Hoidot Kys 2014

Lila13, minulla on myös ikävä fiilis siitä, että nimimerkit käyvät liian tutuiksi, mikä tarkoittaa juuri sitä, että samat naamat joutuvat notkumaan täällä lapsettomuuspinossa aivan liian kauan! Kyllä täältä jo joutaisi jo odottajien puolelle...
 
Asia ei varsinaisesti liity hoitoihin,mutta. Jos on esimerkiksi yöpynyt Kysillä yön ja on siitä saanu laskun, mutta on unohtanut maksaa laskun. Mutta sitten onkin aika Kysin lapsettomuusklinikalle, niin ottaavatko he asiakkaaksi vaikka sinulla on yksi lasku erääntynyt Kysille maksettavaksi mutta kumminkin aiot lähipäivinä maksaa laskun? Eli kun meet luukulle niin huomauttaako ne siitä erääntyneestä laskusta?
 
Testien viivat vahvistuu... Aivan hurjaa!! Huomenna on veritesti, mutta plussa on testissä! :) On aivan epätodellinen olo, kun tätä on 4 vuotta toivonut ja yhtäkkiä se onkin todellista...

Nyt vaan toivon koko sydämestäni, että kestää kiinni ja raskaus menee hyvin loppuun asti...
 
Taidanpa uskaltautua tänne kirjoittelemaan. Ollaan kolmenkympin ylittäny aviopari ja tälle keväälle tulossa toinen ICSI, ensimmäisessä saatiin 10munasolua joista vaan yksi hedelmöittyi...nega, toinen kierros meni sit kesken kun munasarjat ei menny lepotilaan synarelan aikana. Jatkossa mennään lyhyellä kaavalla.
Jotenkin vaan tuo viimeisin show sai jonkinasteisen epätoivon aikaan...ei hirveesti enää ole uskoa onnistumiseen.
Syynä meillä on mun endometrioosi
 
Moikka!
Osaisiko joku vastata minua askarruttavaan kysymykseen?

Olemme menossa ensi viikolla mieheni kanssa KYSille keskustelemaan ivf hoidosta, koska minulla ei edes pregnyl saa ovulaatiota aikaan.
Alkavatko nämä hoidot yleensä heti päätöksen tehtyämme, vai onko odotettavissa jonkinlaista jonoa?

Suuri kiitos vastanneille :)
Tsemppiä kaikille hoitoihin ja jaksamiseen!
 
Moi!

Meillä on miehen kanssa edessä IVF-suunnitteluaika Kysille ensi viikolla ja haluaisinkin tietää, että mitä tuo käynti pitää yllensä sisällään. Etukäteen on otettu verikokeita eli varmaan ne käydään läpi, mutta mitä muuta? IVF-jonossa ollaan oltu nyt kuukauden verran, joten onko jollain tietoa, miten pitkä jono on eli olisiko mahdollista päästä ensimmäiseen hoitoon ennen kesäkuuta vai meneeköhän syksyyn?

Taidanpa nyt itsekin vähän aktiivisemmin tänne kirjoitella, että on joku paikka edes missä purkaa ja jännittää näitä asioita samassa tilanteessa olevien kanssa.

Millainen tilanne Ninkulla ja Hapsuliinilla on hoidoissa? Ollaan ilmeisesti aika samassa vaihessa kun ivf-suunnittelukäynti teilläkin vasta ollut, joten olisi kiva vaihtaa ajatuksia ja kokemuksia.
 
Vanillaa: Ekassa IVF-suunnittelukäynissä, saahaan perusteellinen kuvaus koko prosessista, tutkitaan kohdun/munasarjojen tilanne ja sovitaan ivf-hoitoaika. Reseptit ja tarkemmat hoitosuunnitelmat tulevat lähempänä hoitoaikaa. Itsellä tilanne on vaan odottava, koska hoito on vasta loppukesästä. Mikä sinun tilanne Vanillaa on, mitä tutkimuksia ja hoitoja sinulle on jo tehty Kysissä?
 
