henkilökohtaisen avustajan palkka?

  • Viestiketjun aloittaja työstä haaveileva
  • Ensimmäinen viesti
työstä haaveileva
Onko kellään kokemusta hommasta, entä mikä oli palkka? Palkkaa tietty vaikuttaa moni asia, itse olen löytänyt 6,41-9,38 euroa/tunti. Löysin vaan ilmoituksen, jossa etsittiin henkilökohtaista avustajaa ja siinä oli palkka sopimuksen mukaan. Huomenna ajattelin asiasta soitella ja jos pitää joku palkkatoive heittää, ni mitä kannattais heittää, ettei vaan tule heti pois raakatuksi turhan suurella pyynnillä tai sit vaihtoehtoisesti suostu hommaan ihan rupupalkalla.
 
Tuutti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Palkkatoive on sinällään turha, koska avustajan palkan maksaa kunta ja palkka on täysin kunnan linjasta kiinni. Eri kunnissa on eroja.
Kyllä siis nimenomaan näin ja noin 8 e/h kantimissa liksa pyörii.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Palkkatoive on sinällään turha, koska avustajan palkan maksaa kunta ja palkka on täysin kunnan linjasta kiinni. Eri kunnissa on eroja.
Sit mä kyl ihmettelen miksi ilmoituksessa ei voi suoraan kertoa mikä palkka on? saakos jostain selville mikä tuo tietyn kunnan maksama palkka on?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Palkkatoive on sinällään turha, koska avustajan palkan maksaa kunta ja palkka on täysin kunnan linjasta kiinni. Eri kunnissa on eroja.
Sit mä kyl ihmettelen miksi ilmoituksessa ei voi suoraan kertoa mikä palkka on? saakos jostain selville mikä tuo tietyn kunnan maksama palkka on?
No aika monia töitä hakiessa, varsinkin niitä, missä palkan maksaa kunta, lukee vain että palkka sopimuksen mukaan. Niin ainakin mun alan töissä, juuri koskaan ei ole suoraa summaa laitettu.
 
juoksutyttö
Hei! Peesaan edellisiä siinä, että luultavasti palkkatoive on turha, mutta olen myös ollut avustajana henkilöllä joka on maksanut tuon kunnan maksaman palkan päälle hieman ekstraa. Ehkä yleensä ei näin ole.

Työ voi olla antoisaa jos henkilökemiat pelaa. Työ on myös raskasta, erityisesti henkisesti mutta yleensä fyysisestikin. Riippuu tietenkin avustettavan vammasta ja iästä jne. Työ tehdään pääasiassa avustettavan kotona, tietysti on asiointiasioita. Ei ole työkavereita :( Työ ei ole itsenäistä, teet just sen minkä avustettava haluaa, koska olet HÄNEN avustajansa ja teet kaiken sen minkä avustettava tekisi jos voisi... Näissäkin on eroja eri paikoissa, mutta periaatteessa sinulla ei ole mielipidettä siihen asiaan jonka joudut tekemään. Esim jos avustettava haluaa että pyykit laitetaan kuivumaan vaikkapa lakanat pitkittäin ja olisit tottunut ne toisella tavalla laittamaan niin ei auta itkut ;)

Joo, eipä mulla näin äkkiseltään tule mieleen... Kannattaa käydä tsekkaamassa jos työ sinällään kiinnostaa. Mulla on ollut pari kivaa työnantajaa tällä saralla ja pari vähemmän kivaa... Mutta enää en aio tuohon työhön lähteä, oli sen verran rankka kokemus viimeisin...

 
ap
Eli voinen olettaa, et palkka olis tuos n.8e/h. Mähän alan ihan innostua, työ olis ihan lähellä eli työmatkakuluja ei oikeastaan tulisi, lähikaupungis olis hieman parempi palkkainen homma, jota hain, mut hyödyn syö helposti just nuo matkakulut ja aikaakin kuluis lähes tunti yhteensä (ei paha, mut ku vertaaa siihen, et matkaan menis 15 min/päivä). Työn alkamisajankohtakin olis mulle tosi hyvä. Soitanpa huomenna, pitäkää peukkuja!!
 
juoksutyttö
Tuli vielä mieleen, että 8 tunnin päivään pitäisi kuulua kahvi/tee ja ruoka, kuuden tunnin päivän kuuluu kahvi/tee (ei tosin nekään joka paikassa toteudu) . Hyvät edut :) Tosin yleensä sä itse siis teet just noikin hommat :)

Mutta ala on villi, just kun ei vaadita välttämättä mitään koulutusta niin ei ole myöskään työterveyshuoltoa, meilläpäin kunta maksoi vain viikon ajan sairaslomarahaa, sitten loput piti hakea kelalta (onneksi en sairastellut paljon). Alalla ei ole työehtosopimusta, palkat on sidottu johonkin terveydenhuoltoalan alimman ö-luokan kanssa...eli nousee nekin aina pari senttiä silloin tällöin :D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja juoksutyttö:
Tuli vielä mieleen, että 8 tunnin päivään pitäisi kuulua kahvi/tee ja ruoka, kuuden tunnin päivän kuuluu kahvi/tee (ei tosin nekään joka paikassa toteudu) . Hyvät edut :) Tosin yleensä sä itse siis teet just noikin hommat :)

