Huhtikuiset 2018 syys-lokakuussa

Onko kenelläkään vielä helpottanut pahoinvointi ja väsymys? Just tuossa heräsin taas töiden jälkeen 2 tunnin päikkäreiltä ja nukkumaan varmaan klo 21 että jaksaa herätä 6 :confused:. Saisi helpottaa jo, että pääsisi liikkumaan :cry: 2 kk tauko salista ja ryhmäliikunnasta näkyy ikävällä tavalla kropassa ja tuntuu vielä pahemmin. Niska ja selkä ihan kremppana.

Musta tuntuu, että nyt on alkanut vatsa oikeasti pullahtamaan. Lonkkaluiden välissä on ihan matala kova kohouma. Saisi kasvaa vähän nopeammin niin en näyttäisi vaan läskiltä :p. Vatsalihakset on jostain syystä ihan jäätävän kipeet! Ihan kun oisin tehnyt kovan treenin. Oon ollut ihan hyvässä kunnossa ennen raskautta ja mietinkin, voisiko vatsalihasten kipeys ja kireys johtua siitä, että korsetti laittaa vastaan laajenevaa kohtua. Onko muilla vastaavaa?

Miala 12+5
Mulla on pahin pahoinvointi jo helpottanut, mutta väsymys vaan yltyy. Esikoista odottaessa väsymys helpotti raskauden puolivälissä ja sen jälkeen oli ihanaa. Toivon, että tälläkin kertaa helpottaa jossain kohtaa. Tuntuu kuin olis jo 2 kuukautta ollut krapula :LOL:

Siraliina 12+4
 
Mä olen nykyään jo viimeistään yhdeksältä illalla ihan valmis tapaus menemään nukkumaan. Harmi ettei se aina ihan onnistu. Jos mies jää katsomaan telkkaria niin en vaan pysty nukahtamaan. Tästä päästään siihen, että torkun (ja ravaan vessassa) ja sitten olenkin jo ihan yliväsynyt ja nukahtaminen on vaikeaa. :notworthy: Mies ei myöskään oikein tajua tätä mun väsymystä. Olen kyllä sanonut että se on se vauva joka vie voimat. Kai se on vähän niin, että kun ei ole vatsaa näkyvissä jne. Ei sitä ymmärrä, että niin pieni voi viedä voimat niin tehokkaasti.

Vanhemmat kävivät viikonloppua ja heillekin kerrottiin. Tai olin tehnyt tuon onnittelukortin "tulevalle mummulle ja papalle" ja parit ultrakuvat skannasin viereen. Kyllä ne oli yhtä hymyä. Saavat nyt sulatella tätä (odotettua) uutista.

Anopin kanssa on ollut mukava jutella odotuksesta ja tulevasta vauvasta ym. Äiti ei mitään kysellyt, mutta se oli ihan odotettavissa.
 
  • Tykkää
Reactions: Jullapulla
Mekin kerrottiin tänään mun vanhemmille ja anopille, sekä siskolle laitoin viestin. Äiti ei meinannut tajuta, kun otti sen isovanhempien kirjan paketista, eikä selvästi ensin meinannut kehdata kysyä. :ninja: Lopulta kysyi, että saako onnitella. Odotin isompaa hössötystä, mutta ehkä vanhemmat huomasivat, etten oikein jaksa nyt. Jälkikäteen sain kyllä vielä viestin, miten ihania uutisia oli ollut. Anoppi oli innoissaan ja sanoi, että oli jo vähän aavistellutkin. Mistä muka sitten, kun ollaan nähty viimeksi joskus kuukausi tai kaksi sitten. :D Mutta varmaan tosi moni tulee sanomaan noin, kun ollaan kuitenkin seurusteltu jo 10 v ja mentiin aiemmin tänä vuonna naimisiin. Kai sitä yksi jos toinenkin odottelee uutisia... Anoppi soitti heti meidän lähdön jälkeen miehen siskolle ja sieltä tulikin pian puhelu meille. Mulla on jotenkin nyt sellainen olo, etten kamalasti haluaisi tehdä tästä numeroa. Jos haluan itse puhua jotain niin ok, mutten jaksa mitään utelua ja tenttaamista.

