~HUHTIvauvat 2009~ huhtikuussa

  • Viestiketjun aloittaja millipilli
  • Ensimmäinen viesti
Hienoa että JJ-t:n Joonalla kaikki kunnossa.

Omaa napaa sitten. Ei jaksa nyt keskittyä muitten kirjoituksiin niin kauheasti. Vaikka luin kyllä kaikki lävitse.

Rintatulehdushan se mulla oli. Antibioottikuurin sain, mutta en uskaltanut sitä silloin sunnuntaina yötä vastan aloittaa kun siinä oli että saattaa aiheuttaa vauvalle allergisen reaktion, ja yksi oire on mm limakalvojen turpoaminen. Niin en sitten yötä vasten uskaltanut aloittaa sitä.
Aamulla olo olikin jo selkeästi parempi ja se tulehdus alkoi mennä itsekseen ohitse joten ei tarvinnut kuuria syödä.


Sunnuntaina olisi ollut mun laskettupäivä. Hassua ajatella että periaatteessa pikkuinen voisi vielä olla massussa. Mutta tuhiseekin tyytyväisenä unilla ja ilahduttaa meidän arka =)

Arki meillä sujuu samaa rataa. Tissittelyä, vaipan vaihtoa, unta ja seurustelua sekä hirmupaljon sylittelyä. Taitaa tuo meidän neiti viettää 95% ajastaan sylissä tai vieressä nukkumassa.

Miulla myös suihkutissit, niiden kanssa on vain koetettava pärjätä. Onneksi tilanne ehkä vähän helpottanut.... mulla myös sattuu kun maito nousee niin kohinalla rintoihin. Mutta on sekin onneksi aina nopeasti ohitse.

Miehen osallistumisesta. Osallistuu sen verran minkä voi. Eli pitää vauvelia sylissä ja vaihtaa vaippaa. Syöttämiset nyt ovat täysin mun vastuulla kerran täysimetyksellä mennään. Eli minä valvon vauvan kanssa yöllä jos on tarvis ( meillä ei muuten yöllä vaihdeta vaippaa kuin jos tulee kunnon kakka )
Mies sitten valvoo isompien kanssa jos on tarve. Ja onneksi osallistuu kotitöihin tosi hyvin. Eli eipä ole valittamista.

Puuhaa riittänyt nyt tälläviikolla ja kiireitä pitää vielä enemmän. Meillä nimittäin lauantaina neidin kastajaiset.
Suurin osa onneksi tehtynä. Siivoamista riittää nyt aina ja sitä saa vielä tehdä viimehetkelläkin. Perjantaina sitten tarjottavia teen.

Nimi vain pitäisi vielä päättää :LOL: tai on se periaatteessa jo päätetty. Pientä hienosäätöä vain vielä tarvitsee.

Mekin käytiin eilen ekalla kunnon lenkillä. Reilu tunti meni kun jäätiin suustamme niin monta kertaa kiinni. Mutta kivaa oli ja vauveli nukkui hyvin ja äiskäkin tykkäsi kun pääsi vähän liikenteeseen pitkästä pitkästä aikaa.
Nyt tuli kuukausi siitä sektiosta ja sopivasti sain uudet renkaat meidän retrovaunuihin niin tarkoitus käydä nyt pari, kolme kertaa viikossa lenkillä kahdestaan vauvan kanssa.

+ sitä vielä mitä normisti ulkoillaan 4.5v 3v ja vauvan kanssa päivällä.


Muttah, velvollisuuden kutsuvat.


t: Solina ja Neiti huomenna tasan 1kk
 
Kivaa keskiviikkoa mammat!

misStar, parhaan imetysasennon saa nojatuolissa tyynyn kanssa tai ilman, kun saa oman käden lepäämään käsinojan päälle ja hyvän tuen selkään. Liian usein imetän sängyn reunalla istuen kyyryssä ilman mitään tukia ja senpä takia on sitten niskat iiiihan jumissa ja särkyset. Niin ja ihana vaavikuva :) :flower:

Kiitos tutsallekin kapalovinkeistä. Kokeillaan koko ajan enemmän sitä. Edelleenkin vauva nukkuu päivisin suht hyvin omassa kopassa, mutta yöt meidän vieressä Helpompi imettää ja nukkua. Vähän ollaan oltu liian laiskoja vaihtamaan vaippaa yöllä, mutta onneksi ei kakkaa öisin niin paljon kuin päivällä. Pepussa on vähän näppyjä ja punoitusta ja sinkkivoiteella sitä hoivataan. Päivisin vaihdetaan sitten useammin - joka syötön yhteydessä ja joskus useamminkin, jos löräyttää uudet kakit heti vaihdon jälkeen.

Eilen oli vähän parempi ilta/yö kuin edellisenä päivänä, mutta sellaista koliikkimaista katkeamatonta huutoa on tullut selvästi enemmän kuin ennen. Luin sitten jostain, että usein n. 3 viikon ikäisellä alkaa olla itkua enemmän ja on normaalia, jos tuota katkeamatonta itkua/huutoa on jonkun verran päivässä, mutta jos tuntitolkulla jatkuu ja ei rauhoitu millään, on sitten kyseessä koliikki. Eli tuskinpa meillä vielä. Joka tapauksessa ollaan päätetty käyttää sekä Disflatyliä että Rela-tippoja, koska miksi rääkätä pientä turhaan vatsakivuilla! Neuvolassa sanottiin, ettei Disflatyl ole imeytyvä lääke, vaan mekaaninen pilkkoja, joten sitä voi turvallisin mielin käyttää.

