Hoidot Kys 2014

83
Meillä siis tilanne se että e-pillereiden jälkeen kuukautisia ei kuulunut 6kk, yksityisen kautta sitten todettiin PCO ja sen myötä terolut+clomit, joiden pitäis olla gynen mukaan paras hoito PCO:hon. Söin clomit eka 1tbl kiertopäivät 5-9, ei vaikutusta, sit 2 tbl ei vaikutusta, sit kaks kiertoo 3 tbl ja ei vaikutusta. Limakalvo 12mm ja follit paras 4 mm eli aika toivotonta :( nyt sitten lähete sinne kyssille.. Onko muita jolla toi clomi ei ole toiminu vai pitäiskö tässä menettää viimeinenki toivon ripe mitä on jäljellä? Netistä ei löydy just mitää järkevää tilastoo onssien tms onnistumisesta ja jos löytyy ni luokittelen itteni siihen kastiin jollei ole mitää toivoo, yks onnistunu raskaus on takana jonka nuorempana abortoin, liekkö sillä vaikutus?
 
Ei mitään uusia oireita täällä. Tai voihan sitä aina ruveta kaikki nenänniiskuttelut tulkitsemaan ;)
Maha/kohtu edelleen turvonnut. Lisäksi muutenkin kamalan nesteinen olo, joka voi tosin johtua siitä että en ole päässyt treenaamaan normaalisti ja olen purkanut turhautumista mässäilyyn. Rinnat entistä turvonneemmat, mieskin jo ihan riemuissaan ihmetteli näitä. Nää vois jäädä.

En testaa kotona, tulis vaan paha mieli.
Saapahan sitten tuloksia soittaessa samantien kyseltyä vähän jatkoa.
En osaa jotenkin yhtään ajatella että raskautuisin. Täydellisen ovuloimattomuuden vuoksi tämä on meille nyt ensimmäinen oikea mahdollisuus, joten toisaalta piinapaineita on kertynyt, ja pelottaa tulos niin hitosti. Olen muutenkin edelleen lugeista ihan äärimmäisen itkuherkkä. Rupesin eilen töissä itkemään, kun olin yhden mitättömän asian unohtanut tehdä. Tää on ihan sietämätöntä!

muoks: Ainiin, lasketaanhan uudeksi oireeksi, että näin unta erittäin selkeästä plussatestistä? Kyllä mä nyt taidan olla paksuna :kieh:

Ennustelivatko sulle Vanillaa mitään onnistumisprosenttia?
Pysyykö sulla Luget hyvin sisällä?
Minua harmittaa, kun kohdalleni osui keräykseen ja siirtoon lääkäri joka ei kyllä paljoa puhununut eikä päin edes katsonut. No tärkeintä että osas hommansa ;)

Caro87 Onko teillä nyt taukoa hoidoista tuonne KYSille asti?

83 Harmi että kevyemmät hoidot eivät teilläkään toimi.
Vaikea uskoa että abortilla olisi merkitystä, kun ongelma kohdallasi on selkeästi PCO:hon ja follien kasvuun liittyvä. En ole kuullut että abortti voisi munasarjoihin vaikuttaa?
Älä huoli, monilla ei clomit toimi :) Meillä ei clomeja kokeiltu, mutta vastaavissa tilanteissa käytettävää letrozolia. Mulla kasvoi kaikki ihanteellisesti (limakalvo 12mm ja 20mm johtofolli), mutta ei irronnut vaikka pregnyl oli apuna. Tuosta sitten siirryttin pistoshoitoihin, mutta en niilläkään ovuloinut. IVF:ään siirryttiin turhia jahkailematta kun todettiin että turha on ovulaatiota odotella. Eli kyllä teillä vielä keinoja kuule löytyy :) Sulla kuitenkin tuo limakalvo reagoi hyvin!
 
