Hoidot Kys 2014

Vanillaa, verikokeissa katsotaan hormoonit, kilppari ja jotain muuta. Aika pitkä lista oli. Yksityisen gyne sanoi viime kerran jälkeen, että pitäs odottaa kuun loppuun tuleeko vuodot ja sit terot jos ei. Taidan vähän aikasemmin ne alottaa jos sais vuodon tulemaan. Pitää varmaan keskeyttää OI letrozolilla sit ens kiertoon kun piti isommalla annoksella kokeilla. Voi olla, että tuolla kysillä haluavat jotain kokeita vielä tehdä. Siitä tod. näk kuitenkin sitten jatketaan.

Tosiaan mulla on pco tai pcos, vaikka oon tosi hoikka ja muita tilaan liittyviä oireita ei ole. Syksyllä jätin e-pillerit ja menkkoja ei tullu, ultrassa löyty monirakkulaiset munasarjat. Osasin kyllä jotain epäillä, kun teininä oli tosi pitkät välit usein menkkojen välillä. Estrogeeni kai mulla oli myös alhaalla pillereiden jälkeen niin sain hormonikorvaushoitoa 3kk. Sen jälkeen ei taas menkkoja ja alotettiin OI. Varmaan nyt sitten siirryn tonne julkiselle hoitoja jatkamaan. En tiedä kuinka nopeasti siellä yleensä lähdetään liikkeelle. Mieheltä ei ole vielä simppoja tutkittu niin veikkaisin, että haluavat ne aika alussa tarkistaa.
 
Nyt taas hirmunen romaani omaa napaa, anteeksi :ashamed: Pakko vaan purkaa kun on niin jännät ajat, ja olette monet niin samassa tilanteessa.

Eilen kävin ultrassa. Oli siellä jotain kasvanut. Kahdeksaa follia ennusteli. Limakalvo 12mm. Lääkäri oli ihan positiivisin mielin, ja sanoi että n. 10 onkin ihanteellinen. Sanoi että kovin suuri määrä (esim. 20) enteilee usein huonoja soluja.

Pergoveris + orgalutran jatkuu vielä sunnuntaille. Maanantaina pregnyl tupla-annoksella. Kohdallani ei kai olisi ollut välttämättä jarruille (Orgalutran) tarvetta, mutta pistellään nyt sitäkin varalta.

Keskiviikkona keräys!!!!!
Sairauslomaa ke-pe. Miehelle r*nkkauslomaa ke :D
Voi että kun en haluaisi että syyn selviävän työnantajalle.

Vanillaa Mulla ei ole mitään tuntemuksia ollut, mutta maha on kyllä selkeästi turvoksissa. Päätä on jomotellut ja yksi päivä valottui näkö :/ Johtuuko sitten näistä vai jostain ihan muusta...
Tulehan heti maanantaina kertomaan ultrasta kuulumisia :)
Tosi samaa tilannetta kyllä eletään. Sovitaanko, että tullaan nyt yhdessä raskaaksi?

Caro87 Kannattaa tosiaan soitella KYSille niin ei tarvitse turhaan stressata noita kysymyksiä.
Saamassamme potilasohjeessa on mainittu, että mies saa aina halutessaan olla mukana käynneillä.
Meillä mies ei ole ollut kuin kerran joskus alkupuolella ja nyt IVF suostumus kun annettiin. Meillä mies jokatapauksessa odottelee mielummin käytävällä ultratessa.

Korjautuiko sulla Caro omat estrogeenitasot tuon korvaushoidon jälkeen? Itselläni sama tilanne, että jossain vaiheessa olivat ihan vaihdevuotiset. Nyt en osaa sanoa arvoistani mitään kun kokoajan jotain mömmöä napanakissa.
 
Viimeksi muokattu:
NINKKU: Tuo sun ehdottama sopimus kuullostaa hyvälle eli sovitaan vaan :) minkäkkokoisia follit olivat sulla eilen. Teillä kyllä jännät ajat edessä, pidän peukkuja jatkojenkin suhteen.

