Huhtikuun hurmurit 2015

Onnea Jopun vauvan taidosta :) mä niin ootan, et poikanen tajuais kääntyä. Meillä tuo kolmonen oli lötkövauva ja kääntyi ekan kerran 10kk iässä.... Oli aika tuskasta kun ei liikkunut mitenkään!!

Maidon luovutuskin piti lopettaa, kun 3kk on täynnä. Täällä sairaala on aina lähettänyt kiitoskortin, jossa on lopullinen luovutusmääräkin mainittu. Uskoisin, et jotain 40litraa kokonaismäärä on varmaankin.
 
Hienon määrän olet lakka saanut luovutettua maitoa!

Huh, meillä on nyt ollut tytön kanssa tekemistä siitä lähtien, kun oppi kääntymään vatsalleen. Joka väliin yritetään kääntyä ja kun pari kertaa on kääntynyt, niin sitten alkaa järjetön huuto, ettei jaksa olla mahallaan, mutta myöskään selällään ei viihdy. Ennen viihdyttiin pitkiä aikoja leikkikaaren alla. Nyt ainut vaihtoehto on ottaa syliin ja vielä pystyasentoon. Sitterissä nyt vielä viihtyy leikkien ja katsellen. Mutta kun ei siinäkään koko aikaa viitsi pitää.

Samalla meillä ollaan alettu vastustaa jokaista nukkumaanmenoa. Huh... Missään ei ole hyvä, mutta kun tarpeeksi väsy on, niin nukahtaa syliin jossain vaiheessa. Mutta sitä ennenkin pitää aikansa kanniskella. Ehkä tämä on vaan yksi ohitse menevä vaihe. Johan meillä menikin liian hyvin. :LOL:
 
Heipä hei taas mammat.
Meillä meni lennot mönkään ja olemme edelleen jumissa ulkomailla. Uudet lennot ostettu ensi viikolle. Lisäkuluja taas muutama tonni tosiaan :/ ois ollu tarpeen nekin rahat. Jää auto vissiin haaveeksi kun Suomeen palataan. Voi olla arki tuskaista kolmen pienen kans ilman mitään kulkupeliä.

Täällä ollaan ohitettu maaginen 4kk raja, elikkä voi tosiaan hampaat tulla koska vaan kun kuolaa valuu. Soseita vois aloitella mutta mieluummin jätän sen sitte Suomeen. Poitsu viettää aikaa vatsallaan paljon ja tykkää olla niin. Nostaa koko ylävartalon ylös lattiasta. Vahva poika. Seisoo ja istuu mielellään vaikka yritänkin ettei vielä tarvis. Sitterissä vääntää selkää kaarelle ja yrittää punnertaa istumaan. Aika päinvastoin kaikki kuin edellisen lapsen kanssa.

Onnea Jopun vauvalle :) on ihanaa seurata oman lapsen kehitystä vaikka siinä on puolensa kun lapsi ei vielä osaa liikkua. Liikkuminen tuo haasteita mukanaan. Meilläkin käännyttiin eilen vatsalta selälleen mutta siihen vaikutti alusta. Poitsu kyllä heittelee pyllyä aina puolelta toiselle että näyttäis kääntyminen olevan helppoa mutta ei ole vielä alkanut ihan pyörimään. Muuten kyllä liikkuu parisängyssä vatsallaan ees taas ja löytyy aina eri paikasta mihin oon jättänyt. Siksipä onkin ympäriinsä laitaa ettei pääse putoamaan.

Meillä on taas tulossa vesipeto tästäkin lapsesta. Nauttii kovasti rannalla uimisesta ja olemisesta. Nukkuu mielellään rannalla ja on muutenkin iloinen ja hyväntuulinen. Tänne tuli kova helleaalto joten pesuja tehdään monta kertaa päivässä. Onneksi ne menee ilman itkuja.

Ootteko muut vielä käyttänyt vauvoja uimassa? Esim uimahallissa? Mitä tykkäs?
 