Viimeksi muokattu:
Ninkku ja Vanillaa Joo nyt odotellaan lähinnä tota KYSin aikaa. Eilen otin vikan terolutin ja toivon, että vuoto tulee nyt niillä, että pääsis oikeeseen aikaan niihin verikokeisiin. Oottelen jonnekkin asti ens viikkoa ja sitten meen vaikka ei olis alkanu. Millähän menkkoja sitten käynnistellään jos nuo ei toimi. Pitää varmaan saada kuitenkin vuoto jollain tulemaan ennenkuin voidaan hoitoja jatkaa ja vaikka vuoto alkaisikin niin en taida viitsiä ruveta noita letrozoleja kokeilemaan isommalla annostuksella, kun ei vielä tiedä mitä mieltä tuolla KYSillä ovat, että miten jatketaan.

Ninkku Itse olen ollut käsityksessä, että tuo pregnyl irrottaisi varmasti munasolun jos ei muuten irtoa. Hyvä kyllä, että pääsitte nopeasti IVF hoitoihin kun ovista ei muuten tullut :) Minkälaisella annostuksella sulla tuo letrozol oli?

83
Aika samanlainen lähtötilanne siis sinullakin, kun meillä muilla täällä. Itsekkin kävin tähän asti yksityisellä ja ei edes määrännyt mulle clomeja, kun limis on ollut ohut ja estrogeeniakin e-pillereiden lopettamisen jälkeen liian vähän. Sain nuo letrozolit (femarin rinnakkaisvalmiste) jota kuulemma nykyään lapsettomuuslääkärit suosittelee. Yhden tabletin annostuksella suurin folli oli kp11 10mm että ei sellasta vastetta ollut kuin toivottiin. Annostusta oltas nyt nostettu, mutta odottelen tota KYSin aikaa mitä mieltä siellä ovat.

LISÄYS. Vuoto tais alkaakkin jo tänään. Maanantaina sit pääsen verikokeisiin oikeaan aikaan :)
 
Viimeksi muokattu:
83
Ehkä tässä jaksaa vielä jotain toivoa ylläpitää. Ahistaa vaan epätietosuus siitä kuopion ajasta, pääseekö sinne ennen kesää vai joutuuko oottaa syksyyn :( lohduttaa kyllä kummasti tieto siitä et on olemas muitaki hoitokeinoja mut pelottaa ettei nekää sit kuitenkaa toimi..
 
Caro87 Hieno homma että se vuoto sieltä saapui :)
Itse en nyt kuollaksenikaan muista letrozolin annostusta. Jokatapauksessa vaste oli siitä jopa parempi kuin menopur-kierrossa, mutta kun eivät irtoa. Tosiaan, itsekin luulin että pregnyl olisi varma poksauttaja, mutta ei, kohdallani tällaiset epätodennäköisyydet tuntuvat aina toteutuvan. Välillä onneksi myös hyvässä ;) Mulla alkoi pregnylistä 11h päästä vuoto menopur - OI kierrossa.
Kannattaa sinun varmaan odottaa kysin aikaa. Aina hoitoa muutettaessa on hyvä kuitenkin olla se ultraseuranta.

83Tiedän tunteen, kun kokoajan pelottaa ja ahdistaa, kun näihin asioihin ei voi kukaan lääkärikään mitään oikein vastata :(
Uskoisin kyllä että et ole hoitojen ulottumattomissa, kun olet joskus jopa raskautunut.
Ne määrää sulle kunnon mömmöt jolla kasvaa palleroo ;)

Mikä vointi Vanillaa? Sulla nyt pp3?

Mulla pp9 (olisko tää sit jo ns. dpo11?). Eilen leikittelin ajatuksella testata alkuviikosta, mutta taidan jättää suosiolla tekemättä. Aika menee loppujenlopuksi kuitenkin niin nopeasti ja perjatai on täällä ihan kohta. Olen perjantaille ottanut vapaapäivänkin onneksi, niin saan rauhassa itkeä hyperventiloiden naama punaisena kuin pikkulapsi konsanaan. :D

