hevosen teurastus :(

  • Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti
"tollo"
Koti oloissa olen käynyt lopettamassa useampia hevosia ampumalla ja lihat on otettu hyöty käyttöön. Paistit ja fileet syödään itse ja loput koirille. Ampumalla tapahtuva lopetus on hevoselle nopeampi kuin ell:n tekemä lääkkeillä. Olen kuullut että jossakin oli ell. käynyt piikillä lopettamassa hevosen ja se oli muka kuollut ja laitettu kuoppaan. Sillä hetkellä paikalla ei ollut kaivinkonetta ja muutaman tunnin päästä hevonen oli kävellyt pihaan.
Eli ammattitaitoinen ihminen lopettamaan hevonen kotiin ampumalla jos ei halua teurastamoon viedä. Toiseksi tulee halvemmaksikin. Ei kannata sit ensimmäistä metsästäjää pyytää vaan osaava henkilö. Hevosen nahka lähtee hyvin nyrkillä painamalla eikä ole piukassa. Kaikella on tarkoituksensa myös hevosen lopetuksella.
 
maatalouslomittaja
Lihaa varten kasvatettavat hevoset kasvatetaan pihatoissa, ei parsissa (eipä niitä heppoja parsissa pidetä noin muutenkaan...) ja mitä tulee niihin parsissa seisoviin lehmiin, niin niilläkin on ulkoilutuspakko ja aika hyvin niitä talvellakin ulkoilutetaan mahdollisuuksien mukaan, mutta eipä niitä voi samalla tavalla laiduntaa kuin kesällä, siellä pihalla kun ei ole ruokaa eikä naudat pärjää talvipakkasilla määräänsä kauempaa ilman talvikarvaa joka taas ei kasva navetassa. Tämä nyt ei suoranaisesti liittynyt aiheeseen, mutta jotenkin vain onnistun aina loukkaantumaan enemmän tai vähemmän tietämättömien ihmisten kommenteista maataloudesta kun itse kumminkin selkä hiessä joka päivä teen (käytännön)töitä tuotantoeläinten hyvinvoinnin eteen (se lehmä, sika tai kana kun tarvitsee eri asiat kuin koira tai kissa voidakseen hyvin ja karjataloutta ammatikseen harjoittavat ovat suurin osa ihan oikeasti opiskelleet vuosia karjan hoitoa, myös minä) ja sitten kaikenmaailman besserwisserit jotka haluavat että lehmät päästetään metsään tekemään pesiä tulevat kertomaan kuinka eläimet voivat huonosti, tietämättä edes kyseisen elikon perustarpeita, ja väittämään että eläimet ovat minulle vain tuotantovälineitä joista en välitä. Hei, se olen minä (ja muut karjatilalliset, lomittajat, eläinlääkärit yms) jotka tekevät ympäripyöreitä päiviä niiden elikoiden vuoksi! Okei, tämä oli OT (ja tämän vuoksi en yleensä moisia aloituksia edes avaa kun tiedän mitä saan lukea :D )

Itse aiheesta: Itse syön hyvällä omallatunnolla hevosta ja olen sitä mieltä että on huomattavasti armeliaampaa hevoselle kun omistaja ymmärtää koska on matkan päähän tultu ja tekee sen ratkaisun nopeasta ja kivuttomasta lopetuksesta eikä vain lykkää ongelmaa jonkun muun harteille "kun se on niin rankkaa" myymällä hevosen pullaponiksi jonnekin vanhan navetan nurkalle pönöttämään. Lehmän taljan kun teurastamolta lunastaa joutuu siitä maksamaan 50 eur ja kaikkine kuluineen taljan loppuhinta on aina ollut noin 300 eur. Noin isoja taljoja käsittelee enää aika harva paikka mutta hyväksi havaittu on Taljatukku(.fi). Eikä niitä lihojakaan sieltä ilman saa (vaikka onkin oma heppa), työkseen ne kumminkin niitä paloittelevat ja harva meistä työtään ilman tekee ;)
 
Niin ikään maatalouslomittaja
No niin... Taas täällä parjataan ja panetellaan yms. Sellaisia ihmisiä jotka eivät hyväksy hevosten teurastamista. Ollaan muka 14v. heppatyttöjä yms. itse olen 1970vuonna syntynyt mies. Hevosen omistajana olen ollut yhtäjaksoisesti vuodesta1984, jolloin ostin ihan itse omilla rahoillani ensimmäisen hevoseni ja lomittajanhommiakin olen tehnyt yhtäjaksoisesti vuodesta1988. Että siitä saapi laskea että kuinkavanha olen yms. jos parjaajat osaa, kun itse ovat todennäköisesti itseäni paljon nuorempia.

