Heräileekö teidän 3 -vuotiaat vielä öisin?

Onko se ihan normaalia, kuuluuko se tähän uhmaikään, että poika heräilee öisin 3-7 kertaa? Itkeskelee kun herää. Unia selvästi näkee, mutta voisiko olla myös jotain muuta? Korvatulehdusta ei ole, eikä ole muutenkaan kipeä. Nukkumaan menee tosi hienosti! Nukkuu pikkuveljensä kanssa samassa huoneessa. Poika on ollut aina huono nukkuja, ja vauva-aikana yritin ajatella positiivisesti, että leikki-iässä varmasti nukkuu jo paremmin, mutta...onko vinkkejä, miten pojan saisi nukkumaan koko yön? Onko teillä muilla vastaavaa? aletaan olemaan jo väsyneitä tähän...
 
Heräilee.. 2-vuotiaana nukkui vielä tosi hyvin, heräilemättä koko yön. Tai jos heräilikin niin ei enää seuraavana yönä kun selitettiin moneen kertaan, että "yritä saada itse uudelleen unen päästä kiinni, iskä ja äiti on ihan viereisessä huoneessa, jos on kylmä laita peittoo paremmin jne. jne."

Mutta toista on nyt. Alkoi heräilemään usein, jopa itkeskellen. Tilanne on mennyt siihen, että kipittää meidän väliin nukkumaan joka yö. No ei se meitä haittaa, esikonen kun on kyseessä ja nukkuuki suht paikallaan kovin pahasti potkimatta :)

Mutta niin, en tiedä miten heräilystä pääsee eroon.. Nukutaanko teillä vielä päikkäreitä? Olette varmaan yrittäneet kysyä, että osaisiko selittää miksi heräilee ja mikä valvottaa?
 
Meidän 3v9kk vanha poika herää lähes joka yö kerran ja tulee viereen,joskus saattaa herätä enempikin,mut nykyään siihen on syynsä nuhassa tms. On ollut huono nukkuja koko ikänsä,mut nyt siis nukkuu mun mielestä melko hyvin. Heräili useammin noin 3vuotiaaks,sen jälkeen rauhottu selkeesti. Sillon oli just tota istumaan nousua ja itkemistä,mihin ei ollut mitään syytä...tiedä sit voiko sitä millään kitkeä...
 
Kiitos kun vastasitte!

Nukutaan vielä päikkärit. On mennyt aina tosi hyvin nukkumaan ja nukahtanut nopeasti. Selvästi on tarvinnut unia päivälläkin. Nukkuu n. 1,5- 2 tuntia. Mutta, nyt eilen ja näköjään tänäänkin unet on jäänyt. Siellä se nyt sängyssä jotain juttelee :) Katotaan paranisiko yöunet, kun jää päikkärit pois! toivottavasti... toisaalta ihana olisi hetken hengähtää, kun tätä touhua riittää näiden 1 ja 3 vuotiaiden kanssa :)
 
Meillä nyt 5,5v on ollut huono nukkumaan 1v lähtien. 1-vuotiaana alko heräilemään ja heräil 4-14 kertaa joka yö. Mitään säännönmukaisuutta ei ollut eikä mikään auttanut. Mutta yhtäkkiä se loppui seinään kun täytti neljä. MIkälie.

3-Vuotias meillä herää 2-6krt yö ja on heränny aina.
 
Meidän 3v on ollut aina hyvä nukkumaan. Päikkärit jäi pois vähän reilun kahden vuoden iässä, mutta joka ikinen yö herää ja tulee meidän viereen nukkumaan. Nukkuu pikkuveljensä kanssa samassa huoneessa. On sanonut että kun herää niin pelottaa ja haluaa meidän väliin nukkumaan. Ei haittaa, saa tullakin, mutta mietityttänyt kyllä tuo mikä sen joka ikinen yö herättää, mutta vissiin muillakin samoja ongelmia.
 
Meillä on 3 lasta ja heistä 3,5 v todella huonouninen ollut aina. Herää lähes joka yö, näkee painajaisia tai sitten muuten vaan itkee öisin. 2 vuotiaana oli kauhukohtauksia joka yö monta kertaa, kestivät useamman kuukauden. Meidän 6 v ja 1,5 v nukkuvat kuin tukit joka yö. Molemmat myös nukahtavat unille heti sänkyyn vietyä, 3 v saattaa hyvinkin touhuta sängyssä 2,5 tuntia... Eikä auta vaikka jättäisi päiväunet pois välillä. Minkäs tälle mahtaa, äitinsä geenit saanut nukkumisen suhteen... Mulle riittää 6 h yöunet ja nukahtaminen on aina ollut mulle tosi hankalaa.
 