Tää tyttö lähtee tänään vihdoin urheilun (turvonneet tissit härskisti pursuten urheiluliiveistä...) pariin etsimään mielenrauhaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ninkku Täällä vointi on parempaan päin. Tosin iltaa kohti alamaha kyllä kipeytyy ja yöllä ei pysty nukkumaan muuta kun kyljellään. Joko sulla olo munasarjojen suhteen on entisellään? Toivottavasti eivät kauaa enää kipuile. Ajattelin rohjeta tänään kävelylenkille (vointia kuunnellen) kun ilmakin on niin ihana. Hirveen pitkältä tuntuu tämä aika siihen testauspäivään, mutta toisaalta pelottaa älyttömästi se tulos. Yritän tässä nyt itteäni valmistella pettymykseen kaikin keinoin.
Niin ja eivät ennustelleet onnistumisprosentteja siirrossa, mikä ehkä ihan hyvä. Tilastollisia faktojahan ne prosentit kuitenkin vaan on eikä lääkärit pysty niitä yksittäisen potilaan kohdalle sanomaan. Taitaa olla aikalailla tuuripeliä tämä homma loppujen lopuksi. Ja lugesteronit on tosiaan ollu aika sotkevia. Pientä tuhrua niistä on aina tullu pikkuhousunsuojaan, mut ei ne isommin oo pois tullu. Onko sulla ollu ongelmaa tässä?


Caro87 Mulla oli myös tuollainen tilanne, että Letrozolilla parempi vaste kuin clomeilla, mutta eivät suostuneet irtoamaan sitten millään. Pregnyl ei siis ole tae irrotuksesta.

Koitetaanhan kaikki jaksaa tätä piinaa ja odotuksen odottamista :)
 
83
Miten nopsaan te muut olette saanu tietoa kuopion ajasta? Auttas kummasti tilannetta ja ahistusta jos sais sen paperin kätee jossa lukis edes se et millon pääsee kuopioon ekaan vastaanottoon. Nyt kun vaan odotetaan jotai johon voi mennä ikuisuus :(
 
Ninkku Ehkä tosiaan viisaampaa malttaa odottaa perjantaihin :) vaikka uskon kyllä, että tekis mieli testailla aikasemmin :)

VanillaaAina näillä palstoilla oppii uutta :) Tsemppiä sullekkkin piinailuun :)

83
Mulla tosiaan meni se reilu pariviikkoa, tuskin kai sullakaan voi hirveän kauaa mennä. Ei meilläkään ole vuotta yritetty, tai oikeestaan ei olla yritetty vielä ollenkaan, kun ovista ei ole ollut.. Varmaan voi sinne kysille päin soitella ja kysellä millaset jonot on jos ei rupea kuulumaan mitään :)

ON. Kävin tänään KYSillä verikokeissa, aika hurja määrä kyllä, kun 11 ampullia otettiin :D Tulokset tietysti kuulee sitten polilla. Tämä kierto menee siis nyt luomuna ja ei kyllä ole minkäänlaista uskoa itsellä, että voisi raskautua.
 
83
Caro87 tosiaan aika saatiin tänään, kesäkuun alussa eka käynti. Nyt mennään yks kierto viel noilla clomeilla jotka tosiaan ei oo muhun vaikuttanu mitenkään. Miehen simpat haluuvat tutkia myös, voikohan sen näytteen toimittaa sillon käynnin yhteydessä vai haluukohan ne jo sen vastauksen sillon käynnille. Vähän hankala sitä toimitella etukäteen kun matkaa kuopioon on 250 km.

Hassua kun ootin et ne haluis verikoe tulokset jo etukätee, mut niistä ei ollu mitää mainintaa. Onkohan eka käyntinsitte jotai yleislöpinää ja hoidon suunnittelua ettei mitää hoitoja ton käynnin yhteydessä edes aloiteta?? Toisaalta ei haittais vaikka menis syksyyn mut mun maltilla odottaminen on turhan tuskallista.
 
