Huhtikuiset 2020

Tiedättekö onko jossain sivulla jotain ideaali raskausajan ruokavalio-ohjeistusta? Voisi yrittää parantaa ruokavaliota niin että vauva saisi parhaimman hyödyn. Kieltolistat löytyy, mutta ohjeistus "syö näin" olisi helpompi :D
 
Tiedättekö onko jossain sivulla jotain ideaali raskausajan ruokavalio-ohjeistusta? Voisi yrittää parantaa ruokavaliota niin että vauva saisi parhaimman hyödyn. Kieltolistat löytyy, mutta ohjeistus "syö näin" olisi helpompi :D
Mä koitan syödä vaan mahdollisimman monipuolisesti, niinkuin esikoisen raskausaikana söin. En tiiä onko henkimaailman asioita vai mitä, mutta ajattelen että miten monipuolisemmin vauva saa jo masussa ollessa erilaista ”ruokaa”, niin allergiat olis sitte vähemmällä.
Esikoisella ei ole mitään allergioita kun taas serkullaan, - jonka äiti vältteli raskausaikana kaikkea ”valmisruokaa”, söi siis puhtaasti oma tekemää luomua ja vältteli kaikkea ruokaympyrän ulkopuolista- on kaikki mahdolliset ruoka-allergiat, vaikkei kellään suvussa mitää allergioita ole...?

No lipui vähän sivuraiteille, mutta sanoisin että kun syö vaan mahdollisimman normaalia perusruokaa, mistä itsekin saa kaiken tarvittavan, voi vauvakin hyvin :)

Mulla on nyt raskauden aikana tullu älytön himo appelsiinimehuun. Semmoseen tuorepuristettuun, ennen en mehuja juurikaan juonut!
Ruisleipää menee kans tosi paljon. Leivän mussutus kyllä ärsyttää kun se turvottaa ihan älyttömästi..
Hedelmiä oon koittanut lisätä välipaloihin.
 
Heippa taas! Pakko jonnekin päästä valittamaan aina vaikka hiljaista täällä onkin.

Kävin viime viikolla kolme pv töissä. Perjantaina iski selkäkipu, tuossa vasemman lonkan-ristiselän välillä. Olisko iskiaskipua. Nyt maanantai ja selkä niin kipeä edelleen etten voi istua.
Tiedättekö olisiko tähän jotain apua? En todella halua sairaslomalle vielä :(
 
Heippa taas! Pakko jonnekin päästä valittamaan aina vaikka hiljaista täällä onkin.

Kävin viime viikolla kolme pv töissä. Perjantaina iski selkäkipu, tuossa vasemman lonkan-ristiselän välillä. Olisko iskiaskipua. Nyt maanantai ja selkä niin kipeä edelleen etten voi istua.
Tiedättekö olisiko tähän jotain apua? En todella halua sairaslomalle vielä :(
Hei!
Mulla on ollut myös tuollasta selkäkipua. Oon yrittänyt helpottaa sitä venyttelemällä, josta onkin ollut vaihtelevasti helpotusta. Kannattaa kokeilla venytellä!(y)
Tänään on sit ollut alamaha jotenkin tosi hellänä ja sitä on myös jomotellut:( ja tietenkin heti tulee mietittyä kaikkia kurjia vaihtoehtoja:confused: onneks kuitenkin vauva liikkuu hyvin ja aktiivisesti koko ajan:)
 
MSJ
Moikka, tulin tänne etsiskelemään odotus seuraa.. Nyt rv 27. Alkaa ahdistamaan että vielä kolme kuukautta olis vielä jos loppuun asti mennään....onko mulla tällästä turhautumista? Eikä aika tunnu menevän nopeammin vaikka tämä 6. Vauva. Lähes aika pysähtynyt Alkanu just selkäkivut pahentumaan.. Pihalla pienempien kanssa oli kurja ihan kävelykin.. Muuten ihan ok.

Tsemppiä kaikille!
 
