HOI Jännitysniskasta kärsivät oireita pinoon!

  • Viestiketjun aloittaja "amaryllis"
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Mulla eihan samat oireilut ja diagnoosi jännitysniska...Paniikkikohtaukset, suonenveto niskassa, särkyä...Tehokas apu on jäsenkorjaaja. Myyrmannissa ammattilainen jonka hoito auttoi ekalla käynnillä niin suuresti että melkein itkin...

Olis kiva kuulla oireita että millaisia teillä on.. Mulla jännitysniska pahimmasta päästä, hartia jumeja, selkävaivoja ym. Oireet on mitä ihmeellisempiä. Pahinta on se ettei aina oikein haluais uskoa että kyse on vain niskasta. Monesti olen pelännyt että minulla on aivohalvaus, aivoverenvuoto, aivokasvain, ms-tautia, keuhkoveritulppaa jne...

Eniten mieltä askarruttaa juuri nyt se että onko oireeni puhtaasti jännistysniskaa vai voisko mulla ollu särytöntä migreeniä tai joku lievä aurallinen migreeni vai onko nämäkin oireet ihan puhtaasti vain jännitysniskaa.. Paniikkihäiriön olen ainakin saanut näitten ihme niska oireitten takia...

Lääkäreiltä saanut erilaisia diagnooseja mm jännitysniska, jännityspäänsärky migreeni komponenteilla(mikä ikinä tuokin tarkoittaa)...
 
vierailija
Jep, mulla on kans vaikka minkälaista oiretta, jotka on aina diagnosoitu jännitysniskaksi. Eipä sillä, kyllä niska ja hartiat on jumissa, mutta välillä pelottaa silti, onko kyse aivokasvaimesta tai muusta vakavasta. Lisäksi on vielä paniikkihäiriö, ja uskon, että nämä kaksi kyllä varmasti ruokkivat toisiaan, sitten onkin kierre valmis. Oireita on vaikka minkälaisia:

-huimaus
-ahdistus
-hengenahdistus
-silmissä sumenee
-välillä pyörryttää
-niska/hartiat voimattoman oloiset
-epätodellinen olo
-aivosumu
-ulkopuolinen oli, ihan kuin olisi unessa
-välillä joutuu miettimään sanoja
-ns. tyhmä olo välillä
-paniikki
-välillä iskee kamala hiki
-pistokset selässä/rinnassa
-aristavat kylkiluut/kylkiluuvälit
-vaikea tarkentaa katsetta välillä


Töitä olen silti pystynyt tekemään. Eipä tuota freelancerilla olisikaan kovin paljoa varaa sairaslomiin.
 
vierailija
Jep, mulla on kans vaikka minkälaista oiretta, jotka on aina diagnosoitu jännitysniskaksi. Eipä sillä, kyllä niska ja hartiat on jumissa, mutta välillä pelottaa silti, onko kyse aivokasvaimesta tai muusta vakavasta. Lisäksi on vielä paniikkihäiriö, ja uskon, että nämä kaksi kyllä varmasti ruokkivat toisiaan, sitten onkin kierre valmis. Oireita on vaikka minkälaisia:

-huimaus
-ahdistus
-hengenahdistus
-silmissä sumenee
-välillä pyörryttää
-niska/hartiat voimattoman oloiset
-epätodellinen olo
-aivosumu
-ulkopuolinen oli, ihan kuin olisi unessa
-välillä joutuu miettimään sanoja
-ns. tyhmä olo välillä
-paniikki
-välillä iskee kamala hiki
-pistokset selässä/rinnassa
-aristavat kylkiluut/kylkiluuvälit
-vaikea tarkentaa katsetta välillä


Töitä olen silti pystynyt tekemään. Eipä tuota freelancerilla olisikaan kovin paljoa varaa sairaslomiin.
Ai niin, lisätään listaan vielä ajoittainen älytön väsymys ja voimaton olo.
 
vierailija
Itsellä ollut monia edellä mainittuja oireita, lämpimien kelien tullen ovat vähän itsellä helpottaneet koska olen ulkotöissä. Mutta inhottavin oireista on naaman punoitus ja kuumotus, en tiedä johtuuko sekin niskasta? Miten onko muilla elämää häiritsevää punoitusta ja kuumotusta kasvoissa?
 
vierailija
Säännöllinen ammattilaisen tekemä niskahieronta á 45min x 2 viikossa auttaa. Kun niskajumi silti joskus iskee, niin Siraludia parin päivän ajan aina nukkumaan mentäessä. Eikä vaivaa enää.
 
vierailija
En tiedä edelleenkään, mistä johtuu, mutta niskoista/hartioista/selästä paras veikkaus toistaiseksi.