Itellä pistelyt jatkuu ja mahaa vähän turvottaa Ja välillä menkkamainen olo alamahassa. Eilen tuli myös pari kertaa pyyhkiessä rusehtavaa tuhrua ihan vähän. Mistäköhän johtuu? Mutta hyvin vähäiset oireet tähän mennessä ollut.

CARO87: Sun tilanne kuullostaa kyllä ihan samalta kun omani.
Meitä taitaa olla nyt kolme saman ikäistä ja suunnilleen samalla taustalla eli hoikkia, pco-munasarjaisia joilla oi-ei oo tehonnu.

Syöttekö muuten metformiinia? Mulle aloitettiin se alkuvuonna tueksi hoitoihin.
 
NinkkuHyvältä kuulostaa tuo sinun follien määrä :) En minäkään miestä kyllä halua sillon huoneeseen jos ultrataan tms. Muuten vois olla ihan hyvä, että on mukana. Ei taida olla ihan perillä näistä jutuista vaikka aina oon sille kertonu lääkärikäyntien jälkeen :D Kuulemma hepreaa on mun puhe monesti :D

Tuosta estrogeenitasosta en osaa sanoa, kun ei ole verikoetta otettu. Mullakin vaihtelevasti oli e-pillereiden jälkeen kuumia aaltoja yms, nyt kyllä ainakin itsestä tuntuu olo tasaisemmalta. Tosin noista letrozoleista tuli tosi inhottavaa yöhikoilua, uskoisin niistä johtuneen kun nyt pariin yöhön ei ole ollut. Letrot on varmaan nyt sitten poistunu kokonaan elimistöstä. Olikohan noissa verikokeissa estrogeeni kanssa niin siinähän se sitten selviää. :)

VanillaaOn se mukava saada vertailla kokemuksia ja jakaa tuntoja sellaisten kanssa jotka ovat hyvinkin samanlaisessa tilanteessa ja samalla pohjalla :) Tuo eka OI mulla oli 2,5mg annostuksella sen 5 päivää. Jotain oli ainakin yrittänyt tapahtua (tai no ainakin edistystä entiseen :D), yhden "isomman" follin löysi mutta se oli vaan 10mm. Muut kuitenkin selvästi tuota pienempiä. Kohdunlimis oli n.4mm eli ohut, mutta kolmikaikuinen. Viivamainen tainnut olla aina aikaisemmin ja jos hormonikorvaushoitoa ei lasketa niin paksuin mitä mulla on tähän mennessä ultrassa todettu. Gyne sanoi, että tuo 10mm voi vielä kehittyä tai sitten ei. En kyllä itse jaksa siihen uskoa. Ehkä sitten isommalla annostuksella jos kysillä jatketaan niin tulis parempaa tulosta. Tai sitten munkin tie vie noihin pistoshoitoihin.

On se tämmösenä melkein alipianoisena todella ärsyttävää, kun ei voi painolla siihen vaikuttaa. Monella ylipainoisella pco on parantunut huimasti vaan laihduttamalla. Itse yrittää epätoivoisesti saada painoa lisää..

Mulla tuo yksityisen gyne mietti noita metuja, mutta ei osannut sanoa tehoa hoikille ja ei ole lapsettomuuteen erikoistunut niin pitää kysillä sitten niistä kysyä. Olen kyllä kuullut, että hoikillekkin siitä voisi olla apua :) Onko Vanillaa sulle ollut apua niistää vai näkeekö sitä edes vielä?
 
CARO87: Aika vaikea ilmeisesti arvioida, onko metformiinista ollut hyötyä, mutta viime viikon ultrassa lääkäri ainakin totesi, että munasarjat näyttävät melko rauhallisilta, ei niin pcos-tyyppisiltä.