Moikka! Lueskelin tossa joululomalla nämä keskustelut läpi ja nyt sain aikaiseksi kirjoittaa tänne itsekin. Olen 36v ja odotan toista lasta (la 28.4) Turun seudulla. Mulla on tämä raskaus ollut vähän hankalampi kuin eka, enemmän huonovointisuutta ja heikotusta edelleen. Toki helpolla olen päässyt tässäkin kun ei mitään tuon hankalampaa. Elämässäni on vaan juuri tällä hetkellä menossa todella ahdistava vaihe ja mietinkin miten se mahtaa vauvaan vaikuttaa. Toivottavasti te muut voitte hyvin! Mistäpäin te olette ja miten olette töissä jaksaneet vielä (jos olette töissä)?
 
Töissä vielä ja ihan hyvä olokin. Alavatsaa on viime päivät jomottanut pahasti, onkohan nämä niitä liitos tai kasvukipuja. Vatsa pompahti joku viikko sitten pallona ulos ja kauhulla odotan kuinka isoksi tämä kasvaa... hormonit alkavat vaikuttamaan, tuntuu että kaikki masentaa ja itkettää. Onko muilla ahdistusta tai tällaista alakuloa? Fiilis on että vois lahjoittaa pois tai voiko tämän perua vielä :((
 
Mä pääsin fyssarille ja neuvo vähän mitä liikkeitä tehdä kun selkä vaivaa. Mutta totesi kumminkin että eipä näihin liitoskipuihin oikein mitään parannuskeinoa ole. Teippasi selän niin illalla sitten pystyin jo vähän ulkoilee! Oli tosi kiva fiilis peuhata pihalla esikoisen kanssa :love:

Mulla on toi alavatsa kipuillu aina välillä, yhdistän sen lihaskramppiin. Yölläkin heräsin kipuun ja se tulee kun herään yöllä selvältään ja vatsaan sattuu. Veikkaan siis että vatsalihakset venyy ja kramppaa? Voisiko olla semmoista teilläkin? En siis ole varma yhtään mutta itellä kipu hellittää kun kääntyy kyljelleen ja laittaa jalat koukkuun.

Välillä tulee semmoista ”Apua, kohta meillä on vauva!”-tunteita. Pelottaa millaista se tulee olemaan, saako nukkua, tuleeko maitoa, onko se terve, jaksanko minä, masennunko minä.. kaikki mahdolliset asiat mietityttää ja jännittää.
Tulevaisuuden kuvioitakin tulee mietittyä, päivähoidot, tulot ja menot.. vaikka sitte toisaalta tietää että asiat etenee omalla painollaan, ja varmasti selviää kaikesta.
Pakkohan se on selvitä :)

Ootteko hakenu jo vanhempainrahaa? Otitteko äitiyspakkauksen?
 
Moii :) mie tääl kouvolast kirjottelen. Uuteen ryhmässä ja tulin vähä kurkkimaa ja juttelemaa. Oo 28v ja eka lapsi meille tulos :) miehen ja kisun kans asutaa tääl Kouvolassa. Lahtee toivoin ultrat ja synnytyksen, koska mei kannalt paremmal sijainnilla ku Kotka.

Nyt alkaa olee kans tot jännityst mitä kärhö sanoit et moni asia mietityttää ja jännittää mut vaikee pukee sanoikskaa tätä :D Alkuun tullu muutama säikähys täs matkalla nii eniten jääny jännitys et onhan kaikki varmast kunnossa. Munuaisen takia joudutaa vielä kerra ultraa mut lääkär sano et ei huolta et yleistä on mut haluu varmistaa sen. Mut liikkuva ja eloisa poitsu tulos et ei oo sen takii tarvinu miettiä et onks kaikki täl hetkel ok.

Alaselkäkipuja täälläkin! Ei viel noin pahoja mitä ootte puhun et levolla lähteny mut yöunii kyllä jo haitant.

