen, sitten kun aika ajoin ryöpsähtää, tuntuu ettei todellakaan mikään rasvaus auta. perusvoiteita meni litra kaupalla ja tunti rasvauksesta esim. kasvojen iho hilsehti taas. ihottumaan käytin protopic tai kortisonivoiteita, kortisonia välttäen koska niihin "koukussa" jo lapsesta alkaen. protopic vain maksoi 60g n. 100 euroa, ja koko kehoon käytettynä meni hetkessä...ei kela-korvattava lääke. esim. ranteessa minulla sellainen ihottuma että kesti pari- kolme vuotta ennen kuin pääsin kokonaan eroon. kokeiltiin kaikkia antibiootti+ kortisoni salvoja ym. mutta aina palasi. raskausaikana iho taas normalisoitui ja oon niin innoissaan kun ei jatkuvaa rasvausta, niihin perusrasvoihinkin oli kierre. nyt pelaa taas jotenkin ihon omat mekanismit. ei ole tarvinnut edes kasvoja rasvata paljon ja kutina lähes poissa. en olis uskonut et saan ikinä ranteen terveeksi. ruoka-aine allergioita ei minulla ole. pojalla myös atooppinen iho, näkyy poskilla jotka aina kuivaa ja punoittaa. toivoisin ettei se olis kuitenkaa atopiaa, eikös lapsilla noi posket yleisesti voi käyttäytyä noin...?
puheesta, meillä poju oppi 10kk sanat äiti ( äi-ti-ti-ti-ti), tissi, hei hei ( he-hei) ja tutti ( tu-ti-ti-ti) joita siis käyttää oikeassa yhteydessä ja nyt 11kk isän riemuksi myös isi (si-si-si-si) paljon juttelee ja yrittää sanoa sanoja.
meillä kuume oli päivän poissa, tuli sit takasin ja meni taas pois. nyt poika touhuilee kyllä aika entiseen malliin.
itse järkkäilen omia 30-v kemuja innoissani, en ole viettänyt mitään juhlia sitten 18-v, en edes valmistujais, kihlajais- ym. nyt kun en ole juhlinut pariin vuoteen niin olen yhtä innoissaan kun 18-vuotiaana. pientä kriisiäkin pukkaa.. :) ollaanhan sitä jo niiin vanha. äiti tulee sillon pojua hoitaa yöksi, pelottaa kyllä miten menee. sitten samana v.loppuna vietetään pojan 1-v juhlat.
lapsien koostaviel kommenttia: siskolla 6 muksua, niistä pienin ollut 10 kk ikäisenä 64 cm ja suurin 77. eli eipä ole äidistä kiinni!
celia ja poju 11kk
 
Poika oppi eilen kävelemään :) Ekaks vaan pari askelta, mutta sitten illalla oikein innostui ja tepasteli enemmänkin. Aika jännän näköistä ja niiiin ylpeä ilme kasvoilla.

ikuisuus päivähoitopaikka taisi varmistua näin ajoissa siksi, että haettiin yksityiseen päiväkotiin ja aloitusaika on toukokuussa, eli pystyivät jo nyt varmistamaan, että tilaa on. Päiväkotiin on meiltä matkaa pari sataa metriä eli ei tarvii poikaa aamuisin autoon pakata.

Allergiatestiverikoe otettiin eilen ja reilun parin viikon päästä saadaan tulokset. Aika kauan tuntuu kuluvan tuossa? No nyt ollaan maidottomalla ainakin siihen asti.
 
mini77 Onnittelut hienosta taidosta!! =) Noi pikkuihmiset on sitten niin liikuttavan näkösiä juuri opittuaan kävelemään :heart:

ikuisuus Ihanaa, että pääsitte näin pian uuteen kotiin ja vieläpä isompaan!! Meillekkin kelpaisi yksi lisähuone, kaksiossa siis asutaan, vaikkakin omakotitalossa ;) Ja olen myös kanssasi samaa mieltä tästä vuoden iästä, ihanaa aikaa :heart:

celia Onnittelut jo etukäteen kolmekymppisten johdosta ja toivottavasti kemut onnistuu hyvin!! =)

bebo Onneksi teilläkin jo taudista selviydytty, toivottavasti myös itse paranet pian! Tuo on kyllä maailman kamalinta, kun on itse kipeä ja tahtois vaan maata peiton alla, mutta kun on se lapsi jota on kuitenkin hoidettava ja viihdytettävä! Onneksi sait edes pienen lepohetken!