Ja sitten asiaan itse ole ihminen joka ei ole ikänä hyväksynyt hevosten teurastamista ja mitä vanhemmaksi elän ja mitä enemmän olen kokenut ja nähnyt niin sitä vähemmän tätä asiaa voin ymmärtää ja hyväksyä.

Itselleni hevonen on aina ollut perheenjäsen jonka kanssa koetaan elämän ilot ja surut siinäkuin kenenkanssa tahansa. Velvollisuuteni on pitää hevosistani niin hyvää huoltakuin pystyn ja myöskin suojella niitä kaikelta pahalta Ja kun surunhetki koittaa niin ikään hoitaa se niin että pystyn asian kanssa elämään ja rakkaita hevosiani sitten jälkeenpäin muistelemaan.

Ja siihen ei todellakaan kuulu mitkään jumalaa leikkivät teurastajat taikka asehullut metsästäjät jotka sitten juovuspäissään kehuskelevat ja kiusaavat esim. juuri pikkulikkoja siitä kuika ovat niin ja niinmonta hevosta lopettaneet ja pistäneet lihoiksi. varmaan kovia jätkiä kun pitää pikkulikoille noin rehvastella. taitaa sllähetkellä olla oikein tosi miehekäs olo että. heh heh...

Vaan hevoseni tullaan aina hautaamaan taikka tuhkaamaan ja eutanasian voi ainoastaan hoitaa ammattitaitoinen eläinlääkäri, piikillä Piste!!!

Tämäkin on todella hauska asia tämä tarina mitä kerrotaan tuosta piikillä lopettamisesta ja mihin olen täälläkin pariinkertaan törmännyt. Itse olen vuosien varrella nähnyt vaikka minkälaisia lopetuksi ja voin vannoa että hyvinhoidettu piikillälopetus on kyllä kaikista kivuttomin ja armeliain tapa lähteä täältä. On todella kummallisia nämä tarinat mitä kerrotaan ja niillä ihmisiä pelotellaan, koska piikillä lopettamisessa ensin hevonen nukutetaan hyvin syvään uneen jonka jälkeen ruiskutetaan itse lopetusaine ja eläinlääkäri kuuntelee sydän ääniä stetoskoopilla ja näin tarkkailee että hevonen on sitten siirtynyt vihreämmille laitumille. eli todella kummallista että nämä nukutetut hevoset sitten yhtä-äkkiää laukkailevat yms. pomppisivat ylös haudoistaan, koska unilääkkeet ovat ihan samoja joita käytetään leikkauksissa yms. kuinkahan niitäkään ikinä voisi toteuttaa jos ytä äkkiää pomppiisivat ylös kesken toimenpiteen. Ja lopetuksessa nukutuslääkeiden määrät ovat vielä paljon suurempia kuin missään leikkauksessa. ja sitten vasta kun hevonen on todella syvässä unessa annetaan varsinainen lopetusaine, eli ei varmasti heppa siinävaiheessa tunne eikä tiedä mitään siitä vaan lipuu nukkuessaan rajan yli ja kun eläinlääkäri kuulee sydän-äänien loppuvan tietää hän että hepo on siirtynyt vihreämmille laitumille ja ihan varmasti kun sydän on ollut pysähtyneenä tietyn aikaa niin paluuta ei ole ja ihan varmasti jokainen eläinlääkäri seuraa senaikaa että asia varmasti on niin. eli todellisuudessa lopettaminen nukutuspiikillä on hyvin rauhallinen ja hiljainen tapahtuma.

