HS: Joulupukin käytökselle uusia toiveita – osa perheistä haluaa nyt feministisen pukin

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/hs-joulupukin-kaytokselle-uusia-toiveita-osa-perheista-haluaa-nyt-feministisen-pukin/7639582#gs.j87l5r

Lehden mukaan Facebookin joulupukkeja käsittelevissä keskusteluissa on herännyt huoli pukeista, jotka eivät huomioi riittävällä tarkkuudella tasa-arvotekijöitä. Osa keskustelijoista haluaisi esimerkiksi, että lapsia puhuteltaisiin heidän nimillään, eikä tehtäisi oletuksia lasten sukupuolesta.

Lehti nostaa esille sen, että suositulla joulupukkeja tarjoavalla sivustolla ei yksikään pukki mainosta itseään feministipukkina.
Se, että joulupukki on (erityisen) vanha mies, ei ole este feminismille, sanoo Kalliolan Setlementin alueellisen setlementtityön johtaja Eekku Aromaa.

– Ellei [joulupukki sitten] manifestoi ja tuo esille käppäukkoarvoja”, Aromaa sanoo.

Aromaa kuvaa lehdelle vanhentuneita arvoja. Niihin kuuluu se, että lasten käyttäytymisestä tehdään olettamuksia tämän sukupuolen perusteella esimerkiksi niin, että poikien oletetaan olevan villimpiä kuin tytöt, joiden oletetaan olevan kiltimpiä ja hiljaisempia.


 
vierailija
Minä toivon meille vilauttelevaa transupukkia. Että ”pukin” punaisen helman alta vilahtaa kuin sharon stonelta silloin aikanaan. Tällaista nuorta feministipukkia toivon. Kaikki opiskelijatytöt ilmaantukaa ja tarjotkaa :)
 
vierailija
Yleensä kai joulupukki kysyy, että "Onkos täällä kilttejä lapsia?'. Pitäisikö sanoa 'lapsioletettuja"?
Tuohan on asiakaspalvelutyötä. Mikä ongelma nyt on sanoa, mitä maksava asiakas toivoo? Kyllähän moni saattaa mieluummin toivoa pukin kysyvän vaikka, onko talossa innokkaita joulunviettäjiä tai onko talossa joulumieltä - eivät kaikki halua tuollaista "kiltti lapsi" -höpinää muutenkaan.

Teette itse ongelman asiasta, joka ei ole ongelma kenellekään. Jokainen, joka tekee joulupukkikeikkaa, päättää itse, mitä omaan repertoaariin voi kuulua. Jollekin on ok laulaa, jollekin toiselle ei. Joku toinen heittää juttua, joku ei. Ja sitä rataa.
 

Yhteistyössä