Helsinkiläisten käyttämät sanat tai sanonnat, joita inhoat?

Viestiketju alueella 'Mitäs nyt? Aihe vapaa' , aloittaja Akaatti, 20.11.2011.

1. Akaatti

Akaatti Aktiivinen jäsen

Rekisteröitynyt:
    18.03.2011
    Saadut tykkäykset:
    7
    Minulle tuli ainakin nämä mieleen:
    stadi
    dösa
    spora
    sikamagee/sikahalpa/sikahyvä
    espa
    venata

2. "vieras"

"vieras" Vieras

Lappi, kun eivät tiedä mitä se tarkoittaa.

• Tykkään Tykkään x 1
    • List
  3. "what"

"what" Vieras

Helsinkiläiset voivat varmasti käyttää kaikki noita sanoja, mutta stadilaiset eivät niistä kaikkia käyttäisi.

4. "vieras"

"vieras" Vieras

Toi sika-sanojen viljely ei kyllä kuullosta yhtään stadilaiselta.

5. Katherine Wheel

Katherine Wheel Aktiivinen jäsen

Rekisteröitynyt:
    27.01.2005
    Saadut tykkäykset:
    0
    No mä käytän noista sanoja dösä ja Espa.

6. "vieras"

"vieras" Vieras

Mua ei niinkään ärsytä sanat vaan taivutusmuodot. Esim. verbeistä "mun täytyy siivoo" on ihan kamalaa, kun normaali ihminen sanoo "mun täytyy siivota".

Tää ei oo ihan pelkkä helsinkiläisten juttu, mutta ärsyttää myös kun joku sanoo että "ruoka maistuu hyvälle", kun itse sanon "hyvältä". Tuota tekevät siis muutkin, mutta helsinkiläiset ehkä keskivertoa enemmän (ja kieliopillisesti molemmat on oikein).

7. Mep

Mep Vieras

Miks noita pitäisi inhota? Enkä asu Hgissä, enää.

Itseä huvittaa enemmän "linjuri" tai "linkku". Bussi sopii mun suuhun paremmin.

8. hmph

hmph Vieras

Mä luulen, että tää on joku helsinkiläinen juttu. Kuuntelen työmatkoilla radio Aaltoa, ja siellä on joku naikkonen joka kutsuu ihan jokaikistä bändiä PUMPUKSI. Siis uaaaah! Mikä hemmetin pumppu?! Se on bändi tai yhtye, ei mikään PUMPPU.

:headwall:

Oksettaa.

9. "..."

"..." Vieras

Mikäpä siinä on, että meitä helsinkiläisiä ja meidän "murretta" saa aina joukolla pilkata ja arvostella? Se on jotenkin kaikkien Suomen muiden murrealueiden perusoikeus. Sen sijaan annas olla, jos tämmöisen ketjun joku helsinkiläinen pistäisi pystyyn jostain muusta paikkakunnasta...

T. Helsinkiläinen, joka ei arvostele kenenkään puhetyyliä

• Tykkään Tykkään x 1
    • List
  10. "vieras"

"vieras" Vieras

Ja varsinkin kun "bussi" ja "linja-auto" tarkottaa mulle eri asioita - niillä on kätevä erottaa kaupungin oma bussiliikenne ja pitkän matkan linja-autot.

11. Ken guru

Ken guru Vieras

Mässy.

Muuta ärsyttävää en nyt keksi. Ehkä salee...

• Tykkään Tykkään x 1
    • List
  12. Katherine Wheel

Katherine Wheel Aktiivinen jäsen

Rekisteröitynyt:
    27.01.2005
    Saadut tykkäykset:
    0
    [QUOTE="...";25068071]Mikäpä siinä on, että meitä helsinkiläisiä ja meidän "murretta" saa aina joukolla pilkata ja arvostella? Se on jotenkin kaikkien Suomen muiden murrealueiden perusoikeus. Sen sijaan annas olla, jos tämmöisen ketjun joku helsinkiläinen pistäisi pystyyn jostain muusta paikkakunnasta...

T. Helsinkiläinen, joka ei arvostele kenenkään puhetyyliä[/QUOTE]

Tää on kyllä totta :D Tosin ei mua häiritse, antaa mennä vaan.