Ai niin, 3 vkon neuvolasta, poitsu on kasvanut hyvin, painoa 3920 (3200) g - ei ihan vielä 4kg rikki ja pituutta 52,8 (50) cm. Suluissa syntymämitat.

Vähän laitettiin Laapista napaan ja kieltä pitäisi puolukkamehulla sivellä. Harmi, kun ei ole pakkasessa omia puolukoita. Voinkohan ostaa ihan kaupasta vaan puolukkamehua? Tietääkö joku?

Aurinkoista päivää toivottaa kadak & huutava pikku-tiikeri 3 vko 4 pv

 
AAM
hei paan tännekin..

http://www.konkurssipesat.com/ilmoitukset/03/0308_lahtinen.htm

kurkatkaa linkki siellä konkurssipesistä mamma/lasten/muuta tavaraa alessa... Manna mekkoa etsitkö vielä oisko tuolla ?

:wave: tää vieläkin yhdessä koossa, kovin tahtoisi jo teidän joukkoon mutta pikkulikka se vissiin viihtyy sinne vappuun asti kohdussani... :kieh:
käynnistys viimeistään ensi ke.. ylihuomenna pe ya kurkistus ja ronklaus.. :) :p


am & hippunen 41+2 :heart:
 
Minä se kotiuduin pojan kanssa sairaalasta tänään. Sunnuntaina mentiin päivystykseen kun tuntui, ettei raukka saanut oikein henkeä, hengitys/nenä röhisi, muttei keittosuolatipat auttaneet yhtään. Diagnoosiksi saatiin sairaalassa maanantaina RSV, siis suomeksi nuhaa. Onneksi poika oli täysaikainen, terve vauva niin ei ollut mitään hätää. Kamalan kuuloista kun hoitajien piti limaa imeä, äidiltä meinasi tulla itku :ashamed: Röhinä vähentynyt huomattavasti sitten maanantain, mutta eilen alkoi raukalla yskä, toivottavasti ei kestä kauaa..

Nyt me ollaan mun mielestä sairasteltu sitten ihan tarpeeksi, että voitaisiin olla terveitä seuraavat kolme vuotta ainakin

jaahassu ja Sammo 4vko 1pv (kaksi päivää niin saavutetaan kuukausi :eek: :heart: )
 
Heippa hei taas :wave:

Täällä sujuu vauva-arki oikein mukavasti, D-vitamiinit vaan kitisyttää/huudatuttaa vaan ikävästi.. ja en oo antanu kun yhden tipan. Oltiin välillä jo viikko ilmankin ja nyt kun aloitin ne uudestaan, niin sama juttu.. taas alkoi huutaminen muutama tunti vitamiinien antamisen jälkeen. Pitää varmaan vaihtaa merkkiä, nyt meillä on devitol-tipat käytössä. Rela-tipatkin on meillä käytössä, eikä noista kyllä näytä kauheesti apua olevan.

Me järjestetään ristiäiset Kuopiossa, tuttu pappi tulee kastamaan pojan miehen vanhempien luokse. Haettiin tänään kastekynttilä ja muut tykötarpeet kotiseurakunnasta, saatiin siinä samalla reilun tunnin vaunulenkki =)

Hienoa, että JJ-t:n vauvalla ei ollu mitään vakavaa! Vaikka ikäviä on kaikki pienetkin terveysongelmat näin pienillä.. Ja voi Jaahassu raukkaa. Ihan kamala varmaan katsoa kun pieni on kipeä eikä voi oikein mitenkään auttaa.

Mä en meinaa jaksaa noita yösyöttämisiä.. ne kestää niin tuhottoman kauan. Ja kun on itse ihan tosi väsynyt, niin tekis vaan mieli lyödä pojalle pullo suuhun ja hoitaa homma nopeasti. Tää kaveri kun tykkää taivastella tissillä ja nukahtaa, sit saa hirmu raivarit kun havahtuu siihen kun tissi otetaan pois suusta. Muutenkin musta tuntuu, että nyt ollaan taas pari päivää tissitelty ihan koko ajan, siis kaikki hereilläoloaika.

Kadak: Mä oon ymmärtäny, ettei puolukkamehu sais olla sokeroitua. Siis omista pakastetuista puolukoita tehty mehu olis vissiin parasta..

Söötti vauva MisStarillakin :heart:

 
heips,
jaahassu :hug: , hyvä että paranemaan päin on lenssu,se on varmasti kamalaa kun noin pieni sairastaa, toivottavasti yskä ei pahene.

kadak pakaste puolukoista mä ainakin survoin aikanaan mehua ja sitten topsipuikoilla hieroin suuhun,kun esikoisella oli sammas.

misstar ihana pieni :heart:

vaipanvaihto öisin , mä vaihdan vaipan lähes joka imetys kerralla yö aikaankin, meillä on niin herkästi ärtyvä iho pienellä ja vauva ei tunnu nukkuvan jos vaippa vähäänkään märkä.

ja taas tuli kutsu..

tutsa ja rasmus 1kk 1pvä
 
Nappi, voisiko teillä olla tiheänimun kausi menossa?

