Huhtikuiset 2018 marras-tammikuussa

Mahtuisikohan tänne yksi tosi "myöhäisherännyt" mukaan? :whistle: alkuraskaus meni niin hujauksessa töitä tehdessä etten ehtinyt oikeastaan miettiä koko asiaa, nyt vasta pidemmällä juttuseuran tarve on lisääntynyt (ja vaivat, argh). Lähipiirissä on odottavia tulevia äitejä myös, mutta jotenkin anonyyminäkin olisi kiva päästä jakamaan ajatuksia :)

Olisi heti kysymys liikkeistä; vieläkö muilla on näillä viikoilla hiljaisia päiviä / epäsäännölliset liikkeet? Mahatyyppi aiheuttaa välillä huolta hiljaisuudellaan, mutta onneksi tuli hankittua tuo kotidoppler niin sykkeet ainakin kuuluu vaikka hiljaksiin olisikin :)

Täällä kirjoittelee siis Marsha rv 23+5, (kohta) 24v / 1 / K-HKS, la 29.4

Pahoittelut kirjoitusvirheistä, puhelimella kun olen niin saattaa tulla vähän erikoisia autocorrecteja...
 
@Marsha joo, kyllä täälläkin vaihtelee paljon päivien välillä, että miten vauva liikkuu. Hiljaisina hetkinä toivoisi vähän enemmän eloa ja kovien potkujen aikana toivoisi, että lopettaisi jo :D meillä myös doppler hätäisiä hetkiä varten. Sekin kuulemma vaikuttaa, onko vauva selkärankaan vai napaan päin kääntyneenä. Ja tietysti istukan paikka, edessä istukka vaimentaa vauvan liikkeitä.

24+0!
 
Heippa!

Minäkin myöhäisheränneenä kaipaisin mukaan porukkaan. Facebookista oon kovasti koittanut ettiä huhtikuisten ryhmää mutta se taitaakin olla salainen (syy siihen miksen oo löytänyt) ja siitä laitoinkin viestiä nyt, että jospa mut siihen liitettäisiin. :)

Meille on tulossa tyttö ultran mukaan.
Kaikki puhuivat koko alkuraskauden, että poika varmasti tulossa ja itekkin olin ehkä siinä ajatuksessa. No selvää tyttöä näytti. Nyt jännitän löytyykö sittenkin vehkeet myöhemmässä vaiheessa, en tiedä miksi tuntuu siltä!
Meno mahassa on kyllä villiä, välillä vois olla ihan rauhassakin, hah.

Täällä siis Sip123 / 1 / SEKS, la 10.4
 
  • Tykkää
Reactions: Marsha ja IlonaSu
@Bluebelle joo, mulla on siis sekä istukka edessä, että lapsi perätilassa ja tällähetkellä on vielä selkä vatsaa kohti :cautious: eli mahdollisimman hiljaa viihtyy tuolla yksiössään, toivottavasti jossain vaiheessa kääntyisi edes hetkeksi niin ei tarvitsisi olla miettimässä :D vaikka uskon kyllä sen toisenkin puolen, että joillakin liikkuu niin paljon että hiljaisia hetkiä välillä toivoisi :)
 
Rv 27+1 ja älytön väsymys palannut!! :sleep: vois vaan nukkua koko ajan. Lisäksi maha kasvanu hurjasti ja on tosi ylhäällä ja painaa ikävästi kylkiluihin. Töissä joutunu paljon olemaan lattialla ja sekin lisännyt paineen tunnetta, huomaa, että hengästyy helpommin ja pitäis päästä pitkälleen useammin. Miten muilla sujuu?
 
@Marsha tuli tuosta istukasta edessä mieleen, että minulle sanoi terkkari viimeksi neuvolassa, että ”nyt olisi tosi tärkeää, että et kaadu mahallesi”. Ihan ymmärrettävää, sillä istukassa on paljon verta, mutta hirveästi ei tullut mieleen tilanteita, missä se olisi muutenkaan hyvä idea kaatua suoraan mahalleen ja sitä myöten taitaa olla aika vaikeaa välttää jos sellainen vahinko kävisi :D no jospa vähän varoo sitten enemmän :rolleyes:

@Rapsu_ täällä onneksi töissä saa istua suurimman osan ajasta. Maha on kyllä koko ajan kasvamaan päin, tänään tuli ekaa kertaa mieleen, että kohta voi olla jo oikeasti pinkeä ja tukala olo. Mutta jos menee sullakin vaikeaksi, niin sitten saikkua vaan. Tää on kuitenkin niin lyhyt aika elämässä, että ihan Ok tunnustaa oma rajallisuutensa (minä paraskin puhuja kun en millään viitsisi jäädä saikulle, vaikka nenä ihan tukossa :whistle:)
 
  • Tykkää
Reactions: Jullapulla
Tämäkin aika hiljaa ollut, enkä nyt alkaa olla jo sellainen fiilis et uskon jo hieman et voisi oikeesti se vauva tulla. Monien vastoinkäymisten jälkeen se ihmismieli on vaan näköjään tällainen.
Hyvin on kyllä mennyt, hieman ongelmaa jaloissa, menen äitiysfyssarille ens viikolla, onko kukaan muu käynyt? Työterveyslääkäri ei löytänyt mitään vikaa, mutta haluan myös ajatellen tulevia viikkoja/kuukausia olla varautunut näihin kropan muutoksiin kun vielä olen varsin hyvässä kunnossa. Mitä olen kyllä ihmetellyt. Luotan että fyssari osaa hommansa ja saan vinkkejä ja apua häneltä.
Niin, listalle voi lisätä
misu74/ 1 / EKKS / 16.4.
 
  • Tykkää
Reactions: Bluebelle
Tervetuloa uudet! :) Yritän muistaa joskus kotona avata läppärin ja päivittää ketjun tietoja. :D

Maha se vaan jatkaa venymistään, nyt on muutaman päivän närästänyt melkein 24/7 ja on muutenkin tukala olo. Ja jos syö edes normaalin ruoka-annoksen, niin jonkin aikaa sen jälkeen saa vain kärsiä tuskaisena, kun mahassa on niin ahdasta. Mutta sitten toisaalta myös vessassa saa juosta tunnin välein kun on koko ajan muka pissahätä, vaikka lopulta tulee vain lusikallinen. :ninja: On tämäkin kyllä!

Liikkeitä ei oo moneen päivään oikein tuntunut. Joko on sellaisia päiviä, että koko maha muljuaa ja heiluu oikein kunnolla, tai sitten tällaisia, että hyvällä mielikuvituksella voi tuntea pari hentoa liikettä. :cautious: Kääntyisi nyt vähän paremmin päin, tykkäisin kyllä enemmän siitä, että olisi selkeitä elonmerkkejä koko ajan. Vaikka kai siihen istukkaan on mukava tehdä potkuharjoituksia. :LOL:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: IlonaSu
@Bluebelle joo, näin oon myös käsittänyt että tuo edessä oleva istukka on paljon herkempi ottamaan vahinkoa kuin takana oleva. Meilläpäin on ihan peilijäässä kaikki tiet ja joka kerta hirvittää lähteä pihalle kun sitä vaan miettii heti pahinta :D tänään käyn kyllä ostamassa liukuesteet kenkiin niin voi olla vähän rennommin pihalla :)

Täällä kärsitään myös jalkojen ja lonkkien säryistä. Ja närästyksestä :cautious: olen alle 160cm pitkäkin, niin loppuu tuo tila mahassa varmaan melko aikaisessa vaiheessa :LOL: eikös sitä niin sanota että pidemmillä voi olla tässä suhteessa helpompaa? Vai olenko ihan väärässä :D
 
Tervetuloa uudet!
Vähän näyttää nyt siltä, että töihin ei tarvitse enää mennä. Tällä viikolla neuvolassa pitää keskustella vielä aiheesta, mutta esimiehet olivat sitä mieltä, että olisi parempi vain jäädä sairaslomalle ja jatkaa siitä suoraan äitiyslomalle. Vaikka vielä alkuviikosta (hyvin levätyn viikonlopun jälkeen) ja vähän hiljaisempana aikana oli täynnä virtaa ja energiaa, niin kyllä vaan muutama rankempi työvuoro nyt viikonloppuna vei voimat täysin. Ja lopulta muutaman ripeän askeleen ja roskasäkin kantaminen aiheuttivat sellaiset supistukset, että melkein itkin. Eilen heräsin aamuyöstä vatsakipuihin ja supistuksiakin oli. Enpä tiedä oliko ruuansulatusvaiva vai mikä. Ai niin ja luumut tulevat nyt varmuudeksi ruokavalioon.

