Helsinkiläisten käyttämät sanat tai sanonnat, joita inhoat?

vier
Ärsyttävät ihmiset ärsyttävät minua riippumatta siitä mitä (alue)murretta puhuvat. Myös yleiskieltä puhuvat ja ulkomaita puhuvat ärsyttävät mikäli ovat ärsyttäviä.

Tuosta aidon slangin olemassaolosta tai olemattomuudesta sen verran, että kielentutkijoiden mielipide on että mitään suomen aluemurteita ei enää ole olemassa ns puhtaina. Maan sisäinen muutto, lisääntyneet kielikontaktit muun maailman kanssa, tiedonvälityksen lisääntyminen jne ovat sekoittaneet murteet.

Eikä se ole hyvä tai paha asia vaan elävän kielen kehitykseen kuuluva normaali ilmiö.
 
...,...
[QUOTE="vieras";25073260]Pääkaupunkiseudullahan sitä lyhennelläänkin.

"Heitin läpäl(lä), et siel(lä) puistos(sa) mis(sä) mä olin, joku huus(i) mul(le) et(tä)......


Ja se suhiseva ässssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssä

Voi helevetti minkä kuulosta se on.

Muutenkin se slangi vaan kuulostaa mun korviin nii saatanan rumalta ja teennäiseltä, yhdistettynä vielä siihen niin ah.. ihanaan Helsinkiläisten olemukseen. Lähinnä käytös ja välinpitämättömyys muita kohtaan kummastuttaa. Monesti siellä käyneenä mietin, että onko nämä ihmiset jumalauta tosissaan. Makuja on monenlaisia..[/QUOTE]

Näin puhuvat ja toimivat hesalaiset eivät stadilaiset, ja siitä stadin slangista tämä ketju lähti liikkeelle. Hesalaiset voivat puhua ja toimia, kuten "esität". Ei sotketa puuroja ja vellejä sekaisin.
 
Beep
Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri;25075676:
Bussipysäkki ei ole mikään dosari, vaan se on dösis, tai dösäpysäkki.
No ei tod. Missasin et noinkin luki. :D

Te jotain "maalaismurretta" ikänne puhuneet ette tajua kuinka se on ihan sama kun tänne on syntynyt ja jo ala-asteen opettaja puhui stadin slangia, joten sitä on lapsesta saakka kuullut. Täten se on aivan normaalia. Se ihan aito stadin slangi on muuttunut ajan saatossa ihan hirveästi, tilalle tullut muita väännöksiä ja versioita, slangi muuttunut enemmän yleiskielen kaltaiseksi. Lukion jälkeen moni tuntemani vähensi slangin puhumista, sillä se kuulostaa kai rahvaalta tjsp. Mä en olekaan mikään hienoperse ja voin puhua omaa murrettani jos huvittaa.
 
täällä toinen
Kun vertaa vaikka Oulun/Raahen tai yleensäkkin pohjos-pohjanmaan murteita tähän stadin slangin, niin toinen on rentoa, kivan kuuloista ja tulee ihmisillä luonnostaan ja toinen on jotenkin todella teennäisen kuuloista ja yliyrittämistä.

Jokainen voi ihan itse päätellä kumpi on kumpi.
Mä en oo kans ikinä tykänny noista pohjalaisista murteista. Ihan karseen kuulosta kun joku puhuu "leviää". :x Täällä palstallakin jätän lukematta sen yhen nimimerkin jutut just siksi.
 
IhanaValo
En hirveesti helsingin murteesta tiiä, kun en oo täältä junttilasta sinne asti montaakaan kertaa päässyt
Se ärsyttää, kun tätä meijän murretta mollataan..vaikka jollain tavalla sekin saa vaan ylpeemmäks siitä, täähän se on se rakkain murre mitä ite puhuu..ei miun kieli viäntyis mihinkään ihme slangeihin :)
 
Beep
En hirveesti helsingin murteesta tiiä, kun en oo täältä junttilasta sinne asti montaakaan kertaa päässyt
Se ärsyttää, kun tätä meijän murretta mollataan..vaikka jollain tavalla sekin saa vaan ylpeemmäks siitä, täähän se on se rakkain murre mitä ite puhuu..ei miun kieli viäntyis mihinkään ihme slangeihin :)
Mä en mollaa murteita, musta se on vaan hauskaa et on erilaisia tapoja puhua suomen kieltä. Sama homma esim. Englannissa, kiva et sielläkin puhutaan eri tavalla eri paikoissa.
 

Yhteistyössä