Me kanssa kaipailtas jotain kivoja ruokareseptejä!! Tuntuu, että omat ideat alkaa olee aika loppu ja sitten tulee pyöriteltyä niitä muutamia ruokia viikosta toiseen : /

Meillä oli kerhon valokuvaus tiistaina ja saatiinkin pojasta kätevästi 1v. kuvat!! Kuvaus onnistui hyvin, mitä nyt poju oli aika totisena, eikä suostunut hymyilemään yhtään vaikka kuvaajatädin kanssa yritettiin poikaa hauskuuttaa :D

Huomenna vuorossa 1v. neuvola, jännää saada uusia mittoja!! Viimeksi on neuvolassa käyty 4kk sitten :O

Lauantaina sitten onkin ihan se oikea 1v. päivä ja myös juhlat järjestetään silloin!! Mä en vaan ole saanut aikaiseksi tehdä mitään koko juhlien eteen ja tänään on kumminkin jo torstai :ashamed: :headwall: Jos sitä tänään sais sen verran ittestään irti, että kävis leipomossa kakkua kysymässä.. Huomenna onneksi saan äitini tänne, joten saan edes siivottua!! Onneksi kyse ei ole mistään isoista juhlista, vieraita vaan 10, enkä meinaa muuta tarjota, kun kakkua ja jotain suolasta..

Juuh, no jos sitä menis vaikka pölyjä pyyhkimään tai jotain muuta tehokasta kun pojukin kerran nukkuu!! |O
 
Moi!

Yritän joku toinen kerta lukea tarkemmin ja kaikki teksit mitä olette kirjoitelleet.

Mut ihottumista, kun täälläkin niistä kärsitään/on kärsitty. Tytön ihottumassa ollaan nyt voitonpuolella! Jeeeeeee! Sellaset muuta ihoa tummemmat arvet ihottumasta on jääny, mut muuten tuntuu iho käteenkin ihanan pehmoselta. :) Ainoastaan toisessa olkapäässä on vielä yksi läntti, se onkin koko ajan ollu se pahin, ja vähän jänskättää päästäänkö siitä ollenkaan eroon... :(

Ihottumat on siis hyvin tuttuja itsellenikin, oon kärsiny niistä koko ikäni ja niin perusvoiteita kuin kortisoniakin on kulunut litroittain. Mulle ei koskaan ole tehty allergiatestejä, vaikka lapsenakin vanhempani käytti minut ihan ihotautilääkärillä. Ihottumaa pidettiin aina atooppisena, kunnes ite viitisen vuotta sitten lopetin maidon juonnin ja aloin välttää kaikkia maitotuotteita + tuotteita joissa on käytetty maidon ainesosia (MAITOPROTEIINI!!!!!!! sitä tungetaan joka hiivatin paikkaan!!!!) ja ihottuma parani parissa viikossa. Todennäköisesti siis olin kärsiny koko ikäni maitoallergiasta, mutta sitä vaan ei koskaan tutkittu, koska en saanu siitä vatsaoireita. Mulla on kyllä vieläkin talvikuivaiho, mutta kesäajan pärjään ilman perusvoiteita. Suosittelen lämpimästi aikuisille ihottumista kärsiville kokeilemaan tätä, tulokset kyllä näkee hyvin pian.

Sit ruuasta ja syömisestä. Meillä sama meininki kuin ikuisuudella, että tyttö haluais ruokaa meiän muiden lautaselta, vaikka syödäänkin koko perhe samaa ruokaa (pääsääntösesti), eli taitaapi tuo olla taas joku kehitysvaihe? Maustan ruuan jo tekovaiheessa, lisämausteita ja suola laitetaan sitten omalle lautaselle. Mut meidän ruokalistan kulmakivi on jauheliha (muutakin toki syödään):

jauhelihakeitto
jauhelihapullat/-pihvit
makaronilaatikko
risotto
jauhelihakastike
spagettikastike

Unohtukohan joku... Mut nuo uppoo ainakin meiän muksuille, on nopeita ja helppoja tehä! Pullia/pihvejä, makaronilaatikkoa teen aina isomman satsin pakastettavaksi asti ja keittoakin niin, että syödään siitä parina päivänä.