Meillä masullaan viihdytään jo melkein paremmin kuin selällään, mutta itse ei ole vielä keksitty kääntyä, vaan kääntöpalvelua vaaditaan äänekkäästi. Kääntymisen liikeradat on kyllä hallussa, joten saa nähdä koska menee itse.
Meillä oli tänään kehitysseuranta Kätilöopistolla, oli huojentavaa kuulla lääkäriltä, että kaikki on hyvin ja motoriikka ja "osaaminen" 4-5 kk ikäisen tasoa, kuten pitääkin. Muistutti että pitää verrata lasketun ajan mukaiseen ikään, eikä syntymäpäivän mukaiseen, kuten neuvolassa vertaavat. Meillähän tulee jo 5 kk täyteen huomenna!
Ensikertalaisena tietysti mietityttää, milloin "pitää" osata mitäkin, tämä vaikuttaa hyvältä listalta: http://demo.seco.tkk.fi/tervesuomi/item/nn:225

Kuolaa, kuolaa, jokapaikassa kuolaa.. ollaan aloitettu hammasharjaharjoittelu jo, kun yläikenistä selvästi on kohta tulossa hampaita, ja harjaus on Poikasen mielestä mukavaa hommaa, varsinkin kun katsotaan sitä peilistä ja harjauksen lisäksi nirskutellaan äp-harjan toisella päällä ikeniä. Kuolalaput on kyllä käteviä asusteita, säästyy parit bodynvaihdot, käytetään niitä lähinnä ulkona liikkuessa, mutta pitää ehkä hankkia pari lisää, niin riittää kotiinkin. Olen nauranut, että meillä on tällainen robottimoppi, joka ei vielä liiku, mutta kastelee lattiaa :ROFLMAO:

Mulla alkaa oma maito loppumaan, tulee enää pari desiä päivässä. Ahkeralla pumppaamisella sen saisi varmaan kasvatettua, mutta olen päättänyt, etten ryhdy siihen enää. On ihanaa, että tissit eivät ole jatkuvasti kipeät, nännihaavat ovat vihdoin parantuneet. Ja sallin mieheni koskea rintoihini ekaa kertaa varmaan vuoteen :LOL: ja se tuntui hyvältä :).

Uiminen, luonnonvesiin en ole itsekään uskaltautunut/päässyt, mutta meillä alkaa vauvauinti reilun viikon päästä. Poikanen tykkää läträtä ja lutrata ammeessa ja lavuaarissa, ja olen kastellut suihkulla päänkin, mutta ei olla yhdessä käyty suihkussa, pitänee harjoitella sitäkin!

Syksyn perhekerhojen ym aikatauluja julkaistaan varmaan ensi viikolla, vielä en ole löytänyt lähiseudun aikoja. Toivottavasti kaikki ei ole vaan aamuvarhain, silloin ei varmaan saada mennyksi..
 
Jee meillä vimppa päivä täällä ääriolosuhteissa ja huomenna olis sitten matkustuspäivä. Taas alkaa pakkaaminen ja peseminen mitä on viikon aikana purettu laukuista.

Sen verran hehkutan että poitsu kääntyi taas ja tällä kertaa ihan suoralla alustalla. Mahallaan oli ja selälleen mentiin. :)
 
kevis: Hienoa kuulla, et lapsi kehittyy hyvin! :)

Jasmin12: Tsemppiä matkustamiseen ja tervetuloa Suomeen :)


Mä oon käynyt useampana päivänä mustikassa. Kerralla oon jonkun max. tunnin ollut, kun meillä nuo mustikkamaat on heti tossa nurkalla, niin ajomatkaan ei tuhraannu aikaa! Pienin on nukkunu tirsat autossa sillä aikaa, kun ollaan noide kolmen muksun kaa poimittu mustikoita. Vielä muutaman kerran jos kävis, niin varmaan 5kg ois täynnä. Ostin valmiiks puhdistettuja mustikoita kans sen 5 kg niin on ne sit valmiina pakkasessa. Mansikat on kans pakastettu. Viinimarjoja meinaan ottaa vielä myös yhteensä 20 kg. Niitä menee meillä eniten ja kokonaisena käytän puuron ja rahkan kanssa. Nuo keskimmäiset muksut tykkää myös, esikoinen ei niinkään.

Sain tänään kirjeen sairaalalta, et luovutin maitoa yhteensä 41.5 kg :) Aika hyvä mieli, et on saanu olla avuksi pikkuisille <3
 
Mahtava luovutusmaitomäärä, lakka!
Ei kyllä ole ihme, jos olet vähintäänkin karistanut raskauskilot, kun tuon määrän lisäksi olet vielä ruokkinut oman vauvasi!