Nyt ihmettelen, että miksiköhän näiden pistosten aikana on alkanut ruskea tuhruvuoto? pelkään, että huomisessa ultrassa huomataan homman epäonnistuneen ja limakalvo vuotaa jostain syystä pois. Hami jos näin on käyny. Syksyllä kokeiltiin OI-hoitoa yhdistelmällä clomifen + menopur ja sillä saatiin monta rakkulaa. Silloin ei kuitenkaan voitu tehdä ivf-hoitoa noin ex tempore. Jos tämä pergoveris ei ole toiminut, niin pitänee vaatia taas tuota syksyn lääkekoktailia kokeiluun.

Miten Ninkun pistelyt sujuu? Onko tullut oireita?
 
Vanillaa Kuulostaa siltä, että metuista olis hyötyä :) Toki vissiin pco:n tila saattaa muutenkin välillä vaihdella :)

Soitin aamulla kysiin noista verikokeista. Sano, että ennen käyntiä olis tarkotus niissä käydä ja jos ei tule menkkoja niin käyn kuitenkin. Yritän teroilla käynnistää ja jos ei onnistu niin sitten käyn joka tapauksessa. Yritän pähkäillä millon ne alottas.. Tajusin tossa eilen, että koko tänä aikana, kun pillerit lopetin niin ei olla päästy edes oikeasti yrittämään, kun ovulaatiota ei ole ollut kertaakaan. Aika masentavaa. Jospa kysillä lähtis asiat rullaamaan ennen kesätaukoa.

Mitäs teille muille kuuluu? :)
 
Täällä kasvatellaan folleja edelleen. Toivotaan että kasvavat tarpeeksi. Perjantaina olisi ultra.

Ninkku: Mites meni punktio ja mikä oli saalis? eikös se ollut sinulla tänään? kerro kokemuksia ko. toimenpiteestä. Miten teillä homma nyt jatkuu?
 
Caro87 KYSillä kyllä onneksi ottavat tosissaan vaikka nuoria olemmekin. Muutenkin olen ollut todella tyytyväinen henkilökuntaan.
Meidän kohdalla ainakin ymmärsivät miten kurjaa on kun ensimmäsitäkään ovulaatiota ei ole tullut koko yrityksen aikana, ja sen vuoksi ivf:ään siirryttiin mielestäni hyvin ripeästi kun OI hoidoilla ei tulosta.

Vanillaa Mitkä on fiilikset? Sanoivatko KYSillä mitään tuhruvuotton, ja onko sitä jatkunut? Onko ollut muita tuntemuksia? Joko on aloitettu jarrut?

Minulla loppuviikosta alkoi olla töissä loppupäivästä epämukava olo, koska olen koko päivän jalkojen päällä ja ravailen portaita jne.. Tiistaina jouduin pari viimeistä tuntia töissä makaamaan lattialla, ja en voinut lähteä koska olin ainoa jolla oli työpaikan avain lukitsemista varten. Eli ei kannata säheltää ympäriinsä ylimääräistä ;)

Eilen oli sitten keräys. Se oli kivuton ja nopea toimenpide. Rakkuloita kerättiin 17, ja 12 solua saatiin. Limakalvo hyvä. Aamupäivän aikana pitäisi tulla soitto hedelmöittymis-uutisineen. Huomenna sitten siirto, mikäli kaikki on mennyt/menee hyvin.
Lugesteronin aloitan tänään, ja se jatkuu raskaustestiin asti tai vielä siitä eteenpäin jos positiivinen tulos.
 
NINKKU: hyvältä kuulostaa tuo saalis. Paljonko oli lopulta hedelmöittynyt? Sit siirron jälkeen teillä alkaakin jännät ajat :) missä vaiheessa saat testata?

Vuoto oli jotain mystistä eikä sille oikeen löytynyt syytä. Huomenna ultrataan onko kasvua tapahtunut riittävästi ja aloitetaan tarvittaessa jarrulääke. Alamahaa on nipistellyt ajoittain ja muutenkin on vähän aran tuntoinen. Toivotaan että follit ovat kypsyneet ja limakalvo kasvanut.
 