Meidän tytöllä oli ekat just tuossa sunnuntai maanantai, ja kirjaimellisesti söi kokoajan eikä viihtynyt iskän sylissä yhtään.
Tilaili lisää maitoa neiti.

Nyt palannut taas normaalin syömisrytmiin ja iskänkin syli kelpaa hyvin.


t. Solina ja Kullanmuru
 
Kopsaan tekstini tuolta odotuspuolelta:

lmoitan et poika syntyi 12.4. klo 7.41! painoa 3270g pituus 49cm, pipo 35cm.

Synnytys oli itselle rankka kokemus, vaikka menikin normaalisti. Olin kuvitellut et liikun koko synnytyksen ajan, mut olin täysin sängyn oma.

Synnytyksen jälkeinen aika yllätti rankkuudellaan. Hemppa laski 131stä 108iin ja voimat aivan poissa edelleen, alapään pahin kipu jo hellittänyt (jouduttiin siis tekeen eppari ja kolmas kätilö painoi vatsan päältä;).
En jaksa edelleen lukee teidän tekstejä.... pahoittelen. tänään siis ekaa kertaa avasin koneen.


Sitten kysymys: miten saada maito nousemaan???? Sairaalas jo jouduttiin alottaan pullo kun paino laski niin paljon ja kolmisen yötä oli pakko mennä täysin pullolla kun en enää saanu nukutta ja rupesin oleen liian väsynyt. Nyt kun viime yön kokeilin ilman pulloo niin mull menee hermo kun ei tuu kunnolla maitoa ja vauva on tissillä puoltoista tuntii, nukkuu puoltoista tuntii ja sit taas olis tissillä. Ei jaksa itse tollasilla unimäärillä. Pullosta imee 10minsaa ja nukkuu kolme-neljä tuntii. Kerran oon kokeillu rintapummpua mut en saanu sillä aikaseksi oikein mitään, ehkä 15ml. Sairaalas oli se moottorilla (tai millä lie) toimiva ja siä ku pumppasin kerran ni tuli 100ml. Mut musta tuntuu, et sen jälkeen on maidontulo ehtynyt kun oli noi yöt välissä etten oo imettänyt.
Vinkkejä siis tarvitaan!!! Oon jo luovuttamas koko imettämisen suhteen mikä on mulle tosi kova paikka kun kuvittelin et imetys sujuu ilman ogelmia.
Nyt sit viä kaiken kukkuraksi eilen illalla rinnanpäät aukes ja kaivoin esiin rintakumit, joita ei osata oikein kumpikaan käyttää, minä tai vauva.....
epätoivoista tekstiä kehissä.....
 
huomenta mammat, tai päivää =)

täällä toinen hyvin nukuttu yö takana ja oon ihan ihmeissäni :eek: tekee kyllä ihmeitä kun saa nukkua 2*5h putkeen, niin ihanaa. meilläkin normaalitilanne sama kuin napilla että vauva syö tosi pitkään ja usein öisin menee just noin, että syö puolisen tuntia, nukahtaa ja kun on siirtämässä omalle paikalle nukkumaan, niin alkaa huuto ja uusi syöttökierros. parhaillaan on meillä jatkunut 4h putkeen yöllä ja silloin on kyllä ollut niin väsy että kohta itkee äiti isommin kuin vauva |O no, onneksi harvoin yli 2h yöllä syö putkeen, mutta kyllä niitäkin öitä riittää. iltaisin vauva sen sijaan usein haluaa tissiä jatkuva-aikaisesti, saattaa helposti mennä koko ilta imettäessä muutamia 10-15min taukoja lukuun ottamatta.

onko teillä vielä jälkivuotoa? mulla ollu jo 1-2 vkoa tosi vähäistä mutta tuntuu ettei kokonaan vaan lopu :( nyt on jo 3,5vkoa synnytyksestä ja alkaa vähitellen kypsyttää ku semmosta pientä tuhrua vaan tulee. tulis vaikka pari päivää kunnolla vuotoa ja loppus, mut ku ikuisesti vaan tuhruaa, huoh.

mä bongasin muuten tänä aamuna meidän pikku söpöliini ekan hymyn, oih miten ihana :heart: :heart: :heart: on pikkuinen aiemminkin hymyillyt, mutta luulen että vahingossa. nämä tämän aamuiset tuli imettämisen aikaan ja vauva katseli mua silmiin tarkkaavaisesti. tuli tunne että nyt se kyllä oikeasti hymyilee tyytyväisenä minulle ja tajuaa sen itsekin :heart: =)

eipä nyt kummempia, iltapäivällä ois taas tarkotus lähtee ulkoileen ja illalla pitäs kävästä taloyhtiön vuosikokouksessa, kun olen ollut hallituksessa. saa nähdä mimmonen rumba siitä tulee ku meidän perhe saapuu paikalle ja pikkunen saa palosireenikohtauksen et ruokaa ja HETI, kärsivällisyys ei tosiaan oo meidän pikkuneitin hyve eikä turhia säästele äänihuuliaankaan :D

mukavaa vauvantuoksuista torstaita!