Tänään oli känkkäränkkä-aamu, mikään ei oikeen kelvannut ekalla yrittämällä, onneksi lopulta marjasose kelpasi aamupalalla. Lounaalla sama huuto jo ennen kuin sain poikaa edes syöttötuoliin, eikä rauhoittunut sylisä eikä muuten kuin kylvyssä, jossa kujerreltiin ja naureskeltiin. Sieltä kuivaillessa huuto jatkui, kunnes lopulta maitopullo kelpasikin. Sosetta meni enemmän ympäriinsä kuin suuhun ja sieltä mahaan. Lopulta oltiin kuitenkin lähtökunnossa kohti neuvolaa, ja onneksi Poikanen nukahtikin nätisti rattaisiinsa. Ja jaksoi hymyillä ja jutella neuvolatädille, paitsi piikkien jälkeen! Saattin tehosteet PCV:lle ja vitosrokotteelle. Nyt Poikanen nukkuu sängyssään, saas nähdä nouseeko kuumetta. Ja millainen känkkäränkkä sitten on...

Meilläkin on pakasteltu mansikkaa ja mustikkaa, mutta vähän vähemmän, haaveilen toisesta pakastimesta, mutta ei olla keksitty sille hyvää paikkaa. Nykyinen on puolillaan sosekuutioita, ja loppu onkin mansikkaa ja mustikkaa :LOL:
 
Täällä 3kk neuvolassa käyty ja piikit ja uudet mitat haettu. MEidän kirppu on 60,2cm pitkä painaa 5355g ja hattumitta 39,8cm. Paino menee jollain -5 käyrällä. Mutta kasvaa tasaisesti.

Poikanen päätti 3 viikkoa sitten ettei enää nuku yöllä pidempää 5-6t pätkää.. Nyt herätty syömään 2t välein. Päivällä sama meno jatkuu ja välillä tankkailua tunninkin välein.
Neuvolan täti sanoi, että kiinteät voisi aloittaa viikkoa ennen kuin 4kk täyttyy, jos näyttää ettei maito riitä. Tai sitte antaa korviketta.
muoks: Mutta siitä olen iloinen, että poika on oppinut nukkumaan päivällä. Jopa kahden tunnin unia!

Monella onkin vauva jo oppinut kääntyilemään. Meillä on kerran vahingossa käännytty vatsalleen.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Boomkaa
Heipä hei pitkästä aikaa!!

Meillä arki heitti ihan totaalisesti ympyrää kun myytiin talo, muutettiin mökillä, jota pitää remontoida ja aletaan rakentaa taloa ihan tosissaan :D
Ei me sentään ihan askeettisesti eletä; kyllä viiden ihmisen talous kaipaa pyykkikonetta+kuivausrumpua sekä suihkua. Astiat pitää kuitenkin tiskata käsin ja puita saa kantaa selkä vääränä, että on lämmintä vettä. Mutta eiköhän se ole sen väärti, että saadaan ensi syksynä (viimeistään) muuttaa uuteen isompaan kotiin, jossa on kaikki arjen helpottajat ;)

4kk neuvolassa käytiin tiistaina. Pojalla on nyt mittaa 64cm ja painoa 7,4kg. Vielä ollaan oltu ihan rintamaidolla, mutta muutamana päivänä olen antanut käteen maissinaksun, joita poika on ihan innoissaan imeskellyt :p

Täällä osataan tällä hetkellä kääntyä vatsalleen+selälleen, pyöriä navan ympäri, "kieriä" pitkin mattoa sekä jo hieman ryömiä. Tuo ryömiminen tapahtuu kuitenkin aina vain silloin kun minä en ole katsomassa. Salakavalasti liikkuu jopa metrin verran matolla esim. kun kuorin perunoita tai haen kuivausrummusta pyykkejä...Pitäisi laittaa kamera nauhoittaa, että näkee millä tyylillä kaveri päästelee menemään!

Jämäkkä kaveri löytyy täältäkin ja kovasti punkaa itseään istumaan. Tykkää siitä kun jumpataan vatsalihaksia ja saa nostaa itseään lattialta pitämällä kiinni mun sormista.
Naurua tulee nykyään ihan pienistäkin asioista. Parhaimmalla tuulella ollaan vastaheränneenä, jolloin kaikki naurattaa :ROFLMAO:
Hereillä ollaan päivisin 2-3 tuntia, jonka jälkeen 0,5-1h tirsat ja sama rytmi iltaan asti. Illalla nukahtaa 22-23 ja nukkuu 5-6 asti, jonka jälkeen syö ja nukkuu 2-3tuntia. Hieman harmittaa nuo lyhyet päiväunet, mutta mukavahan se on, että nukkuu yöllä hyvin.