Kiitos hapsuliini infosta. Minulle on tehty nyt kolme ovulaatioinduktiohoitoa (tai yritystä) mutta kertaakaan en ole saanut edes irrotuspiikkiä koska yhdellä kertaa lääkeannos (clomifen + menopur) oli liian iso ja follikkeleita kehittyi aivan liikaa eikä hoitoa voitu jatkaa. Kahdella viime kerralla annos (eka pelkkä menopur ja toisella kerralla pelkkä letrotsoli) ollut puolestaan liian pieni eikä follit ole kasvaneet riittävän isoiksi. Taustalla on siis monirakkulaisuutta munasarjoissa ja syön nyt jatkuvana metformiinia. Kuukautiset ei meinaa itsekseen pyöriä eli terolutia ja femostonia oon tässä matkan varrella joutunut popsimaan vuodon aikaansaamiseksi. Loppusyksystä siis aloitettiin hoidot ja harmittaa kun kertaakaan ei ovulaatioon asti päästy kun pregnyl piikkiä en ole saanut. suunnitteilla nyt siis ivf ja ilmeisesti kokeillaan pergoverista. Vähän pelottaa tuo lääke kun on kai aika tujua ja olen lisäksi melko hoikka että saa nähdä joudunko kokemaan*hyperstimulaation tai pahat sivuvaikutukset :(

Onko sinulla hapsuliini millainen tilanne ja mitä hoitoja jo takana?

Tietääkö kukaan miten pitkä kysin ivf-jono nyt tarkalleen on?

Onko kenelläkään kokemuksia tai tietoa tuosta pergoveriksestä?
 
Heips! Minä olen aikalailla täällä taustalla ollut. Eka inssi epäonnistui ja nut ivf hoitoja kohti. Pariskunnan suunnitteluaika on meillä parin viikon päästä, hoidot menee näillä jonoilla elokuulle...
 
Kiitos Hapsuliini vastauksesta :)

Mä voisin kanssa täällä välillä piipahtaa. On jotenkin tarpeeksi rauhallinen ketju makuuni. Ja tosiaan kun meitä nyt on kolme näin samassa tilanteessa.
Onko teilläkin Vanillaa ja Hapsuliini esikoiset haaveissa?

Vanillaa Mulla kans OI hoitoja yritetty letrozolilla ja sitten menopur + pregnyl, mutta ovulaatio ei tapahdu edes pregnylin avulla. Kaikki näennäisesti minulla ok, mutta kierto ei vaan pyöri jostain syystä. Olen syömishäiriön läpi käynyt mutta parantunut jo.

Pergoveris täälläkin käyttöön, mutta ei aikaisempia kokemuksia valitettavasti.
Minulle eivät puhuneet mitään pregoverin "rajuudesta" :O Olen myös hoikka mutta selkeästi lihaksikas. Liekkö sitten ajattelevat että kestän tujummatkin tropit :LOL:


Saitko jo ajan IVF hoitoon?
 
Onpa kiva löytää muita samassa tilanteessa olevia vaikka eihän tätä kenellekään tietysti toivoisi.

Nikku, sinun tausta kuullostaa melkp samanlaiselta kuin itsellä. Hoikka olen ja urheilusta tykkään joten rasvaprosenttti on ainakin ollu varmaan liian matala.nyt olen yrittänyt kerryttää pari lisäkiloa ja keventää liikuntaa jos se osaltaan auttaisi tässä projektissa.

Minkä ikäisiä te hapsuliini ja ninkku olette? Ite olen 26, tosin pian 27 ja esikoinen meillä toiveissa.
 
Vanillaa. Täällä kanssa lihoteltu viimeisen vuoden mittaan.
Ikää minulta löytyy 25, ylihuomenna 26...

Täällä taas muutama päivä piikitetty. Huomenna maanantaina eka seuranta.

Pistättekö te lääkkeet itse? Mä en vaan jotenkin pysty.
 
Pistän joo ite. Eka kerralla jännitti mut sit on menny rutiinilla.
Harrastatko muuten nyt hoitojen aikaan minkä verran liikuntaa? Ite mietin että jos keventäis entisestään ensi viikon keskiviikosta (jolloin alkas pistelyt) eteenpäin.
Onko tullut pergoveriksestä sivuoireita? Onko ollu tuntemuksia alamahalla? Ilmeisesti teilläkin esikoinen toiveissa? Onko teillä nyt siis ivf- vai oi-hoito tolla pergoveriksella?