Mut toiste lisää... :wave:
 
täälä myöskin on tyttö harjoitellut kävelyä nyt viikon verran ja todella hienosti kävelee jo.esikoisen kanssa samalla aikajanalla näyttää menevän eli 10½kk kun lähti kävelemään.viime to kokeilin soija jugurttia tytölle puoli purkkia söi yhden päivän aikana josta sitten pylly lehahtikin tosi pahasti ja nyt ei meinaa parantua millään apteekista käytiin sibicort voidetta joka kuulemma voisi auttaa asiaan.
meillähän tyttö on ollut maidottomana 8kk lähtien. neuvolasta on koko pieni ikä toitotettu että katsellaan jos vielä seuraavalla kerralla on vaivaa niin sitten ja sitten laitetaan lähete allergia testeihin mutta paskat sieltä mitään laitettu niin ollaan sitten omatoimisesti siirrytty kauramaitoon jossa on d vitamiinia ja kalsiumia ,mutta meinaan kyllä 1 v neuvolassa vaatia lähetteen että tiedetään mille oikeasti on allerginen ja mille ei.
yöt on ollu levottomia nyt kun pylly on palanu mutta yleensä nukkuu hyvin.
onko teillä muita lapsia vauvan lisäksi ja minkä ikäsiä jos on?miten arki sujuu useamman lapsen kanssa. meillä on 4 tytön katras täällä ja kyllä joskus tuntuu että aika ei riitä kaikille ja sitte pitäs vielä talo piettää siistinä ja sille ukollekki jostain aikaa:D
 
Heippa!:wave:

Meillä hoito on alkanut hyvin, molemmat lapset viihtyvät kivasti, hoitaja on mukava, hoitokaverit samanikäisiä ja hoitopaikan ympäristö kiva. Hyvällä mielellä olen töihin lähtenyt aamuisin, eikä itkuja ole tullut. :)
Tosin, kolmatta viikkoa olemme kovassa flunssassa ja lapset ovat olleet tämän viikon kuumeessa. Mieheni on ollut heidän kanssaan kotona. Eihän sille minkään mahda että lapset sairastaa, mutta ei se kiva olisi olla heti pois töistäkään. Yllätyin positiivisesti, miten hienosti miehelläni ja lapsilla viikko sujui. Vähän arvelutti kun mies ehdotti että hän voi jäädä kotiin :saint:;) :)

Tyttö kävelee ja konttaa, ehkä nyt jo enemmän kuitenkin kävelee. Ulkona kävelee vielä vähän, kai kengät tuntuu "hassuilta" tai jotain.

Hampaita on tässä flunssan lomassa saatu taas pari lisää, kaikkiaan taitaa olla kuusi tällä hetkellä.

Ruoka. Tyttö taitaa olla kaikki ruokainen, kaikki menee. Ja aina pitää olla jotain mitä saa itse syödä sormin tai lusikalla. Lusikalla menee suuhunkin, mutta myös pöydälle,syliin,lattialle jne :D

Leikkejä..tai paremminkin lempi puuhia.. on hiusten harjaaminen, autolla päristäminen, kiipeäminen edelleen. ( nyt onneksi jo osaa kyllä tulla pääsääntöisesti alas peppu edellä. ) Kirjat kiinnostavat, nukke kiinnostaa sen verran että sen päälle kiivetään istumaan ja ratsastamaan :D Kylpeminen on varmaan mieluisinta puuhaa.

Anteeksi pikainen ja hyvin omanapainen kirjoittaminen, päivät kuluu niin vauhdilla, ettei koneella ehdi olemaan juuri.