Hieno homma Vanillaa, että tuhruttelu on loppunut (näin ymmärsin)! Tsemppiä sullekin tähän päivään.
Onko sinulla fyysinen työ? Itselläni nimittäin ei olisi suurempia häiriöitä arkeen tullut stimulaatiovaiheessa, mikäli työ olisi istuskelua tms.

8 hedelmöittynyt. Tänään siirretään sitten paras ja loput selvinneistä pakkaseen.
Testi tapahtuu verikokeella kahden viikon päästä. Mielestäni on helpottavaa, että ei tarvitse itse miettiä että joko sitä kuitenkin uskaltaisi testata.. Raskaustestin tekeminen on aina ollut minulle kamalan työn takana.

On tää vaan jotenkin niin outoa. Jossain tuolla laboratoriossa on meistä lähteneitä elämän alkuja.
 
Huh mikä jännitys olikaan aamupäivän ennen ultraa. Uässä näkyi kohdun limakalvo 11mm ja molemmissa munasarjoissa useampia (5-6) rakkulaa kasvamassa. Yksi oli jo 19mm, mutta suurin osa noin 12-14mm. Nyt alkoi jarrulääke pergoveriksen rinnalle ja toivotaan vaan, että se jarruttaa niin kun pitääkin ettei follikkelit puhkeile ennen tiistaita. Tiistaina siis keräys.

Ninkku: En tee kovin fyysistä työtä, mutta jalkojen päällä joudun aina aika ajoin kyllä olemaan. Tähän mennessä oireet olleet kohtuulliset, tänään alkanut tosin alamaha olla jo melko kipeä ja ultraaminen ei tuntunut kovin mukavalta.
Kertoisitko miten tuo keräys eteneni? eli saitko heti kun menit polille ne lääkkeet suoneen ja sit odottelit noin 30min? ja miten homma siitä eteni. Vähän meinaa jännittää tuo tiistai. Te saitte sit pakkaseenkin ihan hyvän määrän alkioita, hieno homma :) nyt vaan varpaa ja peukut pystyyn että lopputulos on toivottu! Antoivatko jotain ohjeita tuon punktion jälkeiseen elämään?

Onhan tämä tosiaan ihmeellistä puuhaa ja näin hoitojen aikaan ajatus on kyllä melkein koko ajan vaan näissä asioissa...
 
Onnea Vanillaa, että noin lupaavalta näyttää!
Alla hieman pyytämääsi tapahtumien kulkua keskiviikolta.

Mentiin polille, mies vei näytteen heti parempaan talteen.
Sitten mentiin vuodehuoneeseen, jossa vaihdoin päälleni sellaisen leikkauskaavun typpisen vaatteen. Vähän aikaa odoteltiin ja hoitaja laittoi kanyylin. Sitten taas vähän aikaa odoteltiin ja hoitaja tuli hakemaan minut toimenpiteeseen. Toimenpidehuoneessa perinteisesti levitin jalkani, jonka jälkeen hoitaja rupesi laittamaan lääkkeitä suoneen. Se kyllä rauhoitti kerrassaan hyvin. Ja itselläni ainoastaan vasen puoli tuotti keräyksessä epämukavuutta, mutta siis ei mitään varsinaista kipua.

Hyvin pian toimenpiteen jälkeen olo piristyi, joskin maha alkoi kipeytymään. Sain hoitajalta suun kautta vielä kipulääkkeet jotka auttoivat hyvin.
Sitten saimme sairauslomatodistukset ja ohjeistuksen Lugesteronin käyttöön.
Kehottivat olemaan tämän viikon melko rauhassa. Olenkin lähinnä lojunut sohvalla ja ottanut paljon päikkäreitä, jonka ansiosta maha ei ole päässyt kipeytymään. Toisaalta tuntuu että pääkoppa oli enemmän tämän loman tarpeessa ;)

Eilen oli sitten siirto. Progesteroni vaikuttaa aina mielialaani todella (!) voimakkaasti. Pääkoppa on ikäänkuin jossain masennus-sumussa. Asiaa ei helpottanut, että lääkäri puhui alkioiden luokituksista joista en ole koskaan ennen edes kuullut! Kysyessäni vastaus oli että "ne on vaan sellaiset luokitukset".. aha...? Heti siirron jälkeen lääkäri poistui huoneesta, sain huudettua perään että mitenkäs limakalvo, ja lääkäri sitten käytävältä huusi että "12mm".

