~HUHTIvauvat 2009~ huhtikuussa

  • Viestiketjun aloittaja millipilli
  • Ensimmäinen viesti
millipilli


SYNTYNEET

18.2.
nippis
poika
klo 19.20, 1520g ja 43cm, rv 30+3

10.3
NuuttiKyllikki
poika
klo 20.21, 2310g, rv 35+2

16.3
Sanni-Maria
tyttö
klo 4.40, 3700g ja 50cm, rv 39+2

19.3
Lis69
poika
klo 5.02, 3005g, rv 36+5
Hani-
tyttö
klo 20.28, 3450g ja 50cm, rv 38+6
Iitanen
tyttö
klo 1.32, 2740g ja 49cm, rv 38+2

21.3
tutsa
poika
klo 6.40, 3365g ja 50cm, rv 37+5

23.3
vuffi
poika
klo 14.01, 2640g ja 47cm, rv 36+5
poika
klo 14.14, 2790g ja 48cm, rv 36+5
Solina83
tyttö
klo 22.12, 2655g ja 46.5cm, rv 36+1

24.3
Nappi1984
poika
klo 9.20, 3212g ja 50cm, rv 38+3
jaahassu
poika
klo 14.25, 3250g ja 49.5cm, rv 38+0

25.3
mammanen
tyttö
3390g ja 49cm, rv 38+5

26.3
Minski27
poika
klo 4.57, 3470g ja 49cm, rv 39+0
Happy79
tyttö
klo 23.11, 3140g ja 49cm, rv 38+2

27.3
Hemuli9
tyttö
2400g, rv 36+5
Sydänalma
poika
4120g ja 52cm, rv 39+5

28.3
Kadak
poika
klo 7.44, 3200g ja 50cm, rv 38+5
Paape
poika
klo 20.35, 3515g ja 49.5cm, rv 38+2

30.3
pumpero
tyttö
klo 5.10, 3320g ja 48cm, rv 39+3
manna8
tyttö
klo 21.02, 2680g ja 47cm, pipo 34cm, rv 39+5

1.4
Vaavimasu
poika
klo 6.36, 3340g, rv 38+0
Murmeli 78
tyttö
klo 00.15, 3110g ja 46,5cm

2.4
Gimli
poika
klo 2.36, 2720g ja 49cm, rv 38+0
uneilmasäleikkö
tyttö
klo 17.41, 3990g ja 50cm, rv 40+0

3.4.
JJ-t
poika
klo 00.34, 3300g ja 50cm, rv 40+0
amalia07
tyttö
3760g ja 50cm, rv 40+1

5.4.
sannismami
poika
klo 21.46, 2785g ja 48cm, rv 37+0
emmie
poika
3260g ja 47cm, rv 39+1
annuli333
poika
klo 11.17, 3790g ja 53cm, rv 40+0

6.4
millipilli
tyttö
klo 3.31, 3550g ja 47cm, pipo 34,5cm, rv 40+1
ventti
tyttö
klo 4.35, 2920g ja 49.5cm, rv 39+6
niinnu
poika
3170g ja 50,5cm, rv 39+4
Gardenia
tyttö
11.37, 3840g ja 49cm, rv 39+0

8.4.
SuukkoSuulle
poika
klo 18.00, 2620g ja 49cm, rv 39+5
Noomi-
tyttö
rv 36+6

9.4.
Nellah
poika
klo 16.45, 3605g ja 50cm, rv 40+5
zikiziki
tyttö
klo 19.05, 2860g ja 46,5cm, rv 37+6

10.4.
Talvitie
tyttö
3920g ja 51cm, pipo 37cm, rv 41+2

11.4.
Pai-29
tyttö
klo 3.26, 2870g ja 47cm, rv 39+4

12.4.
superheppuli
tyttö
klo 23.02, 3200g ja 47cm, rv 40+0
vaaveli75
poika
klo 7.41, 3270g ja 49cm, pipo 35cm

14.4.
misStar
poika
3860g ja 51cm, rv 41+4

15.4.
Eloveena
poika
klo 1.19, 3285g ja 50cm, rv 39+3
Ruttana
tyttö
klo 20.10, 3500g ja 48cm, rv 42+0

16.4.
unicorn85
poika
klo 21.00, 4120g ja 51cm, pipo 35cm, rv 39+6
Oxford
poika
3465g ja 50cm, rv 40+1
hannustiini
tyttö
klo 11.23, 3665g ja 49,5cm, pipo 35cm
pietu-
poika
klo 22.04, 3880g ja 52cm, pipo 35,5cm, rv 41+2

