Huhtikuun hurmurit 2016

Huomenta :)

Mä en oikein tiedä tosta rota rokotetta :D Kun oon kuullu kaikkee huonoo ja hyvää siitä, niin oon vähän 50/50 otetaanko vai ei :LOL:

Meille tehtiin se isyydentunnustus neuvolassa :)

Tällä eilen aamulla meni imetys mallikaasti ja vauva söi, mutta loput sen päivän imetykset vauva söi vaan hetken tissiä ja sitten rupes huutaa ja piti antaa pullosta korviketta, kun ei tissi enää kelvannu ja illalla ei kelvannut ollenkaan tissi :( Ja tänään aamulla tissi kelpas sen hetken ja sylkäs suusta ja piti sitten antaa korviketta, kun ei ottanu tissiä enää takasi suuhun :cry: Tuntuu tällä hetkellä siltä, että ois vaan helpompi lopettaa imetys kokonaan (n)

No onneks mieltä piristää sentään vähän nämä hyvät kelit ja että saa olla ulkona :) Tänään pitäs mennä neuvolaan painokontrolliin. Toivittavasti paino on noussu tarpeeks =)
 
Mä komppaan kyl kanssa et imetyksestä ei kannata hirveitä paineita ottaa, onnistuu tai ei tärkeintä on et vauva saa ruokaa ja kasvaa!:) Esikoisen kanssa oli kyl hirmusti ongelmia imetyksen kanssa ja 4kk jälkeen löin hanskat tiskiin. 3vko vanhasta jouduttiin antaa lisämaitoa joka sit johti siihen et annoin pullosta pari krt päivässä ja loppuajasta sit imetinkin oikeestaan enää öisin kun poika unisena huoli tissin..
Muistan sanonnan "yksikään lapsi ei ole kuollut nälkään leipä suussa" eli vauva syö kun on nälkä.. Toi vois kuulostaa rintaraivareiltakin, niiden kanssa kärsivällisyys oli kyllä koetuksella... :cautious:
Jos susta Pippuri tuntuu ettet jaksa enää imettää, sitten lopetat ja siirrytte korvikkeelle! Vauva ei siitä pilalle mene ja voit itsekkin paremmin jos se imetys stressaa kovasti. Muistan ite kuinka ajattelin kun esikoinen alkoi itkemään vauvana et "ei taas, en jaksa" kun se tissillä olo oli yhtä raivoamista... Sitkun siirryttiin pulloon kokonaan niin helpotti stressikin. Nyt olen niin laiska, etten halua edes ajatella et yöllä pitäis lähtee lämmittelee pulloja tai kuskata niitä mukana :LOL::LOL:

Me otetaan se rotarokote. Esikoiselle ei tullut mitään oireita siitä aikanaan ja pelkään et jos jättää ottamatta niin se tietenkin tulee vauvalle. Mulla on niin huono tuuri niin ei uskalla ottaa riskiä o_O

Voi kun tota meidänkin vauvaa pitäiskin muut sylissä.. Kun on yliväsynyt niin lähinnä itkee muiden kun mun sylissä. Jos joku vauvan ottaa niin palautuu aika nopeasti takaisin, kun itkee vaan. Isovanhemmatkaan ei oo vielä tähän mennessä nähnyt sitä iloista vauvaa joka täällä esim aamuisin on.
Ensimmäinen hymykin saatiin 3vko2pv ikäisenä!! :love: Oli liikuttavinta ikinä!

Kapusha ja poitsu 3vk4pv
 
Mulla imetysstressi on sitä että poika ei huoli pulloa :whistle: no onneks sen verran ettei nälkään kuole kun oon jossain. Mutta tuntia pidempään en uskalla olla poissa.
Kiinteitä aloittelen perinteisesti tuossa 3kk iässä maistattamaan josko silloin alkais vähän paremmin tottuun myös pulloon ja tuttiin. Yötissin yritän pitää niin kauan kun poika öisin syö. En kans jaksa millään yöllä pulloa lämmittämään.
Mutta tosiaan en itsekään ottaisi mitään stressiä siitä mistä vauva pääsääntöisesti syö. Tärkeintä on että perhe ja vauva voivat ja jaksavat hyvin!
Voi näitä meidän pienokaisia! Niin kasvavat! Ai niin rotaa ei meillä oteta. Vain rokotusohjelman mukaiset.
Nyt tulee pappi kylään tarkistaan tilaukset lauantain ristiäisiä varten :ROFLMAO:
 