Ja onpa täällä unohdettu tyystin myöskin se puoli että todellakaan aina se lopetus teurastomolla pulttipyssyllä taikka ampumalla ei onnistu hyvin, ei todellakaan. Siinä sitä verta, hätää ja kolhuja vasta onkin ja tuleekin riittämiin. Olempa ollut itse näkemässä monenmoista touhua ja työnikinpuolesta ollut mukana teurastamassakin monenlaisia eläimiä vuosien varrella. eli tiedän just tarkkaan mitä ja millaista se on ja en kertakaikkiaan voisi kuvitellakkaan mitään niin julmaa ja raakaa hevosilleni Piste!!!

Vaan juurikin koen niin että: Ainakin on joitakin joiden ei tarvitse nähdä eikä kokea ihan kaikkea ihmisten pahuutta ja julmuutta.
Ja tässä tapauksessa tarkoitankin juurikin hevosiani ettei heidän tarvitsisi ihan kaikkea tietää.
Vaan kun olen heidät hoiviini ottanut niin koen sen niin etten kuunaan voisi heidän luottamustaan pettää ja noin kaltoin kohdella. Hevoseni ovat koko elämänsä minulle valmiit antamaan ja luottamuksensa myöskin. Eli silloin minun taas kuuluu tehdä kaikkeni että ansaitsen heidän luottamuksen, siihen ei todellakaan kuulu mitään teurastajia eikä ampumisia.

Nyt varmaan kaikki teurastuksen kannattajat itkevät kuinka minä inhimillistän hevosen yms. Älkää ihan turhaan jos inhimillistäisin hevosia niin silloinhan minä juurikin hyväksyisin kaiken kertomanne ja sanomanne. Käsittääksenihän te olette ihmisiä jotka olette inhimillistäneet teurastuksen yms. EI vaan todellakin minä haluan ihan jotain muuta kuin teidän "inhimillistä" kohtelua heille.

Elikkä tässä tullaankin juurikin yhteen asian tärkeistä kohdista, nythän on niin että nämä teurastuksen kannattajat kertovat juurikin sen osan asioista mikä on heidän kannaltaan hyvä ja taas sen osan mikä on huonoa niin jätetään kertomati.
Koska he eivät välitä, eivätkä koe, että asiassa olisi jotain väärää, eli ovat itseasiassa kykenemättömiä ja jäävejäkin sanomaan asian tästäpuolesta yhtikäs mitään.
He eivät voi tietää esim. mitä minä olen kokenut ja nähnyt toki minäkään en voi tietää mitä he ovat nähneet, mutta epäilemättä itse olen nähnyt ja kokenut keskiverto ihmistä paljon enemmän ja todella paljon liikaakin.
Herranen aika sentään. Toivon hartaasti että kenenkään ei tarvitsisi nähdä ja kokea sitä mitä minä olen nähnyt ja kokenut.
Tiedän aivan liian monesta asiasta aivan liikaa ja kuinka monta ihmisten yleistä käsitystä ja hyväksi luulemaansa asiaa pystyisin muuksi muuttamaan tiedoillani ja heidän maailmansa kuvan pirstomaan.
Kumpa en tietäisi ihan kaikkea mitä tiedän niin olis kyllä paljon helpompaa "Tieto lisää tuskaa" sanonta on kyllä enemmän kuin totta.

No nyt nämä Teurastuksen kannattajat rupeavat vähintäänkin räkättämään tästä että kuinka tekopyhä olen yms. kun voin hyväksyä muiden eläinten teuratamisen mutten hevosten jne: jäkä jäkä ja jäkäti jäkä...

Eli joo... olen niin ikään tehnyt työni koko ikäni eläinten parissa niin tuotantoeläinten kuin lemmikkieläintenkin parissa ja oma kokemukseni ja havaintoni on kyllä sellainen että olkoonkin totta että eläimet kuten lemmut ovat fiksuja niinkuin monet muutkin omallatapaa niin. Itse kyllä vahvasti koen että hevosten kyky ja tapa peilata tätä maailmaa on kumminkin ihan omaa luokkaansa. luoda elämänmittaisia kaverisuhteita (jopa eri lajeihin), kyky toimia hyvin monenlaisissa tilanteissa vastoin heidän luontaista käyttäytymistää jne jne. tekee heistä äärimmäisen fiksuja ja minusta ainaskin, ihan liian fiksuja kenenkään jumalaaleikkivän teurastajan taikka asehullun metsästäjän käsiin.

