HEMIPLEGIA

Ajattelin tässä vaan hieman tiedustella onko kenenkään muun lapsella epäilty/todettu hemiplegiaa???

Mulla on 1v 4kk pieni poika ja hänellä on nyt epäilty lievää vasemman puoleista hemiplegiaa ja odottelemme tässä pääsyä Jorvin sairaalaan syksyn aikana aivokuvauksiin!

Haluaisin hieman vertaistukea ja lukea muiden kertomuksia myös.

Pojallani alkaa 1.9. fysioterapia 1-2krt. viikossa kotikäynteinä ja toivottavasti se auttaa. :)

Kiitos jos joku viitsii jotain kirjoitella.

:hug: kaikkien erityislasten vanhemmille ja voimia.
 
mallikas
Hei.
Itselläni on parivuotias lapsi jolla on hemiplegia. Hirveän vaikeaa kaikenkattavasti sanoa siitä mitään, koska ilmenemismuoto voi olla niin moninainen. Suomeksi sanottuna voisi sanoa, että lapsella on puoliero, eli esim käyttää pelkästään toista kättään, ei huomioi toista puolta kehossaan jne. ja se on yksilöllistä liittyykö siihen jokin liitännäissairaus esim epilepsia. Motorinen kehitys on hitaampaa kuin ikäisillä ja riippuu aivojen vaurioalueesta minkälaisia ilmenemismuotoja voi olla.Teillä varmaan on aika lievästä liikuntavammasta kyse, koska noinkin myöhään vasta alettu jotain epäillä ja fysio-ja toimintaterapialla saadaan "ihmeitä" aikaan .Yahoolla on oma keskustelupalsta hemilasten vanhemmille, jolla saa vertaistukea. Vammastaan huolimatta itse ainakin alkujärkytyksestäni selvittyäni olen kokenut, että hemi on vain yksi osa ihanaa lastani ja hän kasvaa ja kehittyy omaan tahtiinsa. Tämä on tietty vain minun pintaraapaisuni asiasta.
 
Hei!
Meillä tyttö 1v5kk kohta. Meillä on vasemman puolen hemi. Virallinen diagnoosi saatiin 10kk ikäisenä mutta epäilykset alkoivat 8kk ikäisenä. Meillä tyttö ei käyttänyt vasenta kättään lainkaan piti nurkissä rinnan päällä, nyt saatu terapiaa kohta 10kk neiti yrittää tarttu leluun, aukoo nyrkkiään ja nostaa kättään ylös eli terapiasta on ollut apua. Alkoi istumann ilman tukea 1v ikäisenä, vielä ryömii liikkuen tehnyt sitä 7kk ikäisestä nyt yrittää konttaus asentoon mutta vasempaan ei pysty täysin tukeutumaan. Tässä jotakin tietoa meidän tapauksesta. Alku sokista on selvitty ja neidin hymy =) pelastaa paljon kun tuntuu joskus toivottomalta kun kantamaankin joutuu paljon.
Kerro pojastanne minkäläisia merkkejä on ilmennyt.
 
Omat epäilykseni sen suhteen, ettei kaikki ole Aleksin kohdalla kunnossa alkoivat jo Aleksin ollessa n.6kk:n ikäinen... neuvolassa vaan hoitsu totesi, että poikani on vaan niin selvästi oikeakätinen, ettei vielä ymmärrä vasenta kättään käyttää kunnolla! :kieh:

Aleksi siis piti myös vasenta kättään nyrkissä kokoajan, ryömimään oppi n. 7kk ikäisenä ja konttaamaan kuukautta myöhemmin, mutta käsi pysyi edelleen nyrkissä!

8 kuukautis neuvolalääkärissä puhuin asiasta taas jälleen kerran, mutta Lääkäri oli ihan samaa mieltä hoitsun kanssa, että poika nyt vain on niin selvästi oikea kätinen! :kieh:

No Tietysti sitten ajattelin itsekkin, että hössötän turhaan ja ajattelin, että parempi tässä on nyt muuten keskittyä elämään ja antaa asian olla!

Aleksi alkoi kävelemään tukia pitkin n.11 kk:n ikäisenä, mutta käsi pysyi silti visusti nyrkissä...no 1-vuotis neuvolassa taas käytiin ja hoitaja totesi, että kyllä siinä kädessä taitaa jotain olla...MUTTA käski mua soittamaan omaan terkkariini omalle lääkärilleni ja varmistamaan asia vielä häneltä!!! Perkele, että pistää vihaksi ja neuvola saa vielä kuulla kunniansa, kun saan lisää vielä lääkärin lausuntoja ja voimia kerättyä!