Tietääkö joku mitä nuo alkion luokitukset ovat ja mihin vaikuttaa? Yritin googlata, mutta en oikein saanut selvyyttä, että miksi joku on 1-luokan miksi joku on 3-luokan alkio? Vaikuttaako jotenkin kiinnittymismahdollisuuksiin tai sikiön ja raskauden komplikaatioihin?
 
Ninkku: Ymmärtääkseni alkiot luokitellaan laboratoriossa, jotta saadaan tietoa alkioiden laadusta ja voidaan siirtää parhaimman laatuisia alkioita. Voisin kuvitella, että alkion luokituksella ja laadulla on jotain vaikutusta alkion "elinkelpoisuuteen" ja näin raskauden alkamiseen. Tarkemmin en tästä tiedä. Mitä lääkäri kommentoi näistä luokituksista kohdallasi? Onko lugesteroneista tullut fyysisiä oireita? Joillekin ilmeisesti tulee aika voimakkaita oireita, jotka usein muistuttavat raskausoireita. Onko sinulla testipäivä siis vajaan kahden viikon päästä perjantaina ja menetkö silloin siis verikokeeseen vai teetkö kotitestin? Ilmeisesti alkion siirron jälkeen saa alkaa elämään ihan normaalisti mikäli oma vointi sen sallii, eikö?

Hapsuliini Minulla ainakin ollut 2 ultraa ja seuraavana tiedossa punktio ja mahd. alkion siirto. Joskus varmaan ultria voi olla enemmänkin. Pistosten aikaan nuo ultrat yleensä ovat noin 3-5 päivän välein riippuen tilanteesta. Ja punktion ja alkion siirron välillä pari yötä.

Kyllä nämä päivät tuntuvat matelevan hitaasti kun koko ajan joku ultra tms. jota odottaa....
 
En oikein tiedä meidän luokituksista, kun aivoni prosessoivat ylipäätään koko luokituten olemassaoloa, joten en oikeinpysynyt hommassa mukana. Pari oli mennyt ainakin roskiin.

Lugesteron ei ole fyysisiä oireita aiheuttanut. Mutta vaihtaisin tämän masentuneisuuden tuntemuksen mihin tahansa fyysiseen oireeseen.
Nännit kyllä kipeät, mutta olleet viimeisen 1,5 viikkoa.
Normaalia elämää saa voinnin mukaan nyt elellä. Vatsa ei vielä aivan normaalilta tunnu, eli mitään kovin pomppivaa en vielä lähtisi tekemään kipeytymisen pelossa.

Testi sitten verikokeella perjantaina 4.4. Ihanaa että ei tarvitse itse tehdä.
Nyt se aika vasta mateleekin, kun mitään ultria tai muita välietappejaei ole. Odottaa vaan että saisi pettymyksen pois alta.

Kamalasti tsemppiä huomiseen Vanillaa! Eilen varmaan pregnylin pistit? Itsellä se aiheutti erittäin epämukavan olon masuun illasta.

Hapsuliini Meillä ivf:ään liittyen käyntejä oli seuraavasti:
to aloituskäynti - ma ultra - pe ultra - ke keräys - pe siirto.
Eli viisi käyntiä tuli yhteensä välillä 6. - 21.3.
Keräyksestä siirtoon sairauslomaa 3pv.
 
Viimeksi muokattu:
Vanillaa Pregnyl mulla aiheutti mainitsemani järjettömän epämukavan turvotuksen jonka vuoksi jouduin makaamaan työpaikan lattialla Johtui tosin varmaan siitä että töissä joudun juoksemaan portaita ja menemään ympäriinsä koko ajan.

Miten sulla meni eilinen keräys?
 