Meinasin jo aloittaa uuden keskustelun aiheesta. Itselläkin 3v 2kk poika joka yö huutelee 1-4 kertaa äitiä. No jos en mene hänen huoneeseen, herää kyllä huutelemaan enemmän. Näkee välillä pahaa unta ja tässä viikon aikana iltaisin aina kitisee sängyssä, kuinka paha mieli on kun pitäisi alkaa nukkumaan. Jutustelulla ei löydy syytä pahaan mieleen. Eilen nukahti vasta n. 22.15 ja oli jo aamulla puoli kuuden aikaan ylhäällä ja pyysi lastenohjelmaa. Ja lisäksi siis herätteli vielä yölläkin. Nukkuu päikkärit (perhepäivähoidossa). Ihme kyllä olen tainnut tottua tähän vähäunisuuteen itse, vaikka mieluiten nukkuisin hieman enemmän.

Kiva tietää, että muillakin 3vuotiailla on samoja juttuja, vaikkei se kivaa tietenkään olekaan :)
 
Viikonloppuna annoin 3v olla hereillä siihen asti kun halusi (nukkui vasta n. klo 22.30). Ja nukuin itse yksin mahdollisimman kaukana lapsen huoneesta. Kertaakaan en kumpanakaan yönä herännyt "äiti" huutoihin, ihan mahtavaa kerrankin oli saada nukkua kunnon keskeytymättömät unet.
 
Kyllähän tuo meidän reilu 3 v heräilee välillä öisin itkien 1-2 kertaa yössä, mutta siihen riittää, kun käy laittamassa takasin makuuasentoon ja silittelee hetken aikaa päätä. Toisinaan hän saattaa kävellä meidän sängyn viereen, mutta tähänkin riittää, että vie vain takaisin sänkyyn nukkumaan. Kipeänä ollessa toki saattaa herätä useampaankin kertaan itkien sängyssä tai nukkuu koko yön lävitse. Koko ikänsä hän on kuitenkin nukkunut todella hyvin.

Olen laittanut merkille, että jos meillä on ollut vähän tapahtumarikkaampi ja vilkkaampi päivä, niin tällöin noita yöheräämisiä on tapahtunut. Jos taas ollut normaali ns. rauhallisempi päivä, eikä juurikaan normi arkea kummempaa ole tapahtunut, niin nukkuu yönsä levollisesti. Päiväunia 3v ei ole tainnut nukkua sitten pitkiin aikoihin (ellei nyt autoon ole sattunut nukahtamaan tai päivä ollut juurikin tämmöinen vähän vilkkaampi). Lisättäköön vielä, että lapsi on kotihoidolla, muutamana kertana viikossa käy kerhossa ja nukkuu pikkasen vajaa vuoden ikäisen siskonsa kanssa samassa huoneessa.
 
|O Meillä on nukuttu huonosti puolivuotiaasta saakka (hampaat),ensimmäisestä syksystä en muista juuri mitään ja valvomista on jatkunut tähän päivään saakka....melkein jo nukuttiin hyvin,sitten tuli tutista vieroitus ja nyt ollaan valvottu taas rankalla kädellä.Tuo uhmakin tietenkin vaikuttaa ja vauhdikkaat päivät..
huvittavaa kuinka se oikeasti pikkusen lohduttaa kun on muitakin jotka valvoo vielä 3 vuotiaitten kanssa :whistle: :hug:
 
Viimeksi muokattu:
3v herää kerran yössä pissalle, herättää samalla mut ja välillä haluaisi viereen. Olen itse niin huono nukkuja, että yleensä päästän viereen jos vasta aamuyöllä herää, jos jo puolenyönaikaan olisi tulossa niin peittelen omaan sänkyyn ja yleensä ihan suosiolla sinne jää ja tulee sitten 6 aikaan viekkuun köllimään :)
 
Meillä kans tosi huono nukahtaja. Pitää vieressä oli se tunti ja rauhotella ja silittää niin nukahtaa omaan sänkyyn. Sit kuitenkin aamu yöstä hiippailee meijän viereen. Parhaiten nukku sillon kun oli vielä tutti käytössä. 2 veenä oli myös niitä yö kauhu kohtauksia että huutaa ihan täysiä ja ei meinaa rauhoittua. Onneks niitä ei oo nyt tullu, koska niihin ei oikeen auta mikään.. Harmittaa kun omat vanhemmat ei oo muuta sanonu ku että ollaan aina nukuttu hyvin.. Tuntuu siltä että omat vanhemmat yms. Ihmiset jotka ei nää sitä ei tajuu kuinka kuluttavaa se on...
 

Yhteistyössä