Joo, siis tietty mäkin olen sitä mieötö, että ei siutö kannaya itseä syyllistäö, jos imetys ei kertakaikkiaan ala onnistumaan, siis esim Pippurin tapaulsessa ku vauva vaan ei ime rintaa!mut ymmärrän hyvin Pippurin harmistuksen, koska itelle tää imetys kans on nii tärkeetä että onnistuu, kun tiefetään miten ravinteikasta se äidonmaito on. Ja on siinä muutenkim jotrenki erilainen tunne kun tietää että itse on niin tärkeä tälle ihmiselle, siis tässä vaiheessa, tietty myöhrmmi kin, mut en osaa selittää. Mut siis sähän oot Pippuria kaikki keinot yrittäny ja eihän silke vaan mitään voi jos ei ny vaa onnaa♥
 
Me otetaan se rota rokote. Esikoiselle ei tullut mitään oiretta siittä.

Pippuri ei kannata ottaa liikaa stressiä siittä imettämisestä. Mäkin oon esikoisesta lopettanut osaimetyksen jälkeen kun se oli 3kk ikäinen. Hyvin kasvanut tyttö.

Aika menee kamalan nopeeta kun tuntuu että päivässä loppuu aika kesken. Kyllä tässä on hulinaa kun on toi 2v isosisko ja 1kk ikäinen poika. Nyt olleet niin ihanat kelit ja kohta kun mies tulee kotiin mennään rannalle. En uskalla mennä sinne vielä yksin tai en varmaan koko kesänä uskalla. Kyllä siinä olisi kamala homma kun yksi siellä olisit taaperon ja vauvan kanssa.

Nyt tää mamma alkaa painoa pudottaan ja terveellisemmän elämän. Enemmän liikkumista ja ei mitään nouto/roskaruokaa. Vettä yritän juoda enemmän enkä joisi mehua. Ehkäpä ne kilot alkaa vähitellen karisemaan :)

Norappi ja poika 1kk
 
Nöösikkä: Niin siis tuo rota kuuluu nykyisin rokotusohjelmaan..

Minä luulen kans että siinä 3kk kieppeillä aloitetaan kiinteät, samoin tein esikoisen kanssa :)

Mulla taas kävi niin päin etten jaksanut yöllä imettää :D yks ruokailu kesti sen 1-1½h...vrt pullon lämmitys syömisineen 10min ja ollaan taas unessa :D
 
Saa nähdä kerkeekö maistraatin paperit tulla. Huomenna tulee pappi käymään. Kiva sille sanoa ettei oo tullut mutta hoidossa on asia. Oikein hoidossa, kun maistraatissa ei vielä meidän lappuja edes ollut eikä vahvistusta tehty. Oman kunnan lastenvalvoja ei ollut paikalla, kun olisin tiedustellut millä mallilla laput on, vieläkö lähettämättä (n)
Pitää huomenna kai selvitellä lisää riippuen mitä pappi sanoo.

Nimimietintää tiedossa tälle illalle :)
 
Kiitos kaikki tsempeistä :) <3

Yritän nyt ottaa tämän imettämisen niin, että tarjoan tissiä jos ei maistu niin en tyrkytä ja annan sitten pullosta omaa pumpattua maitoa tai korviketta :)

Apua miten nopeasti aika menee. Ens viikolla meidän vauvakin on jo 2kk :eek:
Tänään ollut meillä tämmönen nukkumapäivä, toivottavasti unta riittää yöksikin :D
 
NÖÖSIKKÄ: Rotavirus-rokoite annetaan 2kk iässä eka annos ja siitä 4 vkon päästä toinen annos. Meillä Niilo sai tuon ekan annoksen tänään. Itsekin olen kuullut, ja terkkakin sanoi samaa, että osalle voi tulla rajujakin mahakipuja ja jopa viikkojen ripulia, ja osalle ei tule mitää oireita. Niilolla oli n. 2t rokotteen syömisen jälkeen tunnin ajan tosi paha mahakipu, huusi ihan karseeta kipuitkua lähes tauotta sen tunnin ajan. Mutta sitten loppui ja on ollut iltapäivän & illan oma itsensä. Kakkasi heti rokotteen jälkeen, kun oltiin vielä neuvolassa ja sen jälkeen ei ole kakannut, eli ainakaan vielä ei ole ripulista merkkejä.