Eli vasemmassa silmässä ajoittain vasemman laidan mustumista, pääsääntöisesti iltaisin kun istuu / makaa sohvalla. Kestää murto-osa sekunnin tuo, eli välähdys kuvaa parhaiten, vaikka ei olekaan kirkas, vaan musta väläys. Joskus välähtää kerran päivässä, joskus niitä voi tulla 50 krt säännöllisen epäsäännöllisesti. Tämä tuli ensimmäisen kerran joskus jouluna 2015 ja sitten se loppui. Sitten tuo alkoi uudestaan noin kk sitten ja sen jälkeen se onkin ollut jokapäiväistä. Lisäksi on silloin tällöin rintapistoksia, joskus on huimaava olo ja muutenkin oksettava fiilis. Joskus on hengenahdistusta. Muiden oireiden kanssa nyt elää, mutta tuo silmäjuttu on henkisesti aika painostava. Sille ei ole mitään selitystä löytynyt. Tässä huomannut, että se yleensä välähtää, kun päätä kääntää vasemmalle ja vielä jos silmillä koittaa kurkkia edelleen vasemmalle niin samantien.

Päähän on tehty magneettikuvaus ja kaulavaltimot on ultrattu neuron toimesta. Ei mitään vikaa. Silmät on tutkittu nyt kolmen eri silmälääkärin toimesta ja mitään vikaa ei ole. Neurologi sanoi, että on silmäperäistä, mutta kun ei ole mitään vikaa niissä. Silmälääkäri sanoo taas päinvastaista. Viimeinen silmälääkäri otti esille, että rytmihäiriö voisi aiheuttaa, mutta kun ei ole mitään oireita. Sitten veikkasi, että niskajumi voi aiheuttaa ties mitä ja johtunee sitten siitä. Työterveyslääkäri teki uuden lähetteen neurolle, että tutkikaa uudestaan ja paremmin. Tuskin ne mitään enää kuvaa, hyvä kun tutkivat näiden "mitättömien" oireiden vuoksi tuon pään. Olen sitten käynyt nyt fysiossa ja onhan ne jumissa ja ryhti on miten sattuu jne. Fysiolla käynti on auttanut muihin oireisiin, mutta ei silmään. Eli toivon toki, että vika niskoista löytyy, ettei ole mitään vakavaa tai että silmä olisi sokeutumassa. Näkö sinällää on ihan tarkka. Ollut myös 20 vuotta ainakin tuota heiluvaa sontaa näkökentässä, lienee samentumia. Nämä "eivät ole viimeiseen 19 vuoteen häirinneet" mutta nyt niihinkin on alkanut taas kiinnittää huomioita ja tuntuu että sekoaa. Samaten tuntuu, että vasemmalla silmällä katsoessa kaikki olisi pari astetta tummempaa, kuin oikealla. Tiedä siitäkään sitten onko normaalia ja onko edes näin. Niin ja piti vielä sanoa, että lenkkeillessä tms ei tapahdu koskaan mitään välkkymistä. Verenpaine on niin hyvä kun se voi vaan olla vaihdellen 100-120 / 60-75.