83 Hieno, että saitte postia :) Jännä, että eka käynti menee kuitenkin tonne asti. Mulla aika parinviikon päästä. Ja meillä taas ei miehen simpoista siinä ollut mitään puhetta vaikka niitä ei ole katsottu ja verikokeisiin mulle oli lähete. Onko sulta otettu nuo kaikki hormonit verestä jo aikasemmin? Minäkin oon miettiny, että mitä tolla ekalla käynnillä tehdään, kun miehen ei meillä vissiin tarvitse pakosti edes olla mukana. Tulee kyllä mukaan jokatapauksessa. Mulla kuitenkin varmaan jatketaan noita OI hoitoja tableteilla niin toivottavasti niitä voi jatkaa sitten heti. Luulisin, että olis parempi jos saisitte ennen tuota vietyä näytteen, koska jos haluavat ne tarkistaa niin en tiedä alotetaanko hoitoja ennen tuloksia. Teillä on kyllä aika huima matka tänne ajella hoitoihin, mutta mitäpä sitä ei tekisi hyvän asian puolesta :)
 
83
Mulla on pari vuotta et on noita hormooneita tutkittu, johtusko sit siitä et oon täällä kotikaupungis jo 5 kiertoo hoidois ollu? Aika erikoista et noinki erilailla asiat sit alotetaan, miehelläki 3 lasta aiemmasta liitosta ni erikoista et haluu sen tutkii ja sit mut jossa selvästi se vika on ei taas tutkita ollenkaa etukätee.. Oliskohan sit et menee suoraan inssiin, kuten tääl gynen kans puhuttiin. Koitan kyl lähipäivinä tavotella sitä polii kun pitää miehen tiedot sinne ilmottaa ni samalla sitten koittaa vähän udella et mikä toi käynnin tarkotus on. Tiedän itteni et turhautuminen vaan lisääntyy jos toi käynti menee niin et ne kertoo mulle saman minkä jo ennestään tiedän ja määräävät tuolla vasta sitten tutkimukset ja niistä kuulemiseen varattava taas sitten uus aika. Toivon kyllä kovasti että toi käynti on hoidon suunnitteluu ja antaa sellaset myrkyt että munki munasarjat tajusa miks ne mukana roikkuu :D

Caro87: saat kyllä heti kertoo mitä siel käynnil oli, tiedän jo valmiiks varustautuu joko pettymyksellä tai hermoja raastavalla jännityksellä :)
 
Viimeksi muokattu:
Ninkku Miten Ninkku menee? Onko oireet ennallaan/lisääntyneet/vähentyneet? Mulla on nyt vatsan turvottelu helpottanut ja oikeestaan ainoana oireena on lugejen aiheuttama rintojen arkuus. Tänään aamulla tuntui menkkamaista kipua alamahalla jonkin aikaa ja ajattelinkin jo että nytkö jo se vuoto alkaa, mut ei onneksi ainakaan vielä. Tämä oireettomuus vahvistaa vaan epäilyjä onnistumisesta. Miten oot kestäny näitä piinapäiviä? En tiedä miten valmistaisin itteeni pettymykseen, kun sen negan todennäköisyyshän on paljon paljon suurempi kuin onnistumisen...
 
83 Omalta kohdaltani en oikein muista kuinka pian ajan sain, kun alkumme oli melko liukuva. Himmailtiin itse aluksi, nostin painoani jne.. Mutta kun ei auttanut niin pikkuhiljaa sitten aloiteltiin kokeilemaan lääkkeillä.

Vanillaa Useillahan oireet alkaa vasta plussan jälkeen. Siinä missä meidän tukilääkityksellä ei oireita kannata tulkita, niin ei kannata oireettomuuttakaan :)

Mulla rinnat ja vatsa kamalan turvonneet edelleen, eivät kipeät. Onkohan tää normaalia että vatsa ei ole laskeutunut? Kun vedän mahan sisään niin alavatsaan jää naurettava pallo.
Eilisestä lähtien menkkamainen kuumotus (mikäli nyt muistan oikeista mekoista enää mitään ;)) ja jotenkin inhottava olo. Nukuin viime yön kamalan levottomasti kun oli niin huono olo fyysisesti. Veikkaan, että nyt se vuoto olisi tulossa jos ei olis luget päällä.