Mutta ala on villi, just kun ei vaadita välttämättä mitään koulutusta niin ei ole myöskään työterveyshuoltoa, meilläpäin kunta maksoi vain viikon ajan sairaslomarahaa, sitten loput piti hakea kelalta (onneksi en sairastellut paljon). Alalla ei ole työehtosopimusta, palkat on sidottu johonkin terveydenhuoltoalan alimman ö-luokan kanssa...eli nousee nekin aina pari senttiä silloin tällöin :D
Kouluavustajaksi ei vaadita koulutusta, mutta koulunkäyntiavustajalta vaaditaan
 
juoksutyttö
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja juoksutyttö:
Tuli vielä mieleen, että 8 tunnin päivään pitäisi kuulua kahvi/tee ja ruoka, kuuden tunnin päivän kuuluu kahvi/tee (ei tosin nekään joka paikassa toteudu) . Hyvät edut :) Tosin yleensä sä itse siis teet just noikin hommat :)

Mutta ala on villi, just kun ei vaadita välttämättä mitään koulutusta niin ei ole myöskään työterveyshuoltoa, meilläpäin kunta maksoi vain viikon ajan sairaslomarahaa, sitten loput piti hakea kelalta (onneksi en sairastellut paljon). Alalla ei ole työehtosopimusta, palkat on sidottu johonkin terveydenhuoltoalan alimman ö-luokan kanssa...eli nousee nekin aina pari senttiä silloin tällöin :D
Kouluavustajaksi ei vaadita koulutusta, mutta koulunkäyntiavustajalta vaaditaan

Tässä ketjussa kysyttiinkin henkilökohtaisen avustajan palkasta ;) tulin vaan puhuneeksi yleisesti sitten avustajasta viestissäni....
 
miä
Tuo hommahan kuulostaa melko samalta ku mun työ viimiset 6 vuotta eli kotona olen omia lapsiani ja miestä hoidellu, mut tosta maksetaan paremmin ja työaika alkaa ja loppuu tiettyyn ennalta sovittuun aikaan...
 
Ei pääkaupunkiseudulta
Alkuperäinen kirjoittaja miä:
Tuo hommahan kuulostaa melko samalta ku mun työ viimiset 6 vuotta eli kotona olen omia lapsiani ja miestä hoidellu, mut tosta maksetaan paremmin ja työaika alkaa ja loppuu tiettyyn ennalta sovittuun aikaan...
mutta ala on kuitenkin pienipalkkaista verrattuna moneen muuhun työhön nykyisessä Suomessa

 
miä
Alkuperäinen kirjoittaja työstä haaveileva:
Onko kellään kokemusta hommasta, entä mikä oli palkka? Palkkaa tietty vaikuttaa moni asia, itse olen löytänyt 6,41-9,38 euroa/tunti. Löysin vaan ilmoituksen, jossa etsittiin henkilökohtaista avustajaa ja siinä oli palkka sopimuksen mukaan. Huomenna ajattelin asiasta soitella ja jos pitää joku palkkatoive heittää, ni mitä kannattais heittää, ettei vaan tule heti pois raakatuksi turhan suurella pyynnillä tai sit vaihtoehtoisesti suostu hommaan ihan rupupalkalla.
 
Avustaja
Minä olen osa-aikainen avustaja ja palkka 9,68?/h. Teen töitä arki-iltaisin, mitään iltalisiä ei tosin makseta. Mulla työ on tosi kevyttä ja helppoa. Pidän tuota siis ihan hyvänä rahana.
 
Alkuperäinen kirjoittaja miä:
Tuo hommahan kuulostaa melko samalta ku mun työ viimiset 6 vuotta eli kotona olen omia lapsiani ja miestä hoidellu, mut tosta maksetaan paremmin ja työaika alkaa ja loppuu tiettyyn ennalta sovittuun aikaan...
Henkilökohtaisen avustajan työ ei ole hoitamista. Avustettava menee lääkäriin, jos hän hoitoa kaipaa. :)
 
Mullatar
Kohta kaksi kuukautta ollut osa-aikaisena henkilökohtaisena avustajana, ekassa palkkalaskelmassa tuntipalkka oli 8,70 euroa mutta tässä toisessa 8,90.. en tiedä onko tilitoimistossa joku virhe tullut vai onko tuo nyt noussut sitten :). Teen 20 tuntia viikossa ja saan lisät myös siihen, hyvin pärjää tällä palkalla. Työ on mukavaa ja vaihtelevaa, pomo on kiva ja fiksu. Työkkäristä tuli tähän osoitus joten piti ottaa yhteyttä vaikken ollut edes ajatellut tällaista tekeväni. Työ tekijäänsä opettaa ja tykkään tehdä, vaikka taitaa jäädä viimeiseksi avustettavaksi, ei kuitenkaan ole minun unelmatyöni, väliaikaista vain :).
 

Yhteistyössä