Niilo oli tänään neuvolassa 5175g ja 56,7cm. Hyvin kasvaa pikkumies. Nyt on alkanut tosi paljon jokeltamaan. Hymyjä antaa edelleen säästeliäästi, pääasiassa aamuisin. Terkkarille kyllä väläytti tänään muutaman hymyn, että sai kirjoittaa neuvolakorttiin, jotta hymyilee se :D

Minä oon kai erikoinen, mutta en pahemmin nauti näistä hellekeleistä. Mulle sellainen puolipilvinen +18 olis ihanteellinen kesäsää. Muutenkin oon enemmän talvi-ihminen.. Tänään olin eka tunnin pesiskentän reunalla ja sitten 3t jalkapallokentän laidalla kannustamassa nuita isompia lapsiamme ja nyt on sitten palanut muutamasta kohtaa iho :( Niilo nukkui vaunuissa pesäpallo-ottelun ajan, jalkapalloon en edes harkinnut mukaan vai jäi isin kanssa kotiin.

Meillä on nämä illat alkaneet venyä niin, että vauva nukahtaa vasta 22-23 aikoihin ja lähes poikkeuksetta pitää kanniskella uneen. Nukkuu sitten hyvin 4-5t pätkän, mutta aamuyön levottomammin. Päivällä nukkuu 1-2 pitkät päikkärit ja muutamat pikkutorkut.

Huhtihapsukkainen ja Niilo 2kk 5pvää
 
Ok. Jos tullut jo 2010 niin silloin meidänkin 6v saanut sen... En yhtään muista :whistle: ja sit otetaan se. Muuten ei.
Meillä yöunet pidentyneet upeasti ja poika meidän muiden rytmissä. Nukutaan 23-10 ja syödään kaks kertaa. Toistaiseksi näin ja äiti on kiitollinen:) kyllähän nää muuttuu vielä sata kertaa mutta nyt menee hienosti!
 
  • Tykkää
Reactions: Katjuska87
Meillä kans tällä viikolla muodostunut huippu yöunirytmi.. tälleen kun jatkuis niin eipä ois valittamista! :D meille sopii hyvin vähän myöhäisempi rytmi, nyt varsinkin kun koululainenkin jää lomalle.. Vauveli on tällä viikolla käynyt nukkumaan klo 23 maissa, syönyt viideltä ja nukkunut siitä ysiin!!! :D :D ihan parasta! Yks 10min keskeytys 10h yöuniin ei oo paha... :whistle::whistle:

Päivällä ei kyl juuri sit harrasteta nukkumista, mut onneks viihtyy jo tosi hienosti leikkimatolla puolikin tuntia kerrallaan ja tykkää sitteristä katsella kun laitan ruokaa tms.. Välilllä sit nukutaan 15-30min ja sit taas jaksaa pirteenä porskuttaa eteenpäin :) Mut mieluumin nukutaan yöllä,että en kyllä valita! :D
 
Neuvolassa löyty, poika huomenna 4vko ja mitat oli 3530g ja 51cm eli tissinmaidolla hyvin kasvaa :)

Täällä kaks yötä menny ihan pelleilyksi :/ 4krt joutunut syöttää ennenku vihdoin nukahtanut kunnolla yöunille jonka jälkeen 1,5h-2h välein herätys. Ja silmät pyöreänä kattelee ympärilleen keskellä yötä.. Liian pirteä tapaus edelleen siis mut nyt myös öisin. Miten 4vkoa vanhalle voi riittää 7-8h yöunet ja nekin katkonaiset ja päivällä unta tulee ehkä yhteensä kolmisen tuntia.. Huhheijaa, onneksi hormonit auttaa vielä valvomaan mut entäs sitten kun sekin loppuu...

