Huhtikuiset 2018

Kiitos vinkistä @Lellu83 :) otetaan testiin! Ja @Bluebelle tsempeistä, sitä tarvitaan aina välillä :D

Hauska nähdä millainen tyyppi noiden mahavaivojen takaa kuoriutuu :) typy hymyili 5,5 vko iässä ja nyt hymyjä tulee jo päivittäin. Kovin on aktiivinen mimmi muutenkin, katselee esim tauluja pitkään ja hartaasti :D ja rakastaa autoa ja vaunuja (silloin kun ne liikkuu, liikennevalot on ihan nounou). @Jullapulla meilläkin on muuten neiti "I", mahtaakohan olla kaimat tulossa? ;)
 
@Lellu83 mulla oli tarkoitus hommata tula tai joku vastaava, mutta sitten sain 2 kantoliinaa ja yhden rengasliinan raskausaikana niin en sitten ostanut sitä. Stokken kantoreppu tuli ostettua ulkoilua varten, mutta käytännössä silloin kun haluan muksun kantoon niin käytän sitä stokkea vaan sisällä :D jotenkin ne liinat ei ole tarpeeksi nopeita mulle. Eli siis pointtina tässä taisi olla, että olisi pitänyt vaan ostaa se tula :rolleyes: toisaalta olis kyllä vaan kiva, että muksu nukkuisi jossain muuallakin kuin itseä vasten, mutta sekin aika varmasti tulee.
 
Tässä kuumuudessa kärvistelyssä tuli mieleeni, miten vauvan kanssa uskaltaa tuulettaa kämppää? Mä olen pitänyt ihan surutta ikkunoita auki melkein kaikissa huoneissa (meillä on muuten sietämättömän kuuma, yöllä asunnon lämpötila 24C) ja nyt kuulin, että niin ei vauvan kanssa saisi tehdä. Miten muilla, oletteko pitäneet esim. Läpivetoa kämpässä? Me ei voida olla kotona päivällä ollenkaan jos aamulla ei pidä ikkunoita auki :D vauva ei saa nukuttua, ei viihdy sylissä eikä oikein muuallakaan.

Vauva nukahti sitteriin, kun söin aamupalaa. Yksin, ilman syliä. On nyt muutamana päivänä pyytänyt pois sylistä, osaksi kuumuuttaan ja osaksi tutkimaan esim. Lelukaarta. Kauheaa miten äkkiä siitä on tullut noin "iso" ja miten mielellään se jo seurustelee ja tutkii maailmaa :O
 
@Marsha minä olen pitänyt läpivetoa kämpässä kaikki kuumat päivät, toki en ole asettanut vauvaa suoraan ikkunan taikka avoimen parvekkeenoven eteen. :)

Me nukuttiin tänään vauvan kanssa puoli yhdeksään! Tähän asti siis on heräilty 6-7 aikoihin ja vauva oli tänä aamuna ekaa kertaa jopa mukava :D yleensä sängystä on noustu herran ilmavaivojen ja mahanvääntelyiden takia noin aikaisin. Uusi asia siis opittu jälleen, hän ei tykkää aikaisista aamuherätyksistä :D
 
Tässä kuumuudessa kärvistelyssä tuli mieleeni, miten vauvan kanssa uskaltaa tuulettaa kämppää? Mä olen pitänyt ihan surutta ikkunoita auki melkein kaikissa huoneissa (meillä on muuten sietämättömän kuuma, yöllä asunnon lämpötila 24C) ja nyt kuulin, että niin ei vauvan kanssa saisi tehdä.
Että mitäköhän * nyt taas?
Meillä on tuuletusikkunat auki kesäaikaan oikeastaan koko ajan. Iltamyöhään laitetaan vielä takapihan ovi ja etuovi täysin auki että viilenee edes hiukan. Vauva ei tietenkään ole tuossa vedossa, vaan jossain vähän sivummalla ja vielä hieman peittoakin ehkä laitettu päälle.
Ja voi iik, meillä on mökillä ilp toisinaan päällä myös. Vauva ei tietenkään ole sen pumpun alla sen ollessa käynnissä.

