Huhtikuiset 2020

Täällä @kärhö kohtalotoveri samassa piinassa. Olen seuraillut tätä ketjua taustalla kun en ole niin aktiiviinen kirjoittelija mutta joo. Täytän ens kuussa 40, 3. lapsi tulossa, viikot 14+4 tänään. Mulla tuo pelkkä ikäriski downiin on 1:115, lisäksi mulla oli S-PAPP-A todella matala (luokkaa 100, korjattu 0,18) ja down-riskiksi näillä 1:16. Mullakin kävi niin että veritulokset tuli omakantaan pari päivää ennen NT-ultraa ja sen jälkeen katosivat eivätkä ole vieläkään takaisin. Sain omistani tulosteen kun pyysin neuvolasta. NIPT-tulokset tulee maanantaina ja olen aivan hermoraunio :cry::cry::cry: Lisämausteena tässä raskaudessa hematooma, joka vuotaa nyt 8. päivää eli ihan kun olis pitkät menkat menossa. Aiemmin olen nauttinut odotuksesta mutta nyt on fiilikset kyllä jotain ihan muuta. Lisäksi rasittaa lähipiirin ymmärtämättömyys, mies onneksi sentään ymmärtää ja tukee <3

Tulipa aika vuodatus... Koitetaan kestää, tämä on todella raskasta.
 
Täällä @kärhö kohtalotoveri samassa piinassa. Olen seuraillut tätä ketjua taustalla kun en ole niin aktiiviinen kirjoittelija mutta joo. Täytän ens kuussa 40, 3. lapsi tulossa, viikot 14+4 tänään. Mulla tuo pelkkä ikäriski downiin on 1:115, lisäksi mulla oli S-PAPP-A todella matala (luokkaa 100, korjattu 0,18) ja down-riskiksi näillä 1:16. Mullakin kävi niin että veritulokset tuli omakantaan pari päivää ennen NT-ultraa ja sen jälkeen katosivat eivätkä ole vieläkään takaisin. Sain omistani tulosteen kun pyysin neuvolasta. NIPT-tulokset tulee maanantaina ja olen aivan hermoraunio :cry::cry::cry: Lisämausteena tässä raskaudessa hematooma, joka vuotaa nyt 8. päivää eli ihan kun olis pitkät menkat menossa. Aiemmin olen nauttinut odotuksesta mutta nyt on fiilikset kyllä jotain ihan muuta. Lisäksi rasittaa lähipiirin ymmärtämättömyys, mies onneksi sentään ymmärtää ja tukee <3

Tulipa aika vuodatus... Koitetaan kestää, tämä on todella raskasta.
Mulla ei näy tulokset kannassa vieläkään... maanantaina neuvola niin pitää kysyä miks ne ei oo näkyvissä..

Millon sulla otettiin nipt?

Ja vielä sulla tuo hematooma.. ei oo helppoa sinullakaan, tsemppiä!!!
 
Mä taas kyselen jäikö tänne ketään mun kanssa? :D

Täällä mennään 15+6. Eilen oli taas neuvola. Sokerit eivät ole onneksi kertaakaan kotona olleet yli arvojen. Tai edes lähellä maksimia. Toivon ettei pahene loppua kohden ja joudu insuliinille. Tosin ruokavalio on aina ollut todella terveellinen, että sitä ei pysty kyllä viilaamaan enää mihinkään suuntaan.

Valitettavasti täällä 24/7 pahoinvointi ei ole laantunut.
Onko muilla unettomuutta?
Minä käyn myös välillä täällä kurkkimassa, fb-ryhmiin en ole lähtenyt. Tuota unettomuutta on täälläkin, alkuraskauden tosi sikeiden unenlahjojen tilalle on tullut se, että herään aamuyöstä enkä enää saa unta. Tosi turhauttavaa.
Lisäksi hermot alkaa olla välillä melko tiukalla, varmaan unettomuuden, hormonien ja alkavien kipujen (liitos- ja kohtu-) yhteisvaikutuksesta. :devil: ei tosiaankaan ole tänne vielä keskiraskauden hehkeä ja energinen olo löytänyt. :LOL: nyt rv 16+.
 