17.4.
Zukkis
tyttö
3870g ja 53cm, rv 41+1
SusseN
poika
klo 22.42

18.4.
Kesis
tyttö
rv 41+1
Möyriäinen09
tyttö
klo 20.33, 3230g ja 50cm, pipo 35,5cm, rv 41+5

19.4.
baby2003
poika
klo 22.58, 4112g ja 53,5cm, pipo 36cm
TiiVe
poika
klo 02.05, 3325g ja 48,5cm
Adaliina
tyttö
klo 1.01, 3630g ja 51cm, rv 41+4

21.4.
likka -90
poika
3560g, pipo 35cm, rv 39+4
heikku
tyttö
3335g ja 48,5cm

22.4.
lumi-enkeli
tyttö
klo 07.10, 3220g ja 48cm, pipo 33,5cm
outokumpu
poika
klo 5.54, 4100g ja 51cm, pipo 37cm
mitoralla
tyttö
klo 17.07, 4290g ja 51cm, rv 41+5

23.4.
iitu89
poika
klo 16.45, 4160g ja 52cm
iltsu-natsu
poika
klo 20.17, 3870g ja 51cm

24.4.
mamma67
tyttö
klo 2.48, 3470g ja 51cm
allusmamma
tyttö
klo 17.56, 4315g ja 53cm, pipo 35cm
teppana
tyttö
klo 20.14, 4070g ja 50cm, pipo 35cm

25.4.
mamma-1
tyttö
klo 6.03, 4045g ja 50cm
SädeI
poika
klo 22.09, 4020g ja 52cm

28.4.
Piin
tyttö
klo 12.44, 3455g ja 50cm

Syntynyt
35
poikaa

34
tyttöä


 
Jee! Kiva, kiitos millipilli.

Sanni-Maria: Kyselit niitten rintakumien käytöstä.. Mä käännän sen kumin "nänniosan" ikäänkuin puoliks väärinpäin ennen kun laitan sen tohon tissille. Sit kun napsautan sen kiinni niin nänni vähän niinkun imeytyy sinne sisään.. Olipa varmaan tosi hyvin selitetty joo :p

Taas on yritetty ilman kumeja imetystä ja siitä ei tuu mitään muuta kun raivarit molemmille. Aika kauan jaksoin yrittää taas, mutta sit oli pakko antaa periks ettei pojalle tuu mitään tissikammoa. Tosi ärsyttävää, kun poika ei suostu imemään muuten kun ton kumin kanssa. Nännit vaan on niin matalat, ettei se raukka varmaan vaan saa kiinni niistä. Välillä vaan tekis mieli antaa olla ja lopettaa koko pelleily. Mutta sitkeesti vaan opetellaan, eihän tässä nyt oo vasta kun viikko menny.. eikä kukaan olekaan sanonu että se nyt oikeesti niin helppoa olis kun miltä se näyttää. Mä jotenkin kuvittelit että kun vauvalle lyö tisiin suuhun, niin se vaan alkaa automaattisesti luonnistua.

Terkka ehdotti mulle sellasta vippaskonstia, että tekisin 10ml rusikusta sellasen välineen jolla sais imettyä nännit esiin ennen imetystä. Nyt vaan jotenkin tuntuu ettei jaksais enää mitään ylimäärästä, alkaa vissiin noi synnytyshormonit pikkuhiljaa väistyä ja tilalle tulla väsymys. Muuten on kyllä kaikki tosi hyvin ja vieläkin on varmaan jonkinlainen "kuherruskuukausi" menossa vauvan kanssa. Saa nähdä milloin täältä pilvistä tiputaan maanpinnalle..

Kiva päästä kuulemaan muidenkin vauva-arkea tänne puolelle!
 
Oi, kiitos millipilli pinosta. Päästään juttelemaan täällä nyt meidän suloisista pikkunyyteistä. Toivottavasti lista säilyy, ainakin melkein, yhtä aktiivisena kuin tuolla odotuspuolella.

Meidän neidillä ikää nyt 8vrk nukkuu ja syö ja kakkaa ;)

Suloinen ja ihana pikkuneiti joka on hurmannut kokoperheen. Onneksi noilla vauvoilla on paha tapa tehdä niin ;)

Nappi, mulla on kanssa paha epäillys että kun tyttö on meidät toistaiseksi laskenut aivan superhelpolla että tämä on vain kuherruskuukausi ja se todellisuus ja arki iskee pian vasten kasvoja. Alkaa ne kitinät, tissillä roikkumiset ja yövalvomiset. Saas nähdä miten käy.