Äiti oli käynyt vähän shoppailemassa ja ostanut sitten ison muovipussillisen vaatteita, viltin, bodyja, housuja ym. Mä olen vähän ulkoistanut tuota vaatehankintapuolta isoäideille vaikka itsekin olen alennusmyynneistä jotain löytänyt. Kamalan vaikeeta, kun ei tiedä minkäkokoinen mukula sieltä tulee. Ja vauvojen vaatekoot ovat mulle täyttä hebreaa. Esim. 74cm lukee myös "3-6 kuukautta". Ja erot kahden eri valmistajan 74 senttisissä voi olla tosi isot. Emt.

Pesänrakennusviettikö se siellä kun tekisi mieli käydä läpi kaikki laatikot ja kaapit ja heittää tavaraa (lue: roinaa) roskiin?
 
@Marsha joo minä myös alle 160 ja nyt tuntuu jo vähän tukalalta mahan kanssa :rolleyes: varmaan tuossa huhtikuun loppupuolella oon käytännössä pallo, josta sojottaa neljä tikkua ja pienempi pallo päällä :D Oon yrittänyt käyttää Bio oilia, jos välttyisimme isommilta arvilta, mutta saa nyt nähdä.

@Sano Pirkka kuulostaa ikävältä :unsure: hyvä, että pystyit nyt jäämään pois töistä. Ei nuo yhtään enemmän liikkumista vaativat hommat taida olla ihan parhaita kellekään.

Itse olen ostanut ainoastaan pari vaatetta kokoa 50 ja pari kokoa 56. Aika paljon hankittavaa vielä siis! Olen ollut joskus lastenvaatteiden parissa töissä, niin jotenkin osaan kokoja arvioida muilta osin kuin noista ihan pienistä. Ihan järkyttävästi olisi kyllä vielä kaikkea ostettavaa ja järjestettävää ennen vauvan syntymää, muista hommista puhumattakaan.

Niin, ja alaselkää on kyllä särkenyt ihan pirusti pari päivää.

Jännä kun tuntuu, että hormonit ovat herkistäneet ihan pirusti. Koirat ja vauvat on kaikki niin ihania ja omaa vauvaa kohtaan tuntuu niin valtavaa rakkautta jo nyt :love: ja yleisesti ottaen en todellakaan ole mikään erityisen herkkä ihminen.

24+3 jo kasassa :)
 
  • Tykkää
Reactions: IlonaSu
@Bluebelle joo tuo pallo neljällä tikulla on varmaan aika hyvä kuvaus olotilasta piakkoin täällä :D raskausarvilta toivonmukaan vältyn ainakin suurimmaksi osaksi, en ole kovin helposti arpeutuvaa tyyppiä *koputtaa puuta*. Maha kyllä muutoin on alkanut kutiamaan aina välillä, kookosrasva on aika kivasti helpottanut sitä.

Täällä myös ahkera pesänrakennus käynnissä aina välillä! Eilen innostuin ihan vallan suursiivoukseen, aika harvinaista :D lastenhuonetta ei olla vielä aloitettu, mutta onhan tässä toisaalta vielä hyvin aikaa :)
 
Mullakin on tänään tosi tukala olo. Tuntuu että keuhkot ei mahdu yhtään laajenemaan, kylkiluihin sattuu ja ahdistaa. :cautious: Pitää vain nojailla tässä työtuolissa taakse ja yrittää saada jotenkin henkeä. Muutenkin ei jotenkin nappaisi tää töissä olo. Ihan mukavaa täällä on, mutta ajatukset askartelee jo niin paljon tulevassa, ettei huvittaisi enää keskittyä. Vaikka äkkiä kai viimeiset 7 vko menee. :D Toivottavasti ainakin!
 
Heippa!