Mä taas kyselen jäikö tänne ketään mun kanssa? :D

Täällä mennään 15+6. Eilen oli taas neuvola. Sokerit eivät ole onneksi kertaakaan kotona olleet yli arvojen. Tai edes lähellä maksimia. Toivon ettei pahene loppua kohden ja joudu insuliinille. Tosin ruokavalio on aina ollut todella terveellinen, että sitä ei pysty kyllä viilaamaan enää mihinkään suuntaan.

Valitettavasti täällä 24/7 pahoinvointi ei ole laantunut.
Onko muilla unettomuutta?

Mukana ollaan edelleen! :) Pitää yrittää nyt aktiivisemmin ennättää kirjoitella kuulumisia.

Täällä 14+6. Sellainen kuvottava olo on jäänyt pois ja väsymys on vähentynyt, toki sitä on ajoittain edelleen. Mulla on ollut myös unettomuutta tai nukahdan illalla hyvin, mutta herään aamuyöllä, jonka jälkeen uni on tosi katkonaista. Tuntuu, että kolmesta tai neljästä eteenpäin on hereillä koko ajan :confused:
 
  • Tykkää
Reactions: Unicorn
Täällä @kärhö kohtalotoveri samassa piinassa. Olen seuraillut tätä ketjua taustalla kun en ole niin aktiiviinen kirjoittelija mutta joo. Täytän ens kuussa 40, 3. lapsi tulossa, viikot 14+4 tänään. Mulla tuo pelkkä ikäriski downiin on 1:115, lisäksi mulla oli S-PAPP-A todella matala (luokkaa 100, korjattu 0,18) ja down-riskiksi näillä 1:16. Mullakin kävi niin että veritulokset tuli omakantaan pari päivää ennen NT-ultraa ja sen jälkeen katosivat eivätkä ole vieläkään takaisin. Sain omistani tulosteen kun pyysin neuvolasta. NIPT-tulokset tulee maanantaina ja olen aivan hermoraunio :cry::cry::cry: Lisämausteena tässä raskaudessa hematooma, joka vuotaa nyt 8. päivää eli ihan kun olis pitkät menkat menossa. Aiemmin olen nauttinut odotuksesta mutta nyt on fiilikset kyllä jotain ihan muuta. Lisäksi rasittaa lähipiirin ymmärtämättömyys, mies onneksi sentään ymmärtää ja tukee <3

Tulipa aika vuodatus... Koitetaan kestää, tämä on todella raskasta.
Kovasti tsemppiä sinne. ❤
 
Mukana ollaan edelleen! :) Pitää yrittää nyt aktiivisemmin ennättää kirjoitella kuulumisia.

Täällä 14+6. Sellainen kuvottava olo on jäänyt pois ja väsymys on vähentynyt, toki sitä on ajoittain edelleen. Mulla on ollut myös unettomuutta tai nukahdan illalla hyvin, mutta herään aamuyöllä, jonka jälkeen uni on tosi katkonaista. Tuntuu, että kolmesta tai neljästä eteenpäin on hereillä koko ajan :confused:
Joo. Mä en saa unta millään ennen 24-01 ja sit vessaan noin klo 3, siitä hereillä noin klo 5 saakka ja sit katkonaista unta 7 asti. Jaiks... Tuntuu päivät kuin ois kännissä... Uniongelmia on ollut tosin aina. Mutta nyt jotenkin tuntuu, että se väsymys on paljon lamaavampaa päivällä pahoinvoinnin kanssa. Ja sit tulee morkkis, kun ei jaksa mitään ja vaan valittaa, vaikka olis nyt saamassa sen mitä ollaan vuosia haluttu.

Itse yritän ottaa rauhallisin mielin rakenneultraan saakka ja sitten annan itseni tosissaan ehkä innostua. :ROFLMAO:

Mitenkäs teidän mahdolliset puolisot? Musta tuntuu, että meillä on mies enemmän innoissaan. :cautious:
 
Moikka :)