Tasan ei mee nallekarkit; vaikea raskaus, vaikea synnytys ja "vaikea" vauva (vaikka tuskinpa vauvat osaa olla vaikeita tahallaan)...
 
Mulle imetys on tosi tärkeetä. Sekin että siitä saa suojan samoja tauteja kohtaan mihin itselläni on suoja, uskalsi sinne eteläänkin lähteä, pullovauvan kanssa en olis lähtenyt. Vaikka vauva herää 2-4h välein yöllä syömään ja välillä väsyttää niin se on kuitenkin niin lyhyt aika mun elämästä kun vauva on näin pieni että kyllä sitä ehtii nukkumaan sitte myöhemmin. :) Esikoinen kun sai maitoallergian niin syytin tietty siitä itseäni että annoin korviketta (joka on lehmänmaitoa) :unsure:
Tämä vauva on niin kiltti, nauravainen ja iloinen, esikoinen huusi 17h vuorokaudesta melkein 4kk, vahvistaa vain omaa oloani siitä että korvike oli syyllinen.. jos nyt jotain ongelmia ilmenisi niin menisin imetystukiryhmään, kokeilisin rintakumilla ja mitä vain että ei loppuisi. Kyllä mullekin toitotettiin että ei se huonoksi äidiksi tee kun esikoinen pullosta söi mutta ei se omaa oloa auttanut. Se läheisyys ja rakkaudentunne mikä imetyksen aikana hormoneiden ansiosta tulee, on ihanaa :love:

Meillä esikoinen vie kaiken energian, pitäs olla kokoajan menemässä ja tekemässä. Sotkee ja riekkuu ja huutaa ja plaaah. Edes 2h lenkki (minä vaunujen kans ja hän pyörällä / potkulaudalla) ei auta yhtään vähentämään energiaa :eek:

Kiva lukea muiden kuulumisia :) Hyvä katjuska että selvisitte säikähdyksellä! :eek:
 
Sadeyes,, mulla on täysin samat ajatukset imetyksestä kuim sullakin, just toi vastustuskyky, läheisyys, mitkä on äidimmaidissa ja imrtyksessä. Ja sit että mua ei kans kyllä haittaa, vaikka imetyksen vuoksi vähä omat unet kärsiskin, tää vauva-aika on kuitenkin niin lyhyt ja jos se on vauvalle hyväksi että saa äidinmaitoa, nii sehän se ykkönen on js ykkösasia.
Anscu ja pikkuneiti 7vko6vrk
 
Huomenta :)

Ihan mahtava fiilis, kun vauva on ruvennut syömään taas tissiä <3 Vielä ei ihan joka syöttö kerralla tissi käy, mutta parempaan suntaan mennään ja eilen tarvitsi vain 2 kertaa antaa pullosta!

Meillä nukutaan kanssa yöt hyvin. Vauva nukahtaa joskus 21-22 aikaan ja herää yleensä 4-5 aikaan ekalle syönnille ja sitten jatkaa unia 8-9 asti :)

Joo me käytiin tässä tällä viikolla painokontrollissa ja painoa oli tullut vaan 120g/8 päivää... tuntuu, että oon tehny jotakin väärin ja sanoin siitä nvltädille, mutta se lohdittu että en oo tehny mitään väärää. Meillä nyt vaan kasvetaan pituttaa paljon nopeammin mitä painoo. Neiti siis painaa nyt 4120g. No toivottavasti ois seuraavaan neuvolaan tullu painoo enemmän.

Tällä on ollut tällä viikolla ihan mahtavat kelit. Ulkona ollaan oltu paljon :) Nyt vaan on luvannut viilenevää ja vesisadetta :/

Pippuri ja papu 8vk
 
  • Tykkää
Reactions: Sadeyes
Huomenta!

Täällä aletaan kohta valmistautua kolmen ala-asteelaisen kanssa kevätjuhlaan.

Me selvittiin tuosta rota-rokotteesta sillä n. tunnin kestäneellä mahakivulla. Sen jälkeen poika on ollut ihan oma itsensä, eikä mitään ripuliakaan onneksi tullut.