Minäkin myöhäisheränneenä kaipaisin mukaan porukkaan. Facebookista oon kovasti koittanut ettiä huhtikuisten ryhmää mutta se taitaakin olla salainen (syy siihen miksen oo löytänyt) ja siitä laitoinkin viestiä nyt, että jospa mut siihen liitettäisiin. :)

Meille on tulossa tyttö ultran mukaan.
Kaikki puhuivat koko alkuraskauden, että poika varmasti tulossa ja itekkin olin ehkä siinä ajatuksessa. No selvää tyttöä näytti. Nyt jännitän löytyykö sittenkin vehkeet myöhemmässä vaiheessa, en tiedä miksi tuntuu siltä!
Meno mahassa on kyllä villiä, välillä vois olla ihan rauhassakin, hah.

Täällä siis Sip123 / 1 / SEKS, la 10.4
Hei onpa hauska sattuma, meillä kans tulossa eka, synnytetään myös Seinäjoella ja la päivä teidän jälkeen eli 11.4. :) Tän porukan ryhmä ilmeisesti suljettiin puolivälin tienoilla niin ettei enää lisätä uusia? Mutta kai oot liittynyt Huhtikuun esikoiset 2018 -ryhmään?
 
@Korallikala Toivotaan, että 7 viikkoa kuluu ihan hujauksessa. Oireiden kanssa taitaa vaan ajan kuluminen hidastua entisestään... :D

itselläkin alkaa jo motivaatio olla hukassa töiden osalta, ärsyttää sekin kun mulle ollaan koko ajan lykkäämässä uusia projekteja vaikka entisetkään ei ehdi valmistua ennen äitiyslomaa.

Työt muutenkin väsyttää nyt tosi paljon ja ei auta yhtään, että kaikki arkivapaat kuluvat asioita juostessa. Haluaisin vaan nukkua yhden aamun pitkään, mutta ei taida ihan hetkeen onnistua :D jostain syystä myös pyörin joka yö monta tuntia valveilla.
 
Täällä myös työmotivaatio lopussa, ja loman jälkeen tuntuu että päivät menee niin hitaasti eteenpäin. Mulla on alkanu sattuu oikeelle alamahaan kun esim kumartuu. noin viikon ollut, onkohan se vaan jotain venymistä?
 
Jes, nyt saatiin auto vaihdettua isompaan, että koko perhe mahtuu hyvin kyytiin vaunuineen ja istuimineen. Nyt päänvaivaa aiheuttaa turvakaukalo tulokkaalle. Netti on täynnä jos ja mitä turvatestejä jne. Oon ihan hukassa miten valita kaukalo! (n) Onko muut pähkäillyt asian kanssa ja kuinka on päätös syntynyt? Hyviä vointeja kaikille!:love:
 
Me käytiin alustavasti jokunen aika sitten tutkimassa noita kaukaloita, rattaita, vaunuja ym. Pää pyörällä siellä oltiin. Meillä rajaa hyvin sellainen vaatimus, että kaukalo (+telakka) pitää saada kiinni myös sellaiseen vanhaan autonrämään, jossa ei ole ISOFIX -kiinnikkeitä. 25 eri vaihtoehtoa väheni kahteen :D Ei olla vielä ostettu, tuo oli vain sellainen tutustumisreissu enkä muista edes merkkiä/mallia.

Eilen oli sokerirasitus ja tänään neuvola ja kiinni jäin :notworthy:
Maksimiarvo olisi ollut 10 ja mulla oli 10,5. Blaah, kaiken tämän hässäkän keskelle vielä tämä. En missään vaiheessa koskaan edes ajatellut, että näin voisi käydä. BMI on aina ollut 20-22, paino ei ole koskaan sahaillut vaan esim. viimeisen 10 vuoden aikana painoa on tullut tasaisesti 5 kiloa (muistan tämän siitä, että kun tavattiin miehen kanssa, olin juuri ja juuri alle 60 kiloinen ja ennen raskautta paino oli 65). Ruokailuajat ovat aina olleet säännölliset, paitsi että joskus elän liian paljon kahvilla ja suklaalla.

Olen järkyttynyt.

Neuvolan toiminnasta. Musta tuntuu, että siellä on vaan joku rasti ruutuun -lomake, että tyyppi on nyt nähty ja kaikki hyvin, seuraava sisään. Tänäänkin aika riitti juuri ja juuri niihin pakollisiin, mutta sitten kun piti keskustella tuosta työssä jaksamisesta, että mitä sen kanssa tehdään, niin aika ei riittänyt tähän... No, lääkärille olen menossa hakemaan sairaslomaa.