Minua huvittaakin kun monet nykyisin varsinkin teurastusta kannattavat "hevosihmiset" äyskivät ja mäiskivät hevosilleen talleilla leikkien kovaa hevosmiestä/naista niin ovat usein miten paljon idiootimpia kuin hevosensa ovatkohan koskaan ihan tosissaan pysähtyneet ajattelemaan että miltähän tämä tilanne näyttää ulkopuolelta katsottuna heh heh..
Joskus jopa tuntuu että nämä heppa raasut pitää omistajiaan/hoitajiaan pilkkanaan että saisivat heiltä edes vähän huomiota. Edes sen läimäytyksen tai huudon, kun eivät muutoin huomiota saa ja sitten nämä omistajat/hoitajat on niin polleeta hevosmiestä/naista että.
Ja tämä mäiskiminen ja alati heppain parjaaminen mikä on nykyisin näköjään tullut joissakin piireissä talleille niin on kyllä uusi ilmiö. Liekö juuri tullut tämän "hevosten liika inhimillistäminen" kampanjan seurauksena ei tälläistä ollut ennen. Ennen talleilla oli rauhallista hevosia käsiteltiin kunniottavasti ja jokainen teki askareitaan hevostenkanssa kaikessa sovussa.
Nykyisin kuulee kokoajan huutoa ja mäiskettä ja talliväenkin juttu on lähinnä tasoaja tyyliä "Että taas pitää olla täällä paskalinkona ja tuo mun kopukkakin on ihan surkiea mun kisat meni ihan sentakia pilalle jne jne.) Mua huvittaa mahdottomasti nämä kommentit ja taas toisaalta suututtaa. Koska jos tuntuu että tuo heppain kanssa touhuaminen nyt on niin vastenmielistä niin luulisi sitä jotain muutakin olevan ja taas toisaalta esim. että suurin osa hyvinkoulutetuista hevosista on parempia ja osaa enemmän kuin ratsastajansa konsanaan.

Itselläni on ollut huippukoulutettu ratsu hevonen ja nautin suunnattomasti siitä että sain omistaa ja olla sellaisen kanssa tekemisissä minusta oli huikeaa se että vaikka koko ikäni opettelesin ratsastusta niin kuunaan minusta ei tule niin taitavaa mitä heppani oli.
Oli huikeaa nähdä mitä hepastani löytyi kun joku todella hyvä ratsastaja hänen selkäänsä meni SE oli jotain todella kaunista ja SE oli taitoa.
Eli nyt muistutankin näitä Superhevosihmisiä siitä että kun on todella hyvä heppa alla niin kas jokainen tekemäsi virhe kertaantuu kun jokaisella painoasetuksella tai pohkeen paikalla onkin sille hevoselle merkitystä, ehkäpä et hoksaa että itse et ehkä ole kyllin hyvä hevosellesi. Tämä sentakia että nykyään joku piirikilpailuissa käynythän on jo omastamielestään jokin mestari Heh heh... Et ehkä ole hoksannut että ratsastuksen juju ja kirouskin on juurikin elämän mittainen oppiminen. Useinmassa tapauksessa hevosesi on sihen valmi oletko sinä?
Useinmiten nämä nykyiset superhevosihmiset eivät vissiin koskaan pysähdy ihan oikeasti miettimään että kukas ja mikäs se siinä vierellä oikein on ja mihin se oma heppa oikein todellisuudes kykenisi. Pysätykää ja katsokaa!

Itse kohtelen ja puhuttelen hevosiani aina kohteliaasti ikään siis en ikään ole hevostani tarvinnut lyödä taikka edes läpätä miettikää sitä hetki ennekuin taas kovaan ääneen alkaatte minua parjaamaan. Kun en ole kaltaisenne superhevosiminen, ihan oikeasti pysähtyisiotte edes joskus miettimään miten kohtelette hevosianne taikka muita.