On meillä vaan niin ihana vauva <3
Hauska huomata miten koko ajan tulee lisää uusia taitoja. Nyt kaikki ääntelyt ovat monipuolistuneet, ilmeitä ja hymyjä tulee koko ajan.
Ehkä paras kesä ikinä.
 
@Bluebelle @Sano Pirkka sitä minäkin. Sain taas eräältä suvun rouvashenkilöltä kauhisteluja että ikkunat auki koko kämpässä eikä edes hattua päässä. Joo ei tuokaan siinä ikkunan alla ole, mutta tälle ihmiselle oli jo liikaa koko tuuletus ilmeisesti. Mä saan niin typeriä kommentteja ja ohjeita välillä ihan puolituntemattomiltakin, ettei oo tosikaan. Ja ihan hyvinvoiva vauva täältä löytyy vaikken näitä neuvoja kuuntelekaan, on iloinen ja hymyilee jatkuvasti kun mahavaivat helpottaa.

Oon aika nuoren näköinen, niin täällä tuppukylässä ihmiset jaksaa tuijottaa pitkään mua ja vaunuja. Ja jaella mielellään kommentteja ja ohjeita. Koska miten noin nuori mitään osaa.
 
Mä oon taas ihmetelly sitä peittoviritelmää, mitä jotkut laittaa vaunuihin 25 asteen helteellä. Siis siihen kuomuun kiinni. Jotkut käyttää harsoa, jotkut milloin mitäkin. Eikä minkäänlaista tuuletusta sinne sisäpuolelle.

Okei, vastasyntyneen keuhkoja pitää vähän miettiä aluksi, mutta sekin tarkoittaa kylmää ulkoilmaa, tyyliin talvella. Kesällä mieluummin virittäisi jonkun sateenvarjon tai muun vastaavan siihen auringonvarjoksi.
 
Joo mua on myös hirvittänyt nämä kokomustat vaunuviritelmät joihin ei kyllä pääse mitään ilmaa sisälle. Meillä on hyvin "ilmastoidut" vaunut joissa kiertää hyvin ilma ja silti vauva on melko lämmin kun hänet sieltä nostaa pois. Ja hui, sielläkään ei sitä pipoa pidetä päässä, kun ei sinnekään mitään vetoa kuitenkaan pääse :D kerran erehdyin ohuen kesälakin laittamaan ja vauva aika äkkiä ilmoitti mielipiteen asiasta. Näillä keleillä ylipukemisen vaara on ihan tosissaan olemassa kuitenkin.
 
@Marsha joo näitä on kuultu, että ristiveto aiheuttaa korvatulehduskierteen, mutta niin vissiin korvikekin, että tässähän saa ihan valita että mistä syystä voi ruoskia itseään paskaksi äidiksi :D meillä tosin korviketta meni ”vain” pojan ekat 6 viikkoa, mikä ei kuitenkaan ole syy sille, etteikö pitäisi jonkun tulla pyytämättä kertomaan, että äidinmaito on vauvalle parasta ruokaa. Harmi kun ei sitä vauvaa viitsisi nälässäkään pitää. Meille on tulllut jo parikin saarnaa, ettei lasta voi laittaa hoitoon alle 2-vuotiaana. Joo ei varmaan ole optimaalista, mutta tervetuloa vaan sitten hoitamaan meidän muksua päivät kun molempien on PAKKO mennä töihin. Eli niin tai näin, aina jonkun mielestä on väärin hoidettu. Avautumisesta huolimatta ihanaa päivää kaikille :D
 
@Bluebelle mua on kanssa huvittanut tää et mistä kaikesta sitä voi ihmiset keksiä ruoskimisen aiheita :D itse ja muut myös. Meillä mennään vallan korvikeella, kun ei se imetys yrittämisestä huolimatta lähtenyt käyntiin, ja siitäkin on saanut jo kuulla että vauva saa karsinogeenejä ja ties mitä kaikkea :D mä luulen että ihan normaali tuosta tulee, en mä sille nyt mitään myrkyllistä täällä syötä :D:eek:

Tuo hoitoon vieminen on myös mielipiteitä jakava asia. Jos et vie hoitoon lapsi ei saa virilkeitä, mutta kun viet, se on aina väärä aika :D summa summarum, tehkäämme parhaamme ja se riittäköön :)
 
  • Tykkää
Reactions: Lellu83
Mentiin yhdentoista aikaan nukkumaan ja tyyppi nukkuu vieläkin. Yleensä on 7-8 aikaan vetässy toisen tissin tyhjäksi ja jatkanut unia. Mä vaan heräsin, vähän huolestuneena kun ei vauva ole vielä herännyt. Toki illalla vedettiin melkein kolme tuntia tissiä. Vaikuttaakohan tuo mun ruokavalio niin paljon, että rintamaito on hyvin paljon nälkää pitävää? Oon siis vetänyt pelkkää grilliruokaa, tässä tapauksessa grillattua kanaa, grillattua possua, grillattua grillijuustoa, grillattua ananasta, grillattua banaania, grillissä valmistettuja perunoita jne. Ja vähän salaattia siinä sivussa.
 
Hei vaan ja iloista kesäkuuta jo!:eek::love:

Hengissä täälläkin ja vahvasti hyvin aktiivisen neidin ehdoilla mennään.:LOL::love: Ei uskoisi että on kohta vasta 1,5kk kun tuijottaa, tarkkailee, kuuntelee, häseltää käsiensä kanssa ja valvoo ennätyksellisen pitkiä pätkiä...o_O Mutta siis vaan valvoo, ei juuri itke kuin eksyneitä röyhtyjä tai pieruja. Tissillä roikutaan usein ja hartaasti ja makkarat reisissä lisii!:D:love:
Ristiäisressiä pukkaa myös vahvasti kun isäntä lähtee viikonlopuksi reissuun ja viikon päästä ois jo "bileet"... Kai tässä vielä kerkee kaiken mitä olen suunnitellut.:whistle:

Tuuletuksesta sen verran että me nukuttiin toisinaan uskaliaasti melkein kolme viikkoa kestäneen flunssankin aikana ikkuna auki kun piti saada happea huoneeseen. Sitkeä oli tauti ja pitkiä yöt kun räkä vaan rohisi. Käytätti kahteen otteeseen lääkärissäkin mutta tarkkailulinjalle jäätiin ja onneksi sitten helpotti.(y) Mutta siis pakko oli että saatiin viileää, "helpompaa" ilmaa hengitettäväksi. Nythän on taas nämä perinteiset kesäkelit niin on saanut myssyt ja tumput kaivella esiin...:rolleyes:

@Marsha Meillä nimen päättäminen vielä vähän vaiheessa niin en osaa sanoa vielä kaima-asiasta yhtään mitään...:ROFLMAO: Miten tää voikin olla niin vaikeaa lyödä lukkoon. Taidan kirjoittaa nuo kummitodistukset valmiiksi niinei tartte enää muuttaa tai pähkäillä.:p
 
Mä jouduin pakkaamaan pienempiä vaatteita pois :( Ja kohta varmaan saa siirtyä äp-pahvilaatikosta pinnasänkyyn. Nyt on potkinut itsensä yön aikana ihan ylös, niin että pää ottaa laatikon päätyyn kiinni. Samoin kädet vispaa pitkin laatikon reunoja.

En vain nyt tiedä kuinka tämän järjestäisi kun tähän asti on ollut äitiyspakkauksessa ja sellainen verkko päällä kissojen takia (http://tinyurl.com/yboprkzm). Seuraava sänky olisi sellainen tosi vanha päästä vedettävä sänky (http://tinyurl.com/yd8gensd) eikä siihen saa verkkoa...eikä kyllä laitojakaan. Kissat eivät ole koskaan hinkuneet vauvan viereen mutta mutta...
 