Vaikuttaako sulla luget mielialaan?
Piinapäiviä olen kestänyt huonosti! Ensinnäkin keltarauhashormooni on vetänyt mielialan todella matalaksi. Viime päivinä olen töissäkin itkeskellyt. Pelottaa ihan todella tuo perjantai, että miten jaksaa pettymystä. En ole varma, että pahentaako vai helpottaako oloa tämä itsensä psyykkaaminen pettymystä varten. Helposti tämä "terve varauksellisuus" muuttuu full on- rypemiseksi :LOL:
Kukapa olisi uskonut että tää on näin rankkaa.
 
Ninkku Mulla luget ei oo kyllä mielialaan vaikuttaneet ainakaan toistaiseksi. Ihan normaalilla vaihtelulla mennään eli välillä ahdistaa tämä epävarmuus ja odottelu (ja koko hoitohomma) ja välillä taas mieli on ihan positiivinen. Mut ilman suuria myllerryksiä on selvitty. Ymmärtääkseni maha voi olla turpea pitkäänkin hoidon jälkeen , mutta toivotaan että turvotus johtuisi sulla siitä toivotusta syystä :) Oon koittanu nyt siirtää ajatusta jo kohti seuraavaa hoitoa eli ilmeisesti sitä pas:ia, ja sen ajatteleminen auttaa jotenkin kestämään näitä piinapäiviä kun tulee sellainen olo, et homma ei ole menetetty vaikka nyt ei olisikaan onnistanut. Voi kun olisi joku röntgenkatse niin näkisi mikä tuolla mahassa on tilanne vai onko mikään. Aika raastavaahan tämä kyllä on... Tsemppiä sulle viimeisiin piinapäiviin ja tule perjantaina ilmoittamaan miten kävi. Pidetään peukkuja!!
 
83
Hei millasii hoitoja te muut ootte saanu ennen IVF:n siirtymistä? Juttelin eilen viellä täällä gynen kans (ollaan samassa työpaikassa) ja hän oli vahvasti sitä mieltä että mun kohdalla ei kannata välttämättä enää edes kokeilla OI:tä kun glomit ei tuota mitää tulosta ja kun niinki kauas kun kuopioon mennään niin ei ole järkevää kevyempiä hoitoja alkaa enää kokeilla :O
 
[video=youtube;aG9Kpd4TXB0]http://www.youtube.com/watch?v=aG9Kpd4TXB0[/video]

Tällanen tupsahtinettiä selatessa eteen, oli pakko jakaa.

83 Käsittääkseni yleensä kokeillaan OI-hoitoa pistoksilla enne IVF:ää, mikäli ei ole mitään rakenteellista estettä tai vika spermassa. Näin ainakin tapauksissa joihin olen törmännyt. Pistoshoidot tehdään ainakin osittain samoilla lääkkeillä kun ivf stimulaatio. Pistoshoidoissa on ultraseuranta, ja lääkkeen annostusta voi muuttaa tarpeen mukaan.
Kokemani mukaan IVF päätöksen kanssa ei viivytellä KYSillä, mikäli pariskunta on itse suostuvainen.

Apua! Tänään on se päivä. Ensimmäistä kertaa ihan oikeasti on olemassa mahdollisuus plussaan.
Mies on todella rauhallinen, ja jotenkin uskoo että vois olla hyviäkin uutisia. Itse olen nyt jotenkin hyväksynyt, että jos pettymys tulee niin tulee. Mielialakin paranee varmasti kun luget lopetan, ja pystyn ajattelemaan selkeämmin.
Varmaan pyörtyisin onnesta jos tulos olisi toivottu.

Ainiin, lisäoireina parin päivän ajan vatsan toiminnan laiskuus, joka on tehnyt olosta todella tukalan, mutta tämähän johtuu ihan puhtaasti keltarauhashormoonista.
 
Kiitos onnitteluista :)

Vaikeahan tätä on uskoa!
Olin niin varma, että toisin menisi tämä kierto.