t. manna + söpöliini 3vkoa ja 3pv :heart:
 
vaaveli mulle kättärillä neuvoivat ennen kuin maidontulo oli alkanut kunnolla, että pitää imettää mahdollisimman usein, jotta maidontulo kiihtyy. ja jos/kun vauva ei saa riittävästi maitoa, niin imettämisen JÄLKEEN pullolla lisämaitoa. mutta ensin aina imetetään ja usein. sitten kipeisiin rintoihin, niin kokeile ainakin lansinoh-voidetta, mulla riitti 2pv käyttö niin sain nännit taas kuntoon, kun olivat ihan rikki. rintakumien käytössä en osaa auttaa, kun ei olla kokeiltu niitä. ja niistä moottorikäyttösistä rintapumpuista, niin niitä voi käsittääkseni vuokratakin jos tarttee vaan lyhyeksi ajaksi (kunnes maitoa alkaa tuleen taas). tsemppii kovasti imettämiseen ja valvomisiin, kyllä ne ajan myös helpottaa, vaikka tietysti nyt voi tuntua vähältä lohdulta :hug: ja onnea kovasti pojast vielä myös tälle puolelle!! :flower: :heart:
 
Ehtii taas vaihteeksi vähäksi aikaa koneelle. Eipä juuri jää tätä vapaata.

Täällä on ollut monella imetysongelmia. Samma här. Tai meitin pojat eivät jaksaneet silloin alussa olla rinnalla ja nyt tuntuu ettei ehdi imettää kun jos ottaa toisen rinnalle toinen takuu varmasti vaatii samaa. Meillä siis edelleen mennään lypsäen pulloon. Oma maito on aikahyvin kuitenkin riittänyt molemmille. Nyt on vaan ollut kaksi viikkoa toinen rinta aivan sika kipee. Olen ravannut lääkäreillä ja diaknoosi on nyt tukkeutunut tiehye. Syön antibioottia ja särkylääkkeitä. Sitkee sissi vaan lypsää kivusta huolimatta. Tosin nyt alan pikkuhiljaa luopumaan jos ei kipu helpota. En jaksa rääkätä itseäni. Vaikka haaveissa olis molempien imetys...mut jos ei niin sitten ei.

Maidontulosta; taitaa olla niin ettei sitä millään poppaskonsteilla lisää saa tulemaan. Imetys/lypsy ainoostaa tiheemmin. On sitten kyllä ihan selkeesti mullakin kausia jolloin tulee vähemmän silloin annan nania lisäks.
Ja vauvoilla on niitä tiheen imun kausia itsellään jonka tarkoitus on lisätä maidon tuotantoa.

Meillä on tällä viikolla ollut MLL:n hoitaja apuna. Saatiin kunnalta 56 tuntia ilmaiseksi. Ja voin kertoa että tulee tarpeeseen. On ollut puoli päivää ja mä olen yrittänyt osan siitä ajasta vetää unta kuuppaan. Mies on ollut reilun viikon nyt työmatkalla. Yksin kahden vauvan syötöt, vaipat, sylittelyt ja seurustelut on todella uuvuttavia. Siihen päälle vielä kolme muuta lasta niin oma jaksaminen on tosiaan kortilla. Siihen tosiaan vielä tuo kipee rinta niin itku tosi herkässä.

Pojat onneksi kasvaa erittäin hyvin.
1 kk neuvolassa oli painoa tullut
Ronilla 3650g ( 2640g ) pituus 51,5cm ( 46cm )
Eetu 3900g ( 2790g ) pituus 52,5 cm ( 47cm)
Joten pojilla onneksi kaikki hyvin. :heart: :heart:
Kyllä tää sit vissiin tästä.

Vuffi
 
Moikkis,
enpäs ole kirjoitellut, mutta lukenut ahkerasti.

Vaaveli75, piti sanoa, että mulla vaikuttaa tosi paljon oma syöminen: heti jos oon huonommin syönyt ja juonut, maitoa tulee vähemmän. Eli oma syöminen tartis kans saada kuntoon ja syö ja juo riittävästi! Ja sit tosiaan tyhjän tissittelyllä sitä maitoa pitäis alkaa tulla, mullakin kesti jonkin aikaa ennen kuin päästiin kunnolla hommiin, ekat päivät kotona oli hiukan vaikeita. Nyt syön aina kun mahdollista ja koko ajan on iso vesimuki vieressä, ja tuntuu maito riittävän.

Me ollaan siltikin painoseurannassa, neidin paino nousee maltillisesti, yhä ollaan alle 3kg. Mutta nousee silti, joten ei olla huolissamme. Tissillä hän viihtyis vaikka koko ajan, öisin onneks selvitään lyhyemmillä syötöillä. Todellinen sylivauva on, mitään ei oikein saa tehtyä kun koko ajan on natiainen joko tissillä tai muuten vaan sylissä. :heart:

ventti + Ronja 17pvää
 
Moi.