Heipsan vaan kaikille :)

Ristiäiset oli ja meni. Nyt on sekin suoritettu, stressin määrä laski huimasti heti :D oli sujuvat juhlat, kukaan ei jäänyt tuntikausiksi kahville :D

Täällä myös pakattu jo pienimpiä vaatteita pois. Tuntuu että vauva kasvoi ihan yhtäkkiä ulos ensimmäisistä vaatteistaan :O toisinaan tuntuu että vauva kasvaa yhdessä yössä hirveän paljon - ja on oppinut samalla jonkin uuden taidon. Uusimpana erilaiset äänet. On mukavaa kun toinen pitää jo muitakin ääniä kuin itkua ja kitinää :D

Mahakivuista kärsitään edelleen toisinaan, mutta vähenemässä tuntuisi olevan. Disflatyl (joka kyllä sai kaasut liikkeelle) aiheutti meillä ummetusta, joten siitä luovuttiin, nyt mennään pelkkien probioottien voimalla.

Meillä nukutaan yhden syönnin taktiikalla koko yö (n. 21.30-6.30) :O vauva siirtyi pari viikkoa sitten omaan huoneeseen, jolloin kaikkien yöunet rauhottuivat. Selvästi viihtyy omassa sängyssään - kun iltapullon jälkeen laitan hänet sinne, nukahtaa parissa minuutissa. Ja yöllä sama, suoraan pullolta unille :D on muutenkin kovin itsenäinen nukkuja, hereillä viihtyy sylissä jutustelemassa, mutta kun uni alkaa olla lähellä, hän haluaa tutin suuhun ja omaan pesään nukkumaan (ja jos ei äiti tajua tätä ajoissa niin huutoa tulee) :)
 
Nyt joku roti tähän kirjoitteluun! Vähän aktiivisuutta nyt naiset!

Meillä poika on päälle 3kk vanha ja sellainen hurmuri että äidin sydän ihan pakahtuu. Painoakin on kohta jo seitsemän kiloa. Pituus tulee vähän miinuskäyrällä, mutta tasaisesti kuitenkin.

Mies tekee kahta työtä nyt ja joinakin (huonoina) päivinä on ollut vähän yksinäistä. Muuten nautin kyllä pojan seurasta ihan täysillä.

Tää hiustenlähtö on ihan järkyttävää! Alkoi pari viikkoa sitten ja kohta mulla ei oo tukkaa ollenkaan jos tätä menoa jatkuu.

Viime neuvolakäynnillä kyseltiin jo kiinteiden aloittamisesta. En aio pitää mitään kiirettä niiden kanssa. Sormiruokailu kiinnostaisi kyllä, äitiä ainakin. Liityin jo Facebookissakin "Simppeli sormiruokakeittiö" -ryhmään. Voi jo vähän etukäteen suunnitella "gourmet -menyytä" pojalle :LOL:
Mies on niin ronkeli ja epäluuloinen mitä tulee ruokiin ja raaka-aineisiin, että parhaani koitan ettei pojasta kasva sellaista.

Mitä teille kuuluu? :love:
 
Viimeksi muokattu:
Heips ja hyvää heinäkuuta :) täälläkin lähennellään kohta kolmea kuukautta ja sellainen "aktiivimalli" löytyy että kohta alkaa olla äitillä varmaan kiire :D typy saa aina ihmetteleviä katseita, kun on niin kovin tarkkaavainen (ja pitkähiuksinen!) "onko se oikeasti vasta 2kk?" :D erityisesti kiinnostaisi telkkari, sitä tyttö katselisi vaikka tuntikaupalla jos antaisi :D

Silent refluksi meitä vaivaa. Käytössä maidonsakeuttaja ja zantac lääkitys (joka aiheuttaa ilmavaivoja jee). Kahden viikon päästä aloitetaan kiinteät kun mimmi on 3kk, josko päästäisiin tuosta lääkkeestä eroon. Mieluummin sitä syöttäisi ruokaa kuin lääkkeitä. Vellit otetaan mukaan kuvioihin jo varmaan ensiviikolla, kynnys ei ole kovin iso kun korvikkeella ollaan kuitenkin menty. Josko illat olisi vähän vähemmän refluksisia, pahin kohtaus on yleensä 18-20 välisenä aikana jonka jälkeen tuleekin jo uni.