Mun mielestä on neuvolalta erittäin vastuutonta toimintaa tommonen!!! :$

No soitin sitten omalle lääkärilleni JA HUOM hän on vieläpä ulkomaalainen ja totesi heti meidät nähtyään, että ei todellakaan ole kaikki pojalla käden suhteen kunnossa ja laittoi heti lähetteen sairaalalle lastenlääkärille!

Pari kuukautta odoteltiin lääkäriin pääsyä ja lääkäri laittoikin sitten heti rattaat pyörimään! :)

Nyt pikkumies on kävellyt ilman tukea n. kuukauden ajan ja hyvin menee, mutta vasen jalka tulee hieman perässä! Kotona tosin vaan kävelee ja mummin luona, mutta siis ei vielä ulkona tai vieraalla maaperällä!
Pohjalliset kenkiin mennään ensi maanantaina teetättämään ja 11.10. päästään Jorvin sairaalalle aivokuvauksiin! :)

Eikä tämä todellakaan kauhean helppoa ole, kun olen yksin poikani kanssa...vierellä ei ole sitä toista aikuista asioista puhumassa tai edes kuuntelemassa saatikka tukemassa! :|

Nyt Aleksilla alkoi tosiaan se fysioterapia ja pikkumies ottaa vasempaan käteen leluja, mutta vaihtaa heti oikeaan käteen ja käsi avautuu jo ja Aleksi ymmärtää jos kysyn missäs vasen käsi luuraa ja sitten pikkuinen on niin ihana, kun hymyilee ja nostaa vasenta kättään näyttääkseen, että täällähän se on! :heart: =)

Rankkaahan tämä on ja tulee olemaan, mutta kai sitä sisulla kaikesta selviää! =)
Välillä vaan tuntuu, että tän asian kanssa on niin yksin!

Onneksi lokakuussa meillä on neuvolalla Aleksilla 1,5-vuotis lääkärikäynti ja saan läväyttää lääkärin silmille kaikki dokumentit....kiinnostaa tosiaan, että mitähän lääkäri tuumaa! :kieh:

No samaisessa neuvolassa on ennenkin vähätelty kaikkea mahdollista, joten on neuvolalle ihan hyvä näpäytys!!!

Mutta näin siis meillä! Tulipas pitkästi tekstiä...kiva jos joku vaivautuu lukemaan!!! :)

:hug:
 
Hei Nasu1982!
Ja terveisiä sopeutumis leiriltä!
Onneksi olet saanut nyt asiat rullaamaan ja kun saat kaikki mustaa valkoisella annat sen palautteen neuvolalle ehdottomasti.
Meillä rattaa lähtivät tosi nopeasti pyörimään kun neuvolatäti epäili että kaikki ei ole kunnossa.
Aleksi on kuitenkin kehittynyt hyvin kun konttaa ja kävelee tutussa paikassa, mutta ymmärrän huolesi kun toinen käsi on henkoimpi on huoli varsinkin äidillä kova :hug:
Sinä vielä tarvitset enemmän voimia kun olet lapsesi kanssa keskenään eikä ole toista kennen kanssa voi pohtia asiaa.
Voimia ja kerrohan sitten lääkärin kuulumisia :hug:
 
Moi!

Meidän pojalla on oikean puolen hemiplegia. Todettu 6 kk:n iässä ja nyt poika on 1v. 8 kk vanha. Jos kiinnostaa, niin hemilapsille on oma keskustelupalsta, ehkä vähän hiljainen. On järjestetty myös yhteisiä vertaistukitapaamisia pääkaupunkiseudulla. Jos sinua kiinnostaa ja jos jaksat selailla viestejä taaksepäin, ehkä noin vuoden verran tällä palstalla, niin siellä on myös käyty tätä hemiplegia asiaa läpi. Siis keskustelut on käyty joskus viime syksynä.
 
Suosittelen kanssa sitä hemilasten vanhemmille tarkoitettua keskustelu palstaa kesä oli hiljainen mutta eiköhän se vähän syksyllä piristy. ;)
health.groups.yahoo.com/group/hemilapset/
Tossa se sivu sinne pitää vaan ensin kirjautua ja esittellä itsensä.
Suosittelen lukemaan niitä vanhoja viestejä sieltä itsekkin löysin samasta kaupungista toisen hemilapsi perheen vaikka olemme pienestä kaupungista.
 