Nyt vasta löysin ryhmän. Minulle ihan eka lapsi tulossa ja laskettuaika 16.4.
Viimeksi kävin ultrassa rv12+6 ja kaikki oli hyvin ja testeja tehtiin. Nyt rv 14+4 ja ihmeellistä "nipistelyä" munasarjojen kohdalla. Välillä tuntuu kuin joku potkaisisi hermoon vatsassa. Vaikka liikkeitä ei kuulemma mitenkään voi vielä tuntea? Joskus kun tömähdän sohvalle istumaan tuntuu ikään kuin kramppi peräsuolen puolella. Onko kenelläkään vastaavaa?? Valkovuoto ihan normaalia eikä haise.
Olen lukenu keskustelupalstoja ja joka paikassa vaan puhutaan keskiraskauden keskenmenoista ja siitä kuinka sitä ei edes välttämättä huomaa :( paniikki alkaa iskeä nyt... Pitäisikö soittaa lääkärille.
Alkuraskauden pahaolokin hävinnyt ja närästys..
 
Viimeksi muokattu:
Moikka :)

Nyt vasta löysin ryhmän. Minulle ihan eka lapsi tulossa ja laskettuaika 16.4.
Viimeksi kävin ultrassa rv12+6 ja kaikki oli hyvin ja testeja tehtiin. Nyt rv 14+4 ja ihmeellistä "nipistelyä" munasarjojen kohdalla. Välillä tuntuu kuin joku potkaisisi hermoon vatsassa. Vaikka liikkeitä ei kuulemma mitenkään voi vielä tuntea? Joskus kun tömähdän sohvalle istumaan tuntuu ikään kuin kramppi peräsuolen puolella. Onko kenelläkään vastaavaa?? Valkovuoto ihan normaalia eikä haise.
Olen lukenu keskustelupalstoja ja joka paikassa vaan puhutaan keskiraskauden keskenmenoista ja siitä kuinka sitä ei edes välttämättä huomaa :( paniikki alkaa iskeä nyt... Pitäisikö soittaa lääkärille.
Alkuraskauden pahaolokin hävinnyt ja närästys..
Hei,

Kyllä minullakin tuntuu kipuja aina välillä etenkin äkkinäisissä liikkeissä, usein tuolla vasemman munasarjan lähettyvillä, joskus tulee ihan vain kävellessäkin. Ovat ilmeisesti täysin normaaleja kohdun kasvuun ja kudosten löystymiseen liittyviä kipuja. Kerran käänsin kylkeä sängyssä ja vihlas niin kovin et meinas itku tulla :D. Jos kivut ovat ohimeneviä eli eivät kestä samassa paikassa pitkään ovat yleensä harmittomia. Näin ainakin neuvolassa sanottiin. Viikolla 11 oli niin arka, että ultralaitteen pää kun koski vatsaa piti vähän öhistä, ja silti kaikki on hyvin. Pahoinvoinnin poistuminen tähän aikaan on myös aika normaalia, itsellä pahin lähti kaksi viikkoa sitten, nyt vain närästää. Nyt menossa 14+0 ja edelleen välillä vihlasee viime viikolla oli nt-ultra ja kova vauhti oli siellä meneillään :) . Olen myös ensiodottaja, joten kaikki on ihan uutta! Nää kiputuntemukset ovat kyllä olleet jännittäviä. Itellä tulee myös välillä suonenvetoja tuonne peräsuoli/väliliha alueelle, sekin ilmeisesti aika normaalia kun veren määrä alueella lisääntyy. Oman mielenrauhan vuoksi ja muutenkin jos on outoja oireita kannattaa toki soitella neuvolaan tai lääkäriin jos vähänkään epäilyttää! Et kuitenkaan ole yksin :)
 
Joo. Mä en saa unta millään ennen 24-01 ja sit vessaan noin klo 3, siitä hereillä noin klo 5 saakka ja sit katkonaista unta 7 asti. Jaiks... Tuntuu päivät kuin ois kännissä... Uniongelmia on ollut tosin aina. Mutta nyt jotenkin tuntuu, että se väsymys on paljon lamaavampaa päivällä pahoinvoinnin kanssa. Ja sit tulee morkkis, kun ei jaksa mitään ja vaan valittaa, vaikka olis nyt saamassa sen mitä ollaan vuosia haluttu.