Uimista aattelin alkaa harrastamaan syksyn tullen kunhan poika oppii istumaan. Se helpottaa hieman tuota uimahallissa asiointia kun on nuo toisetkin lapset huolehdittavana :)

Mukavaa loppukesää kaikille palstailijoille! On ihana lukea toisten kuulumisia vaikka harvemmin on nyt ehtinyt itse kirjoittamaan. Palaan kommentoimaan toisella kertaa muiden juttuja :X3:

Boomkaa ja papunen 4kk
 
Miten Jasmin12 kotiin paluu on mennyt?

Meillä ei poju vielä oo kääntynyt. Viihtyy hyvin lattialla ja siinä kyllä alkanut viisarin lailla liikehtiä. Kyljelleen tänään kääntyili molempiin suuntiin, joten voipi olla lähellä kääntyminen...tai sit ei :D

Tossa meidän heittopostilaatikon vieressä on ihan älytön vattupusikko. Nyt ollaan muksujen kanssa siitä käyty poimimassa pariin kertaan vattuja, et oon 5 rasiaa saanu pakkaseen! Lisää kypsyy koko ajan :) poju jutteli tänäänkin roikkuvalle lelulle vaunuissa, 2 nuorinta tyttöä söi marjoja minkä ehtivät ja esikoinen keräs mun kanssa :) jos huomenna kävis kattomassa yhden toisen paikan ;)

Yöt on onneks menny edelleen hyvin. Yhtään yötä ei oo valvottu. Nykyään yö kestää 21-06. 3 päikkärit nukkuu päivän aikana. Autossa tuo jäpikkä ei viihdy yhtään vaan huutaa koko ajan, jos vauhti hidastuu... Tytöt ollu aina helppoja automatkoilla, ehkäpä pojalla on jotain sanomista äitin ajosta ;)
 
Ja sehän mun piti sanoa, et yöunille meno on kyl tosi helppo juttu, kun samat rutiinit toistuu joka ilta. Vaikka oltiin mummolassa viikko sitten, niin nukahti sielläkin yhtä hyvin, kun samoin toimin siellä ollessakin. Syötän 45 min välein illalla suunnilleen klo 18 aikoihin alkaen. 19.30 maissa iltapesut ja klo 20 syötän ja laitan sitteriin ihmettelemään, kun mä syön iltapalaa. Sit 20.30 syötän toisen tissin olkkarissa ja toisen siirryn syöttämään makkariin. Siihen torkahtaa ja siirrän omaan sänkyyn. Yleensä havahtuu, mut jää sänkyyn sit nukkumaan itestään ilman hyssyttelyjä :)

Onko muilla mitään iltarutiineja/ aikatauluja muodostunut?
 
Moikka taas aikojen takaa! Oon kyllä megahuono kirjoittelemaan täällä.

Mulla on taas mielessä kysyttävää teiltä. Josko jollakulla ois kokemusta.

Elikäs täysimetyksellä on menty. Jouduin ottamaan jälkiehkäisypillerin 10 pv sitten. Ilmeisesti se sai aikaan kuukautismaisia kramppailuja ja lopulta limaista veristä vuotoa muutamaksi päiväksi. (Menkathan mulla ei ole vielä alkaneet.) Nyt vuoto on loppunut, mutta alaselkään jomottelee välillä ja kohtuun on nipistellyt ja vihlonut aika tiuhaan. Nälkäkin vaivaa vähän väliä.

Tosiaan jokunen päivä ennen vahinkoa mulla oli yhtenä päivänä tosi niukkaa veristä vuotoa, siis muutama pikku viiru vain tuli alkkareihin. Nyt sit mietin, että oisko voinut olla eka ovis ja siitä johtunut se vuoto?! Silloinhan vahinko ois sattunut just otolliseen aikaan.

Aloin miettiä jo useampi pv sitten, että liekkö oon raskautunut jälkiehkäisystä huolimatta, kun alkoi ne menkkaoireet ilman vuotoa. Just samana päivänä ennen vuotoa tein rfsu:n liuskatestejä pari ja niihin molempiin sain erittäin hailakkaa viivasta. Mut vuodon vuoksi aattelin, että eipä ne hailurat haamujen esiäidit merkkaa mitään.