:) Huih....aikoihin en oo täällä palstaillu joten en siis oo viestejäs nähnyt....sorry... :ashamed:
Juu magneettikuvauksessa käytiin ja tuloksetkin saatiin jo!
Aleksilla ei löytynyt luojan kiitos aivoista mitään muuta häikkää, kuin ns. hyytymäkohta joka selittää hemiplegian! :)
Huomenna on aika sairaalalle fysioterapeutille, joka antaa lausunnon ensi vuoden fysioterapia tarpeelle!

Ja 17.12.2007 olis aika lastenlääkärille sairaalalle ja siellä lääkäri taas tutkii ja pääsen näkemään ne aleksin aivokuvat!
Kuvien tuloksen sain vaan puhelimitse!

Hoitotuki hakemusta tässä pitäis päästä kelaan viemään ja saada asiat rullaamaan! :hug:
Tarkoitus olisi saada työpaikka ja saada Aleksi erityispäiväkotiin tossa helmi- , maaliskuussa...jospa se elämä alkais rullaamaan kunnolla pian! :)

Hmm... mä en oikeen tajuu tosta yahoon sivustosta mitään kun kaikki on englanniks...saaks sen sivuston jotenki suomeks tms....??? :LOL:

Kiitos jos viittit vastata ja kiitos muutenkin viesteistäs! :hug:

Terkuin: Sari Ja Aleksi
 
Heips!

Mukava kuulla teistä!
Tosta hemi sivusta mullekin ne oli yhtä "hepreaa" kun on huono kielipää mutta niitä ei valitettavasti saa suomeksi, mutta kun siinä on se tyhjä "aukko" mihin pitää kirjoittaa jotain tietoa niin sen voi kirjoittaa ihan suomeksi, muuta en osaa neuvoja kun en muista miten sinne kirjauduttiin ja siinä kun on sitten sellanen kirjan sotku niin se pitää kirjata siihen viereen uudestaan. Taitaa olla vähän sekavaa.
Mites teillä Aleksi liikkuu? Meillä Emppu menee vielä ryömien ja autettuna ottaa jo kävely askeleita.
onko teille esitetty että kannattaa ensivuonna hakea sopeutumisleireille? Mä suosittelen ehdottomasti sellaseen hakemista me oltiin tänä vuonna.
me oltiin tänään eka kertaa kokonaisella päivä käynillä neurologisella osatolla.
Teillä mangneetti kuvat miten sen nyt sanoisi antoi ns. hyviä uutisia ettei löytynyt mitään suurempaa vauriota. Meillä kun oli laaja-alainen kehityshäiriö mutta kukaan ei osaa sanoa mitä tulee sisällään pitämään onko se tuo hemi mutta siihen jo itsestään voi liittyä muitakin juttua aika näyttää.
Oletko neuvolaan ilmoittanut jo että sinua olisi kannattanut kuunella jo aikaisemmin?
Tällä erää tässä toivottavasti onnistut kirjautumaan sinne hemi sivuille niin siellä on mukavempaa vaihtaa ajatuksia ja tietysti yv:tä voitais laittaa ja siellä vaihtaa sähköpostiosoitteita.
Mukavaa Joulun odotusta teille! :hug:
 
Satuin tämän löytämään googlesta, aihe on itselleni varsin läheinen, sillä minulla on todettu Hemiplegia, kun olin vauva. Nyt olen 17-vuotias nuori opiskelija ja no tapaukseni on niin lievä ettei se sen kummemmin minun elämääni ole haitannut, uravalinta on tietysti vaikeutunut, kun ei saa olla seisomatyötä, ei kahta kättä vaativaa, ns. fyysistä työtä. Ainoana asiana, mikä minua häiritsee on tietyt arjen tilanteet ja kun olen teini-ikäinen niin mietin aina mitä muuta minusta ajattelee, mutta täytyy sanoa että olen niin onnellisessa asemassa, että olen löytänyt mitä ymmärtäväisempiä ihmisiä ympärilleni, sillä loppujen lopuksi olen kuin muut, en vain pysty käyttämään toista kättäni niin hyvin kuin joku ns "terve", mutta jos ei itseään häiritse niin ei se muitakaan häiritse..
 

Yhteistyössä