Homeopatia

Hei!

Kiinnostaisi tietää että onko moni saanut homeopatiasta apua raskauden loppuvaiheessa pehmittämään kohdunsuuta ja synnytyksen aikana kipuihin sekä synnytyksestä palautumiseen?

Itse sain Caulophyllumia kohdunsuuta pehmittämään ja nopeuttamaan avautumisvaihetta, pitäisi aloittaa paria viikkoa ennen laskettua aikaa.
Sitten Arnicaa, kun synnytys on käynnistynyt ja sitä jatketaan vielä synnytyksen jälkeenkin.

Itsellä nyt 37+5 ja harkitsen asiaa.

Mielelläni kuulisin kokemuksia asiasta,olitte sitten saaneet avun tai ette :wave:
 
Olen kuullut hyviä kokemuksia homeopatiasta synnytyksessä. Itsellä odottaa lääkkeet kaapissa, mulla on raskausviikkoja vasta 24+4, eli kymmenen viikon päästä voi aloittaa niiden käyttö. Mulla myös Caulophyllumia, mutta olen saanut siihen ohjeet että 6 viikkoa ennen laskettua aika pitäisi aloittaa. Onkohan se liian aikaisin, koska mulla on nopeita synnytyksiä ja molemmat syntyneet paria tai yhtä viikkoa aikaisemmin?
Mun täytyy ottaa yhteyttä vielä siihen mun homeopaattiin ja kysyä tarkemmat ohjeet.
Ystäväni synnytti homeopaattinen kivunlievitys apuna eikä muuta ollut tarvinnut, avautumisvaihe oli ollut helppo. Toki nämä on muutenkin niin yksilöllisiä miten synntys menee. Mutta mielenkiinnolla odotan miten käy!
 

Rauhoittuva synnyttäjä
Duodecim
1995;111(7):653
Marko Niemimaa

Tansanialaisen lähetyssairaalan synnytyssaliin tuotiin 20-vuotias toissynnyttäjä. Hänen ensimmäinen raskautensa oli päätynyt täysiaikaisena keisarileikkaukseen pari vuotta aiemmin. Sektion syyksi epäiltiin äidin kertomuksen perusteella lantion ahtautta. Lapsi oli kuollut kaksi kuukautta myöhemmin.

Sisätutkimuksessa kohdunsuu oli auki sormenkärjelle ja kaulakanavaakin oli vielä jäljellä. Tähän epäkypsään tilanteeseen nähden äiti oli hyvin kivulias. Hän voihki, pyöriskeli sängyllä ja rukoili lääkäriltä leikkausta. Ulkotutkimuksessa todettiin normaali takaraivotarjonta, pää oli vielä liikkuvana lantion yläaukeamassa. Kohtu tuntui supistelevan toonisesti ilman taukoja. Torvella kuunnellen (kardiotokografia on vielä tuntematon Tansaniassa) sikiön sydänäänet todettiin bradykardisiksi (60/min). Kysyttäessä äiti tunnusti ottaneensa kotona perinteistä yrttiä, joka supistaa kohtua. Tämä on hyvin yleinen tapa tansanialaisten naisten keskuudessa synnytyksen jouduttamiseksi.

Päätös keisarileikkauksesta oli ilmeinen sikiön huonon voinnin vuoksi. Leikkaussalissa kymmenen minuuttia myöhemmin lääkäri totesi äidin käytöksen muuttuneen. Tämä makoili rauhallisena ja äänettömänä katsellen uteliaana ympärillään hääriviä hoitajia. Mistä oli kysymys?

Vastaus kysymykseen 1

Leikkauksessa todettiin hemoperitoneum. Kuollut sikiö ja istukka poistettiin vatsaontelosta. Kohtu oli haljennut sektioarven kohdalta ja siitä pystysuoraan ylöspäin. Halkeama oli helppo ommella, joten kohtua ei tarvinnut poistaa.

Kohtu oli siis haljennut matkalla synnytyssalista leikkaussaliin. Supistukset ja kivut loppuivat äkillisesti. Hypovoleeminen sokki ei ehtinyt kehittyä. Syy ruptuuraan oli aiempi kohtuarpi sekä kohtua supistavan yrttilääkkeen käyttö.

Lääkäri olisi mielellään steriloinut potilaan leikkauksen yhteydessä, mutta keskustelu tansanialaisten työtovereiden kanssa muutti mielen. Potilas oli vain 20-vuotias ja lapseton. Tansaniassa lapsettomuus on naisille hyvin vaikea asia.

Seuraavina päivinä lääkäri painotti potilaalle, että seuraavan raskauden lopulla hänen on tultava hyvissä ajoin sairaalaan elektiivistä keisarileikkausta varten. Yrttien käyttö kiellettiin. Aika näyttää, ottiko hän neuvoista vaarin.