Mutta nyt menen nappaamaan tuon hurmurin kainalooni ja painutaan sänkyyn. Huomenna tulee appivanhemmat katsastamaan tulokkaan niin pitää jaksaa vieraita.....
Tulen huomenna, ylihuomenna jatkamaan juttua ja kirjoittelemaan enemmän teidän kanssanne.


t: Solina ja tytteli 8vrk
 
Nappi, voiskohan jostain tän tyyppisestä apuvälineestä olla sulle hyötyä...

http://www.lansinoh.fi/tuote.php?id=7


Tsemppiä imetykseen. Onhan se rintakumikin mainio apuväline ja hyvin sen avulla voi imettää. Että älä nyt ihan vielä luovuta. Opettele vasta molemmat sitä taitoa. Mutta jos ei ajankaan kanssa suju niin eipä niissä korvikkeissakaan mitään vikaa ole.
Hyvään alkuun tunnutte kuitenkin päässeen.
 
Nappi mä olin esikoisen kanssa ihan hirmusessa stressissä imettämisen kanssa. Poika ei tahtonut ottaa tissiä välillä suuhun ei sitten millään, muistan kuinka lapsi vaan huusi ja huusi, lypsin silloin pulloon ja annoin ens alkuun siitä, ennen kuin vauva malttoi tissille. mulla on suihku tissit ja poika sai tissiraivareita kun ensin maitoa tuli kunnolla ja sitten se ei tahtonut enää imeä, olis pitänyt koko ajan tulla kuin hanasta. julkisilla paikoilla imettämistä stressasin kamalasti kun ei koskaan tiennyt miten onnistuu vai onnistuuko ollenkaan.
tämä uusi tulokas taas oppi tissille jo synnytys salissa heti otti nännin suuhun, eikä ainakaan vielä ole ongelmia ollut.
jaksamisia kovasti sinne imetyksen kanssa, mun sympatiat on sulle :hug: , vauvat on kaikki niin erillaisia.

 
Pakko työntyä tännekin ennen aikojaan....
Nappi1984 selittikin sitten paremmin tuota rintakumin käyttöä, yritin sitä tuolla odotuspuolella kans tehdä.Juuri noin se suurin piirtein onnistuu.Ja koettakaa jaksaa vain imettää, se nänni nimittäin vähitellen venyy käytössä.Mullakin oli esikoisen kanssa (20 vuotta sitten...)aivan onnettomat nisät mutta siitä ne vaan kasvoivat ja venyivät sitten vähitellen.Eikä ne nytkään kovin korkeat ole(neljää lasta imetetty) mutta olen niitä jo ahkerasti venytellyt ja hankaillut että olisivat jo vähän valmistautuneet tulevaan.Tuon kuopuksen aikaan mulla toinen nänni suurin piirtein halkesi kahtia, siinä oli niin iso haava.Ja ihan vain sen takia että en ollut valmistellut tissejä ja annoin lapsen imeä heti salissa liian pitkään.Vaikka sanotaan että pitää antaa imeä niin nämä nännit ei sitä kestä vaan on aloitettava hyvin vähitellen, ihan 5-10 min. per. tissi.Kyllä pyörii sukat ja housutkin jalassa kun vauva imee rintaa joka on halki..ja sitten puklataan verta ja kaikki maidot siinä samalla ja imetä kohta uudelleen..Mulla oli myös useita rintatulehduksia.Miten teitä neuvottiin aloittamaan imetys, hetikö vaan annetaan imeä niin paljon kuin lapsi haluaa?
Parin viikon päästä toivottavasti pääsen minäkin imetyspuuhiin.

mamma67 ja vauva 37+3
 
Kiitos Solina linkistä. Näyttäis ihan siltä, että toi kapistus vois toimiakin. Pitää käydä kattomassa heti kun pääsen kaupungille.. bebesistä noita tais saada.

Täällä taas yritettiin paljaalle tissille tänään aamulla ja muutamien raivareiden jälkeen poika ottikin tisiin hetkeks suuhun. Tuolla imetystuki-sivuilla kehotettiin yrittämään imetyshommia vähän unisen lapsen kanssa, niin raivari ei ehkä tuu ihan niin helposti. Mutta empä tiedä.. aika äkkiähän tuo heräsi ja rupesi kiukuttelemaan. Ehkä tää pikkuhiljaa tästä.. En vaan haluis aiheuttaa tolle mitään kamalaa tissikammoa pakottamalla. Muuten kun vauva on mitä kiltein (ainakin toistaiseksi) ja nukkuukin kuin enkeli. Kiitoksia kaikille sympatioista. Pitää vaan olla sitkeä ja yrittää kovasti =)

Meillä on mies hirmuisessa kuumeessa ja mulla on täällä siis vähän niinkuin kaks lasta hoidettavana. Toivotaan vaan, ettei Himppu saa tautia. Räkätauti tästä vielä puuttuis, olis toi imeminen ehkä vielä vähän hankalampaa.