Vaaveli, imetyksestä ollaan täällä aiemminkin puhuttu, mutta pikaisesti, meillä tuntuu, ettei oma maito riitä iltaisin ja muutenkin toisesta rinnasta tulee paljon vähemmän kuin toisesta ja ollaan välillä sitten annettu imetyksen jälkeen korviketta pullosta. Aamuyöt ja päivät maitoa tulee hyvin. Maitoa tulee paremmin, jos on kuuma ja ei ole itse stressaantunut (sauna tai kuuma suihku ehkä vois auttaa). Ja jossain on súositeltu olutta maidonnostattamiseen. Mun olutkokeilut on jääneet pariin hörppyyn kotikaljaa, kun en yksinkertaisesti siitä tykkää.

Meillä vauva hotkii n. 10 min ja imetys on sit siinä ja aiemmin vauveli rauhottui hyvin. Mutta nyt kiukuttelun ja huudon lisääntymisen myötä meillä otettiin tutti käyttöön äidin ja isän korvien ja hermojen säästämiseksi. En olis halunnut ottaa, mutta näin nyt kumminkin tehtiin. Ei kai siinä tutissa mitään pahaakaan ole?

Harmi, kun meillä ei ole niitä pakastepuolukoita ja kaupassakaan ei ollut. Nyt pitää kysellä, keneltä sukulaiselta löytyis pakkasesta :)

Manna, jälkivuodosta, tuhrua tulee täälläkin koko ajan - ei enää kunnon vuotoa. Ja aika lailla saman ikäiset beebet meillä.

Vuffi, ihanaa, että saitte apuja - on varmaan aikamoista kotihärdelliä siellä!

Vauvantuoksuja kaikille, kadak & nukkuva tiikeri 3 vko 5 pv
 
täällä sitämajaillaan edelleen anopilla. ollaan vielä kolmas yö. tajusin juuri että enhän mä perus vauvaarkea edes kauaa "joudu" kokemaan. meillä poika huomenna 3 viikkoa. viikonloppuna mennään mökille, missä äiti auttelee. ensi viikolla sitten vapuksi myös mökille. onkos se nyt 4 päivää mitä on vapaita...? sitten poika onkin jo kuukauden ikäinen. toukokuu ja kesäkuu onkin arkea, paitsi juhannuksen aikaan mies lähtee viikoksi reissuun ja sillon aion kyllä myös mennä porukoiden kanssa niin saavat auttaa. sen jälkeen tuleekin jo kesälomat ja vauva alkaa oleen sen ikäinen että yörytmikin löytyy :D positiivisesti siis ajatellaan.. vauva-aika onkin niin lyhyt, että on otettava kaikki irti :heart:

tänään ostin ITSELLENI vaatteita laukkuja ja kengät...ihanaa kun saa päällensä muutakin kun verkkarit ja alkaa näyttää naiselta, eikä äidiltä :)
 
Heippa mammat ja pikkuset!

Solinan pikku neidille 1kk onnittelut! :) :flower:

Jaahassu, voi että kun kurjaa :hug: toivottavasti menee pian ohi!

Vaipanvaihto yöaikaan, vaihdetaan melkein joka syöttökerran yhteydessä yöllä, koska yleensä aina on tavaraa pöksyyn tullut.

Manna, oih, sitä pienen ihanaa hymyä täälläkin odotellaan :) :heart: Sellaisia "tahattomia" hymyjä tulee monesti päivän aikana ja unissaankin hymyilee :heart: mutta kyllä sitä hymyyn vastaamista odottaa :)

vaaveli, mä suosittelen kanssa kokeilemaan tuota mannan mainitsemaa lansinoh voidetta. Mä pumppasin paljon sairaalassa kun pikkunen ei oikein jaksanut kunnolla vielä imeä rinnasta ja nännit tuli tosi kipeiks, mutta tuo voide tosiaan auttoi hyvin! Ja itse imetän myös rintakumien avulla.. välillä ollaan kokeiltu ilman niitä ja kyllä pikkunen saa ihan hyvän otteen joskus mutta ei kuitenkaan niin hyvin ja lopettaa imemisen sitten pian. Täällä kumi välillä lentelee kun pikkuinen huitoo sen käsillään pois ennenkuin edes suuhun saa tai sitten suu ammollaan heiluttaa päätään niin silloinkin kyllä kumit helposti lentelee. Mä sanoin samaa jo sairaalassa kätilölle että ei se imetys niin yksinkertaista ja helppoa ollutkaan kuin sitä kuvitteli. Mutta pian se rupesi kotiin tultua sujumaan! Jaksamista kovasti yritykseen! :hug:

Vuffille paljon jaksamista sinne arjen pyörittämiseen! Hieno juttu, että saitte apua! Ja hyvinhän pojat on kasvanu! :)

Täällä takana hieman vähäunisempi yö. Vauveli oli tissillä puoli yhestätoista puoli kahteen. Aina kun nukahti tissille, niin yritin hetken päästä siirtää omaan sänkyyn, mutta sitten alkoi kitinä ja tahtoi taas tissille. Nukkui sitten puoli kahdesta kuuteen ja taas oli tissittelyn aika. Sitten puoli kaheksan nukahti onnellisena hyvin omaan sänkyyn ja porskutteli pitkät unet. Pitäis vaan ottaa niitä päiväunia pikkuisen kanssa, mutta kun oon niin huono nukkumaan päivällä.. Kai sitä unta sais kun vaan menis pötkölleen.