Mutta noin muuten meillä pyyhkii ihan kivasti. Tyttö on melko helppo tyyppi ja ihanan utelias :) tämän kanssa on kiva reissata kun on niin hyväntuulinen jokapaikassa. Autoilu on ihan lempparia ja hän katseleekin maisemia sen minkä näkee ;) etenkin nyt kun refluksivaivat on saatu kuriin, on vauvasta kuoriutunut hyväntuulinen reissaaja.

Mitäs muille kuuluu? Oli kiva lukea @Sano Pirkka kuulumiset, missäs kaikki muut on?
 
Täällä ollaan, meinaa vähän unohtua kiireessä tämä kirjoittelu..

Ihanaa kun on muitakin "aktiivimalleja"!:ROFLMAO: Kädet huitoo nykyään sellaista tuulimyllyjä yöt ja päivät ettei nukkumisestakaan meinaa tulla mitään...:unsure: Ns. vauva-asennossa käsivarsilla ei viihdy kuin unessa, kaikki pitää nähdä ja veljien ja koirien puuhia tuijottaa.:LOL::love: Aivan ihana tytöntyllerö, niiiin söpö että oksat pois ja joo, tukkaa löytyy myös täältä TOSI paljon!(y)

Pientä ressiä pukkaa nyt vaan painoasiasta... jouduttiin painokontrolliin kun ei ole noussut tarpeeksi. En oikein tiedä miten tätä naista voisi enää enempää ruokkia....:eek: väkisinkö minä tuon tissin suuhun tungen.. tuskin tuottaa kauheen hyviä tuloksia. Hän syö sen minkä syö. Ja hyväntuulinen neiti on! Ruokaöljy-lisää vilauteltiin viimeksi neuvolassa.... ihan oikeesti....:confused::unsure: Tää tyyppihän on sairastanut kaksi kovaa flunssaa kahden kuukauden ikään mennessä joten ne on verottaneet osanaa. Pitäkää peukkuja että ens ke on käyrät (mä kohta vihaan niitä käyriä....:cautious: ) koholla ja neuvolan täti tyytyväinen!:p
 
Moikka, täälläkin poika jo 3 kk ja aivan ihana naureskelija ❤ Myös häneltä löytyy erittäin kunnioitettava määrä hiuksia!

Isä olisi jo innokkaasti aloittamassa kiinteitä 4 kk iästä, hän kun niin tykkäsi ruokkia vauvaa pullolla ja taisi vähän harmistua, kun lopulta päästiinkin sitten täysrintaruokintaan. Minulla ei ole asian kanssa mikään kiire, ei kai tuolle kannata sitä ruokaa alkaa lapata naamaan ennen kuin osoittaa itse jotain kiinnostusta asiaan. Toki helpottaa sitten omia harrastuksia, kun ei tartte juosta kotiin imettämään.

Ruokailuista. Mietin itse, että meillä mentäisiin soseilla ja sitten lisäksi tarjoiltaisiin vähän sormiruokaakin. Sormiruokailu näyttää niin sotkuiselta, että mulla menisi siihen hermo. Vaikka ei kai ne soseetkaan ihan siististi suju.

Olen kyllä nauttinut vauvan kanssa olemisesta, olen nähnyt enemmän kavereita kuin aikoihin ja ollut kovasti menossa. Vauva on sen verran ennalta arvattava tapaus, että uskaltaa ottaa mukaan melkein mihin vaan.