Tämä mamma lähtee ruuanlaittoon, kun molemmat pojat on päikkäreillä. Tsemppiä kaikille vauva-arkeen ja toivottavasti pääset kohta juttelemaan vauvajuttuja meidän kanssa mamma67!
 
Joopajoo.. Mies oli kuumeessa viikonloppuna, esikoinen aloitti kuumeensa maanataina ja mä olin eilen horkassa koko päivän :| Tänään aamulla olo ihan ok ja nyt taas aivan jäässä.. Että kivasti menee, mies oli onneksi maanantaina pekkasella, eilen kävi neuvolatäti jolle kerroin olotilasta ja hän kirjoitti sitten miehelle saikkua että pääsee hoitamaan meitä. Kirjoitti siis esikoisen sairastumisen vuoksi.

Muuten menee ihan mukavasti, vauva syö kolmen tunnin välein ja nukkuu. On hereillä vaipanvaihdon jälkeen puolesta tunnista tuntiin. Kylpyynkin tarttis varmaan laitella, mutta mies ei uskalla ilman minua kylvettää joten kylpeminen siirtyy siihen hetkeen kun ei ole tätä kylmyyttä mulla.

Maitoa tulee ja tulee ja tulee.. Yritän pumppailla sitä sairaalallekin, ekat satsit pakastettu meidän vauvalle. Isyyden tunnistusta vartenkin pitäisi soittaa sosiaalitoimen johtajalle ja miettiä pikkuhiljaa lapselle toista kummia ja varata pappi.. HUOH.. Kun nyt vain tultaisiin terveiksi että päästäisiin ulos lenkille.

jaahassu ja Sammo 8vrk
 
meilläkin vähä sama ilmiö kuin muilla täällä et vauva on ollu tosi kiltti ja koko ajan saa pelätä et koska alkaa. no yleensä se kuulemma alkaa viim 2-3 viikon ikäisenä, et jos sen yli pääse ilman mitään suurempia huutoja/masukipuiluja, niin sit niitä ei kait pitäis tullakkaan. et sitä aikaa odotellessa...

rintakumiesta en osaa oikein auttaa. esikoisella oli hetken sillo sairaalassa käytös ku yks kätilö puoliks pakotti niit käyttää.

nännitkin on mulla ollu heti valmiina koitokseen ku on tarvittu ja kuopus imi heti syntymän jälkeen tissiä tunnin verran. taidan olla kyllä tosi onnellisessa asemassa tän imetyksen suhteen kun ei ole mitään ongelmia koskaan ollu.
mut omat ongelmat kullakin, meinaa meillä on kiusannu aina SAMMAS lapsen suussa. esikolle tuli vast 3kk ikäisenä ja pysy sitkeenä oikeastaan siihen saakka ku rupes päivällä jotain kiinteitä syömään, eli siellä 6kk jälkee.
nyt näyttäis et tälle tytölle varmaan tulee kanssa, jollei sit jo ole tullut, kun suu ihan valkoinen :(

Hani ja tyttö HUOMENNA 2 VIIKOA!! :flower:
 
Heippa.
Täältähän löytyi meillekkin jo oma pinomme :)

Täällä on vauva arki pyörähtänyt käyntiin. Iskä ja isosiskot olivat viime viikon kotona viettämässä "vauvalomaa" ja nyt tällä viikolla palasivat töihin ja eskariin ja hoitoon.

Pikku tyttönen on melkosen tyytyväinen tapaus. Illat vaan tuppaa olemaan tissimaratonia ja sitä riittää aina puolille öille saakka. Oma sänky tuntuu olevan kauhea kapistus ja sinne ei meinaisi millään asettua. Vieressäkään en uskalla nukuttaa, joten omaan sänkyyn opetellaan.

Imetystä tässä jälleen opetellaan. Aikaisemmat lasten ruokinnat on tapahtunut parin viikon osa-imetyksellä, jonka jälkeen on siirrytty pulloruokintaan. Nyt tämä pieni neiti on innokas imijä ja toiveissa olisi pidempi imetys. Vaaka vain näytti niin pieniä painon nousuja että pieniä lisiä on annettava, katsotaan nyt ensi viikolla neuvolassa mitä vaaka näyttää.

Hienoja ilmoja on täällä meillä päin ollut ja parina päivänä ollaan jo ulkoiltu :heart: Ai että on hyvä mieli kun pääsee ulos ja liikumaan.

Synnytyksestä olen palautunut hyvin. Alakerta säilyi ilman repeämiä ja epparia joten ne eivät vaivaa, pari särkyläkettä oli otettava jälisuppareihin vielä kotiutuksen jälkeen, ei sen enempää. Jälkivuoto on ollut aika vähäistä ja tällä hetkellä jo minimaalista. Liitokset vielä makuu asennossa vähän vaivaavat, mutta muuten ihan hyvä on vointi jo. Ja todellakin on niin mahdottoman ihanaa että pääsee liikkumaan, kävelemään ja taipumaan ilman kipua. Synnärille kiloja jäi 5, ja 3 on sulanut tähän mennessä. Jäljellä vielä 5 kiloa joita sulatellaan tässä hiljalleen terveellisellä ruualla ja liikkumisella.

Iitanen ja pikku neiti* 2 vkoa*
 
Korkkaampa minäkin tämän pinon!
Täällä arki lähtenyt rullaamaan ihan kivasti.Kotona ollaa oltu nyt 3 yötä.Yöt menneet ihan kivasti,omaan sänkyyn koitetaan nukuttaa mutta kerta yössä tulee se läheisyydenkaipuu ja se itku ei hellitä muullakun ottamalla rinnalle.Voi olla että nyt hiukan kitinä helpottaa kun vatsa toimi ensimmäisen kerran viime yönä.

Imetyksestä oli puhetta.Itse olen käyttänyt myös noita rintakumeja kun ei oiken tahdo tarttua ilman.Tytöllä on kireä kielijänne joten se voi vaikeuttaa imemistä.Mutta yritän päästä kumeista eroon,kun on se paljon helpompaa baariiin ei tarvitse mitään mukaan vaan saa juoda suoraan hanasta...
Mihin muuten olette pakastaneet maitoa?Pussiin?

Tyttö on aivan älyttömän kiltti ja rauhallinen,ei turhia kitise.Edelleen kovin keltainen on ja hiukan väsähtänyt.JOten odotellaan josko tuosta virkistyisi.Bilirubiini arvo ollut kuitenkin ihan hyvä.

Kiloista...mua huijattiin ..vein laitokselle 20kg ja sinne jäi vain 4kg...

Happy + rinsessa 7vrk
 
Kiitos rintakumivinkeistä! Onneksi kipeimmät ajat taitavat olla takanapäin ja tuskin ainakaan näillä näkymin tarvii rueta rintakumeja käyttämään. Olikin ne kyllä niin hankalan oloiset että onneksi onnistuu ilman. Mukava tosin kuulla että niistä on niin monelle ollut apua imetyksessä.

Kertokaas konkarit, että kuinka kauan voisi tuon puhtiaisen ajatella kestävän? Toinen kysymys päänahan karstasta, mihin aikaan se yleensä tulee ja tuleeko se kaikille? Täällä puhtiainen puski pintaan viikonloppuna ja harmittaa kun näyttää niin pahalle vaikka ihan normaalia onkin.

Kiva lukea muidenkin vauvakuulumisia! Jaksamista kaikille vauva-arkeen =)

Sanni-Maria ja tytsy 2 vkoa 3 pvää
 
KÄÄK, nyt täytyy myöntää etten ole ikinä kuullutkaan puhtiaisesta, eli mikä on puhtiainen :ashamed:

karstasta se on kanssa todella yksilöllistä. jollain sitä on melkein heti päässä, jollain saattaa tulla ajan kuluessa ja toisilla ei koskaan.
meillä pojalla ei ollut karstaa kuin vasta "isompana" tossa etuhiuksien alla. tukka rupesi siitä paksuuntumaan ja sinne alle muodostui sitte hieman kartsaa, kun lapsien päänahka uusiutuu nopeasti niin saattaa tosiaan tulla karstaa sitte myöhemminkin. sitä vaan harjailin ja rpsuttelin ni aika äkkiä hävis sitte.
nyt tällä neidillä ei vielä ole yhtään, eikä varmaan tulekkaa. sekin kulkee jollain lailla suvussa, et jos vauvalla on paljo karstaa niin seuraavallakin todennäköisesti on.

 
kuume on sitten minullakin ja tänään soitin neuvolaan, luultavasti rintatulehdus :ashamed:

Esikoinen ollut kuumeetta tänään, mies menossa huomenna töihin joten esikoinen menee yöksi mummulaan, mulla on ollut tänään ainakin niin kamalan kylmä koko päivän, että parempi mennä hoitoon. Toivottavasti nuo antibiootit auttavat nopeasti rintaan. Kuulemma saattaa lisätä mahavaivoja vauvalla, meillä on kipristelyä jonkin verran. Mahallaan vauva nukkuu paljon paremmin, joten olen uskaltanut nukuttaa mahallani. Omalla veljelläni oli niin paha koliikki, että siihen ei auttanut loppujen lopuksi kuin hieronta ja hän nukkui vain mahallaan ja parhaiten vaunuissa, jota vedettiin kynnyksen yli. Toivottavasti ei meidän vauvalle koliikkia tule. Siskonsa nukkui parhaiten vieressä, mutta olisi nukkunut myös mahallaan, mutten uskaltanut nukuttaa mahallaan. Tässä kun olen ollut pari päivää tosi kipeänä niin vauva on nukkunut vieressä yöllä.

Kunpa jo pääsisi ulos, ihan varmaan mun tuurilla on aivan kamala sää kun olen tervehtynyt. Kylpyynkin voisi vauvan viedä, mutta isäntä ei uskalla viedä ekaa kertaa itekseen, joten se jää siihen asti kunnes itse pysyn pystyssä.

jaahassu ja sammo 9vrk
 
hani puhtiaisilla tarkotetaan niitä näppyjä (joita tulee kun vauvan elimistöstä puhistuu äidin hormoonit (kai?) )

täällä pitää aika haipakkaa. vauva menee vähän niinkuin sivussa kun esikoisen kanssa säätää(1.5-vuotias). miten teillä joilla on isompia sisaruksia on suhtauduttu vauvan tuloon?meillä esikoinen on nyt itku "herkempi" eli on huomannut kun kiirehdin vauvan luokse kun se parkaisee niin itkee myös itse helpommin.ja välillä tulee ihan selkeetä teko itkua. tuntuu rankalta tasapainoilla kahden pienen kanssa, kun toinen nukkuu niin toinen on hereillä.eiköhän tämä tästä.

me ollaan aloteltu pikku hiljaa ulkoilua, tänään kolmatta päivää. ja neuvolassa käytiin, paino noussut ja pituutta oli tullut 12 päivässä muka 4 senttiä :LOL: joko mittasivat synnärillä väärin tai sitten harjoittelija joka otti pituuden tänään.

täytyy laittaa esikolle ruokaa, palailen paremmalla ajalla :)
 
Kiitos Millipilli pinosta, minäkin korkkaan.

Täällä ollaan oltu pikkuakan kanssa kotona 3 päivää. Tosi hyvin on elo lähtenyt alkuun, sillä vauva on kauhean kiltti, rauhallinen ja syö hyvin. Tosin näitä öitä jännitän, kun meillä on määräys syödä 3 tunnin välein, koska vauva on niin pieni ja bilirubiiniarvotkin koholla. Tuntuu, etten osaa nukkua ollenkaan, kun odotan seuraavaa syöttötuokiota. Olen nyt viikon verran nukkunut maksimissaan 4 tuntia yössä... parina yönä hädin tuskin 2 tuntia. Onneksi äitihormonit pitävät koneen käynnissä.

Miten teillä muilla on yöunien laita?

Ja toinen kysymys: osaatteko suositella hyvää rintapumppua? Olin jostain Stokkan halvennuksesta ostanut Ainun käsikäyttöisen, mutta mun mielestä se on ihan peestä. Sai sillä nyt jotain liruteltua, mutta nänni tuli tosi araksi.

Mies lupasi huomenna aamupäivällä katsoa tyttöä, niin äiti pääsee ekan kerran viikkoon ulos... ellei sisältä autoon matkoja lasketa. Käytän ulkoilutustuokioni tehokkaasti Hulluilla päivillä.

Hemuli & sintti 6 vrk
 
hemuli mä oon tykännyt aventin rintapumpusta siitä käsin pumpattavasta.mulla on kanssa se ainun rintapumppu tuolla kaapinpohjalla pölyä keräämässä :D

happy mä oon pakastanut minigrip pusseihin maidon.

tää oli tämmönen pikavisiitti, täytyy rientää,keisari kutsuu :D
palailen.
 
Eilen otin kaksi antibioottinappulaa rintatulehdukseen ja nyt ei ole enää kuumetta =) Nyt vain päätä hieman särkee, eikä tee mitään ruokaa mieli :( mutta vihdoin päästään ulos!!

jaahassu ja Sammo 10 vrk
 
Joo, puhtiaiseksi kutsutaan ainakin täällä päin tuota hormoninäppylää, joka on vissiin sellanen et osalle tulee ja osalle ei.

Avent Isiksen puolesta liputan miekin :wave: Siis se käsikäyttöinen on hommattu ja muutamia kertoja olen pumppaillut. Hyvin toimii mutta kokemusta mulla ei tosin muista olekkaan.

Tytön kanssa tässä musiikkia kuunnellaan ja yhden käden viisisormijärjestelmällä kirjoitan joten toivottavasti ei ole kovin paljon kirjoitusvirheitä...

Sanni-Maria ja tytsy kohta 3 vkoa
 
Hehee, tuli vähän myöhässä. Posti toi nimittäin tänään paketin pampperssilta ja vau kirjalta. Siellä oli pari vaippanäytettä ja ohut kirjanen synnytyksestä.
Sekä muitakin lippulappusia missä höpistiin raskauden viimeisistä viikoista ja synnytyksistä. Selkeästi siis tarkoitettu vielä raskaana olevalle.
No, mistä ne voisikaan tietää että tyttö tuhisee jo vieressä. Lasketun ajan mukaanhan toi on lähetetty ja eihän mulla olisi vasta kuin rv 37++ menossa jos tytteli olisi masussa.


Onko kenenkään muun vauvalla tai isommalla lapselle ollut tälläistä ongelmaa.
Meidän vauvalla menee maitoa nenään.
Ja se on tosi kurjaa. Tytön nenästä kuuluu kauhea rohina hengittäessä ja tyttö aivastelee.
Pystyasento auttaa tähän selkeästi ja päivällä tämä ongelma ei niinkään vaivaa kun vauvaa pidetään paljon sylissä ja pystyasennossa.

Mutta sitten yöllä kun pyritään olemaan vaaka asennossa niin alkaa kitinä kun reppanen on niin huono olla. Nenä rohisee ja aivastuttaa.
Sitten kun nousee itsekkin ylös ja ottaa vauvan syliin niin vauvan olo helpottaa ja hän pystyy taas nukkumaan.
Mutta omat yöunet siitä kärsii.

Eli vinkkejä otettaisiin vastaan. Keittosuolatipoista ja nenän niistäjästä ei ole suurempaa apua.

pitää kohta mennä sänkyä virittämään kohoasentoon ja toivoa jos se vähän helpottaisi tulevia öitä.


Nappi toivottavasti siitä vempeleestä olisi apua. Itselläni ei tosiaan ole siitä kokemusta mutta tuli vain mieleen vinkata että sellaisia on olemassa. Kerrohan sitten jos sen hommasit että oliko apua.
Paranemisia flunssaan. Sun tuskin tarttee kamalasti pelätä että vauvaan tarttuisi. Ainakin jos huolehtii hyvästä käsihygieniasta.
Tai ainakin kun mie ensin pelkäsin että nuo maitorohinat on flunssaa niin th sanoi että harvemmin näin pienillä vielä flunssaa on. Joten jospa se ei teidänkin vaaviin iskisi.


Meillä oli tosiaan eilen neuvola pikkuisella. Painoa tullut nyt tosi hyvin. 180g kolmessa päivässä. Syntymäpaino on nyt ohitettu ja painoa on nyt 2710g miun maito siis tuntuu riittävän neidille hyvin. Mikä on kyllä helpotus.
Imetys on siis lähtenyt hyvin sujumaan ja maitoa tulee.

Iitanen, saako kysyä miksi ette vieressä uskalla nukuttaa jos vauva kerran selkeästi paremmin siinä nukkuisi?
Entä jos pinnis olisi teidän sängyn vieressä ja vauva näin kuitenkin lähellä teitä. Yltäisit kädellä paijaamaan.


Meillä ovat kaikki nukkuneet vauvana vieressä ja niin nukkuu tämäkin kullanmuru.
Mutta tämä ratkaisu sopii meille parhaiten ja jokainen tekee niinkuin omalla perheelleen parhaaksi näkee.


Tsemppiä Iitaselle imetykseen ja öihin. Ja niinkuin tietysti kaikille muillekkin.

Happy, nyt pakko kysyä että ymmärsinkö oikein että teillä tyttö syö vain kerran yössä? Nukkumisen kannaltahan toi on aivan ihana.

Mutta jos kellertää niin kannattaisi syöttää yölläkin tiheämmin. Sen pitäisi auttaa siihen....

Ja neuvolasta saatiin vinkki että nukuttaa vauvaa päivällä vaikka ikkunan edessä. Saa luonnon omaa valohoitoa.

Meilläkin siis tyttö meinaa vähän kellertää. Selkeästi huomaa värissä eroa jos tyttö syö tihemmän. Seuraava neuvola on vasta kahden viikon päästä kun th on ensiviikon lomalla.
Mutta käski herkästi mennä näytille naapurikaupungin neuvolaan jos tyttö muuttuu yhtään keltaisemmaksi. väsähtää tai lakkoilee syömisen suhteen.