Itse pyrin olemaan talleilla aina muitakin kohtaa ystävällinen ja kohtelias vaikka usein saan ylimielisyyttä takaisin en koskaan kehu iseäni tai hevostani tiedän olevani kohtu hyvä ratsastajaja taas toisaalta en osaa yhtään mitään :D
Ja omistan tälläkin hetkellä maailman parhaan, mukavimman hevosen mitä maa päällään kantaa ainaskin omasta mielestäni ja se riittää minulle. Se että omistaa hevosen tai hevosia ja vaikka kuinka kisaa yms. ei tee todellakaan kenestäkään hyvää hevosihmistä se että oppii kunniottamaan hevosiaan ja tajuaa sen että koskaan ei ole valmis niin on hyvä suunta oikealle tielle. Taas kerran kehoitan pysähtymäään ja katsomaan mitä on tekemässä ja kenen kanssa.

Tämä kaikki on tullut senjälkeen kun on tullut nämä teurastuksen parannus hankkeet sun muut heppain mollaus hankkeet.
Niin joo kaikkien on hyvä tietää että juurikin tätä hevosten teurastamista ja muuta mollaamista on juurikin kovastikkin viimmeaikoina ajettu Hippoksen toimesta EU rahoin. kas kun EU-hin mentiin niin hevosesta tuli lemmikkieläimestä tuotantoelän yhdessä yössä ja kas sitähän on sitten siitälähtien huudettu kovalla rahalla eri tiedotusvälineissä.

Itselleni hevonen ei ole eikä tule koskaan olemaan mikään tuotanto eläin Pste!

Siitä asiasta ei joku EU pysty päättämään eikä määräämään. Kumpa ihmiset ymmärtäisivät mitä EU on aiheuttanut hevosille ja muille eläimille niin pelkästään sen pitäisi riittää koko paskan lopettamiseen niin suurta eläinsuojelurikosta kuin EU tulo Suomeen ei pysty ymmärtämään taikka hyväksymään. Mikään mitä on sattunut ikään minkään muun osapuolen aiheuttamana eläimille kun EU niin ei voi edes mitenkään verrata, tämä on ollut katasrofaalista luokkaa eläintenpidossa ja etiikassa mitä EUun tuleminen on aiheuttanut.

Niin ja vielä loppuun. Että tämäkin itkeminen teurastamojen vähyydestä ja pikistä kuljetuksista ei ole pitänyt enään pitkään aikaan paikkaansa. Teurastamoita on enemmän kuin koskaan sinä aikana kun itse olen harrastanut hevosia vuodest1980.
Samoin kuin pitkät matkat. Älkää nyt viitsikö, muuten kyllä rallataan kisois ja raveis ympäri Suomea, mut kun on tästä kyse niin yht äkkii onkin pitkät matkat heh he...

Ja vielä sellainenkin asia että hyvä juttu kun mainostatte mistä sitä hevosenlihaa saa niin tiedämme ainakin olla sellaisiin liikkeisiin menemäti. Koska vaikka olenkin täälläinen miehenjärkäle ja pystyn melkein mihin tahansa oikeassa elämässä, niin aina vaan järkytyn jos ja kun kohtaan kaupassa ko. tuoteta. Meilläkin on oikeus käydä kaupassa mitään inhoa kokematta että kiitoksia vaan :)

Kaikkien on myöskin hyvä tietää että: On myöskin mahdollista ottaa hevoselleen teuraskieltomerkinnän joka kieltää ko. hevosta koskaan ihmisravinnoksi teurastuksen, eli merkintä on elinikäinen ja sen jälkeen on mahdollista käyttää tarvittaessa hevosella esim. lääkkeitä jotka ovat tuotantoeläimille muuten kiellettyjä ja esim. rehukirjanpitoa ei tarvitse pitää yms.

Omalla hevosellani sellainen luonnollisesti on. Tämä tiedoksi niille jotka kokevat sellaisen tarvitsevansa.

Samoin kun hevosen hautaaminen koko Suomen alueella ON sallittua tietyin ehdoin niihin ja mahdollisiin muihin rajoituksiin kantsii tutustua ja paikkakunta kohtaiset säännöt selvittää. Mutta pää asiassa siis ON sallittua.

Ja kannattaa myöskin kysellä lemmikkieläin hautausmailta. Useat ottavat vastaan nykyisin myös hevosia.

