Helsinkiläisten käyttämät sanat tai sanonnat, joita inhoat?

[QUOTE="Katinka";25068127]Helsinkiin ja helsinkiläisiin kohdistuu paljon kateutta. Niinkuin kaikkiin pääkaupunkeihin tai muuten merkittäviin keskuksiin. Ruotsissa on Tukholma-negaa melkein kaikkialla muualla, USA:ssa puhutaan pahansuovasti vaikkapa New Yorkista, Washingtonista ja LA:sta. Tyypillinen ilmiö.

Noi slangisanat ärsyttää usein siksikin, että ne leviää nuorten kieleen ympäri Suomea. Moni nuorten uusiosana on ensin otettu käyttöön Helsingissä.

Helsingissä, niinkuin kaikissa muissakin maailman keskuksissa, asuu tietysti kaikenlaista porukkaa. Mutta kyllähän siitä koulutetuimmasta ja fiksuimmasta jengistä ihan luonnollisistakin syistä on suurempi osa asettunut sinne.

nimim. maalaistyttö joka asui Helsingissä 12 vuotta.[/QUOTE]

Minä en ainakaan ole kateellinen helsinkiläisille. Mielestäni omituista on se jos helsinkiläiset kuvittelevat, että heidän kaupunkinsa olisi niin suuri tai ihmeellinen, että siitä pitäisi tuntea kateutta.
 
[QUOTE="vieras";25068171]Spora
Skatta
Fatta
E
Pyysat

Olen asunnu Hki.ssä mutta en enää silti käytän edelleen sanoja :
Ine
Hima
Stoge
Steissi
Espa
Dösä

:)[/QUOTE]

Kamalan rumia nuo mainitsemasi sanat. =) Mitä tarkoittaa E, Pyysat, Ine ja Stoge? Muiden merkityksen tunnistinkin.
 
Minä en ainakaan ole kateellinen helsinkiläisille. Mielestäni omituista on se jos helsinkiläiset kuvittelevat, että heidän kaupunkinsa olisi niin suuri tai ihmeellinen, että siitä pitäisi tuntea kateutta.
Mä en tunne yhtäkään helsinkiläistä, joka näin kuvittelisi. Kyllä se niin menee, että muualla asuvat kuvittelee meidän niin kuvittelevan :D
 
  • Tykkää
Reactions: Sandrine ja Hiikka
Ken guru
[QUOTE="...";25068152]Tässä tämä logiikka just heittää. Kuitenkin se aina tekee ihmisestä jotenkin kalsan ja ikävän, jos helsingin "murretta" puhuu. Huomaatkos itse viestisi paradoksin? :)[/QUOTE]

Ei mua häiritse stadin slangi. On mieskin viidennen sukupolven paljasjalkainen stadilainen, mutta puheesta sitä ei juuri kyllä huomaa. Isänsä puhuu enemmän stadin slangia. Yritin vaan vastata ap:n kysymykseen, ja keksimällä keksin mikä mun mielestä vois olla ärsyttävä. Eikä tullut muuta mieleen kun mainitsemani, eivätkä edes tosiaan ole slangia.
 
--
följy = seura, mukana olo
hoksata = huomata
häntyyki = pyyhe
kahveli = haarukka
kartano = piha
kietku = ruuantähde, erit. liha
kläppi = lapsi
knapsu = naisellinen mies
källi = hassu (tarkoittaa myös ulostetta)
mie = minä
pranttu = kasvimaa
saaloa = läähättää
saikata = värkätä
sie = sinä
tyär = tytär
vuoma = laaja suoalue. Nuo on sanoja joita hesalaiset viljelee ärsyttävän paljon.
 
"Katinka"
Mä en tunne yhtäkään helsinkiläistä, joka näin kuvittelisi. Kyllä se niin menee, että muualla asuvat kuvittelee meidän niin kuvittelevan :D
Sen 12 vuotta kun Helsingissä asuin, ihanaisessa Töölössä, niin varsinkaan paljasjalkaiset stadilaiset eivät paljoa pohtineet maaseudun juttuja. Ja fiksummat ihmiset puhuivat kyllä niin esim. työtilanteissa, että ei siellä noita slangisanoja paljoa viljelty.

Mutta autappa armias kun mä muutin pieneen kaupunkiin Helsingistä. Vaikka en siis ole edes Helsingistä kotoisin, niin aina siitä piti alkaa vääntämään jotain. Helsinki-sitä, Helsinki-tätä, yleensä negatiivista. Oli ihan pakko sanoa sen verran vastaan, että oli tosi hienoa asua ne 12 vuotta siellä.

Työn perässä muutin pois, mutta kyllä sitä välillä haikailee takasin. Toki lasten kanssa on halvempaa ja helpompaa asustella pikkukaupungissa.
 
"..."
On olemassa stadilaisia, jotka ovat sitten jo useamman sukupolven kasvaneet no, Stadissa.

