Helmivauvat 2010

Heippa taasen kaikille...
Me käytiin viime perjantaina 1vuotis neuvolassa ja mitat 11.290g ja 79.2cm..
Poika siis taitaa pituuskasvussa isäänsä tulla... :)

Enpä ole muistanut informoida että minä oon helmikuun alusta aloittanut työt ja poika aloittaa ensi viikolla hoidossa...tähän mennessä ollu hoidossa millon missäkin :D
Teen 80h/kk ja poika on hoidossa 15pv/kk... tällänen järjestely on kiva kun ei tarvii joka päivä mennä töihin eikä pojalla ole pitkiä hoitopäiviä..:cool:

Minkäslailla teidän "vauvelit" syö? meillä kun tuo ruoka ei tunnu pojalle maistuvan, vaikka saisi itse syödä.... :D mutta ei tuo vielä ole ainakaan ruennu kuihtumaan...
 
moiks,
me myös käyty 1-v neuvolassa vko sitte ja pituus oli täälläkin 79.2 mutta paino oli laskenut viime kerrasta hiukan! paino nyt 9840. pitää mennä sitten kerran ennen 1,5-v neuvolaa painon seurantaan. luulen et painon pudotus johtuu siitä et poika sairastanut viikon kestävän vatsataudin vuoden vaihteessa ja vähän ajan päästä viikon kestävän kuumetaudin+ ollut muutenki flunssassa pitkään. sitten kun on kasvanut pituutta kuitenkin, ja kakkaa paljon ;) niin ei oo jäänyt enää aineksia painon lisäykseen. ja on niin kova menemään.
meillä aamu- ja iltapuurot maistuu yleensä hyvin, muu ruoka vaihtelevasti. tuntuu ettei kovin mielellää syö enää piltti-ruokia, eli samaa ruokaa pääasiassa kun me. nyt on ihanaa kun voi antaa kaikkea. juusto on herkkua, leipääkin on oppinut syömään, jopa ruisleipää. juo maitoa tai piimää mukista itse. juomapuoli on hyvin hallussa mutta ihmettelen miten sais pojan syömään itse sormiruokaa. jos annan palasia suuhun noukittavaksi tai palan leipää yms. niin ei syö, vaan leikkii ruoalla ja murustelee sen sormissaan. palaset menee jos työnnän ne itse pojan suuhun. kavereiden samanikäiset lapset on syöny vaik kuin kauan itse kädestä, miten teillä muilla? muuten jos syötän lusikalla niin tykkää edelleen suht soseutetusta ruoasta.
 
Moi!!

1v. neuvola takana. Painoa 8190g (VIIMEIN ylittyi 8kg!!) ja pituutta 73,5cm, elikkäs tommonen riuku..
Ruoka on maistunut kyllä. Nyt ihan viime viikolla poika päätti olevansa "iso poika", ja soseutetut ruuat, kaupan tai omat, ei kelpaa. Omin käsin pitää kaikki syödä, keitosta lähtien. Lusikkaa ei osaa käyttää ollenkaan, mutta sormin menee hyvin. Itseasiassa vasta alettiin opetella ja oppi heti. Leipääkin pitää kädessään ja haukkaa paloja. Välillä täytyy rajoittaa kun tunkee vaan suuun lisää ja lisää... Nokkamukista juo hyvin, ottaa mukin pöydältä hörppää ja laittaa mukin takas (loppuaterialla voi mennä sit leikkimiseksi...).
Nyt sit saatiin eka korvatulehduskin ja sitämyöten eka antibioottikuuri. ei mitenkään paha, mutta poika ollut aika lyhytpinnainen... ja yskinyt reilun viikon.

Sunnuntaina synttärit!
 
Moikka!

Pitkästä aikaa on aikaa kirjoitella.

Me käytiin myös 1v-neuvolassa jossa mitat 10180g ja 72,5cm. Eli lyhyehkö ja pulleahko tapaus täällä. ;) Tyttö sanoi käynnin aikana viisi oikeaa sanaa ja terveydenhoitaja kehui kovasti että puhuu paljon.

Eilen tyttö myös oppi kävelemään! Pitkään tyttö on kävellyt niin, että pitää mun yhdestä sormesta kiinni ikään kuin henkisenä tukena, muttei ole uskaltanut päästää irti. Eilen sitten hoksasi jutun ja tänään on ottanut jo 16 askelta peräkkäin! Lyhyet matkat huonekalulta toiselle kävelee. Ja voi mikä riemu tytön naamalla on kun onnistuu. :)

Synttärit vietettiin viime lauantaina, juhlissa oli 30 ihmistä ja tuli paljon kaikkea tarpeellista lahjojen muodossa ja oli tosi mukavaa. Voileipäkakku oli tytön herkkua, taisi vetää sitä mahan täydeltä kun täytekakku ei enää kauheasti uponnutkaan. Ollaan siirrytty ihan samaan ruokaan koko perhe ja kaikki ruoka uppoaa.

Tuosta ruokailusta piti kysyä sen verran, että paljonko teidän lapset syö puuroa? Meidän tyttö syö aamuin illoin puuron, jossa 1,5-2dl hiutaleita, liki 3dl maitoa ja puoli purkkia luumusosetta. Ja siis koko annos menee. Terveydenhoitaja näytti kauhistuneelta kun kerroin tämän annoksen koon ja muutenkin tyttö syö ihan hevosen annoksia. Vaan eipä tän ikäisen ruokamääriä voi vielä mitenkään rajoittaa ja paino tasaantuu sitten aikanaan.

Hei pitäiskö meidän siirtyä tonne taaperopuolelle kun täällä on jo tän vuoden helmivauvat?

Mutta hyvin täällä menee, kauheasti tapahtuu kehitystä koko ajan. Kovat pakkaset on olleet siitä ikäviä, ettei olla juuri päästy ulos mutta tänään käytiin 2h kävelylenkillä ja tekipä hyvää saada itsekin oikein kunnolla raitista ilmaa.
 
Siis ei oo tosi! Kesken kirjoittamisen teksti vaan hävis!?!?? Noh, uusinta...

Moikat siis täältäkin pitkästä aikaa! Olen vähän laiskasti käyny täällä viime aikoina. Tuntuu että tilanteet tulee ja menee niin tiuhaan tahtiin, että en ole jaksanut käydä päivittämässä, et nyt nukutaan hyvin, eikun eipäs nukutakkaan, ei oikein ruoka ole maistunut, nyt maistuu taas, taitaa olla flunssa tai hampaita tai jotain tulossa, ei sittenkään, kylläpäs sittenkin. Vähän tuollasta tämä on ollu viime viikkoina.

Tyttö tosiaan nukkui yhden kokonaisen viikon yöt läpeensä, ja nyt taas heräilee. En tiedä miksi. Olen jo täysin asennoitunut siihen että hän vaan on huono uninen ja herkkä uninen, on ehkä aina? Sen takia nautitaan niistä kokonaan nukutuista öistä ja kerätään voimia seuraavaan huonompaan jaksoon.

Yksi asia kumminkin on ja pysyy: aikaiset aamut! :D Sitä peruja tyttö nukkuu edelleenkin kahdet päiväunet, enkä tunne erityistä tarvetta noista aamutorkuista päästäkään eroon. Kyllähän se vähän hankaloittaa menemisiä, vaatii tarkkaa aikatauluttamista, mutta kerhopäivinä 2krt viikossa ne aamutirsat jää väliin, ja suht hyvin tyttö jaksaa olla varsinaisille päiväunille. Kotona menis itkuks ja kiukuks, mutta tuollasen extratoiminnan voimin tyttö jaksaa valvoa.

Ihottumassakin taas parempi jakso menossa. :)

Täällä kans tyttö syö samaa mitä me muutkin ja hyvällä ruokahalulla! Ruuan olen antanut jo useamman kuukauden palasina, joita sitten tyttö pistelee sekä lusikalla että kädellä, yleensä molemmilla yhtä aikaa.