Hyomenna toinen neuvolakäynti. Pelottaa, että nyt kun kerrottiin uutisia, niin ei kuulukaan enää sydänääniä ollenkaan. :censored: Pitäisi vielä jaksaa lukea niitä etukäteislappuja läpi ja vähän jutella niistä, niin on, jotain pohjaa huomiselle.
 
  • Tykkää
Reactions: Jullapulla
Heippa!

Viime viestin jälkeen oma olo on parantunut huomattavasti, mutta kesti sinne neljännelletoista viikolle saakka, että helpotti. Sen jälkeen sainkin riesakseni sitkeän flunssan, joka ei nyt millään meinaa loppua.
Tuon pahoinvoinnin ja nyt flunssan seurauksena liikunta on jäänyt todella vähäiseksi, mikä meinaa aiheuttaa huonoa omaatuntoa. :confused: Vähäiselläkin liikkumiselle (laahustava aamulenkki koiran kanssa) saa sykkeen nousemaan, etenkin ylämäissä. Hauvakin on ihan ihmeissään, kun jatkuvasti komennan, että ei mennä noin kovaa ja meidän koiruus kävelee kuitenkin tosi rauhallista tahtia. :LOL:

Me ollaan kerrottu läheisille jo positiivisen raskaustestin jälkeen, koska todettiin, että kerrotaan asiasta joka tapauksessa kävi miten kävi. Meillä on taustalla yksi tuulimunaraskaus parin vuoden takaa,, josta myös kerrottiin läheisille, joten heidän kanssaan aihe on ollut keskusteluissa jo jonkin aikaa. Myös töissä kerroin heti varhaisraskauden ultran jälkeen, kun pahoinvointi aiheutti kuitenkin melko paljon töistä poissaoloa. Lisäksi ajattelin, että meidän suht pienessä tiimissä on helpompaa, jos työkaverit tietävät missä mennään ja mikä aiheuttaa poissaolon, niin ei tarvitse sitten arvuutella ja pohtia. Ajattelin sen myös helpottavan sitä, että voi lähteä töihin kokeilemaan, onnistuisiko töiden teko tänään ja poistua paikalta, jos siitä ei kerta kaikkiaan tule mitään. Tällöin myöskään läheiset työkaverit eivät oleta minun olevan kipeänä töissä, vaan ymmärtävät pahoinvoivan ulkonäön liittyvän raskauteen.

@riip meilläkin kaveri oli todella sikeässä unessa, kun nt-ultrassa käytiin. Kätilöllä meni varmaan 10-15 minuuttia tyrkkiessä pikkuista hereille, mutta sanoi sen olevan tosiaan täysin normaalia. Käsien liikkeet ja asennon muutokset olivat hellyyttävää nähtävää :love:

@Sano Pirkka me käytiin ultran aikana melko hyvin kätilön kanssa läpi se, mitä yleensä tuossa ultrassa tarkastetaan ja miltä meillä tilanne näytti. Koska osallistumme seulontatutkimuksiin, niin riskilukukin kerrottiin meille ultrauksen jälkeen. Olettaisin tuosta tutkimuksesta tulevan jotain raporttia OmaKantaan, mutta ainakin täällä meillä noiden raporttien ilmestyminen voi kestää pidempäänkin. En ole vielä edes käynyt katsomassa, onko sinne ilmestynyt jotain tutkimustuloksia tms.

@Miala täällä on samaa "ongelmaa", eli vatsa tuntuu pullahtaneen ihan yks kaks. Ja vatsalihakset on mullakin kipeänä, mutta veikkaan sen johtuvan siitä, että ainakin töissä vetää vaistomaisesti koko ajan vatsaa sisään... Toki voi olla, että mulla ei ole niinkään pullahtanut vauvamasu esiin, vaan se lienee enemmänkin oma vararavinnekertymä. Toivoisin kanssa, että massu mahdollisimman nopeasti tulisi näkyviin, niin ei näyttäisi pullukalta vaan oikeasti raskaana olevalta. Mulla on ollut jo jonkin aikaa mammahousut käytössä, kun normaalit farkut aiheuttivat ahdistusta ja alavatsan kipuilua.