Onks kukaa muu alkan vauvakirjaa jo väsäämää? :) mie ostin tollasen muumivauvakirjan (muumifanina :D) nii siel on jo noit odotusajan juttuja. En kyl paljo vertaillu millasii muut oli ku ton nappasin.

Juu ja äitiyspakkaus haettuna! En malta oottaa et pääsee hypistelee niit.
 
Hei, mitä teille kuuluu? Miten olette voineet?
Täällä 28+4, viime viikolla kävin ultrassa ja tyttö kasvaa viikon edellä. Painoarvio oli 1,3 kg. Nopeasti on viikot ja kuukaudet mennyt, hyvä että pysyy edes perässä mikä viikko menossa.
 
Täällä 27+2. Yllättävän hyvin oon voinut, mitään isompia ei ole ollut. Yöheräämisiä on alkanut tulemaan mutta ei särkyjä tai pakotuksia isommin, onneksi. Tunteet on aika herkillä ja vuoristorataa, väliin silmät itkussa ihan pienestä ja väliin ärisen raivoa... huoh, ja olen töissä asiantuntijaroolissa niin vähän on hallitsemista.
Vähitellen alkaa ajatukset siirtyä äitiyslomaan..
 
Täällä 29+2. Mulla on edelleen ollut yöheräämisiä ja nukkuminen on tosi katkonaista. Varsinaista syytä ei heräämisille ole. Toki toissayönä pakotti lonkkia sekä polvia ihan älyttömästi. Väsymyksen takia etenkin tänään on ollut töiden jälkeen kotona itku herkässä ja jotenki tuli sellainen olo, ettei edes haluaisi mennä yrittämään nukkumista kun ei kuitenkaan saa nukuttua ja sitten vaan turhautuu:cry:

Kyllä sitä nyt on alkanut ajatella äitiyslomaa ja sitä, että sitten voi yrittää nukkua pieniä pätkiä päivälläkin. Muuten vointi on ollut hyvä, ainoastaan hemoglobiini oli laskenut ja rautatabletteja kehotettiin syömään. Ens viikolla ois taas neuvola, tosi äkkiä menee aina nämä käyntien välit!

Minkä verran ootte tehneet nyt valmisteluja? Onko hankinnat tehty ja vauvan huone sisustettu?
 
Täällä lähtee kohta 32. viikko. :)

Kolmena yönä nukkunut yli 6 h heinäkuun jälkeen, joten yövalvomiset on jo opeteltu. :D Nyt menee liitoskipujen takia n. 90 min pätkissä. Yllättävää kyllä, yöksi otettu 1 g Panadol tekee niistä vähän inhimillisempiä. Tyynyt pahentavat tällä hetkellä totaalisesti, vaikka muuten mukavat.

4D-ultran kuvat oli kyllä hauskoja. :ROFLMAO: Eilen oli uusinta, kun edellisessä kaveri nukkui selkä eteenpäin, eikä saatu mitään. Nyt oli kääntynyt pää alaspäin ja saatiin 140 kuvaa ja videoita. Painoa tais olla joku 1,6 kg. Se oli kyllä totta, että jos on lapsettomuuden tmv:n jälkeen vaikea ymmärtää, että lapsi on oikeasti tulossa, niin tuo auttaa. :love:

Hankinnat aloitin viikko sitten. Pakkauksen otin rahana. Valtaosa hankinnoista on tekemättä. Olin päättänyt hankkia kaikki käytettynä, mutta tuntuu olevan tekstiilien kanssa mahdotonta, kun ihmiset suoraan valehtelee, etteivät ole pesseet hajusteilla. :cautious: Sitten kuluu aika, kun pitää myydä eteenpäin. Äitiysloma alkaa helmikuun lopussa. Tosin nyt saikulla, kun ei jalka heilahda edes kynnyksen yli ilman huutoa. :whistle:

Jos en olisi tossa 4D-ultrassa ollut, niin en varmaan vieläkään ymmärtäisi olevani (kohta) äiti. :D
Vatsa on edelleen suhteellisen pieni ja painoa tullut n. 4 kg. Mutta onhan tässä vielä n. 9 vkoa. Toivottavasti.
 