Mulla ei ole imetykseen tai pulloruokintaan mitään sen kummempaa suurta tunnetta. Mulle tärkeintä on, että vauva saa ruokaa ja on tyytyväinen. Ihan sama mistä se ruoka tulee. En ole kokenut pullosta ruokkimisen mitenkään vähentävän läheisyyttä vauvan kanssa. Samalla tavalla vauva on siinäkin sylissä, saa katsekontaktin ja ollaan lähekkäin. Imetyksen hyödyistä puhutaan paljon, eikä turhaan. Yksilötasolla en kuitenkaan ole huomannut minkaanlaista eroa korvike- ja äidinmaitovauvojen kohdalla. Meillä esim. nuista neljästä isommasta lapsesta ainoa enemmälti sairastellut on ollut se, joka sai pisimpään äidinmaitoa. Allergioita ei ole kellään ja ainoa itkuinen vauva oli tuo, jota eniten imetin. En tosin väitä, että itkuisuus tai sairastelu olis mitenkään imetyksestä johtunut. Molemmissa ruokintatavoissa on omat hyvät ja huonot puolensa ja onneksi me täällä Suomessa voidaan valita omalle vauvalle, itsellemme ja perheellemme sopivamman vaihtoehdon :)

Nyt pitääkin jo mennä, palaan myöhemmin yhden kysymyksen kanssa.

Huhtihapsukkainen ja Niilo 2kk 1 vko
 
Onhan se vielä hassua että vauvan hoito jotenkin kulminoituu imetykseen ja täälläkin siitä puhutaan paljon ehkä jopa jonkin verran stressissä?!?! Älkää nyt äidit stressatko siitä. Nauttikaa vauvastanne ja äitiydestänne ja tehkää niin kuin teidän kehonne ohjaa.
Meidän Nöösi saa tänään nimen :love:
 
Huhtihapsukaista komppaan että kyllä pullollakin vauva on siinä lähellä ja katsoo silmiin ym. Imetys kuitenkin vapauttaa tiettyjä hormoneja ja tulee sellainen raukea, onnellinen olo mistä ainakin itse tykkään :)
Ja pulloruokinta ei tee kenestäkään huonompaa äitiä. Ne omat morkkikset kokeneena kuitenkin suosittelen hakemaan tukea ja yrittämään ennen kuin luovuttaa ja jos kuitenkaan ei onnistu niin sitten ei. Ei maailma siihen kaadu :) Ja oma päätös sekin milloin lopettaa imetyksen ihan tarkoituksella. :) Turha stressailla.
 
Moi,
Nopeat kuulumiset ja kysymys navasta ...
Täällä ikää nyt 2kk. Painoa tullut 2kg ja pituutta 10cm eli nyt 5700g ja 58cm. Rotaa ei meillä nyt oteta, kun mies leikattu ja ei missään tapauksessa saa saada mahatautia ja rotarokotteen jälkeen pitää olla huolellinen niiden kakkavaippojen kans. Meillä todettiin neuvolatarkastuksessa vesikivekset mutta jospa ne itsestään häipyvät.

Käytin poikaa myös lastenlääkärillä myös niiden kivesten takia mutta myös navan näyttämiseksi. Navasta lääkäri laittoikin ultralähetteen, kun navanpohja on edelleen kostea. Onko teidän vauvojen navat millaisia? Lääkäri sanoi, että pitää tarkistaa ettei mikään tiehyt tihuuta navassa.

Niittys ja poitsu 2kk
 
Meidän Nöösikkä on nyt Santtu :) poika nukkui koko päivän!!!! Pisin unijakso oli kasteen aikaan klo 13-17.30:whistle: olin itsekin siis kaffipöydässä koko ajan herkuttelemassa.
Illaksi tuli vielä kavereita. Mentiin vauvan kanssa petiin klo 24 ja isäntä kestitti vieraita klo 4.00 saakka:D
Nyt ollaan Santun kanssa yösyötöllä....
 
Voi kesä ja kärpäset! Me ollaan touhuiltu ja ulkoiltu niin, etten ole edes muistanut käydä kirjoittelemassa. Ihanaa lukea muiden vauvojen kasvusta ja kehityksestä.