Eli kaikki on vaan veikkausta, mutta kai se on myös toivottava, että selitys tuolle löytyy niskoista ja jotenkin joku jumi vetäisi sitten jotenkin hermorataa kieroon.... Toki oli mitä tahansa, niin olisihan se helpompi olla jos tietäisi, että missä vika. Stressaavaa, kun ei oikein tiedä, että mitä saa ja mitä uskaltaa tehdä, jos se onkin jotain vakavaa. Jokainen lääkäri toki sanonut, ettei tunnu vakavalta, vaikka varmasti onkin ärsyttävä. Että "seuraillaan" ja pidä kirjaa. Auttaa aivan v**** jos näkö lähtee ja jälkeenpäin voisi sanoa, että jos olisi kunnolla kattottu niin olisi voinut nytkin nähdä.
 
vierailija
Tiedän, et on vanha ketju, mut voisin alkaa vaiks itkeen ns. onnesta koska mulla on noi kaikki helvetin vaivat. Plus että, mulle kyllä tulee välillä myöskin ihan kunnon kiertohuimauskohtauksia, mutta se on vissiin sitä meniereä tai hyvälaatusta asentohuimausta. Ja myöskin silmissä on välillä sellasia ns. kirkkaita valopalloja tai oikeestaan yks pallo, joka on hetken ja sit menee pois. Korvat on ollu ihan viturallaan jo vuoden(joka päivä) paineen tunnetta, rutinaa, naksunaa, huminaa.. Välistäin korvissa alkaa "röpöttämään", ku silmiä liikuttaa sivuille.

Tässä minun oirelistaani:
-päässä outoja tuntemuksia
-elohiiriä silmässä, huulessa,käsissä ja jaloissa
-niska ja hartiat todella kipeät
-näön sumentumista
-vasemmassa jalkaterässä sirinää(en osaa selittää)
-sormien puutumista
-kädet ja jalat voimattoman oloiset
-sydämen nopeaa tykytystä ja muljahteluja
-korvat naksuu,rahisee ja vinkuu
-huimausta (kuin olisi laivassa)
-epätodellista,kevyt olotila
-inhotuksen tunteet(en osaa selittää)
-väsymys

Tässä päällimmäiset oireet.Eivät ole samaanaikaan päällä vaan vuorottelevat.
olen ollut neurologilla ja yleislääkäreillä..sydänfilmit otettu.
sydämen rytmihäiriöihin määrätty orlockkia ja sillä saa olon tasaantumaan.
Neurologi meinasi että oireet olisivat niskaperäisiä.
Näitä oireita minulla on nyt n.vuoden verran ollut..ja fysioterapeutilla olen käynyt kuukauden ja kahdenviikon välein..välillä pidempiä taukoja.Auttaa hetkeksi.
Välillä vaan mietittyttää että onko tämä oikesti kaikki niskoista.Oireet ovat pelottavia.
Ihana todella huomata että näitä samankaltaisia oireita on muillakin.Välillä tuntee olevansa niiin yksin tämän kaiken kanssa.Tuntuu että kaikki luulevat minun olevn luulosairas.
 
vierailija
--------------------------------------------------------------------------------

Kuulostaa väsymysoireyhtymää tässä cfs. Samanlaiset oireet.





Uusi täällä myös. Minulla taustalla jo 2006 ihme pistelyjä pitkin kroppaa, mutta syy ei koskaan selvinnyt... Pari vuotta sitten myös valtavaa pääsärkyä, jonka vuoksi olin mm. migreenitipassa. mutta eipä se auttanut
Nyt taas...

Huhtikuussa:
-hurjaa pääsärkyä etenkin takaraivolta ja ohimoilta
-Käsien voimattomuutta
- hetkittäistä näön sameutta ja katseen kohdistamisen vaikeutta, musta
piste usein näkökentässä (lasiaisen samentuma?)
- tuntuu kuin olisi vaikea löytää oikeita sanoja
- muutaman kerran oksettavaa oloa, tuskahikeä yhtäkkiä
- paineen tuntu poskionteloissa
-korvien vihlomista
-hutera olo, kuin ei olisi tilanteen tasalla
- yksittäisiä tai pidempikestoisia elohiiriä pitkin kehoa, kasvoissa ei niin paljon

Touko-kesäkuussa:

2 kertaa päivystykseen pääsäryn ja oudon olon vuoksi.
--> jännitysniska --> Sirdaludia ja Panacodia --> Panacodista sappikohtaus tai joku
muu hirveä vatsakipu

Yksityiselle neurologille
--> jännitysniska --> Dolania sekä Noritrenia kokeiluun. -- > ei suurta apua.