Eilen meillä kävi lastenneuvolan täti kotona ja hyvin oli pikkuherra kasvanut. Painoa oli nyt tasan 3 kg, syntyessään oli 2785g.
Saatiin eilen nuo d-vitamiinitipatkin samalla ja pitäis ne nyt aloittaa. Ootteko antanu aamusta vai illasta? Ajattelin kun jotkut on sanonu että niistä saattaa tulla lisää masuvaivoja että oisko parempi antaa aamusta niin ei mee yöt masuvaivoissa? Ja relatippojakin on valmiiks, jos masuvaivat pahenee niin ruvetaan niitäkin kokeilemaan.

Mutta nyt pieni heräilee sängyssään :heart: heippa vaan :wave:

Sannismami ja poitsu 2vkoa 4vrk :heart:
 
Huomenta tällekin puolelle!

Pikkasen risainen yö takana: tyttö nukkui klo 23-02, 03-04 ja 06-07.30... välillä syötiin ja lopuksi ähistiin mahaa aamuyön tunnit. Odotan innolla, että pääsis Mannan tapaan nukkuun edes 5 tuntia putkeen... Tytöt on kuitenkin suurin piirtein saman ikäisiä.

Mies otti aamulla kuvan musta ja vauvasta, ja voi video miltä näytin siinä kuvassa. Valehtelematta 10 vuotta ikäistäni vanhemmalta, vahaihoiselta eukolta. Mun pitää saada väriä naamaan... ja silmäpussit katoamaan.
Sannismami, me ollaan annettu d-tipat aamuisin. Aluksi kokeiltiin Devitolia, mutta siitä tuli mahavaivoja aika välittömästi. Vaihdettiin Jekovittiin, ja se auttoi heti. Mahavaivoja ollaan lääkitty Disflatylillä, ja mun mielestä se on tehonnut. Se maistuu makealle, joten vauva suostuu ottamaan sitä ihan mielellään.

Onko kellään kokemusta lisäraudan antamisesta? Meille on sellainen määrätty nyt 4-viikkoisesta alkaen, koska tyttö syntyi alle 2,5-kiloisena. Nyt huolettaa, tuleeko siitäkin taas vatsavaivaa. Muutenkin mua arveluttaa kumota aamuisin kolmea eri lääkettä pienen ihmisen kurkkuun (d-tippojen lisäksi meillä on keskostipat ja nyt se rauta). Ajattelin vielä soittaa neuvolaan ja kysyä, onko kaikki tämä lääkitseminen varmasti tarpeellista.

Meillä on kanssa pariin otteeseen ollut selviä tiheän syömisen kausia. Yksi aamu vauva asusti rinnalla jatkuvasti ja söi kuin heikkopäinen. Mulla tulee maitoa hyvin; ei ihan suihkuamalla, mutta jos esim. aamulla vauva itkeskelee, alkaa rinnoista valua maitoa automaattisesti. On tämä biologia omituista.

Vielä kyssäri vauvan pukemisesta: nyt, kun asteita on reilusti yli 10, niin voiko toppahaalarin jo dumpata? Vauva on vaunuissa ollut topatussa haalarissa ja vielä makuupussissa, ja eilen se raukka tuntui jo aika hikiseltä.

Jaahassulle erityistsempitykset ja hienoa, että Solina pääsi vähällä rintatulehduksesta. Jaksamista kaikille muillekin tasapuolisesti, eiköhän kevätaurinko piristä meitä ja vauvoja. B)
 
Vaaveli75 imetystuen sivuilta löytyy paljon tietoa imetyksestä,oletko käynyt lueskelemassa?
http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_frontpage&Itemid=140 Tsemppiä sinne kovasti! mä join esikoisen aikaan mammateetä jonka piti lisätä maidontuloa, kai se hieman auttoikin.

kadak, kiitos vinkistä silmien rähmimisen suhteen. Pari päivää oli jo ilman rähmimistä ja nyt taas rähmii :(

D-tipat annetaan aamuisin ja Jekovit on menossa.

Meillä vauva on nykyään sellainen että aamuyöstä haluaa vaan olla tissillä. Nukahtaa ja nukkuu ehkä 5min ilman tissiä ja sit herää eikä rauhoitu kuin tissi suussa. Tuttia ei yöllä oikein huoli. Aamupäivä mennyt samassa touhussa, sit oli jo pakko antaa pullosta kun pitää ehtiä tekemään muutakin kuin imettämään. Kun on toi esikoinenkin hoidettavana. Liekö joku tiheänimun kausi menossa vai mikä lie? kyllä musta tuntuu että maitoa tulis ainakin ihan riittävästi. Pitää mennä päiväunille levähtämään..

