Hoitovapaalla työskentelevät hoi!

Juu arvataan, että täällä on tästä varmaan keskusteltu, mutta haluaisin molempiin puoliin mielipiteitä. Eli te, jotka käytte töissä hoitovapaalla, ootteko ilmoittaneet joka kuukausi palkkatulojanne Kelaan ja ne sitten tarkastaa sen automaattisesti parin kk välein. Vai sitten hakeneet hoitolisää takautuvasti?

Mietin, että kumpihan tässä on helpompaa. Tuloni vaihtelevat noin 200-300 e kuussa riippuen siitä, jos välillä on enempi sijaistuksia, välillä pysyvät tulorajassa, jonka olen asettanut. Puolisoni tulot pysyvät samoina joka kk.

Käsitin, että jos pitää hoitolisän maksussa, niin voi ilmoittaa joka kk tulot Kelaan, eikös? Eli käytännössä lähettää palkkakuitit sinne. Uskaltaako tällöin tienata vapaasti välillä yli sen tulorajan, kun Kela tarkastaa sen kuitenkin ja muuttaa rajaa tulojen mukaan? Onko joku joutunut maksamaan takaisin tarkastuksessa? Entä ootteko joutuneet maksamaan takautuvasti haettuna takaisin, kun olette vapaasti tienanneet ensin sen maks 6 kk?

Ehkä itse olen enempi ton hoitolisän puolella ja ilmoitan kelaan tiedot, mutta toivon myös, että ne tarkastaa sen mahdollisimman pian aina.

Kertokaa kokemuksianne! Täytyy varmaan vielä Kelaan soittaa, kun näinkin yksinkertainen asia on jotenkin niin hankala. :)
 

Yhteistyössä