Nooh, tänään kun kohtuun on kipristellyt, niin aattelin vielä testata. Taas sain hailuraa viivasta n. 3min testin kastamisesta eteenpäin. Nyt viivanen näkyy selkeästi ilman tihrusteluja, mutta väristä en tiedä. Jotenkin on epäuskoinen tunne, että testi vois näyttää oikein. Aattelen vaan, että testit on viallisia tai että se on viivan paikka tms. Mutta toisaalta oon tehnyt ennenkin rfsun testejä ja ainakin silloin sai oottaa testiajan loppuun ennen kuin se harmaa viivanpaikka ilmestyi siihen hetkeksi ennen kuin testi kuivui kokonaan.

Niin ja tämä haamulainen näkyy valoa vasten tummana, kun taas silloin aiemmin vauvakuumeessa ja testihimoissa viivoja kytätessä valoa vasten näkyi vain muuta liuskaa vaaleampi kohta. Että tääkin puhuis nyt sen puolesta, että tuolla kohdussa ehkä jotain tapahtuu..

Aluksi olin paniikissa, mutta nyt toisaalta jo ehkä pikkasen toivookin yllätystä. Tottavie se ois älyttömän raskasta, mutta jos pieni ois estelyistä ja todennäköisyyksistä huolimatta päättänyt tulla maailmaan, niin sit hän tulkoon. Asiat pitää vaan järkätä niin, että meidän kaikkien on sit hyvä olla.

Nyt ois siis vahingosta se 11 vrk, eli periaatteessa testitkin vois alkaa näyttää oikeasti jotain, jos ovat näyttääkseen.

Mut mitä mieltä te muut ootte? Onko teille rfsu antanut heti testiajan alussa vääriä haamuja? Tai mitä kokemuksia teillä on ko. testistä? Entä kokemuksia raskausoireista imetyksen aikana? Vai voikohan nämä mun oireet olla kohtutulehdukseen tms liittyviä?

Ääh, arvatkaa vaan vatvonko kokoajan näitä kaikkia asioita mielessäni. On kyllä epätodellinen olo ja toisaalta tuntuu, etten voi olla raskaana. Mutta toisaalta, niin ne on monet muutkin tulleet raskaaksi täysimetyksen aikana, joten viimeistään se aika näyttää, mikä on tilanne.

Niin, ja meidän neidillä oli silloin maha ripulilla sen kuukauden. Nyt kakkii 1-2 kert päivässä, kakka on sinapinkeltaista ja ryynimäistä, mitä se ei ollut pahimpien itkujen aikaan kuin muutamia kertoja koko kuukauden aikana. Silloinhan kakka oli lähes kokoajan tummanvihreää ja erittäin vetistä tai limaista. Tosiaan, ja kotipuntarin mukaan neiti on saanut painoa edellisen neuvolakäynnin jälkeen n. 30g/pv, kun aiemmin miinuskäyrillä keikkuessa ja mahaoireiden aikaan se oli vain n. 18g/pv. Tarkkahan toi kotivaaka ei ole, mutta ripuloinnin aikaan se ei näyttänyt pariin viikkoon tytölle painonnousua lainkaan.

Ois pitänyt vaan kuunnella omaa vaistoaan, että tyttö ei voi hyvin, vaikka neuvolasta kuinka sanoivat, että kaikki vauvat itkee (radikaali muutos itkuihin tuli rotarokotteen jälkeen, ennen sitä tyttö ei itkenyt päivisin minun kanssa juuri lainkaan, rokotteen jälkeen neiti itki tunteja vuorokaudessa, eikä mikään lohduttanut, ei edes syli), toisilla lapsilla on vilkas aineenvaihdunta (kun kakkasi sen 10 kert/pv, vaikka oli jo aiemmin kakkinut sen 1-2kert/vrk), toiset vaan kasvaa miinuskäyrillä (tottahan se on, mutta alun 0-käyrillä kasvun jälk tippui -15 - -10 -käyrille) jne jne.. Ja ei kyselty/sanottu asiasta ainoastaan kerran, vaan todella monesti. Päivystykseenkin soitettiin, kun aukile alkoi mennä kuopalle. Anoppikin on nyt tuumannut, että kipuitkua se itku varmaan sit oli, kun toinen veti aina itseään kaarelle ja itki niin että ääni vaan pihisi. Voitte arvata, että rotarokotetta meidän tytölle ei enää oteta (vaikka eihän sitä voi 100% todeta, että nämä ois siitä johtuneet, mutta en enää halunnut riskeerata, kun neiti alkoi taas muuttua iloiseksi ja kakkiminen normalisoitua). Kaikesta tästä tuli lopulta ns. normaalia vauva-arkea ja vauvan käytöstä, koska joka paikasta sitä toitotettiin kyseltäessä. Lopulta sitä sit turtuu ja tottuu ja alkaa aatella, että tämä on ihan normaalia. Nyt kun aattelee, niin en enää ihmettele yhtään miksi en halunnut lähteä minnekään tytön kanssa. Se itku oli jotain raastavaa, kun vertaa nykyisiin "haluan huomiota" -itkuihin. Se oli itkua, mitä ei voi vaan kuunnella ja aatella, että vauva saa nyt odottaa vuoroaan. Siks se tunti bussissa itkevän vauvan kanssa ei tuntunut ollenkaan hyvältä ajatukselta.

