henna väristä

  • Viestiketjun aloittaja unikuu108
  • Ensimmäinen viesti
Mä hennasin vuosia tukkaani ja tykkäsin väristä tosi paljon.
Halusin nimenomaan oranssin punaisen en sellaista siniseen taittuvaa väriä. Ja mulla oli pitkä tukka silloin.
Väri oli sellaista ihan puhdasta hennaa, jossa ei ollut mitään seassa. Nimi taisi olla Satva-henna. Mutta siitä on jokunen vuosi, joten tämän hetken merkkejä en tunne.
:)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lapsilisä:
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
, . Jotkut hennat on tosi allergisoivia, toivottavasti niitä ei enää Suomessa myydä.

Olen eri mieltä tuosta allergisoivuudesta.
Ole vaan. Esim. henna-tatuoinnit saattavat laukaista loppuelämäksi pahan allergian. Tää on fakta, ihan matkatoimistojen taholta varoiteltu lomakohteissa.
 
maymay
hennalla värjättyihin hiuksiin permanentti puree heikosti, sillä henna muodostaa hiusten pinnalle kerroksen, joka "hylkii" permanenttiainetta. Mikäli suunnittelet hennattuihin hiuksiisi värjäystä, hennan täytyy olla täysin poistunut, ennen hiusvärin käyttöä.
on tehty jo pitkään tutkimuksia onko henna-värit turvallisia,vielä ei ole yhteyttä hannan ja syövän välillä. on niitä turvallista käyttää,mutta jatkuvaan käyttöön en suosittele.
 
maymay
lisään vielä että musta parafenyleeni-diamiini jota käytetään pääasiassa hannatatuoinneissa on iholla myrkyllinen. hiusväreissä se ei niin nopeasti tule esiin,pitkäaikaisessa käytössä kyllä.
mustaa hennahiusväriä ei ole olemassakaan vaan se sisältää ainoastaan parafenyleeni-diamiinia. aito henna on ruskeaa tai tummanvihreää.
 
maymay
Alkuperäinen kirjoittaja Lapsilisä:
Mä olen hennannut tukkani jo 15 vuotta :whistle:

Nyt kun mulla on lyhyt tukka olen raskinut käyttä myös näitä tavallisia värejä
kyllähän normaalit kestoväritkin sisältää parafenyleeni-diamiinia mutta mustassa hennassa sitä on paljon enemmän.
 
maymay
harvat saavat aineesta allergisen reaktion - mutta jos ja kun se tulee, ei oo enää leikin asia.
mun kampaamossa ei hennavärejä käytetä lainkaan,en voi antaa työntekijöiden altistua jatkuvalle käytölle tuli oireita tai ei.
 
A shadieeyah
hennoissakin on eroa..onko lisätty aineita kuin paljon siihen vai onko ihan kunnolla luomutavaraa.
Ite hennaan mutta ainoastaan tuonti hennalla(anoppilasta "luomuhennalla" johon ei ole lisätty mitään ja on erittäin laadukasta..tääkin henna on pysynyt hiuksissa yli 1,5vuotta eikä ole haalistunut melkein laisinkaan )..

pakko naurahtaa..että oikeen matkatoimistosta varoittaneet minkä alan asiantuntijoita siellä on?allergialääkäreitä? siis juttu ei ollu kirjoittajalle tarkoitettu vaa että niille matkavirkailijoille jotka esiintyvät asiantuntijoina..
sanottakoon vielä että marokossa ym. paikoissa hennan käyttö on jokapäiväistä ja ei siellä ole allergioita, syöpiä tai muitakaan..paljon vähemmän mitä täällä. siellä käytetään erilaisia hennoja eri tarkoituksiin( halutaanko vaan kevyt väri hiuksiin ja lähinnä hoitaa hiuksia/päänahkaa vai sitten ihan kunnolla värjätä ). Ja omasta kokemuksesta voin sanoa että kyllä se henna rauhoittaa hiuspohjaa ja ei kutise päänahka.
 