Tulehan huomenna kertomaan ultrakuulumisia. Toivotaan että folleja olisi kasvanut sopivasti.
 
Liikuntaa harrastan normaalisti. Jossain vaiheessa stressasin siitä, mutta kun lääkärärikin on sanonut että ei halua liikuntaani rajoittaa, niin sitten en rajoita. Treenit ovat kuitenkin minulle se ainoa asia josta tulee oikeasti hyvä olo. Treenin aikana tuntuu että ei millään muulla ole mitään väliä. Edes hetki tuota autuutta tuo hirveästi helpotusta tähän kaikkeen. Säännöllisten kevyempien viikkojen merkitystä olen kyllä pyrkinyt painottamaan. Ja kunhan vaan muistaa syödä kunnolla!
Harrastatko paljon kestävyyslajeja? Itse suuntaudun enempi punttisalin puolelle. Treenaan 6 kertaa viikossa. Ylimääräiset aerobiset (perus ulkoilua lukuunottamatta) olen kyllä kaikki karsinut, kun en niistä niin paljoa nauti. Käsittääkseni pitkäkestoinen kestävyysurheilu on isompi haittatekijä.
Tosin nyt kun on 5 päivää pistetty ivf:ään tähtäävällä annoksella, niin sanoivat että viikonloppua kohden pitäisi lopetella "zumbailu". Tämä siksi, että munasarjat kasvavat ja rupeavat siellä painavina tärisemään ja tulee vaara että kiertyvät kivuliaasti.

Eli IVF meillä nyt kyseessä. Sivuoireita ei vielä ole tullut, paitsi pään jomottelu. Pistäminen kirvelee paljon menopuria enemmän, ja pistokohtaan ihon alle jää tunniksi-pariksi ikäänkuin pallo. Pergoveris kannattaa apteekista tilata hyvissä ajoin, koska heillä vain 2kpl varastossa jos sitäkään.

Eilen ultrassa oli vähän kasvanut useampi rakkula. Suurimmat 9mm. Limakalvo oli jo 8mm. Tuo limakalvo minulla reagoi todella hyvin ja on kuulemma "kaunis". Mutta toisaalta se kyllä lysähtää ja rappeutuukin ihan yhtä herkästi..
Nyt jatketaan pistelyä. Torstaina Orgalutran (olikohan se sen jarrupiikin nimi?) mukaan kuvioihin. Pe ultraan, jolloin uskon että selviää punktion ajankohta, iik!

Ja meillä myös esikoinen toiveissa.

Mikä hoito teillä nyt alkaa Vanillaa? Eli huomennako aloitat pistelyt, vai viikon päästä?
 
Eli ilmeisesti Ninkku siis toivottu tulos ultrassa teille? :) oliko folleja paljon? Millä annoksella pergoverista pistät?

Harrasta enemmän kestävyystyyppistä urheilua ja erilaisia ryhmäliikuntatunteja mut nyt oon juoksuntreenit jäyttänyt vähemmälle.
Meillä alkaa huomenna oi-hoito, jossa tosin iso riski että päädytään ivf-hoito.
 
Heips! Sen verran haluaisin tulla kuokkimaan, että kuinka pitkään jouduitte jonottelemaan kyssiin? Mimmoset mahtaa jonot olla? Meillä lähti lähete sinne, kun mulla selvä syy (pco) miksi hommat takkuaa. Siihen asti kokeillaan yksityisellä OI:tä niin kauan, kun polla kestää ja rahat riittää.
 
Miten meni eka pistos uutta lääkettä Vanillaa? :)
Pergoveristä pistän 150IU. Pelkäävät että tulee liian monta rakkulaa muuten..
Vastoin aikaisempia diagnoosejani ovat nyt musarjat lähteneet tällä lääkkeellä käyttäytymään PCO tyyppisesti.