Tällaista tänne.

Toivottavasti teillä muilla ois mennyt leppoisammin vauva-arki.

Pitää huomenna yrittää lukea ketjua taaksepäin, niin tiedän sit vähän miten teillä muilla menee. :)


Ötyjä hyviä toivottelee

Bebe ja tyty 4kk ja muutama pv päälle.
 
Viimeksi muokattu:
BebeBanbino: mikäs siellä on tilanne? Itse en osaa sanoa noista testeistä, kun niin harvoin mitään viivaa edes niissä nähnyt.

Täällä on käyty 4 kk neuvolassa. Neiti kasvaa hyvin, painoa melkein 7 kg ja pituuttakin 66 cm. Vielä korvikkeella mennään. Saa kuulemma pikkuhiljaa ryhtyä maistelemaan, jos haluaa. Mitäs mieltä muut olette kiinteiden aloituksesta? Itse ajattelin yrittää tuonne 5 kk ikään mennä ihan korvikkeella.

Meillä o todella seurankipeä neiti tällä hetkellä. Koko ajan pitäisi päästä kääntymään vatsalleen. Hetken päästä tulee kiukku kun ei pääse eteenpäin, ja jos laittaa takaisin selälleen, niin kauhea huuto.. sitten pitääkin kanniskella pystyasennossa. Pitää nähdä koko ajan, mitä apahtuu. Ja heti jos häviää bnäköpiiristä, niin alkaa kuulumaan voimistuva äää ja ööö...

nyt vaaditaan ruokaa, joten mentävä on...
 
Terveiset täältäkin. Me ollaan myös muutettu isompaan asuntoon. Mukavaa kun on tilaa ympärillä taas. Ja nyt asutaan maan tasalla, niin ei tarvitse hissin kanssa pelleillä tai pelätä että 3 v putoaa ikkunasta (semmonen kiipeilijä).

Tyttö täyttää viikon päästä 4 kuukautta. Ei vielä kääntyile, paitsi selältä kyljilleen. Leluihin koittaa tarrailla ja viedä suuhun, muttei oikein vielä osaa. Nauru tulee herkästi ja on yleensä hyvällä päällä. Pystyyn kans punkee kovin, masumakkarat kovana :p

Rintamaidolla mennään, nyt on pari kertaa maistellut banaania ihan hippusen. Viikon päästä alotellaan kiinteät sitten "kunnolla".

Bebe Tytön yritysaikana sain rfsu:n testeihin hailuroita, jotka ei olleet plussia. Ja kun poika oli kuukauden vanha, minulla oli selvät raskausoireet. Mutta neuvolassa sanottiin että hormoonit voi tehdä sen, jota se sitten varmaan olikin... Mutta kaikki on mahdollista, kannattaa testata uusiksi! :)
 
Mulla ei ole kokemusta kovin monesta r-testistä, Poikasta yrittäessä ehdin ostaa yhden apteekin testin ja varmistukseksi digotestin, kun ne viivat on niin epämääräisiä, ja nyt ennen kierukan laittoa testasin apteekin testillä. Beben tilanne on nyt varmaan jo selkiytynyt? Onko siellä sinnikäs tulokas, vai oliko näitä mystisiä hormonijuttuja, mitä tässä maitoaikanakin tuntuu olevan. Tai mun maitoaika on nyt ohi, kävi tosi vähiin lypsysaldo ja sitten tuli vielä joku ihme tulehduspatti selkään, ja sain antibioottikuurin. Mutta piti kysymäni: onko "hormonimyrskyt" tavallisia tässäkin päässä? Maidon noustessa itketti, ja taas on ollut kyynelet herkässä. Ja kauankohan tasoittumiseen menee?