Yksityiselle yleislääkärille.
--> poskiontelontulehdus johon antibiootti (ei koskaan ennen!)
--> lievää anemiaa laajan verenkuvan perusteella

Kesäkuussa:

-Pääkipu on vähentynyt, ei kuitenkaan kokonaan poissa
- lihasnykinät pysyneet, pelottaa mitä oikein ovat!!
- välillä tuntuu etenkin käsissä voimattomuutta, särkyjä vähän joka paikassa
- muita edellä mainittuja oireita vaihtelevasti
-poskiontelot taas kipeät
-paikka vaihtavia kovia särkyjä pitkin kehoa... Ihan joka paikassa.

LISÄKSI AINA:
- väsymys, uni katkonaista, en ole pirteä vaikka nukkuisin kuinka paljon
- stressi
- aina vähän flunssainen olo

VOISIKO OLLA
*fibromyalgia?
*kilpirauhasen vajaatoiminta? Kilppariarvot otettu, mutta vain osa tärkeistä. Ne ovat ok.


Huolettaa, stressaa, pelottaa jo... Tsemppiä kaikille!
 
Mulla todettiin 2v sitten jännitysniska. Sen vaivat helpottivat fysioterapialla ja elämäntilanteen helpottuessa.

Sanokaa, että nämäkin oireet kuuluvat jännitysniskaan. Murehdin kasvaimia yms :(

Oireet:
- Musta piste näkökentässä + nokisade
- huimaus
-epätodellinen olo
-väsymys
- näkö jotenkin huono
-pääkipu vaihtelevissa paikoissa
-aurallinen migreeni
- öisin järkyttävä paineentunne päässä, vaikea löytää hyvä asento ja nukahtaa
-korvien soiminen
- lihakset on todella jumissa, hierontakerran jälkeen kamala päänsärky
- kipua myös rintarangassa
-välillä vaikea saada happea
 
vierailija
Senku tulin tänne huojentamaan oloa kerta noi paniikki häiriöt aiheuttaa kaiken laista lisämukavaa tuohon typerään vaivaa ainakin mulla mutta yks asia mitä kannattee tehä niin kevyttä liikuntaa sittenku niska helpottaa sekä juoksua että hengästyy ja syvän laukkaa parikertaa viikos jotta veren kierto paranee ja suonet laajenee niin saatte yli viivata reippaasti yli puolet oireista painoja ei piä nostella saatte vain pitkästettyä ongelmaa. Avain on yksinkertaisesti parantaa verenkiertoa ja suonia jotta ei tartte nuita pirun lisä oireita kärsiä ja se on helppoa 200metrin spurteilla vaikka alottaa pari kertaa viikossa. Ihan vaan kokeneena voin sanoa
 
vierailija
Mun oirelista on pitkä kuin nälkävuosi, tekis mieli laittaa osa oireista refluksin ja kilpparin vajiksen (ei todettu, mutta arvot t4-v 13 ja tsh 2.43) piikkinkin, mutta en osaa sit sanoa...

