Hiirenpapanoita säilytettävissä talvivaatteissa

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Lämpimässä varastossa oli asustellut hiiri/hiiriä ja jostain laatikoista löytyi hiirenpapanoita vaatteiden joukosta. Ei ole kaikkia varaa hävittää, nämä vaatteet olisi nyt tarpeellisia käyttöön. Mutta onko näitä turvallista käyttää? Miten te puhdistaisitte? Miten esim villakangastakkia voi puhdistaa? Laatikoissa mm toppatakit, villakangastakit, pipot, hanskat, kaulaliinat, paksummat neuleet
 
vierailija
Esim prismassa myydään sellaista desinfiointiainetta vaatteille. Herkimmät liottelisin siinä, ja kaiken minkä voi pestä koneessa, nii koneeseen vaan, sitä desinfiointiainetta voi laittaa myös koneeseen. Ja meillä ainakin on koneessa myös villaohjelma, käyttää enempi vettä mutta pyörittelee vähempi pyykkiä.
Eikä se ole vaan ne papanat vaan myös ne pissat.... mullakin menee pyykkiin lapsen toppapussi...... :unsure:
 
r0s
Kaikki minkä voi pestä, pyykkiin ja loput tuulettaisin ja kevyesti tamppaisin.

Meillä kun on hiiriä mökillä usein keittiön pöydilläkin niin en osaa olla hysteerinen asian suhteen.
 
vierailija
Meilläkin oli kerran, sen jälkeen olen säilyttänyt niitä umpinaisissa pusseissa.
Pesin ihan normaalisti pyykkikoneessa.
Villakangastakki on pahempi. Jos on oikeaa villaa niin vie pesulaan. Jos on keinokuitua niin pese käsin.
 
Kaikki minkä voi pestä, pyykkiin ja loput tuulettaisin ja kevyesti tamppaisin.

Meillä kun on hiiriä mökillä usein keittiön pöydilläkin niin en osaa olla hysteerinen asian suhteen.
Tärkeä juttu! Jos papanat on yli 2 viikkoa vanhoja, niin ei suurta huolta. Sitten virus ei leviä enää.

Jos tuoreempaa, niin on viisainta että vaan yksi on paikalla kun vaatteita kerätään kasaan ja tampataan.

Myyräkuumevirus eli Puumalasellainen tarttuu hengitysteitse. Se on viheliäinen ja vaarallinen tauti. Voi tuhota munuaiset ja näkökykykin voi kärsiä. On siihen kuoltukin...:(

Parasta jos tuttavapiirissä on joku jo sairastanut, ja tekee ne hommat, siitä pitäisi tulla immuniteetti nimittäin.

Minulla oli, ja kyllä oli karseeta hikoilla 1 viikko putkeen väh 39 asteen kuumeessa. Menin sairaalaan polille monien päivien kuumeen jälkeen, heti ottivat sisään ja laittoivat tiputukseen.
 
vierailija
Meilläkin oli kerran, sen jälkeen olen säilyttänyt niitä umpinaisissa pusseissa.
Pesin ihan normaalisti pyykkikoneessa.
Villakangastakki on pahempi. Jos on oikeaa villaa niin vie pesulaan. Jos on keinokuitua niin pese käsin.
Tarkoitat varmaan, että säilytät nyt umpinaisissa laatikoissa?
Pussi ei hiirtä pidättele...

Ja tänä vuonna on ihan älyttömästi hiiriä!!
 
vierailija
Tärkeä juttu! Jos papanat on yli 2 viikkoa vanhoja, niin ei suurta huolta. Sitten virus ei leviä enää.

Jos tuoreempaa, niin on viisainta että vaan yksi on paikalla kun vaatteita kerätään kasaan ja tampataan.

Myyräkuumevirus eli Puumalasellainen tarttuu hengitysteitse. Se on viheliäinen ja vaarallinen tauti. Voi tuhota munuaiset ja näkökykykin voi kärsiä. On siihen kuoltukin...:(

Parasta jos tuttavapiirissä on joku jo sairastanut, ja tekee ne hommat, siitä pitäisi tulla immuniteetti nimittäin.