Itse yritän ottaa rauhallisin mielin rakenneultraan saakka ja sitten annan itseni tosissaan ehkä innostua. :ROFLMAO:

Mitenkäs teidän mahdolliset puolisot? Musta tuntuu, että meillä on mies enemmän innoissaan. :cautious:
Mullakin menee vähän vaiheittain, joinakin öinä ei saa nukuttua ollenkaan ja sit taas välillä vedellään unimaratoonia, jonka jälkeen herätään vielä väsyneempänä. Vessaan ei ole enää tarvinnut herätä. Onneksi. Tai sitten olen vain niin sekaisin etten muista sitä aamulla :D. Uniongelmat ilmenee unohtamisina, töissä on vaikea keskittyä kun kaikki pitää kirjoittaa ylös etten unoda tehdä asioita.

Mies on lähinnä tuonut innostustaan esille teknisellä puolella kun on käyttänyt tuntikausia yhdistelmävaunujen arvostelujen ja teknisten tietojen lukemiseen :D. Sukupuolen selviämistä odottaa myös innolla, jotta saadaan päättää nimi.

Tsemppiä sulle pahoinvointiin, toivotaan että menee pian ohi!
 
1,5 viikkoa sitten keskiviikkona. Tänään soitin heti klo 7 äitipolille kun se aukesi ja sain tietää että tulos oli normaali! Mikä kivi vierähti sydämeltä! Nyt voi murehtia enää tota hematoomaa :LOL:

Milloin sun tuloksen pitäis tulla?
Onpas ihana että sait hyviä uutisia!
Mulle sanottiin vain että tulos tulee parissa viikossa.. alkaa kyllä jo raastaa hermoja kovasti :(

Nyt oli ilmestyny kantaan ne tuloksetkin missä näky ne seulonnan tulokset. Eikä niissä ollu mitään poikkeavaa, ikäni (40) varmaan oli se riskiä nostava tekijä. Nyt vaan saa pelätä että nipt paljastaa jotain muuta.
Aika hajalle sitä ihminen voi huolesta mennä.
 
14+5 ja huomenna toinen neuvola. Neuvolatäti jo soitti perjantaina että sokerirasituksen tuloksen ja radi sieltä odotetusti tuli. Pitää vain ottaa itseäni niskasta kiinni ja syödä pieniä annoksia tasasin väliajoin. Nyt on saattanut mennä pitkälle iltapäivään ennen kuin saanut jotain syötyä ja siitä tahti kiihtyy iltaa kohti.
Ostin ystävältä kotidopplerin, se jos mikä on saatanan keksimä laite. Välillä löydät äänet ja toisinaan et. Kun et löydä hermoja raastaa onko kaikki hyvin. Päätin etten käytä sitä enään.
Aloitin joogan viime viikolla. Ohjaaja otti hyvin huomioon raskauden ja tarkoitus olisi käydä siellä vähintään kerran viikossa. Käyn myös kerran viikossa kansalaisopiston kurssilla tanssimassa. Hyvä pitää kroppa kunnossa, helpottaa loppuraskaudessa ja synnytyksen jälkeen palautumisessa.
 
Harrastatteko muuten liikuntaa? Minkälaista ja kuinka usein? Itselleni ei saisi paino hirveästi nousta, mutta pidemmät kävelylenkit aiheuttaa kipua munasarjoissa. Kipu loppuu kun pysähdyn tai istahdan alas.
Minä olen jo useamman vuoden liikkunut monipuolisesti, niin edelleen esim. Kahvakuulailen ja teen kehonpainotreeniä 2-3 krt viikossa. Isoimmat 10-12kg kuulat olen jättänyt pois, ja korkeasykkeiset mäki-/porrastreenit lähinnä koska ne eivät tuntuneet hyviltä enää. :) Lisäksi harradtan joogaa 1-2 kertaa viikossa ja pyrin lenkkeilemään päivittäin joko lasten kanssa (hitaasti) tai koiran kanssa (nopeammin). :LOL:
Mulla on kans ylipainoa ja yleensä olen myös sokerirasituksessa jäänyt kiinni, mutta raskausaikoina ei ole paino onneksi koskaan noussut.
 