Parisuhdekin on sellaista nyt, että puolen metrin päässä voidaan olla, mutta ei yhtään lähempänä. :poop: Alkaa olemaan aika raskasta kun on niin yksinäistä.

Toivottavasti muilla on ollut parempi päivä.
 
@IlonaSu meillä tuo turvaistuinpäätös onneksi ratkesi kuin itsestään, kun löydettiin tosi siistit käytetyt lastenvaunut mihin saa myös tuon turvaistuimen mukaan. Sitä en sitten tiedäkään kuinka hyvin mahtaa istua tuohon meidän karvalakkimallin autoon, kun en tullut yhtään ajatelleeksi ettei ne hienoimmat mallit välttämättä käy :O no, jos tarve vaatii niin käydään ostamassa sitten vaikka toinen :D

@Sano Pirkka meillä myös aika liukuhihnatouhua neuvolassa välillä. Tai itseasiassa normineuvolakäynnit on ihan okei ja siellä ehtii keskustelemaan ja pohtimaan kaikkia asioita, mutta lääkärineuvolat sitten taas... Se on 10min ja äkkiä ulos, ei siinä paljoa ehdi kysellä jos jotain on mielessä.
 
  • Tykkää
Reactions: IlonaSu
Mä lähdin kaukalopohdinnassa siitä, että meille tulee vaunuiksi Britaxin Go Bigit, ja halusin kaukalon joka menee mieluusti ilman adapteria vaunuihin. Siispä vaihtoehdot oli Britaxin Baby-Safet, joko i-Size tai Plus SHR 2, joista livenä i-Size miellytti enemmän, niin siihen päädyttiin. Otettiin ensin pelkkä kaukalo ja ajateltiin kiinnittää se vöillä, mutta kun ensimmäisen kerran laitoin sen autoon kiinni, niin kyllä ainakin meidän takapenkillä heilui ihan hirveästi. Katsoin myös Autoliiton arvostelun ja samaa oli moitittu, että kiinnitys pelkillä vöillä ei ole tukeva. Nyt olen yrittänyt metsästää telakkaa käytettynä, mutta lienee niin uusi malli, ettei oikein löydy. Pari tarjousta on tullut, jotka on lopulta paljastuneet vääränlaisiksi. Ilmeisesti ihmiset lukee vain, että Britaxista on kyse, ja tarjoaa aina Primojen telakkaa. :cautious: No, nuo molemmat tuohon sopivat mallit taitaa olla nyt useammassa paikassa tarjouksessa, täytyy ehkä jostain tilata.
 
Enpäs ole mitään tänne pitkään aikaan kirjoitellut! Menee ihan hyvin, pitkien työpäivien jälkeen alaselkää särkee, mutta muuten ei mitään sen ihmeellisimpiä vaivoja ole (vielä) ilmestynyt. Joitakin harjoitussupistuksia tulee, mitta ne eivät tunnu juuri miltään.
Mä olen pitkä, ja mulle ainakin neuvolassa sanottu, että pitkillä ihmisillä vatsalla on enemmän tilaa kasvaa myös muihin suuntiin, kuin ulospäin :) eipäs mun vatsa vielä mikään ihan iso ole! Kumartaminen on kyllä jo epämukavaa!
Nyt rv 28+2 liikkeitä tuntuu kyllä selvästi päivittäin, mutta kuukausi sitten oli kyllä aina välillä hiljaisia päiviä.
Viikkoja rupee olemaan jo hyvin, mutta vasta TÄNÄÄN aloitetaan hankintojen tekeminen. Mennään äitini kanssa käymään lastentarvikkeessa, koska hän niin mielellään haluaisi osallistua hankintoihin. Toki oon jo jotain pohjatyötä tehnyt (=googletellut).
Huomenna sitten on istukkakontrolli. Kivaa nähdä vauva, toivotaan vaan että istukka on siirtynyt pois kohdunsuulta (y)

@Sano Pirkka oonkin ymmärtänyt, että nuo poikkeavat arvot sokerirasituksessa saattaa tulla aivan puskan takaa. Olin varma että mulla olis niissä jotain, kun oon raskauden aikana lihonut jo reilut 10kg ja syönyt epäterveellisesti (pakko ruveta tsemppaamaan tän asian kanssa..) ja sukurasitustakin löytyy. Mutta arvot oli hyvät. Voihan hyvin olla, että seurannassa ei enää mitään poikkeavia arvoja löydy! Lepo tekee varmasti hyvää. Piti ihan laskea, itselläkin enää 4 viikkoa töitä! Saa pian ruveta laskemaan päiviä.