Minulla oli, ja kyllä oli karseeta hikoilla 1 viikko putkeen väh 39 asteen kuumeessa. Menin sairaalaan polille monien päivien kuumeen jälkeen, heti ottivat sisään ja laittoivat tiputukseen.
Mistä tunnistaa onko papanat viikon vai kolmen vanhoja?
 
Mistä tunnistaa onko papanat viikon vai kolmen vanhoja?
Ei näe päältä mitenkään, lähinnä ap:stä kiinni se havainnointi. Milloin katsoi viimeksi vaatteita, jos vaikka 2 vkoa sitten ei ollut papanoita, niin sittenhän ne on tuoreita.

Onko syypäätä nähty, koska helpotuksen huokaus, se on vaan metsämyyrä joka levittää tautia. Mutta se voi tulla asuintaloihinkin.

Erotatko metsähiiren metsämyyrästä? Vain toinen levittää virusta

Virus voi aiheuttaa ihmiselle erittäin ikävän sairauden.

https://www.iltalehti.fi/piha/a/2015091820355124
 
vierailija
Ei näe päältä mitenkään, lähinnä ap:stä kiinni se havainnointi. Milloin katsoi viimeksi vaatteita, jos vaikka 2 vkoa sitten ei ollut papanoita, niin sittenhän ne on tuoreita.

Onko syypäätä nähty, koska helpotuksen huokaus, se on vaan metsämyyrä joka levittää tautia. Mutta se voi tulla asuintaloihinkin.

Erotatko metsähiiren metsämyyrästä? Vain toinen levittää virusta

Virus voi aiheuttaa ihmiselle erittäin ikävän sairauden.

https://www.iltalehti.fi/piha/a/2015091820355124
:((n)
 
vierailija
Tarkoitat varmaan, että säilytät nyt umpinaisissa laatikoissa?
Pussi ei hiirtä pidättele...

Ja tänä vuonna on ihan älyttömästi hiiriä!!
Ei kun pusseissa, sellaisissa vahvoissa. Ei ne jokaista pussia ehdi järsiä rikki, niin pesisin vain ne missä papanoita. Ja rotta syö muovilaatikonkin läpi, onneks ei sentään sisällä, mutta eläinsuojassa ollaan nähty.
 
vierailija
Tai sit keuhkot täyteen ilmaa, ja laitat vaatteet isoon vesiastiaan, kun se kuivuneesta virtsasta tuleva pöly on pahinta. Ja sit muualle puhaltamaan ja haukkaamaan puhdasta ilmaa.

Huljuttelet vedessä, ja sitten vaatteet koneeseen ja pesuun.

Noin mä tekisin. Ja kaikki muut on ulkona kuivia vaatteita käsitellessä.
Tuhoutuuko ne hiirenpissakakka bakteerit jo 20 asteessa kun ei villavaatteita saa kuumemmassa pestä?
 
r0s
Tärkeä juttu! Jos papanat on yli 2 viikkoa vanhoja, niin ei suurta huolta. Sitten virus ei leviä enää.

Jos tuoreempaa, niin on viisainta että vaan yksi on paikalla kun vaatteita kerätään kasaan ja tampataan.

Myyräkuumevirus eli Puumalasellainen tarttuu hengitysteitse. Se on viheliäinen ja vaarallinen tauti. Voi tuhota munuaiset ja näkökykykin voi kärsiä. On siihen kuoltukin...:(

Parasta jos tuttavapiirissä on joku jo sairastanut, ja tekee ne hommat, siitä pitäisi tulla immuniteetti nimittäin.

Minulla oli, ja kyllä oli karseeta hikoilla 1 viikko putkeen väh 39 asteen kuumeessa. Menin sairaalaan polille monien päivien kuumeen jälkeen, heti ottivat sisään ja laittoivat tiputukseen.
Tosi!

Mä luulen, että mulla oli ipanana toi virus. Muistan kaamean päänsäryn ja yleensähän seiskavuotiailla ei pää särje ilman migreeniä tai jotain.

Joo, koluttiin kaikki navetanvintit ja puuvajat velipojan kanssa mummolassa.
 

Yhteistyössä