Ja sitten on etelänpäässä vissiin nykyisin kaksi hevosia vastaan ottavaa krematoriotakin.

Mitä tulee asiaan kuluviin kustannuksiin niin eiköhän se ole jokaisen oma asia. Itse ajattelen niin että jos ei ole varaa hoitaa eutanasiaa lopussa esim. hautaamalla, niin ei ole varaa pitää edes hevosta. Koska se ei kustanna yleinsä kun keskiverto tallipaikan täyshoito kuukausimaksun verran. Toki tämä on oma mielipiteeni mutta yhtä oikeutettu kuin kenen tahansa.

Tämäkin on juuri hyvä muistaa että minun mielipiteeni on vähintäänkin yhtä oikea kun jonkun täällä parjaavankin + Että puhun täysin kokemuspohjaisesti, en puhu mistään mitä en olisi oikeasti nähnyt, kokenut tai itse ollut asiassa mukana, eli tiedän varmasti mistä puhun.

Toki asiaa ja juttua riittäis vaikka kuinka pitkään mutta työt ja eläimet odottavat.

Ja kaiken päätteeksi kumminkin kovasti toivoisin että kaikki tänne mahtuisimme vaikkakin Hippos on hankkeillaan rajusti hevosihmiset tällä asialla kahtia saanutkin. En ymmärrä heidän ideologiaansa tässä asiassa, varoitin jo useitavuosia sitten heitä että näin tulisikäymään ja kas näin kävi.

Alkuperäiseen kysymykseen mulla ei ole mitään sanottavaa.

ps. Rupes vaan ottaan niin päähän toi suomeksi sanottuna vittuilu, mitä tämä vasta puoli on taas harrastanut väärää tietoa levittäen, mutta senhän se osaa... Heh heh... muusta osaamisesta en nyt oo niin varma ;)

Pss. Niin... nyt saatte oikein aukoa päätänne... tiedättekö mitä? siinähän auotte heh heh... mitään ette sillä aikaan saa muutakuin että minä puolestani olen ainavain varmempi valintani suunnasta :) :)


Täällä sitä ollaan, Aina vartiossa, Viimmeisellä rajalla, Ettekä te sille mitään voi Häh häh häää... :D :D

T: suokki70 H.Y.&P.
 
Nooraeveliina
Miten kiinalaiset pystyy syömään koiria ja kissoja? Ai nii nehän syö kaikkee mitä vaan voi syödä. Ite en ainakaan pystyis syömään koiraa tai kissaa. Tulee ihan hirveen paha mieli ku edes ajattelee.:'( Oon kauhee eläinrakas sen takia meillä on 2hevosta,1pupu,1hamsteri,3koiraa ja 1kissa.
 
"vieras"
Miten kiinalaiset pystyy syömään koiria ja kissoja? Ai nii nehän syö kaikkee mitä vaan voi syödä. Ite en ainakaan pystyis syömään koiraa tai kissaa. Tulee ihan hirveen paha mieli ku edes ajattelee.:'( Oon kauhee eläinrakas sen takia meillä on 2hevosta,1pupu,1hamsteri,3koiraa ja 1kissa.
Meidän on helppo täällä yltäkylläisyydessä ihmetella, kyllä se nälkä opettaa... Tuttavani oli vuosia sitten Kiinassa työkomennuksella ja paikalliset olivat halunneet tarjota vuorotellen paikallista ruokaa. Listalla oli ollut mm. kissaa, koiraa, sammakkoa, rottaa ja käärmettä, muiden ns. normi lihojen lisäksi. Koira oli ollut kuulemma pahinta. Se oli ollut niin sitkeää, kuin kuminpalasta.
 
"vieras"
en olisi uskonut että hevosenlihaa vielä käytetään. minä en missään nimessä voisi syödä mitään lihatuotetta, missä on hevosenlihaa. Liian rakkaita eläimiä minulle..sama kuin joku söisi oman koiransa :O
Luulen, että 100 vuotta sitten suuri osa ihmisistä kasvatti Suomessa lihansa itse, joulukinkusta lähtien. Oikeastaan se oli lemmikkisika, joka syötiin kinkkuna.
 

Yhteistyössä