-silmissä lasiaisia, näön tarkentamisen ongelmia ja "sumuisuutta" näössä (joskus)
-poskia kuumottaa/punoittaa
-alahuulen sisäpinta "tunnottoman" oloinen kun kielellä kokeilee, huulia kihelmöi
-niska rahisee kääntäessä ja sattuu jos koittaa venyttää
-purulihakset jumissa/kipeät (naurskutan öisin rajusti)
-yläselkä/lapojen väli todella kipeä koskettaessa, kumartuessa nikamat rutisee/menee paikoilleen?
-rinta on "tukalan" tuntuinen, tuntuu ettei saa happea tarpeeksi ja siitä seurauksena huokailua, haukkomista ja haukottelua
-käsissä voimattomuutta, puutuvat todella herkästi, joskus "kramppaavat" tai tavallaan "vetää suonta" niin, ettei voi hallita kättä (vaikea selittää) kestää vain hetken tuo.
-alaselkä kipeähkö
-lonkkaa vihloo välillä pyllyn puolelle, välillä reisen puolelle
-vasemmassa jalassa lihasheikkoutta aina välillä
-sydän muljahtelee
-epätodellista oloa
-muistihäiriöitä
-paniikkituntemuksia ilman syytä (pelkotiloja jostain vakavammasta)
-leukaluut rahisee
-kurkussa palan tunnetta
-silmissä roskan tunnetta
-sormenpäät puutuilee
-kylmät kädet ja jalat
-todella rankkaa närästystä
-paineen tunnetta päässä (tavallaan tuntee veren kohinan päässä) esim kun nousee autosta pitkän ajomatkan jälkeen
-elohiiriä
-lihasnykäyksiä
-herään joskus siihen että haukon happea tai kun yritän nukahtaa niin säpsähdän siihen, että lopetan hengittämästä ja paniikissa vedän happea (voi toistua useita kertoja ennen kuin saan kunnolla nukahdettua)
-väsymystä
-haluttomuutta
-masennusta
Mutta tosiaan päänsärkyä poden vain krapulassa, joskus tosin takaraivolla tuntuu "jumputus", muttei oikein muuta, samoin niskoja ei koskaan särje, mutta tuntuu vaan "väsyneeltä ja painavalta"

siinähän noita nyt muutama..... Olis kiva kuulla lisää teidän oireitanne :) Tsemiä kaikille "kärsiville"!!!!! <3
 
Niska mies
Ennen mitään toimenpiteitä ehdotan ihmisille ryhdin korjausta. Niin kauan tulee olemaan niskat jumissa kun ryhti on huono. Toiseksi ehdotan lopettamaan lääkkeet sillä vaivojen hoito ei poista vikaa. Auttaa hetkeksi... Liikunta, ryhdin korjaus ja vähemmän netissä/ruudun edessä roikkumista niin hyvä tulee. Voi ne puhelimetkin katsoa vaan kun joku soittaa. Koettakaa näitä nyt alkuun 6kk ja huomatkaa ero. Aamuset venyttelytkin tuo mahtavan avun päivään.
 
vierailija
Mulla on ollut tämmöstä ihmeellistä oloa jo kohta 2 viikkoa en tiedä mitä pitäisi tehdä? Todella epätodellinen olo kokoajan päätä kiristää ja sydän tykittää välillä ja kurkkua kuristaa ja tosta poskionteloiden kohdalta ihan hemmetin kireet lihakset pitäisikö minun mennä lääkäriin tarkistuttamaan ettei ole mitään sen vakavempaa?
Tuo jännittynyt niska ei aiheuta kaikkia noita oireita vaan ahdistuneisuus aiheuttaa kaikki nuo vaivat, myös niskakivut. Tiedoksi vaan niille jotka pähkäilevät että voiko pelkkä niska aiheuttaa kaikki oireet:)
 
vierailija
Tässä minun oirelistaani:
-päässä outoja tuntemuksia
-elohiiriä silmässä, huulessa,käsissä ja jaloissa
-niska ja hartiat todella kipeät
-näön sumentumista
-vasemmassa jalkaterässä sirinää(en osaa selittää)
-sormien puutumista
-kädet ja jalat voimattoman oloiset
-sydämen nopeaa tykytystä ja muljahteluja
-korvat naksuu,rahisee ja vinkuu
-huimausta (kuin olisi laivassa)
-epätodellista,kevyt olotila
-inhotuksen tunteet(en osaa selittää)
-väsymys

Tässä päällimmäiset oireet.Eivät ole samaanaikaan päällä vaan vuorottelevat.
olen ollut neurologilla ja yleislääkäreillä..sydänfilmit otettu.
sydämen rytmihäiriöihin määrätty orlockkia ja sillä saa olon tasaantumaan.
Neurologi meinasi että oireet olisivat niskaperäisiä.
Näitä oireita minulla on nyt n.vuoden verran ollut..ja fysioterapeutilla olen käynyt kuukauden ja kahdenviikon välein..välillä pidempiä taukoja.Auttaa hetkeksi.
Välillä vaan mietittyttää että onko tämä oikesti kaikki niskoista.Oireet ovat pelottavia.
Ihana todella huomata että näitä samankaltaisia oireita on muillakin.Välillä tuntee olevansa niiin yksin tämän kaiken kanssa.Tuntuu että kaikki luulevat minun olevn luulosairas.
 