13. "..."

"..." Vieras

Pumppu ei ole mikään helsinkiläinen sana vaan 50-luvun ilmaisu bändille.

14. stadilainen:)

stadilainen:) Vieras

Bamlaaks slangii, tsennaaks Stadii?

• Tykkään Tykkään x 2
    • List
  15. Stadilainen:)

Stadilainen:) Vieras

Vain pahimmat juntit käyttävät linjuria ja linkkua puhumattkaan onnikasta.:D

• Tykkään Tykkään x 1
    • List
  16. Stadilainen:)

Stadilainen:) Vieras

Taidat olla kaurahattu ja rehupuntti.:D

17. Ken guru

Ken guru Vieras

No pöh. Eri paikoissa eri tavalla. Ei se tee kenestäkään junttia ettei ole stadista.

• Tykkään Tykkään x 1
    • List
  18. "auts"

"auts" Vieras

Ei siis todellakaan stadilainen sana... :-/ vaan jostain syvältä...

19. Bonaire

Bonaire Aktiivinen jäsen

Rekisteröitynyt:
    07.10.2006
    Saadut tykkäykset:
    0
    miten jonkun murretta voi vihata tai inhota?aika köyhää ois suomen kielikin,jos ei murteita sais käyttää vaan kaikki puhuis kirjakieltä..

• Tykkään Tykkään x 4
    • List
  20. "Katinka"

"Katinka" Vieras

Helsinkiin ja helsinkiläisiin kohdistuu paljon kateutta. Niinkuin kaikkiin pääkaupunkeihin tai muuten merkittäviin keskuksiin. Ruotsissa on Tukholma-negaa melkein kaikkialla muualla, USA:ssa puhutaan pahansuovasti vaikkapa New Yorkista, Washingtonista ja LA:sta. Tyypillinen ilmiö.

Noi slangisanat ärsyttää usein siksikin, että ne leviää nuorten kieleen ympäri Suomea. Moni nuorten uusiosana on ensin otettu käyttöön Helsingissä.

Helsingissä, niinkuin kaikissa muissakin maailman keskuksissa, asuu tietysti kaikenlaista porukkaa. Mutta kyllähän siitä koulutetuimmasta ja fiksuimmasta jengistä ihan luonnollisistakin syistä on suurempi osa asettunut sinne.

nimim. maalaistyttö joka asui Helsingissä 12 vuotta.

21. "..."

"..." Vieras

No salee ei salee ole helsinkiläinen sana! :D
    Mässykin vieras. Ehkä teinien suusta?

22. "vieras"

"vieras" Vieras

[QUOTE="...";25068071]Mikäpä siinä on, että meitä helsinkiläisiä ja meidän "murretta" saa aina joukolla pilkata ja arvostella? Se on jotenkin kaikkien Suomen muiden murrealueiden perusoikeus. Sen sijaan annas olla, jos tämmöisen ketjun joku helsinkiläinen pistäisi pystyyn jostain muusta paikkakunnasta...

T. Helsinkiläinen, joka ei arvostele kenenkään puhetyyliä[/QUOTE]

No mä mietin tätä ihan samaa... En mä naureskele ja arvostele jos joku puhuu murretta, mutta jos ite sortuu stadin slangin sanoihin, jotka on ihan normi arkikäytössä niin tosi helposti ollaan arvostelemassa.

T. maalaistunut ex-stadilainen

23. Ken guru

Ken guru Vieras

[QUOTE="auts";25068119]Ei siis todellakaan stadilainen sana... :-/ vaan jostain syvältä...[/QUOTE]

O.K.

24. "..."

"..." Vieras

Tässä tämä logiikka just heittää. Kuitenkin se aina tekee ihmisestä jotenkin kalsan ja ikävän, jos helsingin "murretta" puhuu. Huomaatkos itse viestisi paradoksin? :)

25. "hmm"

"hmm" Vieras

En oo ikinä hensingissä asunut.. Asun noin 50km helsingistä ja asunu täällä koko ikäni ja käytän kaikkia noita sanoja joita sanotte helsinkiläisten sanoiks...

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri