Huhtikuun hurmurit 2016

Meillä oli neuvola eilen (vauva huomenna tasan 2kk), paino 5555g ja pituus 57cm! Viikon takaisesta neuvolalääkäristä oli siis tullut 355g :whistle: Vaavi syntyi niin pienenä että päätti sitten ihan tosissaan että nyt on päästävä miehen mittoihin. :) Otettiin se rota eikä tullut masu/kakka/muitakaan ongelmia.

Meidän terkka kysyi lääkäriltä silloin ennen Espanjan matkaa että tarviiko aikaistaa rokotuksia niin sanoi että ei tarvitse kun on pelkällä tissimaidolla niin on hyvä suoja. Eikä tuttipullosta/vedestä voi saada bakteereita kun niitä ei käytetä. Ja noin pieni ei vielä koske mihinkään paikkoihin että silläkään tavalla pöpöjä saisi. Tosin tuskin alle 1kk ikäiselle olisivat muutenkaan mitään piikkejä laitelleet. :eek: Esikoisellekkin unohtui se hepatiitti-rokotus ottaa. :oops: Mutta onneks ei hänkään saanut edes ripulia vaikka 2 viikkoa siellä lääppi kaduilla joka paikan ja pyöri maassa jne.. :cautious:

Niin ja meillä nukutaan nykyään yöllä noin 21:00 - 03:30, sitten vähän tissiä ja vielä n. 2-3h unta kunnes noustaan :)
 
Moikkis! Meilläkin yänään oli 2kk neuvola ja eilen siis tuli täyteen 2kk! :) Neidin mitat on nyt 5270g ja 59cm. :) Meillä kans syödään niitä gefilus d-vitamiinitippoja 5tippaa päivässä, joissa siis maitohappobakteerit mukana.

Rota annetaan ens maanantaina, kun meillä on ylihuomenna mun pikkusiskon rippijuhlat, niin en uskaltanuvtänään otattaa sitä, ettei sit vatsanvääbtelyä ois juhlissa. Mut näyttää, ettei täälläkään monelle oo siitä paljo sivuvaikutuksia tullu, huh! :)

Nöösikkä; annettiinko teille miten jo tässä 2kk neuvolassa nuo rokotukset, siis miks? :) ootteko lähössä esim ulkomaanmatkalle? Ku meillä täällä annetaam vai rota 2kk neuvolas ja viitosrokotteet ja pneumakokki 3kk neuvolassa sekä uusinta rota.
Anscu ja pikkutyttö 2kk1pvä
 
Täällä myös suuri ihana möhkäle kasvamassa, eilen 2kk neuvola ja mitat 5896g ja 59,5cm, tällä tytöllä kaikki maito tuntuu menevän suoraan reisiin :love: Meillä siirty rota vasta 3kk neuvolaan, kun näitä masukipuja edelleen mukana. Terkka laski että ehtii vielä ne kolme rotaa ottamaan tiettyihin viikkoihin mennessä. Parempi siis näin, että sitten piikkirokotusten kanssa ja vasts ristiäisten jälkeen,
 
Siis juu me ollaan Espanjassa syys- ja lokakuu. Santtu silloin 6-7 kk. Tuona aikana olis kai muuten rokoteltu jotain (en nyt jaksa katsoa mitä) niin aikaistettiin kuukaudella Rokotteet että pysytään aikataulussa. Espanja maana muuten ei olis tätä vaatinut.
Me ollaan varmaan jo selvillä vesillä rokotteista ja rotasta. Pieni kuume mitä veikkasin eilen päivällä katosi iltaan mennessä. Kuukauden päästä on siis seuraava rota ja sit 4kk lisää piikkiä.
Meillä on kyllä oikea hymypoika tämä. Hymyilee ja juttelee kaikille varauksetta. Ihana!
 
Nöösikkä; Joo, niin ajattelin ja niinhän se pitääkin tehdä jos ulkomaille lähtee :) ja muistelin kyllä, että oot raskaanaolon aikanakin jo puhunu, että lähdettä reissuun kun pikkunen on syntyny :)
 
Meillä ois 2kk neuvola maanantaina :) Jännittää vähän miten tuo paino on lähtenyt nousuun. Kun mehän ollaan nyt käyty niissä painokontrolleissa. Viimeksi painon oli sek 4120g toivottavasti nyt painais ainakin sen 4500g.

Meillä käytetään biotekin d-vitamiinia ja probiootti baby maitohappoja :)

Mua jotenkin pelottaa tuo rotarokote tai lähinnä mitä sivuvaikutuksia siitä tulee vai tuleeko mitään.
 
Tää väsymys on jotain järkyttävää. Viime yönä herättiin 2h välein ja 4-6 sit hereillä tissi suussa... Sen jälkeen sentään yksi 3,5h unipätkä.
Päiväunia ei ole nukuttu juurikaan.

Itku meinaa tulla kun aattelen iltaa/yötä kun nukutus kestää taas sen 1-3h ja aamuyö taas valvotaan..
Eilen mentiin makkariin vasta 22:30 ja vauva roikkui tissillä ja mä kattelin telkkaria. Parempi noin ku maratonnukutus ja turhautuminen.
Mulla on jotenkin kauhean katkera ja epäonnistunut olo. Miksei toi lapsi voi nukkua kunnolla? Elämä on yhtä hyssyttämistä, kantamista ja itkua. Tullu monta kertaa viikon sisällä itselläkin itku kun mietin vaan kuinka kauan tää kestää..
Maitoa en saa pumpattua kun vauva on 95% päivästä sylissä/kantoliinassa ja tissillä. Et varmaan sit annetaan korviketta jos mun johonkin tarvii mennä..
 
Kapusha, tiedän sun tunteet, mutta sun vauva on kyllä ihan normaali vauva. 2 tunnin unipätkät ja pitkät syötöt ja nukuttamiset ovat ihan perusarkea. Jos saa vauvan joka heti nukkuu yönsä tai pitkiä pätkiä, nukahtaa itse jne.. On poikkeus. Toki kokeile ihmeessä kaikkia keinoja jotta voisit itse paremmin. Sun jaksamises on tosi tärkeää!!!
Meillä on paras nukkuja nyt näistä neljästä tai sitten mun hormonit pitävät mut pirteänä. Joskus päivät silti menee hyssytellessä ja nukuttaessa. Samoin kyllä meidän iltanukahtamiseen kuluu vaikka mitä temppuja.
Kohti valoa kuitenkin mennään! Tsemppiä sinulle!
 
Joo taitaa olla enemmän sääntö kuin poikkeus että vauvat heräilee usein syömään, ja nukkuvat huonosti.. Mulla oli esikoinen kans ihan tosi vaativa vauva. Onhan ne perusarkea kyllä, mut siinä vaiheessa jos alkaa totaalikooma iskeä, niin onko järkeä imettää monta tuntia yössä, jos vauva sais pullosta 15minuutissa mahan täyteen ja jatkais unia. Kukin tyylillään tietty tekee asiat :)

Joko muilla on alkanut löytymään minkäännäköistä päivärytmiä? Meillä ei.. Ikinä ei voi tietää että nukkuuko 5min vaiko 3h... Välillä päiväunien kokonaissaldo on päivässä 6h, välillä 2h.. Ihan normaalia joo, mut minä haluisin selkeät rytmit jo.! Yöuniin ne rytmit on alkanut löytymään, että nukutaan n. 23-09. Syönti tapahuu kertaalleen siinä 4-5.30 välimaastossa... jos on syönyt jo neljän pintaan niin saattaa 7-8 aikoihin syödä uudestaan, mikä ei tietty mikään yösyönti enää oo,mutta yöunet jatkuu vielä sen jälkeen kyllä :)
 
Tää meidän tapaus heräilee yöllä ihan huvikseen, ei välttämättä syömään. Viime yönä heräsi kaksi kertaa niin et tutti riitti ja nukahti uudestaan :)
Ja nukuttiin muutenkin paremmin, nää vaihtelee niin paljon nää päivät! Ja heti kun on itekki saanu unta niin ei tunnu niin toivottomalta :)
Tuntuu vaan et kaikilla tutuillakin vauvat vaan nukkuu ja syö! Meilläkin nukkuu kantoliinassa kyllä onnellisena niin kauan ku mamma jaksaa pysyä liikkeellä :D

Pumppauskin onnistui. Jääkaapissa odottaa pullo maitoa niin päästään harjottelee pullohommia niin minä saan alkaa suunnittelee sali- ja jumppakäyntejä!!:)

Ihme juttu tuo uni kyllä, tänään tuntuu suorastaan siltä et voisin juosta maratonin :D
 
Ei oo mitään rytmiä täälläkään. Yhtään ei tiedä miten seuraava päivä menee... Yöllä vähän jotain säännöllisyyttä. Nukkumaan 22-23 ja pari syöttöä - yleensä :ROFLMAO:
Joskus herätään aamulla 7lta joskus 10ltä!
Mutta mä nukun aina yöllä kun vauva syö. Siks en oo aamulla aina ihan varma että montako kertaa on syöty.
Santulla valuu yöllä maito oikeasta sieraimesta niin nykyään annan yöllä vain niin että Santtu on vasemmalla kyljellään enkä siis vaihda rintaa. Nokkela poika on oppinut yöllä löytämään myös itse rinnalle. Viime yönä heräsin kuudelta siihen että tyyppi oli syömässä :whistle:
 
Meillä oli perjantaina 2kk neuvola, 4,9kg ja 57,6cm. Pituuskäyrä nouseva kuin hyppyri :D otettiin eka Rota. Nukkui koko päivän ihan poikkeuksellisen kauan, ja illalla alkoi ripuli joka kesti 1,5vrk, nyt on normaalia taas. Mahaa vähän kitisi mutta ei pahasti, mutta pe-la yön, koko lauantain ja viime yön on sit roikkunut tissillä 1-2h välein sen ripulin ja varmaan mahakipujenkin takia. No, eipähän ainakaan kuivu (y) tänään hiljalleen normaalimmat 1,5-3h syöntivälit ja yhdet poikkeukselliset 3,5h päiväunet sohvalla yksin :eek: harvinaista herkkua meillä, yleensä päiväunet on lyhyitä 50min tai max 1.5h unia.
Maitohappobakteereja ei meillä syö kukaan, pelkät vesipohjaiset d-vitskut menee :)
 
No onpa meillä sit ilmeisesti aika "helppo" vauva (ainakin tässä vaiheessa!) kun menee niin helposti nuo nukkumiset ja syömiset.. Viime yönä nukkui 8 tuntia putkeen :eek: ja ite koen sen imettämisen tosiaan helpoksi, kun ei siinä yölläkään mene kuin se 15-20 min ja hämärässä nostaa vaan siihen ja pitää itekin silmiä kiinni lähes koko ajan. Saapa nähä miten seuraava mahdollinen tulokas sitten joskus, tai voihan niitä haastavampia vaiheita tulla tämänkin kanssa! Nyt kiitollisena otetaan tämä vain vastaan. Tsemppiä kaikille, kyllähän ne vaikeat ajat vielä ohi menee ja pienelle tämä on tärkeää aikaa.

Kakka meilläkin on välillä ollut jumissa. Lämmin kylpy, hieronnat, kakkajumppa ja itse syön magnesiumia joka päivä! Niin tuntuu että auttaa.
 
Irith mistä vesipohjaisia D-vitamiineja, mikä merkki?? Meillä Bioteekin SuperD, ihmettelivät luontaistuotekaupassa miten voi olla vesipohjaisia kun D-vitamiini on rasvaliukoinen. Mutta kiinnostais tuo vesiliukoinen jos se on mahdollista.
 
Meillä ei vieläkään oo annettu D-vitamiinia koska mä en muista ikinä aloittaa niitä... Vaikka se purkki on näkyvillä niin ei. Esikoiselle taisin muistaa viikon ajan antaa ne, aina ollut tosi terve ja viimeksi ollut flunssassa joulukuussa et en varmaan mitään pysyvää vahinkoa saanu aikaiseksi

Vauva joi tänään eka kerran tuttipullosta pumpattua maitoa! Hyvin onnistui ja isi kelpasi syöttäjäksi! Hurraa :D
Poika tosin joi vain 80ml, tuntuu kovin vähältä?
Nyt täällä on taas menossa tää "syön,nukahdan,syön"-show. Onneksi voin pädiltä katella netflixiä :)
Muuten on kyllä nopea syöjä tää tyyppi, yölläkin 10min ja homma on siinä. Aamuyön valvomiset onkin sit erikseen.. Ja iltaisin tykkää tästä maratonsyömisestä kuten näin pienten vissiin kuuluukin :)
 
Kapusha: Kuulostaa hyvälle!! :) mun korvaan taas tuo 80ml pullosta syötynä täysimetyksellä ollessa noin pienelle kuulostaa melko isolle määrälle :) ei varmaan kannata paljoo enempää antaakaan kerralla, ettei maha veny turhan paljon, jos muuten on kuitenkin tissillä vaan. Meillä poju syö vaan pelkästään pullosta, eikä hälläkään mene päivällä kuin 100ml kerralla, illalla sit 150-160ml yötä vasten vetäsee kylvyn jälkeen, ja yösyönnillä jotain 130ml.. Mut ei tosiaan oo vertailukelpoinen ees miettiä, kun onhan se eri juttu kun on kokonaan pullolla,ja meidän vauva on kuukauden vanhempikin..
 
Täällä pojan ristiäishulinat ohi. Vastusti sen verran, että la iltapäivällä jouduin hakea kuurin rintatulehdukseen. Kuume huiteli 38,5. Aamulla oli jo päänsärkyä sekä lihaakipuja. Voimaton olo kokonaisuudessaan eikä silloin vielä lämpöä. Sain kaikki kuntoon kuitenkin, sitkeä kun olin ja tehtävä kaikki valmiiksi.

Huomenna olisi jälkitarkastus. Jumppailulupaa odotan :)
 
Meillä oli tänään 2kk neuvola :) Painoa oli 4450g ja pituutta 59cm. Kaikki oli ok ja otettiin se rotarokote. Saa nähdä tuleeko siitä mitään. Tänään ainakin ollut tosi uninen ja kakka haisee ihan kauheelta :D

Meillä vauva syö pullosta n. 2-3h välein 60-100ml riippuu aina vähän :) Ja iltaisin saattaa juoda enemmän, kun vauva yleensä nukahtaa 21-22 ja herää ekan kerran 5-6 aikoihin :)
 
Meillä on jonkinlainen päivärytmi jo löytynyy, tosin enemmän niinä päivinä kun ollaan enimmäkseen kotosalla. Yöunille menee tosiaan yleensä klo 21-24 välillä ja riippuen nukahtamisesta herää joko kertaalleen aamuyöstä ja sitten varhaisella nostan meidän sänkyyn viimeistään kun mies lähtee töihin ja nukkuu vielä klo 8-9 asti, tai sitten ekana alkuyöstä pidempi syöttö ja aamuyöllä nopea. Yöt koen tosi hyviksi vaikka herätessäni oonkin aina tosi virkee niin uni tulee sit kuiteski hyvin. Mutta siis päivärytmiin kuuluu aamusyötön jälkeen 2-3h päikkärit, sitten iltapäivällä toiset vähän lyhyemmät ja illemmalla ehkä n,puolen tunnin unet ennen iltatankkausta. Kellonajat muuttuu sen mukaan monelta aamulla herää tai jos on neuvolaa tai muuta menoa että autosss sitten nukkuu siinä välillä ne yhet päikkärit. Noitten jo vakiintuneiden pitkien aamupäikkäreitten vuoksi en halua mihkään neuvolaan ym sovittuun paikkaan lähteäkään ellei sit suorilta lähetä. Iltapäivästä sitten teen kauppareissuja, käyn kaupungilla asioilla tai sovin kavereitten kanssa näkemisiä vauvan kanssa.

Tänään sain lueskeltua auringossa kolmen tunnin päikkäreiden ajan, iltapäivällä vaunuiltiin tunti ja illemmalla miehen sylissä kantorepussa lepäili vajaa puoli tuntia. Ihmeen lepponen päivä ollut ilman suurempia itkujskaan. Itkutkaan ei enää niin ahdistavalta tunnu kun tyttö jokeltelee ja hymyilee niin useasti. Jos tulee yllättävä itku niin heti kun vie vaipanvaihtopisteelle niin alkaa hymyillä pään yläpuolella oleville tarroille. Voih :) Tähän ei kyllä auta jos on helisevä huutoitku naama punasena, joita vielä aina iltasin joskus tulee :D Täällä on ilmavaivatkin vähän paranemaan päin eikä itkeskele niitä enäö yhtään niin paljon kun ennen.

Mulla on jälkitarkastus vasta viikon päästä mutts huomenna meen jumppaan testaan kuntoa ja miltä kunnon hikiliikunta tuntuu. Ikävä ollu urheilua. Kerran oon yksinäni ollu lenkillä ilman vauvaa ja muutaman juoksuaskeleenkin otin. Muuten vaan vaunulenkit ja kantorepulla lenkkeilyt kahden kuukauden aikana. Eikun teinhän mä yhtenä päivänä kotijumpan muttei se innosta yhtään niinkuin noi kunnon jumppailut salilla :)

Hei syövätkö teidän vauvat äänettömästi vai kuuluuko mauskutusta? Meillä imuote näyttää tosi hyvältö ja alusta asti sairaalassa ja neuvolassakin sanottu otteen olevan hyvä mutts nyt alkanut kuulua se mauskutus ja oon huomannut ettei ote oo tiivis vaan saan rinnan irti useinkin tosta noin vaan. Pääasia kuitenkin että painoa tulee eli maidosta ei oo otteella ongelmaa. 2 kuukaudessa syntymäpainoon se 2 kiloa lisää :D Ilmaa vaan oon nyt alkanut miettiä menevän tosta otteesta mutta tänään soitin imetyspolille ja sanottiin että voi olla suihkuamisen vuoksi tai ihan kuulua kehitysvaiheeseenkin. Hmmm..

Nyt nukkumaan että jaksaa yöllä herätä johonkin aikaan :D Toivottavasti menis taas vaan yhdellä syötöllä. Saas nähdä!
 
Pähkinäpuu, Jekovits on meillä käytössä, taitaa olla ainut vesipohjainen D-vitamiini mitä markkinoilla on, ja ihan apteekista ostettu :)
Meillä on nyt viimein lennot varattuna Meksikoon! Elokuussa lähdetään :rolleyes: typy ehtii just täyttää 4kk. Ja sitä ennen muutto pk-seudulle.
 
  • Tykkää
Reactions: Pähkinäpuu
Tervehdys!

Meillä on nyt eka mummolareissu takana. Eka 800km mummolaan meni ihan yli odotusten. Ei juuri minkään vertaa itkua, vaan Niilo nukkui 2-3t pätkän aina autossa ja sitten pidettiin n. tunnin tauko, jolloin vaihdettiin vaippa, syötiin ja seurusteltiin. Ja kun jatkettiin matkaa, nukahti taas. Takaisin päin ei sitten sujunut ihan niin jouhevasti, koska aurinkoisen ilman vuoksi ei voitu pitkiä stoppeja tehdä (koirat mukana) ja joutui pikkuinen itkeskelemään välillä. Mutta nyt ollaan onneksi kotona! Muutoin reissu meni hyvin, Niilo tapasi ison liudan erinäisiä sukulaisia ja ristiäisetkin vietettiin. Poitsu nukkui koko kastetoimituksen ajan tyytyväisenä sylikummin sylissä :)

Meillä on suht säännöllinen päivärytmi, toki on siinä vielä liukumaa suuntaan ja toiseen. Viikonloppuna Niilo nukkui ekan kerran heräämättä koko yön (klo 21.20-5.55) ja ihan hätkähdin, kun itse heräsin ja tajusin, ettei poika ole päästänyt ääntäkään. Sen jälkeen on taas palattu yhden syönnin öihin eli kun alkaa nukkumaan tuossa 21-22 aikaan, niin syö 3-4 välillä ja sitten jatkaa unia niin, että herätään 5-7.30 aikaan. Minä olen itse aamuvirkku eli herään yleensä 6 jälkeen muutenkin. Jos Niilo herää 5 aikaan jo, niin olen vielä toistaiseksi noussut sen kanssa ylös, mutta ajattelin kohta alkaa venyttämään aamutoimia sinne kuuteen. Meillä nukutaan siis yöt tosi hyvin, ei valittamista. Illalla Niilo nukahtaa yleensä itse omaan sänkyyn, kun laitetaan sinne just ennen nukahtamista. Minähän sitä kantelin uneen tunti tolkulla monta viikkoa, kunnes kerran mies hoiti nukuttamisen ja siitä asti on nukahtanut ongelmitta. Sen olen huomannut, että jos ollaan kovasti päivän aikana menty ja touhuttu, niin ilta on levottomampi. Jos taas on leppoisa kotipäivä, niin iltakin on rauhallinen.

Niilo syö jo 150-180ml kerrallaan :D Lastenlääkärin mukaan ei voi saada liikaa ruokaa ja koska ei edelleenkään pahemmin pulauttele, niin annoskoko on kuulemma ok. Yhteensä korviketta menee yli litra vuorokaudessa. Kakkaa yleensä 1-2 x päivässä. Ei ole kooltaan mikään jättiläinen, suuresta ruokahalusta huolimatta.

Jaksamista paljon unenpuutteessa tai imetysongelmissa painiskeleville!

Huhtihapsukkainen ja Niilo 2,5kk
 
Huhtihapsukkainen: Meillä kävi ihan sama juttu tuon iltanukutuksen kanssa, aiemmin kantelin monta tuntia kunnes tajuttiin että sehän nukahtaa ilman kitinöitä kun laittaa vaan sänkyyn. :D Oiii, tosiaan aamuvirkku olet. Meillä se yösyönti on siinä viiden aikaan, aijai jos pitäis jo silloin nousta ylös.. yhdeksän on ihan sopiva aika herätä :D
 
Niilo nukkui aivan inahtamatta yli 8t putkeen, heräsi tasan kuudelta. Itse olin ollut jo 20min hereillä :D

Sellaista piti kysyä jo aiemmin, mutta unohdin: Onko muita, joilla tahtoo kaulapoimut hautua näin kesällä? Niilo ei edes ole kova puklailemaan, mutta silti kaula on lähes jatkuvasti jostain kohtaa hautunut :( Kylvyssä käy joka toinen ilta ja silloin aina pesen kaulan hyvin, kuivaan ja laitan talkkia. Olisko jollain parempia konsteja pitämään kaulan iho hyvänä? Tukeva tuplaleukahan meidän pojalta löytyy, joten ilma ei pahemmin siellä ihoa tuulettele ;)

Toinen kysymys liittyi korvikevauvojen kakkaan. Millaista teidän vauvoilla se siis on? Niilon kakka haisee tosi pahalle, kun vertaan meidän muiden lasten tuotoksiin tuossa iässä, kun saivat vain maitoa. Rakenne on normaali, väri tummanvihreästä keltaiseen. Jotenkin tuntuu, että haju voimistui rotarokotteen jälkeen??

Nyt pikkumies vaatii seuraa..
 

Yhteistyössä