Vielä pitäisi puolitoista viikkoa malttaa seuraavaan neuvolaan ja sen jälkeen noin kuukausi rakenneultraan. Millään ei meinaa malttaa odottaa, kun kovasti tekisi mieli koko ajan tarkistaa, että masuasukilla on kaikki hyvin :)

Pitäisi ehkä kirjoittaa hieman useammin, niin voisi selvitä lyhyemmällä viestillä.... :rolleyes:

-Nipsuh ja masuasukki 14+5
 
Housujen kanssa alkaa olemaan tukalaa täälläkin! Parit mammasukkikset on, mutta niillä ei tällanen vilukissa oikein meinaa pärjätä. Olisi kiva löytää jotkut lämpöset legginssit :) Ensimmäistä kertaa viime yönä en pystynytkään nukahtamaan puoliksi vatsan päälle, mikä on ollut yleisin nukkumisasento tähän asti.
 
  • Tykkää
Reactions: Jullapulla
Toinen neuvola takana ja sydänäänet kuultu, nehän olikin yllättävän kovat. :D En tiedä miksi ajattelin, että niitä joutuisi oikein kovasti kuulostelemaan, mutta tuohan oli ihan kunnon jumputusta. Vauva ei vaan yhtään tykännyt, kun th joutui painamaan aika kovasti mun vatsamakkaroiden takia, ja pyöri ja karkasi koko ajan sen laitteen alta. :D Th näytti mulle myös missä kohtaa kohdunpohja on nyt ja miten voin sen itsekin tuntea. Seuraava kerta on lääkäri, sitten rakenneultra ja kela-neuvola, ne on nyt kaikki varattu. Kuukauden päästä seuraava käynti, mietin pitäisikö ostaa se kotidoppler, niin vähän voisi kuulostella vauvan fiiliksiä käyntejä odotellessa.

Nyt on ollut säiden puolesta muutama ihan kelvollinen syyspäivä, ihanaa syksyä kaikille! :love:

Korallikala 15+2
 
@Shona Täällä kans alkaa mahallaan nukkuminen olemaan hankalaa, jotenki yritän itteni aina puolittain mahalleen asetella. :) muistan ekasta raskaudesta, että loppuraskaudessa oli tosi työlästä ruveta nukkumaan ja löytää hyvä asento kun pelkkä kyljen kääntäminen tuntui hirveältä säätämiseltä. :D
 
  • Tykkää
Reactions: Shona
Mulla alkaa olla tosi tukala olo tän vatsan kanssa JO NYT :cry: vatsa on pikkuisen tullut esiin alhaalta ja läskit ja sisäelimet ovat ilmeisesti työntyneet ylöspäin. Vatsalihakset on vieläkin kipeät ja hengittäminen hankalaa, kun kohtu yrittää tunkea esiin, mutta vatsalihakset ottaa vastaan. Oon 160 cm pitkä ja lyhyehkö selkäinen, niin saisi jo vatsa tulla kunnolla esiin että tää olo helpottaisi :cautious:. Pakko oli eilen käydä H&M hakemassa mamaleggarit, kun jo pari päivää oon istunut töissä farkkujen nappi auki ja pelännyt milloin vetskari aukeaa ja housut tipahtaa :ROFLMAO: Housut siis puristavat alavatsasta niin paljon, että kohdun aluetta alkaa vihlomaan ja tuntuu ettei veri kierrä siellä missä aurinko ei paista...:geek: pitänee kehitellä farkkujen nappeihin ja läpeihin joku ponnari-/jatkopalasysteemi, että niitä voi vielä käyttää, kun muuten ovat hyvän kokoisia.

Mites muilla, oliko/onko tukalaa oloa odotellessa vatsan esiintuloa?

Miala 13+4
 
@Miala Kyllä on tukalaa oloa kun tämä masu nyt ihan oikeasti on putkahtanut esiin ja niin...onhan siellä jo se reilut 8cm pitkä tyyppi majailemassa.:love:

Eilen oli siis nt-ultra ja siellä se pieni jumppasi ja sytkyili (puhelin korjasi 'autoili', okei..jos ei ihan vielä.. :LOL: ) ! :love::love::love: Niskaturvotukset ym luvut oli just niinku pitää ja tyyppiä kurkattiin myös 4D:llä mikä näytti kyllä hurjalta kun se pää on vielä niin iso ja ei oo kuin nahkaa luun ympärillä. Mutta helpotuksen ja onnen kyyneleet valui,siellä hän tosiaan on ja minä jaksan taas kestää unettomuutta, oksentamista, väsymystä jne jne paljon paljon paremmin!:):love:
 