Kirjoittaja: MARKO NIEMIMAA, LL Ilembula Hospital


Homeopatiaa? Tarina ei kerro mitä yrttejä oli käytetty. Mutta kannattaa varmaan olla kaiken kanssa ihan varovainen... Tietenkin kyseinen tapaus tapahtui Tansaniassa. Mutta kuka tietää niin paljon homeopaattisista lääkkeistä edes Suomessa että ihan oikeasti uskaltaa käyttää? Synnytyksen edistämiseen.. Hammassäryn helpottamisen, tai vaikka nukahtamisvaikeuksiin ymmärrän. Mutta synnytys?

Ehkä tieto lisää tuskaa, vaikka oma tietoni onkin vielä tuskallisen rajallista, sen saan jokapäivä huomata. Mutta ikinä, ikinä en uskaltaisi ottaa jotain lääkkeenomaista valmistetta oman harkintani mukaan tarkoituksena edistää synnytystä - aiheuttaa siis ehkä supistuksia. Miten voisin tietää miten juuri minun elimistöni reagoi tähän valmisteeseen?

Kun ajattelee että synnytyksiä käynnistetään sairaalaolosuhteissa puolikkailla, jopa neljäsosatableteilla cytotecia emättimeen nimen omaan liian voimakkaiden supistusten ja niistä johtuvien komplikaatioiden välttämiseksi, niin miten uskaltaisin ottaa homeopaattisen valmisteen siinä tilanteessa?!

Ihan mielenkiintoista olisi kuulla mihin perustuu rohkeiden uskallus? Toivottavasti ei tiedon puutteeseen.
 
sarabi: Miksi lääkitsisit millään valmisteella synnytystä edistävästi, jos lapsesi ovat syntyneet ennen laskettua aikaa ja nopeasti ilmankin? Tai ainakin näin käsitin viestistäsi, tulkitsinko liikaa?
 
Tarkoitus ei olekaan varsinaisesti edistää synnytystä jotta kaikki tapahtuisi nopeammasti vaan lievittää kipua ja palautua synnytyksestä nopeammasti. Viimeksi kipukynnys ylittyi ja silmät pyörähtivät päässä, koska sain ainoastaan ilokaasua joka ei enää loppuvaiheessa auttanut. Nyt toivoisin pystyväni hallitsemaan tilanteen paremmin ja silti synnyttämään mahdollisimman luonnonmukaisesti. Koskaan ei voi tietää synnytyksen kulkua ja mihin lopulta joudun turvautumaan.
Kirjoitin että haluan lisää ohjeita ja kertoa homeopaatille aikaisemmat synnytykset ja miten pitäisi menetellä juuri minun tapauksessani. Laitoin jo hänelle s-postia mutta hän todennäköisesti vastaa vain työaikana. Toki minulla on aikaa pohtia asiaa ja neuvotella homeopaatin kanssa.
 
jenkkivaimo
Ehkä tieto lisää tuskaa, vaikka oma tietoni onkin vielä tuskallisen rajallista, sen saan jokapäivä huomata. Mutta ikinä, ikinä en uskaltaisi ottaa jotain lääkkeenomaista valmistetta oman harkintani mukaan tarkoituksena edistää synnytystä - aiheuttaa siis ehkä supistuksia. Miten voisin tietää miten juuri minun elimistöni reagoi tähän valmisteeseen?
Oman harkinnan mukaan ei varmaan kannatakaan ottaa ellei homeopatiaa lainkaan tunne. Alan asiantuntijat ovat sitten asia erikseen; homeopaatit tuntevat alansa ja tietävät miten lääkkeet vaikuttavat ihmisen elimistöön. Nämä tuotteethan ovat täysin luonnonmukaisia, eivät mitään teollisuusmyrkkyjä! Ei kai niitä myytäisi suomalaisissa apteekeissa, jos niistä olisi joskus todettu olevan jollekin jotain vaaraa.