Ihanaa kesää muille huhtikuisille, on tämä vaan niin ihanaa aikaa ❤
 
Täällä on muuten myös tuulimyllykädet :D ja ovat myös löytäneet tiensä visusti suuhun, välillä on vaikeuksia aloittaa ruokailu kun nyrkkikin tahtoisi siellä samaan aikaan olla :D illat etenkin menee "hepulissa" kun uusia opittuja taitoja on pakko päästä kokeilemaan vielä väsynkin tullessa. Sänkyyn olen antanut unirätin, sitä tyttö tykkää hypistellä ennen kuin uni tulee. Tuntuu vähän rauhoittavan noita levottomia käsiäkin, kun on jotain mitä tunnustella.

Mä en myöskään millään haluaisi aloittaa niitä kiinteitä näin aikaisin, mutta ei taida olla paljoa vaihtoehtoja :/ tuo refluksi on niin surkeaa kuunneltavaa, että ehkä se piltti ja velli on pienempi paha. Useasti kun nuo vaivat helpottaa kiinteiden aloituksen myötä.

@Jullapulla toivottavasti lähtee nousuun! Meillä on päinvastainen ongelma - paino nousee reippaasti pituuteen nähden. Mikä on ihme, kun tuo syö kuitenkin aika maltillisesti (n. 700-800ml/vrk, eli aika normimäärä korviketta tuon ikäiselle) ja ruokavälitkin on melko pitkät (3-7h). Me voidaan lähettää täältä meidän grammoja sinne teille :D
 
@Marsha tosi hyvä idea tuo unirätti, en ole ajatellutkaan, että vauva voisi saada sellaistakin apua nukahtamiseen. Meillä poika siis nukkuu tosi hyvin (viime yönä jopa 22-05!), mutta nukkumaan meno tuottaa hieman haasteita sylissä torkkuu illalla pitkät pätkät, mutta sänkyyn laskiessa repeää peppu aivan totaalisesti.

Ja ne nyrkit! Täälläkin aina suussa niin, että kuola vaan lentää! Ja käsiä tutkitaan muutenkin kovasti. Hän on niin hassu kun monta kertaa päivässä tököttää lattialla nyrkki kohti taivasta
 
@Bluebelle joo, mun oma äiti puhui, että meillä kaikilla sisaruksilla on unirätti auttanut tohon levottomuuteen. Ei toikaan sitä heti tajunnut, mutta kun aina vaan yöunille mentäessä laitoin sen sinne käsien väliin ja hieman naamaakin vasten, niin siitä tuli tosi tärkeä uniapuri :) meillä huudetaan iltaraivoa enivei tunti päivässä, mutta lopulta yöunille rauhoitutaan kuitenkin rätti kainalossa :) uskon että tuosta rätistä on hyötyä myös myöhemmin muissa vaikeissa kehitysvaiheissa. Ja on myös helposti korvattavissa, toisin kuin unilelut, vaikka niitäkin varmasti isompana tulee olemaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Bluebelle
Tällä viikolla on opittu kiljumaan (tottahan se on mukavaa kiljahdella niin että äitillä korviin ottaa) ja kääntymään vatsalleen. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kun selinmakuulta kiepahdetaan kyljelleen niin se tapahtuu innokkaan kiljahduksen säestämänä. Siitä sitten sujuvasti vatsalleen ja taas pitää kiljua kun ei jaksakaan kannatella päätä ja kädetkin vispaa jossain sivulla ja nenään tulee vain pölypalloja viltistä. Kohta menee hermot ja alkaa sen päiväinen huuto että äiti tulee ja kääntää pojan taas selälleen peitolle. Hetken heilutaan ja naureskellaan ja toistetaan tämä uusi taito. Virkeänä aikana peiton päällä voi kieppua monen monta kertaa vatsalleen.

Tutti ei edelleenkään kelpaa, mieluummin imeskelee nyrkkiä ja yöllä peukaloa.

Ruokailukin on ollut viime päivinä vähän "hätäistä". Tässä oli kyllä sellainen tiheän imun hetki. Vähän meinaa tuo äänen käyttö ja uudet taidot olla mielenkiintoisempia kuin syöminen.
 

Yhteistyössä