Pikaisia paranemisia muille sairasteleville ja onnea uusista taidoista kaikille taaperoille!!! :flower::heart:=)


Jaa niin, 1 vuotis kuvasta oli puhetta. Teetämme sellaisen kun esikoisestakin on. Ja samalla saa sitten sisarruskuvan. Ja kävi mielessä, että jos vaikka perhekuvankin? Meistä ei taida olla yhtään edustus kelpoista kuvaa koko perheestä :D :O
 
Viimeksi muokattu:
Pähkämö
matami-mimmi Mukava kuulla, että töihin paluu ja hoidon aloitus on sujunut hyvin - sairastelua lukuun ottamatta.
Tuosta kenkien kanssa kävelemättömyydestä niin meillä on ihan sama juttu pojan kanssa.

Ilman kenkiä kävelee jo kuin vanha tekijä, mutta kun laittaa popot jalkaan, ei suostu kävelemään askeltakaan. Hirmuinen kiukku päälle vain! Nyt hommasin sellaiset ohutpohjaiset tossukat, joilla harjoitellaan sisällä ensi alkuun ja jos siitä sitten hieman paksumpipohjaista jne. Olisi nimittäin mukava, että poju kävelisi myös pihalla pieniä matkoja esim. autolta sisään tms. Painaa nimittäin kamalasti ja jos toisessa kädessä on vaikkapa kauppakassi, ei kantamisesta meinaa enää tulla mitään =)
 
Hei kaikille!

En ole taas pitkään aikaan täällä käynyt, mutta sama tuntuu olevan monella muullakin. Minulla nyt takana yksi kokonainen viikko töissä. Isä on neidin kanssa kotona. Kaikki mennyt oikein hyvin.

Tyttö otti ensin silloin tällöin muutamia askelia, mutta nyt keskiviikosta lähtien on alkanut oikein kävelemään. Äiti sitä ylpeänä, vedet silmissä katselee. Jotenkin ihanaa, mutta surullista kun on jo niin iso tyttö... Puhe on sitten kyllä jäänyt tuon liikkumisen jalkoihin. Eli ei mitään tunnistettavia sanoja. Kovasti kyllä osoitellaan kaikkea ja äidin pitää sanoa mitä ne ovat.

Sikainfluenssarokotetta ei olla otettu. 1-vuotis kuvalle mennään, mutta paikkaa eikä vaatteita vielä valittu. Mekko varmaankin, muttei mitään pitsi/silkki sydeemiä. Onnittelut painonpudottajille! Itsekin saanut 20kg pudotettua, mutta kymmenen olisi vielä tarkoitus.

Maanantaina jälkitarkastus kun oli tuo korvatulehdus. Kyselen samalla, josko saisimme taas lähetteen taas sinne maitoallergiatestiin. Omasta mielestäni tuo tytön vaippaihottuma johtui maidosta, mutta katsotaan nyt mitä se lääkäri sanoo. Tytöllähän siis on jo todettu tuo maitoallergia aiemmin, mutta vuoden ikäisenä pitää mennä uudestaan jotta Kela korvaus jatkuu.

Teetimme tytön kuvista hienot seinäkalenterit kummeille ja isovanhemmille. Itselleni teetin vielä sellaisen päivyrin/viikkokalenterin/pokkarin vai miksi sitä sanotaan. Siihen tuli tytön kuvien lisäksi kuvia minusta ja miehestä, ystävistä, maisemista... kaikesta mahdollisesta. On kyllä todella kiva ja mieltä piristävä käyttää : )

Rakkain terveisin

Sarina
 
Pojulle puhkesi tässä parin viikon aikana kolme hammasta. Ylhäällä on nyt neljä hammasta ja alhaalla kaksi. Hiukan on ollut levoton, mutta taas kerran, pienillä itkuilla päästiin.

Meillä poju syö ihan samoja ruokia kuin me muutkin. Esim viime viikolla tein naudanlihapataa uunissa, kanalasagnea.. Tänään syötiin italianpataa ja tonnikalapitsaa. Tykkään yrteistä ja mausteista ja suolaa käytän kohtuudella. Pojulle maistuu kaikki ja aina on nälkä! Aamupalakin on nykyisin 2 dl puuroa, noin ½ leipä sekä 120-140 ml maitoa. Välillä sitä todella ihmettelee, että mihin se kaikki ruoka menee ja mahtuu. :LOL: :rolleyes:

Kylläpäs moni jo kävelee. :cool: :heart: Meillä poju edelleen kävelee tukea vasten ja välillä seisoo ilman tukea. Ensiaskeleista ei ole tietoakaan ja luulen, että niitä saadaan vielä odottaa. Meillä sisaruksista poika on ollut tasan 1v ja tyttö 1v2kk, kun oppivat kävelemään. Katsotaan nyt sitten, että milloin poju innostuu..