Viime viikolla käyty nt ultrassa, kaikki ok :)
Kävimme tänään vielä yhdessä tulevan isän kanssa yksityisellä ultrassa ja vauva heitti kärryn pyörää ja imipeukkua (y):love:
Saatiin varovainen poika veikkaus :barefoot:
Nyt 14+1
 
Viime viikolla käyty nt ultrassa, kaikki ok :)
Kävimme tänään vielä yhdessä tulevan isän kanssa yksityisellä ultrassa ja vauva heitti kärryn pyörää ja imipeukkua (y):love:
Saatiin varovainen poika veikkaus :barefoot:
Nyt 14+1

Kiinnostaisi tietää, että oliko kuinka selvä tuo poikalupaus? Mitä kätilö ite kommentoi asiaa? Itsellä nyt 14+3 ja mietin juurikin, että koska uskaltaisi mennä kyselemään sukupuolesta.. Sanoivatko minkä kokoinen vauva on näillä viikoilla?
 
Oon myös tosta dopplerista miettinyt, että ei missään olosuhteissa. :LOL: Ei ilmaiseksi edes. Se onkin kiva, kun ei kuulukaan yhdellä kertaa jotain, niin itse ainakin vetäisin totaalipaniikin. :ROFLMAO:
18. viikko lähtee täällä ja pahoinvointi jatkuu.

Onkos keltään löytynyt verestä noita veriryhmävasta-aineita? Meillä ei neuvolassa lääkäri osannut kertoa asiasta kirjaimellisesti yhtään mitään, kun kyseessä on muu kuin anti-d. Ota tässä nyt sitten rauhallisesti. o_O
 
JEI
Mulla on kyl onneks edelleen hyvät unenlahjat. Mutta kyllä sitä vähintään kerran yössä tulee silti vessassa käytyä ja usein sillon huomaa kuinka tukkonen on ja hetken kestää, että saa taas hapen kulkeen sen verran että saa jatkettua unia. Mulla on tota flunssaa tai limasuutta jatkunu ihan plussaamisesta lähtien eikä tunnu ainakaa helpottavan.

Tuntuuko muilla kohdun kohdalla "paine" tai sellanen kova alue ? Mulla se koko lantion paine on muuttunu niin et tunnen kohdun, etenkin istuessa ja iltasin.

Mun veriryhmä on negatiivinen ja keskenmenon jälkeen sain sen veriryhmävasta-aine rokotteen. Ensimmäisessä raskaudessahan niitä vasta-aineita ei kai ehdi muodostuun, et ne aiheuttaa ongelmia vasta seuraavissa raskauksissa.

Me ostettiin doppleri ja ollaan kyllä säästetty muutama lääkärireissu sen ansiosta. Sillon km aikaan mun oireet loppu samaan aikaan kun sikiö kuoli, niin nyt hermoilen heti kun on oireettomampi päivä. Ollaan sovittu, että sillo käytetään laitetta kun mun täytyy saada mielenrauha ja toistaseks on joka kerta löytyny syke. Jos meillä ei ois tota doppleria niin juoksisin varmaa ultrissa rauhottelemassa itteeni..

Ootteko te kertonu raskaudesta jo töissä? Mää haluisin salata mahdollisimman pitkään, mutta kohta täytyy varmaa kertoo esimiehelle, kun tulee joulukiireet ja haluaisin vähän säästää itteeni.
 
Mä oon kertonut töissä esimiehelle, muille töissä en ole mitään sanonut. Kohta kyllä varmaan huomaavat kun olen tosi hoikka eikä mahaa enää pysty peittelemään vaikka löysiä paitoja normaalistikin käytän.

Meillä mies on onnellinen ja innoissaan lapsesta, mutta maltillisesti ollaan kumpikin asian suhteen vielä oltu vaikka paljon asiasta ja tulevaisuudesta juttelemme. Mitään hankintoja ei olla vielä tehty, vasta rakenneultran jälkeen sitten tai joulun jälkeen vaikka meillä ei mitään olekaan kun esikoista odotamme.

Mä nukun edelleen öisin tosi huonosti ja katkonaisesti. Alkaa kyllä nyt tympiin tuo kun ei saa nukutuksi ja väsymys on työviikolla ihan älytön. Saikulla en oo ollut, mutta jos samanlaisena jatkuu nukkuminen ja jos oon niin puhki kuin mitä nyt oon ollut niin sitten on pakko varmaan saikuttaa. En koskaan ole helposti pois töistä ja nytkin paljon pohdin sitä milloin on ”riittävästi perusteita” olla pois. Toki tiedostan sen, että nyt tuleva lapsi on tärkeintä ja oman sekä lapsen terveyden tulee mennä töiden edelle.