Gimli ja pikku-Eero 3vko
 
huomenta =)

täällä takana risasempi yö mut ihan suht hyvin kuiteski nukuttu kun nukuin niin pitkään... hemuli luulen että on vain tuuria kun vauva alkanu nyt nukkua vähintään yhden 4-5h pätkän ja vielä toisen 2-4h siihen perään mutta ehkä on auttanut myös se että vaihdettiin täällä myös devitolit jekovitiin ja lisäksi iltaisin yritetään pitää vauvaa hereillä: isä sylittää ja viihdyttää ja minä (pakko)imetän PALJON =) sitten on vauva tosi täynnä maitoa eikä ainakaan nälkäänsä herää. samoin kun on valvonut illalla, jaksaa nukkua. mutta voi olla vaan tuuriakin ja eihän vauvan rytmiin kovasti voi vielä vaikuttaa. enempi sitä itse saa sopeutua, eli meen yöunille aina heti kun vauvakin, oli se sitten klo 21 tai 23.30. samoin aamulla nukun niin pitkään vauvan vierellä, kun vaan väsyttää. hyvin nukutun yön jälkeen pääsen ylös jo ekan aamusyötön yhteydessä, tänään vasta aamupäiväsyötön aikoihin, kun yöllä valvottiin enempi.

rautatableteista ei ole kokemusta :| ymmärrän kyllä hemuli sun huolen noin monista lääkkeistä/vitamiineista vauvalle, musta jo sen d-vitskun pakkosyöttö on kurjaa :( vauva pistää kovasti vastaan ja sylkee kielellä ulos vähintään puolet, mutta pakko kai sitä on antaa, jottei kasvu häiriinny :/ onneksi ei pikkuinen kuitenkaan itke deetä antaessa, sitten en pystyisi kyllä siihen ollenkaan (no, mies ne tipat nytkin antaa...).

mä oon pukenu vielä toppahaalarin pienellä mutta alkaa tuntua turhalta kun ulkona +10 varjossakin... avaan haalarin kyllä aina heti kun mennään sisätiloihin, esim metroon tai kauppaan, jottei vauvalle tule liian kuuma ja eilen kun ulkoiltiin avasin vähän vaunujen tuuletusaukkoja. joo, pitäisi varmaan joku fleece-puku hommata nappulalle.

mä oon alkanu nyt käyttää parit kestot päivässä ja voi elämä että ne on isoja! siis vaikka ovat sopivia vauvalle, niin järkyn paksuja ovat ja tuntuu että pitää siirtyä jo 56cm:in vaikka muuten ois 50cm vaatteet sopivia. ne kestot vaan vie niin paljo enempi tilaa ja vauva on ihan hullunkurisen paksu masun kohdalta. yritän silti ekologisuuden nimissä muutamat kestot päivässä käyttää, tuota vaippajätettä tulee niin järkysti... huomaa hyvin kun meillä on kylppärissä oma vaipparoskis.

sannismami me annetaan d-vitskut iltaisin imettämisen yhteydessä. jekovitit ei tunnu aiheuttavan masuvaivoja, niin siksi uskalletaan iltasyötön yhteydessä antaa.

vuffi hurjasti tsemppiä sinne :hug: oon monta kertaa miettiny että miten ihmeessö kaksosten äitit selviää kun yhdenkin syöttöön, vaipanvaihtoon ja sylittelyyn menee helposti puol päivää ja oma aika tosi kortilla. että jos ois kaksi niin ehtisikö edes nukkumaan, syömään ja suihkuun muusta puhumattakaan? onneksi olet saanut kotiin apua, mutta eihän se koko aikaa auta ja illat/yöt on selvittävä kuitenkin omillaan. onko sulla muuten minkä ikäiset muut lapset? toivottavasti eivät ainakaan ihan vaippaikäisiä, vaikka kyllähän vanhemmatkin aikaa ja huomiota vanhemmiltaan tarvitsevat. joo, ei muuta kuin kovasti voimia, oot kyllä superäiti kun jaksat noin hyvin! ja vauvatkin kasvaneet aivan valtavan hyvin, kertoo että todella hyvin voivat :heart:

joo, vauva nukkuu niin vois hyödyntää tän vapaa-ajan muutenki ku roikkumalla täällä :D jos vaikka kampais tukan ja vaihtas pyjaman päivävaatteisiin, vois ehkä sit lähtee taas ulkoileenkin :p musta on tullut jo ihan riippuvainen joka päiväisistä vaunulenkeistä vauvan kanssa, semmonen 7-8km kävellään nykyisin joka iltapäivä. sitten voikin syödä puol kiloo pullaa ja venyy edelleen mammafarkuissa ja verkkareissa :LOL: perustelen itelleni tän syöpöttelyn ja dieetin välttelyn (samat +5kg yhä ku laitokselta lähtiessä) etten vaaranna maidontuotantoa, just joo.. :whistle:

aurinkoista perjantaita B)

t. manna + ihanainen pikkuneiti 3,5 vkoa :heart:
 
kysymys OSITTAIS-IMETTÄJILLE/KORVIKE-LINJALAISILLE paljonko teidän mukelot ottaa korviketta yhdellä syöttökerralla? meiän natiainen juo molempien tissien lisäksi 100 milliä NAN:ia, ja syöttöväli on 2-3 tuntia. oon miettiny että juoko se liikaa mutta katoin että esikoinen joi suht. samoja määriä.

koitan kohta laittaa neitosesta kuvan...

