Hoitoalalta pois...?

  • Viestiketjun aloittaja "Sairaanhoitaja"
  • Ensimmäinen viesti
pois osastotyöstä!
Valmistuin sairaanhoitajaksi 2000. Töitä oli heti valmistumisen jälkeen ja päädyin vuorotyöhön kirran osastolle. Jatkuva kiire, huono työyhteisö, vapailta soitettiin töihin, iltavuorosta olis pitänyt jatkaa yövuoroon, kun yökkö sairastui, tauot jäi usein pitämättä ja iltavuorosta pääsi pahimmillaan lähempänä klo 23, kun aamuun piti tulla klo 7. Väsyin, paino nousi reilusti, kärsin unettomuudesta. 8 vuottoa jaksoin. Sitten tajusin, että elämä voi olla muunkinlaista. Luin terkkariksi. Sain siistiä päivätyötä. Saan pitää ruokatauon ja kukaan ei soittele mun perään vapailta. Palkka on pienempi, mutta niin on nainenkin:). Ikinä en palaa vuorotyöhön, ennemmin irtisanoudun.
 
--------
En käy täällä usein, mutta nyt satuin paikalle ja aloitukseni oli etusivulla.

Minä paloon lopulta loppuun, jäin saikulle, en saanut öisin nukuttua, olin ahdistunut, en yhtään sellainen mitä yleensä olen. Sanouduin irti, hengähdin hetken ja vaihdoin kokonaan alaa. Olen osa-aikainen. Lopulta en edes tienaa kovin paljon vähemmän kuin ennen raskaassa kolmivuorotyössä! Ja aika! Minulla on aikaa itselleni, perheelleni ja ystävilleni. Toivon etten enää ikinä joudu menemään sairaanhoitajan työhön osastolle. Olen todella onnellinen, että uskalsin tehdä ratkaisun vaikka se vaatikin paljon ennen kuin uskalsin.

Tsemppiä kaikille ex kollegoille raskaaseen työhön!
Mille alalle päädyit ja mikä on toimenkuvasi ap? Hienoa kuulla, että tilanteesi on parempi!:)
 
työtön tradenomi
Hei vaan hoitsut! Älkää nyt ainakaan it-puolelle kouluttautuko, ala ei vedä ja kaikki muut paitsi koodaajaat kasvavana trendinä ulkoistetaan intialaisille alihankintayrityksille. Hyville koodaajille on kysyntää pelialalla.
Sh-tutkintoa voit hyödyntää kaupallisella alalla kuten markkinoinnissa. Käykää mieluummin kaupallisia opintoja. Yksityisellä puolella on myös jatkuvasti yt-neuvotteluita ja helpolla ei pääse sielläkään. Mm työaika on hmmm, joustava.
No et näköjään ole katsellut uutisia viime vuosina. Kaupalliselle alalle ei kannata kouluttautua. Omat opiskelukaverit ovat valmistuneet markkoinoinnista mm. konsulenteiksi kauppoihin esittelemään tuotteita.
Vastavalmistuneet kaupallisen alan käyneet eivät pääse töihin. KEnelläkään ei näytä olevan aikaa ottaa meitä nuoria töihin. Vedotaan kiireeseen (joka varmasti totta) mutta myös siihen ,että suuri osa työnatajista ei jaksa/halua ottaa vastavalmistunutta kasvamaan yritykseen.
Merkonomit ja tradenomit päätyy kaupan kassoille (jos on suhteita) ja me muut ollaan työttömänä. Ekonomitkin joutuu tyytymään huonompiin hommiin.

Nyt on vähän huonot ajat vaihtaa alaa, kun tuntuu ,että ala kuin ala yskii. Sosiaali- ja terveysalaahan väitetään työllistyvävän myös jatkossa, joten kannattaisi varmaan kouluttautua jollekkin sivuavalle alalle, jonka opiskelu ei niele vuosia. Esim. Pätevistä sosionomeista on pulaa, samaten puheterapeuteista. voisiko sieltä löytyä uusi ala? Entäpä ,miten olisi vaikka hammashoitaja,suuhygienisti, lastentarhanopettaja tai farmaseutti? Kaikki nämä kyseiset ammatit löytyy ammattibarometrin "pulaa työntekijöistä" listalta.
Kannattaa myös seurata oman alueensa ammattibarometrejä, joista näkee mistä on yli-/alitarjontaa työelämässä.


