HPV-rokotus, ootteko ottaneet tyttärillenne? Perusteluja vastauksille...

  • Viestiketjun aloittaja mietiskelen
  • Ensimmäinen viesti
Ota ihmeessä
Ihan ehdottomasti ottaisin netin kauhutarinoista huolimatta. Todennäköisyys jäädä auton alle on suurempi kuin sairastua rokotuksesta. Otatin tyttärelleni jo silloin, kun se oli omakustanteinen. Olen itse hoitaja ja keskustellut paljon asiasta työpaikallani gynekologien kanssa, ovat poikkeuksetta ottaneet se omille tyttärilleen. Hyödyt on PALJON haittoja suuremmat, mutta aina siinä se minimaalinen riski on, jos näin haluat ajatella.
 
Mäkin mietin kovasti, että otetaanko. Päädyttiin kuitenkin siihen, että tuohon lähdettiin mukaan. Meillä keskimmäisellä pälvikalju-sairaus, joka on autoimmuunisairaus ja joidenkin mielestä rokotukset sotkee tätä autoimmuunijärjestelmää. Mutta pidin kuitenkin tämän rokotuksen tarjoamaa suojaa sen verran tärkeänä, että myös keskimmäisemme sen tulee saamaan.
 
Otin. Ihan vaan siksi, kun on melkoisen vittumaista kun saakin papasta sen kakkosen ja sit jännitetään tutkimuspalojen ottamista ja vastauksia ja sähkösilmukkahoitoa ja sen jälkeenkin on sit käytävä useammin papakokeessa ihan vaan varmuuden vuoksi.

Pelko syövästä jäytää enkä ikinä antaisi itselleni anteeksi jos tytär myöhemmin joutuisi kokemaan saman vain koska en antanut ottaa yhtä hiton rokotetta.
 
vie ras
Meillä sen olisi saanut kasiluokalla. Tytär ilmoitti keskustelun jälkeen, ettei aio ottaa. Joten ei otettu. Nyt on toinen tytär kuudennella luokalla, ilmeisesti kasiluokalla taas olisi mahdollisuus saada rokotus. Pitää jutella sitten miten toinen tyttö ajattelee asian, haluaako vai ei.
 
no en
Ihmiskoekaniiniksi oma lapsi? Just joo! En tod. anna! Jossain vaiheessahan väläyttelivät että jokaisen vanhemman on pakko antaa lapsensa testattavaksi lääkefirmojen kokeiluihin jos on sopiva testiryhmään. Se olisi ollut se viimenen niitti että lähden perheeni kanssa Suomesta, onneksi ei mennyt läpi.
 
"mie"
Ollaan otettu tyttärelle. Olen hoitoalalla itse enkä näe yhtään syytä olla sitä ottamatta. Haluan taata likalle mahdollisimman hyvän hoidon tulevaisuutta ajatellen. Lähipiirissä on henkilö joka on saanut silmukkahoitoa ja elänyt sitä edeltävästi ja senkin jälkeen pelossa.
 
yyy
Lueskelin tästä aikanaan ja en ottaisi. Tehosta on vaan arvailua, ei mitään todisteita. Haitoista on valtavasti viitteitä. Ottajien on syytä tiedostaa, että rokote antaa kuulemma suojan 2-4 eri virusta vastaan, eivätkä välttämättä edes niitä Euroopassa yleisimpiä vastaan. Papilloomaviruksia on yli sata eli papa-kokeissa on silti käytävä. Kyseessä on oikeastaan valtava varainsiirto valtiolta yksityisille lääkeyhtiöille.

En anna ottaa. Esikoiseni sai valtavat ongelmat jo rotavirusrokotteesta eli en anna muita kuin vakavien sairauksien rokotteita, joilla on todistettu teho. Kohdunkaulansyöpä on tietysti vakava, mutta en usko rokotteen vähentävän riskiä lainkaan tai vain äärimmäisen vähän. Mielestäni se ei ole riskin arvoinen ottaen huomioon, miten vakavia sivuvaikutuksia on raportoitu.
 
otin
Olin sokkotutkimuksessa mukana 2004. Tutkimuksen jälkeen sain valita otanko hpv rokotteen. Olin saanut havrixin alussa. Otin hpv rokotteen. Käyn silti papakokeissa suositeltavina väliaikoina. Ei ongelmaa.
 