Gardenia ja Kapris 2,5 vko
 


Tässä esikoinen syöttöpuuhissa. oli muuten aivan kamalaa kun tultiin laitokselta, miten huono omatunto mulla oli kun syötin vauvaa tms. siis juurikin sen vuoksi että kun esikoista ollaan kuitenkin 2,5 vuotta ainokaisena hoidettu. monta kertaa piti itkuunki purskahtaa kun hormonitkin vielä oli niin sekasin...mutta onneksi ei ole ollu mustasukkainen ja ollaan koko ajan keksitty jotain hommaa pojallekin, auttaa mielellään vauvan hoitamisessa eikä oo vielä ollut mustiskaan. miten muilla on vanhemmat lapset ottaneet tulokkaan vastaan?
 
heippa!
täällä on noustu sitten aamulla puoli viisi ja yöllä puolen yön jälkeen nukahdettu, väliin vielä yksi syöttö ja esikoisen herääminen. nyt esikoinen nukkuu ja vauva on hereillä :/ ,kumpikohan menee ensin hermo vai järki..

Gardenia kyseli miten sisarukset on suhtautuneet, meillä poika on ruvennut itku herkemmäksi ja yhtään yötä ei vauvan tulon jälkeen ole nukkunut heräämättä, elikkä sitäkin pitää nukuttaa öisin,aluksi katseli kiltisti vauvaa ja nytkin tykkää silitellä, mutta on myös yrittänyt lyödä vauvaa kirjalla päähän ja läppästä kesken silityksen.eli vauva ei voi olla sitterissä ilman valvovaa silmää.sänkyykin esikoinen yltää, joten koko ajan saa vahtia.ikää siis isoveljellä 1vuosi ja 7kuukautta.

hemuli et ole ainut joka on ruvennut vanhenemaan silmissä.silmäpussit ovt aivan järkyttävät niin että ulkoinen habitus alkaa muistuttamaan lähinnä pesukarhua B)

toppahaalaria en ol käyttänyt enää pariin vkkoon vaunuissa,kovin on tuntunut siltikin lämpimältä,vaunujen sisällähän se lämpö nousee aika helposti (?).mutta eikös sekin ole aika vauva/vaunu kohtaista(?):..

tutsa ja rasmus 1kk 2pvää
 
tulin ilmoittamaan pikaisesti, että tyttö syntyi 22.4. rv 40+1 klo 07.10 3220g 48cm pipo 33.5cm

synnytys oli nopea 5h kahdella ponnistuksella tyttö oli pihalla...muutenkin jäi hyvä fiilis synnytyksestä... tänään kotiuduttiin :D

lumi-enkeli ja tyttö 2vrk :heart:
 
onnittelut vaavelille ja lumi-enkelille pienokaisista!! =) :flower:

meillä oli eilen sellanen ilta että tuntu että maito loppuu kesken !!!!!! olin jo ihan antamassa lisämaitoa mutta onneksi tyttö nukahti tissille ja 4h jälkeen heräs. sitte oli jo mukavasti maito noussu lisää ja riittäny taas kivasti.

mie käytin bepanthenia nännien päihin ja autto heti.2pv käytin ja terveet nännit sain :D

oon käyttäny tytölle kevyt toppapukua vaikka sekin tuntuu jo kuumalta. mutta kyllä' sitä osaa pukea sen verran että tietää että vauvalla on hyvä olla eikä palele,eikä tuu liian lämmin.

käytiin pikkusen kanssa shoppaileen tänään vauvan vaatteita.ku meillä ei juurikaa tyttöjen vaatteita oo ollu niin nyt piti saada kaikkea ihania hameita,legginssejä ja housuja ja puseroita... =) aijai että löysin makeita kuteita :heart:

meillä on pikkasen toi 2v3kk mustasukkanen vauvasta ja oon yrittäny nyt tosi paljo olla pojan kanssa ettei tunne oloaan ihan hyljätyksi... reppana....

manna oli jo kova lenkkeilemään !! =) reipasta. minä en oo uskaltautunu ku vasta parin kilsan lenkkeihin,sen verran pönttö olo ollu. mutta sen minä jaksan oottaa että vasta jälkitarkastuksen jälkeen uskaltaudun juoksemaan.viimeksi alotin juoksun liian aikaste ja takapakkia tuli toipumisessa ja jälkivuoto kesti 8viikkoa... :| kävelyn oon alottanu hissukseen,pikkuhiljaalisäilen kilsoja,parin viikon päästä vois kokeilla kuntosalia ja rullaluistelua. liikunta on tärkeä osa toipumista kunhan sen malttaa alottaa rauhassa

mutta nyt tyty heräs ja ei muuta ku dösä suuhun ja maito nousemaan.... :D

muuten,mies siivos koko huushollin tänään,haki perhepitsan,kinuskikakun ja 2sipsipussia dippeineen ja Sano että nyt vietetään mamman synttärit!!!!! :D mulla on enslauantaina 30vee synttärit ja mies on sillon pilkkireissulla... olipa ihana ylläri!!

Pai ja tyty 13vrk :heart:
 

Yhteistyössä