Pistämpä tähän vielä jännän tarinan mukaan:

Sain joululahjaksi siskoltani Tarot-kortit.
Kysyin tietenkin, että saammeko lasta ensi vuonna (2014).
Mukana tulleessa kirjasessa kääntämäni kortin tulkinnassa sanottiin, että se symbolisoi hedelmällisyyttä jne.. Ja mainittiimpa siinä vielä, että "kun talvi kääntyy kesään, alkaa uusi elämä". Arvatkaas mikä meidän hedelmöityspäivä oli :) 20.3. = kevätpäiväntasaus!
 
Viimeksi muokattu:
Hcg oli yli 300, tarkemmin ei sanonut. Tuo luku ei minulle mitään sano, mutta hoitaja sanoi että on sellainen luku että ei tarvitse olla yhtään huolissaan sen puolesta.
Nyt vaan nautitaan hyvistä uutisista ja pysytään positiivisina, kunnes ultra 24.4. viikon 7 lopussa. Siihen asti luget mukana menossa.

Mitkä Vanillaa on sulla fiilikset?
Voimia viimeisiin päiviin :)
 
Yritänpä taas aktivoitua, kun ollaan jo piinapäivissä menossa. Kuten aiemmin tuolla kirjoittelin hoidot on menny vähän peffalleen, no tämä viimeisin sitten onneksi meni hiukan paremmin...saatiin 9solua, joista 7kypsää ja 4 hedelmöittyi...näistä kolme jatkoi jakaantumista. Nyt on yksi kyydissä (pp3) ja kaksi meni pakkaseen. Eli huomattavasti parempi saalis kuin aiemmin.
Oli muutenkin vähän jännä hoitokierto ku punktio osui keskelle harjoittelua...jota tein tuolla kys :n naistentaudeilla ja olin lapsettomuuspuolellakin opettelemassa, siellä mä sit hyppäsin hoitajasta potilaaksi välillä :D
 
Ninkku Hyvä on toi suin hcg ollu. Nyt vaan jännittäen odottelette tuota ultraa. Pitääkö sun käydä neuvolassa ennen sitä vai vasta sen jälkeen? Täällä fiillikset aika kärsimättömät eikä millään jaksais odottaa torstaita kun pääsee tästä piinasta. Oon asennoitunu jostain syystä aika rennosti eli tulee mitä tulee ja tuloksen mukaan sit mennään asioissa eteenpäin. Se puhelun soittaminen jännittää kyllä varmasti. Rinnat on edelleen arat ja jonkin verran turpeessa. Menkkamaista kipua välillä edelleen mahassa, mut lugethan sitä aiheuttaa. Muuten olo on normaali.

Kuukuskuukus Sinullahan on mielenkiintoinen kuvio tuon harjoittelun ja hoitojen kanssa. Onpahan hoitopaikka ainakin lähellä :) Voimia sulle piinapäiviin ja pidähän sinäkin meidät ajan tasalla miten päivät etenee ja mikä on lopputulos. On tämä kyllä hermoja testaavaa hommaa.
 
Kuukuskuukus Tsemppiä piinailuun. Antaa varmaan toisaalta ihan tervettäkin perspektiiviä nähdä hommaa sekä hoitavan tahon että potilaan näkökulmasta.

Vanillaa Neuvolaa tai muuta ei vielä suunniteltuna. Hyvä että et panikoi, koska siitä ei olisi mitään hyötyä :) Huomenna se sitten on!

Minun kai kuuluisi nyt poistua tältä palstalta :wave:
Täällä fiiliksen meinaa kääntyä epätoivoon (joka ei ole mikään ihme kun nuo luget mulla tekee minkä tekee). Pitäisi yrittää olla onnellinen, mutta en usko että tuolla mitään kehittymässä on. Oireitakaan ei ole tullut lisää. Päinvastoin, tissin ovat enää aavistuksen arat, vaikkagin lugeista yli kuppikoon paisuneet. Maha edelleen arka pallo, joka huolestuttaa.
 

Yhteistyössä