Onnittelut kaikille vuoden täyttäneille ja kävelemään lähteneille! :):)

Se on muuten hurjaa kuinka se pienen lapsen maailma avartuu kävelemään oppimisen myötä! Tuntuu että sen jälkeen niitä uusia taitoja ja kehitystä vasta alkaakin tulla, ja mikään ei ole rajana -paitsi äit ja EI. ;)

Meillä tyttö on kävellyt reilut pari kuukautta, ja nyt jo juoksee (sellasella vauvatyylillä, näyttää ehkä enemmän pikakävelyltä), kävelee takaperin ja kovasti yrittää hyppiä, jalat vaan ei irtoa maasta. :LOL: Tykkää hirveästi olla äitille apuna, ihan lempipuuhaa on kun saa tyhjentää kauppakassit ja ojentaa ostokset mulle kaappiin laitettavaks, ymmärtää vie, tuo, anna, ota- käskyjä/pyyntöjä kun esine, paikka ja henkilö vaan on tuttu. Kovasti touhuaa muutenkinkin ja ihan koko ajan! Kaiken ja kaikkien matkaminen on tosi pop! Ihan oikeita sanoja ei vielä tule.

Mites te äidit itse jakselette?
Muistelen että tosi monella oli vähän väsymystä ja apeutta ilmassa kun viimeks aiheesta keskusteltiin.

Vaikka meillä edelleen nukutaan vähän heikohkosti, niin oma olo on vaan jotenkin super hyvä. =) Sen täytyy olla vaan tää lisääntyny valon määrä, en mitään muuta syytä keksi. On taas intoa vaikka mihin eikä etes nää kovat pakkaset ole saanu lannistumaan. Vähän tietysti harmittaa että ulkoilut on jääny ihan minimiin, mut mä kaihoten muistelen näitä kelejä sitten ens kesän tappavan läkähdyttävillä helteillä. Mutta siitäkin huolimatta: kyllä tää nyt sais jo riittää!!!!!! Kevät tänne, kiitos! ;):LOL:

Sitäpä tuossa itekin tuumailin, että kukapas ottas vastuulleen siirtää meiät taaperopuolelle, vaapaaehtosia?

Mukavaa viikonloppua :wave: Täällä vähän remontintynkää tiedossa.
 
Hei vaan kaikille!

Meillä 1-vuotisneuvolassa vielä edessä, kun ollaan sitä jouduttu pari kertaa siirtämään sairastelujen vuoksi. Pojalla oli kuukauden sisällä kurkunpääntulehdus, nuhakuume ja sitten tuli korvatulehdus. 1-vuotiskuvassa käytiin eilen, saa nähdä millaisia otoksia tulee! :)

Poika syö melko hyvin. Välillä oli puurolakko, mutta sekin kelpaa taas. Tosi ison annoksen ikuisuusteillä tyttö syö puuroa! :) Mä laitan ½dl hiutaleita ja desin maitoa, pari rkl hedelmäsosetta ja pienen lorauksen maitoa valmiiseen puuroon. Siitäkin tulee aika iso annos. Illalla poika vetäisee sen kokonaan, aamulla yleensä jää vähän. Muuten poika syö aika paljon samoja ruokia kuin me, välillä kaupan purkkiruokiakin. Aika sihtikurkku on edelleen, varsinkin lihanpalat sylkee monesti pois suusta. Jos saa itse syödä käsin, menee melkein mikä vaan.

Poika on myös oppinut kävelemään ilman tukea. Konttimalla menee edelleen, jos jonnekin pitää päästä nopeasti, mutta päivä päivältä kävelee enemmän. Joka paikkaan pitää myös kiipeillä! :)

Poika nukkuu välillä vaan yhdet päikkärit, kun ollaan pitkitetty unille menoa klo.11sta. Melko hyvin sinne asti jaksaa, vaikka heräilee joka aamu kuuden (tai viiden) aikaan. Jos herää oikein aikaisin päikkäreiltä, ottaa 15-20min pikkutirsat alkuillasta. Nyt vaan ollut taas tosi levottomia öitä, lieneekö 2 uutta hammasta siihen syynä.

Joo taaperopuolelle ois varmaan aika siirtyä, kun kaikki alkaa täyttää vuoden! :)
 

Yhteistyössä