Täällä 29+4 menossa, liitoskivut kovia, välillä päiviä ettei satu mutta huomaa että tarvisi jo kesken työpäivän päästä pitkälleen.

Onko teille varailtu synnytystapa-arvioihin aikaa?
Mulle piti varata jo ru:n jälkeen mutta olivat unohtaneet... maanantaina sitte lääkäri joka tekee lähetteen.

Hb oli 134, ei oo siis laskenu juuri ollenkaan! Mutta unet on huonot, monta heräämistä yössä.

Äippäpakkaus tuli, oli ihania vaatteita mun mielestä!
 
Täällä 29+4 menossa, liitoskivut kovia, välillä päiviä ettei satu mutta huomaa että tarvisi jo kesken työpäivän päästä pitkälleen.

Onko teille varailtu synnytystapa-arvioihin aikaa?
Mulle piti varata jo ru:n jälkeen mutta olivat unohtaneet... maanantaina sitte lääkäri joka tekee lähetteen.

Hb oli 134, ei oo siis laskenu juuri ollenkaan! Mutta unet on huonot, monta heräämistä yössä.

Äippäpakkaus tuli, oli ihania vaatteita mun mielestä!
Mulle tuli se aika jo joskus marraskuussa muistaakseni. Maaliskuun alkuun.

Täällä taas lipsutaan raudanpuutteen puolelle pikkuhiljaa. Vielä yksi verikoe ensin. Eipä ihme, ettei aiemmat raskaudet onnistuneet raudanpuutteessa. Hb tosin ei vuosiin itselläni laskenut alle 130, vaikka varastot täysin tyhjät. Silläpä jätin nytkin luottamatta sormenpäämittaukseen. Onneksi.
 
MSJ
Mä en kyllä pystyisi enää töissä olemaan. Kotiäitinä olen nyt siis. Tai riippuu töistä..
Mutta ihan vaan kauppareissun verran kävelyä kaupassa niin tuun niin kipeeksi. Liitoskipuja ja selkä tulee tosi kipeeksi jos kävelen enemmän. Toki mulla 5 lasta ja nuorin alle 2v niin tulee aika paljon touhuttua,mutta pystyn aika paljon ottamaan rennostikkin. Just tollanen yhtenäinen kävely esim isomman kaupan ostoskierros on pahin tällähetkellä.
 
Mä en kyllä pystyisi enää töissä olemaan. Kotiäitinä olen nyt siis. Tai riippuu töistä..
Mutta ihan vaan kauppareissun verran kävelyä kaupassa niin tuun niin kipeeksi. Liitoskipuja ja selkä tulee tosi kipeeksi jos kävelen enemmän. Toki mulla 5 lasta ja nuorin alle 2v niin tulee aika paljon touhuttua,mutta pystyn aika paljon ottamaan rennostikkin. Just tollanen yhtenäinen kävely esim isomman kaupan ostoskierros on pahin tällähetkellä.
Ootko tarkistanut ryhtiä ja rentouttanut lantiota? Lantion pyöritys ja selän asennon tarkastaminen on mulla auttanut paljon kipuihin
 
MSJ
Ootko tarkistanut ryhtiä ja rentouttanut lantiota? Lantion pyöritys ja selän asennon tarkastaminen on mulla auttanut paljon kipuihin
Joo, kipu kyllä lähtee pois onneks yhtä nopeasti kun alkaakin Yks päivä kun oli lähes koko päivä kävelyä, kesti seuraavaan päivään mutta meni ohi kyllä. Nää on vaan joka raskaudesta pehempia kaikki raskausoireet itellä ollu. Ja tuntuu raskaus joka kerta pidemmältä. Mutta ihanaa nyt on jo helmikuu Kyllä tää tästä onneks kohta viimeisiä viikkoja
 
vierailija
Heips kaikille! On ollu kiva lukea ketjua ja nyt saan aikaiseksi itsekin kirjoittaa. Odotan esikoispoikaa ja asun Päijät-Hämeessä.