Pojulla on tässä tullut muutamia uusia sanoja, joita sanoo: puuro, tipu, pupu ja puu ovat uusia. Myös äiti- ja isi-sanat osaa. Lamppua usein osottaa ja sanoo "pumputti". :LOL:

Niin joo, viime viikolla pojulta jäi pois aamupäivän unet. Ei enää vaan nukahda, joten nyt sitten mennään yksillä päiväunilla ja yöunilla.

Itsellä on nyt ihan hirmu tahti tuossa painon pudotuksessa. Sillä viikolla, kun mies oli pois kotoa painoa lähti 2 kg ja viime viikon olin diabeteslääkärin luvalla pirtelöpaastolla ja painoa lähti toiset 2 kg. Tietty paastossa vatsa tyhjenee ja osa kiloista tulee takaisin, mutta ainakaan nyt viikonlopun aikana ei ole tullut yhtään kiloa takaisin.

-mervi-elina ja poju 1v1kk
 
Viimeksi muokattu:
HEI!

(testasin tossa että olenko oikeesti kirjautuneena..)

Mitäs tänne?? No, poika ei nyt muuta tekis kuin seisoskelee tukea vasten milloin missäkin. Huutaa sit lopulta apua kun ei osaa tulla alas... Kävelee tukea pitkin ja vaihtaa sohvalta sohvapöydälle jne.
Viikonlopulla kyllä tulikin muksahduksia, pari kertaa verta suusta (ikenestä ja huulesta) ja ties montako kopua päähän.
Yötkin olleet levottomia. Viimeyönäkin itki 15 min välein, nenä hieman tukkoinen. Annettiin puolenyön aikaan pari suppoa (ekat ikinä) ja kas kummaa, poika nukkui loppuyön hiljaa. '

Raavintoterapeutista ei ole kuulunut mitään.. Poika syö kovasti, mut nyt vasta on alettu maistella maitotuotteita ja muuta.

Itsellä tosi huono olo koko ajan. Silti on niin erilaista kuin tätä ekaa odotaessa, etten usko että kaikki on hyvin. Että sitä on raskaana vaikkei tunnu missään. (vaikka huonoa oloa onkin, mutta sitä mulla on ollut muutenkin) Toki kuukautisiakaan ei ole takas tullut, mutta ajattelen tämän olevan tuulimuna tai muu eloton. 3 viikon päästä vasta kuulen sydänääniä ja seur päivänä niskapoimu-ultra. Ihan outo olo... Miehellekin sanoin että koska ei ole tuntunut missään, ei fyysisesti eikä edes psyykkisesti niin näinköhän on, ettei sieltä mitään tulekaan. Ainoastaan kun plussasin niin sydän laukkasi. Ehkä se vaan on niin että kun tuossa jo yksi "vauveli" pyörii, niin toiset raskaudet vaan ovat erilaisia kuin esikoisen odotus.

TErv. Tehilla
 
Hei!

Tehilla, minulla v. 2009 kaksi raskautta. Molemmat alussa oireettomia. Toinen meni kesken ja toisesta syntyi ihana pikku prinsessamme. Minun kohdalla ainakaan ei siitä oireettomuudesta siis voinut päätellä mitään. Voimia odotukseen ja todella toivon, että kaikki päättyy hyvin :hug:

Tänään kävimme korvien jälkitarkastuksessa. Toinen korva ok, mutta toisessa taas uusi tulehdus. Voihan perk... Tyttö ei kyllä ole mitenkään oireillut, että normaalisti olisi saattanut mennä vaikka huomaamatta ohi.

