Hemiplegia

  • Viestiketjun aloittaja Huolestunut
  • Ensimmäinen viesti
Huolestunut
ELi kohta 2v.tytöllämme on hemiplegia,toisenpuolen jäykkähalvaus!
Haluaisin vain kysellä onko muita joilla samaa sairastava lapsi?
Olisi kiva vaihdella kuulumisia?
 
kävimme 3kk vanhan poikani kanssa eilen sairaalassa lääkärin ja fysioterapeutin luona.He havaitsivat lievää toispuoleisuutta.tätä nimitystä he käyttivät.Aloitamme fysioterpian ja aivojen uä otetaan jossain vaiheessa.5 pvä:n iässä uä ssä ei ollut mitään poikkeavaa.Minulle ei sen kummemmin selitetty asiaa.Yöllä surffasin netissä ja löysin hemiplegiasta tietoa.Oikeanpuoleinen käsi tulee hieman jäljessä toimiessa,mutta muuten hän "säheltää" kummallakin kädellä,oikea käsi jää myös helpommin nyrkkiin esim ylös maatessa..onko tämä hemiä?ja kuinkahan vakavaa??kuinka nuorena hemiä on todettu,miten edistytty??Poika jokeltaa kovasti ja on erittäin mielellään vatsallaan pitkiä aikoja, eli paljon hyvää pikku kullassamme =) olen hieman hämilläni...kirjoitelkaa..
 
Meidän 2v 8 kk tytöllä on hemiplegia spastica. Eli vasen puoli toimii huonommin ja ja on jäykkä. Tyttäremme piti molempia käsiä nyrkissä yli 5kk vanhaksi ja kipristi myös vasemman jalan varpaita. Hän kääntyi selältä mahalleen vain toiselta kyljeltä. Pääsimme fysioon vasta 9kk vanhana vaikka näytimme lasta fysioterapeutille jo viiden kk vanhana ja tietysti lääkäri katsoi hänet 8 kk. Meillä kyseinen vamma on kuitenkin erittäin lievä. Käymme tällä hetkellä fysiossa kerran viikossa ja nyt kesällä aloitimme myös toimintaterapian. Toimintaterapia on auttanut todella paljon ja vasen käsi on tullut mukaan leikkeihin hyvin. Samalla tasapaino on parantunut ja muutenkin liikkuminen.

Synnytyksessä oli lapsella hapenpuutetta, vettä keuhkoissa ja tulehdus, joten siitä on aiaheutunut kyseinen vamma. Magneettikuvauksessa todettiin nyt keväällä pieni vamma. Todennäköisesti käymme terapioissa 5 vuoden ikään tai koulun aloitus ikään saakka ja sitten jatkuu kontrollimuotoisena.

Meillä lapsen liikkuminen viivästyi ja hän oppi kävelemään 1 v 5 kk. Olemme opettaneet hänelle kaikki liikkeet ja toistettu niitä päivittäin kotona ja fysioterapiassa. Mitä aikaisemmin lapsi pääsee fysioterapiaan niin lliikumisen viivästymistä ei tule kovin paljoa. Siis jos vamma on lievä. Tällä hetkellä meidän tytöstä ei huomaa mitään erityistä. Olemme kyllä todella tyytyväisiä fysioon ja toimintaterapiaan, mutta tietytsti nekään eivät ihmeitä tee vaan suurin työ tehdään kotona ja tarhassa. Meidän onneksi tyttömme tarharyhmässä hoitajat ovat tehneet myös lapsemme kuntoutusta leikin ohessa. Joten hyvä tuuri on käynyt myös tarhan osalta.

Olen myös kiinnostunut miten muiden hemi ja spastica - lapsilla on liikkuminen edistynyt?? Spasticasta käytetään myös nimitystä ylijäykkyys
 
  • Tykkää
Reactions: Rakkaus poika
Hei, olen samalla tilanessa. Poika juuri saanut hemiplegia spastica vas. Hän on 1v 5kk. Hän kävelle ilman tuella.vas käsi on heikko ja ei käytä paljon. Hänellä on pt alkaa 1krt/vko. Miten sun tyttö on voinut. Miten tämä edennyt? Miten puhuuminen, kirjoittaminen? Olen shokissa tämä tilantestä. Halaun kulla.
Salina
 

Yhteistyössä