Alkuun oli pahoinvointia ja keskiraskaudessa liitos/selkäkipuja. Väsymys on ollut kovaa koko ajan. Nyt menossa vk 32 ja voin paremmin kun missään vaiheessa. Toivottavasti jatkuu näin.
Kaikki on hankittuna ja äitiysloma häämöttää. :)
 
Mä en oo oikein jaksanut kirjoitella, kun ei ole mitään positiivista sanottavaa, mutta nyt pakko marista johonkin... Liitoskivut alkoivat viikolla 20, niihin auttaa lepo. Eli juuri kun 24/7 oksennus loppui...
Mutta joulukuun alussa alkoi alavatsakipu, joka pahenee päivä päivältä. Viikon verran olen itkenyt niiden takia useamman tunnin varmaan päivässä, eikä missään osata sanoa mitään. :( Jokainen kätilö on aivan shokissa, kun näkee miten kivuliasta vatsaan koskeminen ja pienikin liike on. Päivystys kommentoi ainoastaan, että kun ei vuoda tai ole kuumetta, voi voi...
Jotenkin on aivan käsittämättömän vaikea uskoa, että raskausvatsan kuuluisi jotenkin olla kosketusarka.

Eipä ole tavarat valmiina ja pää alkaa hajota, kun kipu ei lopu tai edes vähene levossa. Tuntuu kuukautuskivuilta potenssiin 10... :censored:

Kellään kokemusta? :(

Ja kipukynnys ei itsellä ole matalimmasta päästä. Alkaa tuntua siltä, ettei enää halua aamulla herätä... :cry:
 
Mä en oo oikein jaksanut kirjoitella, kun ei ole mitään positiivista sanottavaa, mutta nyt pakko marista johonkin... Liitoskivut alkoivat viikolla 20, niihin auttaa lepo. Eli juuri kun 24/7 oksennus loppui...
Mutta joulukuun alussa alkoi alavatsakipu, joka pahenee päivä päivältä. Viikon verran olen itkenyt niiden takia useamman tunnin varmaan päivässä, eikä missään osata sanoa mitään. :( Jokainen kätilö on aivan shokissa, kun näkee miten kivuliasta vatsaan koskeminen ja pienikin liike on. Päivystys kommentoi ainoastaan, että kun ei vuoda tai ole kuumetta, voi voi...
Jotenkin on aivan käsittämättömän vaikea uskoa, että raskausvatsan kuuluisi jotenkin olla kosketusarka.

Eipä ole tavarat valmiina ja pää alkaa hajota, kun kipu ei lopu tai edes vähene levossa. Tuntuu kuukautuskivuilta potenssiin 10... :censored:

Kellään kokemusta? :(

Ja kipukynnys ei itsellä ole matalimmasta päästä. Alkaa tuntua siltä, ettei enää halua aamulla herätä... :cry:
Voi apua millaista
Minulla oli navan vieressä kosketusarka ja kokoajan kipeä iso läntti, aivan kuin mustelma olisi mutta ei ollut. Ei kuumottanut niin neuvola ei huolestunut. Arvelen että oli jokin vatsalihasrevähtymä tai vauva sisällä potkinut. Meni ohi ajan kanssa..
Ummetus tekee alavatsan tajuttoman kipeäksi ja justiin niinkuin 1000x kuukautiskivuiksi. Taju meinaa lähteä kun päällä. Minulla vain stressi auttanut vatsan toimintaan, liikkuminen ja kahvi.

Toimiiko sulla vatsa hyvin? Varmasti tosin kaikkea olet jo tehnyt ja epäillyt, mutta muuta ei itsellä tule mieleen :( Auttaako lämpötyyny?
 