Linnn 28+2
 
@IlonaSu me ostetaan tutulta kaukalo ja telakka. Ilmeisesti ei ole ihan huoleton vaihtoehto ottaa käytettyä, mutta siinä on kuljetettu vain yhtä lasta, meillä ei ole omaa autoa ja kyseessä on suht kallis malli mikä me saadaan nyt halvalla. Sekin oli jonkin turvaluokituksen paras viime vuonna :rolleyes: Jos ei oltaisi saatu tuota, niin olisi saanut mies katsoa jonkun hyvän.

@Sano Pirkka no voihan :poop:. Joo eihän sitä voi aina ennustaa, että kellä arvoissa on heittoa, mutta ikävää, että tuli lisästressiä odotusaikaan :oops: mulle sanottiin neuvolassa, että olisi ”pieni ihme” jos arvoissa olisi mun BMI:llä ongelmia, mutta mulla on ollut sokereiden kanssa joskus ongelmia ihan muutenkin niin saa nyt nähdä. Toivottavasti muutkin asiat sulla järjestyy.

Olenko ainoa, joka taas inhoaa neuvolaa ja mun mielestä siellä menee aina liian pitkään :D Mulle ei jotenkin yhtään uppoa, että omista asioista pitäisi avautua jollekin tuntemattomalle ihmiselle, jolla on essu päällä. Lääkärineuvolassakaan en viihdy kopeloitavana tai tentattavana yhtään pitempään kuin on pakko, jos ei ole mitään oikeita ongelmia.
 
  • Tykkää
Reactions: IlonaSu
Ei tarvi enää pähkäillä turvakaukaloasiaa. Mies otti tehtäväkseen ottaa selvää kaukaloista, kokemuksista, turvatesteistä jne. ja tässäkin asiassa helpotti mun taakkaa, on se aarre. :love: Kaukalo ja telakka on nyt päätetty ja yks asia vähemmän stressattavaa ja kaikki 3 lasta saadaan kyyditettyä turvallisesti.(y)
 
Onko teille puhuttu tai huomautettu nukkumisasennosta?
Neuvolassa kun kuunneltiin sydänääniä, terveydenhoitaja kysyi, että ei kai tee huonoa maata selällään johon sanoin, että täähän on aivan loistava asento. Nukun siis yleensä aina selälläni, koska se on selkävaivaiselle parempi kovan patjan kanssa. Vähän sitten terveydenhoitaja sanoi, että kyljelläkin voisi enemmän nukkua. Mun taas tekee huonoa nukkua kyljellään, vatsa jotenkin venyy liikaa, tai kylkiin alkaa sattumaan. Lisäksi kyljen kääntäminen on jotain aivan kamalaa.

https://www.nainen.com/tutkimus-raskauden-lopulla-kannattaisi-nukkua-kyljellaan-selallaan-nukkuminen-lisaa-kohtukuoleman-riskia/

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1113/JP273201/full

http://www.iltalehti.fi/raskausjalapset/2011061513895260_rb.shtml
 
Viimeksi muokattu:
Mulle ei ole neuvolassa sanottu mitään selällään nukkumisesta, mutta oon sitäkin enemmän lukenut siitä täältä ja muiltakin palstoilta, missä oikein lietsotaan paniikkia asian takia. :censored:

Ennen raskautta nukuin pääasiassa vasemmalla kyljellä, osittain vatsallaan, ja samaa olen jatkanut. Toki vähän on pitänyt kääntyä vatsalta enemmän kyljelleen, mutta muuten. :ROFLMAO: Välillä olen selälläni, mutta mulla alkaa meralgiahermo helposti puutua siinä asennossa, niin yritän pidemmän päälle välttää. Olo alkaa olla kyllä jo sitä luokkaa, että haluaisin jonkun sellaisen pitkulaisen tyynyn unikaveriksi. Lidlin vartalotyynyjä on kehuttu, harmi ettei niitä ole nyt hetkeen ollut myynnissä.
 

Yhteistyössä