Eihän lääketeollisuudenkaan tuotteista voi koskaan tietää varmasti, miten ne vaikuttavat yhteen tiettyyn yksilöön.
 
jenkkivaimo
Itse otin caulophyllumia esikoisen synnytyspäivänä vauhdittamaan ja voimistamaan supistuksia (poika syntyi 11 päivää yliaikaisena), todellakin toimi. Arnicaa söin myös mutta kaikeksi epäonneksi ne loppuivat kesken, joten en tiedä miten hyvin ne olisivat toimineet, jos olisin ottanut "kuurin" loppuun ohjeistuksen mukaisesti. Jälkivuoto loppui 4 viikossa, ja tuolloin olo oli muutenkin jo ihan täysin normaali (myös epparihaava täysin parantunut). Seuraavan kanssa otan ehdottomasti arnicaa ja sillä kertaa pidän huolen, että tavaraa on tarpeeksi :p
 
Kohtu voi supistella tauotta myös sairaalassa annettujen "lääkkeitten" vaikutuksesta. Kohtu voi myös revetä tällöin. Että riskinsä niissäkin.
Samoin kaikissa puudutuksissa, joita synnytyksen aikana käytetään on riskinsä, joskus voivat seuraukset olla vakavia.
Myös rokotteissa on riskit.

Näistä riskeistä ei puhuta tarpeeksi, harva tietää puudutusten haittavaikutuksista esimerkiksi.
 
jenkkivaimo
Tepa75: Homeopaattisia "lääkkeitä" saa ainakin Helsingistä Ympyrätalon apteekista. Ominpäin älä niitä kuitenkaan osta vaan puhu ammattilaisen kanssa ensin! He osaa myös sit neuvoa, mistä valmisteita saa :)
 
Homeopaattinen valmiste ei ole lääke. Lääkkeessä on aina vaikuttava aine ja homeopaattisissa valmisteissa ei ole molekyyliäkään mitään vaikuttavaa ainetta. Siis Suomessa, ulkomailla homeopaattisista valmisteista on löytynyt esim. lyijyä että vaikuttaahan se tavallaan.

Homepaatiksi voi kuka tahansa nimittää itseään, ja homeopaattien koulutus on varsin kirjavaa. Homeopaatteja ei valvo kukaan, kuten esimerkiksi laillistettuja terveydenhuollon ammattihenkilöitä valvoo Valvira. Homeopatia on sen sijaan hyvää bisnestä näin aikoina jolloin medikalisoinnista puhutaan paljon. Useat lääkärit ovat huomanneet tässä hyvän markkinaraon. Mutta ihmisiähän hekin ovat.

Toisekseen homeopatiassa ei ole mitään luonnollista, ihan samalla tavalla tehtaissa(rahaa vastaan ja voitte kuvitella ne katteet kun valmisteessa ei ole kuin vettä ja sokeria) ne pillerit valmistetaan. Luonnonlääkinnällä (jossa lääkitään yrteillä) ei taas ole mitään tekemistä homeopatian kanssa. Yrteissä on useinmiten jotain vaikuttavaa ainetta, mutta niiden sisältämät pitoisuudet voivat poiketa hyvinkin paljon.

Periaatteessa homeopatian väitetään perustuvan teoriaan, jossa sairaudenkaltaisia oireita aiheuttava (äärimmilleen laimennettu ja ravisteltu) aine parantaa kyseisen sairauden (similia similibus curantur). Homeopaattinen valmiste ei siis todellisuudessa sisällä mitään vaikuttavaa ainetta, valmiste koostuu siis (valmistemuodosta)riippuen pelkästä sokerista, vedestä tai alkoholista. Tätä homeopaattisen valmisteen ravistelua ja laimennusta kutsutaan potensoinniksi, eli mitä laimeampaa aine on ja mitä enemmän sitä on ravisteltu, sitä "vahvempaa" se on.

Homeopatia luokitellaan näennäistieteeksi ja uskomuslääkinnäksi. Tieteellisissä kaksoissokkotutkimuksissa (millä testataan esimerkiksi lääkkeitä) homeopatialla ei ole todettu koskaan mitään vaikutuksia.Homeopaattisten valmisteiden "teho" perustuu placeboon ja spontaaniin parantumiseen. Esimerkiksi useat kertovat parantuneensa esim. korvatulehduskierteestä homepatian avulla vaikka kyseessä on kehon spontaani parantuminen.
 
Varmasti asia on niinkin että kaikenmaaimman epämääräisiä homeopaatteja pyörii tuolla,mutta esim ulkomailla homeopatia hyväksytään jo lääketieteen rinnalle ja homeopaatit tekee yhteistyötä lääkäreiden kanssa. Myös Suomessa on joitakin lääkäreitä jotka käyttää homeopatiaa. Niin sanottua vaikuttavaa lääkeainettahan siis ei ole,siis mitä koululääketieteessä tunnetaan... Itse olen skeptikko useiden asioiden suhteen ja sillä asenteella menin homeopaatin luo mutta kas kummaa keuhkokuumekierre jäi sinne homeopaatille joten uskon hyvinkin homeopatiaan... Homeopaattiset valmisteet+muu homeopatia laukaisee sen kehon spontaanin paranemisen ja muutkin kehon väärät tilat...
 

Yhteistyössä