Mie olen maidon pakastanut ihan kertakäyttöisiin pullopusseihin. Saa sitten niistä suoraan käyttöön. vielä ei olla kyllä pullosta tarjottu kertaakaan. Mutta jos tarvetta tulee....

Enpä minäkään ole ikänä puhtiaisesta kuullut. Hormooni näpyiksi niitä meilläpäin kutsutaan.
Ja tosi yksilöllistähän niiden ilmestyminen ja poistuminen on. Samoin kuin karstan.
Meidän vaavilla on muutamai näppyjä kasvoissa, mutta ei vielä ainakaan kovin paljoa.

Jaahassulle paranemisia rintatulehdukseen.

Isot sisarukset ovat meillä ottaneet vauvan tosi hyvin vastaan. Lähinnä ihastelevat pikkusiskoa. Ei auta kuin toivoa että jatkokin sujuisi yhtä hyvin.


Ulkoilusta. Ei ole meidän vauva vielä kertaakaan käynyt. Parin viikon karenssi tuli ja senkin jälkeen pitäisi olla nollassa tai plussanpuolella.
Jospa sitä nyt viikonloppuna uskaltaisi vähän käydä ulkoilmaa haistelemassa jos on hyvät kelit.
ensiiviikolla pitää ainakin lähteä liikenteeseen seurankuntalolle varailemaan kastepäivää...
Kummit ollaan nyt pyydetty ja onneksemme kaikki kolme ketä oltiinkin mietitty niin suostuivat.

Kylvystä, pari kertaa ollaan nyt kotona kylvetetty vauva ja kovasti pikkuinen tykkää. Tuntuu oikein nauttivan lämpöisestä vedestä kellottelusta.
Kovin kauaa ei voi vain kylvettää kun tyttö kylmettyy niin nopeaan.

Hemuli, meillä myös syöttövälit korkeintaan kolmetuntia. Onneksi vauvakin alkanut oppinaan niihin niin ei mun tartte enää herätellä tyttöä jokasyötölle.
Koetahan saada nukutuksia, sitä jaksaa sitten kummasti paremmin.

rintapumpusta. Mulla on varmaan oudot tissit kun mie en saa tuolla aventiksella pumpattua maito ollenkaan. Mutta ainun pumppu toimii mulla tosi hyvin.


Mutttah, täytyy nyt mennä selvittelemään riitoja noiden isompien lasten välillä kun iskältä loppuu kädet kun mamma on vain koneella ja vauva nukkuu isin sylissä ja isommat lapset tappelee.

t: Solina ja Neitokainen 11vrk
 
Solina Taisin kirjoittaa jotenkin epäselvästi... kyllä meillä syödään useammin kun kerta yössä.Tai jos tytöltä kysyttäs nukkus varmaan koko yön.Mulla on kello 3h välein soimassa...Kitinää saattaa tulla syötön jälkeen ja sen saa rauhotettua vaan otamalla sen rinnan päälle.Ja isi on sen homman hoitanut..

 
solina meidän pojalla on nenä röhissyt laitokselta asti joka päivä, muttei koko päivää, keittosuolatippoja olen laittanut, muttei ole saanut kuin aivastamaan. Esikoisella oli kanssa jotain rönttöjä nenässä, en tiedä oliko kuivunutta maitoa kun näytti aivan kuivuneelta räältä (vaikkei nuhaa ollutkaan) ja kun hänelle laittoi tippoja niin aivasti röntöt isossa kaaressa pihalle. poitsu kyllä muutenkin aivastelee paljon enemmän kuin siskonsa

minä täällä etsin ruokahaluani, joka katosi kuin tuhka tuuleen antibioottien aloittamisen jälkeen :| ei tee mitään mieli, ei yhtään mitään.. Eilen illalla pakotin itseni syömään vähän makaroonia kun oltiin isälläni käymässä, kotiin päästeessä sain alas leipää ja mustikkakeittoa, aamullakin sain aamupalan hyvin alas. Käytiin esikoisen kanssa kaupassa ja sen jälkeen lähtikin ruokahalut kun kuulin, että äitini oli aamulla juonut kahvia ja oli tullut etova olo (veljeni oli oksentanut ma-ti välisenä yönä).. ja taas aloin kammoksua mahatautia, vaikka me ollaan nähty viimeksi perjantaina..

tarttis varmaan tehdä jotain tälle mun kammolleni, ennen mä saatoin kammoksua mielessäni jos esikoinen teki yhdet ripulikakat että nytkö se mahtauti tulee meille ja nyt kun lapsia onkin kaksi niin mä olen varmaan hermoheikkona vähän väliä, ei muuten ole yhtään hauskaa :ashamed:

jaahassu ja sammo 11 vrk
 

Yhteistyössä