Onnea uusille kodeille ja uusien kotien rakentamisille! Varmasti rankkaa se muutto jne, mutta ihanaa päästä asettumaan sinne uuteen kotiin. (Onneksi meidän ei tarvitse vielä vähään aikaan miettiä muuttoa, mutta kun mies joutuu luopumaan tietokonehuoneestaan Poikasen huoneeksi joskus ensi vuonna, voi tulla uuden asunnon himo...)

Meillä on jo aika vakiintuneet uni- ja ruokarytmit, siis soseaterioiden kanssa. Ja ruoka maistuu hyvin. Nukkumaanmeno on useimmiten helppoa: laitetaan lapsi sänkyyn, tutti suuhun ja unipupu posken viereen, ja soittorasiapupu soimaan. Joskus pitää käydä tökkäämässä tutti uudestaan suuhun.
 
Heissan!
Täälläkin on tosiaan päästy Suomen kamaralle ja heti semmoinen "kevyt" kotiutuminen. Yli viikko ollaan jo sairastettu. On oksennettu rajusti, oltu ripulilla vuoronperään, kuumetta, flunssaa ja päänsärkyä- että kaikkia mahdollista tässä viikon sisään! Silti en pahemmin valita kun on ihana olla kuitenkin kotona. Sisällä on aina sopiva ilma ja ulkoileenkin on päästy. Ei oo ees pahemmin vettä satanu muuten ku toissa yönä rajusti. Vauvakin siis oksensi ja tänään ripuloinut. Huolissani oon seuraillu löytyykö kuivumisen merkkejä. Onneksi taas on ollut varjelusta siinä määrin että mun maito on riittänyt vaikka olen itsekin sairastanut ja ollut jo useamman päivän melkein syömättä ja vauva näyttää voivan kaikesta huolimatta siis kohtuu hyvin. Kunhan tästä selvitään niin onhan se kiva kun päästään sitten kyläilemään ja näkemään ystäviä kunnolla. Joitain toki jo ehdittykin tavata.
Meillä isommat aloitti päiväkodin. Hienosti alkanut. Ei voi kun kiittää mahtavaa henkilökuntaa. Meillä vissiin kävi tuuri kun on sattunu ihanat hoitajat ja joustava tyyli. Ei niin nipoteta joka minuutista.

Kiinteitä meillä on vasta pari kertaa maisteltu (mango) kun tuli tämä sairaus niin ei ole mahaa niillä sekoitettu. Katsotaan taas uudestaan kun on parannuttu kunnolla. Itse ajattelin tehdä porkkana-perunasoseet pojalle ainakin alkuun.

Teillä oli tullu paljon asiaa, ei kaikkea muista.
Onnea uuteen kotiin ja sitä suunnitteleville. Itsekin haluaisin jossain vaiheessa yhden huoneen lisää mutta nyt ei jaksa edes ajatella muuttoa enkä ainakaan haluais nykyiseltä alueelta pois.

Testeistä en oo kokeillu muuta kuin apteekin ja niissäkin viivat on ollu aika hailakoita mutta kuitenkin näkyvissä. Hirveesti tsemppiä jos on vauva tulossa! Helppoa ei varmasti tule olemaan.. Mutta jossain vaiheessa palkitsevaa.

Oon nyt niin monen äidin suusta kuullut sanat että sumussa menny vuodet kun lapset ollu pieniä...mitään ei muista tarkalleen kun on ollu niin väsynyt/ ylikierroksilla.
Joo, kyllä on itelläkin pari asiaa päässyt unohtumaan tai joku juttu mietityttää että mitenhän senkin tilanteen olen hoitanut, mutta kun alan miettimään kokonaisuutena tätä aikaa niin en koe olevani jotenkin piippuun ajettu tai ihan loppuun palanut niinku joku vois kuvitella. Kolme pientä ja 3 vuotias vanhin ei oo ehkä kaikkien unelma tai helpoin tie mutta meillä on toiminut ja pärjätty siksikin että mies on ollut työttömänä paljon ja siksi apuna kotona. Rahaa ei oo liikaa ollu koskaan, mutta en minä sitä niin tarvitsekaan. Kunhan pakolliset jutut saa hoidettua niin se riittää.
Minusta on ihanaa ja kotoista nyt kun tytöt tulee päiväkodista ja ne leikit alkaa ja vauvakin seuraa innoissaan tyttöjen touhuja. Onhan niillä omat riitansa välillä mutta kuitenkin se sisko on rakkain.

Mitä mieltä te muut pienten lasten äidit ootte? Varsinkin te joilla on useampi?

