HORMONIKIERUKKA...kokemuksia,hinta?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
hyvöä on.Mulla laitettiin kovien,viikon kestävien vuotojen takia.Ei oo vuotanu sen koommin. 2004 laitettiin ja sillon makso ku kela korvas osan ni muistaakseni jotain 78? en oo varma mut tollanen summa on jääny jostain päähän.
Terveysasemalla laitettiin eikä kestäny ku muuutaman minuutin. siis jonottamisen lisäks tietty
 
Mulla on ollu 1,5v. Oli ilmainen, kun oli eka kierrukka. Ekat 5kk oli lähes yhtä jaksoista vuotoa, nyt on 1pv tiputtelu, taukopv, tiputtelu, tauko... lähes viikon. Muutenkin olen aika "tuulella käyvä" eli kierto näkyy myös ulos :LOL:
Asentaminen teki kipeää, en ole alakautta synnyttänyt. 2-3kk tuntu pistämistä, nyt ei enää huomaa mitään. Ihan näppärä vekotin, eipähän tarvii muutamaan vuoteen muistaa syödä mitään pillereitä :kieh:
 
ei satu, kelan korvauksella on edullinen, saa sen kivuliaisiin / runsaisiin kuukautisiin lääkäriltä. ennen otetaan papa ja kun se on puhdas niin sen voi laittaa. On hyvä, useimmilta jää menkat kokonaan tulematta.
 
vieras
Mulla maksoi reilut 150 e pari kk sitten (KELAkorvausta voi saada n. 60e, jos määrätään muuhun kuin ehkäisyyn). Ei sattunut yhtään, kun synnytykestä oli aika vähän aikaa, mutta vähän pyörrytti silti. Oon ollut tyytyväinen, kun mulla ei ole juuri ollut edes sitä alun tiputtelua.
 
vieras
käykä tohon kelan korvaukseen ihan tavis lääkärin kirjottama vai pitääkö olla joku yksityinen kallis lääkäri? ku mä kuulin että se maksais jopa 170e!en ihan äkkiä tohtis kokeilla,mitä jos ei mee hyvin tai se ei sovi..
 
Mulla on. Ollu vuoden verran. ei sattunut kun laitettiin ja tais siin 100 euron kieppeil maksaa. Terveyskeskuslekuri laitto ja tosiaan ei sattunut. ja oon tykännyt, tosin vuoto kestää 6 päivää ja kierto on lyhentyny, mutta ne kaameat kuukautiskivut on hävinnyt!! ja vuodon määrä niukentunut huomattavasti
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Jimpula:
Mulla on ollu 1,5v. Oli ilmainen, kun oli eka kierrukka. Ekat 5kk oli lähes yhtä jaksoista vuotoa, nyt on 1pv tiputtelu, taukopv, tiputtelu, tauko... lähes viikon. Muutenkin olen aika "tuulella käyvä" eli kierto näkyy myös ulos :LOL:
Asentaminen teki kipeää, en ole alakautta synnyttänyt. 2-3kk tuntu pistämistä, nyt ei enää huomaa mitään. Ihan näppärä vekotin, eipähän tarvii muutamaan vuoteen muistaa syödä mitään pillereitä :kieh:
ilmaseksi eka kierukka?oletko synnyttänyt?miten ihmeessä saa ilmasena?
 
Mulla ollut nyt viikon. Mulle laittoi yksityisen firman gynekologi ja itse laitto ei muuta kuin nippaili. Se hieman tuntui, kun teki niitä alkuvalmistelujansa.
Sellaisen uuden tiedon opin, että sitä ei kannata laittaa silloin kun on kuukautisvuoto alkanut vasta, koska se alkaa heti vaikuttamaan siellä limakalvolla ja se vuoto ei pääse ulos kerralla niin kuin normaalisti, vaan se sitten tulee jopa kuukausia tiputtelemalla. Mulle laitettiin siis kierron 6 pvä ja tiputteli ainoastaan muutaman päivän.
Muuten kyllä en osaa kommentoida, koska ollut niin vähän aikaa..Ei vielä mitään kummempaa oo ollu.