"Työvoiman kysynnän ennakoidaan lähiaikoina vähenevän postinkantajien ja -lajittelijoiden, posti- ja teleliikenteen virkailijoiden, lehdentoimittajien, toimistotyöntekijöiden, matkatoimistovirkailijoiden, atk-suunnittelijoiden, pankkitoimihenkilöiden, kirjastotyöntekijöiden ja työnvälitystyöntekijöiden ammateissa. Näiden ammattien kysynnän vähenemisen taustalla ovat heikot suhdanteet ja toimialoilla tapahtuneet ja tapahtuvat rakenteelliset muutokset."
Työ- ja elinkeinoministeriö - Työvoimapula jatkuu terveysalalla, liikatarjontaa toimistotöihin
 
vierailija
Ai en tiennytkään että hoitoala on akateeminen..? Olen itse vaihtanut lehtialalta hoitoalalle ja totaalisen järkyttynyt työpaikkakiusaamisesta ja siitä minkälaisia persoonia alalla on..
 
Kauhen surulliselta kuulostaa lukea noita teidän tekstejänne. Olen myös sairaanhoitaja ja työskentelen keskussairaalassa. Kiireen tunnistan ja tuon, ettei taukoja oikein ehtisi pitää ja että sijaisia ei oteta, mutta koen, että potilaat ymmärtävät tilanteemme (yksikössämme hoidetaan potilaita 16->kuoleman väliltä), kiittävät ja ovat kärsivällisiä. Tietysti, jos kipu on leikautulla potilaalla kova, ei siinä hymyssä suin odotella eikä sellaista hoitaja odotutakkaan. Itse koen työni edelleen antoisana ja palkitsevana (joskaan en palkan suhteen), nautin työstäni ja edelleen lähes 20 työvuoden jälkeen koen oikeastaan joka päivä oppivani jotain uuttakin. On se varmaan työyksiköstäkin ja johdosta kiinni, omassa työpaikassani on mielestäni osaava ja ammattitaitoinen hoitotyön johto ja se tietysti näkyy sitten meille kentälläkin.
Jos te aikaisemmat sairaanhoitajat tätä vielä luette, haluaisin teille sanoa, että jos ette pidä työstänne, vaihtakaa alaa. Jos taas pidätte työstänne, mutta ette kestä vallitsevia työolosuhteita, lähtekää muuttamaan niitä. Kehittäkää, vaatikaa, miettikää, muuttakaa toimintatapojanne.. Kiirettä pystyy valjastamaan useinkin ihan yksinkertaisilla toimenpiteillä; työnjako, toimintamallien tarkastaminen ja priorisointi. Sopikaa yksikössänne, missä järjestyksessä töitä saa jättää tekemättä, jos kaikkea ei ehdi. Ja ruokatauko ei ole niiden pois jätettävien listalla :)
Potilaat ymmärtää, omaiset ei
 
vierailija
mä olen ollut nyt vanhustyössä kymmenen vuotta.
Tänä aikana asiakkaiden kunto on mennyt todella paljon aiempaa huonommaksi, sitä ei kuitenkaan huomioida millään tavalla. Meitä on edelleen kaksi hoitajaa työvuorossa kuten oli silloinkin kun suurin osa yksikön asukkaista ei ollut kahden hoidettavia ja syötettäviä.

Avustavaa henkilökuntaa on vähennetty joten hoitajille kuuluu nykyisin myös ruokien haut, perus- ja ylläpitosiivous, kaikki keittiötyöt, pyykkihuolto (asukkaiden vaatteet ja vuodevaatteet, ennen vuodevaatteet sai lähettää pesulaan) , ruoka-ja tarviketilaukset...
Pyykin määrä runsaasti kastelevilla vanhuksilla tarkoittaa sitä että aamulla voi tilanne olla se että pestävänä on kymmenet vuodevaateet, tyynyjä ja täkkejä myöten.
Aikaisemmin kaikki nuo hommat hoiti kokopäiväinen hoitoapulainen.
Nyt kaikki hoitoapulaisen työt kuuluvat hoitajille.

miksiköhän harkitsen alanvaihtoa?
 
vierailija
[QUOTE="vieras";29111704]Tuota olen kokeillut - ei auta. Se kello soi koko sen ruokatauon ajan ja sitten kun menee auttamaan saa hirveän saarnan että kyllä kesti jne. Meillä on meno välillä kuin lastentarhassa - epäkiitollisia vanhuksia ja omaisia. Todella harvat kiittävät mistään.
Meillä on sellainen työnjako, että kaksi hoitajaa vuorossaan muodostaa tiimin ja jakaa potilaat keskenään. Yhtäaikaa ei käydä tauoilla vaan tuurataan toinen toistamme, näin tauot saadaan pidettyä ja samoin jos toinen on jossain tuomassa/viemässä potilasta, niin toinen vastaa kelloihin.
[/QUOTE]
 
vierailija
Teillä on hienosti asiat, hoitajat ovat järkeviä, kun osataan vuorotella. Meillä ei näin ole!!
Ja vanhat tavat eivät muutu, me mennään kaikki kerralla yhtäaikaa syömään, kahville, hyvä ettei paskalle!!4
 

Yhteistyössä