Allergialääkärillä kävimme myös ja hän kirjoittaa lähetteen ensin viljatesteihin ja sitten tarvittaessa maito. Tuo vehnä kun reagoi todella voimakkaasti meillä. Eli pieni pala pastaa ja koko suun ympärys heti kirkkaan punainen ja täynnä valkoisia patteja. Sen takia ei kokeilla enempiä kotona vaan lääkärin valvovan silmän alla. Kirjoittelen aina näistä allergioista, koska täällä muitakin allergiavauvojen äitejä ja ajattelen josko jollekkin näistä jotain hyötyä. Muut voivat jättää lukematta, kun voipi olla vähän tylsää luettavaa |O
 
Pikainen valitus....Olen aivan loppu!!!!!
Meillä herätään JOKA aamu klo.5-6 ja mä en sitä todellakaan jaksa!!!!!
3v tyttömme nukkuu 8 saakka, JOS elias ei herätä tätä metelöinnillään ja sittenhän ei ole kellään hauskaa,kun tuo uhmaikäinen on kiukkunen ku ampiainen :headwall:
Mulla aamut alkaa itkulla, kun olen niiiiin loppu :'(
Oisko kellään vinkkejä miten saada lapsi nukkumaan pitempään?
Yössähän noita uni tunteja ei tule kuin 9 ja päivällä joutuu nukkumaan 2 unet,kun ei muuten jaksa...nytkin klo on 8.25 ja pikku ukko partsilla nukkumassa "päiväunia". Päiväunia nukkuu noin 3h.
 
krisu Meillä sama ongelma, aamut alkaa aina klo.5-6. Kuuteen jos saa nukkua, se tuntuu jo aiva ihanalta. Joskus harvoin saan pojan nukahtamaan viereeni vielä hetkeksi (jolloin en ite saa enää nukuttua). Välillä myös aika toivoton olo..tänäänkin aamu alkoi klo.5.10...|O
Poika nukkuu myös kahdet unet. Ollaan kokeiltu välillä vähentääkin päikkäreitä, mutta niillä ei ollut yöuniin mitään vaikutusta. Ite pakko mennä aina nukkumaan tosi aikaisin, en muuten jaksais millään. Poika kun monesti itkeskeleekin öisin (vaikka ei tarvi kovinkaan usein rauhoittelua, eli nukahtaa jossain vaiheessa itse), niin oma uni on tosi katkonaista.
Eli vinkkejä tänne myös, kiitos!
 
Synttäriviikonloppu takana ja huh, olipas hulinaa :rolleyes:

Poitsu täytti lauantaina vuoden ja tuntuu niin hullulta, että mihin on vuos kadonnut?! Pakko oli katsella valokuvia synnäriltä ja lukea synnytyspapereita ym. nostalgista :whistle: Kai se on vaan hyväksyttävä, että vauvavuosi on takanapäin ja tästä alkaa taas ihan uudet ajat ;)

Vieraita oli meillä sekä lauantaina, että sunnuntaina ja aika moista vilinää oli täys koko viikonloppu! Nyt onkin ollut tosi vaikeeta saada poikaa iltaisin nukkumaan ja poju onkin nukahtanut yöunille vasta kymmenen jälkeen, vaikka normaalisti on jo kahdeksalta nukkumassa! Viimeksi Joulu aiheutti nämä iltahulinat, joten selvästi käy jotenkin ylikierroksilla tuosta viikonlopusta ja rutiinien poikkeavuudesta : / Onneksi on aamusta sitten nukkunut yhdeksään asti, niin ei mene koko päivä väsymystä kiukutellessa!

Bebo ja krisu Jaksamisia teille ihan hirveesti! :hug: Voin vaan kuvitella, kuinka väsyttäviä noin aikaiset aamut on! Meillä jos poika herää seitsemältä tai ennen, niin se jo tuntuu ihan liian aikaselta :ashamed:

Neuvolakuulumisia sen verran, että perjantaina käytiin 1v. neuvolassa ja pituutta oli pojalle kertynyt 78cm ja painoa 10,4 kg! Rokotukset sai molempiin reisiin ja illaksi jouduin antaa särkylääkettä, kun kovin itkunen poika oli.

Ootteko miettiny, et kunhan kaikkien "vauvat" on sen vuoden täyttäneet, niin pitäskö meiän siirtyä tuonne taaperopuolelle??
 