Kierukka maksoi 90e(oikea hinta 157e, mutta kela korvaus) ja asetus 91e, tuohon saan kai kelakorvauksen, kun piti lähettää kelalle jokin lappu tuosta asetuksestakin..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Taevahan Tosi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko pakko mennä gynelle että sen reseptin saa runsaisiiin kuukatisiin vai voiko tk lääkäri sen kirjottaa?
Voi kirjottaa, ainakin mä kävin vaan lääkärillä joka kirjoitti reseptin.
eli pitäs koko suomessa olla samalla tavalla..mulle perhesuunnittelussa sanottiin että yksityinen gyne kirjottaa.mutta kun ei ole rahaa mennä reseptiä hakemaan sitä kautta =( jos kerran muutki saa tk:sta niin kai munkin täytyy saada??
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Taevahan Tosi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko pakko mennä gynelle että sen reseptin saa runsaisiiin kuukatisiin vai voiko tk lääkäri sen kirjottaa?
Voi kirjottaa, ainakin mä kävin vaan lääkärillä joka kirjoitti reseptin.
eli pitäs koko suomessa olla samalla tavalla..mulle perhesuunnittelussa sanottiin että yksityinen gyne kirjottaa.mutta kun ei ole rahaa mennä reseptiä hakemaan sitä kautta =( jos kerran muutki saa tk:sta niin kai munkin täytyy saada??
Mullekin sanottiin, että yksityinen gyne kirjoittaa reseptinä sairauden hoitoon. Jos olet siis alunperin mennyt vain ehkäisyä hakemaan, etkä valittamaan runsaista kuukautisista, niin silloin mulle ei ainakaan kirjoitettu, muuna kuin ehkäisyyn. Mutta, jostain syystä apteekissa, mulle sattui siihen itse apteekkari ruuhka-aikaan antamaan ja hän laittoi mulle sen tuolla halvemmalla hinnalla, vaikka oikeasti mulle sitä ei ois tarvinnu antaa halvemmalla.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Knicke Knackerton:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Taevahan Tosi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko pakko mennä gynelle että sen reseptin saa runsaisiiin kuukatisiin vai voiko tk lääkäri sen kirjottaa?
Voi kirjottaa, ainakin mä kävin vaan lääkärillä joka kirjoitti reseptin.
eli pitäs koko suomessa olla samalla tavalla..mulle perhesuunnittelussa sanottiin että yksityinen gyne kirjottaa.mutta kun ei ole rahaa mennä reseptiä hakemaan sitä kautta =( jos kerran muutki saa tk:sta niin kai munkin täytyy saada??
Mullekin sanottiin, että yksityinen gyne kirjoittaa reseptinä sairauden hoitoon. Jos olet siis alunperin mennyt vain ehkäisyä hakemaan, etkä valittamaan runsaista kuukautisista, niin silloin mulle ei ainakaan kirjoitettu, muuna kuin ehkäisyyn. Mutta, jostain syystä apteekissa, mulle sattui siihen itse apteekkari ruuhka-aikaan antamaan ja hän laittoi mulle sen tuolla halvemmalla hinnalla, vaikka oikeasti mulle sitä ei ois tarvinnu antaa halvemmalla.
Mulla nimenomaan tulis kuukatisten takia..olen monta vuotta valittanut lääkäreille ja aina vaan buranaa käsketään.Vuotaa niin että tulvii kahesta siteestä yli =( kohdunpoistoa olen pyytänyt mutta sitä ei kuulemma saa.kiva vaan ku ei pysty mennä töihin ku joka kk viikko olis poisoloa!!
 
3äiti
Ei siinä laitossa mitään ihmeellistä ollut. Minä menen sen poistattamaan kun ei vaan sovi. Vuotaa koska sattuu ja vaikka pari viikkoa putkeen ja väliajat polttaa alavatsaa ja selkää. Laitettiin 09/07. Hermot menee. Meikäläiselle ei sovi se. Monet ovat kehuneet, mutta meikäläinen miettii jotakin muuta. Joku 160e makso.
 
En mä tiedä miks oli ilmainen, mutta niin ne sano, kun äitiysneuvolan kautta kierrukan hain. Mulla on kaks lasta, joten ihan ehkäisytarkoituksessa otin.
En tiedä onko ruokahalu muutenkin eri, mut jatkuvasti tekee makeaa mieli ja painoa on imetyksen lopettamisen jälkeen tullu 7kg (siis vuodessa).
Mulla on ihan kauheita päänsärkyjä just ennen menkkojen alkua ja joka kk tuntuu vaan pahenevan. 3 eri pillerit tuli aikoinaan kokeiltua samasta syystä. Ei taida hormonit sopia, mut pakkohan sitä on jotain käyttää, kun kumit ei enää innosta.
Eikä muuten psorikaan tykkää ylimääräisistä hormoneista, nahka oli talvella ihan kauheassa kunnossa. Onneks on nyt saanu otettua vähän aurinkoa, niin alkaa tasaantua.
 
jansku
Se hinta on kuntakohtainen. Joissain kunnissa ekasta kierukasta saa alennusta ja esim. Helsingissä eka kierukka on ilmainen, jos sen laitattaa julkisella (oma terveysasema). Kannattaa soittaa oman kunnan perhesuunnittelupolille ja tiedustella sitä kautta hintaa.
 
kipuja mutta kyllä ne kestää
Laittaminen kesti alle 15 minuuttia. En ole synnyttänyt joten lääkäri sanoi että laittaminen oli normaalia vaikeampaa, eli joutui avaamaan "paikkoja" väkisten, erityisesti kun kuukautisten alkamisesta oli jo 8 päivää.Siiitä syystä eka päivä kierukan kanssa oli kivulias, mutta sen jälkeen helpotti. Mulla myös kivuliaat kuukautiset joten siinä mielessä yhden päivän lisäkivut ei tunnu missään!
 

Yhteistyössä