  • Tykkää
Reactions: IlonaSu
Hei kaikki! :)
Selvisin pahoinvoinnista ja huimauksesta huolimatta lähes parin tunnin automatkan tänään np-ultraan, jee. Siellä vauvalla kaikki erinomaisesti ja riskiluvut alhaiset eli kaikinpuolin hyvin asiat masussa. Laskettu aika siirtyi takasin alkuperäseen 25.4. Eli huomenna jo rv 13, maaginen 12 viikon rajapyykki ylitetty!(y) Aika rakenneultraan saatiin samalla. Nyt vaan kun pelot saisi hälvenemään ja omaa vointia koheneen,niin olis bueno. Pääasia, että vauva voi hyvin.:love:LA on takaisin 25.4
 
Vedin aamulla pienet itkuhuutoraivarit.
Hups.
Olin eilen aivan törkeän väsynyt. Jännästi jalkapohjia on särkenyt nyt kaksi päivää enkä tiedä johtuuko se raskaudesta vai työkengistä, jotka on ollu kyllä kesästä asti käytössä. No, pari viime yötä on ollu sellaista "selviän kyllä tahdonvoimalla päivästä", mutta viime yö oli aivan kamala. Nukuin ehkä neljä tuntia ja senkin useassa eri osassa. Aamuyöstä siirryin levitettävälle sohvalle ja itku kurkussa tein itselleni pedin. Mies nousi parin tunnin päästä, ja ihanasti kyllä herätti, mut mä en ollu oikein vastaanottavainen herätykselle. En vaan olisi halunnu liikahtaa yhtään.
Sit vähän läikähti yli.

Parin viikon päästä on neuvolalääkäri. Sopivasti ensimmäinen aamuaika, kun ei voinut valita. Voin sitten puolikuolleena olla lääkärille ilkeä. Neuvolantäti viimeksi kysyi, että miten aion selviä unettomuudesta sitten kun on vauva. Vastasin, että eikö tässä ole pian vuosi harjoiteltu lyhyitä yöunia ja valvomista. Ei tunnu enää missään! (kunhan silloin tällöin saa edes hiukan unta)
 
@Sano Pirkka Älä välitä kuohuista, kuuluu ihan asiaan. Täälläkin on itku herkässä vähän väliä ja vaikka mistä asioista...o_O

En muista enää ketkä kirjoitteli pahoinvoinnista mutta oikeesti, auttakaa naista mäessä! :sick: Tämä alkaa olla ihan kamalaa... en tiedä mitä söisin kun oksettaa, syönnin jälkeen oksettaa, levon jälkeen oksettaa, ilman lepoa oksettaa,... Kuulostaa varmaan jo ihan sekopäiseltä mutta sitä tämä alkaa kohta olla. Eikä ole helpottanut yhtään, päinvastoin. Olen kuin krapulainen zombi täällä päivisin ja tiuskin perheelle kun on niin paha olla. Kerrassaan mahtava perheen yhteinen syysloma huhhuijaa.......:( Lääke kokeiltu, rannekkeet kokeiltu, mehut, jätskit jne kokeiltu. Lisävinkkejä? Miten mä selviän järjissäni jos tämä kestää synnytykseen saakka??:censored::confused:
 
@Sano Pirkka Älä välitä kuohuista, kuuluu ihan asiaan. Täälläkin on itku herkässä vähän väliä ja vaikka mistä asioista...o_O