Niinpä vaan se meiänkin pieni vauva täytti tänään vuoden. :) Täällä on oltu taas niin nostalgisissa tunnelmissa, ei vaan voi uskoa kuinka tämä vuosi näin vaan hurahti! Jotenkin jopa harmittaa, että sitä samaa jonkinlaista kiireettömyyttä, ja jopa seesteisyyttä, ei enää toisen lapsen kanssa koe, kun on se isompi jo siinä omine juttuineen mukana. Noh, onhan tämä ollu muilla tavoin kokemusrikas vuosi, mutta jotenkin sitä tunnetta mikä yhden lapsen kanssa oli, jäi kaipaamaan...

Tehilla, mulla kans oli oireettomat alkuraskaudet, ja muistan kans kuinka tuntui siltä että voiko siellä mitään elävää olla, kun ei tunnu miltään. Olin kyllä ihan sairaalloisen väsynyt. Se oli oikeastaan ainut oire. Ja tuo on kans ihan tosi, että kun on se toinen lapsi jo siinä, niin ei sitä niin ehdi omaa oloaan tarkkailla. Jaksuja sinne! Äkkiä se 3vkoa hupsahtaa!

Sarina, ja muutkin allergioista kirjoittelevat, kiva kun kirjoittelette! Teillä joiden lapsilla ihottumia on, niin ois kiva jos kuvailisitte millasta se ihottuma on ja missä?
Meillä on nyt taas tauko lääkerasvauksissa, ja se ihottuma tuli heti takaisin! Minähän viimeks kerroin, että päästiin voiton puolelle. Nyt se on alkanu levitä myös jalkoihin, kun aiemmin on ollu vaan yläkropassa. Meillä se ihottuma on sellasta rakkulaista; tulee ensin yksi pieni ehkä vähän kellertävä rakkula, ja sen ympärille pikkuhiljaa lisää, sit ne rikkoutuu ja muodostaa sellasta kellertävää rupea. Eli ei siis missään nimessä ole atooppista kuivaa, hilseilevää ihottumaa, vaan oikeestaan päin vastoin! Ja sitä on ollu tytöllä olkapäissä, kyljissä vähän selän puolella ja nyt myös levinny jalkoihin. Ne ihottuma alueet on aika pieniä, suurinkin niistä 20 sentin kolikon kokoinen. Nyt nää uudet on ihan vaan sellasia 1-3 nuppineulanpään kokoisia rakkuloita.

Sitä maitoa mä vaan epäilen edelleen.... Ollaan jo pari kuukautta syöty hanpanmaitotuotteita, ja niistä tytölle ei tule vatsaoireita, mutta nyt kun olen reilun viikon verran laittanu tavallista maitoa 10-20ml korvikkeen joukkoon, niin johan on kohta löysät vaipassa + piereskelee :( En yhtään muista miten esikoiselle meni tuo maitoon totuttelu, et oliks silläkin tuollasta alussa, että onko tuo ihan normaalia tottumattomuutta ja menee ajan kans ohi? Jotenkin vaan olen ihan hirveän varovainen nyt tuon maidon kanssa, varmaan liiankin varovainen, enkä millään uskalla lisätä maitomääriä ja ihan kauhistuttaa että pitäs kokonaan siirtyä tavalliseen maitoon. Pelottaa että tytölläkin todetaan maitoallergia ja sit alkaa se kauhee kyttääminen mitä suuhun saa laittaa. Sinänsähän se ois helppoo kun on tuttua itelleni, mutta ois se vaan niin paljon yksinkertasempaa kun vois syödä ilman rajoituksia. :( Tuon allergian pelossa mä en nyt vaan jotenkin saa itestäni irti, että mentäs taas lääkärin pakeille..... :ashamed:

Täällä kans aikasin heräävä(t) lapsi, ja voin sanoo että millään nukkumaan käyntien myöhentämisillä, tai päikkäreiden pois jättämisellä, ei ole mitään vaikutusta siihen mihin aikaan aamulla herää! Ollaan siis kokeiltu vuosien kuluessa kaikenlaista (pimennysverhotkin), ja lapsi on aamuvirkku ja piste. Talvella nukkuu noin seitsemään pisimmillään ja kesällä herää ennen kuutta. Kyllä se uni sitten teininä viimestään maistuu! ;) Siihen asti se on vaan jotenkin siedettävä... Onneks mä itekin olen kohtuu aamuvirkku, mut kyllähän ne ennen kuutta herätyksen harmittaa, varsinkin nyt kun muutenkin yöunet jää tyngäksi. Eniten mua on harmittanu noissa aikasissa aamuissa se, että muu maailmaherää vasta siinä kymmeneltä... Kesälläkin me oltiin aina puistossa ennen yhdeksää, ja oltiin siis siihen mennessä oltu 3-3,5h hereillä, ja kun lähettiin kymmenen jälkeen kotiin ruuanlaittoon, ja päiväunille, niin muut vasta siinä vaiheessa kömpi pihalle. Ja ainakin täällä meiän kylällä, suurin osa kaupoista, kirjasto jne aukee vasta kymmeneltä, ja aamut oli aina ensin kauheeta venytystä, jos oli jotain asioita hoidettavana, ja sit kun kello löi kymmenen, kauheella höökillä kauppaan, että pääsi sitten taas syömään ja päiväunille. Kärsivällisyyttä siis, jos mikään muu ei auta!

Jaahans, ja täällä on sitten alettu puremaan :vampire: Mites muilla? Noi puremiset tulee suutuspäissä tai mustasukkaisuuksissa. Esimerkiks jos isoveli on mulla sylissä, luen sille kirjaa tai muuta, niin tyttö tulee ja ihan surutta puree! Sama juttu jos suuttuu jostain, veli ottaa vaikka lelun, niin hampaista vaan! :O

Mut tuo kello on taas ihan tuhottoman paljon... Palaillaan!
 
Pähkämö
aanille ihottumakuvailua
Pojalla pahin kohta on nilkat, joiden iho on laajalta alueelta punainen, hyvin kuiva, halkeileva ja todella kutiseva. Raapii ihon itse naarmuille ja rikki.
Polvi- ja kyynärtaipeissa on selvärajaista, kirkkaanpunaista, paksua ihottumaa, joka erittää nestettä. Myöskin kutisee.
Selässä ja käsivarsissa on pieniä haaleanpunaisia ihottumalaikkuja; kuivia ja hilseileviä karheita kohtia. Eivät taida juurikaan kutista, näitä poika ei yritä raapia.
Lisäksi posket ovat aina punaiset, karheat ja kuivat. Poskien rasvaus kirveltää, ainoastaan bepanthenia voi käyttää ilman kauhuhuutoa : /

Meillekin tuli kutsu hammaslääkärille - tänään mennään näytille =)
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
aani, tuo teidän tytön ihottuma kuulostaa ihan märkäruvelta? Ei ainakaan allergiselta ihottumalta kuulosta, vaikka en kyllä ole mikään asiantuntija ja kai lääkäri olisi tuon diagnosoinut...

Meillä pojalla on lievästi atooppista ihottumaa, mutta siis vain kuivaa ranteissa ja poskissa ja sääret on on ihan superkuivat ja polvissa välillä punaisempia läikkiä. Ihan perusvoiteella rasvaillaan eikä poika raavi itseään.

Meillä todettiin kolmas korvatulehdus sunnuntaina ja just kun päästiin eroon maidon aiheuttamasta jatkuvasta kakkaamisesta, nyt on sitten ollut ripulia antibiootista koko alkuviikko :( Mälsää, mutta on poika taas enemmän oma itsensä, kun korviin ei satu. Oireita ei taaskaan ollut, muuta kuin levottomia öitä ja kiljumista ruokapöydässä.

Meillä herättäisiin varmaan kanssa tosi aikaisin, jos en enää imettäisi... Nyt otan pojan viereen n. klo 5 ja tissillä sitten nukkuu uudestaan, tänäänkin klo 8.30 asti. Itsellä tuo on torkkumista, mutta kuitenkin lepoa. Muuten poika herää ennen tuota kello viittä 2-3 kertaa eli ei unilla juhlita täälläkään. Huoh. Ehkä muutaman vuoden päästä?
 

Yhteistyössä