Hoitoihin toistuvien keskenmenojen takia?

Onko täällä ketään, joka olisi lähtenyt tutkimuksiin ja hoitoihin toistuvien keskenmenojen takia? Eli että raskaudet on saatu alkuun luomusti (tai hoidoillakin) mutta keskeytyneet? Millaisia kokemuksia teillä on, mitä hoitoa on suositeltu/tehty ja miten onnistui?

Me siis yritetään esikoista ja iän takia alkaa tulla vähän "kiire. Mulla ikää 37 v ja mies täyttää 43, takana 2,5 v. yritystä jost tuloksena kolme keskenmenoa. Eka oli tuulimuna, joka todettiin ja kaavittiin 9. viikolla, toinen spontaani keskenmeno jo 6. vkon alussa ja kolmas spontaani keskenmeno 7+0, vaikka kaikissa otin 200 mg/pvä progesteronia lääkärin suosituksesta "varmuuden vuoksi".
Lapsettomuutta ehdittiin tutkia jonkin verran ennen ekaa plussaa (johon meni reilu vuosi), eikä mitään erityistä ole löytynyt. Miehen siittiöt suht normaalit, tuubat OK, alkukierron hormonit OK, kohdussa ei mitään epämääräistä, kromosomit OK (vaikken tiedä voiko testitulokseen luottaa kun oli pientä häikkää prosessissa), kierto säännöllinen ja ovuloin normaalisti.

Näyttää siis siltä, että hoitoihin tässä on mentävä. Kävin nyt ensikäynnillä klinikalla ja sieltä lähetteellä antamassa verinäytteet tukostaipumuksen ja erilaisten vasta-aineiden tutkimista varten ja odottelen niiden tuloksia. Ilmeisesti IVF alkion kromosomitutkimuksen kera olisi suositus meille, mutten tajunnut kysyä olisiko lyhyellä vai pitkällä kaavalla. Luovutushoitoja ei harkita eikä kovin moneen yritykseen ole varaa koska yksityisellä mennään.
 
Viimeksi muokattu:
Me lähdimme hoitoihin toistuvien keskenmenojen vuoksi. Keskenmenoja oli yhteensä viisi (yksi tm rv 10, kaksi rv 11 todettua kkm ja kaksi varhaista km rv 6).

Keskenmenoillemme ei löytynyt muuta syytä kuin minun ikäni. Kymmenen vuotta aikaisemmin olin tullut raskaaksi helposti ja raskaudet menivät hyvin loppuun saakka. Raskautuminen oli edelleen minulle helppoa noin 40-vuotiaana, mutta raskaudet menivät kesken. Näin ollen viimeisen km todennut lääkäri arveli, että keskenmenot johtuvat iästäni ja siihen liitten munasolujen laadusta. Suositukseksi saimme saman kuin tekin: IVF ja alkiodiagnostiikka.

IVF-hoito tehtiin meille lyhyellä kaavalla ja munasoluja saatiin muistaakseni noin parikymmentä. Aivan kaikki eivät hedelmöittyneet ja viljelyn aikana osa tipahti pelistä, niin että tutkittavaksi lähti lopulta 8 alkiota. Piinallisen odottelun jälkeen selvisi, että alkioista 3 oli hyviä, lopuissa oli vähintään yksi kromosomivirhe - mistään huonosta alkiosta ei olisi voinut tulla lasta, vaan niistä alkaneet raskaudet olisivat väistämättä menneet kesken. Kolmesta hyvästä alkiosta ensimmäisenä siirretty ei kiinnittynyt, mutta toisesta saimme ihanan iltatähtemme <3

Hoito oli aika kallis - kaikkiaan taisi mennä noin 10 000 euroa - ja odottelu oli tosiaan piinallista. Näin jälkikäteen on helppo sanoa, että todellakin kannatti. Varmaankin joku luomuraskaus olisi lopulta tuonut vauvan meille, mutta keskenmenot olivat niin tuskallisia ja henkisesti olin niin loppu, että olisin maksanut vaikka tuplasti säästyäkseni useammalta keskenmenolta.

Voimia ja tsemppiä teille yritykseen, mihin sitten päädyttekin. Oman kokemukseni pohjalta voin kyllä suositella alkiodiagnostiikkaa toistuvien keskenmenojen jälkeen. Lämmin suositus myös Dextralle ja Niklas Simbergille.
 
  • Tykkää
Reactions: Lallastiina

Yhteistyössä