En muista enää ketkä kirjoitteli pahoinvoinnista mutta oikeesti, auttakaa naista mäessä! :sick: Tämä alkaa olla ihan kamalaa... en tiedä mitä söisin kun oksettaa, syönnin jälkeen oksettaa, levon jälkeen oksettaa, ilman lepoa oksettaa,... Kuulostaa varmaan jo ihan sekopäiseltä mutta sitä tämä alkaa kohta olla. Eikä ole helpottanut yhtään, päinvastoin. Olen kuin krapulainen zombi täällä päivisin ja tiuskin perheelle kun on niin paha olla. Kerrassaan mahtava perheen yhteinen syysloma huhhuijaa.......:( Lääke kokeiltu, rannekkeet kokeiltu, mehut, jätskit jne kokeiltu. Lisävinkkejä? Miten mä selviän järjissäni jos tämä kestää synnytykseen saakka??:censored::confused:
Täällä nyt rv 13+1 ja kovan huimauksen ja pahoinvoinnin takia oon ollut vuodelevossa vissiin noin 8vko. Oksennan yhä lähes päivittäin ja yleiskunto on todella huono. Näin on ollut myös aikaisemmissa raskauksissa ja synnytyksiin asti on pahoinvointi ollut läsnä. Mullakin rannekkeet käytössä ja kaikkea mahdollista koitettu, mutta näillä mennään. Oon onnekas, että mies hoitaa kodin, lapset ja vaimon, aina oksennusämpärin tyhjentämisestä lähtien :love:. Henkisesti tämä kyllä raskasta, pakko myöntää. Välillä seinät kaatuu päälle ja surettaa kovin. Mutta osattiin valmistautua tähän kun projektiin heittäydyttiin. Onneksi vauva voi hyvin masussa.:love: Kun nyt verenpaine nousisi edes hieman ja pystyisi oleen pystyssä.Tsemppiä kaikille, joilla pahoinvointi seurana! :)
 
Täällä nyt rv 13+1 ja kovan huimauksen ja pahoinvoinnin takia oon ollut vuodelevossa vissiin noin 8vko. Oksennan yhä lähes päivittäin ja yleiskunto on todella huono. Näin on ollut myös aikaisemmissa raskauksissa ja synnytyksiin asti on pahoinvointi ollut läsnä. Mullakin rannekkeet käytössä ja kaikkea mahdollista koitettu, mutta näillä mennään. Oon onnekas, että mies hoitaa kodin, lapset ja vaimon, aina oksennusämpärin tyhjentämisestä lähtien :love:. Henkisesti tämä kyllä raskasta, pakko myöntää. Välillä seinät kaatuu päälle ja surettaa kovin. Mutta osattiin valmistautua tähän kun projektiin heittäydyttiin. Onneksi vauva voi hyvin masussa.:love: Kun nyt verenpaine nousisi edes hieman ja pystyisi oleen pystyssä.Tsemppiä kaikille, joilla pahoinvointi seurana! :)
Voi apua @IlonaSu , toivotan voimia sinne, kuulostaa hurjalta mutta sinun asenne on kyllä kohdillaan!(y) Kyllähän nämä olot tietysti jaksetaan mutta rankkaa on, myönnettäköön. Lopussa kiitos seisoo ja mitä näitä muita hyviä tsemppilausahduksia nyt onkaan...:LOL::love:
Huomasin tuon aiemman kirjoitettuani ja ulos muun perheen kanssa lähdettyäni että ulkoilma tekee hyvää! Raitis, kuulas syysilma!

Joko porukka muuten tuntee "muljuntaa" masussa? Kaiken tämän etomisen keskellä taisin nyt illalla huomata ilokseni että tunnen pientä kuplintaa... voisiko se todella olla jo sitä...:love:
 
  • Tykkää
Reactions: Rapsu_ ja IlonaSu
Voi ei teitä pahoinvoivia, toivottavasti pian helpottaisi edes vähän!

Olen ollut melkein koko viikon flunssassa, ja onpa vain viheliäistä sairastaa ilman lääkkeitä. Mulla on aika ahtaat poskiontelot (ja ilmeisesti raskausaikana niidenkin limakalvot on normaalia paksummat) ja normaalisti mun on aina käytettävä kaikenlaisia suihkeita, ettei tule poskiontelotulehdusta. Tai tulee se aina, mutta menee poiskin. Nyt olen vain nenäkannutellut ja nenäkannutellut, vaikka ei se edes auta, kun on niin turvonneet röörit ettei vesikään mene läpi. :ninja: Nyt alkaa onneksi vihdoin helpottaa, olo on ollut ihan järkyttävä. Melkein pahempi on, kun ei saa käyttää mitään nielua puuduttavia ym. tabletteja, kurkku on tosi arka ja kipeä. Litrakaupalla teetä ja mynthoneja vaan.