Ninkku Eilinen keräys meni hyvin, oli aikalailla kivuton ja sen jälkeenkin olin oikeestaan heti tunnin päästä jo ihan normaalissa kunnossa eli jälkeenpäinkään ei oo mitään isompia kipuja ollut. Mitä nyt alavatsaa turvottaa ja suoli ei toimi (niin ku koko stimulaation aikana). Soluja saatiin paljon, mutta suurin osa niistä raakoja. 6 niistä kuitenkin hedelmöittyi ja huomenna siirto (mikäli nyt jatkavat kasvuaan). Onko sinulla ollu minkälainen olo nyt siirron jälkeen? Meinaatko testata ollenkaan kokona ennen tuota veritestiä? Saako siitä muuten vastauksen samana päivänä vai vasta myöhemmin?
 
Ihanaa että teillekin saatiin saalista :)
Tule raportoimaan siirron jälkeen tilannepäivitystä.

Nyt olen sitten saanut osakseni Lugesteronin fyysiset oireet ;)
Alavatsan turvotus vaan lisääntynyt. Maha on todella iso pallo vaikka kuinka vetäisin sitä sisään, enkä voi kuvitellakkaan että laittaisin töihin tiukkoja paitoja, kun luulisivat heti että olen raskaana pitkälläkin.
Parin päivän sisällä rinnat turvonneet kamalasti. Ihan huvittaa tämä, kun ei minulla aikaisemmin ole ikinä tisut reagoineet mihinkään mitenkään.
Kohtuun vihloo välillä, ja sen seutu on painaessa herkähkö. Vatsan jännittäminen epämukavaa, kun alkaa vihloa (esim. jo vessassa käydessä).
Naama kukkii.
 
Viimeksi muokattu:
83, mulla meni pari viikkoa lähetteestä, kun jo tuli naistenklinikalle aika ens kuulle. Tosin mulla selvä syy lapsettomuuteen tiedossa niin voikohan vaikuttaa asiaan.

Tuosta en osaa sanoa miten asiat siellä etenee, kiinnostaa kyllä itseänikin, että toivottavasti muut osaa tuohon vastata :) Mua lähinnä jännittää saadaanko ennen kesää jo asiat rullaamaan, kun käsittääkseni kysilläkin on kesätauko (mistä mihin sekin mahtaa olla?).

Vanillaa ja Ninkulla Taitaa molemmilla olla jännät ajat, hirveesti peukutuksia molemmille :)
 
kyssillä kesätauko on kesäkuusta heinäkuun loppuun, vai oiskohan alkanut vasta juhannusviikolta. mut riippuu vähän asiasta, soluja ei ainakaan tuona taukoaikana käsitellä, joten me odotellaan sinne elokuuhun jolloin sit eka ivf.
 
Ninkku Siirto meni eilen hyvin. Yksi 4-soluvaiheessa oleva alkio siirrettiin ja 4 jäi pakkaseen. On ollu vaan eilen ja tänään tosi turvoksissa maha ja ultran mukaan munasarjat onkin aika isokokoiset tällä hetkellä. Ummettaa ja pissattaa jatkuvasti mut kuuluu kuulemma asiaan :) Munasarjojen takia pitää ottaa tosi iisisti nyt muutama päivä että rauhottuvat. Meinaatko tehdä ensi viikolla kotona raskaustestiä vai menetkö vaan suoraan veritestiin? Mulla myös rinnat kipeytyneet, mikä on uutta myös minulle. Suihkussakin veden valuminenkin nillle sattuu :) Nyt tuli uusi stressin aihe, kun otin tänään kipuihin epähuomiossa ibutabsia (mikä ei ilm. paras mahdollinen vaihtoehto tässä tilanteessa) ja flunssakin iski eilen :( Toivottavasti tuo ibuprofeeni ei tee nyt hallaa tälle hommalle. Onko sulle tullu mitään uusia oireita?

Caro87 Mikä tilanne teillä on nyt menossa?
 

Yhteistyössä