Minkä verran olette tehneet hankintoja? Etenkin esikoista odottavat?
 
Mä oon kertonut töissä esimiehelle, muille töissä en ole mitään sanonut. Kohta kyllä varmaan huomaavat kun olen tosi hoikka eikä mahaa enää pysty peittelemään vaikka löysiä paitoja normaalistikin käytän.

Meillä mies on onnellinen ja innoissaan lapsesta, mutta maltillisesti ollaan kumpikin asian suhteen vielä oltu vaikka paljon asiasta ja tulevaisuudesta juttelemme. Mitään hankintoja ei olla vielä tehty, vasta rakenneultran jälkeen sitten tai joulun jälkeen vaikka meillä ei mitään olekaan kun esikoista odotamme.

Mä nukun edelleen öisin tosi huonosti ja katkonaisesti. Alkaa kyllä nyt tympiin tuo kun ei saa nukutuksi ja väsymys on työviikolla ihan älytön. Saikulla en oo ollut, mutta jos samanlaisena jatkuu nukkuminen ja jos oon niin puhki kuin mitä nyt oon ollut niin sitten on pakko varmaan saikuttaa. En koskaan ole helposti pois töistä ja nytkin paljon pohdin sitä milloin on ”riittävästi perusteita” olla pois. Toki tiedostan sen, että nyt tuleva lapsi on tärkeintä ja oman sekä lapsen terveyden tulee mennä töiden edelle.

Minkä verran olette tehneet hankintoja? Etenkin esikoista odottavat?
Meille ei ole hankittu mitään, eikä hankita yhtään mitään tän vuoden puolella. Meidän molempien mielestä tuntuisi ihan järjettömältä, kun niin paljon vielä edessä.

Kyllä unettomuus on pahimmillaan hengenvaarallista, joten ihan pätevä syy olla saikulla.
Täällä sama ongelma. Tällä viikolla ei enää laatta lennä öisin, mutta unta ei saa yli 4 h missään olosuhteissa.
 
Viimeksi muokattu:
Puolentoista viikon ahdistus loppui kätilön soittoon. NIPTn tulos normaali!!
Nyt voi jo hengittää...

Mulla on doppleri ja oon löytäny sykkeet aika helposti aina.

Olo on ollut hyvä, nukuttua sais jos ei tarvis herätä viis kertaa yöllä pissalle!

Ja Radi tuli taas, ärsyttävän alhaisella kiinnijäämisluvulla...
 
  • Tykkää
Reactions: Hiareth
Minulla mielialat heittelee viikosta toiseen. Nyt ollut aviomiehen kanssa todella vaikeaa ja jatkuvia riitoja. Olen aiemminkin miettinyt, että raskaus oli todella huono idea. Nyt viimeiset päivät olen toivonut että rasksus keskeytyisi. Tuntuu että vauva vaan entisestään pilaa elämääni ja sitämyöden olen kahlittuna mieheeni. Alkaa olla vitsit vähissä tämän tilanteen kanssa.
 
Mikäli raskaus keskeytyisi olisin todella helpottunut ja iloinen. Varmaan kannattaisi puhua näistä lääkärille, mutta ei se poista sitä tosi asiaa että vauva on tulossa.
Oliko teillä miehen kanssa hankalaa jo ennen raskautta?
Mulla oli noita samanlaisia ajatuksia aiemmin, uusi vauva pelotti ja tuntui että olisi niin paljon helpompaa olla meidän perheenä näin kuin ollaan nyt..

Sun ajatukset voi johtua hormoneista. Kannattaa jutella lääkärin tai terveydenhoitajan kanssa, jo se että saat puhuttua jonkun kanssa voisi tasoittaa mieltä.

Nää mielenvaihtelut on kyllä todella isoja, välillä ottaa päähän kaikki ja itkee sen takia. Välillä taas on niin onnellinen ja iloinen että mieskin jo sanoi että huomaa millon ei kannata alkaa inttämään, että en oo sillon oma ihteni :)
 

Yhteistyössä