Mä en oo oikein jaksanut kirjoitella, kun ei ole mitään positiivista sanottavaa, mutta nyt pakko marista johonkin... Liitoskivut alkoivat viikolla 20, niihin auttaa lepo. Eli juuri kun 24/7 oksennus loppui...
Mutta joulukuun alussa alkoi alavatsakipu, joka pahenee päivä päivältä. Viikon verran olen itkenyt niiden takia useamman tunnin varmaan päivässä, eikä missään osata sanoa mitään. :( Jokainen kätilö on aivan shokissa, kun näkee miten kivuliasta vatsaan koskeminen ja pienikin liike on. Päivystys kommentoi ainoastaan, että kun ei vuoda tai ole kuumetta, voi voi...
Jotenkin on aivan käsittämättömän vaikea uskoa, että raskausvatsan kuuluisi jotenkin olla kosketusarka.

Eipä ole tavarat valmiina ja pää alkaa hajota, kun kipu ei lopu tai edes vähene levossa. Tuntuu kuukautuskivuilta potenssiin 10... :censored:

Kellään kokemusta? :(

Ja kipukynnys ei itsellä ole matalimmasta päästä. Alkaa tuntua siltä, ettei enää halua aamulla herätä... :cry:
Voi apua millaista
Minulla oli navan vieressä kosketusarka ja kokoajan kipeä iso läntti, aivan kuin mustelma olisi mutta ei ollut. Ei kuumottanut niin neuvola ei huolestunut. Arvelen että oli jokin vatsalihasrevähtymä tai vauva sisällä potkinut. Meni ohi ajan kanssa..
Ummetus tekee alavatsan tajuttoman kipeäksi ja justiin niinkuin 1000x kuukautiskivuiksi. Taju meinaa lähteä kun päällä. Minulla vain stressi auttanut vatsan toimintaan, liikkuminen ja kahvi.

Toimiiko sulla vatsa hyvin? Varmasti tosin kaikkea olet jo tehnyt ja epäillyt, mutta muuta ei itsellä tule mieleen :( Auttaako lämpötyyny?
 
  • Tykkää
Reactions: Unicorn
Voi apua millaista
Minulla oli navan vieressä kosketusarka ja kokoajan kipeä iso läntti, aivan kuin mustelma olisi mutta ei ollut. Ei kuumottanut niin neuvola ei huolestunut. Arvelen että oli jokin vatsalihasrevähtymä tai vauva sisällä potkinut. Meni ohi ajan kanssa..
Ummetus tekee alavatsan tajuttoman kipeäksi ja justiin niinkuin 1000x kuukautiskivuiksi. Taju meinaa lähteä kun päällä. Minulla vain stressi auttanut vatsan toimintaan, liikkuminen ja kahvi.

Toimiiko sulla vatsa hyvin? Varmasti tosin kaikkea olet jo tehnyt ja epäillyt, mutta muuta ei itsellä tule mieleen :( Auttaako lämpötyyny?
Toimii aina, aivan liiankin hyvin. Monta kertaa päivässä. Mutta se ei poikkea tavallisesta.

Ei tähän auta lepo, lämpö, venytys, Panadol... On kokeilussa estolääkitys virtsateihinkin, kun tulehdusta epäiltiin ensin syyksi. 3 kk kohta täynnä ja pahenee vaan. :cry:
Tää särkee koko alavatsaan, etenkin ihan alas. Mutta nousee viikko viikolta. Rakko täynnä eskaloituu ihan täysin. Supistuksia on todella paljon myös, mutta ne eivät satu sen enempää.

Kieltämättä vähän huolestuttaa, kun neuvolassa ja muilla käynneillä pyöritellään päätä ja lääkärin tutkiessa toistetaan vain että kohdunkaula on kiinni, eikä veristä vuotoa. Haluan luottaa tuohon, mutta eihän tää kyllä kenenkään mielestä normaalia ole. Mies on ihan rikki, kun Itken välillä pelkkää hengittämistä. :(

Viikkoja olis vielä vajaa 7, mutta en tiedä kestääkö psyyke niin kauan, jos tää ei hellitä.

Anteeksi valitus, mutta ei kyllä nyt mee ihan kuten pitäisi. :cry:
 

Yhteistyössä