Ostin eilen kotiin dopplerin, mutta en ole vielä kokeillut. Melkein jännittää, mitä jos en saakaan mitään kuuluviin, niin tulee vain turhaa huolta. No, kai sitä viikonloppuna tulee kokeiltua.
 
  • Tykkää
Reactions: IlonaSu
Moi!
Täällä olis myös yksi huhtikuuta innoissaan odottava.

@Korallikala Mua kiinnostais myös mahdollinen fb-ryhmä, jos sellaisessa on vielä tilaa? :geek: ja flunssaa oli mullakin, mulle toisaalta sanottiin apteekissa, et Bafucinia voi käyttää kurkkukipuun ja oli sellainen luontainen nenäsumute Physiomer, joka mulla ainaki auttoi, jota sai käyttää raskaana ollessaan.

Täällä on voitu huonosti koko raskaus ja edelleen jatkuu, väsymyskin kiusaa, joten uni maistuu mut kyl tää on sen arvoista sit lopulta! :love: farkut on vaihdettu mukaviin legginsseihin myös..

7.4/hantta88/29/1./Tays

hantta88 rv 16+0
 
  • Tykkää
Reactions: IlonaSu
@hantta88 Mä luulen että se oli Pillipulla joka sitä fb-ryhmää "hallinnoi". :)

Mullekin mies toi apteekista Nasolinia ja Bafucinia saatesanoilla "käytä niin vähän kuin vain mahdollista". Farmaseutti oli sanonut, että noista kahdesta Nasolin on sikiön kannalta vähemmän haitallinen kuin Bafucin, joten sitä oon uskaltanut käyttää pari kertaa päivässä. Kurkkukipu on ollut aisoissa, niin Bafucinia en ole tarvinnut, mutta kaipa sitäkin voisi jos olisi tarve. Järjellä ajateltuna noiden vaikutus on kuitenkin niin paikallinen ja määrät vähäisiä, ettei ne nyt kai kovin vaarallisia voi olla.
 
Täällä alkanu pahoinvointi jo vähä helpottaa. Tällä viikolla ei oo kun kerran tarvinu halailla pönttöä (y) mutta viime viikko oliki sit jotain ihan kauheeta. Tuntu et sama mitä söi tuli kaikki pihalle. Tosin nyt kun ei enää pahoinvointia nii iski sitte flunssa.

Joko porukka on ostellut vauva juttuja? Itellä olis kova hinku shoppaileen, mutta aateltiin miehen kans oottaa rakenneultraan asti :)
 
  • Tykkää
Reactions: Jullapulla
@Heid_90 Ystävä toi juuri yhden satsin häneltä kiertoon lähteviä vauvatavaroita. ;)
Nyt tuossa makkarin nurkassa on mm. hoitopöytä, pinnasänky, vaunun koppa (vaunut tulee myöhemmin), bumbo-tuoli, pyyhkeitä, lakanoita, hoitoalusta, toppahaalari, lelukaari/leikkimatto, lämpöpussi.... :rolleyes: on mulla ihana ystävä. Sit käytiin vielä kirpparilla josta löysin tosi hyväkuntoisia 10-20snt/kpl potkuhousuja ja kietaisubodeja sekä yhden unihaalarin.
Jos nyt hetkeksi rauhoittuisi ostosten suhteen... :whistle:

@Jullapulla Kyllä olen olevinaan tuntenut jotain hentoa muljahtelua..:rolleyes: olisiko se nyt sit jo vauva vai pelkät suoliäänet ja ilmavaivat :love: ❤

Huomenna lääkärineuvola ❤ Mitähän siellä tapahtuu?

Lellu ja pieni 14+4 ❤
 
  • Tykkää
Reactions: IlonaSu
Mulla on lääkärineuvola vasta viikon päästä tiistaina (17+5).
Mun mies ei oo käyny kertaakaan mun kanssa neuvolassa (kaksi kertaa oon käynyt, ekalle ei ehtinyt ja tokalle halusin mennä yksin). Että mitä jos sen ottaisi mukaan sille lääkärineuvolakäynnille? Onkohan siitä mitään hyötyä kenellekään?
Lueskelen sitten täältä jos Lellu83 jaksaa kirjoitella, mitä siellä tehtiin...

Mä kävin ostamassa Lidlistä yhden setin bodyja. :p Piilotin ne vielä hetkeksi.
 

Yhteistyössä