unikuu108
no nyt on värit päässä.. mäkin olen värjännyt vaikka millä varmaan 15vuotta hiuksia ja ei ole tullut allergisia reagtioita..
ja mietin et matkatoimiston varoitukset voi myös olla niille seikkailunhaluisile matkailijoille jossain kaukoidässä jossa jonkun turistirysän keskuskujilla on vaikka mitä myynnissä.. eli ei varmaan päde näin kotosuomesa ja sokokselta ostettuun hennaan.. mut kukaan ei siis ole käyttänyt tuota sante-väriä? ainkin riittoisaa se oli.. riitti mun paksuhin ja pitkiin hiuksiin ja sai vielä läträtä pään päälle kasaan..
nyt vaan odotellaan..
 
"vieras"
Ihan samallalailla mistä tahansa hiusväristä voi saada vakavan, allergisen reaktion. Allergisoivia aineita, jotka estävät allergian puhjettua hiusten värjäämisen, on myös tavallisissa kemiallisissa hiusväreissä.

Mun on mahdoton kuvitella, että hennaus olisi ainakaan epäterveellisempää kuin hiusten värjäys millä tahansa markettien vaalealla värillä, jotka kirvelevät päänahassa ja salpaavat hengityksen ammoniakinkatkulla. Päinvastoin henna tuntuu tekevän hyvää päänahalle.

Tummiksi hiukset saa myös sekoittamalla hennaan indigo-pensaan lehtiä, jotka antavat sinertävänmustan värjäystuloksen.
 
"Minä vain"
Allergia ja astmaliiton vastaus hennaväristä:

Perushenna on hennakasvin (Lawsonia Inermis) lehdestä jauhettua jauhetta, joka sekoitetaan lämpimään veteen tahnaksi ja pannaan hiuksiin. Vaikutusaika ja värin tarttuvuus riippuu omasta tukan laadusta. Väri on ruskeanpunertava. Hennaväriin on voitu sekoittaa muitakin kasveja, esimerkiksi kanervaa tai sennaa. Muut kasvit antavat sävyeroja, lähinnä ruskeita. Lisäksi on olemassa synteettisiä hiusvärejä, joita on "terästetty kasveilla", mutta näitä ei voi enää hennaväreiksi mielestäni sanoa.

Hius on kuollutta ainetta, eikä sitä hirveästi voi ulkoapäin "vahvistaa", mutta jonkinlaisen kalvon henna tukkaan jättää, voidaanko tätä sitten kutsua vahvistamiseksi - toisilla hius tulee ainakin paksumman oloiseksi. Psori ei ole este hiusten värjäämiselle. Tavallinen, luonnon henna ei ole allergisoiva, tarkista että pakkauksessa lukee Lawsonia Inermis. Ihmiset ovat hennanneet ihojaan ja hiuksiaan vuosituhansia. Mustat hennatatuoinnit, jotka ovat itse asiassa kiellettyjä, sekä hennasta eristetty väriaine Lawsone, ovat niitä, jotka voivat aiheutta allergioita ja ärsytystä mutta ei perushenna.

Teksti lainattu: http://kemikaalikimara.blogspot.fi/2010/01/hennaa-hiuksiin.html
 
vierailija
Ole vaan. Esim. henna-tatuoinnit saattavat laukaista loppuelämäksi pahan allergian. Tää on fakta, ihan matkatoimistojen taholta varoiteltu lomakohteissa.
Nippelitietoa: luonnonhenna ei ole allergisoivaa, se henna josta varoitellaan on nimenomaan musta henna ja se on myrkyllistä ja voi aiheuttaa rajujakin allergisia reaktioita, luonnonhenna on täysin turvallinen vaihtoehto henna tatuointeihin ja hiusten värjäykseen. Harmi kun niin harva tietää tästä ettei luonnonhenna niitä myrkkyjä sisällä ja ei ole allergisoivaa.
 

Yhteistyössä