"äityli"
Tuli ilmoitus koulusta että 6 lk tytöille on tarjolla se rokote. Mietin kovasti annanko ottaa... paljon olen kuullut että sitä ei ole otettu.
Ei ole otettu meillä! Kyllä meni taas verovaroja hukkaan, kun piti sekä äidille että tyttärelle lähettää, NIIN RUUSUNPUNAISET KIRJEET, että oksetti! Haittavaikutuksista ei mainittu, kuin korkeintaan puolella sanalla! Kyllä osaavat aivopestä vanhempia ja tyhmät uskoo!
 
Vieras s
Alkuperäinen kirjoittaja Ota ihmeessä;30234897:
Ihan ehdottomasti ottaisin netin kauhutarinoista huolimatta. Todennäköisyys jäädä auton alle on suurempi kuin sairastua rokotuksesta. Otatin tyttärelleni jo silloin, kun se oli omakustanteinen. Olen itse hoitaja ja keskustellut paljon asiasta työpaikallani gynekologien kanssa, ovat poikkeuksetta ottaneet se omille tyttärilleen. Hyödyt on PALJON haittoja suuremmat, mutta aina siinä se minimaalinen riski on, jos näin haluat ajatella.
Toi on kuin mun näppäimistöltä!! Meillä töissä osa gynekologeista on rokottanut myös poikansa!
Mietin tuota jo silloin omakustanteisesti, mut ehti tulla rokotusohjelmaan just sopivasti, viimetalvena 8- ja 6-luokkalaiset tyttäreni saivat sen.
Vanhempi oli kauan sitä mieltä,ettei rokotusta ota, mut otti kuitenkin
 
vierass
En ottaisi, koska rokotteen hyödystä ja pitkäaikaisvaikutuksista ei ole varmaa tietoa eikä suvussa ole syöpään sairastuneita. En myöskään tunne yhtään kohdunkaulan syöpään sairastunutta.

Ehkä olisin asiasta eri mieltä, jos seksikumppaneita olisi useita ja seksielämä olisi aloitettu jo nuorena. HPV on sukupuoliteitse leviävä virus ja silloin rokote voisi olla tarpeellinen.
 
vierass
Ei otettu. Tytöllä on neulakammo ja sitä ei laiteta, jos lapsi on itse sitä vastaan. Viime vuonna kutosella tarjottiin, eikä ainakaan niiden papereiden mukaan tarjota enää toista kertaa.
 
Vrum
En ottaisi, koska rokotteen hyödystä ja pitkäaikaisvaikutuksista ei ole varmaa tietoa eikä suvussa ole syöpään sairastuneita. En myöskään tunne yhtään kohdunkaulan syöpään sairastunutta.

Ehkä olisin asiasta eri mieltä, jos seksikumppaneita olisi useita ja seksielämä olisi aloitettu jo nuorena. HPV on sukupuoliteitse leviävä virus ja silloin rokote voisi olla tarpeellinen.
Se idea vähän niin kuin on, että rokote otetaan hyvissä ajoin ennen sukupuolielämän aloittamista. Ro-ko-te.
 
Vierass
Se idea vähän niin kuin on, että rokote otetaan hyvissä ajoin ennen sukupuolielämän aloittamista. Ro-ko-te.
Päättäköön lapset aikuisena haluavatko rokotteen vai ei. He ovat jo onneksi kaikki aikuisia, joten voivat itse tehdä päätöksensä, joten meidän vanhempien ei tarvitse päättää heidän puolestaan. Minä ja mieheni on aloitetyu seksielämä vasta yli 20-kymppisenä ja lapsilla näyttäisi olevan sama vika. Miksi rokottaa sellaista vastaan, mitä ei tarvitse etenkin kun mitään takeita rokotteen hyödystä ei ole.

Luulisi, että roketetta voisi markkinoida nuorillekin eikä vain lapsille, jos se on oikeasti tarpeellinen.
 

Yhteistyössä