Me saatiin 4kk lääkärineuvola vasta syyskuun alkuun..sinne ootellaan niin nähdään kasvu. Viimeksi punnittu muistaakseni 6kiloa ja ikää oli 3,5kk. Nyt veikkaan jotain 7kiloa. Alkaa olla aika jööti. Vaikkakin hoikka poika ulkoisesti. ☺
 
Melkoinen kotiinpaluu teillä, Jasmin!

Me ollaan nyt käyty kaksi kertaa vauvauinnissa, ja Poikanen on kyllä innokas ja reipas vesipeto! :) Polskuttelee onnessaan, ja sukelsikin jo kuin vanha tekijä. Onko muut aloittaneet vauvauintia tai muita vauvarientoja?
 
Kiva että teillä Kevis Poikanen tykkää vauvauinnista. Meillä ei ole aloitettu mitää erityistä vauvan kanssa. Katsotaan sitten hieman vanhempana. Jotain esim äiti-lapsijumppaa yms voitais miettiä jossain vaiheessa. Eiköhän se meillä jotain liikunnallista tule olemaan, kun vanhemmatkin tykkää urheilla.

Kertokaan, millä neidin saa vaunuissa nukkumaan enemmän kuin 30 min. Ja muutenkin viihtymään. Matkarattaissa tykkäs olla vielä hetki sitten, mutta nyt nekään ei tunnu kiinnostavan. Olen muuten ihan kellottanut aikaa, milloin neiti nukahtaa vaunuihin ja melkein minuutilleen puolen tunnin jälkeen silmät auki. Sitten yleensä onkin rauhassa ehkä 10 min jonka jälkeen alkaa taistelu vaunuissa olemiseen. Kateellisina katson, kun äidit on esim. leikkipuistossa tai rannalla ja vaunut on siinä vieressä ja vauvat nukkuu siellä tyytyväisenä. huoh.. meillä kun lähetään vaunulenkille, niin pitää aina miettiä reittiä, että kun herätään, niin ollaanko tarpeeksi lähellä kotia. :D
 
Joppu: Nukkuuko vauva öisin paremmin? Meillä nuo aiemmat muksut nukkui päiväunet tosi sikeesti, mut öisin heräiltiin. Nyt tää poju nukkuu yöllä sen 5-6 tuntia putkeen ja päiväunilta havahtuu helposti niin pitää olla heijaamassa vaunuja välillä useastikin.

Jasmin: Joko sairastelut on ohi?

Mitään vauvaharrastusta en aio aloittaa. Ois aika hankala toteuttaa, kun mies oon paljon töissä ja noita 3 muksua ei vois mukaan ottaa.
 
Lakka: öisin ei heräile samalla lailla. Meillä nukutaan n. Klo 20 - 7 kahdella syötöllä. Alkuun tuo pinnikseen nukahtaminenkin päivällä oli samanlaista, eli heräs puolen tunnin päästä, eikä saanut uudestaan nukkumaan vaikka selvästi väsytti. Nyt jos päivällä havahtuu pinniksessä, niin yleensä saa uudestaan nukahtamaan. Ehkä tuo vaunuvaihekn on ohimenevää. ;)
 
Harmi ettei moni kerkeä/viitsi enää kirjoitella tänne. Tulee sitten helposti itsekin jäätyä muualle kirjoittelemaan kuulumisia.

On kyllä uskomatonta, miten nopeasti uusia taitoja nyt karttuu! Poikanen kääntyy, kiertää napansa ympäri, "ui" lattialla, siirtää esinettä kädestä toiseen, ja juttelee kovasti. Ja syö melkoisia annoksia soseita ja puuroja!

Liikkeellelähtö on lähikuukausien asia, niin miten laitetaan koti pikkulapsiturvalliseksi? Varsinkin te, joilla on isompia lapsia, mitkä jutut on tärkeitä ja mikä mielestänne turhaa ylihuolehtivaisuutta?
Liesisuoja on varmaan välttämätön, kun meillä on tuollainen perus keraaminen liesi. Alahyllyjen tavarat vaarattomiksi, lasitavara pois, keittiöveitset ylemmäs.. mitä muuta?
 
Niin ja Joppu, oliskohan vauvalla vaan tylsää vaunuissa herättyään? Kuomun katseluun kyllästyy nopeasti, anakin meidän ympäristöstään kiinnostunut kaveri kyllästyy. Näkeekö hän sieltä ulos? Auttaisiko jokin rapisteltava lelu? Ei nuo toki unia pidennä, mutta viihtymistä ehkä.
 

Yhteistyössä