Missä puhe lapsista ja äitiydestä, siellä puhe imetyksestä. Jos jotain olen tänä äitinä oloni aikana oppinut, on se, että imetys on aiheena melkoinen kuuma peruna.
Mulle muodostui jo loppuraskauden aikana vahva halu onnistua imetyksessä. Varauduin kaikkiin mahdollisiin ja mahdottomiin tuleviin vaikeuksiin. Kuten täällä jo joskus aiemmin kerroin, imetys lähti heti alusta asti sujumaan toivotulla tavalla. Edelleen poika kasvaa hyvin ja maidosta ei ole pulaa. Nyt uskallan jo sanoa, että aion (enkä pelkästään toivo) täysimettää 6kk. Toki edelleen kaikkia esteitä voi tulla eteen, eikä tästä taipaleesta varmastikaan tule helppo, ja epäonnistuakin saatan. Imetys on kuitenkin niin ihanaa, luonnollista, helppoa ja jopa ekologista, että olen valmis uhrautumaan sen vuoksi ja yrittämään viimeiseen asti luovuttamatta.
Mulle on kuitenkin ihan yksi lysti, miten muut lapsensa ruokkivat, sillä tärkeintä on vain se että lapsi kasvaa ja voi hyvin. Myös perheen ja erityisesti äidin tulee jaksaa ja voida hyvin, ja imetys ei aina tähän kuvioon istu. Haluan kannustaa ja tukea imetykseen kaikkia niitä, jotka sitä itse haluavat - mutta en halua, että yksikään äiti kokee tulleensa painostetuksi tai tuomituksi tämän asian tiimoilta.
Mä olen jo nyt nähnyt ja kuullut niin monia imetystaipaleiden alkuja, joissa on ollut jos mitä vaikeutta ja alkukankeutta. Se ei ole kaikille helppoa, eikä todellakaan mukavaa. Sen myötä osaan olla entistä kiitollisempi siitä, että meillä homma sujuu. Ja myönnän, olen tuhottoman ylpeä itsestäni, että täysimetystä on takana jo 2,5 kuukautta. Se ei kuitenkaan tarkoita, että pitäisin itseäni jotenkin parempana äitinä.

Kaikille rota-rokotetta pohtiville: me otettiin se jo valmiiksi herkkämahaiselle/mahavaivaiselle vauvallemme. Suosittelen! Mäkin ensin mietin, että uskallanko sitä ottaa, vai ärtyykö vauvan suoli ihan täysin. Tulin kuitenkin siihen tulokseen, että isompi paha olisi rotaviruksen sairastaminen, mahdollinen paha kuivuminen ja sairaalaan joutuminen. Rokote maistui vauvalle hyvin (vaati sitä jopa lisää ja jäi nuolemaan huuliaan :ROFLMAO:), eikä samana päivänä tullut mitään kipuja. Seuraavan viikon kakkaa tuli useammin, ja se oli hieman vetisempää kuin yleensä. Huutokaan ei juuri lisääntynyt, mutta meidän vauva ei nyt muutenkaan se tyytyväisin kaveri ole.

Kaukana ei ole meillä enää 3kk neuvola, niin se aika vaan juoksee.. sitä odotan vähän kauhulla, kun sitten saadaan ja ihan pistoksena rokotteet. Pää nousee jo komeasti ja pysyykin ylhäällä, mistä täällä viimeksi kyselin. Painonnousu on hieman tasaantunut, ja ihan kiloa tuskin tässä kuussa tulee, riittävästi silti kuitenkin. Isommat itkut on nyt selätetty, ja pojan luonne alkaa vasta tulla esiin. Jos harmi oli voimakkaasti ilmaistu, niin on kyllä ilokin. Nykyään tuo hymyilee, jokeltelee ja kiljahtelee ilosta suurimman osan päivästä, ja repii huumoria ihan kaikesta näkemästään :love::love: hups tulipa taas kirjoitettua paljon. Rentouttavaa sunnuntaita kaikille!
 
  • Tykkää
Reactions: Sadeyes

Yhteistyössä