vierailija
Rintapistokset on kans tosi pelottavia.. joka kerta saa pelätä että nytkö se sydäri tulee...

mitenköhän muuten tuollaiset auraa muistuttavat oireet niin voiko mitenkään tietää onko ne tosiaan auroja vai vaan niskan aiheuttamia?? ei oikeen tiedä uskaltaako ottaa yhdistelmäpillereitä vai pitäiskö vaan ottaa suosiolla minipillerit kun ei tiedä varmaa mitä nuo on? ei kauheasti huvittais mikään aivoinfarkti...
Muutama vuosi myöhässä vastaus, mutta mulle silmälääkäri sanoi että minipillerit aiheuttaa lasiaisen sumentumia, eli niitä välähdyksiä silmissä. Mulle tuli minipilleteistä ja hormonikierukasta migreeni, mutta ei aurallinen.
 
vierailija
Mun oirelista on pitkä kuin nälkävuosi, tekis mieli laittaa osa oireista refluksin ja kilpparin vajiksen (ei todettu, mutta arvot t4-v 13 ja tsh 2.43) piikkinkin, mutta en osaa sit sanoa...

-silmissä lasiaisia, näön tarkentamisen ongelmia ja "sumuisuutta" näössä (joskus)
-poskia kuumottaa/punoittaa
-alahuulen sisäpinta "tunnottoman" oloinen kun kielellä kokeilee, huulia kihelmöi
-niska rahisee kääntäessä ja sattuu jos koittaa venyttää
-purulihakset jumissa/kipeät (naurskutan öisin rajusti)
-yläselkä/lapojen väli todella kipeä koskettaessa, kumartuessa nikamat rutisee/menee paikoilleen?
-rinta on "tukalan" tuntuinen, tuntuu ettei saa happea tarpeeksi ja siitä seurauksena huokailua, haukkomista ja haukottelua
-käsissä voimattomuutta, puutuvat todella herkästi, joskus "kramppaavat" tai tavallaan "vetää suonta" niin, ettei voi hallita kättä (vaikea selittää) kestää vain hetken tuo.
-alaselkä kipeähkö
-lonkkaa vihloo välillä pyllyn puolelle, välillä reisen puolelle
-vasemmassa jalassa lihasheikkoutta aina välillä
-sydän muljahtelee
-epätodellista oloa
-muistihäiriöitä
-paniikkituntemuksia ilman syytä (pelkotiloja jostain vakavammasta)
-leukaluut rahisee
-kurkussa palan tunnetta
-silmissä roskan tunnetta
-sormenpäät puutuilee
-kylmät kädet ja jalat
-todella rankkaa närästystä
-paineen tunnetta päässä (tavallaan tuntee veren kohinan päässä) esim kun nousee autosta pitkän ajomatkan jälkeen
-elohiiriä
-lihasnykäyksiä
-herään joskus siihen että haukon happea tai kun yritän nukahtaa niin säpsähdän siihen, että lopetan hengittämästä ja paniikissa vedän happea (voi toistua useita kertoja ennen kuin saan kunnolla nukahdettua)
-väsymystä
-haluttomuutta
-masennusta
Mutta tosiaan päänsärkyä poden vain krapulassa, joskus tosin takaraivolla tuntuu "jumputus", muttei oikein muuta, samoin niskoja ei koskaan särje, mutta tuntuu vaan "väsyneeltä ja painavalta"

siinähän noita nyt muutama..... Olis kiva kuulla lisää teidän oireitanne Tsemiä kaikille "kärsiville"!!!!! <3
Hei, itsellä nukkumaankäydessä tulee pään tahattomia nykäyksiä ja kun milloin saa nukutuksi, kun aamulla herää, tulee humahduksen tuntuisia juttuja niska-pään alueelta muutama. Ielmisesti veri ei kierrä niska-päänalueella, niin kuin pitäisi, johtuen ehkäpä nukkuma-asennosta? Eki
 

Yhteistyössä