Sitten on näitä hesalaisia, jotka haluaisivat olla stadilaisia, mutta eivät sitä koskaan voi olla.

Ja on helsinkiläisiä, jotka hyväksyvät asiat sellaisina kuin ne ovat. He ovat mistä ovat. Imevät sanontoja täältä ja käyttävät sanontoja, joita ovat muualla oppineet.

Hesalaiset ovat se ongelma, kun he haluaisivat olla stadilaisia, mutta eivät voi sellaisiksi muuttua. Toki murteet ja sanonnat kulkevat, mutta mielestäni arvokkainta on se, että on ylpeä lähtökohdiin. Ei se, että yrittää olla jotain muuta tai imeä sanoja ja sanontoja, jotka eivät sovi omaan "arvomaailmaan tai -pohjaan".

Me kaikki olemme jostain lähtöisin, ja on oikein olla siitä ylpeä. Ei ole oikein kisata lähtökodista eikä ole oikein yrittää olla muuta kuin on.

Olen itse kurvista lähtöisin. Se antaa minulle monin tavoin kurjat lähtökohdat, mutta olen niistä "ponnistanut eteenpäin". Olen kuitenkin ensisijaisesti suomalainen, sitten vasta stadilainen...
 
"..."
följy = seura, mukana olo
hoksata = huomata
häntyyki = pyyhe
kahveli = haarukka
kartano = piha
kietku = ruuantähde, erit. liha
kläppi = lapsi
knapsu = naisellinen mies
källi = hassu (tarkoittaa myös ulostetta)
mie = minä
pranttu = kasvimaa
saaloa = läähättää
saikata = värkätä
sie = sinä
tyär = tytär
vuoma = laaja suoalue. Nuo on sanoja joita hesalaiset viljelee ärsyttävän paljon.
No HUH! Hesalaiset ehkä todellakin, mutta eivät stadilaiset. :)
 
"Tiina"
Sairaan sitä ja tätä, tosin sitä käytetään muuallakin kuin Hki. Kiinteistönvälittäjä Kaisa -ohjelmassa tytär käyttää tuota äitini on saiRRRaan sitä ja saiRRRRaan tätä ja se särähtää niin korvaan, että voi oksennus.
 
  • Tykkää
Reactions: Akaatti
"vieras"
Onko aloittajalla jotain muita murteita kohtaan negatiivisia tuntemuksia? esim. itse henkilökohtaisesti inhoan kaikkia junttimurteita mutta pk-seudun puhetyyli tuntuu kotoisalta.
 
"Katinka"
Voisiko olla myös niin, että osa Helsinkiin muualta muuttaneista kuvittelee olevansa parempia ja hienompia ihmisiä, kun asuvat nykyään ihan Helsingissä asti?
Kyllä tuota ilmiöitä joillekkin tulee. Ja se osaltaan vaikuttaa negatiivisiin mielikuviin. Toisaalta kun joku ihminen muuttaa sieltä maalta Helsinkiin, on monella jo asenne siinä vaiheessa se, että "se on niin stadilainen" tms...

Itse en ole koskaan vääntänyt erityisen leveää oman alueeni murretta. Joskin kyllä kaikki helsinkiläiset tunnisti, että mä oon muualta ja suunnankin arvasivat. Kun sitten menin takaisin syntymäpaikkakunnalleni, niin aika moni kommentoi, että puhun kauhean "hesalaisesti". Niin... olin oppinut yliopistopiireissä puhumaan yleissuomea, joten se miellettiin sitten hienosteluksi.
 
[QUOTE="vieras";25068254]Onko aloittajalla jotain muita murteita kohtaan negatiivisia tuntemuksia? esim. itse henkilökohtaisesti inhoan kaikkia junttimurteita mutta pk-seudun puhetyyli tuntuu kotoisalta.[/QUOTE]

Useimmat muut murteet ovat mielestäni kauniimpia, esimerkiksi Pohjanmaan, Kuopion tai Karjalan murre. Niistä pidän eniten. Helsinkiläisten murretta hirveämpää on tosin useimpien suomenruotsalaisten sekoituskieli, jossa puhutaan "min kännykkä är här i laukkun", "Vi ska gå till lentokenttän". "Har ni min pusero?".
 
Stadilainen:)
följy = seura, mukana olo
hoksata = huomata
häntyyki = pyyhe
kahveli = haarukka
kartano = piha
kietku = ruuantähde, erit. liha
kläppi = lapsi
knapsu = naisellinen mies
källi = hassu (tarkoittaa myös ulostetta)
mie = minä
pranttu = kasvimaa
saaloa = läähättää
saikata = värkätä
sie = sinä
tyär = tytär
vuoma = laaja suoalue. Nuo on sanoja joita hesalaiset viljelee ärsyttävän paljon.
Junttisanastoa.
 

Yhteistyössä