En tiedä oliko meillä tulos toivottu. Folleja oli 4kpl 8-9mm ja muut pienempiä. Lääkäri kirjoitti lisää pergoveristä. Venynee taas tavallista pidemmäksi tämäkin piikittely.. Sama tilanne tavallaan kun teillä Vanillaa, että kerätään koska munasarjat nyt sattuvat käyttäytymään niin, eikä viitsi montaa kuukautta piikittää turhaan, kun OI ei koskaan onnistu, kehoni on arvaamaton, joten sit kerätään jos kerätään. Ja kun kuitenkin olen yli vuoden kokeillut kevyempiä menetelmiä, niin nyt "annetaan palaa" mitä pistoksiin tulee.

Caro87 Käsittääkseni KYSin IVF jono on jotain muutaman kuukauden luokkaa. Nyt kun kesä välissä niin pidempi. Tsemppiä OI hoitoihin :) Hienoa että teillä kuitenkin ovulaatio saadaan aikaan ja ei tarvitse tyhjänpanttina odotella.
 
Ninkku Kiitos vastauksesta :) Ei varmaan tarvitse kutsua hirveen kauaa odotella :) Eka kierto nyt on/oli OI:tä letrozolilla, clomeja mulle ei edes lähdetty kokeilemaan. Tällä annostuksella tulosta ei vielä tullut, yksi suurempi folli, mutta vaan 10mm kp11 ja limis ohut vaikka oli vähän kasvanutkin. Nyt taas odottelua ja sit terot ja suuremmalla annostuksella. Mahdollisuuksia OI:n onnistumiseen vielä toki on, mutta jotenkin ajatukset suuntautuu jo polihoitoihin.

Kovasti tsemppiä jokaiselle hoitoihin :)
 
NINKKU: eka pistos meni hyvin eikä kirvellytkään yhtään niin paljon kuin pelkäsin. Tänään ei mitään tuntemuksia ole vielä ollut. Jotenkin toivois että mahassa alkais tuntua edes jotain ni tietäis jotain ehkä tapahtuvan. Tuliko sulle alamahaan mitään kipuja/turvotusta tms? Pistätkö samalla annoksella edelleen vai muuttuiko annos? Mulla on eka kontrolliultra maanantaina eli viikon jäljessä tullaan teidän hoidosta :) milloin sulla ultrataan seuraavan kerran?

CARO87: Onko sulla nyt siis menossa oi-hoito vai mikä tilanne?

HAPSULIINI: Mikä vaihe teillä nyt hoidossa?

Tsemppiä kovasti kaikille! Onhan tämä jännää mutta myös raskasta aikaa.
 
Vanillaa Joo OI hoidot menossa ja ne alotettiin yksityisellä. Samalla laitettiin lähete kysiin. Toivottavasti sinne pääsyä ei tarviis kauaa odotella jos nuo hoidot ei onnistukkaan. Pistoshoitoihin tuksin on varaa yksityisellä.

LISÄYS
Tänään jo tulikin kutsu naistentautienpoliklinikalle, aika kuukauden päästä. Sain myös lähetteen verikokeisiin ja tässä pähkäilen, että miten mä niissä käyn, kun ei mulla tällä hetkellä ole kuukautiskiertoa :ashamed: Kun kierron 2-4 päivinä pitäisi mennä. Ei tuo eka OI letrozoleilla onnistunut todennäköisesti niin tuskin on vuoto alkamassa.. Ja toinen mitä mietin, että pitääkö mun tuolle käynnille ottaa mies mukaan vai syynätäänkö siellä ensin vaan mua? Toki tarvii varmaan tonne kysiin soittaa ja kysyä.

Kiitoksia jos joku jaksaa mun kysymyksiin vastata :)
 
Viimeksi muokattu:
Caro87: IVF:n suunnittelukäynnillä tulee olla ilmeisesti mukana molempien, mutta sitä aikaisemmilla käynneillä kävin yksin. Tosin voihan niihinkin mies mukaan tulla halutessaan. Tuohon verikoeasiaan en osaa vastata, riippuu varmasti siitä, mitä kokeita otetaan eli kannattaa soittaa polille.
Mikä sulla on syynä siihen, että kierto ei toimi? Ollaan muuten samanikäisiä ja tilanteesi kuullostaa ihan samalta kuin omani.
 

Yhteistyössä